România și Republica Federativă a Braziliei, denumite în continuare „părți“,având în vedere angajamentul părților pentru consolidarea cadrului lor juridic de cooperare în materie penală,având în vedere și convențiile multilaterale relevante în acest domeniu, în special Convenția Națiunilor Unite împotriva criminalității transnaționale organizate, Convenția Națiunilor Unite împotriva corupției, Convenția Națiunilor Unite contra traficului ilicit de stupefiante și substanțe psihotrope și instrumentele universale împotriva terorismului,dorind să îmbunătățească eficiența autorităților de aplicare a legii ale ambelor părți în investigarea și cercetarea infracțiunilor și să combată infracțiunile de o manieră cât mai efectivă ca un mijloc de protejare a societăților lor democratice și a valorilor comune, recunoscând importanța deosebită în combaterea infracțiunilor grave incluzând corupția, spălarea de bani și traficul ilicit de persoane, arme de foc, muniții, explozivi, terorism și finanțarea terorismului,reafirmând Tratatul de extrădare dintre România și Republica Federativă a Braziliei, semnat la Brasilia în 12 august 2003,exprimând dorința lor de a încheia un instrument juridic modern de asistență judiciară în materie penală,au convenit următoarele: +
Articolul 1 Scopul asistenței1.Părțile își acordă reciproc, în conformitate cu prevederile prezentului tratat, asistența judiciară cea mai largă posibil, în legătură cu cercetarea, urmărirea și prevenirea infracțiunilor și în procedurile de judecată referitoare la cauze penale. … 2.Asistența judiciară reciprocă cuprinde:a)notificarea de acte; … b)luarea de mărturii sau de declarații ale persoanelor, inclusiv prin videoconferință; … c)transferul temporar al persoanelor deținute; … d)percheziția și sechestrul; … e)comunicarea de documente, procese-verbale, elemente de probă și obiecte; … f)localizarea sau identificarea persoanelor sau a obiectelor; … g)identificarea, localizarea, indisponibilizarea, sechestrarea și confiscarea produselor infracțiunii și asistența în proceduri legate de acestea; … h)restituirea bunurilor; … i)transmiterea spontană de informații; … j)alte forme de asistență permise de legile părții solicitate și convenită de autoritățile centrale ale părților. … … 3.Asistența se acordă chiar dacă infracțiunea care stă la baza cererii nu este pedepsită de legea ambelor părți. Atunci când cererea este formulată pentru perchiziția și sechestrarea de probe sau pentru indisponibilizarea sau confiscarea produselor sau instrumentelor infracțiunii, partea solicitată poate, la aprecierea sa, să ofere asistență în conformitate cu legea sa internă. … +
Articolul 2Autoritățile centrale1.Fiecare parte desemnează o autoritate centrală pentru transmiterea și primirea cererilor formulate în baza prezentului tratat. … 2.Pentru scopurile prezentului tratat, autoritățile centrale sunt ministerele de justiție ale fiecăreia dintre părți. … 3.Autoritățile centrale comunică direct între ele, fără a fi exclusă comunicarea pe canale diplomatice. … +
Articolul 3Executarea cererilor de asistență judiciară reciprocă1.Cererile de asistență judiciară reciprocă se execută în conformitate cu legislația părții solicitate, afară dacă se prevede altfel prin prezentul tratat. … 2.Partea solicitată respectă formalitățile și procedurile indicate în mod expres de către partea solicitantă, afară dacă se prevede altfel prin prezentul tratat, și cu condiția ca astfel de formalități și proceduri să nu fie contrare legislației interne a părții solicitate. … 3.Autoritatea centrală a părții solicitate poate solicita autorității centrale a părții solicitante să furnizeze informații suplimentare pentru a-i permite să execute cererea sau să ia orice măsură care se dovedește necesară potrivit legilor părții solicitate pentru a da curs cererii. … 4.Autoritatea centrală a părții solicitate informează cu promptitudine autoritatea centrală a părții solicitate despre rezultatul executării cererii. … +
Articolul 4Forma și conținutul cererilor1.Cererile de asistență se întocmesc în scris, afară dacă autoritatea centrală a părții solicitate acceptă o cerere formulată într-o altă formă în situații urgente. Dacă cererea nu este formulată în scris, ea se confirmă în scris în termen de 15 zile de la data la care cererea a fost formulată, în afară de cazul în care autoritatea centrală a părții solicitate acceptă altfel. … 2.Cererile conțin următoarele:a)datele de identificare ale autorității solicitante; … b)obiectul și natura cercetării, urmăririi sau a altor proceduri, inclusiv dispozițiile legale aplicabile în cauza în care cererea este formulată; … c)descrierea faptelor relevante; … d)o descriere a probelor, a informațiilor sau a altor activități solicitate; și … e)scopul pentru care probele sau altă formă de asistență sunt solicitate. … … 3.În măsura în care este necesar și posibil, cererea mai include:a)informații cu privire la identitatea și locul unde se află persoana solicitată să furnizeze probe; … b)informații cu privire la identitatea și locul unde se află persoana căreia documentele procedurale trebuie să îi fie comunicate, calitatea acesteia și modul în care se va face comunicarea; … c)informații cu privire la identitatea persoanei sau obiectul a cărui localizare se solicită; … d)o descriere corectă a locului sau a persoanei care urmează să fie percheziționată și a obiectului ce urmează să fie confiscat; … e)o descriere a modului în care orice mărturie sau declarație trebuie să fie luată și consemnată; … f)o descriere a mărturiei sau declarației care se solicită, care va include și lista întrebărilor care urmează să fie adresate; … g)o descriere a unei anumite proceduri care ar trebui urmată în îndeplinirea cererii; … h)informații privind indemnizațiile și cheltuielile la care persoana solicitată să se înfățișeze pe teritoriul părții solicitante este îndreptățită; … i)termenul-limită propus pentru executarea cererii, cu indicarea motivelor și … j)orice altă informație ce poate fi adusă la cunoștința părții solicitate pentru a facilita îndeplinirea cererii. … … +
Articolul 5LimbaCererile se formulează în limba părții solicitante și va fi însoțită de o traducere în limba părții solicitate, exceptând cazul în care se convine altfel. Orice documentație solicitată se traduce în limba părții solicitate. +
Articolul 6Refuzul de a acorda asistență1.Asistența judiciară va fi refuzată dacă: a)cererea se referă la infracțiuni considerate de partea solicitată ca infracțiuni politice sau infracțiuni conexe celor politice; … b)cererea se referă la o infracțiune considerată de partea solicitată ca fiind o infracțiune militară care nu constituie o infracțiune de drept comun; … c)se apreciază că executarea cererii ar aduce atingere suveranității, securității, ordinii publice sau altor interese esențiale ale părții solicitate. … … 2.Înainte de a refuza asistența potrivit acestui articol, autoritatea centrală a părții solicitate se consultă cu autoritatea centrală a părții solicitante pentru a aprecia dacă asistența poate fi acordată în condițiile pe care le consideră necesare. Atunci când partea solicitantă acceptă asistența în aceste condiții, condițiile vor fi respectate. … 3.În caz de refuz al asistenței, autoritatea centrală a părții solicitate informează autoritatea centrală a părții solicitante cu privire la motivele refuzului. … +
Articolul 7Executarea amânată sau condiționată a cererii1.Executarea poate fi amânată sau poate fi supusă unor condiții apreciate ca fiind necesare, după consultarea părții solicitante, atunci când partea solicitată stabilește că executarea cererii ar aduce atingere unor proceduri aflate în curs de soluționare sau ar pune în pericol siguranța unei persoane pe teritoriul său. Atunci când partea solicitantă acceptă asistența în aceste condiții, condițiile vor fi respectate. … 2.Dacă executarea cererii este amânată, motivele amânării vor fi comunicate. … +
Articolul 8Confidențialitatea și restricții privind folosirea1.Partea solicitantă poate cere părții solicitate ca atât cererea, cât și conținutul ei să rămână confidențiale, exceptând cazul în care este necesar pentru executarea acesteia. Dacă partea solicitată nu poate să se conformeze cerinței confidențialității, informează fără întârziere despre aceasta partea solicitantă, care stabilește dacă cererea mai trebuie sau nu să fie executată. … 2.Partea solicitantă nu va folosi sau dezvălui nicio informație sau probă obținută potrivit prezentului tratat în alte scopuri decât procedurile menționate în cerere, fără consimțământul prealabil al părții solicitate. … 3.Nimic din prezentul articol nu aduce atingere folosirii sau dezvăluirii informațiilor cu condiția să existe o obligație în acest sens potrivit legislației părții solicitante referitoare la procedurile penale. Partea solicitantă notifică părții solicitate orice astfel de folosire sau dezvăluire, anterior acesteia, atunci când este posibil. … +
Articolul 9Notificarea actelor1.Partea solicitată notifică actele judiciare și orice alt document privitor la sau care face parte din orice cerere de asistență formulată în conformitate cu prevederile prezentului tratat de către partea solicitantă. … 2.Citațiile pentru înfățișarea unei persoane în fața autorităților competente ale părții solicitante se transmit părții solicitate cu cel puțin 40 de zile înainte de data stabilită pentru înfățișare. … 3.În măsura în care este posibil, partea solicitată restituie dovada de notificare în forma indicată în cerere. … +
Articolul 10Localizarea sau identificarea persoanelor și a obiectelorDacă partea solicitantă cere localizarea sau identificarea persoanelor ori a obiectelor pe teritoriul părții solicitate, aceasta din urmă va depune toate eforturile pentru a stabili locul sau identitatea acestora. +
Articolul 11Mărturia luată pe teritoriul părții solicitate1.O persoană care se află pe teritoriul părții solicitate, a cărei mărturie sau altă probă este cerută, va fi citată să se înfățișeze în fața autorităților judiciare ale părții solicitate, în vederea depunerii mărturiei sau prezentării de documente, obiecte ori alte probe. … 2.Martorul sau expertul care nu a răspuns citației de înfățișare a cărei comunicare a fost cerută nu va putea fi supus niciunei sancțiuni sau măsuri de constrângere, în afară de cazul în care el se va prezenta din proprie inițiativă pe teritoriul părții solicitante și dacă va fi din nou citat aici în mod legal. … 3.La cerere, autoritatea centrală a părții solicitate transmite în prealabil informații cu privire la data și locul audierii sau colectarea altor probe, în conformitate cu prezentul articol. … 4.Partea solicitată poate permite prezența oficialităților părții solicitante și a altor persoane interesate, astfel cum se specifică în cerere pe parcursul executării sale, și poate, în conformitate cu legislația sa internă, permite acestor persoane să adreseze întrebări. … +
Articolul 12Mărturia luată pe teritoriul părții solicitante1.Dacă partea solicitantă apreciază că înfățișarea personală a unui martor sau expert în fața autorităților ei judiciare este necesară, ea va face mențiune despre aceasta în cererea de înmânare a citației, iar partea solicitată va invita acest martor sau expert să se înfățișeze. … 2.Partea solicitată va face cunoscut părții solicitante răspunsul martorului sau al expertului. … 3.Indemnizațiile cuvenite și cheltuielile de transport și de ședere, rambursabile martorului sau expertului de către partea solicitantă, vor fi calculate de la locul lor de reședință și le vor fi acordate la niveluri cel puțin egale cu cele aplicate de partea solicitantă. … 4.În cazul prevăzut la paragraful 1 al acestui articol, cererea sau citația va menționa cuantumul aproximativ al indemnizațiilor plătibile, precum și al cheltuielilor de călătorie și de ședere rambursabile. … 5.Dacă i se prezintă o cerere în acest sens, partea solicitată va putea subscrie un avans martorului sau expertului. Acesta se va menționa în citație și va fi rambursat de către partea solicitantă. … +
Articolul 13Transferul temporar al persoanelor deținute1.Orice persoană deținută de către o parte, a cărei prezență este solicitată pe teritoriul celeilalte părții în scopul acordării asistenței în temeiul prezentului tratat, va fi transferată în acest scop pe teritoriul acestei părți, dacă persoana și partea solicitată consimt. … 2.În scopul prezentului articol:a)Partea solicitantă este responsabilă de siguranța persoanei transferate și are autoritatea și obligația de a ține persoana transferată în custodie afară dacă partea solicitată cere altfel. … b)Partea solicitantă înapoiază persoana transferată în custodia părții solicitate imediat ce împrejurările o vor permite și, în orice caz, nu mai târziu de data la care persoana ar fi pusă în libertate pe teritoriul părții solicitate, afară dacă ambele părți și persoana transferată stabilesc altfel. … c)Partea solicitantă nu va solicita părții solicitate să inițieze extrădarea pentru înapoierea persoanei transferate. … d)Perioada cât persoana transferată s-a aflat în custodie pe teritoriul părții solicitante se deduce din perioada de detenție pe care persoana respectivă este sau va fi obligată să o execute pe teritoriul părții solicitate. … … 3.Transferarea temporară va putea fi refuzată dacă:a)prezența persoanei deținute este necesară într-un proces penal în curs pe teritoriul părții solicitate; … b)transferarea persoanei deținute este susceptibilă să îi prelungească detenția. … … +
Articolul 14Imunitatea1.O persoană care se înfățișează în baza unei citații în fața autorităților judiciare ale părții solicitante nu va putea fi nici urmărită, nici deținută, nici supusă vreunei alte restricții a libertății sale individuale pe teritoriul acestei părți pentru fapte sau condamnări anterioare plecării sale de pe teritoriul părții solicitate. … 2.Persoana care nu acceptă invitația făcută conform articolului 12 sau nu consimte la cererea formulată conform articolului 13 nu poate, din acest motiv, să fie pasibilă de nicio pedeapsă sau măsură de constrângere. … 3.Imunitatea prevăzută de prezentul articol va înceta dacă persoana având posibilitatea să părăsească teritoriul părții solicitante timp de 15 zile consecutive, după ce prezența sa nu mai era cerută de autoritățile judiciare, va rămâne totuși pe acest teritoriu sau se va reîntoarce aici după ce îl va fi părăsit. … +
Articolul 15 Audierea prin videoconferință1.Dacă o persoană care se află pe teritoriul părții solicitate trebuie să fie audiată ca martor sau ca expert de către autoritățile competente ale părții solicitante, aceasta din urmă poate cere ca audierea să aibă loc prin videoconferință. … 2.Partea solicitată consimte la audierea prin videoconferință, cu condiția ca recurgerea la aceasta să nu fie contrară principiilor sale fundamentale de drept și cu condiția să dispună de mijloacele tehnice necesare videoconferinței. Dacă partea solicitată nu dispune de mijloacele tehnice care să permită videoconferința, partea solicitantă poate pune la dispoziție părții solicitate aceste mijloace, cu acordul acesteia din urmă. … 3.Cererile de audiere prin videoconferință conțin, pe lângă informațiile indicate la articolul 4 din prezentul tratat, denumirea autorității și numele persoanelor care vor efectua audierea. … 4.Autoritatea competentă a părții solicitate va cita persoana în scopul înfățișării, conform prevederilor legislației sale. … 5.Referitor la audierea prin videoconferință se aplică următoarele reguli:a)audierea are loc în prezența unei autorități competente a părții solicitate, asistată de un interpret, dacă este necesar. Această autoritate este, de asemenea, responsabilă pentru identificarea persoanei audiate și pentru respectarea principiilor fundamentale de drept ale părții solicitate. Dacă autoritatea competentă a părții solicitate consideră că principiile fundamentale de drept ale părții solicitate au fost încălcate în timpul audierii, aceasta ia imediat măsurile necesare pentru ca audierea să se desfășoare conform principiilor menționate; … b)măsurile referitoare la protecția persoanei care urmează a fi audiată vor fi convenite de autoritățile competente ale părții solicitante și ale părții solicitate; … c)audierea este efectuată direct sau sub conducerea autorității competente a părții solicitante conform dreptului său intern; … d)la cererea părții solicitante sau a persoanei ce urmează a fi audiată, partea solicitată veghează ca acestei persoane să i se asigure, dacă este necesar, un interpret; … e)persoana care urmează a fi audiată poate invoca dreptul de a nu depune mărturie, dacă acest drept este recunoscut fie de legea părții solicitate, fie de legea părții solicitante. … … 6.Fără a aduce atingere oricărei măsuri convenite în ceea ce privește protecția persoanelor, autoritatea competentă a părții solicitate întocmește la sfârșitul audierii un proces-verbal în care se consemnează data și locul audierii, identitatea persoanei audiate, identitățile și calitățile oricăror altor persoane ale părții solicitante care au participat la audiere, informații privind depunerea jurământului și condițiile tehnice în care audierea sa desfășurat. Autoritatea centrală a părții solicitante va transmite acest document autorității centrale a părții solicitante. … 7.Fiecare parte ia măsurile necesare pentru ca, atunci când martorii sau experții sunt audiați pe teritoriul său, conform prezentului articol, și refuză să depună mărturie atunci când sunt obligați să o facă sau când depun mărturii mincinoase, să se aplice legea națională a părții solicitate. … 8.Părțile, la discreția lor, vor aplica prevederile prezentului articol, dacă este oportun și se convine astfel între autoritățile competente, pentru audierea prin videoconferință a învinuiților sau inculpaților. În acest caz, părțile se vor consulta și vor decide cu privire la stabilirea și realizarea videoconferinței în conformitate cu legislațiile lor interne și cu instrumentele internaționale relevante. Audierea prin videoconferință a învinuiților sau inculpaților poate avea loc numai cu consimțământul acestora. … +
Articolul 16Percheziția, sechestrul și remiterea1.Partea solicitată execută o cerere a părții solicitante privind percheziția, sechestrarea și remiterea oricărui obiect, dacă cererea cuprinde informații care justifică o astfel de acțiune conform legislației părții solicitate. … 2.Executarea cererilor privind percheziția, sechestrul și remiterea vor fi supuse legii părții solicitate. … 3.La cerere, orice organ care are în posesie un obiect sechestrat certifică identificarea acestuia, continuitatea posesiei, precum și orice modificări intervenite în starea obiectului. Asemenea cereri se transmit prin intermediul autorităților centrale. … 4.Autoritatea centrală a părții solicitate poate cere ca partea solicitantă să fie de acord cu modalitățile și condițiile pe care partea solicitată le consideră necesare în vederea protejării intereselor oricărui terț de bună-credință. … +
Articolul 17Asistența în cadrul procedurilor de confiscare1.Părțile își acordă asistență în cadrul procedurilor ce implică identificarea, localizarea, reținerea, sechestrarea și confiscarea produselor și instrumentelor infracțiunii potrivit dreptului intern al părții solicitate. … 2.Dacă autoritatea centrală a uneia dintre părți ia la cunoștință că produsele sau instrumentele infracțiunii se află pe teritoriul celeilalte părți și ar putea fi reținute, sechestrate sau confiscate conform legii acelei părți, ea poate informa autoritatea centrală a celeilalte părți. Dacă partea astfel notificată are competența, această informație poate fi prezentată autorităților sale pentru a se stabili dacă este adecvată întreprinderea vreunei acțiuni. Autoritățile respective emit o decizie în conformitate cu legislația țării lor, iar autoritatea centrală a acelei părți aduce la cunoștința celeilalte părți acțiunea întreprinsă. … +
Articolul 18Măsuri provizorii1.La cererea părții solicitante, autoritatea competentă a părții solicitate poate dispune măsuri provizorii în vederea menținerii unei situații existente, a protejării unor interese legale amenințate sau conservării mijloacelor de probă, dacă activitatea solicitată prin cerere nu este vădit inadmisibilă sau inoportună potrivit legislației părții solicitate. … 2.Partea solicitată poate acorda asistența parțial sau condiționat, îndeosebi în ceea ce privește o limită de timp. … +
Articolul 19Restituirea obiectelor1.Atunci când pe teritoriul părții solicitante s-a săvârșit o infracțiune și s-a pronunțat o hotărâre de condamnare, obiectele sechestrate de către partea solicitată pot fi returnate părții solicitante în vederea confiscării în conformitate cu legea internă a părții solicitate. … 2.Drepturile terților de bună-credință asupra acestor bunuri vor fi respectate. … +
Articolul 20Restituirea fondurilor publice deturnate1.Când partea solicitată sechestrează sau confiscă bunuri care constituie fonduri publice, indiferent dacă acestea au fost sau nu spălate și care au fost deturnate de pe teritoriul părții solicitante, partea solicitată va returna obiectele sechestrate sau confiscate. … 2.Atunci când este cazul, dacă părțile nu convin altfel, partea solicitată va deduce cheltuielile rezonabile suportate în timpul cercetării, urmării sau judecății care a condus la returnarea sau dispunerea de bunurile confiscate potrivit prezentului articol. … 3.Ca regulă generală, returnarea se va face pe baza unei hotărâri definitive pronunțată pe teritoriul părții solicitante; cu toate acestea, partea solicitată poate returna bunurile înaintea finalizării procesului, în conformitate cu legea sa internă. … +
Articolul 21Restituirea documentelor sau obiectelorAutoritatea centrală a părții solicitate poate solicita autorității centrale a părții solicitante să restituie, cât de curând posibil, orice documente, procese-verbale sau obiecte care i-au fost furnizate în executarea unei cereri formulate în baza prezentului tratat. +
Articolul 22 Schimbul spontan de informații1.Autoritatea centrală a unei părți poate, fără cerere prealabilă, să transmită autorității centrale a celeilalte părți informații, atunci când apreciază că aceste informații ar putea ajuta partea destinatară să inițieze sau să finalizeze investigații ori proceduri sau atunci când aceste informații ar putea conduce la formularea de către această parte a unei cereri în temeiul prezentului tratat. … 2.Partea care furnizează informația poate, conform dreptului său național, să supună anumitor condiții utilizarea acesteia de către partea destinatară. Partea destinatară este obligată să respecte aceste condiții. … +
Articolul 23 Certificarea și autentificareaDocumentele transmise prin intermediul autorităților centrale în aplicarea prezentului tratat vor fi scutite de orice formalitate, cum ar certificarea, autentificarea sau legalizarea. +
Articolul 24Cheltuieli1.Partea solicitată suportă toate cheltuielile privind îndeplinirea unei cereri, cu excepția celor de mai jos, care vor fi suportate de partea solicitantă:a)onorariile experților; … b)cheltuielile de traducere, interpretare și de transcriere; … c)indemnizațiile și cheltuielile referitoare la deplasarea persoanelor conform articolului 11 și articolului 12 din prezentul tratat; … d)costurile cu organizarea și desfășurarea videoconferințelor și cu interpretarea unor astfel de proceduri, afară dacă se convine altfel între părți, potrivit articolului 15; … e)costurile cu transferul persoanelor deținute, potrivit articolului 13 din prezentul tratat. … … 2.Dacă în timpul efectuării unei cereri se constată că aducerea acesteia la îndeplinire ar impune cheltuieli exorbitante, autoritățile centrale se vor consulta în vederea stabilirii modalităților și condițiilor potrivit cărora îndeplinirea cererii poate continua. … +
Articolul 25Relația cu alte tratateAsistența și procedurile prevăzute în prezentul tratat nu împiedică pe niciuna din părți să acorde asistență celeilalte părți în baza prevederilor altor tratate internaționale la care este parte sau potrivit legislației sale interne. Părțile pot de asemenea să își acorde asistență în baza oricărui aranjament, acord sau oricărei cutume care se aplică între agențiile de aplicare a legii ale părților. +
Articolul 26ConsultăriAutoritățile centrale ale părților se consultă în legătură cu aplicarea prezentului tratat, fie în general, fie în legătură cu un caz concret. Autoritățile centrale pot conveni și asupra unor măsuri practice pe care le consideră necesare pentru a facilita aplicarea tratatului. +
Articolul 27 Soluționarea diferendelorOrice diferend care apare între părți în legătură cu interpretarea și aplicarea prezentului tratat se soluționează pe calea consultării între părți pe canale diplomatice. +
Articolul 28Intrarea în vigoare, amendarea și denunțarea1.Prezentul tratat va intra în vigoare la 30 de zile după primirea ultimei notificări prin care părțile își comunică reciproc îndeplinirea procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare a acestuia. … 2.Prezentul tratat se aplică și infracțiunilor săvârșite înainte de intrarea sa în vigoare. … 3.Prezentul tratat poate fi amendat în orice moment prin acordul părților. Orice modificare va intra în vigoare în conformitate cu procedura prevăzută la paragraful 1. … 4.Fiecare parte poate denunța prezentul tratat printr-o notificare scrisă transmisă pe canale diplomatice. O astfel de denunțare își produce efectele 6 luni după data primirii notificării de către cealaltă parte. … Drept care subsemnații, legal împuterniciți în acest scop, au semnat acest tratat.Semnat la 13 iunie 2017 la Brasilia, în două exemplare originale, în limbile română, portugheză și engleză, toate textele fiind egal autentice. În cazul oricărei divergențe de interpretare, textul în limba engleză prevalează.
PENTRU ROMÂNIA
Monica Gheorghiță,
secretar de stat pentru afaceri globale, Ministerul Afacerilor Externe
PENTRU REPUBLICA FEDERATIVĂ A BRAZILIEI
Marcos Bezerra Abbott Galvão,
secretar general, Ministerul Afacerilor Externe––