STRATEGIE din 3 mai 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 233 din 9 mai 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEHG 165 20/02/2002
CAP. 3COMPLETAT DEHG 165 20/02/2002
CAP. 3MODIFICAT DEHG 165 20/02/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
CAP. 2REFERIRE LAOUG 52 29/03/2001
CAP. 2REFERIRE LALEGE 10 08/02/2001
CAP. 2REFERIRE LAOUG 7 11/01/2001
CAP. 3REFERIRE LALEGE 10 08/02/2001
CAP. 3REFERIRE LALEGE 55 15/06/1995
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DEHG 165 20/02/2002
ActulAPROBAT DEHG 436 03/05/2001
ActulCONTINUT DEHG 436 03/05/2001
CAP. 3COMPLETAT DEHG 165 20/02/2002
CAP. 3MODIFICAT DEHG 165 20/02/2002





Notă
Aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 436 din 3 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 9 mai 2001.
Obiectivul strategic al Programului de guvernare în domeniul turismului este relansarea rapidă și durabilă a acestui sector prin reconsiderarea locului turismului în cadrul economiei naționale, astfel încât turismul să devină un sector prioritar printr-o strategie coerentă a organismelor legislative, guvernamentale și a administrației publice locale. + 
Capitolul 1Consideratii generaleUna dintre principalele acțiuni guvernamentale în domeniul turismului o reprezintă încheierea procesului de privatizare până la data de 31 decembrie 2001, acțiune fundamentală pentru realizarea obiectivelor generale ale Programului de guvernare în turism, ca instrument major în reluarea procesului de dezvoltare și modernizare în turism și de creștere a contribuției sectorului turistic la realizarea produsului intern brut. Privatizarea în turism urmareste atragerea de investitori recunoscuți în domeniu – lanțuri hoteliere de renume internațional -, atragerea de capital pentru investiții de dezvoltare și îmbunătățirea managementului. + 
Capitolul 2Obiectivele procesului de privatizare în anul 2001În anul 2001 Strategia privind privatizarea societăților comerciale din turism are la bază următoarele obiective:1.Preluarea de către Ministerul Turismului a deciziei de privatizare și realizarea de către acesta a procesului efectiv de privatizare.Portofoliul de societăți comerciale preluat de Ministerul Turismului de la Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2001 este format din 51 de societăți comerciale prevăzute în anexele la aceasta, precum și din societăți comerciale care vor fi identificate ulterior sau societăți comerciale la care statul va deveni acționar după data intrării în vigoare a acestei ordonanțe de urgență.Portofoliul inițial se constituie în general din societăți comerciale la care statul este acționar majoritar sau societăți la care statul deține pachetul de acțiuni de control.Societățile comerciale care vor intra în portofoliul Ministerului Turismului după data intrarii în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2001 sunt societăți comerciale din categoria celor prezentate mai sus, la care procesul de privatizare era în curs de desfășurare la data ordonanței de urgență, acesta nefiind finalizat prin încheierea unui contract de vânzare-cumpărare de acțiuni de către Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, și din societăți comerciale la care Ministerul Turismului devine acționar, în general, cu pachete mici de acțiuni ca urmare a majorării capitalului social cu valoarea terenurilor pentru care se obține titlul de proprietate după privatizare sau ca urmare a rezilierii de către Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului a unor contracte de vânzare-cumpărare de acțiuni pentru nerespectarea clauzelor contractuale.2.Reducerea cotelor de capital deținute de stat la unele societăți comerciale ca urmare a retrocedării unor active din patrimoniul acestor societăți în baza Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, acolo unde acest lucru este posibil, astfel încât să nu afecteze procesul de privatizare în ansamblu al unei societăți comerciale.3.Atribuirea directă de pachete de acțiuni deținute la societățile comerciale către persoanele îndreptățite în baza Legii nr. 10/2001, fără a se afecta însă privatizarea în ansamblu a societății comerciale.4.Finalizarea proceselor de privatizare pentru activele la care procesul de privatizare a fost inițiat printr-un management privat (locații de gestiune, închirieri, asocieri în participațiune etc.).Vânzarea activelor societăților comerciale din turism aflate într-un sistem de management privat (locații de gestiune, închirieri, asocieri în participațiune) se poate face prin negociere directă cu partenerii contractuali, în condițiile în care nu este afectată activitatea societății comerciale care are în proprietate activele respective, nu este afectată vânzarea acțiunilor societatii comerciale, activele respective nu intră sub incidența Legii nr. 10/2001 și titularii contractelor de locație, închiriere sau asociere au efectuat investiții în activele respective.5.Utilizarea în procesul de privatizare a sistemului adecvat de facilități.Se vor acorda în procesul de privatizare facilitățile fiscale prevăzute în Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 52/2001 privind accelerarea și finalizarea procesului de privatizare a societăților comerciale din turism și în normele metodologice emise în aplicarea acesteia, cu condiția efectuării de investitii de către cumpărător.6.Publicitatea licitațiilor. În vederea atragerii de investitori pentru societățile și hotelurile importante se va efectua, pe lângă publicitatea din presa naționala, publicitate pe posturile internaționale de televiziune (TVR Internațional și PRO TV Internațional), precum și pe posturile naționale de televiziune.
 + 
Capitolul 3Politici de privatizareI.Privatizarea societăților comerciale din turism la care Ministerul Turismului deține mai puțin de 50% din totalul acțiunilorÎn categoria acestor societăți comerciale se încadrează în general societăți comerciale supuse programului de privatizare în masă prin cupoane nominative de privatizare, program demarat în temeiul Legii nr. 55/1995 privind accelerarea procesului de privatizare.Acțiunile acestor societăți comerciale, dacă sunt tranzacționate pe piața de capital, vor fi acordate cu prioritate persoanelor îndreptățite la despăgubiri în acțiuni în baza Legii nr. 10/2001 sau vor fi vândute, de preferință, prin licitație publică cu strigare.Avându-se în vedere pachetul de acțiuni detinut de Ministerul Turismului (sub 50%), prețul de pornire la licitație al unei acțiuni va fi, de regulă, egal cu valoarea nominală a unei acțiuni, iar pentru societățile comerciale ce vor fi vândute pe piața de capital prețul de pornire va fi egal cu prețul de tranzacționare al respectivelor acțiuni pe piața de capital.Publicitatea vânzării acțiunilor acestor societăți comerciale se va face în presa națională.La aceste societăți comerciale, dacă în urma aplicării Legii nr. 10/2001 retrocedarea se va face în natură, Ministerul Turismului își poate diminua cota de capital social deținută, până la retragerea definitivă din societatea comercială.Aceasta strategie se va aplica și în cazul societăților comerciale din turism la care statul deține pachete mici de acțiuni, dacă vânzarea acestor acțiuni nu se încadrează în procedura privind dreptul de preempțiune al acționarilor existenți.II.Privatizarea societăților comerciale din turism la care Ministerul Turismului deține peste 50% din acțiuniSocietățile comerciale din această categorie vor fi clasificate în mai multe subcategorii, în funcție de situația patrimonială concretă din cadrul fiecăreia și de mărimea capitalului social:II.1.Societăți comerciale rezultate în urma divizării dintr-o societate comercială mai mare pe structura unui singur activ sau a mai multor active, aceste active fiind grevate de contracte de asociere în participațiune, închiriere sau locație de gestiune, contracte încheiate pe perioade mari (10-15 ani), făcând practic neatractive asemenea societăți comerciale, întrucât societatea nu desfășoară nici un fel de activitate proprie. Unele dintre aceste societăți comerciale sunt constituite pe structura unor active naționalizate și care vor fi retrocedate în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001.În functie de rezultatele aplicarii Legii nr. 10/2001 și de situația concreta a societatilor comerciale la data privatizarii, Ministerul Turismului va alege cea mai adecvata metoda de privatizare, fiind preferata licitația cu strigare, prețul de pornire la licitație fiind, de regula, egal cu valoarea nominala a acțiunilor, avandu-se în vedere neatractivitatea societatii comerciale în ansamblul ei.II.2.Societăți comerciale mijlocii și mari care au mai multe active în patrimoniu, dar activele sunt grevate aproape în totalitate de contracte de locație, închiriere, asociere sau leasing imobiliar, vor fi vândute prin licitație cu strigare, iar în unele cazuri se va proceda și la vânzarea unor active din patrimoniul acestora către titularii respectivelor contracte, dacă aceștia au efectuat investiții în activele pe care le administrează. Prețul de pornire la licitație va fi de regulă egal cu valoarea nominală a acțiunilor, avându-se în vedere neatractivitatea societății comerciale în ansamblul ei, datorată existenței contractelor care grevează activele societății comerciale ale cărei acțiuni se vând.II.3.Societăți comerciale care au în patrimoniu foarte multe active care se încadrează în prevederile Legii nr. 10/2001În această categorie se încadrează societăți comerciale pe Valea Prahovei, în stațiunile balneare sau în orașe mari și în București.În funcție de rezultatele aplicării Legii nr. 10/2001 și de situația concretă a societăților comerciale la data privatizării Ministerul Turismului va alege cea mai adecvată metoda de privatizare, fiind preferată licitația cu strigare, prețul de pornire la licitație fiind de regulă egal cu valoarea nominală a acțiunilor, avându-se în vedere neatractivitatea societății în ansamblul ei.II.4.Societăți comerciale mari, a căror situație patrimonială este deosebită și care necesită strategie proprie de privatizare:a)Societatea Comerciala "Hercules" – S.A. Băile HerculaneAvându-se în vedere specificul balneoclimateric și renumele Societății Comerciale "Hercules" – S.A. Băile Herculane, starea de degradare avansată a bazei materiale, procedura de privatizare se va derula pe bază de negociere cu ofertanți care să se angajeze la un program de investiții stabilit de acord cu Ministerul Turismului, care să conducă la reabilitarea acestei stațiuni;b)Societatea Comerciala "Biroul de Turism și Tranzactii" – S.A. (B.T.T.)Privatizarea societății comerciale a început haotic, regăsindu-se mai multe forme intermediare de privatizare (leasing, asocieri, societăți mixte), dar și inegală din punct de vedere al efectelor, în cadrul unor active efectuându-se investiții, alte active generâand însă pierderi și debite pentru societatea comercială; s-au făcut operațiuni juridice succesive și incerte asupra terenurilor societății, care îngreunează și întârzie procesul de privatizare.În funcție de modalitatea de clarificare a situației patrimoniale se poate avea în vedere o divizare a societății în mai multe societăți comerciale pe criteriul teritorial, urmată de vânzarea acțiunilor noilor societăți, constituirea de societăți mixte pe structura unor active care să aducă imediat investiții în activele respective sau chiar pe întreaga societate ori chiar vânzarea întregului pachet de acțiuni prin licitație sau negociere;c)Societatea Comerciala "Neptun-Olimp" – S.A.După anul 1989 baza materială a stațiunii a cunoscut o degradare continuă datorită lipsei de fonduri pentru investiții. În ultimul timp s-a produs și o degradare a plajei prin amplasarea pe aceasta a unor construcții. Aceste elemente au avut repercusiuni în scăderea numărului de turiști străini veniți în stațiune pe perioada de sezon și, mai mult, scăderea interesului unor mari touroperatori străini pentru promovarea stațiunii Neptun-Olimp.În vederea relansării stațiunii Neptun-Olimp trebuie să se acționeze în următoarele direcții:1.promovarea unei legi privind protecția Litoralului și a plajei Mării Negre, lege care să reglementeze regimul construcțiilor pe plajă și în zona limitrofă acesteia, astfel încât să nu se distrugă sau să nu fie deteriorat produsul turistic estival;2.clarificarea regimului de administrare a plajelor;3.elaborarea Planului de urbanism zonal al stațiunii, care să elimine conflictul arhitectural și să limiteze construcția de locuințe, păstrându-se caracterul preponderent turistic al stațiunii, și avizarea sa de către Ministerul Turismului;4.recondiționarea rețelei rutiere și pietonale din stațiune, precum și întreținerea spațiilor verzi și a lacurilor de agrement;5.construirea unor centre de agrement și de recreere, care să completeze produsul turistic estival – plaja;6.elaborarea unor noi reglementări privind stațiunile turistice de interes național, cu evidențierea efectelor acestui statut asupra regimului investițiilor, alocațiilor bugetare și a facilităților;7.realizarea unui parteneriat între Ministerul Turismului, autoritățile locale și agenții economici din stațiune, care să aibă în vedere dezvoltarea acesteia;8.realizarea unei privatizări axate pe investiții, pe modernizarea și pe dezvoltarea dotărilor, echipamentelor și serviciilor turistice.Avându-se în vedere că nu s-au vândut active din patrimoniul societății comerciale, precum și diversitatea activelor acesteia, strategia de privatizare trebuie să aibă în vedere cât mai multe forme de privatizare (vânzarea de active, constituirea de societăți mixte, vânzarea de acțiuni precedată de divizarea societății comerciale etc.).Vânzarea celor 13 active aflate în locație de gestiune, închiriere sau asociere din perioada 1991-1993 direct către partenerii contractuali, avându-se în vedere ca aceștia au investit în activele respective mai mult decât reprezintă valoarea activelor fără investiții. Vânzarea activelor mici (chioșcuri, terase independente, restaurante sau magazine independente) care erau închiriate pe perioada de sezon prin licitație sau constituirea de societăți mixte pe structura unor active care necesită investiții.Divizarea societății comerciale în 20-25 societăți comerciale noi, pe structura complexelor hoteliere, avându-se în vedere funcționalitatea acestora și păstrându-se actuala structură a acționariatului în noile societăți comerciale.Vânzarea acțiunilor noilor societăți comerciale prin negociere directă, pe bază de programe de investiții eșalonate pe maximum 3 ani, astfel încât toate activele din statiune să beneficieze de un program de investiții care să conduca la revigorarea întregii stațiuni;d)Societatea Comercială "Mamaia" – S.A.Deși după anul 1989 baza materială a stațiunii a cunoscut o degradare, în ultimii 2 ani se observă o reabilitare a acesteia datorită investițiilor efectuate în urma privatizării de către cumpărători. În ultimul timp s-a produs însă o degradare a plajei prin amplasarea pe aceasta a unor construcții, dar și datorită factorilor naturali. Aceste elemente au avut repercusiuni în scăderea numarului de turiști străini veniți în stațiune pe perioada de sezon și, mai mult, scăderea interesului unor mari touroperatori străini pentru promovarea stațiunii Mamaia.În vederea relansării stațiunii Mamaia trebuie să se acționeze în următoarele direcții:1.promovarea unei legi privind protecția Litoralului și a plajei Mării Negre, lege care să reglementeze regimul construcțiilor pe plajă și în zona limitrofă acesteia, astfel încât să nu se distrugă sau să nu fie deteriorat produsul turistic estival;2.clarificarea regimului de administrare a plajelor;3.elaborarea Planului de urbanism zonal al stațiunii, care să elimine conflictul arhitectural și să limiteze construcția de locuințe, păstrându-se caracterul preponderent turistic al stațiunii, și avizarea sa de către Ministerul Turismului;4.recondiționarea rețelei rutiere și pietonale din stațiune;5.refacerea sistemului de udare din stațiune și a spațiilor verzi;6.realizarea unor parcări moderne în stațiune;7.construirea unor centre de agrement și de recreere care să completeze produsul turistic estival – plaja;8.elaborarea unor noi reglementări privind stațiunile turistice de interes național, cu evidențierea efectelor acestui statut asupra regimului investițiilor, alocațiilor bugetare și a facilităților;9.realizarea unui parteneriat între Ministerul Turismului, autoritățile locale și agenții economici din stațiune care să aibă în vedere dezvoltarea acesteia;10.realizarea unei forme de privatizare axate pe investiții și pe modernizarea și dezvoltarea dotărilor, echipamentelor și serviciilor turistice.Circa 85% din activele societății comerciale sunt date în contracte de leasing imobiliar sau sunt vândute în rate pe o perioadă de până la 5 sau 10 ani. Unele active sunt constituite ca aport în cadrul unor societăți mixte. În administrarea societății comerciale se mai află în prezent numai 7 hoteluri și mai multe active de natura chioșcurilor, teraselor independente, restaurantelor independente sau terenuri de tenis.Diversitatea formelor de administrare a activelor societății comerciale determină o strategie de privatizare care trebuie să aibă în vedere vânzarea de active, constituirea de societăți mixte, vânzarea de acțiuni precedată de divizarea societății comerciale etc.Vânzarea activelor mici (chioșcuri, terase independente, restaurante independente, terenuri de tenis) și chiar a hotelurilor care necesită un efort investițional mare la care societatea comercială nu se poate angaja cu forțe proprii, prin licitație, sau constituirea de societăți mixte pe structura unor active care necesită investiții.Divizarea societatii comerciale în:– societăți pe structura principalelor hoteluri rămase în administrare proprie, urmată de vânzarea acțiunilor noilor societăți comerciale prin negociere directă, pe bază de programe de investiții eșalonate pe maximum 3 ani;– o societate comercială pe structura restului activelor, ale cărei acțiuni vor fi scoase la vânzare prin licitație cu strigare.Structura acționariatului societăților comerciale rezultate în urma divizării va fi păstrată ca în prezent;e)Societatea Comercială "Poiana Brașov" – S.A.Având beneficiul unei structuri și al unei dimensiuni considerabile a patrimoniului sau turistic și păstrând o notorietate europeană, stațiunea Poiana Brașov are nevoie de un program imediat de reabilitare și de dezvoltare.Obiectivul sau fundamental îl constituie atingerea standardului de stațiune montană internațională. Acest obiectiv se subsumează obiectivului general al conturării unui domeniu de schi integrat între Predeal și Poiana Brașov, cu o poziție consacrată pe piața europeană a stațiunilor montane.Principalele direcții de acțiune ale programului sunt:1.Protecția patrimoniului turistic existent și promovarea produsului turistic Poiana Brașov, care constau în:– elaborarea Planului de urbanism zonal al stațiunii, care să elimine conflictul arhitectural și să limiteze construcția de locuințe, păstrându-se caracterul preponderent turistic al localității, și avizarea sa de către Ministerul Turismului;– realizarea unui program de dezvoltare a domeniului de schi;– introducerea unei discipline speciale în acordarea autorizațiilor de construire și funcționare – limitarea drastică a activității comerciale desfășurate în construcții provizorii;– instituirea unui inel perimetral pentru circulația rutieră și interzicerea accesului auto în stațiune, precum și construirea unei parcări supraetajate pentru a prelua creșterea numărului de sosiri de autoturisme.2.Reabilitarea și dezvoltarea infrastructurii generale a stațiunii.3.Realizarea unei forme de privatizare axate pe investitii și pe modernizarea și dezvoltarea dotărilor, echipamentelor și serviciilor turistice, prin:– realizarea unor societăți mixte, cu aport de capital privat, dimensionat în funcție de necesitățile de investiții;– includerea terenurilor în capitalul social al Societatii Comerciale "Poiana Brașov" – S.A. sau al societăților mixte, în scopul dimensionării corespunzătoare a investițiilor private și a valorii reale a acțiunilor societății comerciale;– clarificarea urgentă a statutului juridic al unor active în scopul modernizării sau redeschiderii lor pentru serviciile turistice;– vânzarea ulterioară a pachetului de acțiuni deținut de stat la Societatea Comercială "Poiana Brașov" – S.A.4.Măsuri privind dezvoltarea serviciilor turistice și de agrement:– construirea unor centre de agrement cuprinzand piscine, săli fitness, spații pentru tratament, cu factori motivați de cură etc.;– amenajarea unor noi terenuri de tenis, dintre care unele acoperite;– amenajarea unui teren de golf în Poiana Mică și a unor terenuri de minigolf în zona hotelurilor existente etc.
––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x