Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 7.479 din 27 noiembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1223 din 5 decembrie 2024. +
Articolul 1(1)Statul garantează pentru toți studenții din România un proces de învățământ accesibil și incluziv în ceea ce privește admiterea, parcurgerea și finalizarea studiilor.(2)Organizarea și funcționarea învățământului superior din România au la bază principiul fundamental al nediscriminării și asigurării egalității de șanse, precum și respectarea principiilor învățării și predării centrate pe student. (3)Utilizarea în condițiile legii a resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice în activitățile de învățământ și/sau de cercetare respectă standardele de calitate elaborate și aprobate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS). +
Articolul 2(1)Activitatea de evaluare sumativă, precum și activitatea de evaluare continuă a rezultatelor învățării reprezintă procesele prin care se determină dacă un student a dobândit cunoștințele, abilitățile, responsabilitatea și autonomia necesare într-un anumit domeniu de studiu.(2)Activitatea de evaluare sumativă, care poate fi de tip examen, colocviu, verificare etc., se realizează la intervale mai mari de timp, de obicei la final de semestru sau în cadrul examenelor de finalizare a studiilor, pentru fiecare ciclu de studii universitare. (3)Activitatea de evaluare continuă este un proces de monitorizare și apreciere a progresului studenților, prin teste, evaluări intermediare, proiecte, teme individuale și/sau de echipă, prezentări, referate sau alte forme de evaluare a rezultatelor așteptate ale învățării, care se realizează în mod obligatoriu în timpul semestrului. Activitatea de evaluare continuă este descrisă explicit în fișa disciplinei, inclusiv cu menționarea ponderii sale în evaluarea finală a disciplinei. +
Articolul 3(1)Activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă se realizează în condițiile întâlnirii nemijlocite a studenților cu cadrele didactice și de cercetare în spațiul universitar, diferențiat pentru formele de organizare ale programelor de studii și în raport cu domeniile de studii, precum și cu ciclurile de studii, conform legislației în vigoare. Aceste evaluări au rolul de a confirma oficial atingerea rezultatelor învățării pentru disciplina și programul de studiu în cauză, în raport cu un standard specificat în fișa disciplinei.(2)Evaluarea continuă și evaluarea sumativă se desfășoară potrivit unei metodologii proprii elaborate de către fiecare instituție de învățământ superior cu respectarea prevederilor legale în vigoare.(3)Metodologia proprie definește procesul de evaluare, incluzând condițiile generale de evaluare, procedura de desfășurare, instrumentele de evaluare utilizate (de exemplu: teste scrise, prezentări, proiecte practice etc.), standardele specifice de evaluare, precum și criteriile de notare. De asemenea, metodologia prevede măsuri clare și transparente pentru asigurarea integrității academice, cum ar fi prevenirea plagiatului și sancțiunile aplicabile în cazul încălcării normelor de etică.(4)Activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă pot fi organizate și în regim online, doar în cazurile prevăzute de lege. Formele și metodele de evaluare vor fi prevăzute obligatoriu în fișa disciplinei. (5)În cadrul procesului de evaluare sumativă de tip examen se va asigura mereu prezența a cel puțin două cadre didactice. +
Articolul 4(1)Instituțiile de învățământ superior care desfășoară activități de evaluare continuă și evaluare sumativă față în față au următoarele obligații:a)să asigure un cadru adecvat pentru utilizarea metodelor de evaluare continuă și evaluare sumativă în condițiile întâlnirii nemijlocite în spațiul universitar a studenților cu cadrele didactice și de cercetare, care implică utilizarea resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice; … b)să asigure personal didactic specializat, inclusiv în utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicații, care să ofere suportul necesar pentru o bună desfășurare a activităților de evaluare continuă și evaluare sumativă; … c)să elaboreze metodologia proprie privind activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă, care să fie publică pe site-ul instituției de învățământ superior, în vederea asigurării transparenței și corectitudinii procesului de evaluare; … d)să asigure, în organizarea acestor activități, condițiile și resursele materiale necesare unei bune desfășurări, după caz, cu asigurarea accesului echitabil al tuturor studenților, inclusiv al studenților cu dizabilități, respectiv al celor cu cerințe educaționale speciale, la mijloacele tehnice și informatice necesare pentru a accesa gratuit și adecvat platformele informatice și resursele digitale. Instituția va pune la dispoziție dispozitive și tehnologii asistive acolo unde este necesar, asigurând un mediu de evaluare incluziv și adaptat nevoilor studenților. … (2)Instituțiile de învățământ superior care desfășoară activități de evaluare continuă și evaluare sumativă în regim online au următoarele obligații:a)să asigure un cadru adecvat pentru desfășurarea activităților de evaluare continuă și sumativă, implicând utilizarea resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice, astfel încât interacțiunea dintre studenți și cadrele didactice și de cercetare să fie eficientă și corespunzătoare; … b)să asigure personal didactic specializat, inclusiv în utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicații, care să ofere suportul necesar pentru o bună desfășurare a activităților de evaluare continuă și evaluare sumativă; … c)să elaboreze metodologia proprie privind activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă, care să fie publică pe site-ul instituției de învățământ superior, în vederea asigurării transparenței și corectitudinii procesului de evaluare; … d)să utilizeze, în organizarea activităților de evaluare, tehnologiile informaționale și de comunicații care asigură suportul necesar unei bune desfășurări; … e)să se asigure că toți studenții au acces la mijloacele tehnice și informatice necesare pentru a accesa gratuit și corespunzător platformele informatice și resursele digitale utilizate în cadrul procesului de evaluare; … f)să asigure accesul securizat la platformele informatice și să mențină o comunicare sigură și transparentă cu studenții, utilizând exclusiv adrese de e-mail instituționale, în vederea protejării datelor personale și asigurării integrității academice. … (3)În procesul de evaluare în regim online, examenele orale sunt înregistrate integral audio-video și arhivate la nivelul facultății, în conformitate cu prevederile legale.(4)Accesul la aceste înregistrări este restricționat și se realizează exclusiv în scopul verificării și asigurării corectitudinii evaluării, precum și al soluționării contestațiilor, cu respectarea normelor de protecție a datelor cu caracter personal, respectiv a integrității academice. Termenul de păstrare a acestor înregistrări se stabilește la nivelul fiecărei facultăți/fiecărui departament. +
Articolul 5Utilizarea resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice în activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă atât în regim față în față, cât și online se realizează în conformitate cu următoarele standarde minime:a)asigurarea unui mediu sigur și securizat de evaluare, prin utilizarea unor platforme informatice care să garanteze protecția datelor cu caracter personal și prevenirea accesului neautorizat; … b)posibilitatea verificării originalității lucrărilor supuse evaluării, prin utilizarea unor sisteme software specializate de detectare a plagiatului; … c)asigurarea unei evaluări facile din punct de vedere logistic, prin utilizarea unor soluții informatice care să permită desfășurarea eficientă și fără întreruperi a procesului de evaluare. … +
Articolul 6La elaborarea proiectelor prevăzute în cazul examenelor se vor avea în vedere modalități de verificare a originalității în vederea menținerii unor standarde academice riguroase, prin detectarea plagiatului și asigurarea autenticității lucrărilor elaborate de către studenți. Aceste metode includ, dar fără a se limita la: detectarea plagiatului, analiza detaliată a surselor citate, asigurarea autenticității lucrărilor elaborate de către studenți. În situațiile în care cadrele didactice constată existența plagiatului sau a altor forme de încălcare a integrității academice se vor aplica măsuri în conformitate cu legislația în vigoare și cu regulamentele interne ale instituției. +
Articolul 7Părțile implicate în evaluările sumative organizate pentru examenele de finalizare a studiilor, în special personalul didactic și studenții, sunt informate cu privire la metodele de evaluare care pot implica utilizarea resurselor electronice, informatice și de comunicații specifice, precum și la criteriile generale de notare, respectiv cu privire la procedurile de contestare a rezultatelor evaluării. +
Articolul 8(1)În vederea asigurării unor metode de evaluare riguroase și relevante, instituțiile de învățământ superior pun la dispoziția studenților instrumente de oferire a feedbackului cu privire la procesul de evaluare, fiind asigurată anonimitatea studenților care participă la procesul de evaluare.(2)Feedbackul colectat va fi utilizat pentru revizuirea și îmbunătățirea metodelor de evaluare, contribuind la creșterea calității procesului educațional și la sporirea obiectivității evaluărilor. ––