STRATEGIA GUVERNAMENTALĂ din 13 august 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 790 din 27 august 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 1293 02/10/2008
ActulREFERIT DEPROCEDURA 02/10/2008
ActulREFERIT DEORDIN 53 21/03/2007
ActulREFERIT DEORDIN 65 22/02/2006
ActulAPROBAT DEHG 1280 13/08/2004
ActulCONTINUT DEHG 1280 13/08/2004

pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii în perioada 2004-2008



 + 
Partea IROLUL IMM ÎN ECONOMIA MODERNAGuvernul României recunoaşte şi apreciază importanţa sectorului IMM ca baza pentru dezvoltare a economiei moderne, dinamice, bazată pe cunoaştere. Experienta Uniunii Europene demonstreaza clar ca sectorul IMM poate să aibă o contribuţie substantiala la realizarea produsului intern brut, sa creeze noi locuri de muncă şi sa stimuleze creşterea exporturilor. IMM au abilitatea de a răspunde în mod flexibil pe pieţe puternic competitive şi să se adapteze rapid la schimbările structurale şi ciclice ale economiei globale. Un sector IMM bine dezvoltat poate astfel, sa sprijine stabilitatea şi creşterea macro-economică.Încă de la începutul anilor '90, Guvernul României, asistat de Uniunea Europeană, Banca Mondială, USAID şi alţi donori bilaterali, multilaterali şi instituţii financiare, a introdus un număr de măsuri pentru a accelera creşterea sectorului IMM. Aceste măsuri au fost menite sa creeze un mediu de reglementare permisiv, favorabil, atât din punct de vedere legislativ, cat şi din punct de vedere fiscal; sa furnizeze ajutor financiar pentru dezvoltarea şi susţinerea IMM; sa imbunatateasca competitivitatea şi sa stimuleze dezvoltarea culturii antreprenoriale. Măsurile au avut ca efect un număr semnificativ de rezultate, cum ar fi: creşterea până la 60% a contribuţiei sectorului IMM în PIB; creşterea contribuţiei IMM în total exporturi până la 24,4% şi asigurarea a 50,5% din totalul forţei de muncă.Măsurile evidentiate în acest document se bazează pe realizarile actuale în dezvoltarea sectorului IMM, incluzând şi extinderea acestora, în scopul îndeplinirii angajamentelor formulate de România prin Parteneriatul de Aderare şi asigurării capacităţii competitive a IMM pentru a concura cu succes pe piaţa europeană şi piaţa mondială, în special după momentul aderării. Raportul de ţara al Comisiei Europene publicat în octombrie 2003, recunoaşte eforturile României de a sprijini IMM-urile şi progresele înregistrate în implementarea Cartei Europene pentru Întreprinderile Mici. Totuşi, Raportul de ţara atrage atenţia asupra constrangerilor cu care IMM-urile româneşti se mai confrunta încă, respectiv un mediu economic care mai trebuie îmbunătăţit pentru ca acestea sa beneficieze din plin de libertăţi de mişcare şi acţiune. Măsurile cuprinse în prezenta strategie au fost proiectate, astfel încât sa elimine constrangerile înregistrate şi sa accelereze progresul în îndeplinirea cerinţelor impuse de Piaţa Interna.SECTORUL IMM ŞI PROCESUL DE ADERAREGuvernul României şi-a asumat, prin Parteneriatul de Aderare, obligaţia de a întări competitivitatea sectorului, de a finaliza procesul de restructurare industriala, de a incuraja crearea de noi întreprinderi, de a dezvolta bazele antreprenoriale şi de a îmbunătăţi mediul de afaceri. Aceste obiective au fost introduse în Planul Naţional de Dezvoltare.Planul Naţional de DezvoltareÎn anul 2003 a fost elaborat Planul Naţional de Dezvoltare (PND), document strategic naţional care fundamentează asistenţa acordată de Uniunea Europeană, tarii noastre şi care constituie ultimul document de programare pentru fondurile de preaderare, până la accesarea fondurilor structurale de către ţara noastră în calitate de membru cu drepturi depline. Prin PND se concretizează politica promovata de Strategia de Dezvoltare Economică pe Termen Mediu a României (pe perioada 2004-2006), care acorda o atenţie specială, în cadrul politicilor de restructurare, creării şi dezvoltării IMM. Principalele acţiuni pentru realizarea acestei prioritati se vor axa pe îmbunătăţirea mediului de afaceri, sprijinirea accesului la sursele de finanţare şi pe asigurarea de servicii pentru IMM şi viitori antreprenori. Obiectivele ţinta pe termen mediu sunt: crearea a 760.000 de noi locuri de muncă, creşterea contribuţiei sectorului IMM în PIB la niveluri comparabile cu celelalte tari candidate şi creşterea exporturilor efectuate de IMM într-un ritm anual de 10%.Carta Europeană pentru Întreprinderile MiciÎn anul 2000, Uniunea Europeană a lansat Procesul de la Lisabona pentru a îmbunătăţi competitivitatea IMM-urilor europene, într-o economie globalizata bazată pe cunoaştere.Astfel, Serviciile Comisiei Europene au introdus ulterior un nou instrument politic Carta Europeană pentru Întreprinderi Mici (CEIM). Serviciilor Comisiei Europene şi Statelor Membre li s-au cerut să aibă în vedere următoarele zece direcţii de acţiune pentru ca întreprinderile mici sa beneficieze de toate avantajele economiei digitale:● Educaţia şi instruirea întreprinzătorilor;● Iniţierea mai puţin costisitoare şi mai rapida a afacerilor;● Legislaţie şi reprezentari mai bune;● Asigurarea calificării necesare;● Îmbunătăţirea accesului on-line;● Mai mult de la Piaţa Interna;● Sistemul fiscal şi aspecte financiare;● Consolidarea capacităţii tehnologice a întreprinderilor mici;● Utilizarea modelelor e-business de succes şi asigurarea unei asistente de calitate pentru întreprinderile mici;● Dezvoltarea unei reprezentari mai puternice şi mai eficiente a intereselor întreprinderilor mici pe plan naţional şi la nivelul Uniunii Europene,În anul 2002, Guvernul României, alături de alte state candidate, a semnat Declaraţia de la Maribor angajandu-se sa armonizeze politica sa cu prevederile CEIM. De aceea, măsurile prevăzute în aceasta strategie au fost aliniate la priorităţile identificate în Carta şi demonstreaza dorinţa României de a-şi îndeplini obligaţiile asumate cu ocazia semnării acestui document de politica a întreprinderii.Agenţia Naţionala pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperatie (ANIMMC) este coordonatorul naţional în implementarea în România a Cartei Europene pentru Întreprinderi Mici şi implementarea Programului comunitar multianual pentru întreprinderi şi spirit antreprenorial, în special pentru IMM (2001-2005).ANIMMC este responsabilul din partea Guvernului României, la Capitolul de negociere 16 "Politica în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii" şi urmăreşte îndeplinirea angajamentelor asumate în procesul de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeană.ANIMMC va urmări ca obiectivele Strategiei Guvernului pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii în perioada 2004 – 2008 să fie în strânsă concordanta cu priorităţile, măsurile şi aranjamentele de implementare pentru politicile industriale şi regionale şi în consens cu principiile concentrarii, parteneriatului, coordonării şi aditionalitatii.– SCURTA ANALIZA COMPARATIVA A ÎNTREPRINDERILOR MICI ŞIMIJLOCII DIN ROMÂNIA ŞI A CELOR DIN STATELE MEMBRE ŞICANDIDATE LA UNIUNEA EUROPEANĂ*1Definitia IMMO întreprindere se încadrează în categoria IMM (poate fi micro, mica sau mijlocie) dacă îndeplineşte toate condiţiile cu privire la: personalul angajat, cifra de afaceri, capitalul maxim şi criterii de reprezentare a părţilor sociale. Comparand definitia IMM adoptată în România cu cea recomandată în UE, putem observa faptul ca din punct de vedere al numărului de angajaţi, aceasta este identică. Totuşi, în ceea ce priveşte cifra de afaceri, definitia română este mai restrictiva, (nivelul maxim al acesteia fiind de 8 milioane EUR0*2)comparativ cu UE (7 milioane EURO pentru întreprinderile mici şi 40 milioane EURO pentru cele mijlocii), în România, nu exista restrictii privind capitalul maxim deţinut de IMM, însă în UE exista aceasta restrictie, dar aceasta este progresiva, respectiv 5 milioane EURO pentru întreprinderile mici şi 27 milioane EURO pentru întreprinderile mijlocii. În concluzie, putem considera ca definitia utilizata în România este în conformitate cu cea recomandată de Uniunea Europeană.

    Micro Mici Mijlocii
  ROMÂNIA      
  Numărul maxim de angajaţi <10 <50 <250
  Cifra de afaceri <8 <8 <8
  Capital maxim n/a n/a n/a
  Alte condiţii (capital social/total drepturi de vot deţinute de alte societăţi care nu sunt IMM şi participă la capitalul social)   25% 25%
  UNIUNEA EUROPEANĂ      
  Numărul maxim de angajaţi <10 <50 <250
  Cifra de afaceri maximă (în milioane EURO) n/a 7 40
  Capital maxim (în milioane EURO) n/a 5 27
  Alte condiţii (capital social/total drepturi de vot deţinute de alte societăţi care nu sunt IMM şi participă la capitalul social) n/a 25% 25%

La nivelul anului 2001, în toate cele 13 tari candidate au fost înregistrate aproximativ 6 milioane de întreprinderi mici şi mijlocii active, cu alte cuvinte, o medie de 460.000 pentru fiecare ţara candidata. Numărul locurilor de muncă existente în aceste întreprinderi a fost de aproximativ 30 milioane, cu o medie pe ţara de 2.307.000 locuri de muncă. La aceeaşi dată (2001), în România a fost înregistrat un număr total de 404.675 de întreprinderi*3, din care 402.359 cu capital privat, la acestea corespunzând un număr de 1.950.035 de angajaţi, şi respectiv unui de 1.844.312 de angajaţi. Majoritatea IMM din România, la fel ca şi în ţările membre, sunt micro-întreprinderi, acestea reprezentând 91,2% din numărul total de IMM, la nivelul anului 2001.––––*1) Sursa: Observatorul european al IMM. 2002*2) În trimestrul I 2003 a fost adoptată Recomandarea Comisiei Europene nr. 2003/361/EC privind definitia întreprinderilor micro, mici şi mijlocii publicată în Jurnalul Oficial nr. 1.124 din 20.05.2003 care stabileşte un plafon de 40 mii EURO. Termen de implementare pentru Statele Membre – 2005*3) Inclusiv cele care au depus bilanţ "O" la încheierea exerciţiului financiar al anului 2001Din punct de vedere al ponderii forţei de muncă angajate în sectorul IMM în totalul forţei de muncă angajate în economie, situaţia se prezintă după cum urmează:

  Europa-19 (Uniunea Europeană+AELS) State candidate România
  66% 72% 50,5%

Este evident faptul ca forta de muncă din România angajata în întreprinderile mici şi mijlocii este mai redusă faţă de Europa – 19, şi de alte ţările candidate,Media numărului de angajaţi din întreprinderile mici şi mijlocii se prezintă astfel:

  Europa-19 (Uniunea Europeană+AELS) State candidate România
  5,5 6,9 4,8

Se poate observa ca în România întreprinderile mici sau mijlocii au în medie, mai puţin de 5 angajaţi, situandu-se sub media europeană.Situaţia repartiţiei întreprinderilor mici şi mijlocii pe ramuri de activitate este prezentată în tabelul de mai jos:

  Ramura de activitate România State candidate Europa-19 (Eu+AELS)
  Industrie 14,4% 12% 10%
  Agricultură 3,2%
  Construcţii 5,0% 16% 13%
  Comerţ 50,2% 19% 25%
  Turism 0,8% 5% 6%
  Transporturi 4,6% 12% 6%
  Servicii 16,9% 36% 30%

Trebuie menţionat faptul ca procentul IMM-urilor din ramura "serviciilor" în ţările candidate şi cele din Europa-19 include şi întreprinderile mici şi mijlocii care activează în domeniul serviciilor financiare (servicii bancare, de asigurări şi de valori imobiliare). Analizând comparativ ponderea IMM-urilor româneşti în raport cu IMM-urile din ţările candidate şi IMM-urile din Europa-19, rezultă următoarele particularităţi ale IMM-urilor din România:– majoritatea IMM-urilor din România sunt implicate în activitatea de comerţ, procentul corespunzător la nivel european fiind de 2 ori mai scăzut;– ramura "turism" este foarte slab reprezentată, respectiv numai 0,8% comparativ cu 5%, respectiv 6%, adică de cca. 10 ori mai slab reprezentată;– procentul IMM din sectorul "construcţii" este de 3 ori mai scăzut decât media europeană înregistrată în ţările candidate şi în Europa-19;– procentul IMM în ramura "industrie" este 14,4%, comparabil cu cel înregistrat în Europa-19 (10%) şi în statele candidate (12%).Productivitatea muncii exprimată în EURO se prezintă astfel:

    Micro Mici Mijlocii TOTAL
  Europa-19 40.000 75.000 105.000 65.000
  România*) 2.688 3.688 3.542 3.278

Se observa faptul ca valoarea medie a productivitatii muncii înregistrată în întreprinderile mici şi mijlocii din România este de peste 19 ori mai scăzută decât cea înregistrată la nivelul Uniunii Europene*4).–––Notă *) A fost utilizata o medie a cursului de schimb de 26.027 LEI/EURO*4) Trebuie avut în vedere, la analiza acestor valori, faptul ca definitia întreprinderilor mici şi mijlocii din România nu este identică cu cea din Uniunea Europeană, în ceea ce priveşte nivelul cifrei de afaceri. + 
Partea IIPRIORITATI STRATEGICEPriorităţile strategice ale Guvernului României pentru susţinerea dezvoltării IMM în perioada 2004-2008 sunt:A – Crearea unui mediu de afaceri favorabil infiintarii şi dezvoltării IMMB – Dezvoltarea capacităţii competitive a IMMC – Îmbunătăţirea accesului IMM la finanţareD – Îmbunătăţirea accesului IMM pe pieţele externeE – Promovarea culturii antreprenoriale şi întărirea performantelor managerialeAceste prioritati şi acţiunile aferente au fost stabilite în baza analizei situaţiei curente a IMM (Anexa nr. 1)*)şi a analizei SWOT (Anexa nr. 2*) efectuate de către ANIMMC, care au relevat următoarele:● existenta unor bariere administrativ-birocratice care determina costuri suplimentare la înfiinţarea şi în timpul funcţionarii întreprinderii;● necesitarea simplificarii reglementărilor cu impact asupra domeniului IMM precum şi necesitatea asigurării unui cadru stabil de reglementare a mediului de afaceri;● necesitatea introducerii serviciilor on-line pentru a veni în întâmpinarea nevoilor IMM, pentru facilitarea accesului IMM la informaţii publice legate de dezvoltarea afacerilor şi în relaţia cu administraţia publică;● necesitatea infiintarii structurilor proprii de reprezentare regionala ale ANIMMC, măsura ce se impune pentru consolidarea poziţiei Agenţiei ca promotor al politicii guvernamentale de sustinere a IMM, din perspectiva pregătirii şi trecerii României la gestionarea fondurilor structurale;● reprezentativitatea redusă a IMM-urilor la nivel asociativ sectorial în problematicile legate de dezvoltarea acestora;● necesitatea intaririi capacităţii organizaţiilor de reprezentare ale IMM;● competitivitatea scăzută a IMM-urilor din sectorul productiv şi servicii;● necesitatea dezvoltării serviciilor suport adecvate unei economii competitive;● insuficienta orientare către cerinţele sectorului productiv, a domeniului cercetare-dezvoltare;● insuficienta promovare a instrumentelor financiare adresate IMM, de tipul "scheme mutuale", capital de risc;● insuficienta dezvoltare a abilităţilor antreprenoriale şi a mijloacelor specifice IMM pentru accesarea pieţelor externe;● insuficienta dezvoltare a culturii antreprenoriale având drept consecinţa un grad insuficient de absorbţie a forţei de muncă specializate, în sectorul productiv.Măsurile identificate de ANIMMC pentru realizarea prioritatilor strategice au fost stabilite în concordanta cu:● Planul de Acţiuni al Programului de Guvernare (Anexa nr. 3)*);● Planul Naţional de Dezvoltare (Anexa nr. 4)*5)*);● Recomandările privind continuarea implementarii Cartei Europene pentru Întreprinderile Mici – Tallinn 2003 (Anexa nr. 5)*);● Sinteza Rapoartelor privind progresele înregistrate de România în procesul de aderare la Uniunea Europeană pe perioada 2001-2003 (Anexa nr. 6)*);● Sinteza Raportului de ţara pe anul 2003 (Anexa nr. 7)*);● Strategia pentru cercetare-dezvoltare a Ministerului Educaţiei şi Cercetării;● Strategia privind societatea informationala a Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informatiei–––*5) Respectiv prioritatea privind sectorul productiv, unde se regăsesc IMM-urileNotă *) Anexele nr. 1-7 la strategie se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 bis în afară abonamentului şi se poate achizitiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucureşti, sos. Panduri nr. 1.   Aceste măsuri sunt prezentate în tabelul următor:

  Prioritatea A Crearea unui mediu de afaceri favorabil pentru înfiinţarea şi dezvoltarea IMM
  Măsura A1 Îmbunătăţirea cadrului de reglementare şi eliminarea barierelor administrativ-birocratice
  Măsura A2 Dezvoltarea capacităţii instituţionale a ANIMMC
  Măsura A3 Îmbunătăţirea dialogului public-privat, cu organismele reprezentative ale IMM şi alţi factori relevanţi
  Prioritatea B Dezvoltarea capacităţii competitive a IMM
  Măsura B1 Sprijin pentru inovare şi accesul IMM la noile tehnologii
  Măsura B2 Susţinerea IMM în introducerea standardelor de calitate şi a sistemelor de management al calităţii
  Măsura B3 Promovarea e-business
  Măsura B4 Facilitarea accesului la activele disponibile ale întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi la achiziţiile publice
  Măsura B5 Îmbunătăţirea accesului IMM la servicii de consultanţă şi informaţii de calitate
  Măsura B6 Susţinerea incubatoarelor de afaceri în domeniul producţiei şi serviciilor cu valoare adăugată ridicată
  Măsura B7 Susţinerea parcurilor industriale
  Măsura B8 Participarea IMM la reducerea disparităţilor economice regionale
  Prioritatea C Îmbunătăţirea accesului IMM la finanţare
  Măsura C1 Stimularea capitalizării IMM-urilor productive
  Măsura C2 Susţinerea apariţiei unei reţele naţionale de fonduri de garantare pentru IMM
  Măsura C3 Finanţarea întreprinderilor nou înfiinţate în domeniile prioritare
  Măsura C4 Scheme pilot inovative pentru finanţarea IMM
  Prioritatea D Îmbunătăţirea accesului IMM pe pieţele externe
  Măsura D1 Stimularea dezvoltării cooperării transfrontaliere şi a parteneriatelor de afaceri regionale
  Măsura D2 Sprijinirea IMM în activitatea de export
  Prioritatea E Promovarea unei culturi antreprenoriale şi întărirea performanţelor manageriale
  Măsura E1 Dezvoltarea unei culturi antreprenoriale
  Măsura E2 Servicii de consultanţă şi training pentru întreprinzători
    FIŞELE SINOPTICE ALE PRIORITĂŢILOR STRATEGICE ŞI ALE MĂSURILOR AFERENTE
     
  Prioritatea A Crearea unui mediu de afaceri favorabil înfiinţării şi dezvoltării IMM
    Existenţa unor politici şi a unui cadru de reglementare care să permită întreprinderilor să opereze şi să se dezvolte într-un mediu concurenţial adecvat este fundamentală pentru susţinerea creşterii sectorului IMM. În cadrul acestei priorităţi, Guvernul va continua să armonizeze legislaţia românească cu prevederile acquis-ului comunitar specific Pieţei Interne, să introducă măsuri pentru contracararea barierelor administrative şi tehnice, să dezvolte un cadru instituţional coerent pentru elaborarea şi implementarea politicilor specifice şi să îmbunătăţească dialogul dintre instituţiile guvernamentale, partenerii sociali şi structurile de reprezentare a intereselor IMM, pentru maximizarea eforturilor de dezvoltare ale sectorului.
    În plus, Guvernul va asigura corelarea cadrului politic, aranjamentelor instituţionale şi mecanismelor de consultare cu cele mai bune practici europene şi va crea o platformă pentru absorbţia eficientă a Fondurilor Structurale.
    În acest sens, rolul ANIMMC va fi esenţial; se vor introduce măsuri specifice pentru consolidarea funcţiei de elaborare a politicilor, pentru dezvoltarea capacităţii instituţionale şi a resurselor umane în plan naţional şi regional, precum şi pentru întărirea colaborării cu Agenţiile de Dezvoltare Regională.
  Măsura A1 Îmbunătăţirea cadrului de reglementare şi eliminarea barierelor administrativ-birocratice
    În ciuda progreselor semnificative realizate în ultimii ani, există încă bariere administrativ-birocratice care impun costuri adiţionale nejustificate pentru întreprinzătorii ce doresc să demareze sau să-şi extindă afacerea.
    În cadrul acestei măsuri Guvernul va introduce o serie de acţiuni menite să simplifice procedurile de înregistrare şi autorizare a întreprinzătorilor, să reducă impactul negativ al legislaţiei şi reglementărilor asupra derulării afacerilor şi să îmbunătăţească accesul la serviciile de informare.
    ▪ ANIMMC va continua eforturile pentru armonizarea cu legislaţia CE, care va consta în simplificarea înregistrării firmelor şi procedurilor de raportare fiscală, reducerea numărului şi a frecvenţei controalelor, înlăturarea barierelor de orice tip pentru crearea condiţiilor favorabile pentru garantarea celor 4 libertăţi fundamentale ale Pieţei Interne.
    ▪ ANIMMC, împreună cu ministerele relevante, va stabili un sistem de analiză a impactului legislativ pentru a identifica costurile şi beneficiile legislaţiei propuse, pentru, dezvoltarea IMM şi pentru minimizarea impactului negativ.
    ▪ Pentru trecerea la societatea informaţională, se vor concentra eforturile în vederea preluării iniţiativelor comunitare referitoare la utilizarea IT în relaţia întreprinderilor cu administraţia publică şi pentru facilitarea accesului acestora la informaţii publice legate de dezvoltarea afacerilor.
    România trebuie să continue eforturile în dezvoltarea serviciilor on-line pentru a veni în întâmpinarea nevoilor IMM (ca de exemplu, completarea formularelor administrative sau obţinerea de informaţii on-line mai repede şi mai ieftin, având drept scop degrevarea activităţii acestora). Simplificarea unor proceduri administrative în relaţiile dintre IMM şi autorităţile administrative locale şi centrale se va concretiza în acţiuni de tip e-guvernare în sprijinul întreprinzătorilor.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare ▪ Reducerea timpului mediu de înregistrare şi autorizare a afacerilor
  ▪ Numărul de întâlniri ale Grupului de Lucru pentru implementarea Cartei Europene pentru întreprinderile MICI
    ▪ Numărul de întâlniri ale Grupului de lucru pentru dezvoltarea mediului de afaceri
    ▪ Numărul de accesări anuale ale portalului e-government de către IMM
  Măsura A2 Dezvoltarea capacităţii instituţionale a ANIMMC
    ANIMMC este instituţia guvernamentală abilitată cu elaborarea şi coordonarea politicilor pentru IMM. În acest sens, ANIMMC concepe politici şi strategii, monitorizează şi evaluează implementarea măsurilor şi activităţilor pentru susţinerea IMM, informează Guvernul asupra opţiunilor de politică viitoare şi asupra asigurării conformităţii cu cele mai bune practici ale CE.
    De asemenea, ANIMMC depune eforturi pentru afirmarea sa, ca nucleu de coordonare a politicilor IMM la nivel naţional şi regional. Astfel, Agenţia va colabora îndeaproape cu Agenţiile de Dezvoltare Regională şi va oferi acestora informaţii şi servicii de consultanţă. ANIMMC va oferi îndrumare atât ADR-urilor cât şi IMM-urilor cu referire la modalitatea de accesare a Fondurilor Structurale şi a Programelor Comunitare destinate susţinerii sectorului IMM.
    În acest sens, ca structuri suplimentare relaţionale cu Agenţiile de Dezvoltare Regională, se impune dezvoltarea de centre de expansiune ale politicii guvernamentale pentru IMM în profil regional, în subordinea ANIMMC.
    Activităţile din cadrul acestei măsuri se vor concretiza în:
    ▪ Dezvoltarea unui sistem de monitorizare şi evaluare periodică a politicilor, măsurilor şi activităţilor de sprijin adresate IMM;
    ▪ Promovarea selecţiei şi managementului programelor de asistenţă;
    ▪ Dezvoltarea şi diversificarea serviciilor de consiliere şi informare pentru ADR-uri şi pentru centrele de consultanţă în afaceri;
    ▪ Conceperea şi implementarea campaniilor de informare referitoare la problematicile şi oportunităţile pentru IMM;
    ▪ Identificarea şi diseminarea celor mai bune practici în rândul IMM.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
    Programare Phare PND (IB, măsura 1.5)
  Indicatori de realizare ▪ Numărul şi calitatea propunerilor de implementare a politicii guvernamentale de susţinere a IMM.
    ▪ Acorduri de colaborare cu ADR-uri pentru implementarea măsurilor şi programelor la nivel regional.
    ▪ Coerenţa măsurilor de dezvoltare a IMM cu indicatorii din PND.
    ▪ Numărul rapoartelor de evaluare ale ANIMMC.
  Măsura A3 Îmbunătăţirea dialogului permanent public-privat cu organizaţii de reprezentare a IMM şi alţi factori relevanţi
    Principiile unei bune guvernări presupun consultarea părţilor interesate înaintea aprobării unor politici cu impact major sau a unor modificări legislative şi fiscale
    Întărirea parteneriatului public-privat şi a capacităţii organizaţiilor de reprezentare a IMM, cu implicarea comunităţii de afaceri şi a altor factori socio-economici cheie, este esenţială pentru elaborarea şi implementarea programelor de sprijin eficient pentru IMM.
    În acest sens, se va continua consultarea prin, Comitetul Consultativ pentru Dezvoltarea IMM-urilor (CCDIMM), a structurilor guvernamentale şi neguvernamentale care participă la susţinerea IMM-urilor.
    CCDIMM trebuie consolidat ca instrument de dialog eficient şi profesionist cu structurile implicate în dezvoltarea IMM. Întâlnirile CCDIMM vor avea drept scop elaborarea de noi acţiuni şi programe pentru dezvoltarea sectorului IMM, bazată pe un larg consens.
    ANIMMC contribuie, în continuare, în calitate de coordonator al Grupului de Lucru pentru implementarea CEIM, la monitorizarea şi actualizarea Planului de Acţiune pentru implementarea Cartei Europene pentru Întreprinderile Mici şi la dezvoltarea de noi propuneri de armonizare cu cele mai bune practici europene în domeniul dezvoltării sectorului IMM.
    Se va intensifica conlucrarea cu organizaţii de reprezentare a IMM, fie în baza consultărilor lunare din cadrul comisiilor de dialog social, fie în baza protocoalelor de colaborare, asupra aspectelor importante ce vizează dezvoltarea IMM
    Trebuie întreprinse eforturi pentru întărirea capacităţii CCDIMM de a acţiona ca un forum de dezbatere a politicilor IMM şi consolidare a capacităţii asociaţiilor profesionale, sindicatelor şi patronatelor de a reprezenta interesele membrilor lor.
    În cadrul acestei măsuri, ANIMMC va:
    ▪ continua să dezvolte capacitatea de lucru a CCDIMM;
    ▪ stabili canale de comunicare formale şi informale cu asociaţiile profesionale şi patronatelor;
    ▪ iniţia măsuri pentru îmbunătăţirea capacităţilor instituţionale şi resurselor umane ale asociaţiilor profesionale şi a patronatelor;
    ▪ asigura ca prevederile prevăzute în actele normative care transpun acquis-ului comunitar să fie dezbătute în cadrul dialogului social.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare ▪ Întâlniri şi propuneri ale Comitetului Consultativ pentru Dezvoltarea IMM
  ▪ Numărul de reuniuni şi numărul de rapoarte ale Grupului de Lucru pentru implementarea CEIM
    ▪ Numărul şi impactul acţiunilor realizate în parteneriat cu ONG-uri.
  Prioritatea B Dezvoltarea capacităţii competitive a IMM
    Guvernul României recunoaşte importanţa consolidării capacităţii IMM, în scopul creşterii competitivităţii lor într-o piaţă globală. Sprijinul Guvernului acordat sectorului IMM, prin măsurile introduse până în prezent, a fost orientat către îmbunătăţirea capacităţii tehnologice şi productive, creşterea calităţii produselor, facilitarea accesului pe pieţele de export şi creşterea performanţelor manageriale.
    Aceste iniţiative vor continua în perioada 2004-2008.
    Extinderea UE va face posibilă creşterea dimensiunilor Pieţei Interne, aceasta numărând peste 500 milioane de consumatori, piaţă în care persoanele, mărfurile, serviciile şi capitalurile vor circula liber. Priorităţile de aderare spre care este orientată România, prevăd integrarea completă în Piaţa Internă la orizontul anului 2007, proces care este în plină desfăşurare, în direcţia menţionată.
    Aceasta presupune ca întreprinderile româneşti, pe de o parte vor fi capabile să concureze fără restricţii într-o imensă piaţă europeană, iar pe de altă parte, vor trebui să dobândească acel avantaj competitiv pe propria piaţă, unde politicile protecţioniste au fost înlăturate încetul cu încetul. Este evident că în momentul de faţă, majoritatea întreprinderilor româneşti nu sunt suficient de pregătite pentru a răspunde oportunităţilor şi provocărilor generate de schimbările începutului de mileniu. Lipsa competitivităţii necesare a întreprinderilor româneşti este provocată, în cea mai mare parte, de situaţii de neadaptare a acestora la standardele europene de calitate.
    Competitivitatea întreprinderilor şi alinierea la regulile Pieţei Interne sunt două condiţii "sine qua non" pe care trebuie să le îndeplinească România pentru a beneficia de o participare deplină la viitorul unei Europe lărgite, bazată pe cunoaştere.
  Măsura B1 Sprijin pentru inovare şi accesul IMM la noile tehnologii
    Acţiunile iniţiate în cadrul acestei măsuri vizează: intensificarea cooperării dintre universităţi, institute de cercetare şi IMM-uri productive; facilitarea transferului şi diseminarea rezultatelor cercetării obţinute în cadrul programelor C-D către IMM; stimularea infrastructurii de inovare şi transfer tehnologic; stimularea aplicării invenţiilor, valorificarea potenţialului creativ propriu şi consilierea în protejarea proprietăţii intelectuale;
    În scopul atingerii acestor obiective se vor realiza următoarele acţiuni:
    ▪ Continuarea implementării Programului naţional multianual pentru susţinerea investiţiilor pentru micro-întreprinderi, întreprinderi nou înfiinţate şi IMM în introducerea noilor tehnologii şi promovarea Programelor finanţate în cadrul Planului Naţional de Cercetare-Dezvoltare;
    ▪ Înfiinţarea Agenţiei pentru Valorificarea Drepturilor de Proprietate Intelectuală;
    ▪ Promovarea clusterelor şi a lanţurilor de furnizori, investiţiilor în noi tehnologii, în cercetare-dezvoltare-inovare şi încurajarea cooperării internaţionale în domeniul inovării şi transferului tehnologic;
    ▪ Stimularea cooperării între universităţi, institute de cercetare şi IMM-uri productive.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare > Investiţii în noi tehnologii, cercetare-dezvoltare şi inovare, în creşterea totală a PIB
    > Rata participării IMM şi a centrelor de C-D româneşti în proiectele europene destinate inovării
    > Numărul de brevete noi utilizate de IMM în activitatea lor
  Măsura B2 Susţinerea IMM în introducerea standardelor de calitate şi a sistemelor de management al calităţii
    Se impune îmbunătăţirea calităţii produselor şi sistemelor manageriale şi administrative ale IMM româneşti, pentru a putea face faţă presiunilor concurenţiale în cadrul Pieţei Unice, dar şi pentru protejarea segmentului propriu de piaţă internă. Guvernul va introduce o serie de acţiuni destinate să susţină IMM în adoptarea standardelor internaţionale şi implementarea sistemelor de calitate, ca factori de creştere a competitivităţii şi facilitarea pătrunderii pe Piaţa Unică.
    În acest sens, se va urmări:
    ▪ Continuarea implementării Programului ONUDI pentru sprijinirea firmelor din industria alimentară;
    ▪ Înfiinţarea Centrului Român al Calităţii;
    ▪ Dezvoltarea programelor de susţinere a adoptării standardelor europene şi internaţionale şi a sistemelor de calitate;
    ▪ Introducerea programelor de intensificare a informării şi conştientizării asupra necesităţii creşterii calităţii produselor şi proceselor tehnologice.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Economiei şi Comerţului, Asociaţia Română pentru Standardizare
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare > Număr de IMM susţinute în introducerea standardelor europene.
  > Număr de IMM certificate ISO 9000.
    > Număr de IMM certificate ISO 14000.
  Măsura B3 Promovarea e-business
    Iniţiativele propuse în cadrul acestei măsuri vizează promovarea în rândul IMM a avantajelor oferite de tehnicile e-business, încurajarea lor pentru intrarea în arena globală e-business, precum şi crearea capacităţii instituţionale şi a potenţialului uman pentru introducerea şi susţinerea unei platforme şi reţele e-business în România
    Se prevăd următoarele acţiuni:
    ▪ Sprijin pentru crearea unui portal naţional e-business cu reprezentare locală şi regională;
    ▪ Participarea în proiecte europene, precum "European e-business Network for SMEs" şi "European B2B – E-Marketplace Portal".
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
    Phare 2004-2006
  Indicatori de realizare > Număr de IMM care au acces la Internet
  > Număr de IMM care îşi promovează activitatea prin pagini Web
    > Număr de IMM care sunt utilizatoare a soluţiilor B2B şi B2C
    > Numărul de vizitatori ai serviciilor administraţiei centrale e-government şi ai portalului pentru IMM
  Măsura B4 Facilitarea accesului la activele disponibile ale întreprinderilor cu capital majoritar de stat şi la achiziţiile publice
    În scopul sprijinirii IMM în accesul lor la activele disponibile ale societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome, în conformitate cu prevederile legale, ANIMMC monitorizează activităţile legate de facilitarea accesului la aceste active.
    De asemenea, ANIMMC asigură prin măsurile iniţiate, facilitarea participării IMM pe piaţa achiziţiilor publice, care reprezintă o importantă oportunitate pentru IMM, nu numai din punct de vedere comercial, dar şi ca o motivare a lor, de a-şi îmbunătăţi standardele de calitate, necesare pentru a putea concura cu marile firme în condiţii concurenţiale loiale, reguli impuse în sectorul public modern.
    Se va urmări în continuare:
    ▪ facilitarea participării IMM pe piaţa achiziţiilor publice;
    ▪ îmbunătăţirea reglementărilor actuale în domeniul achiziţiilor publice şi actualizarea bazei de date cu oferte de bunuri şi servicii ale IMM în principal prin sprijin acordat de CCIRB
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare > Procentul achiziţiilor publice vândute IMM în total achiziţii publice înregistrate
  > Procentul activelor vândute IMM;
    > Numărul rapoartelor de evaluare a barierelor cu care se confruntă IMM în accesul la achiziţii publice.
  Măsura B5 Îmbunătăţirea accesului IMM la servicii de consultanţă de calitate
    Una din principalele măsuri prioritare care rezultă din analiza sectorului IMM din România este aceea a îmbunătăţirii calităţii serviciilor de consultanţă adresate întreprinderilor, în special întreprinderilor nou înfiinţate şi micro-întreprinderilor.
    În acest scop se vor derula următoarele acţiuni:
    ▪ Asistenţă financiară pentru organizaţiile economice implicate în susţinerea IMM existente (Camere de comerţ, asociaţii ale IMM naţionale sau locale, federative sau sectoriale etc.) pentru dezvoltarea de servicii suport dedicate IMM, cu respectarea standardelor şi normelor stabilite de autoritatea coordonatoare (ANIMMC);
    ▪ Implementarea unei scheme de consultanţă "voucher" pentru facilitarea accesului IMM la servicii de consultanţă în afaceri certificate
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, Centre Euro Info
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Program Phare
  Indicatori de realizare > Număr de start-up şi micro-întreprinderi care beneficiază de servicii de consultanţă
    > Număr de IMM care participă în programe de îmbunătăţire a managementului
    > Numărul de IMM care utilizează serviciile de informare puse la dispoziţia acestora de către reţeaua Centrelor Euro Info
  Măsura B6 Susţinerea incubatoarelor de afaceri în domeniul productiv şi al serviciilor creatoare de valoare adăugată ridicată
    Măsura are ca scop susţinerea înfiinţării şi dezvoltării incubatoarelor de afaceri şi tehnologice în scopul stimulării afacerilor şi iniţiativelor inovative, înfiinţării pe plan local de IMM-uri în domeniul producţiei şi serviciilor generatoare de valoare adăugată ridicată.
    Un incubator de afaceri reprezintă un potenţial pentru înfiinţarea unor noi afaceri şi extinderea rapidă a acestora. Un incubator bine conceput poate asigura întreprinderilor sustenabilitatea necesară pentru a se dezvolta, a ieşi din faza de incubare şi a îndeplini condiţiile pentru a face faţă concurenţei de pe piaţă, astfel încât să lase loc pentru o nouă generaţie de întreprinderi noi. Este de maximă importanţă selecţia administratorului incubatorului, în vederea asigurării mentenanţei condiţiilor de incubare pentru întreprinderile cu potenţial de creştere.
    Un alt criteriu foarte important este acela de a selecta afacerile care vor fi incubate, în concordanţă cu tendinţele de dezvoltare ale regiunii şi capacitatea inovativă a afacerii în cauză. Aceasta va fi în strânsă corelaţie cu capacitatea de a crea noi locuri de muncă sau cu politica de promovare a femeii şi tinerilor în afaceri. Guvernul va sprijini înfiinţarea şi dezvoltarea incubatoarelor de afaceri prin acţiuni specifice:
    ▪ Facilitarea accesului IMM la spaţii de lucru în condiţiile unor chirii reduse şi în termeni flexibili (creşterea taxei pentru chirie gradual, în timp, pentru facilitarea funcţionării firmei în primele luni);
    ▪ Furnizarea de utilităţi la valori reduse şi fără taxe de conectare iniţiale;
    ▪ Furnizarea de servicii de consultanţă pentru planul de afaceri, în domenii ca marketing, contabilitate, legislaţie;
    ▪ Asistenţă pentru negocierea unor linii de credit avantajoase cu băncile locale şi alte instituţii financiare.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Economiei şi Comerţului, autorităţile locale
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
    Programare Phare PND (Dezvoltarea infrastructurii regionale – măsura 5.1)
  Indicatori de realizare > Număr de firme incubate
  > Număr de întreprinderi nou înfiinţate incubate şi de noi locuri de muncă create
    > Rata afacerilor de succes în total afaceri incubate.
  Măsura B7 Susţinerea parcurilor industriale
    Susţinerea parcurilor industriale va permite dezvoltarea investiţiilor autohtone şi străine în activităţi inovative de producţie. Este în mod unanim recunoscut faptul că factorii cheie ai competitivităţii oricărei ţări sunt reprezentaţi de flexibilitatea sistemului industrial caracterizat prin clustere şi lanţuri de întreprinderi creatoare de valoare adăugată, indiferent de mărimea şi profilul acestora, care pot interacţiona în scopul asigurării de produse inovative şi servicii de calitate pe pieţele internaţionale.
    Parcurile industriale pot să fie precursoarele clusterelor dacă tehnologiile de inovare au un real succes într-o anumită zonă. Acestea vor contribui la dezvoltarea antreprenorială, la promovarea unei culturi industriale pozitive, asigurând flexibilitatea şi competitivitatea întregului sistem industrial, prin diseminarea cunoştinţelor tehnice şi manageriale.
    Guvernul României va sprijini dezvoltarea parcurilor industriale prin:
    ▪ Stimularea iniţiativelor în zonele în care a fost deja identificat un potenţial pentru dezvoltarea clusterelor, cu un sector ţintă clar şi în conexiune cu alte iniţiative industriale mari (investiţii de importanţă majoră) şi/sau centre de C-D şi universităţi.
    ▪ Asistenţă tehnică pentru preluarea celor mai bune practici UE în dezvoltarea parcurilor industriale şi conectarea iniţiativelor româneşti la reţeaua de parcuri industriale europene.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Economiei şi Comerţului Ministerul Educaţiei şi Cercetării
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
    Programare Phare PND (Dezvoltarea infrastructurii regionale – măsura 5.1)
  Indicatori de realizare > Numărul parcurilor industriale susţinute
  > Volumul investiţiilor atrase
    > Numărul locurilor de muncă create
    > Numărul clusterelor apărute şi relaţia acestora cu instituţii de C-D
  Măsura B8 Participarea IMM la reducerea disparităţilor economice regionale
    Promovarea unei participări echilibrate a tuturor regiunilor României la procesul de dezvoltare socio-economică reprezintă o prioritate a Planului Naţional de Dezvoltare pe perioada 2004-2006, iar în cadrul acesteia, stimularea înfiinţării şi dezvoltării uniforme a IMM în toate zonele ţării constituie o modalitate importantă pentru creşterea competitivităţii regionale şi atragerea de noi investiţii, crearea de noi locuri de muncă şi implicit dezvoltarea centrelor urbane decuplate, în prezent, de la procesul creşterii economice.
    Acţiunile prevăzute în cadrul acestei măsuri vor fi implementate prin implicarea Agenţiilor de Dezvoltare Regională şi sub coordonarea ANIMMC.
    Acţiunile prevăzute în sprijinul dezvoltării IMM şi orientate către reducerea disparităţilor regionale în România vizează:
    ▪ Sprijin pentru dezvoltarea unei reţele regionale de asistenţă a IMM în domeniul productiv sau serviciilor generatoare de valoare adăugată ridicată în scopul creşterii capitalului investiţional;
    ▪ Sprijin pentru alinierea structurilor regionale de susţinere a IMM din România la standardele UE;
    ▪ Cooperarea strânsă între structurile regionale pentru susţinerea IMM din România şi cele din alte ţări candidate sau membre UE prin programe de twinning.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Integrării Europene, Agenţiile de Dezvoltare Regională
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare > Numărul de IMM beneficiare
  > Numărul de localităţi asistate
    > Numărul de locuri de muncă nou create
  Prioritatea C Îmbunătăţirea accesului IMM la finanţare
    Deşi în ultimii ani sectorul bancar din România s-a transformat esenţial, antreprenorii şi IMM-urile au încă dificultăţi în accesul la finanţare pe baza unor termeni favorabili acestora. Creditele sunt disponibile, dar condiţiile de creditare utilizate de sectorul bancar sunt greu accesibile IMM-urilor – creditele şi capitalul de lucru pe termen lung fiind mai puţin susţinute. Băncile impun IMM-urilor rate ale dobânzii pentru creditele solicitate, care pot fi greu de acoperit de acestea, în principal datorită decapitalizării şi a lipsei garanţiilor solicitate. Astfel, micro-întreprinderile şi întreprinderile mici nu au posibilităţi de dezvoltare şi antreprenorii nu pot fi capabili să pătrundă pe piaţă cu produse şi idei inovative dacă nu se întreprind măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea accesului la finanţare.
    Guvernul României va susţine promovarea şi implementarea unui pachet de instrumente financiare (Fonduri de garantare, capitaluri de risc, etc.) pentru susţinerea inovării şi dezvoltării IMM-urilor, care sunt în concordanţă cu cele mai bune practici europene. Iniţiativele în acest domeniu vor fi introduse pentru a întări capacitatea intermediarilor financiari la nivel naţional şi regional (instituţii de micro-creditare, reţele de business angels etc.), care vor fi orientaţi către micro-întreprinderi şi întreprinderi mici. De asemenea, pe termen mediu, Guvernul României va dezvolta un set de măsuri financiare pentru a îmbunătăţi capitalizarea IMM-urilor.
    Guvernul României va continua concentrarea eforturilor sale pentru modernizarea sistemului bancar şi pentru îmbunătăţirea raporturilor dintre bănci şi întreprinderile mici.
  Măsura C1 Stimularea capitalizării IMM productive
    Accesul la surse de finanţare, atât prin credit, cât şi prin capital de risc, este de o importanţă deosebită pentru dezvoltarea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii. Deşi creditele rămân forma cea mai utilizată de finanţare a IMM-urilor, sub aspectul achiziţionării de materii prime, capitalului de lucru, achiziţionării de active şi echipamente, totuşi slaba capitalizare a acestora este o problemă care se perpetuează şi care reprezintă un obstacol în creşterea şi dezvoltarea viitoare a afacerilor.
    Uşoara capitalizare este, de asemenea, un obstacol şi din perspectiva accesării viitoarelor împrumuturi bancare propuse în procesul impus de către Comitetul de Credit Basel (Basel II). Acesta a prevăzut criterii severe de acordare a creditelor către IMM, propunându-şi monitorizarea recuperării integrale a creditelor acordate acestora.
    Mai mult decât atât, întreprinderile mici şi mijlocii au din ce în ce mai mult nevoie de a investi în proiecte de C D, resurse umane şi cheltuieli intangibile pentru a-şi menţine şi dezvolta competitivitatea. Aceste tipuri de cheltuieli cer finanţarea riscului, deoarece IMM nu pot utiliza garanţii ca în cazul împrumuturilor tradiţionale. De aceea, bursele, capitalurile de risc şi alte forme de finanţare a riscului au început să devină extrem de importante pentru IMM. În multe dintre statele membre aceste instrumente nu sunt încă suficient dezvoltate deoarece întreprinderile, prin tradiţie sunt legate mai mult de instrumente de împrumut convenţionale.
    Este evident că piaţa de finanţare a capitalului propriu este, cu câteva excepţii, mai puţin accesibilă IMM-urilor româneşti.
    Guvernul României, prin ANIMMC, va promova:
    ▪ Acţiuni care să determine construirea unui larg consens pentru implementarea instrumentelor financiare inovative, atât din partea instituţiilor financiare cât şi din partea IMM-urilor, astfel încât acestea să nu se mai simtă ameninţate de infuzia de capital extern, care ar putea să le afecteze autonomia şi controlul asupra personalului şi activelor companiei.
    ▪ Alocarea de capital Fondurilor de Garantare, pentru susţinerea Schemei de garantare a capitalului propriu – care operează în concordanţă cu fereastra de capital a Fondului European de Investiţii – şi care va susţine propriile fonduri de investiţii în IMM cu potenţial de dezvoltare. Aceasta va reduce dificultăţile cu care se confruntă întreprinderile datorită stării financiare precare.
    ▪ Iniţierea unor acţiuni care să conducă la capitalizarea rezervelor IMM.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM, Ministerul Finanţelor Publice
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
    Programul Phare
  Indicatori de realizare > Creşterea ponderii capitalului propriu în total obligaţii deţinute de IMM-uri
  > Numărul, volumul şi impactul garanţiilor de risc realizate prin reţeaua fondurilor de garantare
    > Procentul profitului brut reinvestit în afaceri
  Măsura C2 Susţinerea apariţiei unei reţele naţionale de Fonduri de Garantare pentru IMM
    O problemă deosebit de importantă în creditarea IMM-urilor este lipsa colateralelor.
    Cu cât creditele sunt disponibile pe baze pur comerciale, cu atât mai mult acest fapt este resimţit mai acut de către întreprinderile mici. În această privinţă, o preluare rapidă şi efectivă din partea schemelor de fonduri de garantare a acestor aspecte, ar putea fi mai mult decât benefică. În majoritatea statelor membre Fondurile de Garantare sunt, în prezent, canalul prin care se distribuie pachetele suport destinate IMM.
    Primul şi cel mai important avantaj al Fondurilor de Garantare este acela că va permite maximizarea pârghiilor în ceea ce priveşte alocarea fondurilor. În plus, acestea vor încuraja creditarea comercială corectă din partea băncilor, conştientizarea împărţirii riscului legat de IMM şi promovarea unei negocieri colective, a unor condiţii de creditare favorabile, cu sistemul bancar. O reţea capilară a Fondurilor de Garantare pentru IMM poate deveni astfel vehiculul principal pentru livrarea efectivă a pachetului de măsuri financiare pentru sectorul IMM.
    În cadrul acestei măsuri, este avută în vedere înfiinţarea rapidă a mai multor Fonduri de Garantare a Creditelor pentru IMM la nivel local/regional. Experienţa altor ţări europene demonstrează, cât se poate de clar, că proximitatea teritorială favorizează apropierea Fondului de Garantare de clienţi, fidelizându-i. În acelaşi timp, actualul Fond Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM este propus a deveni coordonatorul reţelei naţionale a Fondurilor de Garantare, cu rolul de supraveghere pe piaţă, fiind al doilea nivel de co-garantare pentru Fondurile de Garantare locale/regionale
    În cadrul acestei măsuri Guvernul României, ANIMMC, va promova:
    ▪ Înfiinţarea Fondurilor de Garantare a creditelor pentru IMM la nivel local/regional conform modelelor dezvoltate în cele mai avansate state membre ale Uniunii Europene şi în unele ţări candidate;
    ▪ Transformarea Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM într-un coordonator eficient al reţelei de fonduri de garantare, cu rol de supraveghere şi co-garantare a fondurilor de garantare locale şi regionale;
    ▪ Punerea în aplicare a unor măsuri speciale dedicate înfiinţării de noi întreprinderi consolidării capitalurilor întreprinderilor promotoare a noilor tehnologii, care se pot combina cu succes cu scheme de garantare a ratei dobânzii, astfel încât acestea să contribuie la satisfacerea priorităţilor regionale sau sectoriale de dezvoltare a IMM;
    ▪ Elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru a explora aspectele juridice ale înfiinţării fondurilor de garantare de natură mutuală, în România. Dacă condiţiile nu vor arăta o piaţă matură, elementele mutualităţii vor fi introduse gradual în operarea acestor fonduri, iar ANIMMC va pregăti cadrul legal în vederea transformării ulterioare a acestora.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii,
    Fonduri de garantare Locale/Regionale
  Resurse financiare Bugetul de stat Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare > Volumul garanţiilor realizate
  > Numărul acordurilor încheiate cu băncile participante în program
    > Performanţa întreprinderilor (pe categorii) care au primit suport prin FG
    > Rata dobânzii pentru creditele garantate de FG
  Măsura C3 Finanţarea întreprinderilor nou înfiinţate în sectoare prioritare
    În România densitatea IMM-urilor încă este foarte redusă, la fel ca şi baza antreprenorială, acestea fiind elemente care afectează dezvoltarea economică a ţării, în special a anumitor regiuni. Aceste deficienţe pot fi înlăturate dacă este stimulată înfiinţarea de noi întreprinderi de succes şi consolidată poziţia acestora pe piaţă. Din păcate, totuşi, rata mortalităţii în rândul întreprinderilor noi este foarte mare în primele şase luni de viaţă, în principal datorită lipsei competenţelor şi a unui sprijin adecvat.
    Schemele de susţinere a întreprinderilor noi şi a micro-întreprinderilor constau într-un pachet de măsuri de sprijin financiar, consultanţă, training şi aplicaţii practice, proiectat şi testat pentru a creşte rata de supravieţuire a afacerilor, ceea ce poate contribui la expansiunea bazei antreprenoriale şi diversificarea activităţilor economice locale. Principalul motor pentru orientarea asistenţei financiare a întreprinderilor nou create şi a micro-întreprinderilor în sectoare cheie va fi reţeaua de fonduri de garantare. Suplimentar, Guvernul României va susţine:
    ▪ Alocarea de fonduri pentru capitalizarea fondurilor de garantare pentru a fi susţinute întreprinderile nou înfiinţate şi micro-întreprinderile selectate;
    ▪ Crearea unei scheme de rate a dobânzii, pentru acest grup ţintă, care va ajuta reducerea substanţială a costului creditului în faza iniţială de creare a întreprinderii şi de supravieţuire a acesteia.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Reţeaua de Fonduri de Garantare
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare > Volumul de credite acordate întreprinderilor noi
  > Numărul de întreprinderi noi şi micro-întreprinderi asistate
    > Numărul de locuri de muncă create în afacerile asistate
    > Rata erorii creditelor acordate
  Măsura C4 Modele pilot de instrumente financiare inovative pentru IMM
    Existenţa perspectivelor de dezvoltare a fondurilor de investiţii cu capital de risc (venture capital) reprezintă pentru statele Uniunii Europene o sursă importantă de finanţare pentru IMM-urile productive cu potenţial competitiv. Fondurile de capital iniţial sunt, de asemenea, instrumente importante pentru întreprinderile noi, care reprezintă cel mai riscant segment de pe piaţă, din cauza ratei mari de eşec în afaceri a acestora. De aceea, schema capitalului iniţial nu este atractivă din punct de vedere comercial pentru bănci, dar poate deveni un produs financiar atractiv dacă este asociată şi susţinută prin co-garantare (de exemplu: acţiunile de capital iniţial lansate de Fondul European de Investiţii). Prin această măsură ANIMMC va acorda o atenţie deosebită:
    ▪ îmbunătăţirii condiţiilor culturale şi tehnice pentru dezvoltarea în România de instrumente inovatoare de creştere a capitalului, cum ar fi venture capital, capital iniţial pentru întreprinderi nou înfiinţate, fonduri de inovare şi reţele de business angels;
    ▪ realizării unui studiu de fezabilitate pentru a identifica unul sau mai multe proiecte pilot pentru stabilirea unor astfel de instrumente financiare inovatoare, cum ar fi fonduri de capital iniţial pentru întreprinderi nou înfiinţate de înaltă tehnologie, prin acordarea de facilităţi băncilor şi altor investitori care doresc să exploateze această nişă de piaţă investiţiile de capital în întreprinderi cu potenţial de creştere.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
    Programul Phare
  Indicatori de realizare > Impactul evaluării proiectului pilot
  > Rezultatele iniţiativelor Capitalului Iniţial
    > Corelarea acţiunilor fondurilor implementate prin investiţii ale sectorului privat
  Prioritatea D Îmbunătăţirea accesului IMM pe pieţele externe
    Această prioritate a rezultat atât din necesitatea realizării obiectivului Guvernului de creştere susţinută a exporturilor întreprinderilor mici şi mijlocii, cât şi din analizarea potenţialului real de export al IMM din sectoare economice reprezentative, în care România este percepută ca fiind competitivă. Puţine IMM-uri din România au capacitatea de a găsi o piaţă, un partener sau un client adecvat fără să apeleze la anumite forme de asistenţă internă sau externă.
    Noile măsuri pentru promovarea exportului vor fi orientate către cerinţele şi aşteptările IMM, concentrându-se pe combaterea sau diminuarea dezavantajelor competitive cu care se confruntă micile întreprinderi în competiţia cu întreprinderile mari (lipsa know-how pentru derularea activităţilor de export, pătrunderea pe pieţe externe, asigurarea prezenţei continue pe pieţe externe).
  Măsura D1 Stimularea dezvoltării cooperării transfrontaliere şi a parteneriatelor de afaceri regionale
    Măsura are la bază relaţiile existente între statele vecine, care necesită a fi intens promovate în scopul dezvoltării relaţiilor de cooperare, de dezvoltare a comerţului transfrontalier şi de îndepărtare a barierelor din calea colaborării dintre IMM, în contextul strategiilor regionale sau transfrontaliere.
    Ideea cooperării în regiunile de graniţă este aceea de a concentra eforturile pentru surmontarea dificultăţilor apărute în calea dezvoltării şi de a reduce izolarea acestora. Partenerii de cooperare transfrontalieră creează permanent acele informaţii care pot, printr-un forum adecvat, să devină problematici de interes comun pentru intensificarea cooperării transfrontaliere. Iniţiativele susţinute prin reţele de cooperare transfrontalieră pot include: dezvoltarea de parteneriate între instituţii şi organizaţii de afaceri; identificarea, promovarea şi organizarea de acţiuni de cooperare transfrontalieră comună; colectarea şi diseminarea informaţiilor necesare pentru cooperarea transfrontalieră; creşterea fondurilor naţionale şi internaţionale pentru susţinerea iniţiativelor de cooperare transfrontalieră; identificarea obstacolelor existente în activităţi de cooperare transfrontalieră şi promovarea unor proceduri îmbunătăţite şi simplificate; facilitarea schimburilor şi legăturilor comerciale între întreprinderile româneşti şi cele din ţările riverane ANIMMC va colabora cu MIE şi cu Agenţiile de Dezvoltare
    Regională pentru:
    ▪ Consolidarea şi dezvoltarea Centrului Balcanic pentru dezvoltarea IMM cu asigurarea resurselor financiare şi tehnice adecvate;
    ▪ Promovarea proiectelor viabile de cooperare transfrontalieră între IMM.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC,
  ADR
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
    Fonduri comunitare de colaborare transfrontalieră
  Indicatori de realizare ▪ Creşterea numărului de tranzacţii comerciale de cooperare transfrontalieră
  ▪ Numărul şi impactul iniţiativelor de cooperare transfrontalieră susţinute
  Măsura D2 Sprijinirea IMM în activitatea de export
    IMM-urile româneşti trebuie să-şi îmbunătăţească şi să-şi intensifice competitivitatea lor pe pieţele externe prin dezvoltarea de relaţii bilaterale de cooperare, promovând exporturile şi instrumentele financiare adecvate. IMM-urile româneşti au nevoie de facilităţi care să compenseze dezavantajul lor în competiţia cu marile companii. Promovarea relaţiilor directe între companiile româneşti şi europene vor încuraja investiţiile străine directe, care vor contribui la creşterea competitivităţii economiei româneşti în perspectiva extinderii Uniunii Europene. Guvernul României va implementa următoarele acţiuni:
    ▪ Facilitarea participării IMM la târguri şi evenimente internaţionale;
    ▪ Sprijin pentru consultanţă şi instruire a întreprinzătorilor, în scopul elaborării strategiilor de export, a perfecţionării tehnicilor de marketing şi a managementul exportului;
    ▪ Dezvoltarea tranzacţiilor transfrontaliere prin intermediul comerţului electronic;
    ▪ Promovarea meşteşugurilor şi artizanatului pe terţe pieţe.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare, Program Phare
  Indicatori de realizare ▪ Numărul de IMM participante la târguri internaţionale
  ▪ Volumul exporturilor realizate de IMM în fiecare an
    ▪ Ponderea exporturilor IMM în totalul exporturilor realizate de România
  Prioritatea E Promovarea unei culturi antreprenoriale şi întărirea performanţelor manageriale
    O trăsătură distinctă a economiilor dezvoltate este reprezentată de rolul vital al antreprenoriatului ca pilon central (alături de inovare) al creşterii economice.
    Întreprinzătorii motivaţi, gata de a-şi asuma riscuri, înfiinţează firme noi generatoare de locuri de muncă. În mod particular, progresul tehnologic rapid continuă să genereze noi afaceri şi să ducă la dezvoltarea celor existente, constituind un factor crucial pentru adaptarea la noi oportunităţi pe piaţă, dobândirea de noi cunoştinţe şi creşterea productivităţii.
    Măsurile şi acţiunile din cadrul acestei priorităţi vizează dezvoltarea abilităţilor şi spiritului antreprenorial prin sprijinirea accesului tinerilor şi a altor segmente ale populaţiei active la pregătire vocaţională şi continuă.
    Concomitent se urmăreşte promovarea unei noi atitudini în rândul publicului larg în legătură cu antreprenoriatul, prin implicarea mass-media şi a altor mijloace moderne de informare. Insuficienţa materialelor de promovare şi furnizare a informaţiilor de bază necesare creşterii interesului faţă de antreprenoriat, cât şi pentru popularizarea drepturilor şi responsabilităţilor întreprinzătorilor trebuie compensată prin lansarea unor publicaţii adresate acestora, inclusiv manuale şi buletine de informare şi periodice în sprijinul antreprenoriatului.
  Măsura E1 Dezvoltarea spiritului antreprenorial
    România trebuie să dezvolte o nouă generaţie de antreprenori cu abilităţi caracteristice precum: responsabilitate, spontaneitate, adaptabilitate, clarviziune, iniţiativă şi spirit managerial, care le permite să identifice şi să implementeze strategii adecvate pătrunderii şi menţinerii pe piaţă. Aceste abilităţi personale trebuie să fie cultivate începând cu şcoala primară şi dezvoltate la nivel superior, în licee şi facultăţi.
    Paleta ariilor curriculare din învăţământul preuniversitar şi universitar cuprinde expuneri despre mediul antreprenorial şi contribuţii efective la susţinerea acestuia. Introducerea unor scheme bazate pe practica aplicată, cum ar fi mini-întreprinderi create şi conduse de studenţi reprezintă un instrument eficient pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale. Guvernul României, prin ANIMMC împreună cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, va sprijini următoarele acţiuni:
    ▪ Dezvoltarea de noi module pentru fiecare nivel de educaţie, adoptând pe cât posibil cele mai bune practici din Uniunea Europeană. În şcolile primare, accentul se va pune în principal pe jocuri de simulare, care să introducă elemente de competiţie, o conduită şi o atitudine antreprenorială adecvată. În licee, modulele vor avea un accentuat profil tehnic şi se vor focaliza pe soluţii de management şi exemple practice de modalităţi de înfiinţare şi derulare a unei mici afaceri;
    ▪ ANIMMC va propune Ministerului Educaţiei şi Cercetării introducerea modulelor de antreprenoriat, după o fază de testare. Aceasta va include elaborarea de manuale şi programe de instruire pentru profesori, în vederea susţinerii acestor module.
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Educaţiei şi Cercetării
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare ▪ Numărul şi calitatea modulelor introduse
  ▪ Procentul de şcoli care implementează noi module antreprenoriale
  Măsura E2 Servicii de instruire şi consultanţă pentru întreprinzători
    Antreprenoriatul este multidimensional. Acesta reprezintă cea dintâi raţiune a procesului de creare şi dezvoltare a activităţilor economice, combinând riscurile, creativitatea şi/sau inovaţiile cu atitudinea managerială. Aceasta implică motivaţia şi capacitatea individului, ca independent sau în cadrul unei organizaţii, de a putea identifica o oportunitate şi de a acţiona în scopul producerii de valoare adăugată sau succes economic.
    Este necesară promovarea cursurilor de pregătire adresate managerilor IMM, pentru îmbunătăţirea capacităţii acestora de a-şi conduce propriile companii mai eficient şi de a adopta sisteme moderne de îmbunătăţire a managementului, productivităţii, flexibilităţii şi competitivităţii.
    Guvernul român, prin intermediul ANIMMC, va sprijini:
    ▪ Implementarea programelor de pregătire pentru sprijinirea dezvoltării aptitudinilor şi abilităţilor întreprinzătorilor şi a capacităţii acestora de a se adapta la ritmul schimbărilor tehnologice într-o nouă economie bazată pe cunoaştere;
    ▪ Crearea parteneriatului public-privat cu implicarea administraţiei publice locale şi instituţiile de învăţământ pentru pregătire vocaţională facilitarea contactelor dintre IMM şi furnizorii de servicii de instruire, precum şi promovarea modelelor de succes prin organizarea de seminarii, conferinţe şi dezbateri tehnice;
    ▪ Dezvoltarea unor module adecvate pentru încurajarea femeilor şi tinerilor din România în demararea unei afaceri şi angajarea în activităţi antreprenoriale (transferul afacerilor, modele de succes, diseminarea strategiilor afacerilor de succes).
  Perioada de derulare 2004-2008
  Autoritatea responsabilă ANIMMC, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Camera de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti
  Resurse financiare Bugetul de stat
  Surse extra bugetare
  Indicatori de realizare ▪ Numărul participanţilor în iniţiative de instruire în afaceri
  ▪ Procentajul femeilor participante la programe
    ▪ Evaluarea impactului instruirilor asupra grupurilor ţintă

 + 
Partea IIIMECANISME DE IMPLEMENTARE, CONSULTAREA, MONITORIZAREA ȘI EVALUAREA STRATEGIEIANIMMC este responsabilă din partea Guvernului României pentru implementarea Strategiei de sustinere a dezvoltării IMM pe perioada 2004-2008.Strategia este un document revizuibil anual, în baza consultării reprezentanţilor ministerelor, ai mediului de afaceri şi ai partenerilor sociali şi ai agentiilor de dezvoltare regionala desemnaţi în Comitetul Consultativ pentru Dezvoltarea IMM. Aceasta implica monitorizarea implementarii acţiunilor şi măsurilor propuse şi actualizarea acestora şi, după caz, susţinerea promovării de noi iniţiative în conformitate cu angajamentele asumate de România în procesul de aderare la Uniunea Europeană, Acest proces se va efectua în baza consultărilor periodice programate în cadrul activităţii comitetului menţionat, ANIMMC având responsabilitatea elaborării şi actualizării Strategiei de dezvoltare a IMM, în acest sens.Garanţia succesului implementarii Strategiei pentru susţinerea dezvoltării IMM este conlucrarea efectivă şi consensul general între factorii de decizie şi reprezentanţii comunităţilor de IMM.ANIMMC este responsabilă pentru diseminarea conţinutului strategiei şi a modelelor de succes care au rezultat din implementarea ei, prin publicarea acestui document, în scopul informării şi constientizarii întreprinzătorilor asupra măsurilor şi acţiunilor conţinute.ANIMMC va asigura monitorizarea şi evaluarea Strategiei guvernamentale pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii în perioada 2004-2008, a prioritatilor, măsurilor şi acţiunilor aferente. În acest sens, ANIMMC va colabora îndeaproape cu Comitetul Consultativ pentru Dezvoltarea IMM, cu organizaţiile de reprezentare a IMM şi Agenţiile de Dezvoltare Regionala. Ca structuri suplimentare relationale cu Agenţiile de Dezvoltare Regionala, se vor dezvolta centre de expansiune ale politicii guvernamentale pentru IMM în profil regional, în subordinea ANIMMC,Obiectivele procesului de monitorizare şi evaluare sunt:> Implementarea în mod efectiv şi eficient a prioritatilor strategice, măsurilor şi acţiunilor aferente.> Luarea de măsuri de remediere adecvate în cazul în care se descoperă ca rezultatele obţinute nu sunt la nivelul celor asteptate.> Asigurarea feedback-ului necesar pentru îmbunătăţirea programării şi proiectării acţiunilor viitoare.> Creşterea continua a capacităţii ANIMMC de a-şi îndeplini obligaţiile de raportare către Guvern privind progresele înregistrate în implementarea strategiei.ANIMMC va dezvolta propriile instrumente de monitorizare şi evaluare bazate pe sistemul DAC al OECD, pe Manualul managementului proiectelor multianuale ale serviciilor Comisiei Europene şi experienta acesteia în gestionarea Fondurilor Structurale.ANIMMC va stabili împreună cu alte ministere implicate, Comitetul Consultativ pentru Dezvoltarea IMM şi Agenţiile de Dezvoltare Regionala indicatorii cuantificabili ai fiecărei măsuri şi activităţi finanţate în cadrul acestei strategii. Sistemul de monitorizare va măsura relevanta, eficienta, efectivitatea, impactul şi sustenabilitatea măsurilor şi acţiunilor conform indicatorilor stabiliţi, Informaţiile rezultate în urma monitorizarii vor fi introduse într-un sistem informaţional de management care va fi dezvoltat de ANIMMC şi care va fi folosit ca baza pentru pregătirea rapoartelor anuale şi efectuarea evaluărilor pe termen mediu şi ex-post ale strategiei.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x