STATUT

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: UNIUNEA NATIONALA A NOTARILOR PUBLICIDIN ROMÂNIA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 59 din 11 februarie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 10 02/10/2014
ART. 3MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 38MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 48COMPLETAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 52MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 68MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 79ABROGA PESTATUT 22/07/1996
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 3REFERIRE LALEGE 36 12/05/1995
ART. 79REFERIRE LALEGE 36 31/03/1997
ART. 79ABROGA PESTATUT 22/07/1996
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEHOTARARE 10 02/10/2014
ActulREFERIT DESTATUT (R) 11/02/1999
ActulSE VA REPUBLICA IN BAZAHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 3MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 19REFERIT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 38MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 48COMPLETAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 52MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 68MODIFICAT DEHOTARARE 26 27/03/1999
ART. 80REFERIT DEHOTARARE 26 27/03/1999

Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Uniunea Naţionala a Notarilor Publici este organizaţia profesională a notarilor publici din România.
 + 
Articolul 2Uniunea Naţionala a Notarilor Publici din România, denumita în continuare Uniunea, are drept scop reprezentarea şi apărarea intereselor profesionale ale membrilor săi şi acţionează pentru asigurarea prestigiului şi autorităţii profesiei de notar public.
 + 
Articolul 3Uniunea are, potrivit legii, personalitate juridică de la data constituirii ei şi a adoptării statutului de către primul Congres al notarilor publici.Uniunea are sigiliu şi sigla proprii.Sediul Uniunii este în Bucureşti, Str. Calarasilor nr. 177, sectorul 3.
 + 
Articolul 4Din structura Uniunii fac parte Camerele Notarilor Publici, numite în continuare Camere, în compunerea cărora intra toţi notarii publici care funcţionează în circumscripţia fiecărei Curţi de apel.Relaţiile decurgând din drepturile şi obligaţiile notarilor publici faţă de Uniune şi Camere deriva din calitatea lor de membri şi se întemeiază pe colegialitate.
 + 
Capitolul 2Obiectul şi principiile de funcţionare a Uniunii + 
Articolul 5Uniunea coordonează în plan naţional activitatea notarilor publici şi urmăreşte respectarea regulilor deontologice în activitatea acestora.
 + 
Articolul 6Uniunea asigura cadrul corespunzător pentru perfecţionarea nivelului profesional, a calităţii actelor întocmite şi a intaririi autorităţii instituţiei notarului public, prin:a) informarea cu privire la practica judiciară, notarială şi doctrina de specialitate în materie;b) organizarea unor centre în care se vor desfăşura colocvii semestriale, precum şi desfăşurarea unor reuniuni, simpozioane şi a altor forme de intalniri la nivel zonal, naţional şi internaţional, la care se vor prezenta şi se vor analiza practici, metode sau principii pentru perfecţionarea activităţii notariale;c) editarea unor publicaţii proprii pe probleme de doctrina, practica, drept comparat, breviarul legislativ al actelor emise de Uniune, aspecte din activitatea organelor reprezentative ale Uniunii, participarea la reuniuni, schimburi de experienta în ţara şi în străinătate;d) organizarea controlului profesional, financiar şi administrativ;e) elaborarea unor sinteze de probleme rezultate din controlul profesional, financiar şi administrativ;f) unificarea practicii notariale şi aplicarea unitară a legii prin opinii exprimate în special cu privire la: activitatea notarială, conduita notarilor, pregătirea şi formarea profesională a stagiarilor, evidente notariale, condiţii de funcţionare a birourilor notariale şi de conservare a arhivelor acestora, furnizarea datelor statistice;g) introducerea şi însuşirea tehnicilor noi în activitatea notarială;h) stimularea notarilor publici prin asigurarea condiţiilor de exprimare a opiniilor cu caracter profesional în publicaţiile Uniunii, ale Uniunii Internaţionale a Notariatului Latin, în alte publicaţii de specialitate, precum şi delegarea acestora la manifestări naţionale şi internaţionale de interes notarial.
 + 
Articolul 7În scopul îmbunătăţirii sistemului legislativ, al actualizării şi oportunităţii acestuia potrivit dezvoltării şi dinamicii social-economice în domeniile de referinţa, Uniunea, prin structurile sale, formulează propuneri autorităţilor sau persoanelor cu iniţiativa legislativă pentru proiecte de legi sau acte ale Guvernului şi ale ministerelor, participând la elaborarea acestora.
 + 
Articolul 8Funcţionarea Uniunii se bazează pe următoarele principii:a) Uniunea şi Camerele îşi desfăşoară activitatea prin autofinanţare realizată din contribuţia membrilor săi şi din alte surse, potrivit prezentului statut;b) Uniunea şi Camerele nu pot fi angajate politic prin acţiunile membrilor săi;c) organele de conducere ale Uniunii şi ale Camerelor asigura apărarea intereselor profesionale ale membrilor lor, rezolvarea problemelor Uniunii şi ale Camerelor şi raporturile acestora cu membrii lor printr-o continua şi colegiala colaborare, în mod egal, fără privilegii şi discriminări;d) actele Uniunii şi ale Camerelor, emise în baza atribuţiilor ce le-au fost conferite de Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, denumita în continuare lege de regulamentul de aplicare a acesteia, denumit în continuare regulament, şi de prezentul statut, sunt obligatorii şi executorii faţă de membrii săi, în condiţiile stabilite de acestea, sub sancţiunea atragerii răspunderii disciplinare;e) principalul deziderat al Uniunii este de a asigura condiţiile necesare pentru perfecţionarea profesională a notarilor publici şi pentru întărirea autorităţii instituţiei notarului public.
 + 
Articolul 9Uniunea, prin structurile sale, va milita permanent pentru realizarea scopului sau, în conformitate cu dispoziţiile legale, cu regulile statutare şi cu principiile deontologice.
 + 
Capitolul 3Calitatea de membru al Uniunii, drepturile şi obligaţiile acestuia + 
Articolul 10Sunt membri ai Uniunii toţi notarii publici cuprinşi în Camere, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României.
 + 
Articolul 11Membrii Uniunii au următoarele drepturi:a) de a alege şi de a fi aleşi în organele reprezentative ale Uniunii şi ale Camerelor, în condiţiile prevăzute în prezentul statut; dreptul la vot nu poate fi delegat;b) să se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii şi ale Camerelor şi sa primească informaţiile solicitate;c) sa participe la manifestările organizate de Uniune şi de Camera din care fac parte;d) sa poarte însemnele Uniunii;e) sa beneficieze de un concediu de odihnă anual de 30 de zile lucrătoare;f) să aibă acces la toate datele care privesc organizarea administrativă a activităţii notariale atât la nivelul Camerelor, cat şi al Uniunii;g) sa li se acorde pentru merite deosebite recompense, diplome de onoare şi de excelenta, la propunerea Colegiului director al Camerei sau, după caz, a Consiliului Uniunii;h) sa beneficieze de asigurări sociale de stat în condiţiile legii.
 + 
Articolul 12Pentru merite deosebite în promovarea, organizarea şi ridicarea prestigiului instituţiei notarului public Consiliul Uniunii poate acorda calitatea de membru de onoare.Membrii de onoare ai Uniunii au drepturile prevăzute la art. 11 lit. c), d) şi g).
 + 
Articolul 13Obligaţiile membrilor Uniunii sunt următoarele:a) să respecte dispoziţiile legii şi ale regulamentului;b) să respecte dispoziţiile prezentului statut şi hotărârile organelor de conducere ale Uniunii şi ale Camerelor;c) sa rezolve sarcinile ce le-au fost încredinţate de organele de conducere, sa conlucreze activ la aplicarea şi executarea hotărârilor acestora şi sa acţioneze pentru realizarea scopului Uniunii;d) sa participe la manifestările iniţiate de organele de conducere, la activităţile profesionale, precum şi la şedinţele organelor de conducere din care fac parte;e) să se abţină de la deliberările organelor de conducere în care sunt aleşi, în cazul în care, în îndeplinirea unor atribuţii ale acestor organe, au un interes propriu;f) sa achite cu regularitate cotele de contribuţie stabilite pentru formarea bugetului Camerelor şi al Uniunii;g) sa păstreze secretul profesional;h) sa păstreze în cadrul profesiei confidenţialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor şi voturilor exprimate în organele de conducere;i) să respecte normele, principiile şi îndatoririle deontologiei notariale şi să aibă un comportament demn în exercitarea profesiei.
 + 
Capitolul 4Structura organizatorică + 
Secţiunea IUniunea + 
Articolul 14Organele de conducere ale Uniunii sunt:– Congresul notarilor publici;– Consiliul Uniunii;– Biroul executiv al Consiliului Uniunii;– preşedintele.
 + 
Articolul 15Congresul notarilor publici este constituit din toţi membrii Uniunii. Congresul se întruneşte în sesiuni ordinare şi extraordinare.Congresul se întruneşte în sesiune ordinară o dată la 3 ani şi în sesiune extraordinară, la cererea Consiliului Uniunii sau a Camerelor, dacă acestea reprezintă cel puţin o treime din numărul notarilor publici.Convocarea Congresului notarilor publici se face de către Biroul executiv, la cererea Consiliului Uniunii, cu cel puţin o luna calendaristică înainte de data stabilită pentru ţinerea acestuia, iar în sesiune extraordinară, cu cel puţin 10 zile înainte, prin înştiinţarea în scris a Camerelor prin publicaţii în presa, cu menţionarea datei, a locului desfăşurării şi a ordinii de zi.Congresul este valabil constituit în prezenta a două treimi din numărul membrilor săi şi adopta hotărâri cu majoritatea simpla a membrilor prezenţi.Cvorumul astfel stabilit la începutul sesiunii va fi valabil, cu toate efectele, pe toată durata acesteia.În cazul în care cvorumul nu este întrunit, prezidiul Congresului, de faţa cu cei prezenţi, stabileşte un nou congres în cel mult 30 de zile. Preşedintele Uniunii are obligaţia sa îndeplinească procedura de convocare cu cel puţin 15 zile înainte de data fixată.Congresul convocat în condiţiile prevăzute la alineatul precedent este valabil constituit cu participarea a cel puţin jumătate din numărul membrilor Uniunii şi adopta hotărâri cu majoritatea simpla a membrilor prezenţi.
 + 
Articolul 16Congresul notarilor publici are următoarele atribuţii:a) adopta Statutul Uniunii şi completările sau modificările care i se aduc;b) adopta Codul deontologic al notarului public şi completările sau modificările care i se aduc;c) adopta Statutul de organizare şi funcţionare a Casei de Asigurări a Notarilor Publici şi completările sau modificările care i se aduc;d) verifica îndeplinirea condiţiilor prevăzute de statut pentru notarii publici desemnaţi ca reprezentanţi ai Camerelor în Consiliul Uniunii şi în Consiliul de disciplina şi constata incompatibilităţile, după caz; după verificare, validează în bloc reprezentanţii în Consiliul Uniunii şi în Consiliul de disciplina;e) alege preşedintele şi vicepreşedinţii dintre reprezentanţii desemnaţi de Camere;f) alege comisia de cenzori a Uniunii;g) alege preşedintele Casei de Asigurări a Notarilor Publici;h) stabileşte plafonul cotelor de contribuţie a notarilor publici la Camere şi la Uniune;i) analizează şi aproba raportul de activitate al Consiliului Uniunii;j) analizează şi aproba raportul de activitate al comisiei de cenzori;k) ratifica între congrese completările sau modificările aduse statutului de către Consiliul Uniunii ca urmare a hotărârilor Camerelor;l) adopta însemnele Uniunii;m) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa sa prin lege, regulament sau statut.
 + 
Articolul 17Consiliul Uniunii este organ de conducere, constituit din câte un membru titular reprezentant al fiecărei Camere.Camerele vor alege şi câte un membru supleant al titularului lor în Consiliul Uniunii.În cazul participării la şedinţele Consiliului Uniunii a membrului supleant, acesta are toate drepturile şi obligaţiile membrului titular pe care îl înlocuieşte.Membrul supleant nu îl poate înlocui pe membrul titular al Consiliului Uniunii în calitatea acestuia de membru al Biroului executiv al Consiliului Uniunii.
 + 
Articolul 18Preşedintele şi vicepreşedinţii vor fi aleşi dintre membrii titulari ai Consiliului Uniunii numai prin vot secret.Desemnarea candidaţilor propuşi se face cu consimţământul acestora.Candidatul care întruneşte majoritatea simpla din numărul voturilor exprimate va fi declarat ales.Dacă pentru ocuparea funcţiei exista o singura candidatura, iar candidatul nu obţine majoritatea cerută, se organizează un al doilea tur de scrutin cu alt (alţi) candidat (candidaţi), fiind declarat ales candidatul care întruneşte majoritatea simpla.În situaţia în care pentru ocuparea funcţiei exista mai multe candidaturi şi nici unul dintre candidaţi nu întruneşte majoritatea, se organizează al doilea tur de scrutin cu participarea primilor doi candidaţi care au obţinut cele mai multe voturi. În acest caz va fi declarat ales candidatul care a întrunit cele mai multe voturi.Alegerile pentru funcţiile de preşedinte şi de vicepreşedinte au loc simultan, pe buletine de vot separate.Orice candidatura se depune pentru o singura funcţie.
 + 
Articolul 19Consiliul Uniunii se întruneşte trimestrial şi ori de câte ori este convocat de către preşedinte.Consiliul Uniunii îşi desfăşoară activitatea cu participarea a două treimi din numărul membrilor săi.Hotărârile se adoptă cu majoritatea voturilor exprimate.
 + 
Articolul 20Consiliul Uniunii are următoarele atribuţii principale:a) propune numărul notarilor publici şi al birourilor notariale în circumscripţia fiecărei judecătorii, precum şi, după caz, actualizarea anuală a acestora, pe baza hotărârilor primite de la Camere, în raport cu numărul notarilor în exerciţiu, cu cerinţele locale rezultate din întinderea teritoriului, numărul locuitorilor, volumul solicitărilor, după numirea notarilor stagiari care au promovat examenul de notar public;b) organizează concursuri pentru ocuparea locurilor vacante de notari publici şi elaborează norme de desfăşurare şi de promovare a acestora;c) propune ministrului justiţiei numirea, suspendarea, revocarea şi încetarea calităţii de notar public în condiţiile legii şi ale regulamentului;d) elaborează norme privind condiţiile-cadru de încheiere a contractului individual de muncă şi cu privire la formarea profesională a notarului stagiar şi stabileşte condiţiile de desfăşurare şi promovare a examenelor de notari publici;e) stabileşte onorariile minimale pentru serviciile prestate de notarii publici, precum şi, după caz, actualizarea acestora şi le propune spre aprobare ministrului justiţiei;f) examinează şi aproba bilanţul contabil şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat, precum şi raportul comisiei de cenzori asupra gestiunii economico-financiare a Uniunii;g) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli al Uniunii pentru exerciţiul financiar următor, prezentat de Biroul executiv;h) aproba cotele de contribuţie a notarilor publici la Camere, precum şi a Camerelor la Uniune, în limitele stabilite de Congresul notarilor publici;i) soluţionează contestaţiile împotriva hotărârilor Consiliului de disciplina;j) reprezintă Uniunea în raporturile cu terţii pe plan intern şi internaţional, prin preşedintele sau sau printr-un alt reprezentant desemnat de acesta;k) stabileşte modelul sigiliului notarilor publici şi îl supune aprobării ministrului justiţiei, precum şi modelul unitar al firmelor birourilor notariale şi ale Camerelor;l) exercita controlul profesional-administrativ asupra Camerelor şi birourilor notarilor publici, precum şi asupra calităţii actelor notariale, cel puţin o dată la 2 ani;m) stabileşte indemnizaţia de conducere a preşedintelui şi indemnizaţiile vicepreşedinţilor;n) stabileşte indemnizaţiile membrilor Consiliului Uniunii;o) stabileşte structura organizatorică şi numărul personalului de specialitate şi administrativ al Uniunii, limitele de salarizare a acestuia, precum şi condiţiile de încheiere a contractului individual de muncă;p) desemnează prin vot 2 membri ai săi în componenta Biroului executiv al Consiliului Uniunii;q) repartizează sarcinile şi responsabilităţile vicepreşedinţilor şi ale celorlalţi membri ai Consiliului Uniunii;r) organizează şi coordonează activitatea de editare a Buletinului notarilor publici şi a altor publicaţii privind activitatea notarială şi desemnează redactorul-şef;s) elaborează norme de evidenta financiar-contabila, în condiţiile legii şi ale regulamentului, atât pentru activitatea notarială, cat şi pentru activităţile proprii;t) tine, prin aparatul propriu, evidenta notarilor publici şi a birourilor notariale şi centralizează datele statistice privind activitatea notarială, pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;u) avizează cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor lor în circumscripţia altei judecătorii, în condiţiile prezentului statut;v) rezolva neînţelegerile dintre Camere, precum şi dintre Camere şi membrii acestora, în legătură cu exercitarea atribuţiilor profesionale stabilite de lege, regulament şi statut;w) aproba afilierea Uniunii la organizaţii internaţionale profesionale ale notarilor publici şi cotele de contribuţie la acestea;x) convoacă, în cazul prevăzut la art. 41, Adunarea generală a Camerei;y) accepta donaţiile şi legatele făcute Uniunii; aproba sponsorizări;z) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, regulament, de Statutul Casei de Asigurări a Notarilor Publici şi de prezentul statut.În cazul atribuţiilor prevăzute la lit. a), e), f), g), h), m), n), o) şi x), hotărârile se adoptă cu majoritate calificată de două treimi din numărul voturilor exprimate de membrii Consiliului Uniunii.
 + 
Articolul 21Membrii Consiliului Uniunii răspund pentru prejudiciile cauzate prin hotărârile adoptate în legătură cu administrarea şi gestionarea patrimoniului Uniunii, în funcţie de votul exprimat.
 + 
Articolul 22La nivelul Consiliului Uniunii funcţionează comisiile permanente care sunt organe de lucru ale acestora, înfiinţate în scopul de a pregati temeinic lucrările Congresului notarilor publici sau ale Consiliului Uniunii, pentru fundamentarea teoretică a hotărârilor şi pentru asigurarea aplicării corespunzătoare a acestora.
 + 
Articolul 23Consiliul Uniunii constituie următoarele comisii permanente:a) Comisia pentru stabilirea numărului notarilor publici, a numărului notarilor stagiari şi a tarifului onorariilor minimale pentru serviciile prestate de notarii publici;b) Comisia de învăţământ şi formare profesională a notarilor publici;c) Comisia de control a activităţii notarilor publici, de unificare a practicii notariale şi de aplicare unitară a legii;d) Comisia de organizare a colaborării interne şi externe;e) Comisia de disciplina, mediere şi deontologie profesională;f) Comisia de pregătire a congreselor şi a reuniunilor cu caracter ştiinţific;g) Comisia pentru activitatea financiară, statistica şi logistica.Consiliul Uniunii poate înfiinţa şi alte comisii speciale.
 + 
Articolul 24Componenta comisiilor permanente se stabileşte de către Consiliul Uniunii pe baza acordului prealabil al notarilor publici propuşi, urmărindu-se, pe cat posibil, ca membrii fiecărei comisii să fie desemnaţi astfel încât să fie reprezentate toate Camerele.Comisiile permanente îşi desfăşoară activitatea în mod continuu, pe baza unor norme proprii aprobate de Consiliul Uniunii. Preşedintele comisiei va informa Consiliul Uniunii despre activitatea acesteia.În cazul în care problema înscrisă pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Uniunii necesita prezenta preşedintelui unei comisii permanente, acesta va fi invitat la dezbateri cu drept de vot consultativ.
 + 
Articolul 25Biroul executiv al Consiliului Uniunii se compune din preşedinte, cei 2 vicepreşedinţi şi din 2 membri aleşi de Consiliul Uniunii.Biroul executiv al Consiliului Uniunii se întruneşte în şedinţa ordinară lunar şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui, lucrează valabil în prezenta majorităţii membrilor săi şi adopta decizii cu majoritatea simpla a voturilor exprimate, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 26 lit. h), când hotărârile se iau cu votul calificat a două treimi din numărul membrilor săi.
 + 
Articolul 26Biroul executiv al Consiliului Uniunii are următoarele atribuţii principale:a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;b) pregăteşte proiectele de documente care vor fi prezentate spre dezbatere şi aprobare Consiliului Uniunii;c) elaborează proiectul raportului anual al activităţii Uniunii;d) elaborează proiectul de buget anual al Uniunii, asigura gestionarea curenta a patrimoniului, urmăreşte întocmirea bilanţului financiar-contabil şi executa bugetul;e) întocmeşte proiectul tarifului minimal de onorariu al notarilor publici;f) propune Consiliului Uniunii aprobarea cotelor de contribuţie a notarilor publici la Camere şi contribuţia fiecărei Camere la Uniune;g) aduce la îndeplinire hotărârile Consiliului Uniunii şi exercită orice alte atribuţii stabilite de acesta;h) în cazuri excepţionale, pentru situaţiile prevăzute la art. 20 lit. c), d), j), l), r) şi s), Biroul executiv poate adopta şi hotărâri, acestea urmând a fi examinate şi ratificate, după caz, în prima şedinţa a Consiliului Uniunii.Membrii Biroului executiv răspund pentru prejudiciile cauzate prin hotărârile adoptate privind gestionarea curenta a patrimoniului, în funcţie de votul exprimat.
 + 
Articolul 27Preşedintele Uniunii are următoarele atribuţii principale:a) reprezintă Uniunea în raporturile cu autorităţile publice din România, cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale, cu cele profesionale şi cu alte persoane juridice, iar în plan extern, cu organizaţiile naţionale şi internaţionale ale notarilor publici şi oriunde va fi invitat oficial în calitate de preşedinte al Uniunii;b) angajează personalul de specialitate şi administrativ al Uniunii;c) convoacă şi conduce şedinţele Consiliului Uniunii şi ale Biroului executiv al acestuia;d) ordonanţează cheltuielile bugetare ale Uniunii. Preşedintele poate delega aceasta atribuţie unuia dintre vicepreşedinţi;e) comunică notarilor publici, prin intermediul Camerelor, toate actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii şi, după caz, de Biroul executiv;f) în absenta, preşedintele este înlocuit de unul dintre vicepreşedinţi, pe care îl desemnează în acest scop; în lipsa unei astfel de desemnari, atribuţiile preşedintelui vor fi preluate de vicepreşedintele mai în vârsta.Funcţia de preşedinte nu poate fi exercitată decât cel mult două mandate.În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Uniunii emite dispoziţii.În cazul demisiei, decesului sau al incapacităţii preşedintelui, Consiliul Uniunii va alege, prin vot, dintre vicepreşedinţi, persoana care va prelua atribuţiile preşedintelui până la organizarea urmatorului congres şi, de asemenea, va alege un vicepreşedinte în locul devenit astfel vacant.Numărul membrilor Consiliului Uniunii va fi completat cu reprezentantul Camerei din care a provenit preşedintele.Aceeaşi procedura se aplică şi în cazul demisiei, decesului sau al incapacităţii vicepreşedinţilor.Pe perioada mandatului atât preşedintele, cat şi vicepreşedinţii au obligaţia de a exercita funcţia de notar public.
 + 
Articolul 28Comisia de cenzori a Uniunii este compusa din 5 membri, dintre care 3 notari publici, aleşi de Congres, şi 2 experţi contabili desemnaţi de Consiliul Uniunii. Cenzorii nu pot îndeplini mai multe de doua mandate consecutive.Cenzorii îşi exercită personal mandatul încredinţat şi îşi desfăşoară activitatea potrivit regulamentului propriu aprobat de Consiliul Uniunii.Comisia de cenzori este obligată sa supravegheze gestiunea patrimoniului Uniunii şi verifica execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli al Uniunii. Cenzorul este îndreptăţit sa ceara lămuriri tuturor celor care se ocupa de gestiune şi sa examineze orice acte şi documente privitoare la aceasta gestiune.Cenzorul are dreptul să obţină de la Biroul executiv al Uniunii, trimestrial, o situaţie cu privire la exerciţiul bugetului şi conturile Uniunii.Comisia de cenzori raportează Consiliului Uniunii şi, după caz, Congresului notarilor publici şi le aduce la cunoştinţa acestora neregulile pe care le constata în administrarea şi gestionarea patrimoniului Uniunii şi încălcările dispoziţiilor legale şi ale altor acte normative.Calitatea de cenzor al Uniunii este incompatibilă cu orice alta funcţie eligibilă în cadrul Camerelor şi al Uniunii.
 + 
Articolul 29Uniunea are patrimoniu şi buget proprii.Fondurile Uniunii sunt formate din contribuţii băneşti, taxe, bunuri primite prin acte cu titlu gratuit şi din beneficiile rezultate din activităţi economice conexe.Fiecare notar public, după numirea sa în condiţiile legii, va plati o taxa stabilită de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Uniunii.Cotele de contribuţie a notarilor publici se stabilesc de către Consiliul Uniunii, în raport cu veniturile lor brute, fără a putea depăşi 5% din acestea.Cotele de contribuţie se plătesc lunar, fără a depăşi prima decada a lunii următoare, sub sancţiunea disciplinară prevăzută de lege.Camerele vor transmite lunar, în condiţiile precizate la alin. 5, cotele de contribuţie cuvenite Uniunii, până la data de 15 a lunii următoare.
 + 
Secţiunea IICamera Notarilor Publici + 
Articolul 30Camera Notarilor Publici are, potrivit legii, personalitate juridică şi sigiliu propriu. Fiecare Cameră îşi are sediul în localitatea în care funcţionează Curtea de apel.
 + 
Articolul 31Organele de conducere ale Camerei sunt:– Adunarea generală a notarilor publici;– Colegiul director;– preşedintele.Funcţionarea tuturor organelor Camerei se realizează potrivit prezentului statut şi unui regulament propriu.
 + 
Articolul 32Adunarea generală se întruneşte trimestrial în şedinţa ordinară şi, ori de câte ori este nevoie, în şedinţa extraordinară, la convocarea preşedintelui Colegiului director sau la cererea a cel puţin o treime din numărul membrilor săi ori la solicitarea Consiliului Uniunii, în condiţiile prevăzute în prezentul statut.Convocarea adunării generale în şedinţa ordinară se face cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilită pentru ţinerea acesteia, iar în şedinţa extraordinară, cu cel puţin 7 zile înainte, prin înştiinţarea membrilor săi, cu menţionarea datei, a locului desfăşurării şi a ordinii de zi.Prezenta notarilor publici la adunările generale este obligatorie.
 + 
Articolul 33Adunarea generală este legal constituită în prezenta majorităţii membrilor săi.Notarul public suspendat nu poate participa cu drept de vot la adunarea generală.În cazul în care numărul legal nu este întrunit, Colegiul director, de faţa cu cei prezenţi, stabileşte o noua adunare generală în termen de cel mult 7 zile.Adunarea generală, convocată în condiţiile alineatului precedent, îşi va putea desfăşura activitatea în prezenta cel puţin unei treimi din numărul membrilor săi. Adunarea generală adopta hotărâri cu votul majorităţii celor prezenţi, cu excepţiile prevăzute în prezentul statut.
 + 
Articolul 34Adunarea generală a Camerei are următoarele atribuţii principale:a) alege pentru un mandat de 3 ani Colegiul director compus din preşedinte, vicepreşedinte şi 3-5 membri şi stabileşte indemnizaţia acestora;b) îi alege şi îi revoca pe membrii Colegiului director, pe reprezentantul Camerei şi pe supleantul acestuia în Consiliul Uniunii.Revocarea se va putea hotărî, la cererea majorităţii membrilor Consiliului ori a majorităţii membrilor Adunării generale a Camerei, pentru inactivitate, comportament necorespunzător în exercitarea funcţiei sau a calităţii de notar public, de natura sa aducă atingere intereselor Uniunii, Camerei sau prestigiului instituţiei notariale;c) stabileşte anual numărul de notari stagiari din circumscripţia sa şi condiţiile de încheiere a contractului individual de muncă, la propunerea Colegiului director;d) propune Consiliului Uniunii numărul de notari publici din circumscripţia fiecărei judecătorii din raza sa de activitate, precum şi actualizarea anuală a acestuia, potrivit criteriilor prevăzute la art. 20 lit. l) din prezentul statut şi art. 26 lit. c) din lege;e) alege comisia de cenzori a Camerei şi stabileşte indemnizaţia cenzorilor;f) aproba bugetul anual şi raportul comisiei de cenzori şi de descărcare de gestiune;g) îi alege şi îi revoca pe reprezentantul Camerei şi pe supleantul acestuia în Consiliul de disciplina al Uniunii;h) îi alege şi îi revoca pe reprezentantul Camerei şi pe supleantul acestuia în Consiliul de administraţie al Casei de Asigurări a Notarilor Publici;i) analizează anual activitatea Colegiului director;j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.Hotărârile cu privire la îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la lit. b), c), d), e) şi f) se adoptă cu votul calificat a două treimi din numărul celor prezenţi.
 + 
Articolul 35Alegerea preşedintelui, a vicepreşedintelui, precum şi a reprezentanţilor şi supleanţilor acestora în Consiliul Uniunii şi în Consiliul de disciplina se face de către Adunarea generală a Camerei, prin vot secret, dintre notarii cu prestigiul moral şi profesional nestirbit.Desemnarea candidaţilor pentru funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte şi de membru al Colegiului director al Camerei se va face dintre notarii publici cu o vechime de cel puţin 5 ani în profesia de notar.Candidatul pentru funcţia de reprezentant al Camerei în Consiliul Uniunii trebuie să aibă cel puţin 5 ani vechime în profesia de notar, pe care a exercitat-o în mod continuu.Reprezentantul Camerei în Consiliul Uniunii nu poate fi şi preşedintele acesteia.Pentru funcţia de reprezentant în Consiliul de disciplina candidaţii vor avea o vechime în profesia de notar de minimum 5 ani, aceştia neputând îndeplini alte funcţii eligibile.
 + 
Articolul 36Colegiul director al Camerei lucrează legal în prezenta majorităţii membrilor săi şi adopta hotărâri cu majoritatea simpla a voturilor exprimate.
 + 
Articolul 37Colegiul director al Camerei se întruneşte în şedinţe ordinare lunar sau în şedinţe extraordinare, la convocarea preşedintelui.
 + 
Articolul 38Colegiul director al Camerei are următoarele atribuţii:a) primeşte cererile solicitanţilor pentru ocuparea posturilor de notari publici, împreună cu documentaţia necesară în acest scop, şi le înaintează Consiliului Uniunii cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilită pentru concurs, dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute de lege;b) primeşte contestaţiile formulate împotriva rezultatelor concursului şi le înaintează Consiliului Uniunii;c) întocmeşte recomandările şi confirmările prevăzute de regulament privind îndeplinirea condiţiilor legale pentru numirea notarului public şi înregistrarea biroului notarial;d) primeşte certificatul de înregistrare a biroului notarial, eliberat de primul grefier al Curţii de apel, şi îl comunică de îndată Consiliului Uniunii şi compartimentului de specialitate notarială din Ministerul Justiţiei;e) avizează cererile de angajare a notarilor stagiari de către notarul public şi verifica semestrial stadiul pregătirii şi al formării profesionale a notarilor stagiari;f) soluţionează sesizările împotriva notarilor publici şi propune, după caz, luarea măsurilor legale şi statutare;g) deleagă, în cazurile prevăzute de lege şi de regulament, un notar public, cu acordul acestuia, din aceeaşi circumscripţie a judecătoriei sau dintr-o alta circumscripţie, care să asigure funcţionarea unui birou notarial pentru îndeplinirea actelor care sunt de competenţa teritorială a acelui birou;h) avizează cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor lor în cadrul aceleiaşi circumscripţii şi face recomandări Consiliului Uniunii de avizare a cererilor de schimbare a sediilor în circumscripţia altei judecătorii;i) reprezintă Camera în relaţiile cu terţii, prin preşedinte, iar în lipsa acestuia, prin vicepreşedinte;j) difuzează Buletinul notarilor publici; aduce la cunoştinţa notarilor publici din circumscripţia sa măsurile privind unificarea practicii notariale;k) exercita acţiunea disciplinară împotriva notarilor publici;l) în vederea exercitării controlului profesional administrativ desemnează notarii publici care vor verifica birourile notariale din circumscripţie o dată pe an.Controlul se va face de către un notar public dintr-o alta circumscripţie a judecătoriei decât cea în care funcţionează notarul public controlat. Toţi notarii publici sunt supuşi controlului.Controlul se referă la toate lucrările, gestiunea şi conduita notarului public şi va conţine îndrumările necesare pentru remedierea aspectelor negative constatate şi propuneri, după caz, pentru exercitarea acţiunii disciplinare de către Colegiul director al Camerei.Actul constatator al controlului efectuat se întocmeşte în patru exemplare. Câte un exemplar al actului constatator se va inainta de către Colegiul director al Camerei ministrului justiţiei, Consiliului Uniunii şi notarului public verificat, iar al patrulea exemplar se va păstra în arhiva Colegiului director al Camerei;m) desemnează biroul notarial din circumscripţia fiecărei judecătorii, care va tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale înregistrate în întreaga circumscripţie teritorială, registrul de renunţări la succesiune şi care primeşte sesizările secretarilor consiliilor locale pentru deschiderea procedurilor succesorale, cu excepţia municipiului Bucureşti şi a altor circumscripţii în care se va stabili ca aceste registre să fie păstrate la Camera;n) stabileşte modul de repartizare a cauzelor succesorale vacante;o) stabileşte organigrama secretariatului, schema de funcţii şi de salarizare, precum şi condiţiile de angajare a personalului de specialitate şi administrativ;p) prezintă adunării generale rapoarte privind modul în care au fost realizate veniturile şi cheltuielile prevăzute în bugetul Camerei şi informează în acest sens birourile notariale;q) asigura, prin personalul propriu de specialitate şi administrativ, efectuarea lucrărilor de personal, a dosarelor de pensie, concedii şi alte drepturi de asistenţa socială privind personalul angajat al Camerei;r) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.
 + 
Articolul 39Preşedintele Colegiului director al Camerei are următoarele atribuţii:a) reprezintă Camera în raporturile cu terţii;b) aduce la îndeplinire hotărârile Colegiului director şi rezolva lucrările curente;c) angajează personalul de specialitate şi administrativ al secretariatului Camerei;d) prezintă periodic adunării generale şi Colegiului director al Camerei rapoarte privind activitatea desfăşurată şi propuneri pentru îmbunătăţirea activităţii;e) convoacă şi conduce şedinţele Adunării generale şi ale Colegiului director ale Camerei;f) ordonanţează cheltuielile bugetare ale Camerei. Preşedintele poate delega aceasta atribuţie vicepreşedintelui;g) comunică notarilor publici actele normative ale Colegiului director şi actele cu caracter normativ adoptate de Consiliul Uniunii şi, după caz, de Biroul executiv;h) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.Preşedintele Colegiului director al Camerei nu se subordonează reprezentantului Consiliului Uniunii.Funcţia de preşedinte nu poate fi exercitată decât cel mult pe parcursul a doua mandate. Vicepreşedintele exercita atribuţiile preşedintelui în lipsa acestuia, precum şi responsabilităţile stabilite de Colegiul director sau de adunarea generală.
 + 
Articolul 40Reprezentantul Camerei în Consiliul Uniunii are următoarele drepturi şi obligaţii:a) participa de drept la şedinţele Colegiului director;b) are acces la toate documentele Camerei;c) are dreptul la o indemnizaţie stabilită de Consiliul Uniunii;d) participa din partea Camerei la toate şedinţele Consiliului Uniunii;e) prezintă Consiliului Uniunii propunerile Adunării generale a Camerei şi apara interesele acesteia;f) informează cu regularitate Adunarea generală şi Colegiul director ale Camerei despre toate hotărârile adoptate de Consiliul Uniunii;g) întocmeşte trimestrial rapoarte de activitate şi le supune aprobării adunării generale;h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Adunarea generală a Camerei.
 + 
Articolul 41Încălcarea dispoziţiilor legii, ale regulamentului şi ale prezentului statut, îndeplinirea în mod necorespunzător sau neîndeplinirea atribuţiilor de către membrii Colegiului director al Camerei atrag revocarea lor din funcţie de către adunarea generală.În acest scop, Consiliul Uniunii va face o cercetare prealabilă, cu audierea celui în cauza, şi, dacă se considera necesar, cu majoritatea calificată de două treimi din numărul membrilor, va convoca adunarea generală în şedinţa extraordinară.
 + 
Articolul 42Camera are patrimoniu şi buget proprii.Fondurile Camerei sunt formate din contribuţii băneşti, taxe, bunuri mobile, imobile şi din beneficii rezultate din activităţi economice conexe.Pentru înscrierea la concursul de ocupare a unui post de notar public candidatul va plati o taxa stabilită de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Camerei în circumscripţia căreia se afla postul vacant de notar public pentru care candidatul s-a înscris la concurs.
 + 
Articolul 43Comisiile de cenzori ale Camerelor sunt compuse din 3 membri, dintre care 2 notari publici şi un expert contabil.Comisiile de cenzori ale Camerelor verifica modul de executare a bugetelor Camerelor şi prezintă anual un raport adunărilor generale.Personalul cu atribuţii financiar-contabile al Camerei este obligat sa pună la dispoziţie comisiei de cenzori toate evidentele şi datele necesare pentru efectuarea verificărilor.
 + 
Secţiunea IIIBiroul notarului public + 
Articolul 44Notarul public îşi exercită funcţia în cadrul unui birou individual, prin asociere sau în societăţi civile profesionale.
 + 
Articolul 45Biroul notarial va avea un sediu corespunzător pentru desfăşurarea activităţii cu publicul şi pentru depozitarea, păstrarea şi conservarea în foarte bune condiţii a arhivei.Notarul public asigura securitatea biroului sau prin măsuri de protecţie împotriva incendiilor, efractiilor sau a altor cauze previzibile.
 + 
Articolul 46Programul de activitate al biroului notarial este obligatoriu de cel puţin 8 ore zilnic, din care 6 ore activitate cu publicul, în fiecare zi lucrătoare. Orice modificare a programului de lucru, determinata de motive obiective, se va comunică Colegiului director al Camerei.
 + 
Articolul 47Biroul notarului public şi societatea civilă profesională nu sunt persoane juridice.
 + 
Articolul 48Toate neînţelegerile de natura patrimonială dintre notarii publici şi cele privind formele asociative de desfăşurare a activităţii notariale urmează a fi rezolvate pe cale amiabila.În caz de nesoluţionare a litigiului pe cale amiabila, notarul public este obligat sa ceara concilierea preşedintelui Camerei, în termen de cel mult 20 de zile.Dacă concilierea nu stinge litigiul dintre părţi, ele sunt obligate sa recurgă la arbitrajul prevăzut la art. 340-370 din Codul de procedură civilă, arbitrii putând fi numai notari cu cel puţin 10 ani vechime în profesie, pe care au exercitat-o în mod efectiv şi continuu.În cazul în care părţile nu cad de acord asupra persoanei arbitrului, ele îl vor sesiza pe preşedintele Camerei, care va desemna 3 notari publici din Camera, dintre care părţile vor alege un arbitru. Dacă părţile nu cad de acord asupra unuia dintre aceştia, cauza va fi soluţionată de tribunalul arbitral compus din toţi cei 3 notari publici desemnaţi de preşedinte.Oficiul de arbitrare este gratuit.Notarul public desemnat ca arbitru poate cere declinarea acestui oficiu, iar dacă cererea este justificată, preşedintele va desemna un alt arbitru.
 + 
Articolul 49Indiferent de forma de desfăşurare a activităţii, în mod individual sau prin asociere, atribuţiile intrinseci profesiei şi răspunderea pentru actele notariale revin exclusiv notarului public care le-a îndeplinit, în conformitate cu dispoziţiile legale.
 + 
Articolul 50Notarii publici sunt obligaţi să respecte reglementările legale şi statutare în materie financiar-contabila, sub sancţiunea atragerii răspunderii disciplinare şi civile.
 + 
Articolul 51Patrimoniul biroului notarului public are regimul juridic al bunurilor afectate exercitării profesiei sale.Patrimoniul biroului notarilor publici asociaţi are regimul juridic corespunzător aportului fiecărui membru al societăţii civile fără personalitate juridică, constituită în acest scop.Creanţele personale ale notarului public nu pot fi realizate prin urmărirea patrimoniului biroului notarilor asociaţi, decât după partajul intervenit cu ceilalţi asociaţi.
 + 
Articolul 52Schimbarea sediilor birourilor notarilor publici dintr-o localitate în alta, în aceeaşi circumscripţie sau într-o alta circumscripţie, se face la cerere, în limita numărului de locuri vacante de notari publici, reactualizat prin ordin al ministrului justiţiei, avându-se în vedere şi opţiunile notarilor stagiari care au promovat examenul de notari publici.După soluţionarea cererilor de schimbare a sediilor în condiţiile alin. 1 vor fi publicate locurile rămase vacante în vederea ocupării lor prin concursul de verificare a cunoştinţelor, organizat de Consiliul Uniunii.Notarii publici pot cere schimbarea sediilor birourilor lor numai după 3 ani de activitate în localitatea unde au fost numiţi prin ordin al ministrului justiţiei, cu următoarele excepţii:– stabilirea domiciliului într-o alta localitate, ca urmare a căsătoriei;– reîntregirea familiei în localitatea în care celălalt soţ a trebuit să îşi schimbe domiciliul prin transfer sau alte cazuri asemănătoare;– asocierea notarului public pentru un sediu comun aflat într-o alta localitate, precum şi încetarea calităţii de asociat şi revenirea la sediul anterior al biroului individual;– alte cauze temeinic justificate, care impun schimbarea domiciliului notarului public într-o alta localitate.Schimbarea sediului biroului notarial în circumscripţia altei judecătorii se face prin ordin al ministrului justiţiei, la propunerea Consiliului Uniunii, iar în cadrul aceleiaşi circumscripţii, cu avizul Camerei Notarilor Publici.
 + 
Secţiunea IVNotarul stagiar + 
Articolul 53Pot fi notari stagiari persoanele care îndeplinesc condiţiile expres prevăzute de dispoziţiile legii, fără a depăşi 5 ani de la data obţinerii diplomei de licenţă.
 + 
Articolul 54Pot angaja notari stagiari numai notarii publici care au o vechime de 5 ani în profesia de notar.Notarul public poate angaja în aceeaşi perioadă un singur notar stagiar.
 + 
Articolul 55Notarul stagiar este angajat prin contract de muncă individual, încheiat pe durata determinata cu notarul public, în condiţiile prevăzute de lege, regulament şi de prezentul statut.Angajarea notarului stagiar se face în urma unei convorbiri pe teme de drept, susţinută în faţa Colegiului director al Camerei, în prezenta notarului public în biroul căruia va fi angajat.În cazul în care sunt mai multe cereri pentru notari stagiari decât numărul aprobat de adunarea generală, soluţionarea acestora se va face prin concurs, în condiţiile stabilite de Colegiul director al Camerei.
 + 
Articolul 56În cazul încetării calităţii notarului public sau al suspendării exercitării funcţiei acestuia pe o perioadă mai mare de 6 luni, obligaţiile din contractul individual de muncă al notarului stagiar vor fi preluate de Camera, sub aspectul plăţii salariului, Colegiul director al Camerei nominalizand notarul public în biroul căruia îşi va desfăşura activitatea notarul stagiar până la susţinerea examenului de notar public.Prevederile alin. 1 nu sunt aplicabile în cazul în care un alt notar public îl angajează pe notarul stagiar, preluand contractul individual de muncă.
 + 
Capitolul 5Răspunderea notarului public + 
Articolul 57Notarul public răspunde pentru modul în care îşi legalitatea raporturilor juridice pe care le constata şi la exercitarea drepturilor şi ocrotirea intereselor subiectilor de drept care solicită încheierea actelor notariale.
 + 
Articolul 58Răspunderea civilă sau disciplinară a notarului public poate fi angajata în condiţiile legii.
 + 
Articolul 59Acţiunea disciplinară se judeca de Consiliul de disciplina constituit la nivelul Uniunii.Consiliul de disciplina este compus din 15 membri, câte unul din fiecare Cameră, desemnaţi de către Adunarea generală a Camerei pe durata dintre doua congrese ordinare ale Uniunii, confirmati de către Congresul Uniunii.Consiliul de disciplina îşi desfăşoară activitatea în mod independent şi nu se subordonează Consiliului Uniunii.
 + 
Articolul 60După confirmarea congresului, Consiliul de disciplina îşi desemnează preşedintele şi vicepreşedintele.
 + 
Articolul 61Consiliul de disciplina judeca în complet de 3 membri, prezidat de un preşedinte desemnat de către preşedintele Consiliului de disciplina.
 + 
Articolul 62Şedinţele de judecată se ţin la sediul Uniunii.Preşedintele Consiliului de disciplina poate dispune ca şedinţele de judecată să se desfăşoare şi la sediul Camerei din care face parte notarul public judecat.La şedinţele de judecată poate asista orice notar public din Camera al carei membru este judecat.
 + 
Articolul 63Lucrările cu caracter tehnic ale Consiliului de disciplina vor fi efectuate de un secretar.
 + 
Articolul 64Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor care îi revin în calitate de membru al Consiliului de disciplina, notarul public poate fi revocat de către Adunarea generală a Camerei din care face parte, la cererea preşedintelui Consiliului de disciplina.În asemenea situaţii, preşedintele Consiliului va convoca întregul Consiliu de disciplina, care se va pronunţa asupra propunerii de revocare, urmând a sesiza, după caz, Adunarea generală a Camerei.
 + 
Articolul 65Consiliul de disciplina are competenţa de a judeca abaterile prevăzute de lege, săvârşite de notari publici, indiferent de calitatea pe care o au în structurile organizatorice ale Uniunii şi Camerei, pentru:a) întârziere sau neglijenţa în efectuarea lucrărilor;b) lipsa nejustificată de la birou;c) nerespectarea secretului profesional;d) comportament care aduce atingere onoarei sau probitatii profesionale.
 + 
Articolul 66Titularul acţiunii disciplinare este Colegiul director al Camerei, care se poate autosesiza sau poate fi sesizat, după caz, de către ministrul justiţiei sau de organele de control ale Consiliului Uniunii, prin preşedinte.Colegiul director, din oficiu sau la sesizare, are obligaţia ca, în termen de 60 de zile de la data la care a luat cunoştinţa de săvârşirea unei abateri, să efectueze cercetarea prealabilă, sa ancheteze notarul public în cauza şi sa îi aducă la cunoştinţa acestuia conţinutul dosarului, urmând a promova sau nu acţiunea disciplinară.În cazul în care a fost sesizat de către organele prevăzute la primul alineat, în cadrul aceluiaşi termen de 60 de zile Colegiul director are obligaţia de a comunică acestora rezultatul cercetării prealabile şi măsurile dispuse.Dacă se constată că notarul public cercetat a săvârşit una dintre abaterile disciplinare prevăzute de lege, Colegiul director sesizează Consiliul de disciplina.Refuzul notarului public cercetat de a face declaraţii sau de a se prezenta la cercetări se constata prin proces-verbal şi nu împiedica finalizarea cercetării.
 + 
Articolul 67În cazul în care Consiliul de disciplina este sesizat, preşedintele acestuia înregistrează cauza, fixează termenul şedinţei, desemnează completul, locul desfăşurării şedinţei şi citeaza părţile şi, după caz, martorii.În cazul în care, deşi legal citat, notarul public judecat nu se prezintă la termen, judecarea se face în lipsa.Colegiul director este reprezentat de preşedinte, vicepreşedinte sau de unul dintre membrii săi.Notarul public împotriva căruia a fost promovata acţiunea disciplinară are dreptul sa cunoască toate actele dosarului, să solicite probe în apărare şi să fie asistat de un alt notar ori de un avocat.
 + 
Articolul 68Judecarea abaterii disciplinare de către completul de judecată al Consiliului de disciplina se desfăşoară după cum urmează:– preşedintele completului prezintă conţinutul sesizării;– se asculta părţile şi se admit probele solicitate;– declaraţiile părţilor şi ale martorilor se consemnează în scris şi vor fi semnate de cei în cauza şi de preşedintele completului de judecată;– în caz de amânare a judecării cauzei, se redactează o încheiere, arătându-se motivele care au determinat amânarea.Încheierea se semnează de către preşedintele completului de judecată şi de secretar.
 + 
Articolul 69După administrarea probelor preşedintele da cuvântul părţilor.În cazul în care notarul public supus judecării este asistat de un avocat sau de un alt notar, se va da cuvântul şi acestuia, în calitate de apărător.
 + 
Articolul 70Dacă se constată că notarul public judecat a săvârşit abaterea, completul dispune aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 41 din lege.În cazul în care notarul public nu a fost găsit vinovat, precum şi atunci când sesizarea a fost facuta peste termen, completul dispune respingerea acţiunii disciplinare şi închiderea dosarului.
 + 
Articolul 71Hotărârea Consiliului de disciplina se ia cu majoritatea voturilor completului şi se comunică părţilor în termen de 15 zile.Hotărârea cuprinde numărul dosarului, numele membrilor completului şi al secretarului, numele şi, după caz, domiciliul sau sediul părţilor, susţinerile acestora, descrierea în esenta a abaterii disciplinare, probele administrative, textele de lege aplicate, soluţia şi data pronunţării, indicarea caii de atac şi menţiunea dacă pronunţarea s-a făcut în prezenta sau în lipsa părţilor.Hotărârea se semnează de către preşedintele completului şi de secretar şi se comunică părţilor.
 + 
Articolul 72Împotriva hotărârii părţile pot face contestaţie la Consiliul Uniunii în termen de 10 zile de la comunicare pentru părţile lipsa şi de la pronunţare pentru cei care au fost prezenţi.Hotărârea Consiliului Uniunii poate fi atacată în justiţie, potrivit legii.
 + 
Articolul 73Toate cheltuielile efectuate în legătură cu soluţionarea cauzei vor fi suportate potrivit normelor dreptului comun.
 + 
Articolul 74Nerespectarea prevederilor prezentului statut constituie abatere disciplinară.
 + 
Articolul 75Notarul public sancţionat disciplinar nu poate exercita funcţii eligibile pe o perioadă de 3 ani de la data rămânerii definitive a măsurii sanctionatorii.
 + 
Capitolul 6Dispoziţii finale şi tranzitorii + 
Articolul 76Aprobarea statutului şi primele alegeri ale organelor de conducere ale Uniunii şi ale Camerelor se vor face de către primul congres al notarilor publici şi, după caz, de adunarea generală, prezidate de cel mai în vârsta dintre notarii publici prezenţi.Pregătirea, verificarea şi validarea alegerilor se vor face de către o comisie ad-hoc.
 + 
Articolul 77Consiliul Uniunii şi, după caz, Colegiul director al fiecărei Camere vor elabora norme privind organizarea şi desfăşurarea Congresului notarilor publici şi, respectiv, adunărilor generale ale Camerelor, în caz de alegere sau de revocare a preşedinţilor, vicepreşedinţilor, membrilor Consiliului Uniunii sau ai Colegiului director al Camerelor ori a cenzorilor.
 + 
Articolul 78Arhiva Uniunii şi arhivele Camerelor se vor păstra în condiţiile şi la termenele stabilite de dispoziţiile legale privind fondul arhivistic naţional.
 + 
Articolul 79Dispoziţiile art. 59-64 din prezentul statut vor intra în vigoare la data aprobării de către ministrul justiţiei a modificărilor Regulamentului de punere în aplicare a Legii nr. 36/1995, data până la care rămân în vigoare dispoziţiile corespunzătoare din Statutul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155 din 22 iulie 1996.
 + 
Articolul 80Corelarea prevederilor prezentului statut cu actele normative ulterioare privind activitatea notarială, precum şi modificările impuse de situaţii deosebite se vor face de către Consiliul Uniunii, în baza hotărârilor Camerelor, urmând să fie ratificate la primul congres al notarilor publici.
 + 
Articolul 81După adoptare, statutul Uniunii va fi comunicat ministrului justiţiei şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României.––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x