Informatii Document
Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 879 din 18 octombrie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
Notă …
Aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 818 din 15 octombrie 2018, publicată în Monitorul oficial, Partea I, nr. 879 din 18 octombrie 2018.Standardul nr. 1 – Intervenția în cadrul procesului de supraveghere poate fi realizată prin intermediul programelor de reintegrare socială, al cursurilor de pregătire școlară sau calificare profesională, al măsurilor de control și/sau tratamente sau al altor tipuri de activități care pot fi stabilite în conținutul măsurilor educative sau ca obligații în hotărârea judecătorească. Prin program de reintegrare socială se înțelege, în raport cu instituția reglementată de Codul penal:a)programul de intervenție, centrat pe terapia cognitiv-comportamentală; … b)programe de intervenție, precum cele centrate pe metoda Goldstein, pe metoda Moreno etc.; … c)psihoterapia; … d)tratamentul psihiatric; … e)terapia ocupațională; … f)programul educativ, de prevenție și intervenție de scurtă durată; … g)programe cu caracter informativ, inclusiv privind aspecte juridice; … h)consilierea psihologică; … i)consilierea vocațională; … j)consilierea-suport; … k)consilierea relațională; … l)consilierea motivațională; … m)orice alt tip de activități de asistență și consiliere, care are ca scop acoperirea adaptată a nevoilor criminogene identificate. … Standardul nr. 2 – Programele de intervenție sunt cele prevăzute la Standardul nr. 1 lit. a) și b) și pot fi programe standard sau programe de intervenție specifică.Programele standard sunt cele adresate schimbării comportamentului infracțional și conțin cel puțin elemente de interviu motivațional, la care se pot adăuga, după caz, elemente cognitiv-comportamentale sau elemente din abordările integrative etc.Programele de intervenție standard trebuie să fie structurate pe minimum 8 ședințe, cu o frecvență de maximum două ședințe pe săptămână.Programele de intervenție specifică sunt cele adresate unor comportamente specifice de tipul adicție, agresivitate, comportament sexual deviant, conducere sub influența băuturilor alcoolice etc. și au la bază psihoterapii specifice centrate pe tipul de comportament abordat de genul terapiilor cognitiv-comportamentale, analizei existențiale sau tranzacționale etc.Programele de intervenție specifică trebuie să fie structurate pe minimum 10 ședințe, cu o frecvență de maximum două ședințe pe săptămână.Standardul nr. 3 – Programele de reintegrare socială derulate prin psihoterapie sau tratamentul psihiatric se vor conforma normelor metodologice stabilite prin protocoalele medicale de specialitate.Standardul nr. 4 – Programele de reintegrare socială dintre cele cuprinse la Standardul nr. 1 lit. e)-m) trebuie să fie structurate pe minimum 4 ședințe de lucru. Acestea au o frecvență de maximum două ședințe pe săptămână, cu excepția programelor educative și a celor cu caracter informativ, a căror frecvență poate fi mai mare.Standardul nr. 5 – Persoanele care aplică programele de reintegrare socială prevăzute la Standardul nr. 1 lit. a)-e), lit. h)-l) trebuie să fie specialiști cu experiență de minimum 2 ani în domenii precum: psihologie, asistență socială, pedagogie, psihiatrie, educație, sociologie.Standardul nr. 6 – Selecția participanților care formează un grup în cadrul unui program sau unei activități specifice de asistență și consiliere are în vedere următoarele: • obligația impusă de către instanța de judecată în sarcina persoanei;• criteriile de eligibilitate stabilite în program sau pentru derularea activității; • motivația persoanei;• abilitățile și aptitudinile persoanei în cazul activităților de formare/vocaționale;• nevoile/problemele persoanei consemnate în planul de supraveghere.Standardul nr. 7 – Programele de reintegrare socială/activitățile de asistență și consiliere care se derulează în grup trebuie să evite orice risc de discriminare, izolare sau punere în minoritate/inegalitate a participanților la acestea.Standardul nr. 8 – Stabilirea orarului programului/activității de asistență și consiliere se realizează de către specialistul implicat în derularea efectivă a acestora, după consultarea persoanei inclusă în program/activitate. Standardul nr. 9 – Programele/activitățile de asistență și consiliere trebuie derulate de către specialiști ai instituțiilor din comunitate care sunt formați/pregătiți pentru aplicarea acestora, în situațiile care nu sunt prevăzute la Standardul nr. 5.Standardul nr. 10 – Durata unei sesiuni pentru un program de reintegrare socială/activitate de asistență și consiliere derulat(ă) individual este cuprinsă între 60 și 75 de minute, cu posibilitatea unei pauze de 15 minute.Durata unei sesiuni pentru un program de reintegrare socială/activitate de grup este cuprinsă între 1-2 ore, cu minimum o pauză de 15 minute când durata sesiunii depășește o oră și jumătate.Numărul maxim de persoane cuprinse într-o activitate de grup, dintre cele prevăzute la Standardul nr. 1 lit. a), b) și lit. h)-m), este de 12 persoane. Standardul nr. 11 – Pe parcursul derulării programelor/activităților de asistență și consiliere este necesar ca informațiile și solicitările adresate participanților să se realizeze folosind un limbaj ușor accesibil.În derularea programului de grup se utilizează minimum 3 metode interactive de lucru, precum: joc de rol, brainstorming, dileme morale.În derularea programului/activităților/specialiștii utilizează exerciții, fișe de lucru, imagini-suport și alte modalități grafice sau audiovizuale pentru a facilita înțelegerea conținutului.Standardul nr. 12 – Specialistul care aplică programul de reintegrare socială/derulează activitatea întocmește pentru fiecare persoană un dosar care să cuprindă:a)documentele primite din partea serviciului de probațiune: decizia de a urma programul/activitatea emisă de către consilierul de probațiune și copia dispozitivului hotărârii judecătorești; … b)corespondența purtată în legătură cu modul de punere în executare a obligației de participare la un program/activitate; … c)fișele de lucru, precum și pe cele de evidență/consemnare a sesiunilor programului/activității; … d)alte documente pe care le consideră relevante cu privire la modul de punere în executare a obligației de participare la un program/activitate; … e)documentul emis care atestă finalizarea programului/a activității. … Standardul nr. 13 – În cadrul primei întrevederi specialistul care aplică programul/activitățile informează persoana cu privire la regulile generale de desfășurare a programului/activității, care trebuie să cuprindă, cel puțin, următoarele:a)obligația de respectare a prevederilor legale privind securitatea și sănătatea la locul de muncă și apărarea împotriva incendiilor și a altor situații de urgență; … b)respectarea confidențialității și a protecției datelor cu caracter personal în ceea ce privește persoanele participante la activitățile de grup și aspectele discutate în cadrul acestora; … c)interdicția înregistrării audio, video sau a fotografierii în cadrul ședințelor; … d)respectarea programului de derulare a activităților; … e)obligația aducerii la cunoștința specialistului și a consilierului de probațiune a modificării stării de sănătate, fizice sau psihice, care pot afecta derularea activităților conform programului stabilit, cu prezentarea de dovezi medicale în acest sens, precum și a altor motive. … Specialistul întocmește un document care să consemneze informarea efectuată, document care se atașează la dosarul prevăzut la Standardul nr. 12.Standardul nr. 14 – Instituția din comunitate unde persoana urmează programul de reintegrare socială/alte activități de asistență și consiliere are următoarele obligații cu caracter administrativ:a)să respecte dispozițiile deciziei date de consilierul de probațiune manager de caz cu privire la perioada de desfășurare a programului/activităților, la calendarul de desfășurare și la alte aspecte stabilite prin acest act; … b)să asigure organizarea unei evidențe distincte pentru persoanele care urmează programul/activitățile; … c)să asigure comunicarea de îndată a situațiilor în care persoanele nu urmează sau nu mai pot să urmeze programul/activitățile; … d)să asigure comunicarea de îndată a situațiilor în care persoanele nu urmează programele/activitățile conform cerințelor/condițiilor stabilite; … e)să permită accesul consilierilor de probațiune la locul de derulare a programului/activităților; … f)să permită accesul consilierilor de probațiune la dosarul întocmit potrivit Standardului nr. 12, precum și la evidențele constituite potrivit lit. b); … g)să emită și să comunice serviciului de probațiune și persoanei aflate în supraveghere un document care atestă finalizarea programului/activității. … Standardul nr. 15 – În vederea includerii persoanei în programul de reintegrare socială, dacă situația o impune în funcție de tipul programului, este posibilă derularea unei evaluări preprogram prin participarea la un interviu cu specialistul care va derula programul respectiv.În vederea stabilirii evoluției persoanei în cadrul programului de reintegrare, aceasta poate fi evaluată postprogram prin utilizarea unor instrumente specifice. Programele/activitățile sunt monitorizate și evaluate de către specialiștii implicați în derularea efectivă a acestora, în colaborare cu consilierul de probațiune manager de caz.Conținutul sesiunilor programului este consemnat în cadrul fișelor de evidență/consemnare a sesiunilor programului.În cazul minorului, specialistul care derulează programul are în vedere și informarea părintelui sau, după caz, a tutorelui, curatorului ori persoanei sau reprezentantului instituției căreia i s-au încredințat îngrijirea și supravegherea minorului cu privire la programul/activitatea recomandată. Standardul nr. 16 – Programul este finalizat, de regulă, în cadrul aceleiași instituții din comunitate și de către aceleași persoane cărora le-a fost alocat cazul.Finalizarea programului/a activității este constatată printr-un document emis de către specialist și înmânat persoanei în cadrul ultimei ședințe.Standardul nr. 17 – În executarea obligațiilor dispuse de organul judiciar și, respectiv, decise de către consilierul de probațiune, în aplicarea, după caz, a prevederilor art. 85, ale art. 93 sau ale art. 101 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, care privesc măsurile de control, tratament și îngrijire medicală, altele decât cele pentru care au fost stabilite standarde potrivit prezentei hotărâri, instituția din comunitate responsabilă are următoarele obligații:a)să asigure executarea obligației de îndată, cu respectarea prevederilor legale în materie; … b)să desemneze o persoană responsabilă cu monitorizarea modului în care are loc executarea obligației; … c)să asigure organizarea unei evidențe distincte pentru persoanele supuse executării obligației, care să cuprindă cel puțin documentele primite din partea serviciului de probațiune: decizia de executare emisă de consilierul de probațiune, copia dispozitivului hotărârii judecătorești, corespondența purtată în legătură cu modul de punere în executare, alte documente pe care le consideră relevante cu privire la modul de punere în executare; … d)să asigure, de îndată, comunicarea către serviciul de probațiune a situațiilor în care persoanele nu execută/nu îndeplinesc în mod corespunzător/nu mai pot executa obligația; … e)să pună la dispoziția serviciului de probațiune sau a organului judiciar informațiile solicitate necesare pentru verificarea îndeplinirii obligației; … f)să permită accesul consilierilor de probațiune la evidențele și documentele constituite potrivit lit. c); … g)să permită accesul consilierilor de probațiune în locația în care se execută obligația; … h)să emită și să comunice serviciului de probațiune și persoanei supuse obligației un document care atestă executarea acesteia. … Standardul nr. 18 – Prevederile standardelor nr. 12 și 14 se aplică în mod corespunzător măsurilor speciale de control, tratament și îngrijire medicală.Standardul nr. 19 – Instituțiile din comunitate care participă la executarea pedepselor și a măsurilor neprivative de libertate trebuie să își îndeplinească atribuțiile în conformitate cu prevederile legale și respectând standardele din prezenta anexă, neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare putând constitui abatere judiciară potrivit prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 253/2013, cu modificările și completările ulterioare.––