Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 905 din 18 decembrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
Notă …
*) Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 1.424 din 4 decembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial nr. 905 din 18 decembrie 2003.1.Prevederi generaleProprietatea intelectuală, privită sub cele doua componente ale sale, proprietatea industriala, pe de o parte, și drepturile de autor și drepturile conexe, pe de altă parte, este una dintre parghiile de baza ale dezvoltării economice, sociale și culturale a națiunii. În acest context se poate aprecia ca protecția drepturilor de proprietate intelectuală este de o mare importanța, esenta, scopul și finalitatea acesteia fiind protejarea produsului inteligentei umane și în același timp garantarea beneficiului consumatorilor de a se folosi de acest produs.Strâns legată de acest domeniu este activitatea de cercetare-dezvoltare și inovare, care constituie o componenta strategica, hotărâtoare pentru dezvoltarea economică și pentru progresul social. Astfel, știința, tehnologia și inovarea reprezintă domenii care generează constant progres tehnologic, asigurând durabilitatea dezvoltării și competitivitatea economică de perspectiva a României. Totodată inovarea și transferul tehnologic sunt soluții pentru rezolvarea problemelor economice și pentru innoirea permanenta a tehnologiilor necesare prin racordarea cercetării românești la cerințele și presiunile unei piețe libere, în expansiune, în contextul globalizarii.În procesul de infaptuire a reformei în domeniul proprietății intelectuale se va tine cont de problemele sociale și economice, în special în legătură cu transferul tehnologic, comerțul electronic, biotehnologiile și tehnologia informatiei.De asemenea, se impune o reorientare în ceea ce privește schimburile tehnologice și noile modele de gestiune economică apte sa includă problematica proprietății intelectuale ca element de coeziune economică între marii producători și întreprinderile mici și mijlocii capabile să facă fața noilor provocari.Analizele instituționale și de specialitate care au fundamentat elaborarea prezentei strategii au condus la concluzia ca o asemenea abordare novatoare a problematicii este necesară în promovarea protecției proprietății intelectuale în România.Pentru a fundamenta în mod unitar și coerent acțiunile sectoriale și reglementările specifice ale instituțiilor care au responsabilități în realizarea, protecția și valorificarea creațiilor intelectuale în România, prezenta strategie identifica obiectivele majore, precum și măsurile necesare îndeplinirii acestor obiective.În concordanta cu obiectivele Programului de guvernare și ale strategiilor sectoriale și pe baza contribuțiilor instituțiilor care au competente în domeniul proprietății, a fost elaborata prezenta strategie. … 2.Situația actuala în domeniul proprietății intelectuale … 2.1.Cadrul instituțional și legislativÎn România, asigurarea protecției proprietății intelectuale se realizează în principal prin doua instituții de specialitate: Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci – în domeniul proprietății industriale – și Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor – în domeniul dreptului de autor și al drepturilor conexe.În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 573/1998, Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci este organul de specialitate al administrației publice centrale în subordinea Guvernului, cu autoritate unica pentru asigurarea protecției proprietății industriale, care elaborează și supune spre aprobare Guvernului strategia dezvoltării protecției proprietății industriale în România și aplica politica Guvernului în domeniu.Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor este organizat și funcționează, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 758/2003, ca organ de specialitate în subordinea Guvernului, cu autoritate unica pe teritoriul României în ceea ce privește evidenta, observarea și controlul aplicării legislației în domeniul dreptului de autor și al drepturilor conexe.Acordarea asistenței de specialitate în domeniul proprietății industriale și reprezentarea persoanelor fizice și juridice române sau străine interesate în fața Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci se asigura prin consilieri în proprietate industriala, organizați în cadrul Camerei Naționale a Consilierilor în Proprietate Industriala din România în conformitate cu dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier în proprietate industriala, republicată.Instituțiile implicate în elaborarea Strategiei naționale în domeniul proprietății intelectuale sunt: Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informatiei, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, Agenția Naționala pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperatie, Autoritatea Naționala a Vamilor, Autoritatea Naționala pentru Protecția Consumatorilor, Ministerul Justiției, Ministerul Public, Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Integrării Europene, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Economiei și Comerțului, Camera Naționala a Consilierilor în Proprietate Industriala din România, Camera de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București.Politica guvernamentală în domeniul cercetării-dezvoltării și inovarii urmărește intensificarea proceselor de inovare și creșterea calității și competitivitatii produselor și serviciilor oferite de întreprinderile românești.Instrumentul prin care se realizează politica guvernamentală în domeniu este Planul național pentru cercetare, dezvoltare și inovare (PNCDI), coordonat de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului.Prin înființarea Ministerului pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii și Cooperatie (MIMMC) conform Hotărârii Guvernului nr. 15/2001, cu modificările și completările ulterioare, s-a concretizat recunoașterea funcției economice și sociale pe care acest sector o are în dezvoltarea economică a tarii. Ca urmare a procesului de reorganizare a Guvernului activitatea MIMMC a fost preluată de Agenția Naționala pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperatie (ANIMMC), aflată în subordinea Guvernului și în coordonarea directa a primului-ministru, conform prevederilor Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înființarea, organizarea, reorganizarea sau funcționarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administrației publice centrale și a unor instituții publice, modificată prin Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 90/2003, și ale Hotărârii Guvernului nr. 753/2003 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperatie.ANIMMC a preluat activitatea de la MIMMC, păstrând aceleași atribuții și responsabilități și, în principal, de elaborare a strategiei și politicilor de stimulare a dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), de elaborare, de implementare și monitorizare de programe pentru sectorul IMM, de elaborare a legislației în domeniu.Departamentele care funcționează în cadrul ANIMMC cu scopuri specifice în dezvoltarea activităților și responsabilităților enumerate sunt: Direcția strategii și politici pentru întreprinderi mici și mijloci și integrare europeană, Direcția de evaluare, implementare și monitorizare programe pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperare internationala, Direcția strategii, politici și programe pentru comerț interior și Direcția strategii, politici și programe pentru cooperatie.Importanța sectorului IMM în economie este subliniata de faptul ca peste 42% din forta de muncă angajata la nivelul întregii economii lucrează în acest sector. De asemenea, peste 46% din totalul cifrei de afaceri din economie este realizată de IMM, iar peste 28% din volumul total al creditului a fost directionat către acest sector. Măsurile și programele de încurajare și sustinere a activității IMM, precum și cele de constientizare a importantei proprietății intelectuale în rândul acestora sunt prioritati ale Programului de guvernare. Initiativele de promovare ale sectorului vizează creșterea competitivitatii IMM într-o piața concurentiala în care este vitala orientarea pe piața, cunoașterea concurentei și perfecționarea abilităților și capacităților manageriale; de aceea preocuparile ANIMMC s-au orientat spre dezvoltarea de programe naționale multianuale destinate dezvoltării sectorului, ale căror componente au ca scop atingerea obiectivelor menționate. Astfel, programele naționale multianuale pe perioada 2002-2007, în derulare, sunt:– Programul național multianual de sustinere a investițiilor realizate de către întreprinderi nou-înființate și microintreprinderi, precum și a investițiilor de modernizare/ retehnologizare a IMM; … – Programul național multianual pentru susținerea accesului IMM la servicii de instruire și consultanța; … – Programul național multianual de sprijinire a IMM în dezvoltarea exportului; … – Programul național multianual pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale – EMPRETEC; … – Programul pentru organizarea Targului pentru IMM. … Protecția drepturilor de proprietate industriala este reglementată, în principal, prin următoarele legi speciale: Legea nr. 64/1991 privind brevetele de invenție, republicată, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor industriale, republicată, Legea nr. 16/1995 privind protecția topografiilor circuitelor integrate, modificată prin Ordonanța Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul proprietății industriale și regimul de utilizare a acestora, aprobată cu modificări prin Legea nr. 383/2002, Legea nr. 255/1998 privind protecția noilor soiuri de plante.Protecția dreptului de autor și a drepturilor conexe este reglementată de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, care reprezintă legea-cadru în domeniu, și de doua acte normative complementare care cuprind măsuri destinate combaterii fenomenului pirateriei, respectiv Ordonanța Guvernului nr. 45/2000 privind unele măsuri pentru combaterea producerii și comercializării neautorizate a fonogramelor, aprobată și modificată prin Legea nr. 624/2001, și Ordonanța Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor și drepturile conexe, prin adoptarea de măsuri pentru combaterea pirateriei în domeniile audio și video, precum și a programelor pentru calculator, aprobată și modificată prin Legea nr. 213/2002.Alte reglementări ale drepturilor de proprietate intelectuală sunt cuprinse în: Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 202/2000 privind unele măsuri pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul operațiunilor de vamuire, cu modificările ulterioare, Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 26/1990 privind Registrul comerțului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art. 299–301 din Codul penal. … 2.2.Stimulente în sprijinul dezvoltării proprietății intelectualeLegislația în vigoare oferă stimulente în sectoarele principale pentru dezvoltarea activelor de proprietate industriala.Astfel, Ordonanța Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul proprietății industriale și regimul de utilizare a acestora prevede o serie de reduceri de taxe pentru procedurile legale de protecție a obiectelor de proprietate industriala, în funcție de venitul mediu brut lunar pe ultimele 12 luni al persoanei fizice solicitante sau titulare a protecției.De asemenea, în conformitate cu Legea nr. 64/1991, „profitul sau venitul obținut prin aplicarea efectivă în țara de către titular sau, după caz, de către licentiatii acestuia a unei invenții brevetate în România, incluzând fabricarea produsului sau, după caz, aplicarea procedeului, este scutit de impozit în primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data începerii aplicării și cuprinși în perioada de valabilitate a brevetului”.De prevederile de mai sus beneficiază titularul brevetului aplicat, respectiv persoanele juridice sau persoanele fizice care exploatează inventia.Venitul obținut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia este scutit de impozit.Susținerea financiară a activității de cercetare-dezvoltare la nivel național, precum și realizarea politicilor naționale în domeniul cercetării-dezvoltării și inovarii se realizează prin PNCDI.PNCDI cuprinde programe de cercetare-dezvoltare și inovare.De asemenea, exista planuri de cercetare ale autorităților administrației publice centrale, denumite planuri sectoriale, care conțin programe și proiecte de interes prioritar pentru diferite domenii.În cadrul PNCDI exista Programul INVENT, destinat valorificării rapide în economie a inventiilor, în special a celor din domeniile tehnice avansate, realizării și testarii modelelor demonstrative (functionale, experimentale) sau a prototipurilor pentru produsele, tehnologiile ori serviciile noi sau cu îmbunătățiri semnificative, bazate pe brevete ale inventatorilor români.Potrivit Ordonanței Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, în situația în care agenții economici cofinanteaza 50% din valoarea unei lucrări de cercetare-dezvoltare, în scopul aplicării rezultatelor acesteia, pot beneficia în totalitate de rezultatele cercetării, cu acordul autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare.De asemenea, "agenții economici pot prelua cu titlu gratuit, pe bază de contract, rezultatele cercetării, cu excepția brevetelor de invenție, certificatelor de înregistrare a desenelor și modelelor industriale și altele asemenea, și pot primi din fonduri publice, în regim de cofinantare, o sumă de până la 20% din cheltuielile totale aferente aplicării rezultatelor selectate. Contractele vor conține clauze asiguratorii în vederea realizării transferului tehnologic, clauze privind proprietatea industriala și neinstrainarea rezultatelor cercetării preluate".Prin Hotărârea Guvernului nr. 442/2003 privind aprobarea unor măsuri pentru atragerea, pregătirea și stabilizarea tinerilor în cercetare, se stabilește ca, pentru promovarea activității de transfer tehnologic, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului poate susține finanțarea proiectelor de valorificare și transfer tehnologic în economie al rezultatelor cercetării obținute în domenii tehnologice de vârf, în limita a 30% din suma alocata anual în bugetul acestui minister cu aceasta destinație.În baza contractului de intermediere, unitatea de cercetare-dezvoltare acorda tanarului în cauza o sumă de până la 5% din valoarea negociata pentru transferul rezultatului cercetării, inclusă în contractul de intermediere, după încasarea contravalorii acestui contract, în termen de 15 zile.Transferul rezultatelor cercetării se efectuează cu condiția ca în contractul de intermediere sa existe clauze asiguratorii privind confidențialitatea, proprietatea industriala și neinstrainarea rezultatelor cercetării preluate, precum și obligația aplicării.De asemenea, Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului poate suporta din bugetul propriu, în limita a 10% din suma alocata finanțării proiectelor de valorificare și transfer tehnologic, o parte din costurile pentru aplicarea unor rezultate ale cercetării, cu caracter inovativ, promovate de tineri de până la 35 de ani, prin firmele proprii, care reprezintă cofinantarea cu o sumă de până la 20% a cheltuielilor totale aferente aplicării rezultatelor activității de cercetare. … 2.3.Crearea și dezvoltarea infrastructurii în domeniul proprietății industrialeStatul susține dezvoltarea infrastructurii de inovare și transfer tehnologic la nivel național, regional și local, prin crearea de:a)centre și servicii specializate pentru asistența și informare științifică și tehnologică, precum și pentru diseminarea, transferul și valorificarea rezultatelor cercetării; … b)zone și infrastructuri cu facilități speciale pentru înființarea și funcționarea de agenți economici inovativi care dezvolta și aplica tehnologii noi, infrastructuri care pot fi: centre de transfer tehnologic, centre incubatoare de afaceri, centre de informare tehnologică, oficii de legătură cu industria, parcuri științifice și tehnologice; … c)unități de ramura specializate în transfer tehnologic, finanțate pe seama rezultatelor transferate în economie și în viața socială. În acest sens unitățile de transfer răspund de întocmirea contractelor tripartite dintre furnizorul de tehnologie, unitatea de transfer și unitatea care aplica rezultatele. … Susținerea financiară pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare și transfer tehnologic la nivel național, regional și local se realizează din fondurile alocate ministerelor de ramura și din fondurile autorităților administrației publice locale interesate.În anul 2003 Guvernul României a adoptat Hotărârea nr. 406 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice privind constituirea, funcționarea, evaluarea și acreditarea entitatilor din infrastructura de inovare și transfer tehnologic, precum și modalitatea de sustinere a acestora.Un pas important în susținerea dezvoltării infrastructurii de transfer tehnologic a fost realizat prin adoptarea Ordonanței Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea și funcționarea parcurilor științifice și tehnologice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 50/2003. Acest act normativ pune la dispoziție un instrument concret de reglementare a modului de înființare și funcționare a acestor parcuri.În vederea exploatării drepturilor de proprietate intelectuală și a rezultatelor cercetării se constituie infrastructura de inovare și transfer tehnologic (infrastructura de ITT).Crearea infrastructurii de ITT are ca scop susținerea dezvoltării economico-sociale, stimularea inovarii și transferului tehnologic, atragerea de investiții în vederea valorificării rezultatelor de cercetare-dezvoltare și inovare și a resurselor umane din sistemul național de cercetare-dezvoltare.Rețelele existente de cercetare-dezvoltare funcționează ca niște parghii între resurse și costuri, astfel ca prin rezultatele cercetării se obțin produse sau tehnologii noi, costuri de fabricație reduse și economie de resurse (se obțin produse cu valoare adăugată mare, cu tehnologie îmbunătățită).În prezent protecția proprietății intelectuale în România este similară cu cea din statele membre ale Uniunii Europene, deoarece legislația naționala este armonizata în cea mai mare parte cu reglementările comunitare.În procesul de combatere a contrafacerii și pirateriei un rol important îl au protocoalele care s-au încheiat la nivel național între diferite autorități.În acest sens pot fi menționate protocoalele de colaborare încheiate în anul 2001 de Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci și Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor cu Direcția Generală a Vamilor în sprijinul îndeplinirii de către autoritățile vamale a atribuțiilor de control și supraveghere a operațiunilor de vamuire asupra mărfurilor ce beneficiază de protecție potrivit legilor de proprietate intelectuală.În același scop Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor a încheiat protocoale de colaborare cu Inspectoratul General al Poliției în anul 1999, protocol reactualizat în anul 2003, precum și cu Inspectoratul General al Poliției de Frontiera în anul 2003.De asemenea, în scopul cooperării cu titularii de drepturi de proprietate intelectuală, Autoritatea Naționala a Vamilor a încheiat un protocol de colaborare cu Uniunea Producătorilor de Fonograme din România.În anul 2001 a fost înființată în România filiala Rețelei Europene Anticontrafacere REACT, care colaborează cu Autoritatea Naționala a Vamilor, în scopul combaterii traficului cu mărfuri contrafăcute și pirat.În vederea sensibilizarii mediului de afaceri din România, în domeniul proprietății industriale un rol important îl are Protocolul de colaborare dintre Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci și Camera de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București, încheiat în anul 2000 și reînnoit în luna mai 2003, având ca principal scop constituirea de centre regionale de proprietate industriala pentru diseminarea informațiilor din domeniu.Un protocol de colaborare similar având ca obiectiv creșterea gradului de informare a mediului de afaceri cu privire la importanța dreptului de autor și drepturilor conexe în economia bazată pe cunoaștere a fost încheiat și între Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor și Camera de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București în luna mai 2003. … 2.4.Legislație europeană preluatăPrin actele normative enumerate anterior au fost transpuse sau preluate în legislația naționala o serie de acte normative comunitare. Astfel, au fost transpuse integral: Directiva 89/104/CEE privind mărcile, Directiva 98/71 CE privind protecția juridică a desenelor, Directiva 98/44 CE privind protecția juridică a inventiilor biotehnologice, Directiva 91/250/CEE privind protecția juridică a programelor de calculator, Directiva 92/100/CEE referitoare la dreptul de închiriere și împrumut și la anumite drepturi conexe dreptului de autor în domeniul proprietății intelectuale, Directiva 93/83/CEE privind coordonarea anumitor reglementări privind dreptul de autor și drepturile conexe aplicabile radiodifuzarii prin satelit și retransmiterii prin cablu, Directiva 93/98/CEE privind armonizarea duratei de protecție a dreptului de autor și drepturilor conexe. De asemenea, a mai fost transpusa parțial Directiva 96/9/CE privind protecția bazelor de date.Dintre regulamentele Uniunii Europene au fost preluate integral: Regulamentul CE nr. 2.100/1994 instituind un regim de protecție comunitara a noilor soiuri de plante, Regulamentul CE nr. 40/1994 privind marca comunitara, Regulamentul CE nr. 241/1999 pentru modificarea Regulamentului CE nr. 3.295/1994 și Regulamentul CE nr. 2.549/1999 care modifica Regulamentul nr. 1.367/1995. Parțial au mai fost preluate Regulamentul CE nr. 3.295/1994 fixând măsuri în vederea interzicerii punerii în circulație libera, exportului, reexportului și plasarii sub un regim suspensiv a mărfurilor contrafăcute și pirat și Regulamentul CE nr. 1.367/1995 care stabilește dispozițiile de aplicare a Regulamentului nr. 3.295/1994. … 2.5.Situația în plan internaționalRomânia este membru fondator al Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (OMPI), creata prin Convenția pentru instituirea OMPI, semnată în 1967. De asemenea, România este din anul 1920 membru al Uniunii de la Paris pentru protecția proprietății industriale, creata în baza Convenției de la Paris din 1883, iar din anul 1927 este membru al Uniunii de la Berna pentru protecția operelor literare și artistice, creata în baza Convenției de la Berna din 1886.În conformitate cu obligațiile asumate în procesul de aderare la Uniunea Europeană, România a devenit membra a Organizației Europene de Brevete începând cu data de 1 martie 2003, aceasta confirmand faptul ca sistemul român de protecție a proprietății industriale este un sistem modern și conform normelor europene.În anul 2001 România a ratificat cele mai noi reglementări internaționale în domeniul dreptului de autor și drepturilor conexe în mediul numeric, respectiv Tratatul OMPI privind dreptul de autor și Tratatul OMPI privind interpretarile, executiile și fonogramele, semnate în 1996 la Geneva.Constiente de importanța și amploarea pe care a dobândit-o proprietatea intelectuală și de rolul OMPI în domeniu, autoritățile române se afla în permanenta colaborare cu aceasta organizație.În cadrul acestei cooperări active elementul cel mai important îl constituie Programul de cooperare dintre Guvernul României și Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale, semnat la București la 7 iunie 2001 și aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 974/2001. Documentul reprezintă baza cooperării dintre România și OMPI, oferind cadrul necesar pentru stabilirea unei relații strânse între instituțiile românești implicate, prin elaborarea unor acorduri sectoriale și planuri de acțiune, asigurându-se condițiile pentru valorificarea programelor promovate de OMPI în domeniul proprietății intelectuale.România este membru fondator al Organizației Mondiale a Comerțului și parte la Acordul pentru instituirea Organizației Mondiale a Comerțului, inclusiv la Acordul privind unele aspecte ale drepturilor de proprietate intelectuală legate de comerț (anexa 1C).În procesul de pregătire pentru aderarea României la Uniunea Europeană, domeniul proprietății intelectuale se bucura de o importanța deosebită, acesta fiind inclus în mai multe capitole de negociere, respectiv Dreptul societăților comerciale, Libera circulație a mărfurilor, Uniunea vamală, Cultura și audiovizualul. … 3.ScopScopul prezentei strategii naționale este de a compatibiliza și armoniza sistemul proprietății intelectuale din România cu mecanismele existente la nivelul Uniunii Europene. Astfel prezenta strategie va contribui prin elementele sale componente la dezvoltarea economică, socială și culturală a României, conducand astfel la atingerea nivelului de performanțe cerut de dezvoltarea unei societăți bazate pe cunoaștere. … 3^1.Direcții de acțiuneStrategia naționala în domeniul proprietății intelectuale (2003-2007) este orientata pe următoarele direcții de acțiune:a)îmbunătățirea cadrului legislativ; … b)întărirea capacității administrative a instituțiilor implicate; … c)îmbunătățirea aplicării legislației. … (la 18-10-2005,
Actul a fost completat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 4.Obiective strategicea)Asigurarea compatibilitatii legislației naționale cu acquis-ul comunitar în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală (DPI) … b)Întărirea capacității administrative a Ministerului Public … c)Întărirea capacității administrative a Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor … d)Întărirea capacității administrative a Inspectoratului General al Poliției Române … e)Întărirea capacității administrative a Inspectoratului General al Poliției de Frontiera … f)Întărirea capacității administrative a Autorității Naționale a Vamilor … g)Realizarea unei cooperări eficiente între instituțiile de stat cu atribuții în aplicarea drepturilor de proprietate intelectuală, sub coordonarea Ministerului Public … h)Intensificarea activității de aplicare a legislației … i)Îmbunătățirea activității de control în vama. … (la 18-10-2005,
Punctul 4. a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 5.Măsuri strategice privind asigurarea compatibilitatii legislației naționale cu acquis-ul comunitar în domeniul drepturilor de proprietate intelectualăa)Adoptarea proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 16/1995 privind protecția topografiilor circuitelor integrate, cu modificările ulterioare, în vederea armonizării cu Directiva Consiliului 87/54/CEE din 16 decembrie 1986 privind protecția juridică a topografiilor produselor semiconductoare … b)Adoptarea proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 255/1998 privind protecția noilor soiuri de plante în vederea aplicării directe a prevederilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 2.100 din 27 iulie 1994 … c)Adoptarea proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor industriale, cu modificările și completările aduse prin Legea nr. 585/2002, în vederea transpunerii Directivei 98/71/CEE și a aplicării directe a prevederilor Regulamentului Consiliului CE nr. 6/2002 din 12 decembrie 2001 … d)Adoptarea proiectului de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice în vederea asigurării conformitatii cu reglementările comunitare pentru trecerea la sistemul marcii comunitare, (Prima Directiva a Consiliului 89/104/CE , Regulamentul Consiliului CE nr. 40/1994) … e)Adoptarea proiectului de lege privind unele măsuri pentru asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul operațiunilor de vamuire, în vederea aplicării directe a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.383/2003. … (la 18-10-2005,
Punctul 5. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 6.Măsuri strategice privind întărirea capacității administrative a Ministerului Publica)Înființarea în cadrul Parchetului de pe lângă Înaltă Curte de Casație și Justiție a unui Serviciu pentru coordonarea activității procurorilor în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală … b)Asigurarea resurselor umane necesare funcționarii Serviciului pentru coordonarea activității procurorilor în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală:– 10 posturi de procurori; … – 3 posturi de grefieri; … – 2 posturi de informaticieni. … … c)Asigurarea logisticii necesare funcționarii Serviciului pentru coordonarea activității procurorilor în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală … d)Asigurarea la parchetele din teritoriu a unor procurori, cu caracter permanent, desemnați pentru instrumentarea infracțiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuală … e)Suplimentarea numărului de posturi pentru procurorii desemnați pentru drepturile de proprietate intelectuală la nivel de tribunal (câte 2 la fiecare parchet de pe lângă tribunale) … f)Asigurarea la parchetele din țara a resurselor logistice necesare organizării unei baze de date informatizate privind soluțiile dispuse în cauzele privind infracțiuni la regimul drepturilor de proprietate intelectuală: un calculator la fiecare parchet din țara cu acces permanent la Internet … g)Asigurarea unor specialiști pentru realizarea programelor necesare infiintarii bazei de date prin sistem Intranet … h)Crearea prin sistem Intranet, la nivelul departamentului specializat din cadrul Parchetului de pe lângă Înaltă Curte de Casație și Justiție, a unei baze de date de interes operativ, pe baza informărilor privind încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală. … (la 18-10-2005,
Punctul 6. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 7.Măsuri strategice privind întărirea capacității administrative a Oficiului Roman pentru Drepturile de AutorAsigurarea unui număr de experți ai Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor și a logisticii necesare, corespunzător numărului de județe, în vederea efectuării constatărilor tehnico-științifice privind produsele pirat.(la 18-10-2005,
Punctul 7. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 8.Măsuri strategice privind întărirea capacității administrative a Inspectoratului General al Poliției Românea)Desemnarea unor ofițeri de poliție cu competente exclusive în investigarea infracțiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuală (la inspectoratele de poliție județene – câte un ofițer, la Direcția Generală de Poliție a Municipiului București – Serviciul de investigare a fraudelor – 2 6 ofițeri și la Direcția de investigare a fraudelor – 2 ofițeri) … b)Suplimentarea numărului de ofițeri desemnați cu investigarea infracțiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuală, prin redistribuire, cu încadrarea în numărul de posturi maxim aprobat (51 de posturi) … c)Resurse materiale – logistica necesară pentru desfășurarea activităților profesionale de evidenta, cooperare -, schimb de date on-line cu instituțiile implicate în aplicarea legii în acest domeniu și investigare a fraudelor privind proprietatea intelectuală:– la nivelul celor 41 de județe – câte un calculator cu acces la sistemul Internet și Intranet, o imprimanta laser, o camera digitala, un telefon mobil și un fax; … – la Serviciul de investigare a fraudelor din cadrul Direcției Generale de Poliție a Municipiului București – doua calculatoare cu acces la sistemul Internet și Intranet, o imprimanta laser cu copiator, un scanner cu program OCR, 3 camere digitale, 3 telefoane mobile și un fax; … – la Direcția de investigare a fraudelor – 3 calculatoare, un laptop cu acces la sistemul Internet și Intranet, un server, un videoproiector, o imprimanta laser cu copiator, un scanner cu program OCR, 3 camere digitale, 3 telefoane mobile și un fax. … … d)Închirierea de spații de depozitare a bunurilor contrafăcute, ridicate în vederea confiscării … e)Îmbunătățirea nivelului de pregătire și specializare a personalului din structurile implicate în lupta împotriva fraudelor din domeniul proprietății intelectuale:– includerea politistilor specializați în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală în programe de pregătire și perfecționare, cu prioritate în domeniile informaticii; … – includerea în programele de pregătire ale instituțiilor de învățământ de nivel preuniversitar și universitar din Ministerul Administrației și Internelor, precum și ale Centrului de Studii Postuniversitare al Ministerului Administrației și Internelor a unor tematici privind dreptul proprietății intelectuale. … … (la 18-10-2005,
Punctul 8. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 9.Măsuri strategice privind întărirea capacității administrative a Inspectoratului General al Poliției de Frontieraa)Desemnarea unor ofițeri de poliție de frontieră cu competente exclusive în investigarea infracțiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuală (câte 2 ofițeri la fiecare direcție a Poliției de Frontiera, câte 2 ofițeri la fiecare inspectorat județean al Poliției de Frontiera, 4 ofițeri la Inspectoratul General al Poliției de Frontiera – Serviciul pentru combaterea infractionalitatii transfrontaliere) … b)Suplimentarea numărului de ofițeri desemnați cu investigarea infracțiunilor la regimul drepturilor de proprietate intelectuală, prin redistribuire, cu încadrarea în numărul de posturi maxim aprobat (58 de posturi) … c)Resurse materiale – logistica necesară pentru desfășurarea activităților profesionale de evidenta, cooperare -, schimb de date on-line cu instituțiile implicate în aplicarea legii în acest domeniu și investigare a fraudelor privind proprietatea intelectuală:– la nivelul celor 6 direcții ale Poliției de Frontiera, precum și al celor 21 de inspectorate județene ale Poliției de Frontiera – câte un calculator cu acces la sistemul Internet și Intranet, o imprimanta laser, o camera digitala, un telefon mobil și un fax; … – la Serviciul pentru combaterea infractionalitatii transfrontaliere din cadrul Direcției pentru combaterea infractionalitatii transfrontaliere din Inspectoratul General al Poliției de Frontiera – 4 calculatoare, un laptop cu acces la sistemul Internet și Intranet, un server, un videoproiector, o imprimanta laser cu copiator, un scanner cu program OCR, 4 camere digitale, 4 telefoane mobile și un fax. … … d)Închirierea de spații de depozitare a bunurilor contrafăcute, ridicate în vederea confiscării și expertizarea acestora în timp util … e)Îmbunătățirea nivelului de pregătire și specializare a personalului Poliției de Frontiera din structurile implicate în lupta împotriva fraudelor din domeniul drepturilor de proprietate intelectuală:– includerea politistilor specializați în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală în programe de pregătire și perfecționare cu prioritate în domeniile informaticii; … – includerea în programele de pregătire ale instituțiilor de învățământ de nivel preuniversitar și universitar din Ministerul Administrației și Internelor, precum și ale Centrului de Studii Postuniversitare al Ministerului Administrației și Internelor a unor tematici privind dreptul proprietății intelectuale. … … (la 18-10-2005,
Punctul 9. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 10.Măsuri strategice privind întărirea capacității administrative a Autorității Naționale a Vamilora)Organizarea unor sesiuni de instruire a personalului vamal în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală … b)Desemnarea unor lucrători vamali în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală în cadrul birourilor vamale relevante din punct de vedere al traficului cu mărfuri contrafăcute (Constanta, Otopeni, Baneasa, Albita, Siret, Negru-Voda, Giurgiu). … (la 18-10-2005,
Punctul 10. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 11.Măsuri strategice privind realizarea unei cooperări eficiente între instituțiile de stat cu atribuții în aplicarea drepturilor de proprietate intelectuală, sub coordonarea Ministerului Publica)Asigurarea unei supravegheri și coordonari eficiente de către procurorii desemnați pentru cauzele de proprietate intelectuală a activităților de constatare și cercetare a infracțiunilor din domeniul proprietății intelectuale, efectuate de polițiștii specializați din structurile teritoriale (județene/Direcția Generală de Poliție a Municipiului București) … b)Revizuirea protocoalelor de colaborare încheiate de Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci și Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor cu Inspectoratul General al Poliției Române, Inspectoratul General al Poliției de Frontiera și Autoritatea Naționala a Vamilor, în scopul eficientizarii aplicării legislației în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală și punerii la dispoziție a informațiilor necesare organelor de poliție pentru efectuarea cercetărilor penale în materie … c)Asigurarea de către fiecare instituție responsabilă a listelor cu persoanele de contact însărcinate cu atribuții în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală. … (la 18-10-2005,
Actul a fost completat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 12.Măsuri strategice privind intensificarea activității de aplicare a legislațieia)Supravegherea circulației produselor purtătoare de drepturi de autor și de drepturi conexe prin măsuri administrative (sistemul hologramelor) și aplicarea de sancțiuni contravenționale corespunzătoare (amenzi contravenționale, anulari de certificate de funcționare) … b)Monitorizarea de către Parchetul de pe lângă Înaltă Curte de Casație și Justiție a cauzelor declansate prin acțiuni comune cu celelalte instituții abilitate, prin informarea periodică de către procurorii desemnați din țara cu privire la stadiul soluționării dosarelor și la măsurile dispuse în vederea aplicării legislației în domeniu … c)Elaborarea unei metodologii privind tehnicile și metodele specifice de investigare a infracțiunilor în acest domeniu … d)Întocmirea de analize semestriale privind starea infractionala în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală și modul de soluționare a cauzelor în aceasta materie de către parchete:– examinarea soluțiilor dispuse de parchetele din teritoriu la cauzele de proprietate intelectuală, în vederea identificarii deficiențelor privind aplicarea gresita a legii; și … – dispunerea de măsuri în vederea îndreptării erorilor constatate. … … e)Prelucrarea la parchetele din țara a analizelor semestriale privind starea infractionala în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală … f)Realizarea de către Inspectoratul General al Poliției Române și Inspectoratul General al Poliției de Frontiera a unei analize de risc în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală, în vederea stabilirii unor prioritati în acțiunile ce se vor desfășura, pe baza informațiilor relevante furnizate. … (la 18-10-2005,
Actul a fost completat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… 13.Măsuri strategice privind îmbunătățirea activității de control în vamaa)Creșterea numărului de acțiuni de control în domeniul proprietății intelectuale, inclusiv a acțiunilor din oficiu ale vămii … b)Realizarea unor analize a operațiunilor de import/export/tranzit cu mărfuri supuse riscului de contrafacere … c)Realizarea unor buletine informative lunare ce vor fi transmise pe Intranet birourilor vamale. … (la 18-10-2005,
Actul a fost completat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.174 din 29 septembrie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 18 octombrie 2005
)
… –––––