Fondului de garantare pentru certificatele de depozit
+
Capitolul IDenumire. Formă juridică. Sediu. Durată +
Articolul 1(1) Fondul de garantare pentru certificatele de depozit, denumit în continuare Fondul, se constituie ca persoană juridică de drept public, finanţată din surse extrabugetare. … (2) Sediul Fondului este în municipiul Bucureşti, sectorul 1, bd. Mărăşti nr. 61. … (3) Fondul se înfiinţează pe o durată nedeterminată. … +
Articolul 2(1) Scopul Fondului este de a garanta rambursarea valorii seminţelor de consum înscrise în certificatele de depozit emise de depozitarii cărora li s-a acordat licenţa de depozit deponenţilor şi/sau creditorilor, în situaţia în care depozitele sunt considerate indisponibile în condiţiile prevăzute de lege. … (2) În termen de maximum 6 luni de la constituire, Fondul trebuie să acopere minimum 10% şi maximum 20% din valoarea totală a certificatelor de depozit emise. … (3) Deţinătorii certificatului de depozit indisponibil vor primi de la Fond contravaloarea seminţelor de consum specificate în certificatul de depozit, calculată la preţul pieţei la data solicitării restituirii seminţelor de consum. … (4) Certificatele de depozit garantate de Fond au valabilitate maximă de 12 luni de la data emiterii acestora. … (5) Contravaloarea certificatelor de depozit indisponibile calculată la preţul pieţei se stabileşte de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare ministerul de resort, pe baza unei proceduri proprii aprobate prin ordin. … (6) În termen de 30 de zile de la stabilirea pierderilor, Fondul va despăgubi deponenţii şi/sau creditorii, în condiţiile prevăzute de lege. … +
Capitolul IIDepozitarii participanţi şi certificatele de depozit garantate +
Articolul 3(1) Depozitarii cărora li s-a acordat licenţă de depozit sunt obligaţi să participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului, respectiv să vireze în contul acestuia, în termen de 30 de zile de la data emiterii certificatelor de depozit, o cotă reprezentând 0,5% din valoarea de piaţă a seminţelor de consum pentru care s-au emis certificatele de depozit, în scopul asigurării intereselor financiare ale deponenţilor. … (2) Depăşirea termenului prevăzut la alin. (1) se sancţionează cu plata dobânzilor legale, precum şi cu o penalitate de întârziere de 0,5% pentru fiecare lună şi/sau pentru fiecare fracţiune de lună de întârziere, începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care cota trebuia virată Fondului. … (3) Contribuţiile la bugetul Fondului au ca unică destinaţie protejarea intereselor financiare ale deponenţilor şi/sau creditorilor. … (4) Sumele reprezentând cota de participare la constituirea Fondului sunt nerambursabile şi vor fi încadrate de către depozitari în grupa cheltuielilor de exploatare. … (5) Organele de control financiar sunt împuternicite să verifice corectitudinea calculării, reţinerii şi virării cotei prevăzute de lege în contul Fondului. … +
Articolul 4(1) Certificatul de depozit garantat de Fond este documentul emis în conformitate cu prevederile legale şi constituie titlu de credit negociabil, reprezentativ, al mărfii, la ordin sau la purtător, şi care nu poate fi onorat de depozitari, respectiv titlu executor în situaţia în care Fondul plăteşte contravaloarea acestuia. … (2) În cazul în care certificatul de depozit trebuie plătit de către Fond, ministerul de resort stabileşte valoarea acestuia şi comunică Fondului suma de plătit. … (3) Fondul recuperează sumele plătite de la depozitarul care nu a fost în măsură să livreze seminţele de consum pentru care a emis certificate de depozit, conform procedurilor prevăzute de legislaţia în vigoare. … (4) Contul Fondului se realimentează cu sumele obţinute din executarea depozitarului în privinţa căruia a fost stabilită culpa. … +
Capitolul IIIResursele financiare ale Fondului +
Articolul 5(1) Fondul deschide conturi bancare la instituţii de credit. … (2) Fondul are următoarele resurse financiare : … a) cota plătită de depozitari, reprezentând 0,5% din valoarea de piaţă a seminţelor de consum depozitate şi pentru care s-au eliberat certificate de depozit; … b) dobânzile încasate la depozitele bancare constituite de Fond; … c) încasările din recuperarea creanţelor sale; … d) încasarea despăgubirilor din contractele de asigurare a seminţelor de consum şi, după caz, din contractele de asigurare a spaţiilor de depozitare, cesionate de către depozitari în favoarea Fondului; … e) venituri din investirea resurselor financiare disponibile; … f) alte venituri, donaţii, sponsorizări şi altele asemenea. … (3) Cheltuielile Fondului sunt aprobate anual de Consiliul de administraţie al Fondului. … (4) Consiliul de administraţie al Fondului notifică asemenea hotărâri fiecărui depozitar licenţiat şi le publică în două ziare naţionale la fiecare început de campanie agricolă. … (5) Contribuţiile virate Fondului sunt nerambursabile, inclusiv în cazul falimentului depozitarului. … +
Capitolul IVConducerea şi administrarea Fondului +
Articolul 6(1) Fondul este administrat de un consiliu de administraţie, numit prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, denumit în continuare Consiliu, format din 7 membri. … (2) Consiliul este compus din: … a) un membru desemnat de ministerul de resort; … b) un membru desemnat de Ministerul Economiei şi Finanţelor; … c) un membru desemnat de Asociaţia Română a Instituţiilor de Credit; … d) 3 membrii desemnaţi de depozitarii cărora li s-a acordat licenţă de depozit; … e) un membru reprezentant al producătorilor agricoli care participă la sistemul certificatelor de depozit. … (3) Preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului sunt aleşi în prima şedinţă, cu votul majorităţii membrilor Consiliului. … (4) Durata mandatului este de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii. … (5) Membrii Consiliului pot fi revocaţi prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, la propunerea celor care i-au desemnat. … (6) Membrii Consiliului primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului executiv al Fondului. … +
Articolul 7Membrii Consiliului trebuie să fie cetăţeni români, cu domiciliul în România, cu studii superioare şi cu experienţă profesională de minimum 5 ani. +
Articolul 8Membrii Consiliului:a) nu pot fi soţi, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv; … b) nu trebuie să aibă cazier judiciar. … +
Articolul 9(1) Mandatul membrilor Consiliului încetează: … a) la încheierea duratei mandatului; … b) prin demisie; … c) în caz de incompatibilitate; … d) prin deces; … e) prin revocare; … f) în caz de indisponibilitate pe o durată mai lungă de 90 de zile. … (2) În caz de incompatibilitate, deces sau de indisponibilitate de exercitare a mandatului pentru unul dintre membrii Consiliului, numirea unui succesor se face conform prevederilor art. 6, pentru perioada rămasă din mandat. … (3) În caz de absenţă sau de imposibilitate temporară de a participa la şedinţele Consiliului, preşedintele Consiliului poate fi înlocuit de vicepreşedinte sau de un membru al Consiliului numit de preşedinte. … +
Articolul 10(1) Consiliul ia hotărâri valabile doar în prezenţa a cel puţin două treimi din membri, cu votul majorităţii membrilor prezenţi. … (2) Consiliul se întruneşte lunar sau ori de câte ori este necesar, la cererea preşedintelui sau a cel puţin o treime din membri. Directorul executiv va fi, de asemenea, convocat şi va asista la şedinţă, fără a avea drept de vot. … +
Articolul 11(1) Atribuţiile principale ale Consiliului sunt următoarele: … a) aprobă Regulamentul intern de funcţionare al Fondului şi Normele metodologice de lucru privind activitatea Fondului; … b) aprobă structura organizatorică şi de personal a Fondului, precum şi politica salarială; … c) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului, raportul anual de activitate al Fondului, precum şi situaţiile financiare anuale; … d) numeşte şi eliberează din funcţie pe directorul executiv; evaluează şi controlează activitatea acestuia; … e) aprobă strategia anuală a Fondului, în vederea determinării necesarului optim de resurse financiare ale acestuia; … f) analizează şi aprobă numirea şi eliberarea din funcţie a membrilor conducerii executive, precum şi contractarea, cu persoane fizice şi juridice, de servicii pentru activitatea de recuperare a creanţelor Fondului, audit intern, audit extern etc; … g) asigură plasarea resurselor financiare ale Fondului, urmărind minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor ca obiective principale, precum şi randamentul plasamentului, cu încadrare în strategia anuală aprobată; … h) asigură executarea bugetului de venituri şi cheltuieli în limita plafoanelor aprobate; … i) asigură publicarea informaţiilor prevăzute la art. 5; … j) asigură îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plăţilor prevăzute de lege; … k) execută orice alte sarcini prevăzute de lege. … (2) Consiliul hotărăşte în legătură cu orice problemă cu privire la Fond, în conformitate cu legea. … (3) Consiliul îndeplineşte toate activităţile necesare pentru menţinerea funcţionării normale a Fondului şi pentru atingerea scopului şi obiectivelor acestuia. … +
Articolul 12Preşedintele Consiliului are următoarele atribuţii:a) reprezintă Fondul în relaţiile cu terţii; … b) propune agenda de lucru şi convoacă Consiliul; … c) prezidează şedinţele Consiliului şi are grijă ca procesele-verbale să fie redactate; … d) propune Consiliului numirea directorului executiv; … e) furnizează materiale de informare membrilor Consiliului, atunci când se convoacă Consiliul, pentru a se putea adopta hotărârile asupra punctelor de pe agendă; … f) orice alte atribuţii prevăzute de dispoziţiile şi reglementările în vigoare. … +
Articolul 13(1) Directorul executiv asigură conducerea curentă a Fondului şi implementarea hotărârilor luate de Consiliu. … (2) Directorul executiv reprezintă în mod legal Fondul în relaţia cu terţii, persoane fizice sau juridice, autorităţi publice, precum şi în relaţia cu instanţele judecătoreşti, în limitele mandatului acordat de preşedinte. … (3) Directorul executiv îndeplineşte toate activităţile necesare pentru menţinerea funcţionării normale a Fondului, conform hotărârilor Consiliului. Directorul executiv are următoarele atribuţii: … a) elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi raportul anual de activitate care va fi prezentat spre aprobare Consiliului; … b) angajează şi eliberează din funcţie angajaţii Fondului; … c) angajează cheltuielile cu privire la funcţionarea Fondului, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat; … d) participă la şedinţele Consiliului, fără a avea drept de vot; … e) pregăteşte informaţiile pentru Consiliu cu privire la preţul de piaţă şi publică preţul de piaţă, în conformitate cu legea; … f) face oferte şi contractează sevicii care vor fi îndeplinite de către operatori economici privaţi, cu aprobarea prealabilă a Consiliului; … g) organizează şi supraveghează controlul intern al Fondului; … h) furnizează informaţii şi materiale Consiliului privind activitatea Fondului; … i) propune Consiliului structura organizatorică a conducerii executive; … j) supraveghează plata contribuţiilor de către depozitari; … k) îndeplineşte orice alte sarcini delegate de Consiliu. … +
Articolul 14(1) Structura organizatorică a Fondului se stabileşte de către Consiliu, la propunerea directorului executiv. … (2) Membrii Consiliului, precum şi personalul din structura organizatorică a Fondului au obligaţia de a nu dezvălui secretul profesional asupra informaţiilor obţinute în cursul activităţii lor. … +
Capitolul VInvestirea resurselor financiare ale Fondului şi auditul financiar +
Articolul 15(1) Pentru a face investiţii financiare, Fondul îşi deschide conturi bancare şi îşi poate păstra resursele financiare la instituţii financiare, potrivit legislaţiei române. … (2) Resursele financiare ale Fondului, prevăzute la art. 5 alin. (2), pot fi investite de către Fond, cu aprobarea Consiliului. … +
Articolul 16(1) Fondul are obligaţia organizării şi conducerii contabilităţii în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată. … (2) Auditarea situaţiilor financiare se face de un auditor financiar, persoană juridică autorizată de Camera Auditorilor Financiari din România, conform legii. … (3) Raportul auditorului financiar şi opinia sa vor fi prezentate Consiliului împreună cu situaţiile financiare anuale ale Fondului. … (4) Exerciţiul financiar al Fondului începe la 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie a fiecărui an. Primul exerciţiu financiar va începe la data la care Fondul devine operaţional. … (5) Situaţiile financiare ale Fondului se supun aprobării Consiliului. … (6) Raportul anual de activitate, situaţiile financiare şi raportul auditorului sunt publice. … –––