STANDARD MINIME OBLIGATORII din 30 martie 2004

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 352 din 22 aprilie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 14 15/01/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 3989 19/05/2003
ActulREFERIRE LAORDIN 416 05/05/2003
ActulREFERIRE LAORDIN 142 28/02/2003
ActulREFERIRE LAORDIN 18 26/02/2003
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 14 15/01/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 48 30/03/2004
ActulCONTINUT DEORDIN 48 30/03/2004

privind serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă



Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă, denumit în continuare SDVI, are drept misiune crearea, dezvoltarea şi aplicarea unui ansamblu de măsuri şi proceduri menite să ducă la formarea, dezvoltarea şi îmbunătăţirea deprinderilor de viaţă independentă pentru copiii şi tinerii aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie a copilului.Funcţiile esenţiale ale SDVI sunt următoarele:1. Evaluarea deprinderilor, aptitudinilor şi resurselor înnăscute şi/sau dobândite ale copilului/tânărului;2. Elaborarea şi monitorizarea implementării programului de intervenţie specifică, denumit în continuare PIS, pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă;3. Consultanţă în domeniul dezvoltării deprinderilor de viaţă independentă pentru persoanele fizice şi juridice interesate, cu precădere la cererea furnizorilor de servicii pentru activităţile de dezvoltare a deprinderilor de viaţă care se derulează în cadrul altor servicii pentru protecţia copilului.Pregătirea pentru viaţa independentă este o formă de educaţie non-formală, participativă, de stimulare şi dezvoltare personală. Aceasta nu se substituie pregătirii şcolare a copilului/tânărului, ci este complementară acesteia şi, în situaţia copiilor aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie pentru prevenirea abandonului şi instituţionalizării, este complementară demersurilor şi eforturilor propriilor familii, aşa cum decurg din obligaţiile şi responsabilităţile părinteşti.Standardele minime obligatorii prezente se aplică şi în cazul activităţilor pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independente (cuprinse în PIS) care se desfăşoară în alte servicii pentru protecţia copilului, dacă standardele minime obligatorii ale acestora conţin prevederi în acest sens, de exemplu: serviciile de tip rezidenţial, centrele de zi, asistentul maternal profesionist.Serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă este complementar celorlalte servicii pentru protecţia copilului, iar standardele minime obligatorii prezente sunt complementare, în mod particular, cu standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.Standardele sunt grupate pe următoarele domenii principale:Rolul şi responsabilităţile serviciului1. Rol şi responsabilităţiEvaluarea copilului/tânărului în vederea elaborării programului de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă.2. EvaluareaProgramul de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă3. Programul de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă.Activităţile serviciului4. Activităţi5. Integrare profesionalăResurse umane6. Recrutarea şi angajarea personalului7. Formarea iniţială şi continuă a personalului8. SupervizareaAdministrare şi management9. Locaţia, resurse financiare şi baza materială10. Administrare şi management11. Planul anual de acţiuneROLUL ŞI RESPONSABILITĂŢILE SERVICIULUIStandardul 1Rol şi responsabilităţiServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă este responsabil de asigurarea tuturor condiţiilor de dezvoltare armonioasă a personalităţii copiilor sau tinerilor aflaţi în evidenţa sa, în sfera deprinderilor de viaţă independentă.RezultatServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă asigură premizele şi condiţiile pentru implementarea programelor de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă potrivite cu vârsta, personalitatea şi aspiraţiile fiecărui copil/tânăr.Condiţiile minime de realizare a standardului 11.1 Strategia judeţeană/locală (corespunzătoare sectoarelor municipiului Bucureşti) pentru protecţia copilului cuprinde un capitol distinct referitor la dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă, denumite în continuare DVI, inclusiv de orientare şcolară şi profesională şi integrare socioprofesională pentru copiii şi tinerii aflaţi în evidenţa sistemului de protecţie a copilului. În baza acestei strategii, fiecare SDVI îşi elaborează propria strategie şi plan anual de acţiune.1.2. Pentru fiecare copil şi fiecare tânăr aflat în evidenţa sistemului de protecţie a copilului se asigură elaborarea şi implementarea unui PIS pentru dezvoltarea DVI, care este parte integrantă fie a planului individualizat de protecţie atunci când se decide o măsură de protecţie, fie a planului de servicii atunci când se urmăreşte prevenirea abandonului şi instituţionalizării sau menţinerea lui în familie după încetarea măsurii de protecţie.1.3. SDVI înregistrează şi preia toate cazurile referite de managerii de caz. Managerul de caz întocmeşte planul individualizat de protecţie/planul de servicii şi stabileşte, de comun acord cu coordonatorul SDVI, referirea cazului respectiv şi numirea unui responsabil de caz din cadrul SDVI pentru elaborarea şi implementarea PIS pentru dezvoltarea DVI.1.4. Calitatea activităţilor de dezvoltare a DVI se asigură prin intervenţia unor echipe interdisciplinare, respectarea demnităţii şi integrităţii persoanei, exprimarea opiniei, consultarea şi solicitarea acordului copilului/tânărului, participarea activă a familiei/reprezentantului legal şi a altor persoane importante pentru copil/tânăr sau pentru implementarea PIS.1.5. În toate activităţile de dezvoltare a DVI se asigură confidenţialitatea şi respectarea normelor deontologice.1.6. În alcătuirea echipei interdisciplinare, responsabilul de caz se asigură că sunt implicate persoanele şi instituţiile relevante pentru elaborarea şi implementarea PIS a copilului/tânărului în cauză.1.7. Responsabilul de caz împreună cu echipa interdisciplinară asigură evaluarea copilului/tânărului în sfera DVI, în contextul său socio-familial, elaborează şi implementează PIS.1.8. Profesioniştii implicaţi în implementarea PIS prezintă, la cerere, în faţa organelor de decizie performanţele copilului/tânărului în sfera autonomizării şi a calităţii DVI.1.9. În cadrul activităţii de consultanţă, SDVI poate realiza cel puţin următoarele: a) consilierea, supervizarea şi formarea personalului de specialitate din alte servicii, b) sprijin în elaborarea şi implementarea PIS, c) sesizarea unor nereguli, inadvertenţe, inclusiv referitoare la neadecvarea metodelor folosite (a gradului de risc pe care acestea îl prezintă) şi c) formularea de recomandări pentru depăşirea unor dificultăţi sau pentru îmbunătăţirea metodologiilor, a activităţii în sfera DVI în general.1.10. SDVI asigură accesul la servicii specializate şi activităţi în sfera DVI adaptate copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi.1.11. SDVI asigură accesul copilului/tânărului şi familiei/reprezentantului legal la datele din dosarul D VI. Studierea dosarului DVI se realizează numai cu asistenţă de specialitate, iar oferirea datelor nu trebuie să producă vătămare sau daune copilului sau altor persoane.Indicatorii pentru Standardul l(I)1.1.1. Prezenţa în cadrul strategiei judeţene/locale pentru protecţia copilului a capitolului referitor la dezvoltarea DVI.(I)1.1.2. Conţinutul strategiei judeţene în domeniul protecţiei copilului comparativ cu cel al strategiei şi planului de acţiune al SDVI.(I)1.2. Dosarele copiilor (aflate în responsabilitatea managerilor de caz) şi dosarele DVI (aflate în cadrul SDVI, întocmite şi actualizate de responsabilul de caz).(I)1.3. – Numărul lunar şi numărul anual de cazuri înregistrate de SDVI.– Numărul lunar şi numărul anual de cazuri care au măsură de protecţie, respectiv care sunt de prevenire/sprijin pentru menţinerea reintegrării în familie.– Situaţia referirilor, pe criterii de eşantionare : cine trimite, ce solicită, câţi copii, ce vârste etc.(I)1.4.1., 1.6.1. Convenţiile de colaborare între furnizorii de servicii pentru protecţia copilului, precum şi cu alte servicii şi instituţii relevante pentru dezvoltarea DVI (de exemplu, parteneri din sistemul educaţional, servicii de consiliere vocaţională, servicii medicale, de voluntariat, organisme profesionale, cluburi, ateliere protejate, unităţi comerciale, de prestări servicii). Convenţiile sunt încheiate pe o perioadă determinată/nedeterminată de timp şi definesc clar responsabilităţile părţilor.(I)1.4.2. Numărul de reuniuni comune anuale, de bilanţ şi monitorizare a activităţii între parteneri; rapoarte de evaluare a parteneriatului.(I)1.4.3. Numărul de sesizări cu privire la nerespectarea dreptului la opinie al copilului/tânărului, respectiv ale altor drepturi ale copilului/omului înregistrate de SDVI/furnizorul de servicii/an şi măsurile luate.(I)1.4.4. Prezenţa semnăturilor membrilor echipei interdisciplinare, copilului/tânărului, familiei/reprezentantului legal pe documentele corespunzătoare din dosarul DVI.(I)1.5.1. Regulamentul de ordine interioară/normele interne de funcţionare conţin prevederi referitoare la păstrarea confidenţialităţii şi respectarea normelor deontologice.(I)1.5.2 Contractele de muncă cuprind o clauză de confidenţialitate şi membrii echipei interdisciplinare, precum şi consultanţii semnează contracte de confidenţialitate.(I)1.5.3. Numărul de reclamaţii înregistrate de SDVI/furnizorul de servicii/an privind încălcarea confidenţialităţii şi măsurile luate.(I)1.6.2. Dosarul DVI cuprinde informaţii şi dovezi ale implicării altor persoane, în afara echipei de profesionişti şi a familiei/reprezentantului legal, în elaborarea şi implementarea PIS: educatorul/educatorul specializat, persoana de referinţă a copilului/tânărului din serviciile de tip rezidenţial, persoana responsabilă cu îngrijirea copilului, asistentul maternal profesionist, profesori etc.(I)1.7. PIS, dosarul DVI, fişele de post.(I)1.8.1. Numărul de solicitări din partea organelor de decizie (inclusiv comisiile pentru protecţia copilului)/an.(I)1.8.2. Numărul de prezentări în faţa organelor de decizie de către membrii echipei interdisciplinare/an.(I)1.8.3. Conţinutul prezentărilor.(I)1.9. Documentele referitoare la activitatea de consultanţă, de exemplu:– numărul de cursuri organizate de SDVI sau la care au participat, în calitate de formatori,, profesioniştii din cadrul SDVI– propuneri de planuri de formare continuă a personalului de specialitate înaintate furnizorilor de servicii– date despre şedinţele de supervizare, de consiliere– rapoartele de evaluare a activităţii pentru dezvoltarea DVI din cadrul altor servicii pentru protecţia copilului(I)1.10.1. Numărul de copii şi tineri cu dizabilităţi aflaţi în evidenţa SDVI/an.(I)1.10.2. Metodele şi tehnicile de sprijin acordate copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi.(I)1.10.3. Convenţii de colaborare cu servicii adaptate nevoilor copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi.(I)1.11.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la studierea dosarului DVI, care sunt cunoscute de personalul de specialitate.(I)1.11.2. Discuţii cu copiii/tinerii, familiile/reprezentanţii legali. Consemnarea întâlnirilor cu copiii/tinerii, respectiv cu familiile/reprezentanţii legali pentru studierea dosarelor DVI.EVALUAREA COPILULUI/TÂNĂRULUI ÎN VEDEREA ELABORĂRII PROGRAMULUI DEINTERVENŢIE SPECIFICĂ PENTRU DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE VIAŢĂ INDEPENDENTĂStandardul 2EvaluareaServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă asigură, pentru fiecare copil/tânăr aflat în evidenta sa, evaluarea competenţelor, deprinderilor, aptitudinilor, potenţialului şi a carenţelor în dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă, în context socio-familial, utilizând instrumente adecvate şi luând în considerare opinia şi aspiraţiile personale ale copilul/tânărului.RezultatProgramul de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă este realist şi adecvat în raport cu vârsta, nivelul de dezvoltare, aspiraţiile şi drepturile copilului. Copilul/tânărul este implicat în luarea deciziilor în ceea ce priveşte elaborarea programului.Condiţii minime de realizare a standardului 22.1. Fiecare copil beneficiază de o evaluare globală a personalităţii, în special a nivelului de dezvoltare a trăsăturilor de personalitate legate de dezvoltarea DVI, luând în considerare toate aspectele legate de cultură, limbă, etnie, religie, dizabilitate etc.2.2. Coordonatorul SDVI asigură desemnarea unui responsabil de caz pentru fiecare copil/tânăr aflat în evidenţa SDVI. Coordonatorul repartizează cazurile astfel încât un responsabil de caz să nu fie implicat în mai mult de 12 de cazuri active concomitent.2.3. Responsabilul de caz iniţiază şi coordonează procesul de evaluare în concordanţă cu normele şi etica profesională şi prevederile standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.2.4. Evaluarea se realizează împreună cu ceilalţi membrii ai echipei interdisciplinare şi cu colaborarea copilului/tânărului, familiei/reprezentantului legal, precum şi a altor persoane importante pentru copil şi pentru elaborarea şi implementarea PIS. Echipa interdisciplinară asigură corelarea tuturor variabilelor de personalitate, aptitudini, atitudini, date de personalitate, antecedente conflictuale, relaţionale, abuz etc., stabileşte indicatorii specifici fiecărei dimensiuni psihologice, sociale ş.a. şi analiza competentă a datelor.2.5. Personalul de specialitate implicat în evaluare, indiferent de instituţia din care provine, utilizează un set de instrumente de lucru, constituit în baza prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi ale ghidului metodologic aferent. Setul de instrumente este agreat de comun acord de toate instituţiile partenere din reţeaua de intervenţie şi avizat de directorul serviciului public specializat pentru protecţia copilului. Acesta poate fi îmbunătăţit şi dezvoltat pe baza experienţei şi metodologiei existente în literatura de specialitate.2.6. Instrumentele de evaluare sunt adaptate în raport cu originea etnică, culturală şi lingvistică a copilului/tânărului şi sunt compatibile cu vârsta şi gradul de dezvoltare a personalităţii acestuia.2.7. Instrumentele de evaluare trebuie alese astfel încât să permită şi autoevaluarea (autoaprecierea din partea copilului/tânărului), precum şi evaluarea în dinamică a nivelului achiziţiilor pe parcursul implementării PIS în mod periodic – cel puţin o dată la 3 luni şi de câte ori este nevoie.2.8. Instrumentele de evaluare sunt aplicate atât de referenţii de formare, cât şi de alte persoane importante din viaţa copilului (asistent maternal profesionist, educatori, asistenţi sociali etc. aflaţi în contact cu mediul de viaţă al copilului) familiarizaţi cu caracteristicile şi modalităţile de aplicare ale fiecărui instrument.2.9. În procesul de evaluare, profesioniştii implicaţi trebuie să ia în considerare solicitările copilului/tânărului, diferitele situaţii sociale, de admitere, angajare ş.a., alocând suficient timp şi resurse corespunzătoare.2.10. SDVI asigură resursele necesare astfel încât să satisfacă cât mai mult posibil cerinţele specifice (de exemplu, instrumentele de evaluare, spaţiul, resursele necesare evaluării pe teren, în instituţii publice sau private specializate, în contexte de muncă diverse etc., transportul, resursele umane).2.11. Raportul de evaluare este redactat de către responsabilul de caz în baza tuturor datelor furnizate de echipa interdisciplinară şi stă la baza elaborării PIS.2.12. Raportul de evaluare este transmis în maxim 7 zile de la întocmire membrilor echipei interdisciplinare, copilului, în raport cu vârsta şi gradul de maturitate, tânărului şi familiei/reprezentantului legal, precum şi managerului de caz.2.13. PIS este elaborat în echipă interdisciplinară în maxim 30 de zile de la înregistrarea cazului de către SDVI.Indicatorii pentru Standardul 2(I)2.1., 2.8. Fişele de evaluare semnate de membrii echipei interdisciplinare şi alţi profesionişti implicaţi. Raportul de evaluare semnat de responsabilul de caz.(I)2.2.1. Fiecare copil/tânăr aflat în evidenţa SDVI are desemnat un responsabil de caz.(I)2.2.2. Hotărârile de stabilire a responsabilului de caz, încărcătura de cazuri/responsabil de caz.(I)2.3.1. Fişa de post a responsabilului de caz.(I)2.3.2. Responsabilii de caz cunosc normele şi etica profesională, prevederile standardelor minime obligatorii prezente, au cunoştinţe, respectă principiile şi aplică procedurile corespunzătoare managementului de caz.(I)2.4.1. Fişele de evaluare, numărul de reuniuni de echipă pentru completarea indicatorilor de evaluare şi datele consemnate cu privire la acestea, inclusiv a indicatorilor de evaluare.(I)2.4.2. Acordul copilului/tânărului cu privire la începerea evaluării şi pe diferite etape ale acesteia consemnat în dosarul DVI.(I)2.4.3. Contractul cu familia/reprezentantul legal.(I)2.5.1. Existenţa setului de instrumente agreat de instituţiile partenere şi a avizului din partea directorului serviciului public specializat pentru protecţia copilului.(I)2.5.2. Se utilizează instrumente cantitative şi calitative de evaluare, numărul de instrumente de evaluare etalonate/neetalonate.(I)2.6.1. Instrumentele nu conţin itemi incompatibili cultural cu copilul sau care atentează la demnitatea umană. Numărul de sesizări la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la ofensa adusă de aplicarea unui instrument de evaluare.(I)2.6.2. Existenţa unor instrumente de evaluare adaptate particularităţilor copiilor şi tinerilor aflaţi în evidenţa SDVI, inclusiv ale celor cu dizabilităţi.(I)2.6.3. Numărul de sesizări la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la nerelevanţa anumitor date rezultate din aplicarea instrumentelor.(I)2.6.4. Numărul de sesizări la SDVI/furnizorul de servicii/an ce semnalează erori cu privire la stabilirea prezenţei sau absenţei unei deprinderi de viaţă.(I)2.7.1. Fişele de autoevaluare completate de copil/tânăr.(I)2.7.2. Numărul de reclamaţii la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la neînţelegerea instructajului de autoevaluare.(I)2.7.3. Numărul de re-evaluări/caz/an şi rapoartele de re-evaluare semnate de responsabilul de caz.(I)2.7.4. Verificarea datelor cu privire la capacitatea instrumentelor de evaluare de a stabili progresul în timp în formarea anumitor deprinderi (de exemplu, rapoartele de reevaluare menţionează utilizarea aceloraşi instrumente).(I)2.9.1. Planificarea evaluărilor şi re-evaluărilor (orar, timp alocat, persoana responsabilă, resursele alocate etc.).(I)2.9.2. Numărul de solicitări ale copilului/tânărului de re-evaluare a deprinderilor. Formularul de cerere de re-evaluare a deprinderilor.(I)2.9.3. Numărul de re-evaluări datorate unor situaţii speciale (de exemplu, angajare, satisfacerea serviciului militar, admiterea într-o şcoală).(I)2.10.1. Planificarea evaluărilor şi re-evaluărilor.(I)2.10.2. Lista/harta instituţiilor care oferă spaţii de desfăşurare pentru activităţile de dezvoltare a DVI. Convenţiile de colaborare cu alte instituţii/furnizori de servicii privind utilizarea de spatii şi resurse pentru activităţile de dezvoltare a DVI.(I)2.10.3. Bugetul SDVI, documentele care atestă cheltuielile pentru asigurarea resurselor necesare (de exemplu, pentru cumpărarea de instrumente de evaluare, plata transportului).(I)2.11.1. Raportul de evaluare este semnat de responsabilul de caz. Conţinutul raportului este în concordanţă cu cel al fişelor de evaluare completate de membrii echipei interdisciplinare.(I)2.11.2. Conţinutul raportului (recomandări privind elaborarea PIS, informaţii privind performanţele copilului, despre deprinderile de muncă, practice etc., diverse recomandări pentru profesioniştii din serviciile pentru protecţia copilului etc.).(I)2.12. Documentele care atestă transmiterea copiilor rapoartelor persoanelor menţionate în standardele minime obligatorii prezente.(I)2.13. PIS este semnat de membrii echipei interdisciplinare. Compararea datei redactării PIS cu data înregistrării cazului la SDVI.PROGRAMUL DE INTERVENŢIE SPECIFICĂ PENTRUDEZVOLTAREA DEPRINDERILOR DE VIAŢĂ INDEPENDENTĂStandardul 3Programul de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentăFiecare copil/tânăr aflat în evidenţa sistemului de protecţie beneficiază de un program de intervenţie specifică pentru dezvoltarea deprinderilor de viată independentă în funcţie de nevoile sale individuale şi de contextul socio-familial în care trăieşte şi se dezvoltă. Programul asigură individualizarea procesului de educaţie, socializare la care are dreptul fiecare copil, coerenta şi continuitatea intervenţiei, respectarea drepturilor copilului, în special cele legate de exprimarea liberă a opiniei, antrenarea şi responsabilizarea copilului/tânărului faţă de propriul proces de educare şi integrare socială, mobilizarea resurselor familiale.RezultatToţi copiii/tinerii aflaţi în evidenta sistemului de protecţie beneficiază de servicii şi măsuri adecvate de asistenţă, cu respectarea dreptului fundamental la individualitate, pentru dezvoltarea cu succes a competenţelor de viaţă autonomă.Condiţii minime de realizare a standardului 33.1. SDVI stabileşte proceduri clare referitoare la elaborarea PIS, precum şi la modalităţile de investigare a progresului înregistrat de client, care sunt parte integrantă a metodologiei de organizare şi funcţionare a SDVI şi sunt puse la dispoziţia echipei interdisciplinare.3.2. PIS conţine obiective pe termen scurt, mediu şi lung, activităţile corespunzătoare acestor obiective, care pot fi periodice, inclusiv de rutină, sau ocazionate de anumite proceduri sau evenimente, durata aferentă activităţilor, personalul de specialitate desemnat şi alte persoane implicate, resursele materiale şi financiare alocate activităţilor, precum şi modalităţile de monitorizare şi evaluare/re-evaluare.3.3. În elaborarea şi implementarea PIS se iau în considerare aspectele legate de cultură, etnie, limbă, religie, dizabilitate etc.3.4. Responsabilul de caz iniţiază şi coordonează procesul elaborării PIS şi monitorizează implementarea acestuia în concordanţă cu normele şi etica profesională şi prevederile standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei copilului.3.5. Copilul/tânărul este consultat în luarea deciziilor cu privire la activităţile şi obiectivele PIS în funcţie de vârstă, experienţă, capacitate de înţelegere şi are dreptul la asistenţă în exercitarea acestui drept.3.6. PIS stabileşte accesul copilului/tânărului la oportunităţi de dezvoltare (activităţi practice, de învăţare, de exersare, experimentare, activităţi cu caracter profesional etc.) corespunzătoare nevoilor, nivelului achiziţiilor, pasiunilor şi aspiraţiilor lui.3.7. În implementarea PIS, copilul are acces la mijloace care pot avea un impact asupra dezvoltării personale în sfera autonomizării şi, în limitele legii, este încurajat să exploreze orice cale adecvată, relevantă pentru îmbunătăţirea performanţelor.3.8. PIS se elaborează şi implementează în colaborare cu familia/reprezentantul legal, precum şi alţi parteneri relevanţi. Parteneriatul cu familia/reprezentantul legal/tânărul este formalizat prin contractul încheiat cu managerul de caz, în care sunt precizate responsabilităţile părţilor cu privire la implementarea planului individualizat de protecţie/planului de servicii. Dacă este cazul, se încheie un contract similar cu responsabilul de caz. Se recomandă adaptarea modelului de contract cu familia din Ordinul secretarului de stat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Copilului şi Adopţie, al ministrului educaţiei şi cercetării, al ministrului sănătăţii şi familiei şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru persoanele cu handicap nr.18/3989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilităţi şi încadrarea într-un grad de handicap.3.9. Responsabilul de caz urmăreşte modalităţile de pregătire a copiilor şi tinerilor pentru dobândirea de competenţe sociale şi interpersonale şi exersarea în siguranţă a achiziţiilor şi deprinderilor.3.10. Toţi profesioniştii implicaţi în implementarea PIS iau măsurile necesare pentru prevenirea oricăror evenimente cu posibile consecinţe negative asupra sănătăţii şi integrităţii copiilor/tinerilor.3.11. PIS este re-evaluat periodic (trimestrial) şi de câte ori este nevoie şi, după caz, revizuit astfel încât măsurile să fie optimizate pentru un maxim de performanţă, rapoartele de re-evaluare fiind redactate de către responsabilul de caz. Revizuirea va preciza motivele pentru care a fost efectuată. Rapoartele de re-evaluare sunt transmise în maxim 7 zile de la întocmire membrilor echipei interdisciplinare, copilului, în raport cu vârsta şi gradul de maturitate, tânărului şi familiei/reprezentantului legal, precum şi managerului de caz.3.12. Pentru fiecare copil/tânăr aflat în evidenţa SDVI, responsabilul de caz întocmeşte şi actualizează dosarul DVI.3.13. încheierea PIS are loc fie când s-au atins obiectivele în sfera DVI în perioada de timp stabilită pentru implementarea planului individualizat de protecţie/planul de servicii, fie odată cu ieşirea copilului/tânărului din sistemul de protecţie a copilului. În situaţia din urmă, când are loc reintegrarea în familie, dacă obiectivele în sfera DVI nu au fost atinse în integralitate se poate continua implementarea PIS în perioada de monitorizare legală de 3 luni. Se recomandă ca această perioadă de monitorizare să fie în medie de 6 luni, cu posibilităţi de prelungire în anumite situaţii, cu avizul directorului SPSPC. în situaţia în care se pregăteşte ieşirea unui tânăr din sistemul de protecţie, managerul de caz împreună cu coordonatorul SDVI se asigură că s-au luat toate măsurile necesare pentru integrarea lui socio-profesională, implicând inclusiv autorităţile locale şi instituţiile relevante.Indicatorii pentru Standardul 3(I)3.1.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la elaborarea PIS şi modalităţile de investigare a progresului înregistrat de client.Procedurile sunt cunoscute de membrii echipei interdisciplinare. Existenţa unor instrucţiuni scrise.(I)3.1.2. Fişele de evaluare a riscului de stagnare sau de neatingere a obiectivelor educative, fişele de evaluare specifică.(I)3.2., 3.3.1., 3.9.1. Conţinutul PIS.(I)3.3.2. – Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine proceduri referitoare la combaterea discriminării;– Participanţii la PIS (copil/tânăr, familie/reprezentant legal, echipa multidisciplinară, consultanţi etc.) cunosc principiile nediscriminării, prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la discriminare; documente care atestă participarea personalului la cursuri pe teme prevenire şi combatere a discriminării (dosarele angajaţilor, certificatele de absolvire a cursurilor, planul anual de acţiune ş.a.);– Verificări ale condiţiilor în care se pot produce discriminări, realizate de coordonatorul SDVI, şi măsurile luate pentru înlăturarea preventivă a cauzelor care le determină.– Numărul de sesizări la SDVI/furnizorul de servicii privind discriminări produse în implementarea PIS.(I)3.4.1., 3.9.2. Fişa de post a responsabilului de caz.(I)3.4.2. Responsabilii de caz cunosc normele şi etica profesională, prevederile standardelor minime obligatorii prezente, au cunoştinţe, respectă principiile şi aplică procedurile corespunzătoare managementului de caz.(I)3.5.1. PIS este semnat de client şi/sau familie/reprezentant legal.(I)3.5.2. Dosarul DVI – documente care atestă participarea copilului/tânărului şi consultarea sa la reuniunile echipei de luare a deciziilor în procesul elaborării şi implementării PIS.(I)3.5.3. Instructajul standard specific vârstei, de prezentare a coordonatelor PIS.(I)3.6.1. Conţinutul PIS. Numărul şi tipul echipamentelor şi a instrumentelor necesare desfăşurării activităţilor din cadrul PIS, care sunt compatibile cu vârsta copilului.(I)3.6.3. Metodologia SDVI prevede strategii de motivare a copiilor/tinerilor pentru coparticipare.(I)3.6.4. Numărul de reclamaţii la SDVI/furnizorul de servicii/an cu privire la neacceptarea unora dintre metode şi a nerespectării motivaţiei copilului.(I)3.7. Baza materială, resursele ş.a. sunt multidimensionale şi permit copilului experienţe multiple, cu impact pozitiv asupra dezvoltării.(I)3.8. Contractul cu familia/reprezentantul legal, convenţiile de colaborare cu celelalte servicii/instituţii.(I)3.10. Fişele de post, proceduri referitoare la protecţia împotriva abuzurilor, instrucţiuni scrise în acest sens. Profesioniştii cunosc aceste proceduri şi le aplică unitar, indiferent din ce instituţie provin.(I)3.11. Planificarea re-evaluărilor PIS, numărul de re-evaluări ale PIS/caz/an, numărul de revizuiri ale PIS/caz/an, consemnarea motivelor efectuării revizuirilor, documentele care atestă transmiterea copiilor rapoartelor de re-evaluare persoanelor menţionate în standardele minime obligatorii prezente.(I)3.12.1. Existenţa dosarelor DVI pentru fiecare copil/tânăr aflat în evidenţa SDVI.(I)3.12.2. Conţinutul dosarelor DVI, de exemplu:– documente primite de la managerul de caz (planul individualizat de protecţie/planul de servicii, evaluarea iniţială a situaţiei copilului/tânărului, raportul de evaluare psihosocială/raportul de evaluare complexă etc.)– documente realizate în cadrul SDVI şi al instituţiilor/serviciilor partenere (fişele de evaluare specifică a DVI, raportul de evaluare, PIS, fişele şi rapoartele de re-evaluare/revizuire, notificările către managerul de caz şi persoanele implicate în soluţionarea cazului, documente care atestă întâlnirile echipei interdisciplinare, fişe de monitorizare a PIS, recomandări scrise privind îmbunătăţirea PIS din partea membrilor echipei sau consultanţilor, scale de înregistrare a progresului, fişe de urmărire a gradului de satisfacţie a copilului/tânărului etc.).(I)3.13.1. Dosarul copilului aflat în responsabilitatea managerului de caz şi dosarul DVI.(I)3.13.2. – Numărul de copii reintegraţi în familie cu/fară PIS în perioada de monitorizare postservicii. Notificările către autorităţile locale privind ieşirea copilului din sistemul de protecţie în vederea luării măsurilor necesare pentru menţinerea copilului în familie.– Numărul de tineri (re)integraţi socioprofesional. Solicitările/referirile către autorităţile locale (pentru aplicarea legii privind venitul minim garantat, obţinerea unei locuinţe sociale, alte măsuri privind combaterea marginalizării etc.) şi instituţiile relevante (agenţiile de ocupare a forţei de muncă, unităţi comerciale ş.a. în vederea obţinerii unui loc de muncă) şi soluţiile identificate împreună cu acestea.Standardul 4ActivităţiServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă desfăşoară activităţi structurate sau semistructurate de pregătire şi stimulare a autonomizării copiilor şi tinerilor, de stimulare a individualităţii şi dezvoltare a resurselor personale ale acestora pentru trecerea de la dependenţă la independenţă personală.RezultatCopiii aflaţi în evidenta sistemului de protecţie şi tinerii care părăsesc acest sistem dobândesc deprinderi de viaţă independentă, sunt încurajaţi să participe la programele de asistentă socială, de socializare, adaptare la viaţa socială şi la cultura comunităţii din care fac parte şi sunt sprijiniţi în procesul de integrare socio-profesională.Condiţii minime de realizare a standardului 44.1. Strategia de dezvoltare a DVI promovează şi planifică pregătirea timpurie a copiilor pentru viaţa autonomă, când există condiţii de maximă disponibilitate educativă şi deprinderile se pot învăţa în armonie unele cu celelalte şi nu în disonanţă.4.2. Activităţile pentru dezvoltarea DVI se desfăşoară cu sprijinul referenţilor de formare. Referentul de formare desfăşoară cu copilul/tânărul o activitate punctuală, precisă, centrată pe o anumită deprindere de viată.4.3. Activităţile pentru dezvoltarea DVI se desfăşoară atât în mediu instituţional, cât şi în mediu deschis, favorizând experienţa socială şi deschiderea către comunitate, experimentarea, învăţarea prin acţiune.4.4. Activităţile desfăşurate în instituţii publice sau private se realizează cu acordul părţilor, care este formalizat în convenţii de parteneriat încheiate între furnizorii de servicii. Aceste contracte prevăd drepturile, obligaţiile celor care organizează activităţi pentru dezvoltarea DVI şi a organismelor partenere, precum şi condiţiile optime de îndeplinire a obiectivelor.4.5. Activităţile pentru dezvoltarea DVI sunt structurate/semistructurate şi se realizează în baza unor metodologii specifice.4.6. Activităţile pentru dezvoltarea DVI ţin cont de vârsta, nivelul de dezvoltare, opinia şi aspiraţiile copiilor/tinerilor.4.7. Activităţile nu mizează pe privaţiune sau constrângere. Orice abuz în acest sens este sancţionat imediat, conform reglementarilor în vigoare. Copiii sunt sprijiniţi să înţeleagă importanţa unor deprinderi şi comportamente adecvate în viaţa socială şi sunt ajutaţi să le adopte cu discernământ şi încredere în adaptabilitatea acestora.4.8. Pentru desfăşurarea activităţilor de dezvoltare a DVI sunt asigurate spaţii şi mijloace adecvate obiectivului acţiunii şi se asigură deschidere şi transparentă participării comunităţii, familiei, la organizarea acestora.4.9. În cadrul SDVI, copiii şi tinerii beneficiază de consiliere psihologică şi vocaţională, informare permanentă privind evoluţia lor în cadrul PIS, informare cu privire la diferite oportunităţi de studiu sau oferte profesionale, consiliere juridică ş.a., într-o atmosferă de parteneriat, înţelegere reciprocă şi valorizare.4.10. Coordonatorul SDVI ia măsurile necesare pentru protecţia copilului împotriva oricărei forme de abuz, neglijare şi exploatare (de exemplu, abuz fizic, discriminare, tratament inuman sau degradant).Indicatorii pentru Standardul 4(I)4.1.1. Conţinutul strategiei judeţene/locale a sectoarelor municipiului Bucureşti comparativ cu strategia, respectiv planul anual de acţiune al SDVI.(I)4.1.2. Conţinutul PIS.(I)4.2. Numărul referenţilor de formare/PIS angajaţi ai SDVI sau ai instituţiilor partenere, structura de personal a SDVI.(I)4.3.1., 4.8.2. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI conţine referiri clare la tehnici de stimulare a experienţei şi participarea copilului la acţiuni în mediu deschis, în comunitate, precum şi modalităţile de implicare a comunităţii.(I)4.3.2. Numărul de activităţi/PIS desfăşurate în cadru instituţional (SDVI şi alte instituţii din comunitate) şi în comunitate (vizite realizate în instituţii publice sau private de interes, excursii, tabere etc.).(I)4.4.1. Convenţiile de colaborare cu alţi parteneri sociali.(I)4.4.2. Numărul de vizite ale responsabilului de caz acolo unde se desfăşoară activitatea cu copilul în procesul de implementare a PIS.(I)4.5. Existenţa metodologiilor specifice de organizare a diferitelor activităţi pentru dezvoltarea DVI.(I)4.6. Dosarele DVI.(I)4.7.1., 4.10.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI, precum şi metodologiile specifice organizării activităţilor pentru dezvoltarea DVI cuprind elemente clare de combatere a privaţiunii, constrângerii sau a altor metode care încalcă drepturile copilului sau pot conduce la abuzuri.(I)4.7.2., 4.10.2. Numărul de sesizări la SDVI/furnizorul de servicii/serviciul public specializat pentru protecţia copilului privind abuzuri asupra copilului şi măsurile luate pentru soluţionarea acestora.(I)4.7.3. Documente care atestă participarea personalului la cursuri privind prevenirea abuzului asupra copilului (dosarele angajaţilor, certificate de absolvire a cursurilor relevante etc.).(I)4.8.1. Planul anual de acţiune, bugetul anual al SDVI. Compartimentarea, amenajarea şi dotarea spaţiului existent este în acord cu prevederile standardelor minime obligatorii prezente şi nevoile copiilor/tinerilor aflaţi în evidenţa SDVI.(I)4.8.2. Numărul anual de acţiuni realizate împreună cu membrii comunităţii.(I)4.9.1. – Numărul de şedinţe de consiliere psihologică/client şi per total clienţi/an;– Numărul de şedinţe de consiliere vocaţională/client şi per total clienţi/an;– Numărul de şedinţe de consiliere juridică/client şi per total clienţi/an;– Numărul de şedinţe de consiliere cu părinţii/reprezentanţii legali/PIS şi per total clienţi/an.(I)4.9.2. Existenţa unei baze de date complexe (cu informaţii referitoare la clienţi, pentru sensibilizarea comunităţii şi informarea clienţilor, în ceea ce priveşte oferta de muncă, activităţi cu caracter comunitar şi alte informaţii de interes pentru tineri şi copii) pentru informarea clienţilor. Numărul de sesizări la SDVI/furnizorul de servicii cu privire la neadecvarea bazei de date la nevoile clienţilor.Standardul 5Integrarea profesionalăServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă asigură desfăşurarea activităţilor de pregătire a fiecărui copil/tânăr, în raport cu vârsta, studiile şi legislaţia în vigoare, în vederea integrării active a acestuia pe piaţa muncii la părăsirea sistemului de protecţie.RezultatFiecare copil/tânăr aflat în evidenţa sistemului de protecţie beneficiază de orientare şcolară şi profesională, de susţinere pentru frecventarea programelor de formare în meserii cerute pe piaţa muncii şi validate conform legii, precum şi pentru găsirea unui loc de muncă, angajare şi adaptare la cerinţele postului.Condiţii minime de realizare a standardului 55.1. PIS conţine un capitol dedicat orientării şcolare şi profesionale şi pregătirii integrării profesionale.5.2. SDVI asigură accesul copilului/tânărului la activităţi individuale şi de grup pentru familiarizarea cu legislaţia muncii şi formarea unei atitudini pozitive fată de muncă.5.3. Referentul de formare sprijină copilul/tânărul în demersurile pentru identificarea ofertelor de cursuri profesionale şi/sau de locuri de muncă în cadrul comunităţii, facilitând relaţionarea cu instituţii/agenţii/organizaţii specializate, precum şi cu potenţiali angajatori.5.4. Fiecare copil/tânăr, care şi-a finalizat studiile sau pregătirea profesională, este sprijinit să-şi găsească un loc de muncă corespunzător aşteptărilor şi pregătirii sale. Atunci când este cazul, se mediază relaţia între tânăr şi angajator astfel încât angajarea şi adaptarea tânărului la cerinţele locului de muncă să se facă în termen optim şi cu rezultate durabile.Indicatorii pentru Standardul 5(I)5.1. Metodologia de organizare şi funcţionare a SDVI. Conţinutul PIS pentru clienţii consideraţi eligibili pentru integrare profesională (în funcţie de vârsta copilului, studiile, aspiraţiile acestuia etc.).(I)5.2. Numărul şi tipul activităţilor de pregătire pentru integrarea profesională/client şi per total clienţi eligibili pentru integrare profesională/an. Discuţii cu copiii şi tinerii.(I)5.3.l. Numărul de contacte stabilite în cadrul activităţilor pentru integrarea profesională cu parteneri sociali, angajatori, instituţii de pregătire profesională etc./client.(I)5.3.2. Oferta de ziare şi alte surse de informare puse la dispoziţia copiilor/tinerilor.(I)5.3.3. Metodologia SDVI, convenţii de colaborare cu autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile şi serviciile din reţeaua de sprijin pentru copii/tineri.(I)5.4.1. Metodologia SDVI, conţinutul PIS (indicatorii de integrare profesională).(I)5.4.2. – Numărul de copii/tineri care şi-au obţinut un loc de muncă.– Numărul de copii/tineri care au abandonat o dată locul de muncă în 12 luni. Numărul de copii/tineri care au abandonat locul de muncă de mai multe ori în 12 luni.– Raportul dintre numărul de copii/tineri integraţi profesional şi copii/tineri eligibili care nu au reuşit integrarea profesională.– Numărul de protocoale de sprijin încheiate de angajator, copii/tineri şi coordonatorul SDVI.RESURSE UMANEStandardul 6Recrutarea, angajarea şi numărul personaluluiPersonalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă este selectat cu atenţie şi responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare şi angajare care se desfăşoară în acord cu legislaţia în vigoare şi răspunde nevoilor serviciului.RezultatCopiii şi tinerii beneficiază de servicii de calitate oferite de personalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viată independentă cu profesionalism, respect şi empatie faţă de aceştia.Condiţii minime de realizare a standardului 66.1. Angajatorul este obligat să angajeze personal calificat care să răspundă prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi planului anual de acţiune al SDVL Dacă SDVI funcţionează într-o zonă geografică în care trăiesc comunităţi etnice minoritare, se recomandă ca în componenţa personalului de specialitate să existe şi profesionişti care vorbesc şi limba minorităţilor respective.6.2. SDVI dispune de un set de criterii de selecţie a personalului, bazate pe competenţă şi experienţă, precum şi în conformitate cu specificul SDVI şi reglementările legale în vigoare.6.3. La angajare se va ţine cont obligatoriu de trăsăturile de personalitate ale fiecărui candidat, care sunt necesare în lucrul cu copii/tinerii.6.4. Angajatorul poate dispune, în condiţiile legii, şi de alt personal decât cel prevăzut în statul de funcţii al SDVI, în vederea îndeplinirii misiunii SDVI în condiţii optime.6.5. Personalul de specialitate trebuie să aibă studii socio-umane. La angajare se acordă prioritate profesioniştilor cu experienţă în dezvoltarea de strategii educative de socializare şi dezvoltare a personalităţii copiilor.6.6. Responsabilul de caz trebuie să aibă studii socioumane şi experienţă de cel puţin 2 ani în servicii pentru copil şi familie. La angajare se acordă prioritate profesioniştilor cu pregătire în managementul de caz.6.7. Coordonatorul SDVI trebuie să aibă studii superioare şi experienţă de cel puţin 2 ani în servicii pentru copil şi familie. La angajare se acordă prioritate profesioniştilor care au pregătire managerială.6.8. Coordonatorul SDVI se asigură că fişele de post sunt revizuite în funcţie de dinamica cerinţelor posturilor respective.6.9. Numărul şi structura de personal sunt suficiente şi corespunzătoare pentru acoperirea tuturor serviciilor oferite de SDVI conform prevederilor standardelor minime obligatorii prezente şi planului anual de acţiune.Indicatorii pentru Standardul 6(I)6.1. Diplomele de studii şi alte acte care atestă calificarea personalului angajat.(I)6.2. Criteriile de selecţie a personalului.(I)6.3. Documentele şi materialele care atestă recrutările de personal. Informaţiile existente în dosarul angajatului referitoare la interviul avut în vederea ocupării postului respectiv.(I)6.4. Statul de funcţii al SDVI şi organigrama completă a furnizorului de servicii.(I)6.5.-6.9. Organigrama, diplomele de studii, contractele de muncă, contractele de voluntariat, fişele de post, dosarele angajaţilor.Standardul 7Formarea iniţială şi continuă a personaluluiPersonalul serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă are pregătirea şi abilităţile profesionale corespunzătoare pentru a lucra cu copiii şi tinerii, precum şi în echipă interdisciplinară.RezultatCopiii şi tinerii beneficiază de servicii de calitate şi personalizate din partea unor profesionişti bine pregătiţi, cu abilităţi empatice şi de comunicare.Condiţii minime de realizare a standardului 77.1. Fiecare angajat al SDVI are calificarea necesară pentru îndeplinirea sarcinilor postului respectiv.7.2. La angajare, fiecare profesionist, inclusiv coordonatorul SDVI, beneficiază de minim 60 de ore de formare în domeniul dezvoltării DVI şi al managementului de caz, asigurată din bugetul angajatorului.7.3. Personalul SDVI, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiază de cel puţin 60 de ore pe an de formare continuă în domeniul dezvoltării DVI, asigurate din bugetul angajatorului. Formarea continuă urmăreşte cu prioritate obţinerea de cunoştinţe, deprinderi şi abilităţi în folosirea instrumentelor de evaluare, identificarea şi recunoaşterea deficienţelor care pot apare în derularea PIS, precum şi în luarea deciziilor şi a măsurilor necesare soluţionării diferitelor probleme.7.4. Specialiştii din cadrul SDVI sunt încurajaţi să participe la diverse cursuri de formare care îi pot ajuta în optimizarea muncii lor, inclusiv seminarîi şi conferinţe.7.5. Educaţia permanentă a personalului de specialitate, precum şi formarea profesională continuă pentru toţi angajaţii SDVI, vor fi promovate, sprijinite şi înregistrate de către coordonatorul SDVI.7.6. Voluntarii acţionează în baza unor contracte clare, în acord cu legislaţia în vigoare.7.7. SDVI are obligaţia să asigure un număr minim de 14 ore de formare pentru voluntari, înainte de începerea activităţilor acestora.7.8. Formarea profesională continuă a voluntarilor va fi promovată, sprijinită şi înregistrată de către coordonatorul SDVI.7.9. La angajare, în lipsa unei pregătiri în domeniul managementului serviciilor sociale, coordonatorul SDVI beneficiază de formare în acest domeniu, asigurată din bugetul angajatorului.7.10. Coordonatorul SDVI beneficiază anual de cel puţin 21 de ore de formare în domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul angajatorului.7.11. Educaţia permanentă şi formarea profesională continuă a angajaţilor se realizează conform legislaţiei în vigoare, prin intermediul cursurilor organizate în cadrul sistemului educaţional, sanitar şi al formării profesionale a adulţilor.Indicatorii pentru Standardul 7(I)7.l.-7.10. Dosarul personal al fiecărui angajat, inclusiv al coordonatorului şi voluntarilor, cuprinde documentele prevăzute de legislaţia în vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare iniţială şi continuă prevăzute de standardele minime obligatorii prezente.(I)7.11. Certificatele de absolvire cu recunoaştere naţională şi cele cu recunoaştere din partea angajatorului, în cazul celor din urmă se verifică modalitatea de desfăşurare a programului de formare, utilizând criteriile existente în legislaţia de formare profesională a adultului.Standardul 8SupervizareaServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă dispune de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care permite funcţionarea sa la randament optim.RezultatPersonalul este motivat şi performant, asigurând servicii de calitate pentru clienţii serviciului pentru dezvoltarea deprinderilor de viată independentă.Condiţii minime de realizare a standardului 88.1. Coordonatorul SDVI are obligaţia de asigura supervizarea internă şi externă a personalului de specialitate şi a voluntarilor.8.2. Coordonatorul SDVI organizează întâlniri periodice de supervizare cu personalul de specialitate SDVI, individual şi în echipă, şi la cererea acestora. Toate întâlnirile sunt înregistrate.8.3. Supervizarea voluntarilor este asigurată de către personal desemnat de coordonatorul SDVI.8.4. Furnizorul de servicii are obligaţia de a asigura supervizarea coordonatorului SDVI.8.5. Supervizarea se realizează de specialişti cu studii superioare socio-umane cu pregătire în supervizare sau experienţă de cel puţin doi ani în servicii pentru copil şi familie în plus faţă de persoanele cărora li se asigură supervizarea respectivă.8.6. La cerere, personalul de specialitate din cadrul SDVI poate asigura supervizare pentru specialiştii din alte servicii pentru protecţia copilului în care se desfăşoară activităţi de dezvoltare a DVI în această situaţie este necesar acordul coordonatorilor serviciilor.Indicatorii pentru Standardul 8(I)8.1.-8.2. – Număr de întâlniri de supervizare, individuale şi în echipă/angajat/lună/an.– Număr de întâlniri de supervizare la solicitarea angajaţilor/echipei/an.(I)8.3. Număr de întâlniri de supervizare/voluntar/lună/an.(I)8.4. Număr de întâlniri de supervizare a coordonatorului/lună/an.(I)8.5. Documentele înregistrate referitoare la supervizare.(I)8.6. Număr de întâlniri de supervizare pentru personal din afara SDVI/an.Standardul 9Locaţia, resurse financiare şi baza materialăServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă dispune de o locaţie accesibilă comunităţii, resurse financiare suficiente şi o bază materială corespunzătoare derulării tuturor activităţilor.RezultatCopiii şi tinerii beneficiază de servicii de calitate furnizate de serviciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă.Condiţii minime de realizare a standardului 99.1. SDVI funcţionează într-o clădire adecvată, sigură, adaptată serviciilor pe care le oferă, precum şi particularităţilor beneficiarilor.9.2. SDVI se află într-un loc accesibil tuturor membrilor comunităţii din punct de vedere al existenţei mijloacelor de transport şi de amplasare a celorlalte servicii din comunitate de care pot beneficia.9.3. SDVI dispune de un număr suficient de spaţii pentru derularea activităţilor pentru dezvoltarea D VI, precum şi a celorlalte activităţi necesare funcţionării sale eficiente (spaţii administrative, spaţii igienico-sanitare etc.).9.4. SDVI se află într-o zonă în care siguranţa generală a copiilor nu este afectată şi dispune de toate autorizaţiile legale de funcţionare.9.5. Fondurile alocate SDVI de către furnizorul de servicii sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii sale şi prevederilor standardelor minime obligatorii prezente.9.6. Coordonatorul SDVI are responsabilitatea de a asigura surse suplimentare de finanţare, cu precădere prin identificarea şi mobilizarea resurselor comunitare, pentru asigurarea derulării activităţilor necesare în comunitate şi autosusţinerea pe termen lung a SDVI.9.7. Coordonatorului SDVI are responsabilitatea de a superviza utilizarea fondurilor derulate de CZ.Indicatorii pentru Standardul 9(I)9.1., 9.3. Clădirea este sigură din punct de vedere structural şi spaţiile sunt suficiente ca număr şi dotate adecvat scopului acestora, în concordanţă cu misiunea şi prevederile standardelor minime obligatorii prezente.(I)9.2.1. Membrii comunităţii au diverse mijloace de acces la SDVI.(I)9.2.2. SDVI este dotat cu facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, conform legislaţiei în vigoare.(I)9.4.1. Amplasarea SDVI într-o zonă care nu periclitează siguranţa copiilor.(I)9.4.2. Existenţa autorizaţiilor legale de funcţionare (autorizaţie sanitară de funcţionare, autorizaţie de prevenire şi stingere a incendiilor etc.).(I)9.5.-9.7. Bugetul anual alocat SDVI de către furnizorul de servicii (serviciul public specializat pentru protecţia copilului, organisme private autorizate sau autorităţile administraţiei publice locale).Standardul 10Management şi administrareServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viată independentă dispune de un management şi o administrare eficiente, care îi asigură o funcţionare optimă în acord cu misiunea sa.RezultatCopiii şi tinerii beneficiază de servicii de calitate în raport cu nevoile lor.Condiţii minime de realizare a standardului 1010.1. SDVI funcţionează într-un cadru legal, certificat de documente oficiale.10.2. Coordonatorul SDVI are responsabilitatea ca misiunea SDVI să fie formulată în scris, afişată, cunoscută şi promovată atât în cadrul SDVI, cât şi în comunitate.10.3. SDVI îşi formulează o metodologie de organizare şi funcţionare în baza legislaţiei în vigoare, inclusiv a standardelor minime obligatorii prezente şi a ghidului aferent, precum şi a experienţei în domeniul dezvoltării DVI şi a literaturii de specialitate.10.4. SDVI îşi stabileşte un regulament de ordine interioară sau norme interne de funcţionare, în funcţie de angajator, care reflectă spiritul valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului şi ale individului, sunt avizate de coordonatorul SDVI şi aduse la cunoştinţa întregului personal.10.5. Coordonatorul SDVI organizează periodic – cel puţin o dată pe lună, sau de câte ori este nevoie şedinţe administrative cu întregul personal. Aceste şedinţe sunt planificate, au o agendă afişată şi conţinutul lor este consemnat în procese verbale.10.6. Prin activităţile de formare, prin modul de întocmire şi revizuire a fişelor de post pentru fiecare angajat, precum şi prin toate activităţile de comunicare internă ale SDVI, se promovează principiul muncii în echipă. Se organizează periodic sau de câte ori este nevoie şi se documentează reuniuni ale personalului de specialitate care constituie echipa SDVI (de exemplu, pentru dezbaterea implementării PIS).10.7. Coordonatorul SDVI se asigură că există o bună comunicare în interiorul serviciului şi cu serviciile şi instituţii partenere, furnizorii de servicii şi autorităţile locale.10.8. Calitatea şi performanţa serviciului se apreciază în baza evaluării interne (de către coordonatorul SDVI) şi externe (de către furnizorul de servicii), Se recomandă ca evaluarea serviciului să se realizeze interdisciplinar.Indicatorii pentru Standardul 10(I)10.1. Existenţa documentelor care certifică înfiinţarea şi funcţionarea SDVI (hotărâri, autorizaţii, decizii, act constitutiv şi statut, acorduri de funcţionare, convenţii de parteneriat etc.).(I)10.2.1. Afişarea misiunii SDVI într-un loc vizibil şi accesibil tuturor celor interesaţi. Existenţa materialelor promoţionale (pliante, broşuri etc.).(I)10.2.2. Cunoaşterea misiunii de către personalul şi beneficiarii SDVI.(I)10.2.3. Cunoaşterea şi conştientizarea de către angajaţi a faptului că activităţile pe care le desfăşoară contribuie la îndeplinirea misiunii SDVI.(I)10.3. Existenţa metodologiei de organizare şi funcţionare a SDVI.(I)10.4.1. Existenţa regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare.(I)10.4.2. Cunoaşterea de către toţi angajaţii a prevederilor regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare.(I)10.5.1. Numărul şedinţelor administrative cu personalul/lună/an. Şedinţele sunt organizate pentru a discuta, de exemplu: derularea activităţilor pentru dezvoltarea D VI, revizuirea practicilor din cadrul SDVI.(I)10.5.2. Conţinutul proceselor verbale.(I)10.6. Numărul de reuniuni ale echipei SDVI/lună/an. Conţinutul documentat al acestor reuniuni.(I) 10.7. Regulamentului de ordine interioară/normelor interne de funcţionare, convenţiile de colaborare, documente care atestă organizarea de întâlniri sau cursuri pe această temă.(I)10.8. Documentele referitoare la evaluările SDVI (prevăzute de legislaţia în vigoare, solicitate de finanţatori/autorităţi).Standardul 11Planul actual de acţiuneServiciul pentru dezvoltarea deprinderilor de viaţă independentă funcţionează conform unui plan anual de acţiune întocmit pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii şi a nevoilor identificate la nivelul comunităţii.RezultatCopiii şi tinerii beneficiază de servicii de calitate conform nevoilor pe care le au.Condiţii minime de realizare a standardului 1111.1. Coordonatorul SDVI, în colaborare cu personalul de specialitate, elaborează planul anual de acţiune pe baza standardelor minime prezente şi a nevoilor clienţilor.11.2. Planul anual de acţiune cuprinde şi activităţi de prevenire a dezinserţiei sociale a copiilor şi tinerilor, de sensibilizare şi conştientizare a comunităţii, de promovare a responsabilizării comunităţii, de cercetare etc. în raport cu resursele de care dispune SDVI.11.3. Planul anual de acţiune este avizat de furnizorul de servicii, care este obligat să monitorizeze punerea în practică a acestuia.11.4. Planul anual de acţiune este re-evaluat periodic şi de câte ori este nevoie şi, după caz, revizuit.11.5. La sfârşitul fiecărui an, personalul de specialitate elaborează raportul de activitate al SDVI pe anul respectiv, care este supervizat de coordonatorul SDVI şi transmis furnizorului de servicii.11.6. Raportul anual de activitate al SDVI este accesibil celor interesaţi.Indicatorii pentru Standardul 11(I)11.1.1. Existenţa planului anual de acţiune întocmit de coordonator în colaborare cu personalul de specialitate.(I)11.1.2-11.2. Conţinutul planului anual de acţiune.(I)11.3.1. Avizarea planului anual de acţiune de către furnizorul de servicii.(I)11.3.2. Rapoartele de monitorizare elaborate în urma vizitelor efectuate de către persoane desemnate de furnizorul de servicii.(I)11.4. Numărul de revizuiri ale planului anual de acţiune al SDVI/an(I)11.5. Existenţa raportului de activitate al SDVI la sfârşitul fiecărui an, având semnătura coordonatorului SDVI. Raportul se află la nivelul SDVI şi la furnizorul de servicii.(I)11.6. Modalitatea de informare a celor interesaţi în ceea ce priveşte conţinutul raportului anual de activitate.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x