STRATEGIE NAŢIONALA din 13 iulie 2000

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 341 din 21 iulie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 192 08/12/1999
ActulREFERIRE LAOUG 161 28/10/1999
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA (R) 26 09/06/1997
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA (R) 26 09/06/1997 ART. 19
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHG 625 13/07/2000
ActulCONTINUT DEHG 625 13/07/2000

de reforma a sistemului de protecţie a drepturilor copilului 2000-2003



IntroducereAgentia Naţionala pentru Protectia Drepturilor Copilului (A.N.P.D.C.) a fost creata în baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 192/1999 privind înfiinţarea Agentiei Naţionale pentru Protectia Drepturilor Copilului şi reorganizarea activităţilor de protecţie a copilului, ca autoritate centrala responsabila cu elaborarea, coordonarea şi monitorizarea politicilor în domeniul protectiei copilului, creandu-se premisele unei reforme concrete şi globale a sistemului de servicii şi institutii care asigura promovarea drepturilor copilului, ingrijirea şi protectia copiilor aflati în dificultate şi a celor cu deficiente sau cu handicap.Functiile principale ale A.N.P.D.C., explicitate în Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 192/1999, sunt de strategie, de reglementare, de administrare, de autoritate în stat şi de reprezentare – toate aceste functii fiind exercitate pentru atingerea obiectivelor în domeniul protectiei drepturilor copilului.Strategia naţionala de reforma a sistemului de protecţie a drepturilor copilului este documentul care, pornind de la misiunea A.N.P.D.C. şi bazandu-se pe principii fundamentale de actiune, expliciteaza obiectivele, tipurile de activităţi prioritare, indicatorii de evaluare şi rezultatele asteptate în evolutia reformei protectiei copilului în perioada 2000-2003. Acest document continua şi dezvolta liniile reformei sistemului de protecţie a copilului initiate în 1997 şi reprezinta principalul instrument de fundamentare a planurilor de actiune naţionale, judetene şi locale, care converg către pregătirea integrarii europene a României în ceea ce priveste asigurarea calităţii protectiei copilului.Propunand un cadru de actiune coerent, strategia stabileste prioritatile de interventie pentru donatorii internationali, faciliteaza coordonarea programelor acestora şi contribuie la derularea acţiunilor de strangere de fonduri, atât pe plan international, cat şi naţional.Misiunea A.N.P.D.C.A.N.P.D.C. are misiunea de a coordona aplicarea la nivel naţional a politicilor în domeniul protectiei drepturilor copilului, pentru a asigura fiecarui copil, inclusiv copilului din categoriile cele mai vulnerabile şi marginalizate, condiţii de viaţa adecvate nevoilor sale de dezvoltare, cu prioritate într-un mediu familial, în familia naturala, în familia substitutiva, adoptiva sau în servicii comunitare.Principii1. Principiul nediscriminarii şi egalitatii sanselorPolitica în domeniul reformei protectiei copilului este conceputa şi aplicata astfel încât să asigure în România respectarea şi promovarea drepturilor copilului prevăzute în Convenţia O.N.U. privind drepturile copilului, indiferent de rasa, culoarea, sexul, limba, religia, opinia politica sau de alta natura, naţionalitatea, apartenenta etnica şi sociala, infirmitatea, locul nasterii sau de situaţia materiala a parintelui ori tutorelui sau.2. Principiul interesului superior al copiluluiÎn toate actiunile care se realizează ca urmare a aplicarii strategiei naţionale primeaza interesul superior al copilului. Strategia promovează acţiuni care converg prioritar către protectia copilului aflat în dificultate sau în situaţie de risc, indiferent care ar fi natura cauzelor care determina aceasta situaţie.3. Principiul interventiei multisectoriale şi interdisciplinareApreciindu-se complexitatea problematicii în domeniul protectiei drepturilor copilului, multitudinea şi diversitatea cauzelor care determina intrarea copilului în dificultate, gravitatea situaţiei data de numărul mare de copii institutionalizati şi în risc de a fi institutionalizati, se impune necesitatea unei interventii coordonate multisectoriale şi interdisciplinare.4. Principiul descentralizariiStrategia A.N.P.D.C. se bazeaza pe implicarea serviciilor publice specializate pentru protectia drepturilor copilului, aflate în subordinea consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti. Aceste structuri sunt responsabile de proiectarea şi aplicarea strategiilor judetene pentru protectia drepturilor copilului, în conformitate cu obiectivele şi tipurile de activităţi din strategia naţionala.5. Principiul parteneriatuluiA.N.P.D.C. promovează în toate tipurile de activităţi specificate în strategia naţionala pentru protectia drepturilor copilului cooperarea cu:– ministere şi, respectiv, structuri publice descentralizate care au legătură cu domeniul protectiei copilului şi a familiei;– organizaţii neguvernamentale din România, care acţionează în domeniul protectiei copilului prin programe umanitare şi profesionale;– institutii, organisme şi organizaţii europene şi internationale;– servicii publice specializate din judete şi sectoarele municipiului Bucureşti;– comunitati locale.Principiul parteneriatului se regaseste la toate nivelurile de interventie, de la nivelul naţional până la cel local. Prin cooperare şi parteneriat se realizează toate tipurile de activităţi, de la conceptia şi coordonarea strategiei până la interventia interdisciplinara în favoarea copilului şi a familiei.Obiective generale1. Restructurarea serviciilor şi a instituţiilor de tip rezidential existente, inclusiv a serviciilor pentru copiii cu deficiente sau cu handicap, şi reorientarea utilizarii resurselor financiare, materiale, umane şi tehnice ale acestora către organizarea şi diversificarea de servicii alternative la ingrijirea rezidentiala2. Îmbunătăţirea/armonizarea cadrului legislativ necesar pentru organizarea şi functionarea sistemului de protecţie a drepturilor copilului la standardele prevăzute de normele şi tratatele internationale în domeniu, la care România este parte3. Crearea şi dezvoltarea unui sistem naţional de monitorizare şi evaluare a situaţiei copilului aflat în dificultate sau în situaţie de risc, precum şi a activităţii serviciilor şi instituţiilor de ingrijire şi protecţie a drepturilor copilului, a resurselor financiare disponibile la nivel central şi local şi a modului de utilizare a acestor resurse, având capacitatea de a prevedea eventualele crize bugetare ale sistemului de protecţie a copilului4. Intarirea capacităţii instituţionale a A.N.P.D.C. pentru asigurarea unei coordonari eficiente a politicilor în domeniul protectiei drepturilor copilului, inclusiv a proiectelor desfăşurate la nivel naţional, evitandu-se dublarea eforturilor şi asigurandu-se controlul eficientei utilizarii resurselor5. Susţinerea dezvoltării capacităţii instituţionale a autorităţilor administraţiei publice locale, pentru a se asigura eficienta serviciilor oferite de acestea în beneficiul copiilor6. Dezvoltarea resurselor umane care intervin în sistemul de protecţie a drepturilor copilului, prin definirea şi promovarea statutului profesional şi asigurarea formarii initiale şi permanente a personalului de toate categoriile din sistem7. Promovarea participării societatii civile la dezvoltarea sistemului naţional de protecţie a drepturilor copiluluiRezultate asteptate la finele anului 2003Luandu-se în considerare faptul ca scopul central al reformei sistemului de protecţie a drepturilor copilului în România consta în diminuarea ponderii ingrijirii de tip rezidential şi în dezvoltarea unui sistem alternativ destinat ingrijirii copilului aflat în dificultate, centrat pe crearea şi multiplicarea de servicii comunitare de prevenire a abandonului şi institutionalizarii, rezultatele asteptate sunt urmatoarele:● scaderea numarului de copii ocrotiti în sistem rezidential clasic;● cresterea numarului de copii care beneficiaza de servicii de prevenire a abandonului şi institutionalizarii;● cresterea progresiva a numarului de copii aflati în sistemul alternativ de servicii şi în institutii de tip familial sau reintegrati în familie;● scaderea duratei de sedere a copiilor în instituţiile rezidentiale;● îmbunătăţirea calităţii ingrijirii copiilor aflati în sistemul rezidential, ca urmare a:– îmbunătăţirii raportului dintre adultul implicat direct în ingrijire şi copilul ingrijit;– dezvoltării unui model de ingrijire (demedicalizare), educare, socializare, care să răspundă nevoilor copilului ocrotit;– deschiderii instituţiilor spre comunitate;● cresterea numarului de servicii alternative oferite copilului în dificultate, raportat la numărul instituţiilor clasice de protecţie;● scaderea numarului de institutii rezidentiale şi, în special, a celor cu capacitati mai mari de 150 de locuri;● punerea în practica la nivel naţional a standardelor minime obligatorii, regulamentelor-cadru de functionare şi a ghidurilor metodologice de buna practica pentru organizarea şi functionarea serviciilor şi instituţiilor din sistemul de protecţie a copilului;● functionarea unui sistem naţional de monitorizare, flexibil şi operational, a intregii activităţi de protecţie a drepturilor copilului, precum şi cresterea ponderii personalului de specialitate în domeniu proportional cu nevoile de ingrijire ale copiilor;● cresterea numarului de personal din cadrul serviciilor publice specializate pentru protectia drepturilor copilului, care beneficiaza de cursuri de formare;● cresterea participării societatii civile.Tipuri de activităţiI. Asigurarea calităţii protectiei copilului în unitatile de tip rezidential, inclusiv în cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire, recuperare, educare, socializare şi reintegrareII. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum şi prin noile tipuri de servicii complementare care intervin în sprijinul copilului şi al familiei saleIII. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului şi a neglijarii, sub orice formă, precum şi a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului în dificultateIV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" şi interventia în vederea ameliorarii acestuiaV. Pregătirea pentru viaţa şi integrarea sociala şi profesionala a tinerilor care până la vârsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de protecţie a copilului prevăzute de legeVI. Orientarea, reeducarea şi reintegrarea sociala a copilului delincventVII. Popularizarea drepturilor copilului şi sensibilizarea opiniei publice din România, în sensul înţelegerii problematicii copilului şi a familiei în situaţie de risc sau dificultate şi al participării la prevenirea şi ameliorarea problemelorI. Asigurarea calităţii protectiei copilului în toate unitatile de tip rezidential, inclusiv în cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire, recuperare, educare, socializare şi reintegrare    Obiective operationale

  Cadru juridic
  1.1. Elaborarea şi promovarea proiectului de hotărâre a Guvernului privind lista instituţiilor, unităţilor şi secţiilor de spital care sunt transferate în cadrul serviciilor publice specializate pentru protecţia copilului, din judeţe şi sectoarele municipiului Bucureşti aprilie 2000
  1.2. Elaborarea şi promovarea standardelor de calitate privind protecţia copilului în unităţile de tip rezidenţial iunie 2000-februarie 2001
  1.3. Elaborarea şi promovarea normativelor de personal pentru unităţile de protecţie de tip rezidenţial (centrul de plasament, căsuţa de tip familial, centrul de primire în regim de urgenţă, centrul de plasament pentru copilul cu handicap) septembrie 2000-aprilie 2001
  1.4. Elaborarea şi promovarea proiectului de hotărâre a Guvernului privind metodologia de stabilire a nivelului contribuţiilor obligatorii ale consiliilor locale municipale, orăşeneşti şi comunale din al căror teritoriu provine copilul aflat în dificultate, copilul cu handicap sau persoana majoră care beneficiază de protecţie, în condiţiile art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 26/1997privind protecţia copilului aflat în dificultate, republicată, şi de aplicare a mecanismului de finanţare mai 2000
  1.5. Iniţierea unui proiect de act normativ privind modificarea cadrului legal, care să clarifice poziţia copilului în sistemul naţional de asigurări de sănătate decembrie 2000
  1.6. Elaborarea şi promovarea standardelor de evaluare a copilului cu handicap şi a potenţialului lui de recuperare 2001
  1.7. Elaborarea şi promovarea unui proiect de hotărâre a Guvernului privind rolul A.N.P.D.C. în organizarea şi validarea cursurilor de pregătire complementară a personalului din domeniul protecţiei copilului iulie 2000
  Monitorizare  
  1.8. Elaborarea şi validarea fişei copilului şi a procedurii de monitorizare, la nivel naţional, a situaţiei copiilor protejaţi în unităţi de tip rezidenţial iulie 2000
  1.9. Realizarea şi publicarea de situaţii statistice anuale, la nivel naţional, şi elaborarea de studii cu privire la evoluţia protecţiei copilului în unităţi de tip rezidenţial 2001-2003
  1.10. Implementarea sistemului de monitorizare a situaţiei copiilor din unităţi de tip rezidenţial 2001
  1.11. Proiectarea şi testarea fişelor de monitorizare a costurilor/copil instituţionalizat 2001
  Cadru metodologic  
  1.12. Elaborarea unui cod de practică în centrul de plasament, care să promoveze bunele practici profesionale în aplicarea standardelor de calitate august-decembrie 2000
  1.13. Elaborarea unei grile de evaluare a instituţiilor şi serviciilor nou-preluate şi a unei grile de întocmire a proiectului de restructurare a unităţii mai-iunie 2000
  1.14. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la restructurarea şi transformarea unităţilor rezidenţiale pentru copilul cu handicap în centre de plasament pentru copiii cu handicap şi la întocmirea proiectului instituţional 2001
  1.15. Elaborarea de ghiduri metodologice privind bunele practici profesionale în centre de plasament pentru copiii cu handicap (pentru diferitele categorii de handicap) 2001-2002
  1.16. Elaborarea standardelor de evaluare a copilului cu handicap/invalidităţi şi a potenţialului de recuperare 2001
  Cadru instituţional  
  1.17. Preluarea şi integrarea în sistemul judeţean/de sector de servicii pentru protecţia drepturilor copilului a unităţilor şi secţiilor aparţinând Ministerului Educaţiei Naţionale, Ministerului Sănătăţii, Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap aprilie-mai 2000
  1.18. Restructurarea, în etape, a unităţilor nou-preluate în centre de plasament de tip familial pentru copiii cu handicap, în centre de îngrijire de zi şi de recuperare pentru copiii cu handicap sau, după caz, în alte servicii destinate îngrijirii, reabilitării şi protecţiei copilului cu handicap, în conformitate cu nevoile şi cu resursele locale iulie 2000-2003
  Formare  
  1.19. Realizarea şi validarea modelului de pregătire complementară de bază a educatorului din centrul de plasament, conform evoluţiei nevoilor de formare a acestei categorii profesionale iunie-iulie 2000
  1.20. Formarea obligatorie de bază a educatorilor din centrele de plasament 2002
  1.21. Elaborarea şi experimentarea, prin cursuri-pilot, a unor modele de pregătire complementară pentru şefi de centre de plasament, pentru educatori, psihologi, asistenţi sociali, infirmiere, supraveghetori de noapte din aceste unităţi, în strânsă legătură cu prevederile standardelor de calitate şi ale ghidurilor metodologice de bună practică profesională mai 2000-iunie 2001
  1.22. Aplicarea modelelor de formare validate în unităţi/judeţe iulie 2000-2003
  Comunicare  
  1.23. Îmbunătăţirea comunicării interne în cadrul sistemului de protecţie a copilului permanent
  1.24. Dezvoltarea comunicării externe cu instituţii şi organizaţii din afara sistemului, precum şi cu mass-media, pentru a face cunoscută evoluţia reformei sistemului de protecţie a copilului în regim rezidenţial permanent
  1.25. Sensibilizarea opiniei publice în legătură cu problematica copilului instituţionalizat şi stimularea voluntariatului permanen

Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationaleLa sfârşitul anului 2000:I. Elaborarea şi promovarea actelor normative referitoare la:● lista unităţilor şi sectiilor care vor fi preluate de directiile judetene/de sector pentru protectia drepturilor copilului;● standardele de calitate cu privire la protectia copilului în centrul de plasament;● metodologia de stabilire a nivelului contribuţiilor consiliilor judetene şi consiliilor locale şi de aplicare a acestui mecanism financiar;● validarea cursurilor de formare complementara a personalului de către A.N.P.D.C.II. Elaborarea, testarea şi validarea urmatoarelor documente metodologice:● Fisa copilului şi procedura de monitorizare a copiilor din unităţi de tip rezidential;● Codul de practica în centrul de plasament;● Modelul de pregatire de baza a educatorului specializat din centrul de plasament;● Sistemul de monitorizare a parteneriatelor internationale promovate de unitatile de tip rezidential;● Norme şi standarde de calitate privind protectia copilului în centrul de plasament pentru copiii cu handicap.III. Preluarea şi integrarea în sistem a unităţilor şi sectiilor prevăzute în lista aprobata prin hotărâre a Guvernului şi realizarea urmatoarelor documente pentru fiecare unitate sau secţie preluata:● raport de evaluare;● proiect de restructurare.IV. Formarea urmatoarelor categorii profesionale:● formatori pentru aplicarea modelului de pregatire de baza a educatorilor din centre de plasament (30 de persoane din 15 judete);● educatori din centre de plasament (500 de persoane din cele 15 judete) – pregatire complementara de baza.Elaborarea modelelor de formare, în urma unor cursuri pilot, pentru:– pregătirea sefilor de centre de plasament pentru aplicarea standardelor de calitate;– pregătirea complementara a personalului din centrul de plasament pentru aplicarea standardelor de calitate.V. Debutul urmatoarelor acţiuni, la nivel naţional:● implementarea sistemului de monitorizare;● campania de informare şi sensibilizare "Copiii nostri";● aplicarea standardelor de calitate în toate centrele de plasament.VI. Indicatori care reflecta eficienta activităţilor în beneficiul copilului institutionalizat:● redimensionarea instituţiilor rezidentiale şi reducerea numarului unităţilor de talie mare;● reducerea numarului de copii ocrotiti în sistem rezidential clasic, ca urmare a activităţilor desfăşurate pentru dezinstitutionalizarea copiilor, precum şi prin promovarea activităţilor de prevenire a abandonului şi institutionalizarii prevăzute la cap. II "Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum şi prin noile tipuri de servicii complementare care intervin în sprijinul copilului şi al familiei sale";● scaderea duratei sederii copilului în instituţiile rezidentiale.II. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum şi prin noile tipuri de servicii complementare care intervin în sprijinul copilului şi al familiei sale    Obiective operationale

  Cadru juridic  
  2.1. Completarea cadrului juridic existent cu privire la atestarea, angajarea, formarea şi evaluarea asistentului maternal profesionist 2001
  2.2. Revizuirea şi armonizarea prevederilor legislative cu privire la adopţia copilului şi a normativelor de aplicare, în spiritul normelor şi tratatelor internaţionale în domeniu, la care România este parte mai-iulie 2000
  Monitorizare  
  2.3. Realizarea şi aplicarea fişei de monitorizare a copilului ocrotit în familia substitutivă martie-iunie 2000
  2.4. Realizarea şi aplicarea fişei de monitorizare a asistentului maternal martie-iunie 2000
  2.5. Realizarea şi publicarea de rapoarte statistice anuale cu privire la dezvoltarea protecţiei copilului prin alternative de tip familial 2000-2003
  Cadru metodologic  
  2.6. Elaborarea unui ghid metodologic privind evaluarea pluridisciplinară a candidatului la obţinerea atestatului de asistent maternal profesionist, precum şi pentru evaluarea pluridisciplinară a calităţii îngrijirii copilului în familia substitutivă iunie-decembrie 2000
  2.7. Elaborarea unei metodologii-cadru de colaborare între serviciul public specializat şi organisme private autorizate care angajează asistenţi maternali, pentru asigurarea coerenţei procedurilor de selecţie, formare şi evaluare 2001
  2.8. Elaborarea unei metodologii de evaluare şi pregătire a familiei adoptive septembrie 2000
  Formare  
  2.9. Elaborarea şi validarea modelelor de formare complementară a asistentului social, respectiv a psihologului – pentru aplicarea metodologiilor de selecţie, atestare, formare şi evaluare a asistentului maternal, în conformitate cu evoluţia nevoilor de formare în procesul de promovare a protecţiei copilului prin alternative de tip familial august-decembrie 2000
  2.10. Organizarea activităţilor de formare a asistenţilor maternali profesionişti permanent
  2.11. Elaborarea unui model de formare a asistentului maternal specializat în primirea în regim de urgenţă a copilului şi în îngrijirea copilului cu deficienţe/handicap 2001
  2.12. Formarea asistenţilor sociali şi a psihologilor, conform modelului prevăzut la pct. 2.9 2001
  2.13. formarea asistenţilor maternali specializaţi, conform modelului prevăzut la pct. 2.11 2001-2002
  Comunicare  
  2.14. Continuarea şi dezvoltarea popularizării profesiei de asistent maternal, pentru consolidarea reţelelor de asistenţi maternali în judeţe/sectoarele municipiului Bucureşti mai 2000-2001
  2.15. Informarea şi sensibilizarea opiniei publice în legătură cu protecţia copilului prin alternative de tip familial permanent

Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationaleLa sfârşitul anului 2000:I. Elaborarea, testarea şi validarea urmatoarelor documente metodologice:● fisele de monitorizare a copilului ocrotit în familia substitutiva;● fisa de monitorizare a asistentului maternal.II. Eficienta programelor de creare şi dezvoltare a retelelor de asistenti maternali profesionisti:● va fi elaborat un raport cu privire la modul de implicare a serviciilor pentru probleme de protecţie de tip familial a copilului în crearea/dezvoltarea retelelor de asistenti maternali profesionisti, conţinând şi propuneri de imbunatatire a activităţii, de completare a cadrului normativ, de elaborare a metodologiei de colaborare cu organismele private autorizate.III. Formarea asistentilor maternali profesionistiIV. Elaborarea modelelor de formare pentru profesionistii implicati în aplicarea metodologiilor de selecţie, atestare, formare, evaluare a asistentului maternal, respectiv:● asistentul social (lucratorul social);● psihologul.V. Debutul, la nivel naţional, al unor acţiuni precum:● campania de informare "Copiii nostri", care va avea o componenta de sensibilizare a comunităţii în legătură cu protectia copilului prin alternative de tip familial.VI. Indicatori care reflecta eficienta activităţilor de promovare a alternativelor de tip familial:● cresterea numarului copiilor ocrotiti prin alternative de tip familial, comparativ cu numărul copiilor protejati în sistem rezidential, până la un raport de 3:4;● cresterea numarului de asistenti maternali profesionisti;● cresterea numarului de copii reintegrati în familia naturala sau integrati în familii adoptive.III. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului şi a neglijarii sub orice formă, precum şi a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului în dificultate    Obiective operationale

  Cadru juridic
  3.1. Modificarea şi completarea legislaţiei primare (Codul civil, Codul penal şi, după caz, alte prevederi legale), pentru a se asigura respectarea drepturilor copilului şi protecţia acestuia faţă de orice formă de abuz sau neglijare 2001-2003
  3.2. Elaborarea şi promovarea standardelor de organizare a serviciilor care intervin în prevenirea intrării copilului în dificultate mai 2000-august 2001
  Cadru instituţional  
  3.3. Înfiinţarea şi dezvoltarea la nivelul comunităţii locale a serviciilor care intervin în prevenirea abandonului sau a intrării copilului în dificultate (centre maternale, servicii de monitorizare, consiliere şi sprijin al femeii gravide predispuse să abandoneze copilul, centre de zi pentru copilul cu probleme sociale, centre de zi pentru copiii cu deficienţe sau cu handicap, centre de consiliere şi sprijin pentru familie, centre de pregătire a reintegrării şi integrării familiale a copilului, servicii de prevenire a abandonului copilului) mai 2000 şi permanent
  3.4. Înfiinţarea de servicii şi linii telefonice de tipul "telefonul copilului", la care se poate apela în regim de urgenţă pentru orice situaţie care pune în pericol integritatea fizică şi psihică a copilului 2002-2003
  Monitorizare  
  3.5. Proiectarea unor fişe de monitorizare specifice fiecărui tip de serviciu care intervine în prevenirea abandonului sau a intrării copilului în dificultate şi integrarea acestora în sistemul de monitorizare a copilului 2001
  3.6. Includerea în sistemul naţional de monitorizare a problematicii copiilor-victime ale abuzului şi neglijării în familii şi în instituţii (date culese, la nivelul fiecărui judeţ sau sector, referitoare la cazurile de maltratare infantilă semnalate serviciilor publice specializate) 2001
  Cadru metodologic  
  3.7. Elaborarea de studii cu privire la definirea familiilor în situaţii de risc şi la inventarierea cauzelor posibile ale acestor situaţii, precum şi la evoluţia fenomenului de maltratare a copilului, pe baza cărora să se poată realiza şi aplica programe de recuperare şi reintegrare a copiilor-victime ale diferitelor formelor de abuz şi neglijare noiembrie 2000 şi anual
  3.8. Elaborarea unui program naţional pentru desfăşurarea unei campanii de acţiuni preventive care să antreneze 3 categorii de parteneri: şcoala, familia şi serviciul public specializat octombrie 2000-2001
  3.9. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la formele de abuz şi neglijare a copilului şi metodele de observare a efectelor acestora 2001
  3.10. Elaborarea şi validarea de metodologii de organizare a serviciilor care intervin în prevenirea abandonului sau a intrării copilului în dificultate, precum şi în consilierea, asistenţa şi recuperarea copiilor-victime ale abuzului sau neglijării iulie-octombrie 2000
  Formare  
  3.11. Elaborarea şi validarea de modele de formare complementară a tuturor categoriilor profesionale care lucrează în toate serviciile destinate prevenirii abandonului sau a intrării copilului în dificultate şi adaptarea permanentă a acestor modele, conform nevoilor de formare 2001
  Comunicare  
  3.12. Dezvoltarea comunicării interne în cadrul sistemului de protecţie a copilului, pentru favorizarea schimbului de informaţii şi experienţe privind tehnicile profesionale de observare şi de intervenţie, funcţionarea serviciilor de prevenire, antrenarea comunităţii permanent
  3.13. Informarea şi sensibilizarea publicului larg cu privire la necesitatea protejării copilului împotriva oricărei forme de abuz sau neglijare permanent
  3.14. Informarea publicului, potenţial beneficiar, cu privire la serviciile şi facilităţile existente pentru familiile aflate în dificultate

Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationaleLa sfârşitul anului 2000:I. Elaborarea, experimentarea şi validarea urmatoarelor documente metodologice:● metodologiile de organizare pentru:– Centrul maternal– Centrul de primire a copilului în regim de urgenta şi de evaluare– Centrul de consiliere şi sprijin pentru parinti– Serviciul de monitorizare, asistenţa şi sprijin al femeii gravide predispuse sa abandoneze copilul– Centrul de zi pentru copiii cu probleme sociale– Centrul de asistenţa şi sprijin pentru readaptarea psihologica a copilului cu probleme psihosociale.II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte şi materiale informative:● studiu cu privire la definirea familiilor în situaţie de risc şi la inventarierea cauzelor acestor situaţii;● raport cu privire la toate serviciile de prevenire a abandonului asigurate de comunitatea locala;● raport privind liniile telefonice care funcţionează în judete şi cele existente în faza de proiect;● repertoar anual al serviciilor de prevenire din judete;● modele de pliante de popularizare a acestora.III. Înfiinţarea urmatoarelor servicii:● centre de zi – 4;● centre maternale – 4;● centre de consiliere şi sprijin pentru parinti – 10.Pregătirea demararii unor asemenea proiecte şi în alte judete.IV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" şi interventia în vederea ameliorarii acestuia    Obiective operationale

  Cadru instituţional
  4.1. Crearea şi dezvoltarea de centre de primire a copilului în regim de urgenţă şi evaluarea fenomenului "copiii străzii" septembrie 2000-2003
  4.2. Crearea şi dezvoltarea de centre de zi destinate protejării, educării şi reintegrării copiilor străzii în toate oraşele care se confruntă cu acest fenomen septembrie 2000-2003
  4.3. Promovarea parteneriatului cu organizaţiile neguvernamentale care desfăşoară activităţi de recuperare socială a copiilor străzii permanent
  Monitorizare  
  4.4. Includerea în sistemul de monitorizare a problematicii "copiii străzii" 2001
  Cadru metodologic  
  4.5. Elaborarea unei metodologii de analiză şi evaluare a fenomenului "copiii străzii", aplicabilă la nivel naţional mai-septembrie 2000
  4.6. Identificarea cauzelor fenomenului "copiii străzii" şi stabilirea liniilor de acţiune prin care se poate interveni asupra acestor cauze octombrie 2000-septembrie 2001
  4.7. Elaborarea şi aplicarea unei metodologii de intervenţie pentru evaluarea, protejarea şi recuperarea în regim de urgenţă a copiilor străzii cu vârstă mai mică de 10 ani octombrie 2000-octombrie 2001
  4.8. Elaborarea de programe de sensibilizare a comunităţii pentru a se evita încurajarea fenomenului şi pentru a se stimula atitudinea civică eficientă 2001
  4.9. Elaborarea unei metodologii de organizare a centrului de îngrijire de zi destinat copiilor străzii şi a unor standarde de calitate a protecţiei acordate 2001
  Formare  
  4.10. Elaborarea şi experimentarea unor modele de formare a personalului care intervine în evaluarea, protejarea, recuperarea şi reintegrarea copiilor străzii, precum şi formarea unui număr cât mai mare de asemenea specialişti, în funcţie de nevoile existente la nivel local 2001
  Comunicare  
  4.11. Sensibilizarea opiniei publice pentru a contribui la integrarea copiilor marginalizaţi social şi la ameliorarea fenomenului "copiii străzii" 2000 şi permanent

Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationaleLa sfârşitul anului 2000:I. Elaborarea, experimentarea şi validarea urmatoarelor documente metodologice:● Metodologia de analiza şi evaluare a fenomenului "copiii strazii";● Metodologia de interventie pentru evaluarea, protejarea şi recuperarea în regim de urgenta a copiilor strazii cu vârsta mai mica de 10 ani.II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte şi materiale informative:● raport referitor la prioritatile de actiune pentru fiecare localitate în care fenomenul "copiii strazii" este ingrijorator (conform situaţiei din anul 2000);● studiu naţional cu privire la amploarea şi cauzele fenomenului "copiii strazii", conţinând directiile de actiune viitoare.III. Înfiinţarea urmatoarelor servicii:● centre de zi pentru copiii strazii – 4;● centre de coordonare – 6 (unul în municipiul Bucureşti şi inca 5 centre regionale).IV. Debutul urmatoarelor acţiuni:● elaborarea de proiecte de centre de zi destinate copiilor strazii în localităţile stabilite anterior;● campania "Copiii nostri", care va avea şi o componenta destinata sensibilizarii opiniei publice în ceea ce priveste problema copiilor strazii.V. Pregătirea pentru viaţa şi integrarea sociala şi profesionala a tinerilor care până la vârsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de protecţie a copilului, prevăzute de lege    Obiective operationale

  Cadru metodologic
  5.1. Elaborarea şi validarea unei metodologii de organizare a Serviciului de asistenţă şi sprijin pentru tineri iulie 2000
  5.2. Elaborarea unui ghid metodologic destinat echipei pluridisciplinare implicate în pregătirea integrării sociale şi profesionale a adolescenţilor protejaţi în unităţi tip rezidenţial 2001
  Cadru instituţional  
  5.3. Înfiinţarea la nivelul comunităţii locale a serviciilor de asistenţă şi sprijin pentru tineri, ca structuri integrate în sistemul de servicii de protecţie a copilului noiembrie 2000 şi permanent
  Formare  
  5.4. Elaborarea unui model de formare complementară a educatorilor care pregătesc adolescenţii din centrul de plasament pentru părăsirea instituţiei şi integrarea lor socială şi profesională, precum şi de formare a unui număr cât mai mare de educatori, conform nevoilor de formare existente în judeţe 2000-2003
  5.5. Formarea profesională a adolescenţilor şi tinerilor, împreună cu instituţii abilitate în domeniu, pentru a lucra în micile întreprinderi, ateliere protejate, ferme etc. 2000-2003
  Comunicare  
  5.6. Promovarea unui program de comunicare pentru sensibilizarea comunităţii la problemele tinerilor permanent
  5.7. Informarea tinerilor cu privire la serviciile de care pot beneficia permanent

Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationaleLa sfârşitul anului 2000:I. Elaborarea, experimentarea şi validarea Metodologiei de organizare a Serviciului de asistenţa şi sprijin pentru tineri.II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte şi materiale informative:● raport anual cu privire la situaţia tinerilor care parasesc centrele de plasament la implinirea varstei de 18 ani şi la masurile luate în vederea integrarii lor sociale şi profesionale;● model de pliant de sensibilizare a opiniei publice şi de stimulare a voluntariatului pentru pregătirea integrarii tinerilor din centrele de plasament;● ghid de informare a tanarului care se pregăteşte pentru viaţa autonoma la ieşirea din centrul de plasament.III. Înfiinţarea urmatoarelor servicii:● servicii de asistenţa şi sprijin pentru tineri – 3.VI. Orientarea, reeducarea şi reintegrarea sociala a copilului delincvent    Obiective operationale

  Cadru juridic
  6.1. Elaborarea şi susţinerea unui cadru normativ privind sistemul de măsuri educative aplicabile copiilor care săvârşesc fapte penale şi care nu răspund penal iunie 2000
  Cadru metodologic  
  6.2. Elaborarea şi validarea metodologiei de organizare a serviciilor de orientare, supraveghere şi sprijinire a reintegrării sociale a copilului delincvent, a centrelor rezidenţiale de reeducare pentru copilul delincvent, precum şi a institutelor medico-educative pentru protecţia copilului delincvent cu nevoi speciale, ca structuri integrate în sistemul judeţean/de sector de protecţie a copilului aflat în dificultate 2001
  6.3. Elaborarea unei metodologii de monitorizare a cazurilor de delincvenţă juvenilă pentru care se stabilesc măsuri de protecţie 2001
  6.4. Elaborarea unui studiu cu privire la fenomenul de delincvenţă juvenilă (cauze, factori de risc, metode de prevenire şi intervenţie) 2001
  6.5. Elaborarea unui ghid metodologic de prevenire a delincvenţei juvenile prin promovarea de programe educative şi de animare a timpului liber în cartiere 2001
  6.6. Elaborarea unui ghid metodologic de reintegrare şcolară şi socială a copilului delincvent 2001
  Cadru instituţional  
  6.7. Înfiinţarea la nivelul comunităţii a serviciilor pentru protecţia copilului delincvent (servicii de orientare, supraveghere, reeducare şi sprijinire a reintegrării sociale, centre rezidenţiale de reeducare pentru copilul delincvent, institute medico-educative pentru protecţia copilului delincvent cu nevoi speciale) ca structuri integrate în sistemul de servicii de protecţie a copilului 2001-2003
  Formare  
  6.8. Formarea membrilor comisiilor pentru protecţia copilului în vederea abordării cazurilor de copii care au săvârşit fapte penale, dar care nu răspund penal, din perspectiva considerării lor drept cazuri de copii aflaţi în dificultate, ale căror integritate şi dezvoltare morală sunt periclitate, şi stabilirii unor măsuri de protecţie adecvate, respectându-se principiul interesului superior al copilului 2001
  6.9. Elaborarea, experimentarea şi validarea unui model de pregătire a educatorilor din servicii de protecţie a copilului şi formarea educatorilor, conform evoluţiei nevoilor de formare 2001-2003
  6.10. Elaborarea unui model de pregătire a animatorilor de cartier şi formarea de animatori şi voluntari care îşi vor desfăşura activitatea în cartierele defavorizate 2002-2003
  Comunicare  
  6.11. Informarea şi consilierea părinţilor şi a cadrelor didactice, în vederea prevenirii săvârşirii de fapte penale de către copii permanent
  6.12. Informarea copiilor şi a adolescenţilor asupra necesităţii respectării legilor şi obligaţiilor cetăţeneşti permanent

Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationaleLa sfârşitul anului 2000:I. Realizarea şi susţinerea actelor normative referitoare la sistemul de măsuri educative aplicabile copiilor care savarsesc fapte penale şi care nu raspund penal.II. Elaborarea, experimentarea şi validarea urmatoarelor documente metodologice:■ metodologii de organizare a urmatoarelor tipuri de servicii:● Serviciul de orientare, supraveghere şi sprijinire a reintegrarii sociale a copilului delincvent;● Centru de reeducare pentru copilul delincvent;● Institut medico-educativ pentru copilul delincvent.■ Procedura de monitorizare a cazurilor de delincventa juvenila.VII. Popularizarea drepturilor copilului şi sensibilizarea opiniei publice din România, în sensul înţelegerii problematicii copilului şi a familiei în situaţie de risc sau dificultate şi al participării la prevenirea şi ameliorarea problemelor    Obiective operationale

  Cadru metodologic
  7.1. Elaborarea unui proiect de campanie de informare şi sensibilizare "Copiii noştri" aprilie-iulie 2000
  7.2. Elaborarea şi validarea metodologiei de organizare a Serviciului de asistenţă a copilului pentru exercitarea dreptului său la exprimarea liberă a opiniei iunie 2000
  7.3. Elaborarea unui proiect de dezvoltare a instrumentelor de informare, iniţiate de A.N.P.D.C. iulie 2000
  7.4. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la organizarea de campanii de informare şi la relaţia cu presa 2001
  7.5. Elaborarea unui ghid metodologic pentru promovarea drepturilor copilului în unităţile de învăţământ de masă 2001
  Cadru instituţional  
  7.6. Înfiinţarea de servicii de asistenţă a copilului pentru exercitarea dreptului său la exprimarea liberă a opiniei, ca structuri integrate în sistemul de servicii de protecţie a copilului 2000-2003
  Formare  
  7.7. Formarea de responsabili cu activitatea de comunicare/ informare la nivelul serviciilor publice specializate octombrie 2000-2001
  7.8. Elaborarea şi experimentarea de modele de formare complementară a diferitelor categorii de personal din Serviciul de asistenţă a copilului pentru exercitarea dreptului său la exprimarea liberă a opiniei 2001
  7.9. Formarea de personal, conform modelului şi răspunzând nevoilor de formare din judeţe 2002-2003
  7.10. Organizarea în fiecare an a unei campanii naţionale de informare şi sensibilizare "Copiii noştri" noiembrie 2000-2003
  7.11. Iniţierea şi dezvoltarea unui site pe Internet cu tema "Protecţia copilului în România" 2000-2003
  7.12. Elaborarea, editarea şi difuzarea de materiale informative destinate publicului larg permanent

Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationaleLa sfârşitul anului 2000:I. Elaborarea, experimentarea şi validarea urmatoarelor documente metodologice:● Metodologia de organizare a Serviciului de asistenţa a copilului pentru exercitarea dreptului sau la exprimarea libera a opiniei;● Proiectul de campanie de informare şi sensibilizare "Copiii nostri";● Proiectul de dezvoltare a buletinului informativ "În interesul copilului".II. Realizarea urmatoarelor acţiuni:● prima campanie naţionala de informare "Copiii nostri";● lansarea paginii web "Protectia copilului în România";● editarea şi difuzarea buletinului informativ "În interesul copilului".Coordonarea strategiei A.N.P.D.C.În vederea coordonarii strategiei şi a evaluării rezultatelor, precum şi pentru dezvoltarea şi reajustarea acesteia pe parcursul perioadei menţionate, A.N.P.D.C. promovează urmatoarele initiative:A. Constituirea unui grup de coordonare şi actiunePentru aplicarea principiului parteneriatului în implementarea reformei protectiei copilului se va înfiinţa Grupul de coordonare şi actiune (GCA). Acest organism nu va avea personalitate juridica, iar specialistii care vor face parte din GCA nu vor fi retribuiti pentru aceasta activitate. În GCA vor fi reprezentate instituţiile şi organizaţiile urmatoare:● A.N.P.D.C.;● Delegatia Comisiei Europene în România;● USAID;● Misiunea rezidenta a Băncii Mondiale;● organizaţii ale Natiunilor Unite – UNICEF, UNESCO etc.;● Asociaţia secretarilor consiliilor judetene;● organizaţii neguvernamentale naţionale (cu caracter umanitar şi profesional) care acţionează în domeniul protectiei copilului;● organizaţii profesionale ale mass-media.GCA va avea urmatoarele atribuţii:● stabilirea planurilor de actiune şi a programelor care converg către atingerea obiectivelor operationale;● evaluarea periodica a rezultatelor planurilor de actiune;● asigurarea coerentei programelor şi a complementaritatii resurselor;● urmarirea aplicarii unor criterii de repartizare echilibrata, în toate regiunile tarii, a fondurilor pentru proiecte, a resurselor materiale şi umane;● studierea rapoartelor de monitorizare şi a rezultatelor aplicarii strategiei, în vederea dezvoltării/reajustarii ei, prin completarea cu noi obiective operationale, prin reformularea celor existente sau prin stabilirea unor noi tipuri de activităţi.Se vor întocmi şi se vor valida un document de înfiinţare şi un regulament de functionare a GCA.Se va pregati înfiinţarea la nivel regional a unor grupuri de actiune pentru aplicarea strategiei de protecţie a copilului, care să fie compuse din reprezentanti ai A.N.P.D.C., directori ai serviciilor publice specializate din judeţele regiunii respective, secretari ai consiliilor judetene, organizaţii neguvernamentale.B. Asigurarea coerentei programelor şi a complementaritatii resurselorProgramele şi resursele aferente acestora vor fi gestionate astfel încât să asigure:● acţiuni coerente care să contribuie la atingerea obiectivelor operationale;● complementaritatea resurselor şi optimizarea utilizarii lor;● evaluarea periodica şi valorizarea rezultatelor.Toate programele şi resursele financiare destinate protectiei copilului se vor incadra în obiectivele strategice prioritare stabilite.În acest scop va fi conceput şi validat, pentru a fi utilizat ca instrument de lucru, un formular-tip de încadrare în Strategia naţionala de reforma a sistemului de protecţie a drepturilor copilului, 2000-2003.Formularul va fi completat şi anexat la Termenii de referinţa ai Programului, la Contractul de colaborare sau la alte tipuri de documente oficiale care stipuleaza colaborarea cu A.N.P.D.C. în domeniul protectiei copilului.C. Dezvoltarea unei retele specializate de informare, consultanţă şi evaluare privind reforma protectiei copiluluiAceasta iniţiativa complexa urmeaza să fie promovata în a doua parte a perioadei care face obiectul strategiei (începând din anul 2002), dar pregătirea ei poate începe către finele anului 2000. Se urmareste crearea unei retele de centre de resurse în parteneriat cu organizaţii neguvernamentale profesioniste şi cu servicii publice specializate care au dobândit deja experienta şi rezultate deosebite în promovarea reformei protectiei copilului.Aceste centre vor oferi informaţii şi consultanţă personalului din serviciile publice specializate din judete/sectoare, din centre de plasament, din alte tipuri de servicii destinate copilului şi familiei şi, în acelasi timp, vor culege informaţii despre evolutia reformei în regiunea respectiva, pentru a valoriza şi multiplica initiativele şi proiectele reusite.Centrul naţional, coordonator al retelei, precum şi centrele regionale vor fi validate în vederea indeplinirii acestor functii de către Grupul de coordonare şi actiune la nivel naţional, respectiv de către grupurile regionale.D. Promovarea unei politici de comunicare pentru promovarea drepturilor copilului şi a strategiei guvernamentale în acest domeniuÎn vederea îmbunătăţirii comunicarii interne şi externe, precum şi pentru promovarea imaginii reformei protectiei copilului şi a structurilor implicate, la toate nivelurile, în acest demers va fi elaborata o strategie de comunicare.Prima iniţiativa importanţa în acest sens va fi realizarea unui sondaj de opinie şi a unui studiu cu privire la imaginea actuala a sistemului de protecţie a copilului pentru ca proiectarea strategiei de comunicare sa porneasca de la o baza bine documentata.În politica de comunicare vor fi antrenati:● specialisti în relatii publice de la o firma de specialitate, care urmeaza să fie selectionata;● organizaţii care au în derulare proiecte de comunicare sub coordonarea A.N.P.D.C. (de exemplu: realizarea buletinului informativ "În interesul copilului", realizarea unei pagini web cu tema "Protectia copilului în România", editarea de pliante şi brosuri etc.);● reprezentanti ai mass-media.Se va dezvolta relaţia cu mass-media, atât cu presa scrisa, cat şi cu posturile de radio şi TV, şi se va constitui un grup de ziaristi de referinţa, care vor fi familiarizati cu problematica protectiei copilului.Se va intensifica parteneriatul cu presa în promovarea strategiei.Se vor organiza conferinte de presa pentru mediatizarea unor evenimente (de exemplu: lansarea strategiei, lansarea unor programe) şi conferinte semestriale pentru a face cunoscute rezultatele acestora.Se vor edita şi difuza materiale informative, precum:● pliantul de prezentare a A.N.P.D.C.;● colectia de brosuri "Curier juridic – protectia copilului";● brosurile cu date statistice anuale despre rezultatele aplicarii strategiei.E. În luna septembrie 2000 se va face o evaluare de etapa a gradului de indeplinire a obiectivelor; evaluari şi ajustari ale strategiei vor constitui un exercitiu permanentConcluziiNoua legislatie în domeniu, initiata prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicată, care prevede că obiectiv principal dezinstitutionalizarea, în paralel cu dezvoltarea de forme alternative de protecţie, a avut drept consecinţa micsorarea numarului de copii institutionalizati, astfel încât la sfârşitul anului 1999 numărul lor era de 30.435.Dezvoltarea serviciilor publice specializate pentru protectia copilului a permis luarea unor măsuri de prevenire a institutionalizarii copiilor, precum şi a abandonului, lucru subliniat de tendinta ascendenta a numarului de copii beneficiari ai acestei forme de asistenţa (1997 – 0 cazuri, 1999 – 14.212 cazuri nou-intrate în sistem).O alta premisa a scaderii numarului de copii institutionalizati o constituie protectia copilului în familii substitutive, ca alternativa la institutionalizare, măsura care a înregistrat şi ea un trend ascendent, de la 11.899 cazuri în 1997 la 20.504 cazuri la sfârşitul anului 1999.De asemenea, numărul copiilor institutionalizati a scăzut şi datorita faptului ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicată, prevede o noua forma de protecţie alternativa, asistentul maternal profesionist. La sfârşitul anului 1999 beneficiau de aceasta forma de protecţie 2.970 de copii.Trebuie mentionat ca aceste rezultate au fost obtinute în contextul în care la sfârşitul anului 1999, la nivel naţional, serviciile publice specializate pentru protectia copilului inregistrau un deficit bugetar de circa 180 miliarde lei şi în condiţiile în care până în anul 1998 toate masurile cu rezultatele menţionate anterior s-au bazat intr-o proportie importanţa pe bugetele proprii ale consiliilor judetene.Acest deficit a fost suplinit prin promovarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 161/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999 şi prin promovarea Hotărârii Guvernului nr. 260/2000 privind aprobarea programelor de interes naţional în domeniul protectiei drepturilor copilului aflat în dificultate, cu modificările ulterioare. Din analiza datelor a rezultat ca cea mai mare parte a fondurilor a fost indreptata spre judeţele care inregistrau cele mai mari restante financiare (Suceava, Iasi, Maramures, Vaslui, Galaţi, Valcea, Vrancea). De remarcat ca în aceste judete fondurile alocate au venit sa suplineasca deficitul de cheltuieli materiale şi de personal. În contrast cu aceste judete, în sectoarele municipiului Bucureşti, în judeţele Timiş, Prahova, Mehedinti, Brasov, Ilfov, Covasna, Calarasi, Arad şi Giurgiu fondurile primite au fost utilizate în vederea restructurarii instituţionale şi a dezvoltării serviciilor.În decursul anului financiar 2000 vor fi finantate de la bugetul de stat, cu preponderenta, initiativele de reforma a sistemului de protecţie care se încadrează în obiectivele strategiei. Concomitent, vor continua deconcentrarea şi descentralizarea responsabilitatilor până la nivel de comunitate locala. Autorităţile judetene vor fi sprijinite în privinta finantarii serviciilor de protecţie rezidentiale şi alternative subordonate.În perspectiva anului 2000, prin punerea în practica a programelor pe care A.N.P.D.C. le desfăşoară cu diferite organizaţii internationale (Banca Mondiala, Uniunea Europeana prin programele PHARE, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei), anticipam reducerea în continuare a numarului copiilor institutionalizati cu 13.000 copii pe an.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x