Notă …
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1 din 21 iulie 2011, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 636 din 6 septembrie 2011. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1(1)Academia de Științe Agricole și Silvice "Gheorghe Ionescu-Șișești", denumită în continuare ASAS, este for științific național de coordonare științifică și de consacrare academică în domeniile sale de activitate.(2)ASAS este instituție de drept public și de utilitate publică, autonomă, cu personalitate juridică, apolitică, de consacrare științifică și cercetare în domeniile fundamentale și aplicative ale agriculturii, silviculturii, zootehniei, acvaculturii, medicinii veterinare, îmbunătățirilor funciare, gospodăririi solurilor și apelor, ecologiei, protecției mediului, industriei alimentare, biotehnologiei, mecanizării agriculturii, economiei agrare, dezvoltării rurale și managementului agricol, denumite în continuare domeniul agricol, și reunește personalități consacrate în aceste domenii.(3)ASAS este promotoare a dezvoltării cunoașterii, cercetării științifice și progresului științific și tehnologic în domeniul agricol.(4)ASAS este continuatoarea și unica succesoare în drepturi a Institutului de Cercetări Agronomice al României, a Institutului Național Zootehnic, a Academiei de Agricultură a României și a Institutului Central de Cercetări Agricole, reorganizate în structura sa actuală.(5)ASAS funcționează sub coordonarea ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și colaborează cu alte ministere, instituții, organizații și operatori economici interesați în realizarea obiectivelor din domeniul agricol.(6)ASAS prezintă anual Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului sinteza rezultatelor cercetărilor încheiate de către unitățile din subordinea ASAS și finanțate de aceste ministere. ASAS publică Darea de seamă anuală cu sinteza rezultatelor obținute în cercetarea științifică din domeniul agricol. +
Articolul 2Sediul ASAS este în municipiul București, bd. Mărăști nr. 61, sectorul 1. +
Articolul 3(1)ASAS este organizată și funcționează potrivit Legii nr. 45/2009 privind organizarea și funcționarea Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești” și a sistemului de cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii și industriei alimentare, cu modificările și completările ulterioare, și în conformitate cu prezentul statut.(2)ASAS coordonează activitățile de cercetare științifică-dezvoltare tehnologică-inovare-CDI din domeniul agricol și are în subordine și/sau în coordonare instituții de cercetare-dezvoltare, institute naționale, institute și stațiuni de cercetare-dezvoltare-inovare cu sau fără baze experimentale, denumite în continuare unități de cercetare-dezvoltare. ASAS poate coordona științific sectoare de cercetare ale unor instituții și operatori economici, la solicitarea acestora.(3)ASAS poate să înființeze unități de cercetare-dezvoltare, baze experimentale și laboratoare proprii, cu profil agricol, precum și alte entități specializate, cu sau fără personalitate juridică, în scopul implementării strategiilor din domeniul cercetării, precum și al utilizării/administrării optime a patrimoniului agricol propriu, în condițiile legii și ale statutului propriu.(4)ASAS stabilește relații directe cu academii, instituții și unități de profil și organizații din țară și din străinătate, în domeniul său de activitate. +
Articolul 4ASAS exercită funcțiile de reprezentare, comunicare, administrare, evaluare, control, cooperare internațională și de elaborare a cadrului strategic, operațional, funcțional și financiar pentru cercetarea științifică, dezvoltarea tehnologică și inovarea din domeniul agricol. +
Articolul 5(1)Pentru realizarea funcțiilor sale, ASAS are următoarele atribuții principale:a)contribuie la fundamentarea direcțiilor de dezvoltare și a politicilor guvernamentale din domeniul agricol; … b)fundamentează și elaborează strategiile de cercetare-dezvoltare-inovare din domeniul agricol; … c)propune ministerelor și instituțiilor care gestionează programe și proiecte de cercetare-dezvoltare-inovare actualizarea obiectivelor, precum și lansarea de noi programe și proiecte de cercetare, vizând creșterea potențialului productiv, calitativ și cantitativ în agricultură, conservarea și valorificarea resurselor funciare, genetice, vegetale și animale și a celor de mediu; … d)gestionează fonduri din bugetul de stat și din surse proprii destinate activităților de cercetare-dezvoltare-inovare; … e)evaluează activitatea de cercetare-dezvoltare-inovare a unităților și a personalului de cercetare din domeniul agricol, în vederea atestării/acreditării acestora, conform legii; … f)propune și realizează prin unitățile proprii, în colaborare și în parteneriat cu alte unități, proiecte de cercetare-dezvoltare-inovare câștigate în sistem competițional sau atribuite în mod direct, în condițiile legii; … g)ASAS acordă:(i)titlurile academice de:– membru titular; … – membru corespondent; … – membru de onoare; … – membru asociat; … … (ii)distincțiile:– Meritul Academic «Gheorghe Ionescu-Șișești», în trei clase:– clasa I – Medalie mare și Diploma «Meritul Academic „Gheorghe Ionescu-Șișești“»; … – clasa II – Medalie mică și Diploma «Meritul Academic „Gheorghe Ionescu-Șișești“»; … – clasa III – Diploma «Meritul Academic „Gheorghe Ionescu-Șișești“»; … … – Meritul Științific «Nicolae Giosan», în două clase:– clasa I – Medalie mare și Diploma «Meritul Științific „Nicolae Giosan“»; … – clasa II – Diploma «Meritul Științific „Nicolae Giosan“»; … … – Meritul Agricol «Constantin Garoflid», în două clase:– clasa I – Medalie și Diplomă «Meritul Agricol „Constantin Garoflid“»; … – clasa II – Diplomă «Meritul Agricol „Constantin Garoflid“»; … … – Meritul Silvic «Victor Giurgiu», în două clase:– clasa I – Medalie și Diplomă «Meritul Silvic „Victor Giurgiu“»; … – clasa II – Diplomă «Meritul Silvic „Victor Giurgiu“»; … … … (iii)titlul de «Doctor Honoris Causa»; … (iv)pentru realizări deosebite, premii pe care le nominalizează prezidiul și secțiile științifice ale ASAS; … (v)cu ocazia unor evenimente și manifestări științifice și de extensie pentru merite deosebite:– diplome de excelență; … – diplome de merit; … – diplome aniversare; … – diplome ce marchează absolvirea unor cursuri de pregătire profesională sau instruire; … … (la 09-02-2024,
Litera g), Alineatul (1), Articolul 5, Capitolul I a fost modificată de Punctul 1., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 3 din 29 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 115 din 9 februarie 2024
)
… h)stimulează și promovează creațiile de mare valoare, prin acordarea de premii, burse pentru specializări etc.; … i)organizează și stimulează dezvoltarea cercetărilor multidisciplinare; … j)organizează manifestări științifice naționale și internaționale; … k)încheie parteneriate de asociere, pentru realizarea de obiective comune, cu instituții publice și organizații profesionale din țară și din străinătate, cu unități de cercetare și învățământ, cu operatori economici privați și publici, cu organizații neguvernamentale, fundații; … l)participă la evaluarea, monitorizarea și promovarea rezultatelor proiectelor de cercetare științifică din domeniul agricol; … m)colaborează în parteneriat, prin membrii săi, cu instituțiile de învățământ superior de stat și private la pregătirea prin masterat, doctorat și stagii postdoctorale a specialiștilor în domeniul agricol; … n)organizează cursuri de perfecționare continuă și de tehnică experimentală în domeniul agricol; … o)propune și realizează, cu personal propriu sau în colaborare și în parteneriat cu alte unități, programe și proiecte de cercetare multidisciplinare naționale și internaționale, cu finanțare de la bugetul de stat, din surse private și proprii; … p)acordă asistență tehnico-științifică și consultanță de specialitate; … q)organizează activități de editare de cărți, reviste și alte publicații; … r)reprezintă cercetarea științifică din domeniul agricol în relațiile internaționale cu instituții similare; … s)participă în comisii de specialitate la certificarea noilor produse folosite în agricultură și a creațiilor biologice din domeniul agricol, a tehnologiilor de cultivare a plantelor, de mecanizare a lucrărilor agricole, a produselor alimentare și biotehnologiilor; … t)organizează activitățile de certificare a creațiilor biologice în domeniul creșterii animalelor, a noilor tehnologii în producția vegetală și animală, a metodelor de analiză și control al siguranței produselor agroalimentare, precum și a metodelor de cercetare, cu respectarea legislației în vigoare; … u)participă la fundamentarea necesarului de fonduri de finanțare pentru conservarea și valorificarea resurselor genetice vegetale și animale, a resurselor de sol și apă, în vederea aprobării lor de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. … (2)ASAS poate suporta, din venituri proprii, pentru membrii săi, participări la congrese, simpozioane și alte manifestări științifice, precum și acordarea unor burse pentru specializări în cercetarea științifică din domeniul agricol.(3)ASAS stabilește necesarul suprafețelor de teren destinate cercetării în domeniile sale de activitate, caracterul indispensabil al terenurilor aflate în administrarea sa sau a unităților de cercetare-dezvoltare subordonate, propune atribuirea de noi suprafețe de teren destinate cercetării, sens în care poate fi inițiator al procedurilor de expropriere, potrivit Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, republicată.(4)ASAS participă la elaborarea proiectelor legislative privind cercetarea științifică din domeniul agricol.(5)ASAS îndeplinește și alte atribuții, stabilite prin lege. +
Capitolul IIMembrii ASAS +
Articolul 6(1)ASAS are în componența sa membri titulari, membri corespondenți, membri de onoare români și străini și membri asociați.(2)Numărul maxim de membri titulari și membri corespondenți este de 181, iar cel al membrilor de onoare, cetățeni români, rezidenți în țară, este de 40. Numărul membrilor asociați este de 50% din totalul membrilor titulari și corespondenți.(3)Membrii ASAS sunt cetățeni români aleși dintre personalitățile recunoscute în țară și/sau în străinătate, care s-au distins prin realizări deosebite și contribuții la progresul științei și tehnologiei în domeniul agricol. +
Articolul 7(1)Membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare sunt aleși pe viață, iar membrii asociați sunt aleși pentru o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși.(2)Propunerile pentru primirea de membri corespondenți se fac dintre membrii asociați și alți oameni de știință de înaltă ținută științifică și morală, cu activitate și contribuții științifice de excepție, cu impact asupra dezvoltării domeniului agricol.(3)Propunerile pentru primirea de membri titulari se fac din rândul membrilor corespondenți, luându-se în considerare și activitățile desfășurate în cadrul ASAS, inclusiv rezultatele activității lor ca membri corespondenți.(4)Propunerile pentru primirea de membri de onoare români sau străini se fac dintre personalitățile cu reputație națională și internațională, distinși prin realizări care au contribuit la dezvoltarea științei și tehnologiei agricole și la creșterea prestigiului ASAS.(5)Propunerile pentru primirea de membri asociați se fac dintre specialiștii cu realizări deosebite în cercetare și care prin activitatea lor susțin și contribuie la realizarea obiectivelor ASAS.(6)Pentru candidatura de membru asociat, corespondent și titular al ASAS, candidații trebuie să aibă activitate de cercetare științifică în domeniile secției, în concordanță cu "Criteriile minimale" stabilite în Regulamentul pentru primiri de membri ASAS, aprobat în adunarea generală. +
Articolul 8(1)Candidații pentru alegerea de membri sunt desemnați, prin vot secret, de către secțiile științifice, pe baza propunerilor făcute de membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare din țară, de consiliile științifice ale unităților de cercetare-dezvoltare și de filialele ASAS, potrivit prevederilor prezentului statut, cu precădere a celor care au activat sau activează în unități de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol. Propunerile pentru membri ASAS se fac și de prezidiul ASAS.(2)Evaluarea pentru alegerea de membri ai ASAS se realizează pe baza dosarului complet întocmit de către candidat și se analizează în cadrul Secției științifice, ținându-se seama de criteriile prevăzute în Regulamentul pentru primirea de membri ai ASAS. Dosarul candidatului se depune la secția științifică cu cel puțin 60 de zile înainte de ședința de secție convocată pentru alegeri.(3)Membrii ASAS sunt aleși de adunarea generală a ASAS, prin vot secret, cu excepția membrilor asociați, pentru care alegerea se face prin vot deschis. +
Articolul 9Dosarele candidaților la alegerea de membri ai ASAS vor cuprinde: curriculum vitae, două recomandări de la membrii titulari, corespondenți și de onoare ai ASAS și, facultativ, recomandări de la instituțiile prevăzute în prezentul statut, fișa sintetică cu precizarea creațiilor biologice științifice, a tehnologiilor, metodelor, invențiilor, inovațiilor brevetate, în curs de brevetare, aplicate în producție sau laboratoare, cu confirmarea acestora, memoriu de activitate, lista publicațiilor și 10 lucrări științifice considerate de candidat semnificative pentru activitatea sa și documente ce atestă activitatea în cercetarea științifică agricolă. Membrii ASAS, pe durata mandatului de membru al prezidiului, nu dau recomandări pentru primirea de noi membri. +
Articolul 10Secția științifică, în prima etapă, desemnează un colectiv care analizează eligibilitatea candidatului pe baza dosarului depus, caracterul de noutate științifică a rezultatelor obținute și aplicate și prezintă președintelui secției concluziile sale scrise. În a doua etapă, secția organizează ședința de alegeri pentru ocuparea locurilor vacante din secție. Colectivul de analiză prezintă membrilor secției concluziile sale, respectiv lista candidaților eligibili. Decizia asupra propunerii de acordare a titlului de membru titular, corespondent și de onoare al ASAS se ia prin vot secret, iar pentru membrii asociați ai ASAS prin vot deschis, cu două treimi din membrii votanți prezenți la ședință. +
Articolul 11(1)Cvorumul secției se constituie cu majoritatea simplă a membrilor titulari, corespondenți și de onoare ai acesteia. Votul se exprimă direct sau, în cazuri excepționale, prin corespondență, în scris, cu aprobarea biroului prezidiului și asigurarea confidențialității.Membrii votanți pentru alegerea de membri ASAS în ședința secției sunt:– membrii titulari, pentru alegerea membrilor titulari; … – membrii titulari, membrii de onoare și membrii corespondenți pentru alegerea membrilor corespondenți, membrilor de onoare și a membrilor asociați. … Pentru alegerea în ședința secției a conducerii secției – președinte, vicepreședinți și membrii biroului, precum și pentru desemnarea în secție a candidaților pentru conducerea ASAS – președinte, vicepreședinți și secretar general – votează membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare din țară.(2)În situația în care în secție, prin votul pentru desemnarea candidaților, în cel mult 3 runde, nu a rezultat niciun candidat care să întrunească cel puțin două treimi din numărul de voturi ale membrilor care votează, locurile rămân vacante, iar alegerea candidaților se reia la următoarea ședință de alegeri. +
Articolul 12(1)Propunerile secției însoțite de fișele de prezentare ale candidaților desemnați se înaintează biroului prezidiului, cu cel puțin 25 de zile înainte de adunarea generală, pentru a fi analizate de prezidiu, care validează sau invalidează propunerea secției. Validarea de către prezidiu se face prin vot secret cu cel puțin două treimi din voturile exprimate.(2)Fișele de prezentare și CV-urile candidaților desemnați de secție și validați de prezidiu se publică pe site-ul ASAS, cu 15 zile înainte de alegerile din adunarea generală. +
Articolul 13(1)Candidaturile validate prin vot de către prezidiu se supun procedurii de alegere în adunarea generală a ASAS. Membrii votanți, pentru alegerea în adunarea generală de membri ASAS, sunt cei prevăzuți la art. 11 alin. (1). Alegerea de către adunarea generală a ASAS a membrilor titulari, a membrilor corespondenți și a membrilor de onoare este validată de votul favorabil a cel puțin două treimi dintre membrii votanți prezenți. Membrii asociați sunt aleși prin vot deschis, cu cel puțin două treimi din totalul membrilor votanți.(2)Lista noilor membri ai ASAS se publică pe site-ul ASAS. +
Articolul 14(1)Membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare au următoarele drepturi și îndatoriri:a)să își expună opiniile asupra problemelor dezbătute; … b)să interpeleze conducerile secțiilor și filialelor în ședințele acestora și conducerea ASAS în adunarea generală a ASAS asupra problemelor de interes comun; … c)să fie desemnați de secție ca membri ai consiliilor de administrație/științifice în institutele și stațiunile de profil, precum și în comisiile de specialitate; … d)să ia parte la activitatea și lucrările secției și ale filialei de care aparțin și să se implice în activitățile ASAS; … e)să participe activ la manifestările științifice inițiate de ASAS, de secții, filiale și unitățile de cercetare-dezvoltare; … f)să prezinte anual secțiilor din care fac parte informări scrise asupra activității lor. … (2)Membrii asociați au dreptul și îndatorirea de a lua parte și de a-și exprima opiniile asupra problemelor discutate la ședințele secției de specialitate, ale filialei din care fac parte și în adunarea generală și pot fi desemnați de secție ca membri ai consiliilor de administrație/științifice. +
Articolul 15(1)Membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare rezidenți în țară primesc de la bugetul de stat, prin bugetul ASAS, o indemnizație lunară stabilită prin lege.(2)Membrii ASAS care sunt și membri ai altor academii din țară optează în scris, în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului statut, pentru o singură indemnizație academică.(3)În cazul membrilor ASAS cu vârsta până la 70 de ani valizi, ce beneficiază de indemnizații conform art. 12 alin. (1) din Legea nr. 45/2009, cu modificările și completările ulterioare, care în mod repetat nu participă la activități organizate de ASAS sau destinate realizării obiectivelor acesteia, prezidiul poate stabili măsuri corespunzătoare de sancționare. +
Articolul 16În vederea îmbunătățirii structurii de vârstă în ASAS, membrii titulari și corespondenți de peste 80 de ani care, datorită vârstei sau sănătății, nu mai pot activa în ASAS, la cererea acestora sau la propunerea prezidiului și cu aprobarea adunării generale, pot fi trecuți în rândul membrilor de onoare, în limita locurilor vacante, păstrându-și toate drepturile anterioare. +
Capitolul IIIOrganizarea și funcționarea ASAS +
Articolul 17(1)ASAS are în structură secții științifice, comisii de specialitate, filiale, Unitatea de management pentru programe și proiecte de cercetare-dezvoltare (UMPP), biblioteca cu fondul de carte și compartimente de lucru.(2)Activitatea științifică și de coordonare a unităților de cercetare-dezvoltare de către ASAS se realizează prin secțiile științifice formate din membri ai ASAS, filiale și comisii de specialitate. +
Articolul 18(1)Secțiile științifice reprezintă verigile de bază ale organizării ASAS, care asigură îndeplinirea rolului acesteia de promotoare a dezvoltării în domeniul agricol.(2)Secțiile științifice de specialitate sunt următoarele:– Știința solului, îmbunătățiri funciare, gospodărirea apelor și protecția mediului; … – Cultura plantelor de câmp; … – Horticultură; … – Zootehnie; … – Medicină veterinară; … – Industrie alimentară; … – Silvicultură; … – Economie agrară și dezvoltare rurală; … – Mecanizarea agriculturii. … +
Articolul 19Pentru corelarea potențialului secțiilor cu dezvoltarea actuală și de viitor a științelor din domeniul agricol, numărul minim de membri titulari și membri corespondenți ai unei secții este de 10 membri, fapt care se va realiza printr-o redistribuire a numărului de locuri, în decurs de 8 ani, de la secțiile cu un număr mai mare de 30 de membri, pe măsura vacantării locurilor. +
Articolul 20Secția științifică are următoarele atribuții și responsabilități:a)coordonează, monitorizează și controlează activitatea de cercetare științifică a unităților de cercetare-dezvoltare din profilul său; … b)urmărește modul de realizare a proiectelor și programelor de cercetare proprii sau obținute prin competiție; … c)dezbate probleme științifice și stabilește acțiunile care interesează ASAS și unitățile de cercetare-dezvoltare; … d)analizează rapoarte privind activitățile unităților de cercetare-dezvoltare și prezintă biroului prezidiului concluziile sale; … e)analizează informările membrilor secției privind activitatea desfășurată anual; … f)propune înființarea, organizarea internă, reorganizarea sau desființarea unităților de cercetare-dezvoltare din domeniul său de activitate; … g)analizează rapoartele unităților de cercetare-dezvoltare privind evaluarea anuală a activității de cercetare a personalului de cercetare; … h)propune premierea celor mai valoroase realizări științifice; … i)propune comisiile de concurs pentru ocuparea postului de director general/director, avizează comisiile de concurs pentru ocuparea celorlalte funcții de conducere din unitățile de cercetare-dezvoltare subordonate/coordonate și asigură ca în aceste comisii ASAS să fie reprezentată de cel puțin un membru; … j)colaborează cu filialele pentru rezolvarea problemelor unităților de cercetare-dezvoltare din zona de influență a acestora; … k)organizează manifestări științifice; … l)realizează prevederile art. 10, 11 și 12; … m)la ședințele secției pot participa, ca invitați, directorii institutelor de cercetare-dezvoltare care nu sunt membri ASAS și, după caz, și alți specialiști din domeniu. … +
Articolul 21(1)Secția este condusă de un birou format din președinte, unul sau 2 vicepreședinți și membri, aleși de către membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare din țară.(2)Președintele de secție se alege dintre membrii titulari. În caz că în secție niciunul dintre membrii titulari nu este valid sau secția nu are membri titulari, președintele de secție poate fi ales și din rândul membrilor corespondenți. Vicepreședinții de secție și membrii biroului se aleg din rândul membrilor titulari și membrilor corespondenți. Alegerea președintelui de secție se face pe o perioadă de 4 ani. Candidații pentru biroul secției, pentru a fi aleși, la primul tur de scrutin trebuie să obțină cel puțin două treimi din numărul de voturi ale membrilor votanți prezenți, în condițiile realizării cvorumului. La al doilea tur de scrutin, dacă este cazul, se decide alegerea biroului secției, cu majoritate simplă de voturi, în condițiile realizării cvorumului.(3)În cazul absenței președintelui, conducerea secției este asigurată de către vicepreședinte sau un membru al biroului secției, iar în caz de indisponibilitate mai mare de 6 luni sau de demisie se alege un președinte interimar pe durata rămasă până la încheierea mandatului inițial. +
Articolul 22(1)Președintele secției organizează, îndrumă și controlează întreaga activitate a secției și are următoarele atribuții:a)reprezintă secția și rezolvă problemele curente; … b)convoacă și conduce ședințele biroului și secției; … c)ia măsurile necesare realizării hotărârilor luate în ședințele biroului și secției; … d)informează membrii secției asupra activității biroului secției; … e)prezintă anual prezidiului ASAS informări asupra activității secției și a unităților de cercetare din profilul său. … (2)Funcția de secretar științific de secție se ocupă prin concurs, dintre candidații cu titlul de doctor și vechime minimă de 5 ani în unitatea de cercetare. Secretarul științific are următoarele atribuții:a)realizează lucrările curente și de specialitate ale biroului și secției; … b)pregătește ordinea de zi și documentațiile ședințelor de birou și secție și contribuie la cele ale adunării generale; … c)duce la îndeplinire alte atribuții stabilite de președintele secției și biroul prezidiului ASAS; … d)păstrează și gestionează dosarele membrilor ASAS din secția respectivă, precum și dosarele candidaților pentru a deveni membri ASAS; … e)păstrează corespondența ASAS cu instituții, ministere și unități de cercetare-dezvoltare; … f)întocmește răspunsurile pe baza rezoluției președintelui de secție către instituțiile și unitățile solicitante; … g)întocmește planurile de lucru ale secției și urmărește realizarea lor după aprobare; … h)întocmește informări, sinteze, documentații de cercetare științifică și alte materiale solicitate secției; … i)întocmește dările de seamă periodice și anuale; … j)participă la elaborarea de strategii, planuri tematice, execută proiecte de cercetare științifică, documentații, lucrări de popularizare etc.; … k)realizează legătura permanentă cu unitățile de cercetare-dezvoltare subordonate din domeniul de activitate al secției; … l)face parte din secretariatul științific al ASAS. … +
Articolul 23Dezbaterile din ședințele biroului secției și ale secției se consemnează de către secretarul secției în registrul de procese-verbale. Toate documentele secțiilor și filialelor ASAS se păstrează în arhivele acestora timp de 5 ani, după care se transferă în arhiva ASAS. +
Articolul 24Filiala ASAS reprezintă forma teritorială de organizare a activității ASAS în țară și în străinătate (în afara țării), fără personalitate juridică, care îi reunește pe toți membrii ASAS, cercetători, cadre didactice, directori ai unităților de cercetare din cadrul ASAS și alți specialiști din zona respectivă, și își desfășoară activitatea în baza regulamentului de organizare și funcționare propriu aprobat de către adunarea generală a ASAS.(la 09-02-2024,
Articolul 24, Capitolul III a fost modificat de Punctul 2., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 3 din 29 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 115 din 9 februarie 2024
)
+
Articolul 25(1)Filiala este condusă de un birou format din președinte, membru titular sau corespondent al ASAS, 1-2 vicepreședinți și 1-3 membri. Filiala are și un secretar.(2)Biroul filialei este ales prin vot secret de adunarea membrilor filialei, pe o perioadă de 4 ani. Hotărârile biroului se validează de adunarea membrilor filialei.Filiala ASAS are următoarele atribuții:a)dezbate probleme științifice și alte aspecte care interesează activitatea de cercetare-dezvoltare-inovare din aria teritorială aferentă; … b)monitorizează, evaluează și stimulează cooperarea în activitatea de cercetare științifică între unitățile de cercetare-dezvoltare și universitățile de profil din zona aferentă, utilizând aceleași criterii ca ale secțiilor ASAS și în colaborare cu ele; … c)organizează manifestări științifice zonale și naționale; … d)înaintează secțiilor științifice de profil propuneri de candidați merituoși pentru alegerea de membri ai ASAS; … e)înființează comisii sau colective de lucru pentru rezolvarea problemelor specifice domeniului agricol din zona de influență a filialei; … f)ia hotărâri, în condițiile cvorumului, cu majoritatea simplă din numărul membrilor; … g)discuțiile, dezbaterile și hotărârile luate în biroul și ședințele de lucru ale filialei se consemnează într-un registru de procese-verbale, conform prevederilor art. 23. … +
Articolul 26Președintele filialei are următoarele atribuții:a)reprezintă filiala în toate relațiile ei și rezolvă problemele curente; … b)convoacă și conduce ședințele biroului și ale filialei; … c)ia măsurile necesare realizării hotărârilor luate de birou și în ședințele membrilor filialei; … d)prezintă anual prezidiului ASAS informări asupra activității filialei și a unităților de cercetare-dezvoltare aferente din zona de activitate. … +
Articolul 27(1)UMPP gestionează fondurile alocate pentru cercetare-dezvoltare din programele și proiectele proprii și ale unităților de cercetare-dezvoltare, programele naționale, proiectele de interes național strategic de lungă durată, europene sau internaționale, câștigate în sistem competițional sau atribuite în mod direct, conform legislației în vigoare.(2)Structura, atribuțiile și regulamentul de funcționare ale UMPP se stabilesc de prezidiul ASAS.(3)Finanțarea UMPP se face din fondurile pe care le gestionează, alocate programelor și proiectelor conduse de aceasta, în limita a 3-5%. +
Articolul 28Prin hotărârea prezidiului ASAS se pot organiza comisii științifice de specialitate și colective de lucru permanente sau temporare în subordinea prezidiului ASAS, a secției de specialitate sau, după caz, a filialei. Programul de acțiuni al acestor organisme se aprobă, după caz, de biroul prezidiului, de secție ori de filială. +
Articolul 29Președinții comisiilor științifice de specialitate sunt membri ASAS, iar președinții colectivelor de lucru sunt membri ASAS sau specialiști din domeniu și au următoarele atribuții:a)asigură aplicarea hotărârilor prezidiului și ale secțiilor de specialitate; … b)răspund de organizarea activităților în conformitate cu planul de acțiuni aprobat și prezintă prezidiului raportul solicitat la termenul stabilit; … c)asigură legătura permanentă cu prezidiul ASAS, cu secțiile de specialitate sau filiala. … +
Articolul 30(1)Patrimoniul ASAS este alcătuit din bunuri proprii mobile și imobile dobândite cu titlu de proprietate și din donații, bunuri mobile și imobile proprietate publică sau privată a statului, atribuite în administrare sau în folosință, și din alte bunuri dobândite în condițiile legii.(2)Patrimoniul ASAS poate fi administrat printr-o fundație constituită prin hotărâre a prezidiului ASAS. +
Articolul 31(1)ASAS are în structura sa personal științific, tehnic, economic, juridic și administrativ, care asigură activitatea curentă.(2)Structura organizatorică a ASAS se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Numărul maxim de posturi al ASAS este de 60, exclusiv funcțiile alese.(3)Atribuțiile și răspunderile personalului de lucru al ASAS se stabilesc prin Regulamentul de organizare și funcționare al ASAS, aprobat de adunarea generală și publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.(4)Statul de funcții al personalului ASAS se aprobă de președinte, cu respectarea dispozițiilor legale.(5)Personalul necesar desfășurării activității ASAS este numit sau angajat, după caz, de președinte, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare.(6)Salarizarea personalului ASAS se asigură de la bugetul de stat și din venituri proprii. +
Capitolul IVConducerea ASAS +
Articolul 32(1)Conducerea ASAS este realizată de adunarea generală, prezidiu, biroul prezidiului și președinte.(2)Adunarea generală este organul suprem de conducere al ASAS, alcătuit din membri titulari, membri corespondenți și membri de onoare români, cu rezidența în țară.(3)La adunarea generală participă și membrii asociați ai ASAS și, ca invitați, reprezentanți ai ministerelor de specialitate, reprezentanți ai unităților de cercetare-dezvoltare, ai instituțiilor de învățământ superior și ai beneficiarilor rezultatelor activității de cercetare.(4)Adunarea generală este legal constituită în prezența a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al membrilor titulari, membrilor corespondenți și al membrilor de onoare, fără a fi luați în calcul membrii absenți cu vârsta de peste 80 de ani și membrii rezidenți în străinătate. Hotărârile adunării generale se adoptă cu majoritatea simplă a membrilor votanți prezenți și cu majoritate de două treimi în cazurile prevăzute la art. 13 alin. (1) și art. 42 alin. (7).(5)Adunarea generală se întrunește în sesiune ordinară o dată pe an și în sesiuni extraordinare ori de câte ori este nevoie.(6)Adunarea generală se convoacă de președinte, de prezidiu sau la solicitarea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor titulari, membrilor corespondenți și membrilor de onoare.(7)Adunarea generală se convoacă în scris, cu cel puțin 15 zile înaintea datei stabilite.(8)Documentele de interes public prezentate în cadrul adunărilor generale se publică pe site-ul ASAS. +
Articolul 33Adunarea generală are următoarele atribuții principale:a)alege, prin vot secret, pe baza propunerilor din secțiile științifice și validate de prezidiu, membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare și alege, prin vot deschis, membrii asociați, în limita locurilor devenite vacante; … b)alege, prin vot secret, președintele și vicepreședinții, dintre membrii titulari, și secretarul general, dintre membrii titulari și corespondenți, propuși de secțiile științifice; … c)dezbate și aprobă activitatea prezidiului; … d)stabilește prioritățile de cercetare științifică din domeniul agricol; … e)aprobă bugetul de venituri și cheltuieli al ASAS; … f)adoptă Statutul și Regulamentul de organizare și funcționare ale ASAS, în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I; … g)aprobă Regulamentul de organizare și funcționare al filialelor ASAS și al Consiliului de evaluare, atestare și acreditare pentru cercetare-dezvoltare în domeniul agricol; … h)stabilește măsuri de îmbunătățire și dezvoltare a activității ASAS; … i)decernează, în ședințe solemne, premiile și distincțiile anuale ale ASAS, pentru cele mai merituoase lucrări și realizări din domeniu; … j)aprobă Statutul și Regulamentul de organizare și funcționare ale Comisiei de certificare a creațiilor biologice în domeniul creșterii animalelor și a noilor tehnologii în producția vegetală și animală și a metodelor de cercetare; … k)stabilește limitele dreptului de administrare acordat Fundației Patrimoniu ASAS. … +
Articolul 33^1(1)Membrii ASAS participă la adunarea generală: personal, prin intermediul mijloacelor electronice sau prin corespondență.(2)Votul membrilor este personal. Acesta poate fi deschis sau secret.(3)În situații excepționale, care fac imposibilă prezența membrilor la sediul ASAS, constatate de prezidiu, ședințele adunării generale se pot desfășura prin mijloace electronice – aplicații web-online, iar voturile se pot exprima direct, prin mijloace electronice sau prin corespondență, pe baza unui regulament de vot aprobat de prezidiu.(4)Constatarea și decizia declarării situațiilor excepționale revin prezidiului ASAS, după consultarea membrilor secțiilor.(la 07-06-2021,
Capitolul IV a fost completat de Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1 din 12 mai 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 574 din 07 iunie 2021
)
+
Articolul 34(1)Prezidiul este organul de conducere al ASAS între sesiunile adunării generale, alcătuit din președintele ASAS, vicepreședinți, secretarul general, președinții secțiilor științifice, președinții filialelor, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, ministrul mediului și pădurilor, președintele Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică, președintele Secției de științe agricole și silvice a Academiei Române, președintele ASAS din mandatul anterior și președintele de onoare al ASAS. Din prezidiu mai pot face parte rectorii universităților de științe agricole și medicină veterinară și un reprezentant al organizațiilor profesionale ale producătorilor și procesatorilor din agricultură și silvicultură. Au drept de vot, în cadrul ședințelor prezidiului, numai membrii ASAS, ceilalți membri ai prezidiului având drept de vot consultativ.(2)La ședințele prezidiului pot fi invitați și alți specialiști, în funcție de problemele luate în discuție.(3)Prezidiul este statutar constituit în prezența unei majorități simple a membrilor săi cu drept de vot. Hotărârile se iau prin vot, cu majoritate de două treimi din numărul membrilor prezenți sau prin consens. În cazul absenței unui președinte de secție sau de filială, acesta poate să desemneze un reprezentant la ședința prezidiului, cu drept de vot consultativ.(4)Hotărârile prezidiului sunt executorii.(5)Ședințele prezidiului se țin o dată la două luni și ori de câte ori este nevoie. +
Articolul 35Prezidiul are următoarele atribuții principale:a)îndeplinește hotărârile adunării generale; … b)adoptă hotărâri referitoare la orientarea și coordonarea activității științifice; … c)propune Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerului Mediului și Pădurilor, Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, precum și altor ministere obiective prioritare de cercetare-dezvoltare și face propuneri de finanțare pentru programe, proiecte și teme de cercetare din domeniul agricol și urmărește realizarea acestor propuneri; … d)examinează propunerile secțiilor și ia hotărâri privitoare la activitatea științifică și la patrimoniul ASAS; … e)stabilește atribuțiile și răspunderile vicepreședinților și ale secretarului general, la propunerea președintelui; … f)acordă delegări de competență institutelor și stațiunilor de cercetare-dezvoltare, în condițiile legii; … g)aprobă primirea de sponsorizări, donații și alte bunuri, în folosul ASAS, în condițiile legii; … h)aprobă colaborări științifice cu academii și instituții similare din țară și din străinătate și hotărăște cu privire la afilierea ASAS la organisme științifice internaționale; … i)aprobă pentru domeniul agricol, cu avizul conform al Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică, Regulamentul specific de concurs pentru obținerea gradelor profesionale de cercetător științific I și cercetător științific II pentru unitățile de cercetare-dezvoltare din subordinea/coordonarea sa; … j)aprobă rezultatele concursurilor pentru obținerea gradelor profesionale de cercetător științific I și II din unitățile de cercetare-dezvoltare din subordinea și/sau coordonarea ASAS și le transmite Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului pentru validare; … k)sprijină organizarea de manifestări științifice cu participare națională și internațională; … l)aprobă înființarea de comisii științifice de specialitate și colective de lucru din domeniul agricol pentru rezolvarea unor probleme urgente sau de durată; … m)hotărăște convocarea adunării generale ordinare și extraordinare; … n)examinează și validează propunerile secțiilor și ale biroului prezidiului privind alegerea de membri titulari, membri corespondenți, membri de onoare și membri asociați; … o)prezintă adunării generale informări asupra activității ASAS, precum și programe de activitate; … p)aprobă componența Consiliului de evaluare, atestare și acreditare pentru activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare în domeniul agricol și prezintă adunării generale spre adoptare regulamentul de organizare și funcționare al acestuia; … q)aprobă, la solicitarea unităților de cercetare-dezvoltare și a altor instituții și operatori economici cu sectoare de cercetare acreditate, coordonarea științifică a acestora; … r)validează rezultatele alegerii conducerilor secțiilor și filialelor ASAS; … s)prezidiul, pe baza unei analize temeinice, poate suspenda biroul secției și poate organiza noi alegeri, în cazul în care activitatea acestuia este necorespunzătoare; … t)acordă titluri academice de membru titular, membru corespondent, membru de onoare și doctor la propunerea secțiilor, cu avizul prezidiului și acordul adunării generale a ASAS, astfel:(i)membrii asociați sunt propuși de către secțiile științifice ale ASAS, validați prin vot deschis de prezidiul ASAS și cu acordul prin vot deschis al adunării generale a ASAS; … (ii)distincțiile acordate de către ASAS sunt validate prin vot secret de către prezidiul ASAS. Propunerile pentru acordarea distincțiilor de către ASAS se fac în baza prezentului statut de către o comisie specială pentru acordarea acestor distincții; … (iii)acordarea premiilor de către prezidiu și secțiile științifice ale ASAS se face în baza unui regulament aprobat de către prezidiul ASAS. Premiile sunt aprobate prin vot secret de către prezidiul ASAS; … (iv)diplomele, indiferent de tipul lor, sunt propuse de către secțiile științifice și președintele ASAS, validate în biroul prezidiului și aprobate în prezidiu prin vot deschis; … (la 09-02-2024,
Litera t), Articolul 35, Capitolul IV a fost modificată de Punctul 3., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 3 din 29 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 115 din 9 februarie 2024
)
… u)propune președintelui ASAS spre aprobare bugetele de venituri și cheltuieli ale unităților subordonate și al ASAS; … v)aprobă destinația veniturilor obținute din exploatarea patrimoniului privat al ASAS, în conformitate cu obiectivele sale fundamentale. … +
Articolul 35^1(1)Titlurile academice și cel de «Doctor Honoris Causa» se țin în evidența secretarului general al ASAS și se consemnează într-un registru special, cu mențiunea: numele și prenumele, data și locul nașterii, domiciliul și titlul.(2)Distincțiile acordate de către ASAS sunt evidențiate în registre speciale și ținute în evidență de către secretarul general al ASAS.(3)Premiile acordate pentru realizări deosebite, conferite de către ASAS, sunt în evidența secțiilor științifice ale ASAS.(4)Diplomele, indiferent de tipul lor, sunt ținute în evidența secretarului general al ASAS.(la 09-02-2024,
Capitolul IV a fost completat de Punctul 4., Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 3 din 29 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 115 din 9 februarie 2024
)
+
Articolul 36Prezidiul răspunde în fața adunării generale pentru întreaga activitate a ASAS. +
Articolul 37(1)Conducerea operativă a ASAS, între ședințele prezidiului, se realizează de către biroul prezidiului, alcătuit din președinte, vicepreședinți, secretar general și un președinte de secție, desemnat prin rotație, pe o perioadă de 6 luni.(2)Ședințele biroului prezidiului au loc cel puțin bilunar și se convoacă de președinte.(3)Biroul prezidiului stabilește măsuri și ia decizii pentru îndeplinirea hotărârilor prezidiului și rezolvarea problemelor curente; răspunde față de prezidiu pentru buna desfășurare a întregii activități a ASAS.(4)Hotărârile biroului prezidiului se iau cu majoritate simplă, prin vot deschis, și sunt executorii în condițiile prevăzute de prezentul statut.Principalele atribuții ale biroului prezidiului sunt următoarele:a)analizează propunerile secțiilor științifice privind alegerea de noi membri titulari, membri corespondenți, membri de onoare și membri asociați și le transmite spre avizare prezidiului ASAS; … b)analizează și avizează modificările structurii fondului funciar al unităților de cercetare și de dezvoltare; … c)analizează și aprobă utilizarea fondurilor pentru reparații, dotări, investiții pentru sediul central al ASAS și pentru unitățile de cercetare-dezvoltare din subordine; … d)aprobă, la propunerea secțiilor științifice, desfășurarea concursurilor pentru obținerea gradelor profesionale și componența comisiilor de concurs; … e)analizează și avizează rezultatele concursurilor pentru obținerea gradelor profesionale de cercetător științific I și II, pe care le transmite spre aprobare prezidiului; … f)dispune controlul și analiza activității unităților de cercetare-dezvoltare și adoptă măsuri în vederea îmbunătățirii activității; … g)aprobă programul de acțiuni al comisiilor științifice de specialitate, consiliilor și colectivelor de lucru permanente sau temporare din cadrul prezidiului ASAS și acordă sprijin pentru îndeplinirea acestuia; … h)analizează raportul de audit al activităților desfășurate de către structurile din subordinea și coordonarea ASAS și dispune măsurile în consecință; … i)analizează și ia măsuri pentru buna funcționare a compartimentelor din structura organizatorică a ASAS, pentru utilizarea eficientă a resurselor umane și financiare; … j)analizează și supune aprobării prezidiului ASAS organigrama, regulamentul de organizare și funcționare și regulamentul intern ale ASAS; … k)analizează sesizările făcute de persoane, colective sau unități de cercetare-dezvoltare și acționează în consecință; … l)avizează propunerile de investiții ale unităților de cercetare-dezvoltare din subordinea ASAS; … m)aprobă scoaterea din evidență, prin casare, a bunurilor ASAS și ale unităților subordonate; … n)avizează contractele de asociere în participațiune ale unităților subordonate, precum și participarea acestora în parcuri științifice și tehnologice. … +
Articolul 38Președintele ASAS conduce și îndrumă întreaga activitate a ASAS pe baza legislației în vigoare și hotărârilor adunării generale, a prezidiului ASAS și a biroului prezidiului. În absența președintelui, acesta este reprezentat de un vicepreședinte sau de secretarul general al ASAS, desemnat de președinte, prin delegare de competență.Președintele ASAS are următoarele atribuții:a)reprezintă ASAS în relațiile cu autoritățile publice, cu organisme și organizații, cu alte persoane juridice și persoane fizice din țară și din străinătate; … b)conduce întreaga activitate a ASAS pe baza hotărârilor adunării generale, ale prezidiului și biroului prezidiului. În exercitarea atribuțiilor sale, președintele emite decizii; … c)este ordonator secundar de credite; … d)asigură legătura permanentă cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și cu alte ministere și instituții; … e)reprezintă și angajează ASAS, în condițiile legii, în relațiile cu persoane juridice și fizice române și străine; informează prezidiul asupra acțiunilor întreprinse și a rezultatelor acestora; … f)convoacă și prezidează ședințele adunării generale, ale prezidiului și ale biroului prezidiului; … g)aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de director general și director la unitățile de cercetare-dezvoltare subordonate, durata unui mandat fiind de 4 ani și putând fi reînnoit prin concurs consecutiv o singură dată pentru cel mult 4 ani, cu respectarea legislației în vigoare; … h)numește directorii generali și/sau directorii unităților de cercetare-dezvoltare subordonate și încheie contractul de management în urma validării concursurilor; revocă directorii generali și/sau directorii unităților de cercetare-dezvoltare subordonate pentru neîndeplinirea indicatorilor de performanță, activitate necorespunzătoare, precum și pentru nerespectarea ordinelor și dispozițiilor conducerii ASAS; … i)aprobă statul de funcții pentru personalul de lucru al ASAS, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare; … j)emite decizia de numire a Consiliului de evaluare, atestare și acreditare pentru cercetare-dezvoltare în domeniul agricol; … k)emite decizii de numire a comisiilor de concurs și de promovare în gradele profesionale de cercetător științific I și II; … l)aprobă prin decizie structura organizatorică și regulamentele de organizare și funcționare ale unităților de cercetare-dezvoltare, la propunerea consiliilor de administrație; … m)numește prin decizie componența consiliilor de administrație ale unităților de cercetare-dezvoltare subordonate; … n)aprobă prin decizie bugetele de venituri și cheltuieli ale unităților de cercetare-dezvoltare subordonate. … +
Articolul 39(1)Vicepreședintele ASAS retribuit are următoarele atribuții:a)înlocuiește și preia atribuțiile președintelui ASAS, pe baza delegării de competență, în absența acestuia; … b)îndrumă activitatea secțiilor științifice coordonate de acesta și a tematicilor de cercetare din subordinea sau coordonarea ASAS, din profilul acestora; … c)colaborează la elaborarea de proiecte de acte normative, instrucțiuni, strategii, regulamente etc., la solicitarea organelor de decizie sau din inițiativă proprie, care reglementează activitatea ASAS sau a domeniului secțiilor pe care le coordonează; … d)coordonează activitatea Consiliului de evaluare în vederea atestării/acreditării unităților de cercetare-dezvoltare din subordinea/coordonarea ASAS, în conformitate cu prevederile Legii nr. 45/2009, cu modificările și completările ulterioare; … e)analizează și face propuneri de transpunere în practică a prevederilor art. 45 alin. (1)-(3) din Legea nr. 45/2009, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la realizarea unor obiective de investiții specifice și de valorificare a rezultatelor cercetării; … f)coordonează organizarea concursurilor pentru promovarea în gradele profesionale CS II și CS I a personalului de cercetare din institutele și stațiunile de cercetare-dezvoltare din subordinea ASAS; … g)organizează concursurile pentru ocuparea funcțiilor de conducere din unitățile de cercetare-dezvoltare din subordinea secțiilor ASAS; … h)propune și organizează, împreună cu secțiile științifice și unitățile de cercetare-dezvoltare, manifestări științifice naționale și internaționale, expoziții, târguri, vizite în câmpurile experimentale etc.; … i)coordonează evaluarea, monitorizarea și valorificarea rezultatelor obținute în proiectele de cercetare științifică din domeniul său de activitate; … j)asigură relația cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, comisiile parlamentare și Guvern, pe bază de delegare de competență; … k)îndeplinește și alte atribuții date de adunarea generală, prezidiu, biroul prezidiului și președintele ASAS. … (2)Vicepreședintele ASAS onorific are următoarele atribuții:a)îndrumă, coordonează și participă la ședințele filialelor teritoriale ale ASAS; … b)organizează și coordonează cursurile de perfecționare profesională a personalului din unitățile de cercetare din subordinea/coordonarea ASAS; … c)organizează parteneriate cu unitățile de învățământ superior atât în domeniul cercetării științifice, cât și în pregătirea profesională a cercetătorilor, cadrelor didactice și a studenților; … d)participă la analiza activităților științifice de transfer tehnologic și economic a unităților de cercetare-dezvoltare din subordinea ASAS, în vederea îmbunătățirii managementului unităților; … e)asigură relația cu Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, comisiile parlamentare și Guvern, pe bază de delegare de competență; … f)îndeplinește și alte atribuții stabilite de adunarea generală, prezidiu, biroul prezidiului și președintele ASAS. … +
Articolul 40(1)Secretariatul științific al ASAS este structura executivă a adunării generale și se compune din secretarul general și secretarii științifici ai secțiilor.(2)Secretarul general are următoarele atribuții:a)conduce Secretariatul științific al ASAS; … b)coordonează și răspunde de activitatea personalului de lucru al ASAS din subordinea sa; … c)coordonează și răspunde de gestionarea patrimoniului ASAS; … d)pregătește documentele de lucru pentru adunarea generală, prezidiu și biroul prezidiului; … e)urmărește și ia măsuri de îndeplinire a hotărârilor adunării generale, prezidiului și biroului prezidiului; … f)coordonează activitatea curentă de secretariat a secțiilor și comisiilor științifice; … g)coordonează activitatea bibliotecii și cea de editare a publicațiilor ASAS; … h)îndeplinește alte atribuții stabilite de prezidiu, biroul prezidiului și de președinte. … +
Articolul 41Comisia de certificare a creațiilor biologice în domeniul creșterii animalelor și a noilor tehnologii în producția vegetală și animală și a metodelor de cercetare, constituită în baza prevederilor art. 5 alin. (1) lit. t), funcționează în conformitate cu statutul și regulamentul propriu, aprobate de prezidiu. +
Articolul 42Alegerea funcțiilor de conducere a ASAS, respectiv președintele, vicepreședinții – din care 2 vicepreședinți retribuiți și 2 onorifici – și secretarul general, se face astfel:1.Secțiile propun în ședințe cu cvorum asigurat și votează candidați pentru una sau mai multe funcții de conducere a ASAS, atât din rândul membrilor secției, cât și din alte secții. Pentru alegerea funcțiilor de conducere a ASAS, votează membrii titulari, membrii corespondenți și membrii de onoare prezenți. Sunt propuși pentru alegere în adunarea generală candidații care au obținut două treimi din voturile exprimate în secție și validați de prezidiu. … 2.Candidaturile pentru funcțiile de conducere ale ASAS se depun de secții la biroul prezidiului pentru validare de către prezidiu cu cel puțin 20 de zile înainte de alegerile din adunarea generală. … 3.După validarea de către prezidiu, lista cu propuneri pentru structura de conducere a ASAS se publică pe site-ul ASAS, cu 15 zile înaintea alegerilor din adunarea generală. … 4.Președintele ASAS, vicepreședinții ASAS și secretarul general sunt aleși prin vot secret de adunarea generală pentru un mandat de 4 ani, putând fi realeși consecutiv o singură dată pe aceeași funcție. … 5.Ședința adunării generale pentru alegerea organelor de conducere ale ASAS este condusă de un prezidiu, propus de adunarea generală, format din 3-5 membri titulari, care nu candidează. … 6.În adunarea generală se supun votului secret toate propunerile pentru funcțiile de conducere validate de prezidiu. … 7.Se consideră aleși în funcții de conducere a ASAS, la primul tur de scrutin, candidații care au obținut cel puțin două treimi din voturile membrilor votanți. La al doilea tur de scrutin, dacă este cazul, se decide cu majoritatea simplă în condițiile cvorumului. … 8.Mandatele președintelui, vicepreședinților și secretarului general încetează la expirarea duratei de 4 ani. În caz de imposibilitate de îndeplinire a atribuțiilor sau în caz de demisie, prezidiul, la propunerea biroului prezidiului, desemnează un interimar pentru o perioadă de maximum 6 luni, după care organizează alegeri pentru ocuparea funcției vacante, până la încheierea mandatului celui înlocuit. … 9.Adunarea generală poate alege, prin vot secret, dintre foștii președinți, președintele de onoare al ASAS, funcție neretribuită. … 10.Funcția de președinte este asimilată funcției de demnitate publică și este retribuită la nivelul funcției de secretar de stat, iar funcțiile de vicepreședinți și secretar general sunt asimilate și retribuite corespunzător funcției de subsecretar de stat. … 11.Președintele, vicepreședinții și secretarul general, retribuiți conform pct. 8, au funcția de bază la ASAS. … 12.Președinții secțiilor pot primi, din surse proprii ale ASAS, indemnizații lunare de conducere, stabilite anual de președinte, de până la 15% din indemnizația președintelui. … +
Articolul 43(1)Dezbaterile și hotărârile din adunările generale și din ședințele prezidiului și ale biroului prezidiului se consemnează de secretariat în registrul de procese-verbale, pe baza cărora se redactează hotărâri. Evidența hotărârilor adunării generale, prezidiului și biroului prezidiului se ține într-un registru special, numerotat.(2)Toate documentele și dosarele cu procesele-verbale ale ședințelor prezidiului, biroului prezidiului și adunării generale se păstrează în arhiva ASAS. +
Capitolul VFinanțarea activității ASAS +
Articolul 44(1)Finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale activității ASAS și ale unităților și instituțiilor de drept public și utilitate publică din subordine se asigură din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.(2)ASAS realizează venituri proprii din administrarea patrimoniului privat care se evidențiază în conturi distincte, purtătoare de dobânzi, deschise la bănci comerciale. Veniturile proprii realizate și neutilizate la finele anului se reportează în anul următor.(3)Finanțarea de la buget a unităților de cercetare-dezvoltare din subordinea ASAS se realizează prin bugetul ASAS.(4)ASAS poate deconta din veniturile proprii cheltuielile membrilor ASAS aferente deplasărilor în țară, dispuse de conducerea ASAS. Deplasările membrilor ASAS la ședințele consiliilor de administrație a institutelor și stațiunilor de cercetare-dezvoltare se suportă de către unitățile respective. +
Articolul 45(1)Veniturile salariale ale personalului ASAS, ale celui din cercetarea științifică agricolă și ale personalului aferent acestei activități se asigură de la bugetul de stat și din venituri proprii.(2)Personalul ASAS și al unităților de cercetare-dezvoltare subordonate ASAS beneficiază de salariul de bază și de alte drepturi de personal, potrivit legii. +
Capitolul VIUnități și instituții de cercetare-dezvoltare subordonate ASAS +
Articolul 46(1)ASAS are în subordine institute naționale, institute de ramură cu sau fără baze experimentale, stațiuni de cercetare cu sau fără baze experimentale și în coordonare științifică institute naționale, institute de ramură și formațiuni de cercetare din domeniul agricol cu capital de stat sau privat, la cererea acestora.(2)Unitățile de cercetare-dezvoltare își desfășoară activitatea științifică sub coordonarea și îndrumarea secțiilor de specialitate și, după caz, a filialelor teritoriale.(3)Adunarea generală poate propune, în condițiile legii, restructurarea sau, după caz, desființarea unităților de cercetare-dezvoltare cu rezultate neperformante. +
Articolul 47Consiliul de evaluare, atestare și acreditare pentru cercetare-dezvoltare în domeniul agricol își desfășoară activitatea pe baza regulamentului propriu adoptat de adunarea generală și a legislației în vigoare. +
Articolul 48(1)Institutele și stațiunile de cercetare-dezvoltare sunt conduse de consiliul de administrație și directorul general/director, iar institutele naționale sunt conduse de consiliul de administrație, comitetul director și directorul general.(2)Numirea directorului general/directorului se face de președintele ASAS, în urma rezultatului concursului desfășurat conform legii, pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit o singură dată pentru o perioadă de cel mult 4 ani, cu respectarea legislației în vigoare. La concursul pentru ocuparea funcției de director general/director pot candida absolvenți cu studii superioare, cu sau fără grad științific, cu experiență managerială, prin derogare de la prevederile Legii nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare.(3)Salariul de bază pentru funcția de director general/director ocupată de absolvenții cu studii superioare fără grad științific se asimilează cu salariul prevăzut de grila bugetară pentru funcția de cercetător științific gradul I, dacă legea nu prevede altfel.(4)Drepturile și obligațiile directorului general/directorului se stabilesc prin contractul de management, aprobat de președinte.(5)Unitățile și instituțiile de cercetare-dezvoltare subordonate funcționează pe baza Legii nr. 45/2009, cu modificările și completările ulterioare, a Ordonanței Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare, și a hotărârilor Guvernului de reorganizare a acestora. +
Capitolul VIIDispoziții finale +
Articolul 49(1)Prezentul statut poate fi modificat sau completat numai de adunarea generală. Modificările și completările intră în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2)Statutul ASAS a fost aprobat de Adunarea generală a ASAS din data de 21 iulie 2011 și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.––