STRATEGIE din 25 aprilie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 252 din 16 mai 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUHG 522 19/04/2006
ActulACTUALIZEAZA PESTRATEGIE 25/04/2001
 Nu exista acte care fac referire la acest act





 + 
Capitolul I.CONSIDERATII GENERALEGuvernul României,în dorința de a imbunatati situația minoritatilor naționale în conformitate cu prevederile Constituției României, demonstrata prin aderarea voluntara la instrumente internationale ale Consiliului Europei, cum ar fi: Convenția cadru pentru protectia minoritatilor naționale, Rezolutia ECRI nr. 3, Recomandarea 1.203 a Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, Convenția O.N.U. privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala, precum și alte documente internationale,luand în considerare prevederile Programului de guvernare 2001-2004 cu privire la prevenirea discriminarii și la elaborarea unei strategii pentru îmbunătățirea semnificativa a situației romilor,reafirmand dreptul oricarei minoritati, implicit al minoritatii romilor, de a participa activ la elaborarea, implementarea și evaluarea politicilor publice referitoare la aceasta minoritate, precum și faptul ca problematica minoritatilor trebuie considerata în ansamblul societatii românești,ținând seama de faptul ca romii au constituit de-a lungul istoriei obiectul robiei și al discriminarii, fenomene care au lasat urme profunde în memoria colectiva peste tot în lume și au condus la marginalizarea romilor în societate,luand în considerare dificultatile cu care se confrunta cetatenii români de etnie roma și având în vedere dorința de a identifica solutii optime pentru rezolvarea acestora, adopta prezenta Strategie de imbunatatire a situației romilor.
 + 
Capitolul II.Guvernul României adopta urmatoarele principii directoare pentru aplicarea Strategiei de imbunatatire a situației romilor:1.Principiul consensualitatii – Strategia de imbunatatire a situației romilor este rezultatul unui efort comun al Guvernului și al organizațiilor reprezentative ale comunitatilor de romi. Aplicarea programelor și proiectelor din planul de implementare a strategiei se va realiza în consultare cu reprezentantii organizațiilor de romi.2.Principiul utilitatii sociale – Strategia raspunde nevoilor specifice cu care se confrunta etnicii romi și realizează acel cadru social prin care romii se pot integra functional în comunitate și în societate.3.Principiul diviziunii sectoriale – Strategia este conceputa și aplicabila pe domenii de responsabilitate sectoriala.4.Principiul descentralizarii în execuție – Aplicarea strategiei se va realiza prin responsabilității specifice ale instituțiilor și autorităților publice și prin atragerea organizațiilor neguvernamentale în implementarea programelor locale desprinse din planul general de măsuri pentru aplicarea prezentei strategii.5.Principiul compatibilitatii legislative – Prevederile strategiei sunt în consonanta cu Constitutia și cu legile României, precum și cu legislatia și practica internationala în domeniu.6.Principiul diferentierii identitare – Strategia vizeaza edificarea unui sistem instituțional de dezvoltare comunitara, combaterea discriminarii față de romi, promovarea educatiei interculturale, crearea de elite din randul romilor, în vederea resolidarizarii sociale și reconstructiei identitare.7.Principiul egalitatii – Protectia cetatenilor români de etnie roma nu trebuie să afecteze drepturile și libertatile celorlalți cetățeni români.
 + 
Capitolul III.SCOPUL ȘI OBIECTIVELE GENERALE ALE STRATEGIEIScop: Îmbunătățirea semnificativă a situației romilor din România, prin promovarea unor măsuri de incluziune socială.(la 28-04-2006,
Capitolul III. a fost modificat de Punctul 1, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)
Obiective:1.Institutionalizarea obiectivelor politice asumate de Guvern în problematica romilor și responsabilizarea autorităților publice centrale și locale în aplicarea masurilor concrete de imbunatatire a situației cetatenilor români de etnie roma2.Sprijinirea formarii și promovarii unei elite intelectuale și economice din randul romilor, care să functioneze ca facilitator al politicilor de integrare sociala și de modernizare3.Eliminarea stereotipurilor, prejudecatilor și a practicilor anumitor functionari din instituțiile publice centrale și locale, care incurajeaza discriminarea cetatenilor români de etnie roma față de ceilalti cetățeni4.Producerea unei schimbari pozitive în opinia publică în legătură cu etnia romilor, pe baza principiilor tolerantei și solidaritatii sociale5.Stimularea participării etniei romilor la viața economica, sociala, educationala, culturala și politica a societatii prin atragerea în programe sectoriale de asistența și dezvoltare comunitara6.Prevenirea discriminarii instituționale și sociale a cetatenilor români de etnie roma în accesul acestora la serviciile oferite de societate7.Asigurarea condițiilor pentru garantarea de sanse egale pentru etnicii romi, în vederea atingerii unui standard decent de viața.
 + 
Capitolul IV.GRUPURI-TINTA:1.Cetatenii români de etnie roma2.Liderii politici3.Conducerea instituțiilor și autorităților publice centrale și locale4.Funcționarii publici5.Mass-media6.Opinia publică
 + 
Capitolul V.Durata: 10 ani (2001-2010), cu un plan de măsuri pe termen mediu de 4 ani (2001-2004) și un plan general de măsuri pentru perioada 2006-2008(la 28-04-2006,
Capitolul V. a fost modificat de Punctul 2, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)
 + 
Capitolul VI.DOMENII SECTORIALE:A.Administrație publică și dezvoltare comunitară, comunicare și participare civicăB.LocuințeC.SănătateD.Justiție și ordine publicăE.Economie, securitate socialăF.Protecția copilului, educație, cultură și culte.(la 28-04-2006,
Capitolul VI. a fost modificat de Punctul 3, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)
 + 
Capitolul VII.DIRECȚII DE ACȚIUNEA.Administrație publică și dezvoltare comunitară, comunicare și participare civică1.Creșterea capacității instituționale a structurilor de implementare a Strategiei Guvernului României de îmbunătățire a situației romilor2.Crearea de rețele și consolidarea de parteneriate durabile în scopul elaborării de măsuri/proiecte/programe pe domeniile sectoriale de îmbunătățire a situației romilor.B.Locuințe1.Îmbunătățirea accesului romilor la o locuință decentă și la servicii publice de tip apă, electricitate, canalizare și sisteme de încălzire2.Alocarea resurselor financiare locale destinate construcțiilor de locuințe pentru grupurile dezavantajate, inclusiv pentru persoanele aparținând minorității romilor3.Elaborarea unei baze de date și a unei strategii privind reabilitarea locuințelor deteriorate în urma calamităților naturale4.Implementarea strategiei de construcție/reabilitare a locuințelor.C.Sănătate1.Creșterea resurselor umane necesare îmbunătățirii accesului romilor la serviciile de sănătate publică2.Creșterea capacității și eficientizarea serviciilor publice de sănătate, astfel încât să fie capabile să furnizeze servicii și tratament egal persoanelor aparținând minorității romilor.3.Asigurarea accesului universal la pachetul minim de servicii medicale prevăzut de lege, inclusiv pentru populația de etnie romă.D.Justiție și ordine publică1.Respectarea drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, în special minorității romilor2.Introducerea măsurilor afirmative privind minoritatea romă în procesul de recrutare a personalului din structurile Ministerului Administrației și Internelor și ale Ministerului Apărării Naționale.E.Economie, securitate socială1.Creșterea eficienței măsurilor active destinate includerii romilor pe piața forței de muncă2.Reglementarea și promovarea unor măsuri active pentru beneficiarii de venit minim garantat, prin facilitarea accesului la cursuri de reconversie profesională.F.Protecția copilului, educație, cultură și culte1.Includerea resurselor umane rome, absolvenți ai învățământului de specialitate, inclusiv a femeilor, în instituțiile de protecție, ocrotire și educare a copilului2.Creșterea accesului la un învățământ de calitate, preșcolar și școlar3.Continuarea oportunităților de acces în învățământul preuniversitar și universitar pentru tinerii aparținând minorității rome4.Revizuirea curriculei școlare în vederea promovării în mediul școlar a unui climat favorabil incluziunii sociale a categoriilor defavorizate, inclusiv a romilor.(la 28-04-2006,
Capitolul VII. a fost modificat de Punctul 4, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)
 + 
Capitolul VII^1.FINANȚAREA STRATEGIEIFinanțarea activităților prevăzute în Planul general de măsuri pentru perioada 2006-2008 se asigură din fonduri de la bugetul de stat, din fondurile de preaderare, din alte fonduri provenite de la Uniunea Europeană, precum și prin atragerea altor resurse interne și externe.(la 28-04-2006,
Actul a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)
 + 
Capitolul VIII.STRUCTURIPentru buna organizare și coordonare a îndeplinirii Planului general de măsuri pentru aplicarea Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor se constituie următoarele structuri:1.Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi;2.comisiile ministeriale pentru romi;3.birourile județene pentru romi;4.experți locali pentru problemele romilor.Înființarea structurilor pentru implementarea și monitorizarea Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor se va realiza în conformitate cu calendarul de activități prevăzut în Planul general de măsuri pentru perioada 2006-2008, capitolul «Măsuri organizatorice».1.Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romiÎn conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente, în cadrul Consiliului interministerial pentru educație, cultură, cercetare, tineret, sport și minorități a fost înființat Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi.Conform atribuțiilor stabilite potrivit Hotărârii Guvernului nr. 750/2005, Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi coordonează și monitorizează implementarea politicilor publice pentru romi, inclusiv a activităților prevăzute în Planul general de măsuri pentru aplicarea Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor.Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi este format din secretarii de stat din ministerele responsabile pentru aplicarea strategiei.Ca membru în Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi, Agenția Națională pentru Romi răspunde de coordonarea și controlul executării activităților prevăzute în Planul general de măsuri pentru aplicarea Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor.În cadrul reuniunilor Grupului de lucru pentru politicile publice pentru romi, Agenția Națională pentru Romi va prezenta și punctele de vedere ale reprezentanților organizațiilor romilor reuniți în subcomitetul format pe lângă această instituție.Grupul de lucru pentru politicile publice pentru romi se întrunește în ședințe trimestriale sau ori de câte ori este necesar, pentru a analiza stadiul îndeplinirii activităților prevăzute în Planul general de măsuri.Componența nominală a Grupului de lucru pentru politicile publice pentru romi se aprobă de către ministrul de stat pentru coordonarea activităților din domeniul culturii, învățământului și integrării europene, la propunerea Agenției Naționale pentru Romi.Secretariatul tehnic al Grupului de lucru pentru politicile publice pentru romi va fi asigurat de aparatul de lucru al ministrului de stat, în strânsă colaborare cu cabinetul secretarului de stat al Agenției Naționale pentru Romi.2.Comisiile ministeriale pentru romiMinisterele implicate în implementarea Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor răspund de organizarea, planificarea, coordonarea și controlul executării activităților cuprinse în sectorul lor de responsabilitate, parte a Planului general de măsuri.Comisiile ministeriale pentru romi se înființează în cadrul ministerelor implicate în implementarea Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor și se subordonează Grupului de lucru pentru politicile publice pentru romi.Comisiile ministeriale pentru romi se întrunesc în ședințe lunare sau ori de câte ori este necesar, pentru a analiza stadiul activităților prevăzute în Planul general de măsuri din propriul sector de activitate.Președintele comisiei ministeriale pentru romi este secretarul de stat care este și membru al Grupului de lucru pentru politicile publice pentru romi.Comisia ministerială cuprinde 4-5 membri (șefi de direcții și experți), a căror responsabilitate este îndeplinirea sarcinilor ce le revin din aplicarea Planului general de măsuri în sectorul de activitate al ministerului.Unul dintre membrii Comisiei ministeriale pentru romi este delegat de președintele Agenției Naționale pentru Romi dintre angajații agenției.3.Birourile județene pentru romiBirourile județene pentru romi sunt structuri organizate la nivel județean în cadrul instituțiilor prefectului și se subordonează Ministerului Administrației și Internelor.În scopul realizării unitare a planului general de măsuri pentru aplicarea Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor, din punct de vedere tehnic activitatea birourilor județene pentru romi este coordonată de Agenția Națională pentru Romi.Principalele responsabilități ale birourilor județene pentru romi sunt organizarea, planificarea și coordonarea activităților pentru îndeplinirea obiectivelor și sarcinilor din Planul general de măsuri, la nivel județean. În componența birourilor județene pentru romi vor fi desemnați prin ordin 3-4 experți, dintre care unul în mod obligatoriu membru al minorității romilor.Activitatea birourilor județene pentru romi, performanțele experților și stadiul îndeplinirii planului general de măsuri vor fi evaluate anual de către Ministerul Administrației și Internelor și Agenția Națională pentru Romi.Birourile județene pentru romi formează la nivel de județ grupurile de lucru mixte pentru romi, alcătuite din subprefecți, reprezentanții birourilor județene pentru romi, reprezentanții birourilor regionale ale Agenției Naționale pentru Romi, reprezentanții serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale din subordinea Guvernului, care își au sediul în județele respective, mediatori școlari și sanitari, inspectori pentru romi și cadre didactice rome, reprezentanții organizațiilor neguvernamentale și reprezentanți delegați de comunitățile de romi.Grupul de lucru mixt se întrunește în ședințe lunare sau ori de câte ori este necesar, în scopul analizării, planificării, organizării și implementării activităților sectoriale pentru îndeplinirea obiectivelor și sarcinilor din planul general de măsuri, la nivel județean.Secretariatul Grupului de lucru mixt este asigurat de instituția prefectului.4.Experții locali pentru romiExperții locali pentru romi reprezintă principalii mediatori între comunitățile locale de romi și autoritățile administrației publice locale.Experții locali pentru romi sunt responsabili pentru organizarea, planificarea, coordonarea și desfășurarea pe plan local a activităților pentru îndeplinirea obiectivelor și sarcinilor cuprinse în planul general de măsuri.În sensul prezentei hotărâri, expert local pentru romi este o persoană bună cunoscătoare a problemelor romilor din zonă, recomandată de către romii din comunitatea locală pentru a o reprezenta în relația cu primăria.Experții locali pentru romi sunt angajați în cadrul primăriilor, se subordonează atât primarului, cât și birourilor județene pentru romi.Și la nivelul comunelor, funcția de expert local pentru romi va fi exercitată de către o persoană cunoscătoare a problemelor romilor, delegată de către romii din comunitatea locală pentru a o reprezenta în relația cu comuna.(la 28-04-2006,
Capitolul VIII. a fost modificat de Punctul 6, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)
 + 
Capitolul IX.PLAN DE MĂSURI PE TERMEN MEDIU (2001-2004)(la 28-04-2006,
Titlul capitolului X a fost modificat de Punctul 7, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)

  Nr. crt. Proiectul/Activitatea Termenul Răspunde Observații
    Măsuri organizatorice    
  1. Adoptarea Hotărârii Guvernului privind Strategia Guvernului României de îmbunătățire a situației romilor, cu precizarea obligativității ministerelor de a respecta termenele și de a-și asuma responsabilitățile sectoriale 10 mai 2001 M.I.P.
  2. Înființarea Comitetului mixt de monitorizare și implementare (Cmixt) a Planului general de măsuri pentru aplicarea strategiei, format din reprezentanți ai ministerelor, agențiilor guvernamentale și ai Convenției-cadru a romilor 29 iunie 2001 M.I.P.
  3. Adoptarea Hotărârii Guvernului privind înființarea Consiliului Național pentru Prevenirea Discriminării (C.N.P.D.) în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 137/2000 24 mai 2001 M.I.P.
  4. Constituirea prin ordin al ministrului, la nivelul ministerelor, a comisiilor ministeriale pentru romi (C.M.R.), formate din experți ai direcțiilor de specialitate, experți delegați ai Convenției-cadru a romilor, experți independenți etc., în vederea aplicării sectoriale a strategiei 31 mai 2001 M.I.P.
  5. Constituirea la nivelul prefecturilor a birourilor județene pentru romi (B.J.R.), în vederea implementării Strategiei de îmbunătățire A situației romilor. Birourile vor elabora Planul județean de acțiune "Romii 2001-2004" și vor coordona activitatea consilierilor pentru romi de la nivelul primăriilor 28 septembrie 2001 M.a.P.
  6. Numirea la nivelul primăriilor, acolo unde organizațiile de romi solicită acest lucru, A consilierilor locali pentru romi (C.L.R.), în vederea aplicării Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor în plan local. Consilierii vor elabora Planul local de acțiune "Romii 2001-2004" 28 septembrie 2001 M.a.P.
  7. Înființarea Comisiei de evaluare a proiectelor (C.E.P.) pentru îndeplinirea strategiei 28 septembrie 2001 M.I.P.
  8. Constituirea Fundației de interes public pentru romi organizațiile de romi 1 septembrie 2001 M.I.P.,
  9. Demararea cursului de instruire a personalului (10 zile) din cadrul comisiilor ministeriale, birourilor județene, precum și a consilierilor locali pentru romi, în vederea dobândirii abilităților de a gestiona proiectele sectoriale și locale de implementare a strategiei și standardizării procedurilor de evaluare a stării populației de romi, de elaborare, finanțare, planificare, coordonare, implementare și evaluare a proiectelor 30 octombrie 2001 M.I.P.
  10. Organizarea la nivel local/județean a unor grupuri de lucru mixte alcătuite din reprezentanți ai birourilor județene pentru romi/consilieri pentru romi, ai organizațiilor neguvernamentale și reprezentanți aleși ai comunităților de romi, în vederea evaluării principalelor nevoi ale populației de romi și aplicării programelor de sprijinire A acestora 15 octombrie 2001 M.a.P.
  11. Prezentarea de către comisiile ministeriale pentru romi a Planului de îndeplinire sectorială a Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor 15 octombrie 2001 Cmixt
  12. Prezentarea de către consilieri la nivelul primăriilor, în urma evaluării nevoilor comunităților locale, a Planului local de acțiune "Romii 2001-2004" 30 noiembrie 2001 C.L.R.
  13. Prezentarea de către birourile județene pentru romi, pe baza centralizării planurilor locale, a Planului județean de acțiune "Romii 2001-2004" 14 decembrie 2001 B.J.R.
  14. Prezentarea de către organizațiile neguvernamentale a proiectelor care răspund direcțiilor de acțiune cuprinse în Strategia guvernamentală de îmbunătățire a situației romilor 21 ianuarie 2002 – anual O.N.G.
  15. Selecția proiectelor și acordarea de asistență financiară și tehnică în implementarea acestora 15 martie – anual C.E.P.
  16. Evaluarea stadiului de implementare a Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor. Publicarea anuală a unui raport de evaluare 15 martie – anual Cmixt
    Administrație publică și dezvoltare comunitară    
  17. Organizarea de întâlniri lunare ale primarilor cu liderii comunităților de romi, în vederea identificării și rezolvării problemelor cu care se confruntă romii, în conformitate cu prevederile Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor lunar primari
  18. Întocmirea de către prefecți a unui raport semestrial privind stadiul îndeplinirii obiectivelor din Strategia guvernamentală de îmbunătățire A situației romilor decembrie/iunie prefecți/M.a.P.
  19. Organizarea de întâlniri semestriale ale liderilor naționali ai romilor cu primul-ministru în vederea analizei situației generale a romilor și a stadiului de îndeplinire a Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor ianuarie/iulie M.I.P./ Convenția-cadru a romilor
  20. Participarea Ministerului Administrației Publice și a Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței la derularea Programului "Planul național de dezvoltare locală A comunităților de romi", în colaborare cu Ministerul Informațiilor Publice permanent M.a.P., M.L.P.T.L.
  21. Elaborarea de către Agenția Națională a Funcționarilor Publici A unui program de formare a funcționarilor publici cu tema "Prevenirea și combaterea discriminării în raporturile dintre cetățean și autoritățile publice", cu durata de 4 ani. Includerea în modulul de formare a funcționarilor publici a unui segment ce se referă la istoria minorităților și la relaționarea autorităților publice cu minoritățile etnice, inclusiv cu cea a romilor 16 iulie 2001 a.N.F.P.
  22. Monitorizarea aplicării prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 137/2000 în instituțiile publice. Raport anual de evaluare a discriminării cetățenilor în raporturile cu administrația publică centrală și locală permanent 15 februarie – anual C.N.P.D.
  23. Precizarea normelor privind condiționarea recrutării și promovării funcționarilor publici în raport de criteriul "nediscriminare" în relația cu alte persoane 3 septembrie 2001 A.N.F.P.
    Locuințe    
  24. Prezentarea unui plan național de rezolvare în cel mult 4 ani a problemelor legate de dreptul de proprietate asupra terenurilor și locuințelor deținute de romi și de reconstituire a dreptului de proprietate funciară 1 aprilie 2002 Cmixt
  25. Prezentarea de către primării și prefecturi a nevoilor teritoriale de reabilitare A locuințelor și a mediului inconjurător. Centralizarea situațiilor la Ministerul Administrației Publice și prezentarea, împreună cu Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, a unui program național de reabilitare A locuințelor și a mediului înconjurător, inclusiv a celor din zonele locuite de romi. Programul va fi dezvoltat pe o perioadă de 10 ani, cu măsuri urgente de reabilitare a locuințelor și a zonelor locuite de romi în primii 4 ani 1 martie 2002 M.a.P., M.L.P.T.L., M.a.P.M.
  26. Elaborarea unui program de finanțare guvernamentală și/sau în parteneriat A firmelor de stat sau private și a organizațiilor neguvernamentale pentru proiecte locale care vizează asigurarea condițiilor normale de locuit în zonele populate de romi (energie electrică, apă potabilă, canalizare, gaz metan, salubrizare) 20 aprilie 2002 M.a.P., M.L.P.T.L.
  27. Elaborarea criteriilor de finanțare a unor proiecte locale de cointeresare a comunităților de romi pentru reabilitarea locuințelor și a mediului înconjurător sau pentru construcția de locuințe 10 martie 2002 M.L.P.T.L.
  28. Prezentarea unui plan național pentru construirea de locuințe sociale pentru familiile numeroase și cu venituri reduse, pe o perioadă de 10 ani, cu accesul nediscriminatoriu al familiilor de romi 10 iunie 2002 M.L.P.T.L., M.M.S.S.
  29. Finanțarea parțială a proiectelor care vizează lucrări de reabilitare a locuințelor sau de construcție de locuințe în comunitățile de romi februarie 2001-2004 C.E.P.
    Securitate socială    
  30. Prezentarea de către serviciile sociale ale primăriilor, în colaborare cu organizațiile romilor și cu Ministerul de Interne, a unui plan de obținere, în cel mult 6 luni de la finalizarea planului, a documentelor de identitate și de stare civilă pentru toți cetățenii de etnie romă care au acest drept 15 noiembrie 2001 primării, M.I.
  31. Întocmirea de către serviciile sociale ale primăriilor, în colaborare cu organizațiile romilor, a unui grafic de alocare graduală cetățenilor de etnie romă care au dreptul la alocație pentru copii, pensii, ajutoare sociale, indemnizații de naștere, pensii, pensii pentru handicap, ajutor de șomaj etc., în cel mult 6 luni de la obținerea actelor de identitate 30 mai 2002 primării, M.M.S.S.
  32. Monitorizarea și evaluarea anuală a accesului cetățenilor români de etnie romă la serviciile publice. Raport anual către primul-ministru privind accesul romilor la serviciile publice permanent 15 februarie – anual Cmixt, M.I.P.
  33. Elaborarea unui studiu pe piața ofertelor profesionale, care să definească nișele profesionale cele mai favorabile pentru romi, din perspectiva formării și reconversiei profesionale 20 septembrie 2001 M.M.S.S.
  34. Elaborarea în colaborare cu organizațiile neguvernamentale și cu organizațiile romilor A unui program anual de formare și reconversie profesională în meserii cu grad ridicat de solicitare pe piața muncii și care corespund nivelului educațional al romilor 15 ianuarie 2002 M.M.S.S., a.N.O.F.M.
  35. Întocmirea unui program de instruire și monitorizare a personalului din cadrul agențiilor județene și locale pentru ocuparea forței de muncă cu privire la facilitarea accesului pe piața muncii A romilor, în special a celor care au urmat cursuri de calificare și formare profesională 15 februarie 2002 M.M.S.S., a.N.O.F.M.
  36. Elaborarea unui program anual de sprijinire a tinerilor absolvenți romi în vederea angajării și monitorizarea evoluției profesionale A tinerilor romi cu studii superioare 10 aprilie 2002 M.M.S.S., a.N.O.F.M., M.E.C.
  37. Elaborarea reglementărilor necesare în vederea acordării de subvenții organizațiilor neguvernamentale care înființează și administrează unități de asistență socială 10 octombrie 2001 M.M.S.S., M.F.P.
  38. Elaborarea de propuneri privind posibilitatea sporirii facilităților fiscale pentru persoanele juridice care angajează persoane din familiile cu mai mulți copii și cu venituri reduse 20 octombrie 2001 M.M.S.S., M.F.P.
  39. Creșterea cuantumului ajutoarelor sociale pentru familiile cu mai mulți copii și cu venituri reduse 10 ianuarie 2002 M.M.S.S.
  40. Prezentarea și sprijinirea, în colaborare cu organizațiile neguvernamentale, a unui program de formare profesională a însoțitorilor romi pentru persoanele cu handicap din rândul etnicilor romi 25 iunie 2002 M.M.S.S., M.S.F.
  41. Prezentarea unui plan de sprijinire a includerii asistenților sociali proveniți din comunitățile de romi în structurile guvernamentale centrale și locale responsabile cu implementarea Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor 20 iunie 2001 M.I.P., M.E.C., M.M.S.S.
  42. Elaborarea măsurilor pentru stimularea parteneriatului dintre Guvern, autorități locale și instituții neguvernamentale, în vederea implementării proiectelor de asistență și intervenție socială pentru grupurile defavorizate, inclusiv pentru comunitățile de romi 15 august 2001 M.M.S.S., M.A.P.
    Sănătate    
  43. Elaborarea, împreună cu organizațiile neguvernamentale, a unui program național de îmbunătățire a accesului romilor la serviciile medicale publice preventive și curative 10 februarie 2002 M.S.F.
  44. Întocmirea unui plan național, în colaborare cu organizațiile neguvernamentale și cu direcțiile județene de sănătate publică, pentru formarea și coordonarea mediatorilor sanitari, cu rol de profilaxie și tratament în rândul comunităților de romi 10 aprilie 2002 M.S.F., M.M.S.S.
  45. Identificarea soluțiilor pentru includerea în cel mult un an a tuturor romilor în sistemul asigurărilor de sănătate, înscrierea la medicul de familie, acordarea medicației compensate etc. 30 septembrie 2001 M.S.F., M.M.S.S.
  46. Planul de desfășurare în parteneriat cu organizațiile neguvernamentale a unor proiecte de informare sanitară, consultanță medicală și planning familial pentru femei, în cadrul comunităților de romi, cu accent pe protecția mamei și copilului 25 martie 2002 M.S.F.
  47. Planul Proiectului "Dispensare medicale mobile în comunitățile de romi" 10 iunie 2002 M.S.F.
  48. Campanii de vaccinare în rândul comunităților de romi prin comisii mixte formate din cadre medicale locale și de la nivelul DSP (Compartimentul epidemiologie boli transmisibile) permanent M.S.F.
  49. Campanii de depistare a TBC, infecțiilor HIV/SIDA, afecțiunilor dermatologice, bolilor cu transmitere sexuală etc. permanent M.S.F.
  50. Prezentarea unui raport anual privind starea de sănătate în rândul comunităților de romi anual – 15 februarie M.S.F.
  51. Propuneri privind crearea unui sistem de stimulare financiară a personalului medical care își desfășoară activitatea în zonele foarte sărace locuite de romi 30 august 2001 M.S.F., M.F.P.
  52. Prezentarea unui pachet de măsuri pentru sprijinirea familiilor monoparentale, în special a celor cu venituri scăzute 15 septembrie 2001 M.S.F., M.M.S.S.
  53. Întocmirea unui program anual de recrutare și formare a mediatorilor sanitari, infirmierelor, asistentelor medicale și a medicilor din cadrul comunităților de romi, prin măsuri de acțiune afirmativă 25 martie 2002 M.S.F., M.M.S.S.
    Economie    
  54. Formularea de propuneri privind acordarea de facilități fiscale întreprinzătorilor care angajează etnici romi 15 septembrie 2001 M.I.M.M.C., M.F.P., M.I.R.
  55. Prezentarea, în colaborare cu liderii romilor și cu organizațiile neguvernamentale, a unui set de măsuri pentru finanțarea parțială a proiectelor bazate pe activități generatoare de venit și pe mici afaceri pentru familiile și comunitățile de romi 10 martie 2002 M.I.M.M.C., M.F.P., Cmixt
  56. Prezentarea de către liderii comunităților de romi a unui proiect de finanțare parțială a unor ateliere meșteșugărești în comunitățile de romi, prin care să se asigure producerea și comercializarea obiectelor casnice și de artizanat, precum și revitalizarea altor meserii tradiționale 30 ianuarie 2002 M.I.M.M.C., M.F.P., Cmixt
  57. Prezentarea unui set de măsuri destinate împroprietăririi și stimulării activităților agricole pentru romi 30 iunie 2002 M.A.A.P., M.A.P.
  58. Sprijinirea, în condițiile legislației în vigoare, a întreprinderilor mici și mijlocii aparținând persoanelor provenite din rândul etniei romilor, prin sistemul de credite avantajoase. Acordarea de microcredite, în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/1999 permanent M.I.M.M.C., Cmixt
  59. Prezentarea unui pachet de măsuri pentru includerea comunităților defavorizate de romi în programul zonelor defavorizate 14 decembrie 2001 M.A.P., Cmixt
  60. Favorizarea proiectelor de creare a locurilor de muncă pentru femeile de etnie romă permanent Cmixt, M.M.S.S.
    Justiție și ordine publică    
  61. Prezentarea unui raport privind analiza și evaluarea efectelor discriminatorii ale reglementărilor actuale și perfecționarea cadrului juridic existent 15 august 2001 M.J., M.I., M.I.E.
  62. Prezentarea de către Guvernul României a unui raport anual privind respectarea drepturilor fundamentale ale omului, A drepturilor civile, politice și sociale, precum și a drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale, în acord cu normele și cu obligațiile internaționale asumate de România anual – 15 martie M.J., M.a.E., M.I.P., M.I.
  63. Prezentarea de către Ministerul de Interne, Ministerul Justiției și Ministerul Afacerilor Externe A unui plan de soluționare, până la sfârșitul anului 2001, a cazurilor de apatridie a romilor proveniți din România 15 iunie 2001 M.I., M.J., M.a.E.
  64. Prezentarea de către Ministerul de Interne, în colaborare cu organizațiile romilor și cu serviciile sociale ale primăriilor, a unui plan de obținere în cel mult 6 luni de la finalizarea planului a documentelor de identitate și de stare civilă pentru toți cetățenii de etnie romă care au acest drept 15 noiembrie 2001 M.I., primării
  65. Prezentarea de către Ministerul de Interne a unui pachet de măsuri privind prevenirea și combaterea discriminării în relația cetățeanului cu Ministerul de Interne 15 august 2001 M.I.
  66. Sancționarea polițiștilor care comit acte de discriminare și prezentarea acestor fapte în buletinele de informare internă și în bilanțul anual al Ministerului de Interne permanent M.I.
  67. Identificarea și rezolvarea operativă a stărilor tensionate sau conflictuale, susceptibile să genereze violență familială, comunitară sau interetnică permanent M.I.
  68. Prezentarea unui program național de prevenire a infracționalității și de educare juridică a populației de romi și difuzarea în cadrul comunităților de romi a unor publicații cu caracter educativ (buletine de prevenire, broșuri, pliante etc.) 20 ianuarie 2001 M.I.
  69. Prezentarea de către Ministerul de Interne a unui plan anual de promovare a profesiei de polițist și de recrutare a ofițerilor și a subofițerilor de poliție din rândul cetățenilor de etnie romă 15 iunie 2001 M.I.
  70. Monitorizarea integrării și a evoluției profesionale a personalului Ministerului de Interne provenit din rândul minoritarilor romi permanent M.I.
  71. Prezentarea unui plan de adaptare a programelor de probațiune, recuperare și reabilitare socială la particularitățile deținuților de etnie romă 15 februarie 2002 M.I., M.J.
  72. Dezvoltarea unei relații de parteneriat și organizarea de întâlniri lunare ale șefilor poliției locale cu liderii comunității de romi, în vederea prevenirii și combaterii infracționalității în rândul cetățenilor de etnie romă permanent M.I.
    Protecția copilului    
  73. Prezentarea unui raport anual privind participarea femeilor de etnie romă la realizarea programelor de protecție și educație A copilului anual – 15 februarie A.N.P.C.a.
  74. Elaborarea unui set de măsuri pentru prevenirea și combaterea discriminării copiilor romi instituționalizați, precum și pentru celelalte categorii de copii aflați în dificultate 15 iulie 2001 A.N.P.C.A.
  75. Întocmirea unui plan de parteneriat între organizațiile neguvernamentale ale romilor și structurile publice locale pentru protecția copilului permanent A.N.P.C.A., M.A.P., primării
  76. Prezentarea unui raport anual privind evaluarea situației copiilor proveniți din familiile de romi și din instituțiile de ocrotire anual – 15 februarie A.N.P.C.A.
  77. Prezentarea unui plan anual de angajare de asistenți sociali și de îngrijitori din rândul etniei romilor în instituțiile de ocrotire A minorilor 15 decembrie 2001 A.N.P.C.a., M.M.S.S.
  78. Dezvoltarea, în colaborare cu organizațiile neguvernamentale, biserica etc., a unor proiecte de sprijin de urgență (alimente, îmbrăcăminte, rechizite) pentru copiii proveniți din familiile cu venituri scăzute permanent M.M.S.S., M.I.P., M.A.P., A.N.P.C.A.
  79. Prezentarea, în colaborare cu organizațiile neguvernamentale și Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, A unui program de formare A mediatorilor sociali și a formatorilor din rândul tinerilor romi, pentru comunitățile de romi 20 martie 2002 a.N.P.C.a., M.M.S.S.
  80. Evaluarea necesarului de resurse la nivel național, în vederea îmbunătățirii condițiilor de viață și A protecției copilului în unitățile de tip rezidențial, inclusiv în cele destinate copilului cu deficiențe sau cu handicap 20 mai 2002 A.N.P.C.a.
  81. Formularea de propuneri privind dezvoltarea unor proiecte de promovare A alternativelor de tip familial pentru copiii instituționalizați 15 iunie 2001 A.N.P.C.a.
  82. Desfășurarea unor campanii anuale de prevenire a abandonului, A abuzului și A neglijării copilului, precum și a tuturor fenomenelor care determină intrarea în dificultate a copilului anual – 15 iunie a.N.P.C.a., M.I.P., M.I.
  83. Evaluarea, în colaborare cu organizațiile neguvernamentale, A fenomenului "copiii străzii" și prezentarea unor proiecte naționale și locale de intervenție socială 15 februarie 2002 A.N.P.C.a., M.I.
  84. Desfășurarea anuală, în colaborare cu Ministerul Informațiilor Publice, A unor campanii de informare și sensibilizare A opiniei publice cu privire la drepturile copilului și la problematica copilului și a familiei în situație de risc sau de dificultate anual – 15 martie a.N.P.C.a
    Educație    
  85. Întocmirea unui raport anual privind situația școlară a elevilor proveniți din familiile de romi anual – 15 februarie M.E.C
  86. Prezentarea unui plan de stimulare a participării școlare și reducere a abandonului școlar în rândul populației de romi 30 ianuarie 2002 M.E.C.
  87. Efectuarea unui studiu privind oportunitatea înființării unor instituții de învățământ primar, secundar și de formare profesională pentru romi (arte și meserii, învățământ vocațional, formare și reconversie profesională etc.) 15 iunie 2002 M.E.C
  88. Sprijinirea organizațiilor neguvernamentale în dezvoltarea unui proiect de educație la distanță în limba romani, în raport cu solicitările permanent M.E.C.
  89. Prezentarea, în colaborare cu organizațiile neguvernamentale și cu comunitățile de romi, a unor programe de formare a mediatorilor școlari și de formare și perfecționare pentru cadrele didactice în domeniul educației interculturale 30 martie 2002 M.E.C.
  90. Luarea măsurilor de introducere a temelor de prevenire și combatere a discriminării în trunchiul comun al programei școlare 15 mai 2002 M.E.C.
  91. Prezentarea setului de măsuri prin care Ministerul Educației și Cercetării și instituțiile de învățământ vor promova cadre didactice din rândul etniei romilor în posturi ale administrației școlare (directori de școli și inspectori școlari) 20 noiembrie 2001 M.E.C.
  92. Organizarea bilunară de întâlniri între liderii comunității de romi, părinții elevilor romi și cadrele didactice din instituțiile de învățământ, în vederea încurajării participării școlare a tinerilor romi permanent M.E.C.
  93. Prezentarea măsurilor de extindere a proiectului de facilitare a accesului romilor la colegii universitare și facultăți, prin acordarea de locuri subvenționate speciale pentru tinerii romi 15 februarie 2002 M.E.C
  94. Prezentarea, în colaborare cu liderii romilor, a unui plan național de organizare la nivelul inspectoratelor școlare județene a unor cursuri de recuperare școlară pentru romi, prin toate formele de învățământ aprobate, în raport cu solicitările individuale și ale organizațiilor romilor din zona de responsabilitate 20 mai 2002 M.E.C.
  95. Prezentarea măsurilor necesare pentru introducerea, în regim opțional, a orelor de limba romani și de istorie a romilor în instituțiile de învățământ 15 iunie 2002 M.E.C.
  96. Prezentarea de către Ministerul Educației și Cercetării a unui plan anual de pregătire suplimentară elevilor romi din licee pentru admiterea în învățământul superior 15 martie 2002 M.E.C.
  97. Prezentarea de către Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul de Interne, Ministerul Apărării Naționale și Serviciul Român de Informații a planului anual de atragere și recrutare din rândul romilor a candidaților pentru instituțiile de formare a funcționarilor publici și a personalului din instituțiile publice (facultăți de asistență socială, administrație publică, facultăți de medicină, Academia de Poliție, academii militare și școli militare pentru formarea subofițerilor de poliție, Ministerul Apărării Naționale, Serviciul Român de Informații etc.) anual – 15 iulie M.E.C., M.I., M.Ap.N., S.R.I.
  98. Adoptarea măsurilor necesare în vederea asigurării unei mese pe zi pentru toți elevii din ciclul primar și secundar 15 august 2001 M.E.C., M.F.P.
  99. Efectuarea unui studiu de oportunitate privind înființarea Grupului școlar de arte și meserii ca instituție publică de formare culturală și profesională Cultură și culte 15 septembrie 2002 M.C.C., M.M.S.S., M.F.P.
  100. Inițierea unor proiecte culturale de reconstrucție a identității etniei romilor și de sporire a stimei față de sine 20 ianuarie 2002 M.C.C., M.I.P.
  101. Conceperea și implementarea, în colaborare cu organizațiile romilor, a unui plan de desfășurare a evenimentelor culturale cu specific inspirat din folclorul și cultura romani 1 martie 2002 M.C.C.
  102. Realizarea unui plan săptămânal de emisiuni pe posturile publice de televiziune și radio, în care să fie prezentate istoria și cultura romilor 15 ianuarie 2002 M.C.C.
  103. Efectuarea unui studiu privind oportunitatea întemeierii Teatrului romilor 15 aprilie 2002 M.C.C.
  104. Prezentarea, împreună cu organizațiile romilor, a proiectului de finanțare și fondare a Muzeului culturii și civilizației romilor și a Ansamblului cultural-artistic al romilor 30 august 2002 M.C.C., M.F.P.
  105. Prezentarea unui plan anual al acțiunilor de educare interculturală în școli, prin care să se faciliteze comunicarea între elevii de etnii diferite și învățarea socială a toleranței anual – 15 noiembrie M.E.C., M.C.C.
  106. Prezentarea unui plan de finanțare parțială a producerii și distribuirii de materiale documentare despre romii din România (filme documentare, publicații, cărți) 30 mai 2002 M.C.C., M.I.P.
  107. Prezentarea, împreună cu organizațiile romilor, a proiectului de fondare a Centrului cultural al romilor ca instituție de prezentare a valorilor și tradițiilor romilor din România 10 septembrie 2001 M.C.C.
  108. Sprijinirea proiectelor de cercetare și educație interculturală 2001-2004 M.C.C.
    Comunicare și participare civică    
  109. Realizarea unui program național de informare și educare publică în vederea prevenirii și combaterii discriminării 15 octombrie 2001 M.I.P.
  110. Inițierea unui proiect de combatere a discriminării în mass-media 20 noiembrie 2001 M.I.P.
  111. Prezentarea în colaborare cu Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și cu organizațiile neguvernamentale a unui program de informare și educare privind dezavantajele muncii "la negru" pentru etnicii romi 10 mai 2002 M.I.P., M.M.S.S.
  112. Întocmirea, în colaborare cu Ministerul Sănătății și Familiei și cu organizațiile neguvernamentale, a unui program național de informare și educare a romilor pe tema "Contracepția și planificarea familială" 15 iunie 2002 M.I.P., M.S.F.
  113. Prezentarea, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și organizațiile neguvernamentale, a unui program de informare și educare a romilor "Școala profesională – un prim pas către un loc de muncă" 30 iulie 2002 M.I.P., M.M.S.S.
  114. Elaborarea, în colaborare cu Autoritatea Națională pentru Protecția Copilului și Adopții și cu organizațiile neguvernamentale, A unui program de informare și educare "Abuzul și drepturile fundamentale ale copilului" 30 august 2002 M.I.P., A.N.P.C.a.
  115. Prezentarea, în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Sănătății și Familiei și cu organizațiile neguvernamentale, a unui program de informare și educare "Impactul căsătoriilor premature asupra viitorului educațional și profesional al părinților romi, precum și asupra sănătății copilului" 15 septembrie 2002 M.I.P., M.E.C., M.S.F.
  116. Întocmirea, în colaborare cu Ministerul de Interne, Ministerul Justiției și cu organizațiile neguvernamentale, a unui program de informare și educare a romilor "Drepturile tale în fața justiției" 20 octombrie 2002 M.I.P., M.I., M.J.
  117. Prezentarea, în colaborare cu organizațiile neguvernamentale, a unui program de informare și educare a romilor "Alegerile și participarea civică" 1 martie 2003 M.I.P.
  118. Inițierea unui program de colaborare cu mass-media în vederea popularizării cazurilor de discriminare a romilor 1 martie 2002 M.I.P.
  119. Organizarea unor întâlniri semestriale între miniștri și reprezentanții societății civile a romilor în scopul prevenirii și combaterii discriminării etnicilor romi și al evaluării modului de aplicare sectorială a Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor decembrie/iunie M.I.P.
  120. Sprijinirea proiectelor organizațiilor neguvernamentale care vizează informarea și educarea interculturală a majorității, cu participarea etnicilor romi permanent M.I.P., M.C.C.
  121. Participarea liderilor romilor la procesul de luare A deciziilor care afectează direct comunitățile de romi, la toate nivelurile administrației publice permanent M.I.P., M.a.P.
  122. Prezentarea de către liderii organizațiilor de romi a unui raport anual de evaluare a modului de aplicare a Strategiei guvernamentale de îmbunătățire a situației romilor anual – 15 august M.I.P.
  123. Prezentarea unui proiect de mediatizare a exemplelor de succes obținute în rezolvarea problemelor comunităților de romi 15 noiembrie 2001 M.I.P.

 + 
Capitolul XPLAN GENERAL DE MĂSURI pentru aplicarea Strategiei de îmbunătățire a situației romilor 2006 – 2008

Nr. crt. Proiect/Activitate Termen Răspunde Inițiator/ parteneri Indicatori/Surse de indicatori Surse buget de stat Alte surse/ Surse CE
Măsuri organizatorice
1. Angajarea la nivelul primăriilor, pe baza unei recomandări din partea comunității locale, a unui expert local pentru romi, în vederea aplicării strategiei la nivel local prin modificarea și completarea pct. 4 al Cap. VIII din H.G. nr. 430/2001 reactualizat. Trimestrul 2 2006 Prefecți, ANR, Consilii locale Numărul total de contracte de angajare Surse locale
Analiza gradului de angajare, la nivelul primăriilor, a experților locali pentru romi. Anual, începând cu anul 2006 Numărul de persoane angajate
2. Reconstituirea la nivelul instituțiilor prefectului a birourilor județene pentru romi (B.J.R.). Trimestrul 2 2006 MAI, Prefecții, ANR Numărul Ordinelor de reconstituire a BJR, GLM. Bugetul instituțiilor prefectului
Reorganizarea la nivel județean, a grupurilor de lucru mixte, alcătuite din subprefecți, reprezentanții birourilor județene pentru romi, reprezentanții Birourilor regionale ale Agenției Naționale pentru Romi, reprezentanții instituțiilor publice deconcentrate, ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale din subordinea Guvernului, cu sediul în județul respectiv, mediatori școlari și sanitari, inspectori pentru romi și cadre didactice rome, reprezentanții organizațiilor neguvernamentale și reprezentanți delegați de către comunitățile de romi.
Numărul întâlnirilor
3. Întocmirea Planului local de acțiune "Romii 2006-2008" în urma evaluării nevoilor comunităților locale și prezentarea acestuia în cadrul ședințelor Consiliilor locale. Trimestrul 2 2006 Primării, Experții locali pentru problemele romilor din primării Numărul de Planuri locale de acțiune Surse locale
Numărul comunităților facilitate
4. Centralizarea planurilor locale de acțiune de către Birourile județene pentru romi și elaborarea Planului județean de acțiune "Romii 2006-2008 Trimestrul 3 2006 Prefecții, BJR, ANR, MAI Baza de date cu planurile locale centralizate la BJR Bugetul MAI
– Introducerea Planului județean de acțiune "Romii 2006-2008", pe agenda Comisiei Județene Consultative, dezbaterea lui și însușirea prin consens, conform prevederilor Legii nr. 215/2001. Trimestrul 3 2006 Planul județean de acțiune
Numărul de județe care și-au însușit planurile județene de acțiune
5. Introducerea Planului județean de acțiune "Romii 2006-2008" în programul anual orientativ de dezvoltare economică și socială al județului. Trimestrul 3 2006 Prefecții, BJR Programul orientativ anual
6. Evaluarea stadiului de implementare a Strategiei de îmbunătățire a situației romilor. Publicarea anuală a unui raport de evaluare. Anual Iunie 2006-2008 Primării, BJR, ANR Raportul anual publicat Buget ANR
Analiza structurilor de implementare a Strategiei Guvernului de îmbunătățire a situației romilor. Publicarea anuală a unui raport de evaluare.
7. Evaluarea anuală a activității, performanței personalului din cadrul Birourilor Județene pentru Romi și a personalului din cadrul Birourilor Regionale de către MAI și ANR. Trimestrial 2006-2008 MAI/ANR Fișa de evaluare
8. Includerea pe agenda Primului Ministru, în cadrul video-conferințelor organizate cu Prefecții a unui punct referitor la stadiul îndeplinirii strategiei Guvernului de către Prefecți, prin Birourile Județene pentru Romi și Birourile Regionale ale ANR. Trimestrial 2006-2008 SGG/ANR Numărul de video-conferințe în care s-a discutat despre implementarea Strategiei
9. Realizarea unor studii la nivel național pentru fiecare din domeniile strategiei, în vederea fundamentării politicilor publice viitoare pentru romi. Permanent 2006-2008 ANR, SGG Numărul studiilor Buget ANR
A. Administrație publică și dezvoltare comunitară, comunicare și participare civică
10. Identificarea și rezolvarea problemelor cu care se confruntă comunitățile locale, în conformitate cu prevederile Strategiei, prin organizarea de întâlniri trimestriale ale primarilor/consiliilor locale cu reprezentanți ai romilor. Permanent 2006-2008 MAI, ANR (prin birourile regionale), autorități locale Numărul întâlnirilor Surse locale
Procesele verbale ale acestora
11. Întocmirea de către instituția prefectului a unui raport semestrial privind stadiul îndeplinirii obiectivelor din Strategia Guvernului de îmbunătățire a situației romilor și activitatea structurilor de implementare a strategiei. Semestrial iunie – decembrie 2006-2008 Prefecturi/ MAI, ANR Raportul Bugetul instituțiilor prefectului
12. Monitorizarea aplicării prevederilor OG nr. 137/2000 (devenită Legea nr. 48/2002) în instituțiile publice. Permanent 2006-2008 CNCD Rapoartele de evaluare Buget CNCD
– Raport anual de evaluare a discriminării cetățenilor în raporturile cu administrația publică centrală și locală. Numărul de reclamații privind discriminarea pe criterii etnice
Numărul de cazuri soluționate
13. Înființarea unei rețele naționale de oficii ale Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, care să includă și reprezentanți ai romilor. 2006 CNCD, ANR Numărul oficiilor Numărul de angajați în oficii Buget CNCD
14. Creșterea capacității de a elabora, implementa, monitoriza și evalua proiecte de îmbunătățire a situației romilor, de a aplica tehnici și metode de prevenire a conflictelor, măsuri pentru combaterea discriminării pentru personalul ANR, membrii comisiilor interministeriale pentru romi, experți romi de la nivel teritorial, funcționarii publici, reprezentanți ONG și ai grupurilor de inițiativă locală a romilor, prin organizarea de cursuri de formare și pregătire pentru aceștia. Permanent 2006-2008 MAI/INA, ANR, ANFP, CNCD Numărul cursurilor de formare Buget MAI, ANR, CNCD
Numărul de participanți
Rapoartele de evaluare
15. Stabilirea și consolidarea de parteneriate durabile între autoritățile centrale și locale, pe de o parte, și reprezentanții ONG, pe de altă parte, în vederea elaborării și implementării de proiecte de îmbunătățire a situației romilor, pornind de la planurile locale de acțiune. Permanent 2006-2008 Consilii locale, ANR, MAI, MSF, ANOFM, MTCT Numărul de parteneriate Numărul de activități desfășurate în parteneriat Buget ANR, MAI, ANOFM, MTCT
Nr. crt. Proiect/Activitate Termen Răspunde Indicatori Surse buget de stat Alte surse/ CE
B. Locuințe
16. Continuarea abordării și rezolvării problemelor legate de dreptul de proprietate asupra terenurilor și locuințelor deținute de romi și de reconstituire a dreptului de proprietate funciară. Permanent 2006-2008 „MAI, MTCT, MAPDR, prefecturi,consilii județene, primării Numărul actelor de proprietate Buget MAI, ANR, SGG 4,5 MERO
Numărul certificatelor de proprietate
17. – Finanțarea integrală sau/și parțială a proiectelor și programelor care vizează lucrări de reabilitare a locuințelor sau construcția de locuințe în comunitățile defavorizate, inclusiv în cele locuite de romi; Permanent 2006-2008 MTCT, MAI, prefecturi, consilii județene,consilii locale,primării, Ministerul Mediului, MAPDR, ANR Numărul de locuințe construite și sau renovate Buget MTCT, MAI, SGG, ANR Surse locale 22 MEURO
Numărul familiilor ale căror locuințe au fost racordate la rețeaua electrică, rețeaua de canalizare, rețeaua de apă.
– Finanțarea programelor de infrastructură care vizează asigurarea condițiilor decente de locuit în zonele urbane și rurale, inclusiv cele populate de romi (energie electrică, apă potabilă, canalizare, gaz metan, pietruire drumuri comunale, salubrizare).
Numărul de drumuri reamenajate
– Asigurarea participării directe a beneficiarilor (inclusiv a romilor) la proiectarea, reabilitarea și construirea efectivă a obiectivelor, atât ca voluntari cât și ca angajați. Numărul de voluntari/ angajați romi
Nr. crt. Proiect/Activitate Termen Răspunde Indicatori Surse buget de stat Alte surse/ CE
C. Sănătate
18. Creșterea accesului romilor la serviciile medicale publice, prin includerea lor în sistemul asigurărilor de sănătate (pe baza parteneriatelor dintre: DSP, CNAS, ONG, etc.), cu accent pe problematica de sănătate a femeilor și copiilor. Permanent 2006-2008 DSP, CNAS Numărul de asigurări de sănătate pentru persoanele de etnie romă Buget MSF
Registrul de înregistrare a pacienților.
Numărul de pacienți din comunitățile de romi asigurați a medicul de familie.
19. Creșterea numărului de mediatori sanitari și formarea de formatori în domeniul medierii sanitare. Permanent, 2006-2008 MSF, MEdC Numărul anual al mediatorilor sanitari formați și angajați
– Recrutarea și formarea instructorilor de educație pentru sănătate, prin măsuri de acțiune afirmativă.
– Formarea (până în iunie 2006) a unui instrument de monitorizare și evaluare sistematică a indicatorilor de sănătate.
20. Instruirea medicilor de familie și a mediatorilor sanitari cu privire la prevenirea și combaterea discriminării față de romi. Permanent, 2006-2008 MS, CNCD Numărul de participanți Numărul seminariilor
Nr. crt. Proiect/Activitate Termen Răspunde Indicatori Surse buget de stat Alte surse/ CE
D. Justiție și ordine publică
21. Prezentarea unui raport anual privind respectarea drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale în general și al minorității rome inclusiv, în conformitate cu prevederile constituționale și în acord cu obligațiile internaționale asumate de România. aprilie, anual 2006-2008 MAI, CNCD, SGG/DRI, ANR, MAE, MJ prin ANP Raportul anual Buget MAI, SGG, ANR
– Monitorizarea cazurilor de discriminare și abuz asupra romilor săvârșite de autorități, precum și popularizarea sancțiunilor luate împotriva acestora, precum și a accesului romilor la serviciile publice.
22. Introducerea de către MAI a măsurilor afirmative în procesul de recrutare a ofițerilor și subofițerilor de poliție din rândul cetățenilor de etnie romă, cu precădere în comunitățile compacte de romi. iunie, anual 2006-2008 MAI, Numărul de ofițeri și subofițeri de etnie romă Buget MAI, MApN
Promovarea de către MApN și MEC, de măsuri antidiscriminatorii la admiterea și angajarea romilor în structurile acestor instituții. MApN, MEdC
23. Dezvoltarea și consolidarea relațiilor de parteneriat dintre poliție și romi, precum și organizarea de întâlniri lunare ale șefilor poliției locale cu reprezentanți ai comunității de romi. Permanent 2006-2008 MAI, prefecturi, primării, consilii județene, consilii locale, Numărul de acțiuni comune
Numărul întâlnirilor
Nr. crt. Proiect/Activitate Termen Răspunde Indicatori Surse buget de stat Alte Surse/CE
E. Economic, Securitate Socială.
24. Elaborarea și implementarea unui program cu abordare inclusivă cu accent pe încadrarea în muncă a romilor, în special a femeilor de etnie romă. Semestrul al doilea, 2006, ANOFM, ANES MEdC, ANIMMC, ANR Programul Mumărul femeilor roma, participante numărul afacerilor Buget ANOFM, ANIMM
– Elaborarea și realizarea unor programe de dezvoltare comunitară, care să vizeze, dezvoltarea capacității antreprenoriale a romilor, precum și revitalizarea meseriilor tradiționale, căutate pe piața muncii. Permanent 2006-2008
Numărul de persoane aparținând minorității rome, angajate în proiecte.
– Asigurarea participării directe a beneficiarilor (inclusiv a romilor) la proiectarea, reabilitarea și construirea efectivă a obiectivelor prezentate în domeniul B. LOCUINȚE atât ca voluntari cât și ca angajați.
25. Asigurarea consilierii necesare obținerii actelor de identitate și a certificatelor de stare civilă pentru cetățenii români de etnie romă, prin continuarea programelor existente. Permanent 2006-2008 MAI, Autorități locale Numărul de documente Buget MAI, SGG-ANR 4,5 MEURO
26. Implementarea planului existent de ocupare a forței de muncă: organizarea bursei locurilor de muncă, măsuri active de ocupare (job-club), Semestrial 2006-2008 ANOFM, ANR Numărul persoanelor angajate în urma acțiunii Bugetul ANOFM
– Elaborarea unui program anual de formare și reconversie profesională în meserii cu grad ridicat de solicitare pe piața muncii. Programul, planul
– Elaborarea unui plan de externalizare a serviciilor instituționale către ONG-uri (consiliere, formare, ocupare, etc.), în vederea sporirii eficienței acestor servicii.
Nr. crt. Proiect/Activitate Termen Răspunde Indicatori Surse buget de stat Alte Surse/CE
F. Protecția copilului, educație, cultură și culte
27. Evaluarea participării femeilor rome în programele de protecție, ocrotire și educație a copilului, prin elaborarea unui raport anual în acest domeniu. Anual- aprilie DGSAPC, ANPDC Raportul anual Buget DGSAPC, ANPDC
Numărul femeilor participante
28. Programe de prevenirea și combaterea discriminării copiilor instituționalizați, precum și pentru celelalte categorii de copii romi aflați în dificultate. Permanent ANPDC, CNCD Numărul programelor Buget ANPDC
Numărul de participanți
29. Realizarea, în colaborare cu ONG și MMSS, a unor programe de formare a mediatorilor sociali și a formatorilor din rândul tinerilor romi, pentru comunitățile locale în care trăiește un număr semnificativ de romi. Permanent ANPDC, DGASPC, MSF, DSP, MMSSF, MEdC Programele de formare Buget MMSSF, MEdC
Numărul colaborărilor
– Includerea în rețeaua de asistență socială a tinerilor romi, absolvenți ai învățământului de profil numărul tinerilor romi
30. Desfășurarea anuală, în colaborare cu ONG-uri și autorități locale, a unor campanii de informare și de sensibilizare a opiniei publice cu privire la drepturile copilului, precum și la problematica familiei în situație de risc sau dificultate, în scopul prevenirii abandonului, abuzului și a neglijării copilului. Anual ANPDC, MEdC, ANR Numărul campaniilor de informare Buget ANPDC, MEdC
Numărul estimat de beneficiari ai campaniilor de informare.
31. Stimularea participării preșcolare, școlare și universitare în rândul romilor prin măsuri afirmative și măsuri care să promoveze desegregarea și de interzicere a segregării în școli pe criterii etnice Permanent MEdC, Prefecturi Numărul de copii înscriși Buget MEdC, Surse locale
Numărul școlilor segregate în fapt în care au fost integrați copii romi.
– Înființarea de unități școlare bilingve, pentru copii vorbitori nativi de limba romani, cu predare în limba romani, cu cadre didactice rome (absolvenți CRDIS, institutori romi, mediatori școlari) în comunitățile tradiționale ale romilor.
32. Extinderea unor programe de formare și perfecționare a cadrelor didactice pentru diversitate culturală, multiculturalitate, interculturalitate, istorie și cunoașterea culturii celuilalt. Permanent MEdC, CNCD Numărul programelor de formare și perfecționare Buget MEdC
33. Introducerea unor discipline și conținuturi de prevenire și combatere a discriminării în planul de învățământ și în trunchiul comun al programei școlare și în manualele școlare. Permanent MEdC, CNR, CNCR, CNCD Programa școlară Buget MEdC, CNCD
Manuale școlare
34. Acordarea de către MEC în colaborare cu MAI, MapN, SRI etc. de locuri distincte candidaților romi în instituțiile școlare și universitare cu profil militar. Anual, Iunie MEdC, MAI, MapN, SRI Numărul locurilor alocate. Buget MAI, MapN, SRI
35. Derularea, în continuare, a programelor de asigurare a unei mese/zi pentru toți elevii din ciclul preșcolar, primar și gimnazial. Permanent MEdC, MFP Numărul beneficiarilor Buget de stat, Surse locale
36. Editarea de publicații (inclusiv cu caracter științific, filozofic, religios etc.) în limba romani. Anual MCC, MEdC, ANR, MFP Numărul de publicații bilingve Buget MEdC, CNCR, MCC, ANR, DRI
37. Finanțarea producerii și distribuirii de materiale documentare și publicații despre romii din România. Permanent ANR, MCC, MEdC, ANR, MFP Numărul materialelor documentare Buget MEdC, CNCR, MCC, ANR, DRI
38. Sprijinirea proiectelor de cercetare și educație interculturală. Permanent MCC, MEdC, MFP Numărul proiectelor Buget MEdC, CNCR, MCC, ANR, DRI
39. Prezentarea și inițierea, în colaborare cu ONG, a unui plan de desfășurare a evenimentelor culturale cu specific inspirat din folclorul, tradițiile și cultura romani. Anual, ianuarie MCC, ANR, MEdC, MFP Numărul de ONG-uri partenere Buget MEdC, CNCR, MCC, ANR, DRI
Numărul evenimentelor desfășurate
– Înființarea Muzeului Culturii și Civilizației romilor

Notă: în rubrica "Raspunde Inițiator/parteneri" se consideră că inițiatorul este prima instituție menționată, următoarele fiind partenere.Legenda:

AJOFM Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă
ANES Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse
ANFP Agenția Națională a Funcționarilor Publici
ANIMMC Agenția Națională pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație
ANOFM Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă
ANPDC Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului
ANP Administrația Națională a Penitenciarelor
ANR Agenția Națională pentru Romi
BJR Biroul Județean pentru Romi
CNCR Centrul Național de Cultură al Romilor
CNAS Casa Națională de Asigurări de Sănătate
CNCD Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării
CNR Consiliul Național pentru Curriculum
DGASPC Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului
DRI Departamentul pentru Relații Interetnice
DSP Direcția de Sănătate Publică
INA Institutul Național de Administrație
MAE Ministerul Afacerilor Externe
MAI Ministerul Administrației și Internelor
MAPDR Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale
MApN Ministerul Apărării Naționale
MCC Ministerul Culturii și Cultelor
MEcC Ministerul Economiei și Comerțului
MEdC Ministerul Educației și Cercetării
MJ Ministerul Justiției
MMSSF Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei
MS Ministerul Sănătății
MTCT Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului
MFP Ministerul Finanțelor Publice
SGG Secretariatul General al Guvernului

(la 28-04-2006,
Actul a fost completat de Punctul 8, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 522 din 19 aprilie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 28 aprilie 2006
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x