STATUTUL*) din 22 noiembrie 1996

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 29 noiembrie 1996
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 1REFERIRE LAOG 39 28/08/1996
ART. 6REFERIRE LALEGE 33 29/03/1991
 Nu exista acte care fac referire la acest act

a Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar



Notă *) Aprobat prin Încheierea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României din 22 noiembrie 1996. + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, denumit în continuare Fondul, este constituit în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 39 din 28 august 1996, denumita în continuare ordonanţa, şi are ca scop garantarea rambursarii depozitelor constituite la societăţile bancare de către deponenti, persoane fizice, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în ordonanţa şi în prezentul statut.
 + 
Articolul 2Fondul este persoana juridică de drept public şi are sediul în municipiul Bucureşti.
 + 
Articolul 3Depozitele aparţinând persoanelor fizice, a căror rambursare este garantată de Fond, reprezintă orice sold creditor ce rezultă din sume depuse într-un cont bancar de orice tip, deschis pe numele uneia sau al mai multor persoane fizice, supuse rambursarii către deponenti de către societatea bancară, în conformitate cu legea şi cu termenii contractuali aplicabili.Sunt considerate depozite, în înţelesul prevederilor alin. 1, şi sumele atrase de societăţile bancare de la persoane fizice pentru care s-au emis certificate de depozit nominative.
 + 
Articolul 4Fondul garantează, în condiţiile şi în limitele prevăzute de prezentul statut, plata sumelor din depozitele deţinute de rezidenţi şi de nerezidenti, exprimate în moneda naţionala sau străină.Nu sunt garantate de Fond depozitele persoanelor fizice menţionate în anexa.
 + 
Capitolul 2Resursele financiare ale Fondului + 
Articolul 5Resursele financiare ale Fondului se constituie din următoarele încasări:a) contribuţia iniţială a societăţilor bancare;b) contribuţii anuale şi speciale ale societăţilor bancare;c) împrumuturi;d) venituri din lichidarea creanţelor sale;e) venituri din investirea resurselor sale;f) alte venituri (donaţii, subvenţii bugetare).
 + 
Articolul 6Toate societăţile bancare, persoane juridice române, precum şi sucursalele băncilor străine care funcţionează în România şi care sunt sau vor fi autorizate sa primească fonduri de la persoane fizice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancară, sunt obligate sa participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului.Resursele financiare prevăzute la art. 5 lit. a), b), c), d) şi f) vor fi utilizate pentru plata depozitelor garantate în condiţiile stabilite de ordonanţa.Resursele financiare prevăzute la art. 5 lit. e) vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie al acestuia.
 + 
Articolul 7Contribuţia iniţială prevăzută la art. 5 lit. a) va fi echivalenta cu 1,0% din capitalul social subscris al societăţilor bancare, înregistrat la data intrării în vigoare a ordonanţei.Contribuţia iniţială ce se va plati de către sucursalele din România ale băncilor străine va fi echivalenta cu 1,0% din valoarea capitalului social minim, prevăzut de normele Băncii Naţionale a României pentru o societate bancară, persoana juridică română, autorizata sa desfăşoare activitate bancară.Contribuţia iniţială se plăteşte astfel:– de către societăţile bancare, persoane juridice române, şi sucursalele din România ale băncilor străine, autorizate la data intrării în vigoare a ordonanţei, în sensul celor prevăzute la art. 6 alin. 1, în termen de 90 de zile calendaristice de la această dată;– de către societăţile bancare, persoane juridice române şi sucursalele băncilor străine din România, care vor fi autorizate sa desfăşoare activitatea bancară, în sensul celor prevăzute la art. 6, după intrarea în vigoare a ordonanţei, în termen de 10 zile calendaristice de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare din partea Băncii Naţionale a României.În cazul în care o societate bancară nu plăteşte contribuţia iniţială în termenele prevăzute mai sus, la cererea Fondului, Banca Naţionala a României va debita contul curent al societăţii bancare în cauza cu sumele datorate. Cererea va fi semnată de directorul general şi de contabilul-şef ai Fondului.Societăţile bancare ce vor rezultă ca urmare a unei fuziuni sau a altei modalităţi de transformare sunt scutite de plată contribuţiei iniţiale.
 + 
Articolul 8Contribuţia anuală prevăzută la art. 5 lit. b) va fi echivalenta cu 0,3% din suma totală a depozitelor persoanelor fizice, în lei şi în valută, existente în sold la data de 31 decembrie a anului precedent. Echivalentul în lei al depozitelor în valută se va calcula prin utilizarea cursului în lei al valutei respective, valabil la data de 31 decembrie a anului precedent, comunicat de către Banca Naţionala a României.Contribuţia anuală se stabileşte pe baza declaraţiei transmise Fondului de către fiecare societate bancară, prin intermediul unui formular, al cărui format şi data de raportare se vor stabili de Consiliul de administraţie al Fondului.Comisia de cenzori a societăţii bancare, precum şi auditorii externi ai acesteia au obligaţia de a verifica corectitudinea datelor înscrise în formular.Plata contribuţiei anuale se va face la termenele stabilite de Consiliul de administraţie al Fondului, dar nu mai tirziu de 31 martie a anului următor celui de raportare. În cazul în care plata contribuţiei anuale nu se va efectua la termen, se vor aplica prevederile art. 7 penultimul alineat.
 + 
Articolul 9Fondul poate majoră contribuţia anuală ce trebuie plătită de către o societate bancară până la nivelul a 0,6% din suma totală a depozitelor în lei şi în valută ale persoanelor fizice, dacă societatea bancară se angajează în politici bancare riscante şi nesanatoase, situaţii ce vor putea şi stabilite ca atare de Fond, prin reglementările sale.Majorarea contribuţiei anuale va fi facuta numai după ce s-a obţinut acordul Băncii Naţionale a României şi s-a dat dreptul societăţii bancare în cauza să-şi exprime opinia.Fondul va incunostiinta, prin consiliul de administraţie, societatea bancară respectiva asupra deciziei de majorare a contribuţiei anuale, cu cel puţin o luna înainte de expirarea anului de raportare.
 + 
Articolul 10În cazul în care resursele Fondului sunt insuficiente pentru a rambursa depozitele garantate de acesta, societăţile bancare vor plati o contribuţie specială în condiţiile ce vor fi stabilite de consiliul de administraţie al Fondului.Nivelul contribuţiei speciale plătite într-un exerciţiu financiar nu poate fi mai mare decît dublul contribuţiei anuale plătite în exerciţiul financiar respectiv şi se calculează pe baza depozitelor înregistrate în ultima zi a lunii precedente.
 + 
Articolul 11Contribuţiile societăţilor bancare vor fi plătite către Fond prin creditarea contului curent al acestuia, deschis la Banca Naţionala a României.
 + 
Articolul 12Consiliul de administraţie al Fondului, la propunerea directorului general executiv al acestuia, poate decide suspendarea plăţii de către societăţile bancare a contribuţiilor anuale, atunci când Fondul a acumulat un nivel de resurse care depăşesc 10,0% din totalul depozitelor persoanelor fizice, în lei şi în valută, aflate în sistemul bancar la acea data.În condiţiile în care se constată că nivelul resurselor a scăzut sub nivelul prevăzut la alineatul precedent, directorul general executiv al Fondului acţionează pentru reluarea plăţii contribuţiei anuale, informind despre aceasta şi Consiliul de administraţie al Fondului.
 + 
Articolul 13Contribuţiile plătite de societăţile bancare la Fond nu se restituie, inclusiv în cazul lichidării judiciare sau dizolvării unei societăţi bancare.
 + 
Articolul 14Fondul poate contracta împrumuturile prevăzute la art. 5 lit. c) numai atunci când activele sale nu sunt suficiente pentru a acoperi în întregime obligaţiile sale efective. Deciziile de contractare a împrumuturilor se iau de către Consiliul de administraţie al Fondului, pe baza documentaţiei prezentate de directorul general executiv al acestuia.Fondul se poate imprumuta de la stat, de la Banca Naţionala a României sau de la alte instituţii financiare. Consiliul de administraţie al Fondului poate cere Guvernului sa garanteze împrumuturile sale.
 + 
Capitolul 3Nivelul garantarii depozitelor şi plata depozitelor garantate + 
Articolul 15Fondul garantează plata către deponenti a fondurilor depozitate, în cazurile în care o societate bancară nu este în măsura să-şi onoreze obligaţiile faţă de aceştia.Plafonul în limita căruia se garantează plata către deponenti este de 10.000.000 lei pentru fiecare deponent, indiferent de moneda în care este constituit depozitul ori de numărul sau mărimea depozitelor. Fondul va modifica anual mărimea plafonului de garantare menţionat, prin indexarea acestuia cu indicele inflaţiei comunicat de Comisia Naţionala pentru Statistica.În limita plafonului garantat se include şi dobinda ce se datorează la depozitele respective până la data când acestea au devenit indisponibile.
 + 
Articolul 16Suma totală a obligaţiei unei societăţi bancare faţă de un deponent se va stabili prin însumarea tuturor depozitelor deţinute de acesta, inclusiv a dobinzii datorate şi neplătite la data când depozitele au devenit indisponibile, mai puţin suma obligaţiilor deponentului faţă de societatea bancară în cauza.Pentru depozitele în valută, echivalentul în lei se va calcula prin utilizarea cursului în lei faţă de valutele respective, publicat de Banca Naţionala a României, în vigoare la data când depozitele au devenit indisponibile.În cazul unui depozit comun, unde exista mai mulţi deţinători ai creanţei, partea fiecărui deţinător individual va fi luată în considerare pentru determinarea sumei totale menţionate la alin. 1. În absenta unei prevederi contrare a contractului de depozit, depozitul comun va fi divizat în părţi egale între deponenti.În cazul în care depozitul a fost contractat în favoarea unei terţe persoane, aceasta va beneficia de garantare, cu condiţia ca ea sa fi fost identificata sau să fie identificabila înainte de data la care a fost luată decizia privind indisponibilitatea depozitelor. În cazul în care exista mai mulţi beneficiari, se vor aplica regulile pentru depozitul comun.
 + 
Articolul 17Fondul va compensa plata depozitelor, atunci când acestea devin indisponibile.Depozitele sunt considerate indisponibile la data când:a) societatea bancară nu este în măsura, datorită unor motive legate direct de situaţia sa financiară, sa ramburseze depozitele conform condiţiilor legale şi contractuale aplicabile şi Banca Naţionala a României, în conformitate cu reglementările sale, a decis sa revoce autorizaţia de funcţionare a acesteia;b) instanţa judecătorească a hotărît lichidarea judiciară a societăţii bancare.
 + 
Articolul 18În cazul indisponibilitatii depozitelor, Consiliul de administraţie al Fondului va fixa o limita de timp în cadrul căreia lichidatorul va trebui sa trimită o situaţie completa privind persoanele fizice garantate de Fond şi suma totală a depozitelor fiecărui deponent garantat la data când depozitele au devenit indisponibile.Fondul este obligat sa publice, la sediul tuturor unităţilor teritoriale ale societăţilor bancare şi în cel puţin două ziare de circulaţie naţionala, atât informaţii privind indisponibilitatea depozitelor, cît şi date privind operaţiunea de compensare a depozitelor, perioada în cursul căreia va avea loc compensarea şi numele societăţilor bancare care vor fi mandatate să facă plata. De asemenea, vor fi făcute publice condiţiile ce trebuie îndeplinite şi formalităţile de urmat pentru a se obţine compensaţia.
 + 
Articolul 19Fondul va verifica creanţele deponentilor în raport cu depozitele indisponibile şi le va plati într-un termen de cel mult 3 luni de la data când depozitele au devenit indisponibile conform prevederilor art. 17.În situaţii excepţionale şi de la caz la caz, Consiliul de administraţie al Fondului, cu acordul Băncii Naţionale a României, va putea acorda trei prelungiri, fără ca vreuna dintre acestea să poată depăşi 3 luni.Prelungirile prevăzute la alineatul de mai sus nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garanţiei unui deponent care nu a fost în măsura să-şi valorifice la timp dreptul sau la o compensaţie în contul garanţiei. Dacă un deponent nu va putea prezenta o cerere pentru a obţine compensaţia în intervalul de timp prevăzut mai sus, din motive pentru care, în opinia Fondului, nu poate fi făcut responsabil, Fondul va putea plati compensaţia şi după expirarea intervalului amintit mai sus, dar nu mai tirziu de 3 ani de la începerea plăţii compensaţiilor. Decizia în acest sens o ia Consiliul de administraţie al Fondului.
 + 
Articolul 20Fondul se subroga în drepturile deponentilor pentru o sumă egala cu plăţile pe care le-a efectuat pentru compensarea depozitelor garantate.
 + 
Articolul 21Fondul va notifica deponentilor asupra sumelor pe care le vor primi, precum şi asupra modalitatii, locului şi datei plăţii.
 + 
Articolul 22Fondul poate mandata una sau mai multe societăţi bancare să efectueze plata depozitelor garantate în condiţiile ce vor fi stabilite de acesta. Decizia în acest sens o ia Consiliul de administraţie al Fondului.
 + 
Articolul 23Plata depozitelor garantate va fi facuta în lei.
 + 
Articolul 24Obligaţia societăţii bancare faţă de deponentii săi se reduce cu suma corespunzătoare plăţilor efectuate de Fond pentru compensarea depozitelor garantate.
 + 
Articolul 25Fondul va informa periodic, în scris, pe lichidatorul societăţii bancare asupra sumelor plătite deponentilor de către Fond.
 + 
Articolul 26Creanţele deponentilor, altele decît cele plătite de Fond, vor fi compensate din averea societăţii bancare, în conformitate cu prevederile legale privind reorganizarea şi lichidarea judiciară a societăţilor comerciale.
 + 
Capitolul 4Administraţia Fondului + 
Articolul 27Fondul este administrat de un consiliu de administraţie format din 7 membri.Consiliul de administraţie este compus din:a) trei membri numiţi de Banca Naţionala a României. Unul dintre aceştia este prim-viceguvernator sau viceguvernator al Băncii Naţionale a României şi va fi numit din oficiu preşedinte al Consiliului de administraţie al Fondului;b) doi membri numiţi de Asociaţia Română a Băncilor;c) un membru numit de Ministerul Finanţelor;d) un membru numit de Ministerul Justiţiei.Membrii Consiliului de administraţie al Fondului sunt numiţi pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit.Membrii Consiliului de administraţie al Fondului, ale căror mandate au expirat, vor rămâne în funcţie până la numirea succesorilor lor.Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului poate fi înlocuit, în caz de absenta sau de imposibilitate temporară de a participa, de către un membru al Consiliului de administraţie numit de el sau, în absenta acestei numiri, de cel mai în vârsta membru.În caz de deces, incompatibilitate sau imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului de către unul dintre membrii Consiliului de administraţie al Fondului, o persoană va fi numita, în condiţiile alin. 2, pentru durata restanta a mandatului. Se considera imposibilitate definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează indisponibilitate cu o durată de 90 de zile consecutive.Membrii Consiliului de administraţie al Fondului primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului.
 + 
Articolul 28Membrii Consiliului de administraţie al Fondului trebuie să fie cetăţeni români, domiciliaţi în România, în vârsta de minimum 35 de ani, cu o buna reputaţie şi activitate profesională în domeniile economic, financiar, bancar sau juridic, având o pregătire de specialitate de minimum 5 ani.
 + 
Articolul 29Membrii Consiliului de administraţie al Fondului:a) nu pot fi, între ei, soţi, rude sau afini până la gradul al doilea;b) nu trebuie să fie declaraţi faliţi;c) nu trebuie să aibă cazier judiciar.Membrii Consiliului de administraţie al Fondului nu pot lua parte la luarea deciziilor privind o societate bancară unde este angajata una dintre persoanele menţionate la lit. a).
 + 
Articolul 30Calitatea de membru al Consiliului de administraţie al Fondului încetează în una dintre următoarele situaţii:a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;b) prin demisie;c) la apariţia unei incompatibilităţi sau a unui impediment dintre cele prevăzute la art. 29 alin. 1;d) prin înlocuire, conform art. 27 alin. 6;e) prin revocare de către instituţia publică care l-a numit potrivit art. 27 alin. 2.
 + 
Articolul 31Consiliul de administraţie al Fondului trebuie să se întrunească cel puţin o dată pe luna în şedinţa ordinară. Consiliul de administraţie al Fondului poate fi convocat în şedinţa extraordinară de către preşedinte, din proprie iniţiativă sau la cererea oricărui membru al consiliului de administraţie.Consiliul de administraţie al Fondului trebuie să fie convocat în scris, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei.Convocarea trebuie să conţină ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfăşurare a şedinţei.Şedinţele vor avea loc la sediul Fondului sau în orice alt loc unde s-a convenit.În situaţia în care solicită acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea va fi facuta verbal.Consiliul de administraţie al Fondului deliberează în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii săi.Deciziile Consiliului de administraţie al Fondului se iau cu majoritate simpla de voturi din totalul membrilor acestuia.Consiliul de administraţie al Fondului numeşte un secretar pentru fiecare şedinţa, pentru întocmirea proceselor-verbale care vor cuprinde ordinea deliberărilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile separate. Procesul-verbal va fi semnat de toţi cei care au participat la şedinţa.
 + 
Articolul 32Atribuţiile Consiliului de administraţie al Fondului sunt următoarele:a) administrează şi controlează activitatea Fondului şi a directorului general executiv;b) propune Băncii Naţionale a României, pentru aprobare, Statutul Fondului şi aproba reglementările interne ale acestuia;c) aproba structura organizatorică a Fondului şi salariile personalului acestuia, care vor fi corelate cu salariile personalului Băncii Naţionale a României;d) numeşte şi eliberează din funcţie pe directorul general executiv;e) asigura publicarea listei iniţiale a societăţilor bancare şi a modificărilor ulterioare ale acesteia;f) obţine de la Banca Naţionala a României şi de la societăţile bancare documentele şi informaţiile necesare funcţionarii în bune condiţii a Fondului;g) aproba bilanţul, contul de profit şi pierderi şi bugetul de venituri şi cheltuieli ale Fondului;h) decide asupra majorării contribuţiilor în conformitate cu art. 9 alin. 1;i) decide asupra suspendării contribuţiilor în conformitate cu art. 12 alin. 1;j) hotărăşte politica de urmat în ceea ce priveşte stabilirea contribuţiilor speciale şi a nivelului acestora;k) decide asupra recurgerii la împrumuturi de către Fond;l) stabileşte şi verifica modul de respectare a criteriilor privind investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului;m) asigura îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plăţilor prevăzute de dispoziţiile şi reglementările în vigoare în cazul indisponibilitatii depozitelor;n) solicita efectuarea de audit extern la societăţile bancare;o) aproba contractarea, cu persoane fizice şi juridice române sau străine, de servicii de asistenţa de specialitate;p) exercita orice alte atribuţii ale Fondului prevăzute de dispoziţiile şi reglementările în vigoare.
 + 
Articolul 33Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului aduce la îndeplinire hotărârile consiliului şi îl informează asupra modului de realizare a acestora, în care scop are următoarele competente şi atribuţii:a) prezintă consiliului de administraţie proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi raportul anual de activitate;b) controlează activitatea directorului general executiv;c) îndeplineşte orice atribuţie data în sarcina sa de către consiliul de administraţie.
 + 
Articolul 34Directorul general executiv conduce operativ activitatea curenta a aparatului Fondului. Competentele şi atribuţiile sale sunt următoarele:a) angajează şi reprezintă Fondul în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, precum şi în faţa instanţelor judecătoreşti;b) elaborează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi al raportului anual de activitate, pe care le prezintă preşedintelui Consiliului de administraţie al Fondului;c) angajează şi concediază salariaţii Fondului, în care sens informează, în prealabil, Consiliul de administraţie al Fondului;d) angajează cheltuielile legate de funcţionarea aparatului propriu al Fondului;e) prezintă Consiliului de administraţie al Fondului sau preşedintelui acestuia, după caz, lucrările întocmite de organele de execuţie, asigurind aprobarea acestora, transmiterea lor pentru executare sau comunicarea la alte organe;f) angajează colaboratori externi pentru anumite activităţi, în care sens informează, în prealabil, Consiliul de administraţie al Fondului;g) exercita orice alte atribuţii ce-i sunt delegate de Consiliul de administraţie al Fondului şi de preşedintele acestuia.
 + 
Capitolul 5Utilizarea resurselor Fondului, evidenţa contabilă şi situaţiile financiare + 
Articolul 35Fondul are contul curent la Banca Naţionala a României, al carei consiliu de administraţie stabileşte condiţiile în care poate plati dobinda la soldul creditor al acestui cont.Fondul va investi resursele financiare disponibile în titluri de stat, titluri garantate de stat şi în obligaţiuni ale Băncii Naţionale a României. Criteriile privind investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului se stabilesc de către consiliul de administraţie al acestuia.Cheltuielile curente ale Fondului nu pot depăşi veniturile din investirea resurselor sale prevăzute la art. 5 lit. e).Profitul Fondului, obţinut prin diferenţa dintre veniturile din investirea resurselor prevăzute la art. 5 lit. e) şi cheltuielile sale curente, va fi utilizat pentru constituirea unui fond anual de premiere a salariaţilor, prin aplicarea unei cote de 2% asupra acestuia. Suma rămasă va fi repartizata pentru realizarea investiţiilor şi reîntregirea surselor pentru garantarea depozitelor în sistemul bancar, în conformitate cu deciziile Consiliului de administraţie al Fondului.
 + 
Articolul 36Fondul organizează şi tine evidenţa contabilă potrivit normelor proprii emise, cu avizul Băncii Naţionale a României şi al Ministerului Finanţelor.
 + 
Articolul 37Exerciţiul financiar al Fondului începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Fondului.
 + 
Articolul 38Bilanţul contabil anual al Fondului va fi aprobat de consiliul de administraţie al acestuia, în conformitate cu normele legale în vigoare. Totodată, Consiliul de administraţie al Fondului va prezenta Băncii Naţionale a României un raport anual de activitate, cel mai tirziu până la data de 30 aprilie a anului următor. Acest raport va fi dat publicităţii.
 + 
Articolul 39Fondul va avea 3 cenzori şi toţi atitea supleanţi, care vor fi aleşi de către Consiliul de administraţie al Fondului, la propunerea preşedintelui consiliului de administraţie al acestuia. Durata mandatului lor este de 3 ani şi pot fi realeşi.Cenzorii Fondului trebuie să fie experţi contabili.Cenzorii sunt remuneraţi cu o indemnizaţie fixa stabilită de Consiliul de administraţie al Fondului.Cenzorii îşi vor exercita personal mandatul lor.În caz de moarte, împiedicare fizica sau legală, încetare sau renunţare la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai în vârsta îl înlocuieşte.
 + 
Articolul 40Cenzorii Fondului sunt obligaţi:a) sa vegheze ca dispoziţiile legii şi ale statutului Fondului să fie îndeplinite de administratori;b) sa certifice indemnizaţia administratorilor;c) sa ia parte la întrunirile consiliului de administraţie, putind cere să se insereze în ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;d) sa certifice situaţiile financiare anuale – bilanţul contabil, contul de profit şi pierderi – care se vor supune aprobării Consiliului de administraţie al Fondului;e) sa întocmească un raport general asupra situaţiilor financiare anuale prezentate Consiliului de administraţie al Fondului şi, dacă este cazul, rapoarte speciale în cadrul aplicării prevederilor legale.
 + 
Articolul 41Pentru verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale, Fondul va putea utiliza experţi contabili independenţi sau societăţi comerciale de expertiza contabila. În acest sens, directorul general executiv va prezenta propuneri documentate Consiliului de administraţie al Fondului.
 + 
Capitolul 6Informaţii care se vor comunică Fondului + 
Articolul 42La cererea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Naţionala a României va comunică Fondului orice informaţii disponibile pe care le apreciază necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor acestuia.Fondul poate cere societăţilor bancare doar informaţiile care sunt necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale şi care nu sunt disponibile la Banca Naţionala a României.Informaţiile obţinute atât de la Banca Naţionala a României, cît şi de la societăţile bancare vor fi utilizate de către Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor sale.
 + 
Articolul 43Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Consiliul de administraţie al Fondului poate numi un auditor sau o altă persoană care să examineze evidentele contabile ale unei societăţi bancare. O asemenea examinare poate avea loc numai după obţinerea aprobării Băncii Naţionale a României.În cadrul examinării menţionate la alin. 1, Fondul sau persoana mandatata de acesta poate să solicite membrilor Consiliului de administraţie al Fondului şi salariaţilor societăţii bancare, precum şi auditorilor acestei societăţi orice informaţii necesare pentru calculul depozitelor garantate.
 + 
Articolul 44Membrii Consiliului de administraţie şi salariaţii Fondului, cît şi celelalte persoane angajate de către Fond au obligaţia de a nu dezvălui informaţiile obţinute în cursul activităţii lor, decît în condiţiile prevăzute de lege.
 + 
Capitolul 7Informaţii pentru deponenti + 
Articolul 45Societăţile bancare sunt obligate sa comunice deponentilor toate informaţiile referitoare la Fond, de care aceştia au nevoie, în special cele privind tipurile de depozite garantate, nivelul şi modul de calcul al garanţiei, condiţiile şi formalităţile ce trebuie îndeplinite pentru a se obţine o compensaţie din partea Fondului.Informaţiile prevăzute la alin. 1 trebuie să fie disponibile la toate sediile societăţilor bancare, într-un loc accesibil deponentilor, şi să fie prezentate într-o formă uşor de înţeles.Fondul va stabili reguli de prezentare a informaţiilor prevăzute la alin. 1, în care scop directorul general executiv va prezenta propuneri corespunzătoare Consiliului de administraţie al Fondului.
 + 
Articolul 46Societăţile bancare nu au dreptul să facă anunţuri către public în care să se prevadă alte tipuri de depozite garantate sau niveluri de garantare a depozitelor persoanelor fizice mai mari decît cele stabilite de Fond potrivit prevederilor legale.
 + 
Capitolul 8Sancţiuni + 
Articolul 47Dacă o societate bancară nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin în conformitate cu reglementările legale, la solicitarea Consiliului de administraţie al Fondului, Banca Naţionala a României poate proceda la modificarea autorizaţiei de funcţionare a societăţii bancare respective, în sensul retragerii dreptului acesteia de a atrage depozite de la persoanele fizice.Depozitele constituite înaintea datei de modificare a autorizaţiei de funcţionare, în condiţiile alin. 1, rămân garantate până la scadenta lor.
 + 
Articolul 48Societatea bancară căreia i-a fost modificată autorizaţia de funcţionare de către Banca Naţionala a României va continua să fie obligată sa plătească contribuţia anuală pentru exerciţiul financiar în cursul căruia a avut loc modificarea autorizaţiei de funcţionare.
 + 
Capitolul 9Dispoziţii finale + 
Articolul 49Fondul este constituit pe o perioadă de timp nedeterminată. Dizolvarea, încetarea activităţii, scindarea sau fuziunea lui poate fi infaptuita numai prin lege.
 + 
Articolul 50Statutul Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar se va publică în Monitorul Oficial al României.
 + 
Anexa 1LISTAdepozitelor care nu se garanteazăa) depozitele constituite drept garanţie pentru operaţiunile desfăşurate de deponenti cu societatea bancară respectiva;b) depozitele membrilor consiliilor de administraţie, ai comitetului de direcţie şi ai comisiei de cenzori din societatea bancară;c) depozitele experţilor contabili însărcinaţi cu certificarea bilanţului contabil al societăţii bancare;d) depozitele persoanelor fizice care deţin acţiuni ce reprezintă mai mult de 5% din capitalul societăţii bancare;e) depozite ale soţilor, rudelor şi afinilor până la gradul al doilea inclusiv, ale persoanelor prevăzute la lit. b), c) şi d) de mai sus;f) depozite ale unor terţe persoane fizice care acţionează în contul persoanelor prevăzute la lit. b), c) şi d) de mai sus;g) depozite ale persoanelor fizice ce deţin funcţii similare cu cele menţionate la lit. b), c) şi d) în alte societăţi comerciale din cadrul aceluiaşi grup de societăţi comerciale sau într-o societate comercială deţinând o participare de control în societatea bancară;h) depozite ale persoanelor fizice care au obţinut, în mod special, de la aceeaşi societate bancară, dobinzi sau alte avantaje financiare, în condiţii preferenţiale.În înţelesul ordonanţei, se considera condiţii preferenţiale obţinerea de către un deponent, persoana fizica, din partea unei societăţi bancare, a unor rate de dobinda sau a altor avantaje financiare ce depăşesc nivelurile practicate de respectiva societate bancară pentru depozite de aceeaşi natura, în aceeaşi moneda, aceeaşi categorie, aceeaşi durata şi aceeaşi suma şi care au contribuit la agravarea situaţiei financiare a societăţii bancare.Consiliul de administraţie al Fondului poate stabili şi alte criterii care vor fi luate în considerare în definirea condiţiilor preferenţiale;i) titlurile de credit, altele decît certificatele de depozit nominative, emise de aceeaşi societate bancară, sau obligaţii ce rezultă din accepte proprii sau bilete la ordin în circulaţie;j) sumele reprezentind active ale fondurilor de investiţii, acestea nefiind considerate, în înţelesul ordonanţei, depozite.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x