Fundatiei "Centrul Roman pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii" – Fundatia C.R.I.M.M.
+
Capitolul 1Dispozitii generale +
Articolul 1Centrul Roman pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (denumit în prezentul statut Fundatia C.R.I.M.M.) se constituie ca persoana juridica română, neguvernamentala, apolitica, fără scop lucrativ, în vederea sprijinirii dezvoltării sectorului de întreprinderi mici şi mijlocii. +
Articolul 2Fundatia C.R.I.M.M. are sediul în Bucureşti şi îşi desfăşoară activitatea la nivel naţional.Fundatia C.R.I.M.M. poate înfiinţa filiale în tara. +
Articolul 3Patrimoniul initial al Fundatiei C.R.I.M.M. este constituit potrivit Hotărîrii Guvernului nr. 405/1992. +
Articolul 4Fundatia C.R.I.M.M. se constituie pe durata nedeterminata. +
Capitolul 2Scopurile şi atribuţiile Fundatiei C.R.I.M.M. +
Articolul 5Fundatia C.R.I.M.M. sprijina crearea şi dezvoltarea sectorului de întreprinderi mici şi mijlocii din sfera privată, constituite pe teritoriul României, în colaborare cu Agentia Română de Dezvoltare, indeplinind urmatoarele atribuţii:1. pregăteşte şi prezinta Guvernului, în colaborare cu Agentia Română de Dezvoltare, studii şi propuneri în vederea elaborarii strategiei globale şi a direcţiilor de actiune pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii;2. acorda, la cerere, asistenţa de specialitate instituţiilor publice guvernamentale şi organizaţiilor neguvernamentale implicate în promovarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;3. aduce la indeplinire programe specifice în cadrul strategiei Guvernului privind dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii;4. indeplineste programul de realizare a retelei naţionale de centre teritoriale de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, ca filiale ale Fundatiei C.R.I.M.M., în conformitate cu prevederile art. 26 din prezentul statut;5. sprijina centrele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii prin asistenţa tehnica, financiară şi de dezvoltare a resurselor umane;6. desemneaza avansarea informaţiilor şi datelor statistice privind intreprinderile mici şi mijlocii;7. tine evidenta permanenta a rezultatelor procesului de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii;8. studiaza aspectele legislative legate de intreprinderile mici şi mijlocii şi fundamentează initiative legislative, prezentind, în acest sens, documentaţii şi propuneri Guvernului;9. efectueaza studii în vederea identificarii instrumentelor financiare şi a politicilor de creditare necesare a fi aplicate pentru dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;10. promovează cooperarea şi intretine legaturi cu alte institutii naţionale şi internationale, în scopul dezvoltării sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;11. organizeaza colocvii, simpozioane, conferinte, dezbateri şi cursuri, inclusiv prin intermediul unor programe externe, avînd ca obiect dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii;12. atrage, administreaza şi utilizeaza, în condiţiile legii, surse financiare sub forma de donatii, contribuţii, subventii, taxe, cotizatii pentru prestatii şi asistenţa de specialitate;13. acorda asistenţa tehnica de specialitate intreprinzatorilor privati;14. editeaza publicatii de specialitate;15. asigura servicii de consultanţă;16. acorda burse pentru studii în domeniul sau de activitate, în tara şi în strainatate.Fundatia C.R.I.M.M. elaboreaza un program strategic pe 3 ani şi un program anual de activitate.Programul strategic şi programul anual se aproba de adunarea generală.Fundatia C.R.I.M.M. prezinta Guvernului României programul strategic, precum şi un raport anual de activitate, care se da publicităţii. +
Capitolul 3Membrii Fundatiei C.R.I.M.M. +
Articolul 6Membrii Fundatiei C.R.I.M.M. pot fi persoanele care sînt de acord cu prevederile statutului şi înţeleg ca prin propria activitate să contribuie şi sa sprijine realizarea scopului Fundatiei C.R.I.M.M.Poate deveni membru al Fundatiei C.R.I.M.M. orice persoană fizica, indiferent de profesie, religie, rasa, naţionalitate, cetatenie, origine sociala, avere, care indeplineste condiţiile prevăzute în alineatul precedent şi îşi manifesta expres, prin cerere scrisa, aceasta dorinţa.Poate, de asemenea, deveni membru al Fundatiei C.R.I.M.M. orice persoană juridica, prin cererea scrisa de aderare, formulata de organul sau de conducere. Cererile de aderare se aproba de adunarea generală, la propunerea consiliului de administratie. +
Articolul 7Membrii Fundatiei C.R.I.M.M. au urmatoarele drepturi:a) sa participe la actiunile organizate de fundatie şi sa faca propuneri în adunarea generală a acesteia; … b) sa aleaga şi să fie aleşi în organele de conducere ale Fundatiei C.R.I.M.M. … +
Articolul 8Membrii Fundatiei C.R.I.M.M. au urmatoarele obligaţii:a) să respecte prevederile statutului şi să aplice hotărîrile organelor de conducere ale Fundatiei C.R.I.M.M.; … b) sa nu intreprinda acţiuni care, prin natura lor, pot leza scopurile sau interesele Fundatiei C.R.I.M.M. şi sa actioneze pentru cresterea prestigiului acesteia. … +
Articolul 9Calitatea de membru al Fundatiei C.R.I.M.M. se pierde:a) prin excludere, în urmatoarele cazuri: … – producerea, prin activitatea proprie, a unor prejudicii morale şi materiale Fundatiei C.R.I.M.M.;– desfăşurarea unor activităţi ce contravin statutului şi hotărîrilor organelor de conducere ale Fundatiei C.R.I.M.M.;– angajarea persoanei respective în activităţi contrare legii şi ordinii de drept;– condamnarea pentru fapte penale.Excluderea se dispune de către adunarea generală, la propunerea motivata a consiliului de administratie;b) la cerere. … +
Capitolul 4Organizare, conducere +
Articolul 10Fundatia C.R.I.M.M. are urmatoarele organe de conducere:a) adunarea generală; … b) consiliul de administratie; … c) preşedintele; … d) vicepresedintii; … e) directorul general. … +
Articolul 11Adunarea generală a membrilor Fundatiei C.R.I.M.M. se intruneste o dată pe an (în primul trimestru), în adunare ordinara şi, ori de cite ori este cazul, în adunare extraordinara. +
Articolul 12Convocarea adunarii generale se face de către consiliul de administratie, în scris sau prin publicare într-un ziar de mare tiraj, cu 15 zile înainte de data desfăşurării adunarii.În convocare vor fi precizate ziua, ora, locul unde se desfăşoară adunarea, precum şi ordinea de zi.Convocarea adunarilor extraordinare se poate face la iniţiativa consiliului de administratie sau la propunerea unei treimi din membrii Fundatiei C.R.I.M.M. +
Articolul 13Adunarea generală este statutar intrunita în prezenta a două treimi din numărul membrilor Fundatiei C.R.I.M.M. Dacă la prima convocare nu se intruneste numărul statutar de participanti, se stabileste o noua data. La a doua convocare, adunarea generală se considera a fi statutar constituita, indiferent de numărul membrilor prezenţi.Hotărîrile se adoptă cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor Fundatiei C.R.I.M.M. prezenţi la adunare.Sedintele adunarii generale sînt conduse de preşedintele sau de un vicepresedinte al consiliului de administratie, desemnat de presedinte, şi de un prezidiu alcătuit din minimum 4 membri aleşi.Dezbaterile şi hotărîrile adoptate se consemneaza într-un registru special, de către un secretar desemnat de presedinte. +
Articolul 14Adunarea generală indeplineste urmatoarele atribuţii:a) alege Consiliul de administratie al Fundatiei C.R.I.M.M.; … b) analizeaza şi aproba rapoartele intocmite şi prezentate de către consiliul de administratie; … c) aproba programele anuale de activitate, precum şi modificările şi completările acestora, urmarind realizarea scopurilor C.R.I.M.M.; … d) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al Fundatiei C.R.I.M.M.; … e) aproba afilierea Fundatiei C.R.I.M.M. la alte organisme naţionale şi internationale; … f) face propuneri pentru modificarea sau completarea statutului; … g) hotaraste înfiinţarea de filiale în tara; … h) aproba lichidarea Fundatiei C.R.I.M.M. în cazul în care se constată că nu sînt intrunite condiţiile minime necesare pentru continuarea activităţii, inclusiv lipsa de fonduri; … i) hotaraste în orice alt domeniu de interes pentru fundatie. … +
Articolul 15Consiliul de administratie al Fundatiei C.R.I.M.M. este aprobat de către adunarea generală pentru o perioadă de 3 ani şi este compus din 11-15 membri.Structura consiliului de administratie este urmatoarea:1. membri de drept, numiti de organe guvernamentale:– reprezentantul primului-ministru;– reprezentantul Agentiei Române de Dezvoltare;– reprezentantul Ministerului Industriilor;– reprezentantul Ministerului Finanţelor;2. membri de drept, desemnaţi de institutii neguvernamentale:– reprezentantul Asociaţiei Române a Băncilor;– reprezentantul Camerei de Comert şi Industrie a României;3. membri aleşi:– 3-5 intreprinzatori privati;– 1-2 cadre didactice din invatamintul superior;– 1-2 personalitati ale vietii publice.Pînă la constituirea adunarii generale a membrilor fundatiei, consiliul de administratie este numit de primul-ministru în functiune.Pînă la desemnarea, de către organizaţiile de intreprinzatori privati legal constituite, a reprezentantilor acestora, intreprinzatorii privati vor fi numiti de primul-ministru în functiune. +
Articolul 16La sfirsitul mandatului, membrii consiliului de administratie pot fi reconfirmati de adunarea generală, pentru un nou mandat, fără ca acestia să poată însă detine mai mult de doua mandate consecutive. +
Articolul 17Consiliul de administratie este statutar intrunit în prezenta a două treimi din numărul membrilor săi. Dacă la prima convocare nu se intruneste acest cvorum, se procedeaza la o noua convocare, în termen de cel mult 10 zile de la cea anterioara. La a doua convocare, consiliul de administratie este considerat statutar intrunit, indiferent de numărul membrilor prezenţi.Consiliul de administratie adopta hotărîri valabile cu o majoritate plus unu din numărul membrilor prezenţi. În caz de balotaj, votul presedintelui este decisiv.La cinci absente nemotivate în decursul unui an calendaristic se pierde calitatea de membru al consiliului de administratie, urmind ca la prima adunare generală să se desemneze un nou membru, cu respectarea distinctiilor instituite de art. 15 alin. 2. +
Articolul 18Consiliul de administratie gestioneaza activitatea Fundatiei C.R.I.M.M., în conformitate cu scopurile pentru care aceasta a fost constituita.Consiliul de administratie are urmatoarele atribuţii:a) elaboreaza strategia de folosire a fondurilor, conform destinatiei şi normelor prevăzute în statut; … b) numeste directorul general; … c) alege şi revoca, din rindul membrilor săi, preşedintele şi doi vicepresedinti, prin vot secret, cu majoritate absoluta; unul dintre vicepresedinti va fi, în mod obligatoriu, un intreprinzator privat, urmind ca preşedintele şi vicepresedintii să fie confirmati de prima adunare generală a membrilor Fundatiei C.R.I.M.M. … d) aproba regulamentul de functionare a Fundatiei C.R.I.M.M.; … e) aproba mandatele pentru delegaţii Fundatiei C.R.I.M.M., care participa la reuniuni pe plan naţional şi international; … f) pregăteşte adunările generale ordinare şi extraordinare şi se ingrijeste de buna lor desfăşurare; … g) întocmeşte raportul anual privind activitatea desfăşurată de Fundatia C.R.I.M.M.; … h) elaboreaza proiectele programelor anuale de activitatea şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli; … i) aproba regulamentul de ordine interioara şi statul de functii al salariatilor Fundatiei C.R.I.M.M.; … j) aproba înfiinţarea de comisii de specialitate pe domenii de activitate; … k) asigura colaborarea Fundatiei C.R.I.M.M. cu organizaţiile de intreprinzatori privati; … l) exercita orice alte atribuţii necesare realizării scopurilor Fundatiei C.R.I.M.M. … La sedintele consiliului de administratie pot participa, fără drept de vot, reprezentanti ai Ministerului Finanţelor, Ministerului Comerţului, Ministerului Învăţămîntului, Ministerului Agriculturii şi Alimentatiei şi ai altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, care vor fi invitati de preşedintele consiliului de administratie o dată cu convocarea sedintelor. +
Articolul 19Consiliul de administratie se reuneste, de regula, o dată pe luna sau ori de cite ori este necesar.Convocarea este facuta de către presedinte sau unul dintre vicepresedinti, prin intermediul unui convocator scris, cu cel puţin 5 zile înainte de data fixata a adunarii. În caz de urgenta, convocarea se poate face cu 48 de ore înainte, fie telefonic, fie în scris. Convocatorul trebuie să conţină informaţii privind locul, ziua, ora la care va avea loc reuniunea, motivul convocarii şi ordinea de zi. +
Articolul 20Membrii consiliului de administratie pot primi o indemnizatie lunara, care se va stabili, în functie de resursele financiare ale fundatiei şi de legislatia în vigoare, de către consiliul de administratie, sub rezerva aprobării acestei măsuri în prima adunare generală. +
Articolul 21Preşedintele consiliului de administratie prezideaza reuniunile consiliului de administratie şi reprezinta Fundatia C.R.I.M.M. în relatiile cu tertii.Pentru reprezentarea Fundatiei C.R.I.M.M. în activitatea curenta a acesteia, în caz de indisponibilitate temporara, preşedintele poate da mandat unuia dintre vicepresedinti sau directorului general, precizind în scris sfera, durata şi limitele competentelor conferite. +
Articolul 22Directorul general este numit de consiliul de administratie şi are urmatoarele atribuţii:a) participa la sedintele consiliului de administratie, fără a avea drept de vot; … b) asigura conducerea curenta a Fundatiei C.R.I.M.M. între sedintele consiliului de administratie; … c) urmareste realizarea programului anual de activitate al Fundatiei C.R.I.M.M. şi a bugetului de venituri şi cheltuieli; … d) urmareste aplicarea regulamentului de ordine interioara; … e) asigura legaturi cu organisme, asociaţii, institute şi agenti economici interesati, din tara şi din strainatate; … f) faciliteaza participarea fundatiei la reuniuni, simpozioane, colocvii, conferinte, pe plan naţional şi international, a caror problematica prezinta interes pentru Fundatia C.R.I.M.M. … g) reprezinta şi angajează Fundatia C.R.I.M.M. în relatiile cu tertii, în limitele competentei ce-i este conferita de presedinte, potrivit art. 21 alin. 2 din prezentul statut; … h) întocmeşte schemele de organizare, statul de functii şi salarizare, pe care le supune aprobării consiliului de administratie; … i) primeste, analizeaza şi rezolva reclamatiile cu privire la prestaţiile pe care le fac salariaţii în domeniul serviciilor şi asistentei; … j) angajează şi concediaza personalul propriu, în condiţiile prevăzute de lege; … k) supraveghează functionarea tuturor serviciilor de specialitate ale Fundatiei C.R.I.M.M. … +
Articolul 23Directorul general este răspunzător pentru întreaga activitate în faţa consiliului de administratie, precum şi pentru actele şi faptele sale, în cazul încălcării legislaţiei sau a dispoziţiilor primite.Directorul general prezinta consiliului de administratie, lunar sau ori de cite ori i se solicita, rapoarte de activitate. +
Articolul 24Organul de control al Fundatiei C.R.I.M.M. este comisia de cenzori, compusa din 3 membri, din care doi vor fi desemnaţi de către adunarea generală din rindul membrilor săi, iar unul va fi nominalizat de Ministerul Finanţelor.Pînă la constituirea adunarii generale, cenzorii vor fi numiti de către Ministerul Finanţelor. Cenzorii pot primi o indemnizatie lunara în aceleasi condiţii ca şi membrii consiliului de administratie.Nu pot fi cenzori:a) rudele sau afinii pînă la al patrulea grad inclusiv sau sotii membrilor consiliului de administratie; … b) persoanele care primesc, sub orice formă, pentru alte functii decit aceea de cenzor, un salariu sau o remuneratie de la fundatie sau de la membrii consiliului de administratie al acesteia. … +
Articolul 25Fundatia C.R.I.M.M. poate constitui grupuri de lucru consultative, de specialitate, permanente sau temporare, pe baza hotărîrii consiliului de administratie. +
Capitolul 5Centrele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii +
Articolul 26Fundatia C.R.I.M.M. va sprijini constituirea şi functionarea, în fiecare reşedinţa de judet şi în municipiul Bucureşti, a centrelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, ca filiale ale fundatiei.Centrele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii îşi propun promovarea şi dezvoltarea, în plan local, a întreprinderilor mici şi mijlocii prin:a) elaborarea, în cadrul strategiei generale furnizate de Fundatia " Centrul Roman pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii" , a unor programe locale specifice; … b) coordonarea, la nivelul judeţului şi al municipiului Bucureşti, a acţiunilor în favoarea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii; … c) asigurarea cu baza materiala şi asistenţa tehnica a întreprinderilor mici şi mijlocii; … d) formarea şi perfectionarea personalului de specialitate şi a consultantilor pentru întreprinderi mici şi mijlocii; … e) obtinerea şi distribuirea de informaţii statistice privind dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii din zona respectiva. … +
Articolul 27Organizaţiile constituite din iniţiativa proprie sau din iniţiativa Fundatiei C.R.I.M.M., care îşi insusesc scopurile acesteia, vor putea primi un ajutor financiar de la Fundatia C.R.I.M.M., pe baza hotărîrii adunarii generale, la propunerea consiliului de administratie.Acest ajutor se acordă, pe baza cererii organizaţiei interesate, însoţită de documente dovedind indeplinirea condiţiilor prevăzute la primul alineat. +
Capitolul 6Patrimoniul Fundatiei C.R.I.M.M. +
Articolul 28Patrimoniul Fundatiei C.R.I.M.M. se constituie, în condiţiile legii, din donatii, subventii, contribuţii, legate, bunuri mobile şi imobile, fonduri obtinute din tara şi din strainatate, în lei şi în valută, de la persoane fizice şi juridice, din activităţi proprii şi din orice mijloace prevăzute de lege. +
Articolul 29Veniturile Fundatiei C.R.I.M.M. provin din:a) donatii ale persoanelor fizice şi juridice din România sau din strainatate; … b) vinzarea publicatiilor proprii şi a celor obtinute prin schimb; … c) executarea unor lucrari, studii, programe, expertize, angajate pe baze contractuale, în condiţiile legii; … d) taxe pentru participarea la cursuri sau alte activităţi stiintifice organizate de fundatie sau în cooperare. … Veniturile obtinute de fundatie se folosesc exclusiv în vederea realizării scopurilor prevăzute în cap. 2 din prezentul statut. +
Articolul 30Fundatia C.R.I.M.M. elaboreaza bugetul de venituri şi cheltuieli şi întocmeşte bilantul contabil, conform dispoziţiilor legale în vigoare. +
Articolul 31Gestiunea Fundatiei C.R.I.M.M. se tine de către personal calificat şi este supusă controlului membrilor comisiei de cenzori.Fundatia C.R.I.M.M. poate deschide cont la orice banca din România sau din strainatate, cu respectarea legislaţiei în vigoare.Operaţiunile financiare ale Fundatiei C.R.I.M.M. se vor putea face numai cu semnatura presedintelui sau a persoanei desemnate de acesta, în mod expres, prin imputernicire scrisa şi purtind stampila Fundatiei C.R.I.M.M. +
Capitolul 7Dispozitii finale şi tranzitorii +
Articolul 32Fundatia C.R.I.M.M. are stampila şi insemne proprii. +
Articolul 33Prezentul statut este valabil pe toata durata Fundatiei C.R.I.M.M., modificarea sau completarea sa urmind a se face în forma scrisa şi cu indeplinirea condiţiilor legale de fond şi de forma.Membrii Fundatiei C.R.I.M.M. recunosc prin aderare prevederile prezentului statut. +
Articolul 34Consiliul de administratie numit în condiţiile art. 15 alin. 2 şi 3 din prezentul statut are obligaţia ca, în termen de 180 de zile de la numirea sa, sa convoace prima adunare generală a membrilor, efectuind toate formalitatile prevăzute de lege. +
Articolul 35Prevederile prezentului statut se completeaza cu celelalte dispozitii legale în vigoare privind persoanele juridice.–––