Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 623 din 22 august 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
privind reforma în unitatile sanitare cu paturi
I. Cadrul generalStrategia de guvernare – componenta sănătate – subliniaza rolul Guvernului în îmbunătăţirea furnizarii şi cresterii adresabilitatii la serviciile de sănătate şi, în mod particular, în organizarea şi functionarea unităţilor sanitare cu paturi.Spitalele sunt organizate în raport cu specificul patologiei în spitale generale sau spitale de unica specialitate şi au în structura lor sectii distincte pentru tratamentul şi ingrijirea bolnavilor cu afecţiuni acute şi afecţiuni cronice.Unitatile sanitare cu paturi (spitale, institute, centre medicale şi centre de sănătate) asigura servicii medicale de specialitate: preventive, curative, de urgenta, de recuperare şi paliative, precum şi pre-, intra- şi postnatale.Unitatile sanitare cu paturi participa în sistem integrat cu asistenţa medicală primara şi ambulatorie de specialitate la asigurarea stării de sănătate a populatiei.II. ScopulScopul reformei unităţilor sanitare cu paturi este de a creşte calitatea ingrijirilor şi de a eficientiza modul în care se realizează accesul la serviciile medicale oferite prin unitatile sanitare cu paturi, pentru toate categoriile de cetăţeni, din mediul urban şi rural, batrani, copii, salariati, şomeri, persoane defavorizate social, persoane fără venituri sau cu venituri modeste.De asemenea, reforma unităţilor sanitare cu paturi are ca scop îmbunătăţirea raportului cost-eficienta, care se va reflecta asupra indicatorilor de performanţă ai intregii activităţi desfăşurate în cadrul unităţilor sanitare cu paturi.III. Obiective strategice● Cresterea eficientei din punct de vedere tehnic a modului de functionare a serviciilor medicale oferite prin unitatile sanitare cu paturi, prin utilizarea adecvata a resurselor limitate existente la nivelul spitalului şi prin eliminarea risipei, urmarindu-se scaderea costurilor pentru serviciile furnizateÎn acest context principalele obiective sunt:1. îmbunătăţirea raportului cost-eficienta prin utilizarea optima a resurselor cheltuite;2. îmbunătăţirea accesului la serviciile medicale oferite prin unitatile sanitare cu paturi, pentru toate categoriile de cetăţeni (din mediul urban şi rural, batrani, copii, salariati, şomeri, persoane defavorizate social, persoane fără venituri sau cu venituri modeste);3. modificarea structurii serviciilor spitalicesti, astfel încât să fie asigurate necesarul de servicii medicale de specialitate şi calitatea ingrijirilor corespunzătoare cerințelor beneficiarilor acestora.IV. Actiunile destinate realizării obiectivelor strategice1. Rationalizarea capacităţii excedentare a unităţilor spitalicesti şi oferirea de servicii în prezent deficitare2. Reorganizarea unităţilor sanitare cu paturi insuficient folosite şi redistribuirea spatiilor pentru ingrijirea persoanelor cu probleme medico-sociale speciale3. Elaborarea criteriilor minime de acreditare a unităţilor spitalicesti (asigurarea şi garantarea drepturilor pacientilor, controlul infectiilor nosocomiale, asigurarea asistentei de urgenta şi altele asemenea)4. Alocarea resurselor în functie de rezultatele obtinute şi de rolul unităţilor spitalicesti în îmbunătăţirea stării de sănătate a populatiei deservite (ani de viaţa castigati, calitatea vietii, accesul la serviciile de sănătate prioritare)5. Asigurarea unităţilor sanitare cu paturi cu personal medico-sanitar cu pregatire superioara de specialitate în toate zonele tarii, în raport cu prevederile pct. 26. Ierarhizarea spitalelor în raport de competenţa7. Asigurarea unor facilităţi suplimentare pentru personalul sanitar superior de specialitate în zonele deficitare din punct de vedere al încadrării cu această categorie de personal8. Implementarea sistemului informational computerizat9. Realizarea unei colaborari eficiente între structurile guvernamentale, în vederea asigurarii accesului la servicii medicale şi medico-sociale al grupurilor de populatie defavorizate10. Dezvoltarea de parteneriate public-privat pentru îmbunătăţirea performantei sectorului sanitar, în conformitate cu mecanismele prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 717/2001 pentru aprobarea Strategiei privind participarea sectorului privat la îmbunătăţirea performantei sistemului sanitar din România (2001-2004)11. Introducerea unei noi modalităţi de alocare a fondurilor pentru spitale.V. Măsuri strategiceA. Pe termen scurt:– până la 31 iulie 2002:1. evaluarea unităţilor sanitare cu paturi existente din punct de vedere al serviciilor medicale acordate în raport de: capacitate, resurse umane, dotare cu aparatura medicală şi altele asemenea, în vederea elaborarii programelor de restructurare şi reorganizare, şi stabilirea necesitatilor în domeniul asistentei medicale oferite de unitatile sanitare cu paturi;2. restructurarea şi reorganizarea centrelor de sănătate cu paturi;– până la 30 septembrie 2002:1. elaborarea criteriilor pentru ierarhizarea spitalelor în raport de competenţa;2. elaborarea criteriilor de restructurare şi reorganizare a unităţilor sanitare cu paturi;– până la 31 decembrie 2002:1. reorganizarea şi eficientizarea centrelor medicale cu paturi şi a spitalelor orăşeneşti, municipale şi de unica specialitate;2. organizarea retelei de tratament pentru toxicomani pe centre interjudetene;3. implementarea sistemului de prelucrare automata a datelor;4. implementarea sistemului de finanţare a spitalelor, bazata pe sistemul grupelor de diagnostic – DRG.B. Pe termen mediu:– până la 31 decembrie 2003:1. reorganizarea şi eficientizarea spitalelor judetene, clinice şi a institutelor;2. organizarea unor compartimente speciale de terapie intensiva judetene şi interjudetene pentru nou-nascuti care necesita ingrijire complexa de terapie intensiva, în vederea reducerii numarului de decese în randul acestor copii.C. Pe termen lung:1. stabilirea unor politici de sănătate privind utilizarea noilor tehnologii (echipamente, medicamente) în spitale pe baza unor studii de cost-eficienta, eficacitate şi raportarea la necesarul de servicii medicale, în vederea asigurarii calităţii actului medical;2. planificarea serviciilor spitalicesti şi reforma instituţionalăAcţiuni necesare:a) evaluarea nevoilor de servicii spitalicesti în concordanta cu indicatorii de morbiditate din aria geografica deservita, adresabilitatea pacientilor dinspre alte judete; … b) elaborarea unor planuri naţionale şi locale privind numărul de paturi şi tipul de servicii furnizate; … c) reorganizarea spitalelor în functie de nevoile de servicii, în ceea ce priveste echipamentele, tehnologiile, inclusiv incadrarea cu personal; … d) stabilirea unui plan de dezvoltare profesionala a personalului unităţilor cu paturi de la toate nivelurile; … e) dezvoltarea unui organism naţional de monitorizare a calităţii serviciilor spitalicesti; … f) dezvoltarea unui sistem de indicatori ai problemelor privind calitatea ingrijirilor la nivelul fiecarei sectii sau compartiment al spitalului. … VI. Măsuri strategice privind eficientizarea gestionarii resurselor la nivelul spitaluluiScopul acestor măsuri consta în îmbunătăţirea calităţii serviciilor acordate prin utilizarea eficienta a fondurilor existente, în condiţiile date şi la un nivel corespunzător de calitate.Indicatorii de performanţă pentru unitatile sanitare cu paturi trebuie să reflecte calitatea ingrijirilor medicale şi eficienta din punct de vedere economic.Pentru urmarirea celor două obiective se vor utiliza, în principal, urmatorii indicatori:1. numar de cazuri rezolvate pe grupe de specialitati medicale şi în cadrul acestora pe grupe de diagnostic medical, în raport cu complexitatea actului medical (indicatori de evaluare folositi în programul-pilot DRG);2. indicele de calitate al diagnosticului;3. durata optima de spitalizare;4. gradul de utilizare a paturilor;5. indicele de infectii intraspitalicesti (nosocomiale);6. indicator cost spitalizare/zi, pe pat şi pe bolnav;7. indicele de rulaj/pat al bolnavilor;8. indicatorii de condiţii de spitalizare (cazare şi masa).A. Măsuri strategice la nivel central sau local1. Definirea organizarii şi funcţionarii spitalelor publice ca unităţi sanitare cu paturi nonprofit, prestatoare de servicii medicale de specialitate2. Evaluarea performantelor spitalelor (indicatori – durata medie de spitalizare, rata de ocupare a paturilor, numar de pacienti în functie de morbiditatea intraspitaliceasca diagnosticata, numar de urgente, numar de reinternari, numar de transferuri, mod de internare şi altele asemenea)Acţiuni necesare:2.1. definirea rolurilor şi responsabilitatilor membrilor echipei de management spitalicesc;2.2. evaluarea performantei managementului spitalicesc în baza contractului de administrare;2.3. analiza comparativa a performantei spitalelor pe baza indicatorilor prevăzuţi la cap. VI pct. 1;2.4. analiza lunara a structurii cheltuielilor;2.5. elaborarea unor planuri naţionale şi locale privind investiţiile;2.6. organizarea de controale tematice pe tipuri de spitale, în scopul identificarii diferentelor dintre costurile serviciilor medicale şi al verificării modului de gestionare a fondurilor alocate;2.7. organizarea monitorizarii costurilor serviciilor medicale spitalicesti în scopul cresterii calităţii acestora;2.8. solicitarea de către Ministerul Sănătăţii şi Familiei a publicarii de către Casa Naţionala de Asigurari de Sănătate a bilantului contabil anual al fondului asigurarilor sociale de sănătate, în scopul îmbunătăţirii transparentei sistemului şi a metodelor de gestionare a fondului asigurarilor sociale de sănătate.3. Reorganizarea structurii spitalelor în vederea scaderii costurilor fixe (sectii, compartimente, laboratoare, servicii, ambulatoriu, structuri auxiliare – în ceea ce priveste numărul de paturi, incadrarea cu personal, functiile şi responsabilitatile şi altele asemenea)Acţiuni necesare:3.1. reorganizarea spitalelor pe principii de performanţă, în concordanta cu nevoia de servicii medicale;3.2. crearea unui sistem de stimulente pentru atragerea personalului medical de specialitate în zone defavorizate şi furnizarea de servicii medicale în sistem ambulatoriu.B. Principalele acţiuni strategice şi operationale necesare la nivelul spitalelor1. Îmbunătăţirea managementului spitaluluiAcţiuni necesare:1.1. implementarea unui plan anual de furnizare a serviciilor (tipuri şi numar de servicii, resurse disponibile, infrastructura şi intentiile de dezvoltare ale spitalului şi altele asemenea);1.2. definirea indicatorilor de performanţă a echipei manageriale (director general, director general adjunct, director financiar-contabil, director de ingrijiri, director pentru reforma);1.3. evaluarea performantei spitalului şi elaborarea de măsuri privind îmbunătăţirea acesteia;1.4. corelarea stimulentelor sau a penalizarilor (financiare, de angajare şi altele asemenea) echipei manageriale cu performantele spitalului;1.5. definirea în fisa postului a rolurilor şi responsabilitatilor celor implicati în gestionarea şi functionarea spitalului, sectiilor, serviciilor şi compartimentelor;1.6. colectarea continua a datelor necesare managementului sistemului informational.2. Îmbunătăţirea structurii spitalului (cladiri, echipamente şi altele asemenea).Acţiuni necesare:2.1. organizarea evaluării şi a masurilor necesare pentru obtinerea autorizatiei sanitare de functionare a spitalelor;2.2. întreţinerea corespunzătoare a cladirii şi echipamentelor:a) dezvoltarea unui plan anual privind investiţiile şi reparatiile capitale ale cladirilor şi echipamentelor; … b) functionarea echipamentelor conform specificatiilor tehnice ale acestora, în vederea obtinerii eficientei maxime în utilizarea lor (personal adecvat ca numar şi pregatire, aprovizionare cu materiale consumabile necesare şi altele asemenea); … c) analiza eficientei economice a contractelor de service pentru echipamente; … 2.3. reorganizarea sectiilor şi compartimentelor în vederea cresterii eficientei;2.4. utilizarea unei platforme tehnice comune pentru serviciile spitalicesti şi cele ambulatorii, cu reducerea numarului de internari ce nu sunt necesare.3. Utilizarea eficienta a resurselor umane ale spitaluluiAcţiuni necesare:3.1. incadrarea în normele maximale de personal pentru diferitele structuri ale spitalului;3.2. evaluarea performantelor personalului pe baza indeplinirii unor criterii definite în concordanta cu obiectivele din planul anual al spitalului;3.3. stabilirea unor criterii precise de evaluare şi stimulare a personalului;3.4. elaborarea unor planuri de recrutare de personal de specialitate în vederea asigurarii serviciilor necesare pacientilor asigurati.4. Elaborarea şi implementarea unui sistem de monitorizare a calităţii ingrijirilorAcţiuni necesare:4.1. realizarea şi utilizarea unui sistem de evaluare a satisfactiei pacientilor privind serviciile furnizate de spital;4.2. înfiinţarea de comisii interdisciplinare de etica şi analiza a incidentelor şi accidentelor clinice, inclusiv a implicatiilor financiare;4.3. utilizarea unui sistem de identificare a problemelor privind calitatea ingrijirilor la nivelul fiecarei sectii sau departament al spitalului.VII. Măsuri de restructurare a unităţilor sanitare cu paturiImplementarea masurilor de restructurare a unităţilor sanitare cu paturi se va efectua în concordanta cu analiza performantelor acestora.Factorii care influenţează performanta spitalelor sunt:1. dotarea şi incadrarea corespunzătoare profilului şi atribuţiilor spitalului;2. gradul de autonomie;3. expunerea la presiunile pieţei;4. gradul de responsabilitate financiară;5. responsabilitatea spitalelor pentru performanta lor;6. functia sociala.A. Măsuri strategice privind resursele umane:1. cresterea flexibilitatii privind incadrarea cu personal (este important de luat în calcul aportul stagiarilor, rezidentilor, cercetatorilor şi cadrelor universitare în furnizarea serviciilor spitalicesti pentru pacientii internati) alaturi de stabilirea unor limite minimale care să asigure calitatea serviciilor şi fără de care spitalul sa nu primeasca certificare pentru furnizarea anumitor tipuri de servicii, precum şi a unor limite maximale, astfel încât între cele doua limite conducerea spitalului să poată decide nivelul de încadrare cu personal;2. reglementarea relatiei dintre activitatea spitaliceasca şi cea de invatamant medical şi cercetare prin:a) stabilirea unor relatii contractuale între universitati şi spitale, avandu-se în vedere controlul duratei medii de spitalizare, al resurselor umane, al medicamentelor şi materialelor sanitare, precum şi al investigatiilor paraclinice pentru cazurile didactice sau cele implicate în activitatea de cercetare; … b) definirea responsabilitatilor cadrelor didactice universitare în desfăşurarea activităţii spitalelor; … c) clarificarea rolului şi functiilor medicilor rezidenti în cadrul spitalelor (contabilizarea acestora în momentul definirii necesarului de personal pe sectiile de spital). … B. Măsuri strategice privind managementul clinic:1. elaborarea ghidurilor de practica medicală;2. functionarea comisiilor de calitate;3. optimizarea circuitului pacientilor de la diagnosticare până la externare (transferuri între sectii, relaţia cu alte unităţi sanitare în functie de competentele spitalului etc.).C. Măsuri strategice privind expunerea spitalelor pe piaţa serviciilor spitalicesti:1. realizarea unei relatii directe între veniturile spitalelor şi performanta serviciilor oferite;2. cresterea responsabilitatii spitalelor în ceea ce priveste capacitatea de acoperire a costurilor serviciilor furnizate cu veniturile, prin nivelul de rambursare a acestora;3. controlul costurilor;4. realizarea mecanismelor de competitie pentru resursele umane şi investiţiile de capital.D. Măsuri strategice privind gradul de responsabilitate financiară:1. cresterea eficientei prin cresterea responsabilitatii conducerii spitalului în constituirea şi aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, cu pastrarea economiilor facute şi penalizarea în cazul datoriilor;2. elaborarea de decizii corecte pentru constituirea bugetului de venituri şi cheltuieli.E. Măsuri strategice privind responsabilizarea spitalelor pentru performantele realizate:1. stimularea transferului de responsabilitate către spital;2. eficientizarea mecanismelor de control indirecte, şi anume: planificare de servicii, acreditare şi contractare de servicii. În acest sens se impune totodata definirea clara a rolurilor şi responsabilitatilor Ministerului Sănătăţii şi Familiei, Casei Naţionale de Asigurari de Sănătate, Colegiului Medicilor din România şi Ministerului Finanţelor Publice.F. Măsuri strategice privind indeplinirea functiei sociale:– identificarea functiilor sociale şi definirea organizaţiilor responsabile.VIII. Evaluarea Strategiei naţionale privind reforma în unitatile sanitare cu paturi va fi realizata la sfârşitul fiecarei etape de către o comisie mixta formata din reprezentanti ai Ministerului Sănătăţii şi Familiei, Casei Naţionale de Asigurari de Sănătate şi Colegiului Medicilor din România, comisie care va fi numita în termen de 15 zile de la publicarea prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.––-