STRATEGIE din 2 martie 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 232 din 15 martie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 1280 13/08/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 181 10/07/2009
ActulREFERIT DEPROCEDURA 10/07/2009
ActulREFERIT DEDECIZIE 200 18/08/2009
ActulREFERIT DEPROCEDURA 18/08/2009
ActulAPROBAT DEHG 290 02/03/2006
ActulCONTINUT DEHG 290 02/03/2006

de stimulare a dezvoltării reţelei naţionale de incubatoare de afaceri



Contextul generalEste recunoscut faptul că, cea mai mare parte a noilor locuri de muncă provin din noile firme şi întreprinderile mici (până la 49 de salariaţi inclusiv), aflate în faza de "dezvoltare", ce se specializează în dezvoltarea de noi produse şi servicii. Întreprinderile noi şi cele mici sunt vitale pentru o economie sănătoasă. În statele membre, ale Uniunii Europene la un număr de 500.000 întreprinderi nou înfiinţate maximum 100.000 vor supravieţui mai mult de cinci ani, asigurând locuri de muncă şi plătind taxe pentru comunitatea locală. Întreprinderile mici şi cele nou înfiinţate sunt o realitate a economiei globale, în care flexibilitatea şi creativitatea individuală joacă un rol mult mai mare decât în secolul trecut. Astfel de acţiuni care se concentrează pe întărirea capacităţii de dezvoltare a întreprinderilor start-up*1) şi a celor mici sunt cele mai importante.––––*1) Prin "start-up" se definesc întreprinderile cu un istoric de funcţionare de până la doi ani de activitate.Primele stadii de viaţă ale unei întreprinderi start-up sunt cele mai dificile. Procesul de administrare a creşterii, dezvoltarea noilor abilităţi în domenii cum ar fi contabilitatea, reglementarea afacerii şi marketing-ul reprezintă provocări considerabile pentru antreprenori, care se pot confrunta cu un eşec în primii ani de funcţionare. Cea mai frecventă cauză a eşecului întreprinderilor start-up este lipsa suportului financiar, deoarece întreprinderile mici de obicei trebuie să funcţioneze pe piaţă pe baza propriilor resurse, fără a beneficia de susţinere financiară care să le ajute să facă faţă presiunilor mediului concurenţial. În ţările aflate în perioada de tranziţie procedurile legale şi cele de înregistrare, ca şi lipsa serviciilor suport pentru întreprinderi, fac ca primii ani de viaţă ai acestora să prezinte un grad de dificultate ridicat.Analizele efectuate indică faptul că acesta este un domeniu în care autorităţile guvernamentale şi autorităţile locale pot asigura valoare adăugată ridicată.Suportul acordat întreprinderilor mici şi celor nou înfiinţate, aflate în acest stadiu de dezvoltare, prin intermediul incubatorului de afaceri sau al unor spaţii de lucru special amenajate, reprezintă o facilitate majoră pentru a susţine crearea locurilor de muncă şi dezvoltarea economică. Totodată, reprezintă o şansă pentru autorităţile guvernamentale şi pentru autorităţile locale de a-şi demonstra dorinţa şi capacitatea de a acţiona în sensul susţinerii întreprinzătorilor. Acest tip de asistenţă poate aduce beneficii reale economiei naţionale şi locale.În anul 2004 Guvernul României a adoptat Strategia Guvernamentală pentru Susţinerea Dezvoltării Întreprinderilor Mici şi Mijlocii în perioada 2004-2008 prin Hotărârea Guvernului nr. 1280/2004. Prioritatea B, Măsura B6-Susţinerea incubatoarelor de afaceri în domeniul productiv şi al serviciilor creatoare de valoare adăugată ridicată are ca scop suportul acordat pentru înfiinţarea şi dezvoltarea incubatoarelor de afaceri şi tehnologice în vederea stimulării afacerilor şi a iniţiativelor inovative şi a înfiinţării pe plan local de întreprinderi mici şi mijlocii în domeniul producţiei şi a serviciilor generatoare de valoare adăugată.Strategia de dezvoltare a reţelei naţionale de incubatoare de afaceri în România se adresează în mare măsură necesităţii de schimbare asigurată prin instrumente specifice la nivel local, cu suportul autorităţilor locale şi a celor guvernamentale care pot susţine întreprinzătorii privaţi în procesul dificil de dezvoltare în primii ani de funcţionare.Strategia va asigura crearea şi consolidarea unei reţele naţionale de incubatoare în România, prin dezvoltarea unor programe integrate de susţinere a acestora, până în 2013.În acest sens, resursele financiare existente trebuie mai bine organizate şi mai bine utilizate, pentru a reduce rata de eşec a întreprinderilor aflate în primele faze de dezvoltare şi pentru a le ajuta în procesul de creştere pe cele care prezintă potenţial să devină generatoare de noi locuri de muncă.Incubatoare de afaceri importanţă şi provocăriImportanţaSistemul Incubatoarelor de Afaceri este foarte flexibil şi serveşte o varietate de scopuri şi actori implicaţi la nivel local şi central. Este important ca obiectivele precum şi tipul de Incubator de Afaceri să fie în strânsă conexiune cu politicile şi obiectivele acestora.Obiectivele primare ale Incubatoarelor de AfaceriScopurile principale ale Incubatoarelor de Afaceri sunt de a ajuta noile afaceri să se consolideze şi prin urmare de creare de noi locuri de muncă. Incubatorul de Afaceri vine de asemenea în sprijinul propriilor chiriaşi pentru a depăşi barierele legislative, administrative, pentru o formare mai rapidă a afacerilor, prin facilitarea procesului de înfiinţare a întreprinderilor şi prin accesul acestora la reţeaua de suport comunitar. Se doreşte asigurarea suportului financiar pentru viitorii întreprinzători pentru a-şi promova ideile de afaceri, realizându-se astfel un impact măsurabil asupra ratei de creştere şi dezvoltare a noilor afaceri.Obiectivele socialeDezvoltarea culturii antreprenoriale şi creşterea ratei de participare a întreprinzătorilor locali, inclusiv a tinerilor, femeilor şi altor grupuri speciale, la creşterea competitivităţii naţionale.Obiective specifice (depind de destinaţia Incubatorului de Afaceri)Inovare tehnologică prin centrele de cercetare şi universităţi, pentru iniţierea produselor şi serviciilor inovative;Dezvoltare regionala prin activitatea economică descentralizată din marile concentrări urbane, ca şi mobilizarea resurselor locale şi libera circulaţie a afacerilor se pot orienta către sectoare economice deficitare care necesită un suport specializat;Sub-contractare industrială prin conexiunea acestora cu site-urile industriale, facilitând reducerea dimensională a marilor conglomerate industriale, asigurând componente specializate şi posibilitatea de formare a "spin-off"*2);–––-*2) Prin "spin-off" se defineşte o întreprindere a cărei activitate rezidă în aplicarea sau utilizarea rezultatelor activităţii de cercetare dezvoltate din cadrul unei universităţi sau institut de cercetare.Internaţionalizare prin sprijinul oferit întreprinderilor beneficiare în vederea participării la procesul de globalizare şi atragerea potenţialilor parteneri;Dezvoltare specializată a anumitor sectoare industriale.ProvocăriCrearea întreprinderilor bazate pe cunoaştere oferă posibilitatea unor ţări industrializate de a participa la procesul de globalizare. Pentru multe dintre ele nu sunt încă create structurile şi abilităţile necesare realizării performanţei în context concurenţial, sunt încă provocări enorme în ceea ce priveşte depăşirea obstacolelor legate de iniţierea şi dezvoltarea unei afaceri.Guvernul, mediul de afaceri şi societatea civilă sunt actorii desemnaţi să contureze servicii de dezvoltare eficientă a micilor afaceri, care pornesc de la considerente de risc minim şi sunt elaborate în condiţii de autofinanţare progresivă, accesibilitate cât mai mare şi impact efectiv.Inovarea şi antreprenoriatul tehnologic nu apar în mod arbitrar, acestea trebuie să fie dezvoltate prin investiţii majore în educaţie tehnologică şi cercetare, politici şi legislaţie de susţinere şi infrastructură destinată dezvoltării afacerilorFactori determinanţi pentru funcţionarea incubatoarelorSchemele financiare destinate susţinerii Incubatoarelor de Afaceri trebuie să includă principalele aspecte cum sunt scopurile şi obiectivele de început ale schemei precum şi criterii privind abilităţile manageriale solide ale echipei de conducere a centrului de incubare:● Managementul incubatorului trebuie să prezinte calificarea şi experienţa adecvată pentru a asigura marketing-ul şi suportul pentru planificarea afacerilor şi care sunt în concordanţă cu nevoile specifice ale micilor întreprinderi;● Politica de selecţie a IMM trebuie focalizată pe start-up sau afaceri de dimensiune mică pentru a le asigura o creştere rapidă;● Politica de ieşire din incubatorul de afaceri identifică clar momentul în care întreprinderile care au atins o anumită rată de creştere economică trebuie să părăsească incubatorul;● Regulile interne ale incubatorului trebuie să stabilească norme clare de excludere din incubator pentru clienţii care au performanţe scăzute;● Proprietatea spaţiilor destinate incubatorului trebuie să fie clar definită pentru întreaga perioadă de funcţionare a cestuia. În cazul în care incubatorul de afaceri îşi va înceta activitatea, se va urmări ca, la transferul infrastructurii create, să se evite crearea de avantaje pentru una sau mai multe întreprinderi, indiferent de forma juridică de organizare sau regimul de proprietate al acesteia;● Existenţa infrastructurii adecvate, inclusiv utilităţi, conexiuni la reţeaua de telefonie, valabile pentru toţi clienţii;● Susţinerea solidă provenind din partea autorităţilor publice locale;● Echipa managerială competentă, selectarea societăţii de administrare pe baza unei proceduri deschise, transparente şi nediscriminatorii.Incubatoarele de afaceri sunt cel mai bine administrate în mod independent în raport cu autorităţile publice sau de furnizorul public al finanţării, în condiţiile unui management privat.Etapele de înfiinţare a unui incubator de afaceri1. Efectuarea unui studiu de oportunitate / elaborarea strategiei de incubareIdentificarea necesităţilor, a condiţiilor şi a cererii privind susţinerea afacerilor, definirea "grupului ţintă" – sau a scopurilor incubatorului.În această etapă este inclusă analiza întreprinderilor mici şi a tipului de spaţii şi servicii necesare acestora.Procesul de incubare are ca scop crearea celor mai bune condiţii pentru a pune în practică dezvoltarea accelerată a firmelor start-up şi a ideilor de afaceri, acest lucru se realizează printr-o strategie proprie de incubare:Strategia de incubare:● Identificarea nevoilor de schimbare ale clienţilor de-a lungul timpului;● Evaluarea calităţii serviciilor externe incubatorului de afaceri;● Identificarea mediului de afaceri din care provin clienţii;● Informarea obiectivă a acestora asupra procesului de incubare;● Cuantificarea şi monitorizarea impactului economic asupra comunităţii locale;● Identificarea metodelor prin care se asigură calitatea resurselor de dezvoltare a afacerilor;● Identificarea surselor de dezvoltare a afacerilor, facilităţilor şi a infrastructurii prin care clienţii vor fi sprijiniţi să atingă potenţialul de dezvoltare;● Identificarea modului în care incubatorul de afaceri acţionează ca un catalizator al dezvoltării economice locale;● Identificarea punctelor critice în dezvoltarea mediului de incubare;● Stabilirea obiectivelor şi focalizarea asupra mediului de incubare;● Modalitatea de livrare a serviciilor suport pentru clienţi;● Oferta de servicii prin care incubatorul de afaceri devine un mediu de incubare complex şi complet;● Identificare modalităţilor de diminuare în timp a subvenţiilor acordate clienţilor.2. Identificarea spaţiuluiGăsirea unui spaţiu adecvat şi racordarea la utilităţi (apă, energie electrică, telefon, spaţii pentru parcări, etc). Dacă este necesară reabilitarea spaţiilor, acestea trebuie proiectate corespunzător pentru a permite flexibilitatea întreprinderilor şi securizarea produselor acestora.Amplasarea trebuie să fie de preferinţă în apropierea utilităţilor şi a potenţialilor clienţi. Spaţiul trebuie să poată asigura amplasarea unui punct de informare şi consultanţă, spaţii pentru întâlniri. În mod ideal ar trebui să existe suficient spaţiu pentru extinderea zonei destinată producţiei şi pentru dimensionarea corespunzătoare a acestora.3. Selectarea managementului incubatoruluiManagementul incubatorului este unul dintre factorii cei mai importanţi în asigurarea succesului de lungă durată a incubatorului de afaceri. Abilitatea echipei manageriale de a crea şi menţine un mediu de afaceri pozitiv şi o cultură necesară susţinerii incubatorului pe termen lung sunt factorii cheie.Echipa managerială trebuie selectată înainte de începerea activităţii incubatorului, pentru a asigura reguli coerente şi unitare pentru toţi clienţii incubatorului.Aspectele operaţionale trebuie să fie clar definite; managementul trebuie să fie asigurat de o manieră transparentă prin selectarea societăţii de administrare pe baza unei proceduri de licitaţie publică deschisa, nediscriminatorii.4. Elaborarea planului de afaceriPlanul de afaceri trebuie să conţină:Tipurile de servicii suport furnizate (acest lucru va întări performanţa incubatorului).Vor trebui evidenţiate serviciile permanent oferite în cadrul incubatorului de afaceri şi cele achiziţionate extern, caracteristicile acestora în funcţie de specificul fiecărui client, politica de preţuri, tipul de rezultate / indicatori stabiliţi.Regulile de funcţionare ale incubatorului, criteriile de admitere, chirii, politica de excludere din incubator, analiza economică (cheltuieli şi venituri previzionate din chirii şi din serviciile furnizate).Strategia de marketing, tipurile de afaceri ce vor fi incubate, aspecte privind sustenabilitatea incubatorului de afaceri pe termen lung.5. Stabilirea resurselor de finanţareTrebuie specificate sursele de finanţarea şi în ce măsură această facilitate este administrată în mod independent, Planul de afaceri trebuie revizuit după începerea activităţii incubatorului.Este important ca scopul operaţional al incubatorului să fie cel de generare de locuri de muncă şi de creştere a competitivităţii prin susţinerea dezvoltării afacerilor viabile şi nu cel de natură socială.6. Utilarea spaţiului incubatorului de afaceriO altă etapă este aceea de echipare a spaţiului incubatorului de afaceri, care se realizează cu ajutorul echipei manageriale a incubatorului. Echipamentele achiziţionate trebuie corelate cu planul de afaceri şi cu nivelul de servicii identificat.7. Identificarea clienţilorChiar înaintea finalizării etapei de echipare a spaţiului de incubare, strategia de marketing, evidenţiată în planul de afaceri, trebuie să încurajeze solicitările întreprinderilor "start-up", a serviciilor de pre-incubare şi de evaluare a afacerilor. De acest lucru nu trebuie însă să depindă admiterea clienţilor în incubator, ci trebuie înţeleasă ca o etapă finală în procesul de pre-incubare.8. Semnarea contractelor cu clienţiiClienţi selectaţi vor semna un contract cu managementul incubatorului şi ca urmare pot să-şi înceapă activitatea în cadrul incubatorului.Definirea principalelor caracteristici ale unui incubatorProcesul de selectare: prin acest proces trebuie să se asigure faptul că ideile de afaceri selectate sunt cele care corespund cel mai bine scopului incubatorului.Politica de selectare poate fi diferită de la un incubator de afaceri la altul, funcţie de obiectivele acestora.Clienţii admişi în incubator trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:● Potenţial de dezvoltare a afacerii;● Îndeplinirea obiectivelor specifice de dezvoltare;● Prezentarea unui plan / idee de dezvoltare viabil;● Acceptarea serviciilor de consultanţă de tip mentorat oferite;● Capacitate proprie de a plăti facilităţile şi serviciile oferite.Asigurarea serviciilor de consultanţă: incubatoarele asigură în mod frecvent servicii de consultanţă în afaceri, de tipul biroului de informare şi consultanţă pentru clienţi.Echipa managerială: suportul oferit clienţilor va fi asigurat prin echipa de consultanţi locali, precum şi de serviciile specializate oferite contra cost. Echipa managerială trebuie să fie capabilă să asigure echilibrul între nevoile clienţilor şi ceilalţi actori de la nivel local şi naţional implicaţi în finanţarea incubatorului de afaceri. Funcţie de specificul incubatorului de afaceri echipa manageriala poate externaliza serviciile pentru anumite arii de intervenţie; tehnic, juridic, drepturi de proprietate intelectuală, managementul fondurilor, etc.Ieşirea din incubator: întreprinzătorii sunt încurajaţi să părăsească incubatorul în momentul în care s-au dezvoltat, au intrat pe piaţă şi s-au consolidat. Strategia de ieşire din incubatorul de afaceri trebuie să includă:● Definirea limitei maxime de timp privind perioada de incubare;● Stabilirea ratei chiriei;● Stimularea clienţilor pentru a părăsi incubatorul de afaceri;● Eliminarea subvenţiilor;● Stabilirea unor obiective de creştere economică ce trebuie atinse.Tipul de afaceri incubate: incubatoarele trebuiesc focalizate pe afacerile cu potenţial de creştere şi de dezvoltare rapidă.Procesul de incubareProcesul de incubare presupune un complex de acţiuni bazate pe activitatea de consultanţă:Consultanţă de tip mentorat. Toate mediile de incubare asigură acest tip de activităţi, sau acces la astfel de surse. În unele cazuri pot fi asigurate de către înşişi managerii de incubatoare sau sunt atrase resurse externe prin identificarea corectă a necesităţilor clienţilor.Accesul la reţele. Un alt aspect important al procesului de incubare este accesul la reţele naţionale şi internaţionale. Acesta reprezintă unul dintre factorii de succes ai echipei manageriale şi anume accesul nediscriminatoriu al tuturor clienţilor la resursele externe.Echipa managerială joacă un rol vital în filtrarea acestor surse şi în controlul calităţii acestora. Activitatea de networking oferă clienţilor accesul la o gamă variată de servicii de susţinere a afacerilor, abilităţi antreprenoriale, informaţii despre identificarea pieţelor şi potenţialilor clienţi, finanţare. În cadrul generic de networking pot fi incluse bănci, fonduri de garantare a creditelor pentru IMM, fonduri de risc, reţele de clienţi, autorităţi publice locale şi naţionale, alte incubatoare de afaceri, asociaţii profesionale.Resurse pentru dezvoltarea afacerilor. Este cel de al treilea factor important necesar pentru a sprijini clienţii incubatoarelor de faceri, în scopul depăşirii barierelor de început a afacerilor şi de creştere / supravieţuire pe piaţă şi pentru a accelera dezvoltarea acestora.Acestea trebuie să fie orientate către nevoile individuale ale clienţilor. În unele cazuri se poate identifica un spectru larg de resurse pornind de la cele privind abilităţile de bază până la consultanţă specializată:● Servicii profesionale (contabilitate, asistenţă juridică, înregistrarea mărcilor şi brevetelor);● Portalul serviciilor de consultantă;● Consultantă directă, orientată către nevoile individuale ale clienţilor;● Seminarii;● Cursuri şi instruire,Acces la finanţare şi pachete financiare. Cele mai bune procese de incubare creează pentru potenţialii clienţi posibilităţi de accesare a surselor de finanţare pentru a-i sprijini pe aceştia pe parcursul procesului investiţional.Acces la tehnologii moderne. Procesele de incubare trebuie să acţioneze ca un instrument de acces la noi tehnologii, ajutând proprii clienţi să devină mai inovativi, să-şi extindă poziţia pe piaţă şi să-şi accelereze dezvoltarea propriei afaceri. Cele mai bune medii de incubare sunt un catalizator al afacerilor inovative care au ca bază de pornire rezultatele cercetării.Monitorizare. Incubatorul de Afaceri trebuie să facă dovada existenţei propriilor proceduri de monitorizare prin care se cuantifică realizarea obiectivelor şi dacă acestea sunt armonizate cu necesităţile clienţilor. Pe parcursul procesului de incubare echipa managerială trebuie să monitorizeze modul de utilizare a serviciilor în scopul adaptării acestora la nevoile permanente ale clienţilor.Tipurile de servicii oferite de incubatoarele de afaceriFuncţie de necesităţile comunităţilor locale, serviciile oferite de Incubatorul de Afaceri constau din:● Infrastructura de afaceri, facilităţi oferite întreprinzătorilor la costuri mici, în mod obişnuit clădiri, spaţii de lucru, birouri, spaţii destinate expoziţiilor. Aceasta structură trebuie să fie flexibilă şi proiectată în funcţie de necesităţile clienţilor. Gradul de flexibilitate este în strânsă dependenţă cu politica de ieşire din incubator, prin mobilitatea clienţilor în cadrul incubatorului funcţie de stadiul de dezvoltare al afacerii.● Servicii de consultanţă şi înşiruire cu valoare adăugată ridicată, oferite individual şi la costuri subvenţionate;● Asigurarea facilităţilor comune, a echipamentelor. Sunt incluse în această categorie de servicii: acces la reţea internet, săli de conferinţă, echipamente de birotică, servicii de secretariat, laboratoare;● Asigurarea utilităţilor, la preţuri rezonabile, fără costuri iniţiale de racordare;● Asigurarea accesului rapid şi a vizibilităţii. Vizibilitatea este un factor important pentru incubatoarele de afaceri pentru ca acestea să acţioneze ca un catalizator pentru comunitatea locală de afaceri, prin amplasarea acestora în zone cu acces direct la căile de transport; promovarea incubatoarelor în comunitatea de faceri; publicitatea asigurată prin web-sites şi mass-media.Asigurarea spaţiului şi a serviciilor are în vedere crearea unui mediu optim pentru dezvoltarea întreprinderilor start-up sau a celor mici în primii ani de funcţionare. Un incubator de afaceri implică, din punctul de vedere al potenţialilor întreprinzători, scăderea costurilor şi a riscurilor în perioada de iniţiere a afacerii şi le oferă acestora cea mai bună şansă de supravieţuire.Incubatoarele de afaceri reprezintă instrumentul utilizat de către autorităţile publice pentru a încuraja formarea şi supravieţuirea noilor întreprinderi.Incubatoarele de afaceri asigură aceste servicii pe o perioadă medie de 3 ani. Din acest motiv este vitală stabilirea unei politici eficiente de selecţie şi de ieşire din incubator a potenţialilor clienţi. Cele mai eficiente incubatoare prezintă o strategie de dezvoltare pentru a încuraja creşterea economică locală, pentru a nu subvenţiona afaceri ineficiente sau în stare de faliment.Servicii de consultanţă ┌───────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │Înfiinţarea│Susţinere acordată potenţialilor întreprinzători pentru a demara│ │firmei │ propria afacere │ │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │ Dezvoltarea planului de faceri │ │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │ Asigurarea primei etape de finanţare │ ├───────────┼────────────────────┬─────────────┬─────────────────────────────┤ │Anul 1 de │Consultanţă juridica│Servicii de │ Marketing │ │functionare│ │contabilitate│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ├───────────┼────────────────────┴─────────────┴─────────────────────────────┤ │Start-up │ A doua etapă de finanţare │ │aflate în ├────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │anii 2-3 de│ Consultantă în Promovarea │ │functionare│ management exporturilor │ │ ├────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │ Reducerea costurilor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ └───────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────┘Cuantificarea indicatorilor de performanţă ai incubatorului de afaceriRata de ocupareTrebuie păstrate înregistrări referitoare la ratele lunare şi anuale de ocupare, tipurile de clienţi, profilul acţionarilor şi al angajaţilor. Este important să se analizeze clienţii care au înregistrat succes în derularea facerii.Performanţe financiareIncubatorul de afaceri trebuie să funcţioneze pe principii comerciale şi să-şi monitorizeze în mod constant performanţele financiare. Obligaţiile financiare datorate de clienţi trebuie cuantificate şi contabilizate pentru a fi minimalizate riscurile. Datoriile neperformante nu trebuie acceptate.Cererile de ofertăInformaţiile în ceea ce priveşte sursa, tipul şi natura cererilor trebuie totdeauna înregistrate şi analizate.Performanţa în afaceriVerificările de bază asupra naturii afacerilor sunt monitorizate în timp pentru a indica afacerile corect planificate, realizările şi potenţialul de extindere sau de creare de noi locuri de muncă.Performanţa serviciilorFeedback-ul obţinut în mod regulat din partea clienţilor asupra eficacităţii serviciilor asigurate, cum ar fi cele de consultanţă şi rata chiriilor.PublicitateAcoperirea costurilor de publicitate locală, precum şi pentru fiecare afacere, orice impact rezultat din acestea trebuie să fie colateral. Dacă incubatorul de afaceri are ca scop dezvoltarea anumitor grupuri ţintă aceste aspecte trebuie incluse în campania de publicitate.ReclamaţiiToate reclamaţiile trebuie să fie înregistrate şi analizate pentru a preveni posibile disfuncţionalităţi ulterioare.Utilităţi comuneTrebuie păstrată evidenţa utilizării serviciilor comune (ex. săli de conferinţe, echipamente), inclusiv a întâlnirilor, în cursul week-end-ului sau în afara programului.Monitorizarea ieşirii clienţilor din incubatorPentru dezvoltarea incubatorului de afaceri este vitală păstrarea tuturor informaţiilor detaliate asupra părăsirii acestuia-colectate pentru toate întreprinderile care părăsesc incubatorul.Indicatori de monitorizare în procesul de incubare● Comunitatea de afaceriEste importantă promovarea culturii antreprenoriale. De aceea întreprinzătorii simt nevoia ca procesul de management al incubatorului să fie orientat în scopul dezvoltării afacerilor acestora; echipa managerială trebuie formată din experţi proveniţi din rândurile comunităţii locale de afaceri.● Perioada de incubareTrebuie definită clar perioada de incubare, pentru a facilita această politică echipa managerială trebuie să cunoască şi să fie în contact permanent cu furnizorii de pe piaţa locală de servicii imobiliare.● Criterii de selectare a noilor incubaţiPotenţialii clienţi trebuie să fie evaluaţi nu numai din punctul de vedere al propriei afaceri, dar şi din punctul de vedere al abilităţilor acestora de a se adapta mediului de incubare şi să coopereze cu alţi beneficiari ai incubatorului de afaceri şi cu echipa managerială.● Planul de afaceriPlanurile de afaceri trebuie să fie prezentate înainte de a accepta intrarea în incubator a potenţialilor clienţi. Pot fi modificate pe parcursul procesului de incubare, acestea reprezentând principala garanţie a faptului că există un plan de acţiune.● Suportul financiar pentru dezvoltarea afacerilorCea mai mare parte a afacerilor necesită suport financiar în faza de start-up. Centrul de incubare trebuie să demonstreze o capacitate complexă pentru a putea asigura un răspuns flexibil la necesităţile IMM.● Accesul la reţele naţionale şi internaţionale şi parteneriateOrganizaţii şi instituţii care pot asigura suportul necesar dezvoltării întreprinderilor mici. Acestea sunt cuprinse intr-o plaja largă de actori de la furnizori de servicii până la autorităţi publice şi organizaţii internaţionale. Administratorii de incubatoare trebuie să încurajeze activ aceşti parteneri pentru a se implica şi pentru a oferi servicii de consultanţă de calitate.Distribuţia geografică a incubatoarelor de afaceri existente la sfârşitul anului 2005*)NOTA(CTCE)Notă *) Imaginea privind "Distribuţia geografică a incubatoarelor de afaceri existente la sfârşitul anului 2005", se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 232 din 15 martie 2006, pag. 14. – (A se vedea imaginea asociata.)Sursa: ANIMMC – Raportul anual al sectorului IMM din România ediţia 2005.Se înregistrează la nivel naţional diferenţe între regiunile de dezvoltare, acestea se raportau în mod foarte diferit şi faţă de media pe ansamblul ţării de 19 IMM-uri/1000 de locuitori, sub media din Uniunea Europeană de 52 de IMM-uri/1000 de locuitori. Patru dintre regiunile de dezvoltare se poziţionau în jurul mediei, respectiv Centru, Nord-vest cu 20 IMM/1000 de locuitori, Vest cu 19, şi respectiv Sud-est cu 17 IMM/1000 de locuitori. Distribuţia relativ difuză a incubatoarelor de afaceri demonstrează necesitatea susţinerii dezvoltării acestora la nivel naţional printr-o serie de măsuri convergente destinate creşterii capacităţii competitive, în regim asistat, a întreprinderilor mici şi mijlocii în faza de iniţiere a afacerilor.Astfel, pentru perioada următoare, până la nivelul anului 2013, se prevede dezvoltarea unei reţele capilare de incubatoare de afaceri corelată cu capacitatea de dezvoltare socio-economică a României, în vederea stimulării capacităţii, la nivel naţional, de a crea noi întreprinderi cu valoare adăugată mare în sectorul productiv şi al serviciilor utilizând potenţialul şi resursele locale.Acţiunile şi măsurile vizează stimularea autorităţilor publice locale şi a managerilor de incubatoare pentru crearea şi dezvoltarea reţelei naţionale de incubatoare de afaceri, contribuind astfel, la stimularea dezvoltării IMM, prin servicii suport integrate oferite în cadrul reţelei capilare, ceea ce va conduce la creştere economică şi angajarea forţei de muncă.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x