STANDARD DE PERFORMANȚĂ din 30 martie 2016

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 05/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 279 din 13 aprilie 2016
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 36 09/06/2021
ActulACTUALIZEAZA PESTANDARD 30/03/2016
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEMETODOLOGIE 17/09/2024





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 12 din 30 martie 2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 279 din 13 aprilie 2016.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Secţiunea 1Scop și domeniu de aplicare + 
Articolul 1Prezentul standard de performanță, denumit în continuare standard, reglementează calitatea serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem. + 
Articolul 2Standardul stabilește indicatorii de performanță ai serviciului de transport al energiei electrice și ai serviciului de sistem, precum și modul de monitorizare și raportare a acestora. + 
Articolul 3Prevederile prezentului standard se aplică în relația dintre OTS și utilizatorii care dețin instalații de utilizare racordate la RET sau care solicită racordarea la RET. + 
Articolul 4Standardul stabilește indicatorii de performanță pentru serviciul de transport al energiei electrice și pentru serviciul de sistem prestate de OTS, referitori la:a)utilizarea RET;b)serviciul de sistem și coordonarea funcționării SEN;c)continuitatea serviciului de transport al energiei electrice;d)calitatea tehnică a energiei electrice;e)calitatea comercială a serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem.
 + 
Articolul 5Prevederile prezentului standard nu se aplică, după caz, în situații de:a)forță majoră care au afectat OTS, stabilite și dovedite conform legii;(la 16-06-2021,
Litera a) din Articolul 5 , Sectiunea 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
b)lipsă a puterii generate și avarii extinse pe liniile electrice de interconexiune în condițiile în care OTS a luat toate măsurile pentru funcționarea normală a SEN;c)aplicare a măsurilor de salvgardare, în condițiile legii;d)deconectare a utilizatorilor pentru nerespectarea prevederilor contractuale sau a cerințelor tehnice din certificatul de racordare, stabilite conform reglementărilor în vigoare.
 + 
Secţiunea a 2-aDefiniții și abrevieri + 
Articolul 6(1)Termenii utilizați în prezentul standard au semnificația prevăzută în următoarele acte normative:a)legea energiei electrice și a gazelor naturale;b)legea privind eficiența energetică;c)codul tehnic al rețelei electrice de transport;d)regulamentul privind racordarea utilizatorilor la rețelele electrice de interes public;e)regulamentul de conducere și organizare a activității de mentenanță;f)normele tehnice referitoare la condițiile tehnice de racordare a utilizatorilor la rețelele electrice de interes public;g)normativ pentru analiza și evidența evenimentelor accidentale din instalațiile de producere, transport și distribuție a energiei electrice și termice.(2)În înțelesul prezentului standard, următorii termeni au următoarele semnificații:a)compensație – sumă de bani pe care OTS o plătește utilizatorului RET, cu excepția OD, în cazul în care nivelul unui indicator de performanță specific nu este îndeplinit conform prevederilor prezentului standard;b)condiții meteorologice deosebite – condiții meteorologice care au avut loc într-o anumită zonă geografică, care au condus la depășirea condițiilor de proiectare a echipamentelor și instalațiilor electrice, în urma cărora au rezultat deteriorări de echipamente în instalațiile electrice din acea zonă a rețelei electrice de transport ce aparține OTS sau care conduc la imposibilitatea temporară de acțiune a OTS în scopul remedierii unor defecte apărute la rețeaua electrică de transport din acea zonă; aceste condiții meteorologice trebuie confirmate de instituții cu atribuții privind gestionarea situațiilor de urgență, de Administrația Națională Apele Române, de Administrația Națională de Meteorologie și Hidrologie sau de alte instituții abilitate în acest sens, după caz;(la 16-06-2021,
Litera b) din Alineatul (2) , Articolul 6 , Sectiunea a 2-a , Capitolul I a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
c)forță majoră – orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil, conform art. 1.351 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, care exonerează de orice răspundere părțile contractuale; (la 16-06-2021,
Litera c) din Alineatul (2) , Articolul 6 , Sectiunea a 2-a , Capitolul I a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
d)indicator de performanță general – indicator de performanță determinat la nivelul tuturor utilizatorilor RET, care caracterizează o componentă a calității serviciului de transport al energiei electrice și/sau a serviciului de sistem și pentru care prezentul standard impune, după caz, un nivel garantat care trebuie respectat de OTS și monitorizare anuală;e)indicator de performanță specific – indicator de performanță măsurat în punctul de delimitare față de RET a instalației de utilizare a unui utilizator, pentru care prezentul standard impune un nivel garantat, care trebuie respectat de OTS; în cazul în care nivelul garantat nu este asigurat de către OTS, utilizatorul RET, cu excepția OD, este îndreptățit să primească compensații;f)indicator statistic – indicator care caracterizează serviciul de transport și serviciul de sistem, fără să constituie un criteriu de evaluare a calității serviciului prestat de OTS și pentru care prezentul standard impune monitorizarea anuală;g)întrerupere – situație în care valoarea efectivă a tensiunii de linie/fază a căii de alimentare cu energie electrică sau de evacuare a energiei electrice în punctul de delimitare a instalațiilor unui utilizator față de RET este sub 5% din valoarea nominală;h)întrerupere tranzitorie – întrerupere cu durata t de maximum 3 secunde (t ≤ 3 s);(la 16-06-2021,
Litera h) din Alineatul (2) , Articolul 6 , Sectiunea a 2-a , Capitolul I a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
i)întrerupere de scurtă durată – întrerupere cu durata t cuprinsă între 3 s și 3 min. (3 s (la 16-06-2021,
Litera i) din Alineatul (2) , Articolul 6 , Sectiunea a 2-a , Capitolul I a fost modificată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
j)întrerupere de lungă durată – întrerupere cu durata t mai mare de 3 min. (t > 3 min.);k)întrerupere planificată – întrerupere necesară pentru lucrările de dezvoltare, retehnologizare, operare sau mentenanță a RET, anunțată înainte de a se interveni în RET, conform prevederilor prezentului standard;l)întrerupere neplanificată – întrerupere despre care utilizatorii afectați nu au fost anunțați în prealabil, conform prevederilor prezentului standard;m)sold SEN – sold al schimburilor fizice de energie electrică pe liniile de interconexiune cu sistemele electroenergetice vecine.
 + 
Articolul 7În cuprinsul prezentului standard se utilizează următoarele abrevieri:a)ANRE – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei;b)Codul RET – codul tehnic al rețelei electrice de transport;c)ENTSO-E – rețeaua europeană a operatorilor de transport și de sistem în domeniul energiei electrice;d)LEA – linie electrică aeriană;e)OD – operator de distribuție;f)OTS – operatorul de transport și de sistem;g)Pst – indicator de flicker pe termen scurt;h)Plt – indicator de flicker pe termen lung;i)RET – rețeaua electrică de transport din cadrul SEN;j)RED – rețeaua electrică de distribuție;k)SEN – sistemul electroenergetic național.
 + 
Capitolul IIIndicatori de performanță + 
Secţiunea 1Indicatori de performanță privind utilizarea RET + 
Articolul 8(1)Indicatorii de performanță generali privind utilizarea RET sunt:a)capacitatea de transport prin secțiunile caracteristice ale RET, exprimată în MW, determinată pentru fiecare secțiune și fiecare element de rețea aferent acesteia. Pentru fiecare dintre secțiunile caracteristice, OTS stabilește puterea admisibilă prognozată pentru schema cu N elemente în funcțiune și puterea medie pentru schema reală de funcționare în anul de analiză;b)consumul propriu tehnologic în RET, determinat ca fiind diferența dintre energia electrică introdusă în RET și energia electrică extrasă din RET, raportată la energia electrică introdusă în RET, raport exprimat în procente;c)indisponibilitatea medie a LEA (INDLIN) și indisponibilitatea medie a transformatoarelor și autotransformatoarelor (INDTRA), determinate de evenimentele planificate sau neplanificate, exprimată în ore/an, care se determină cu relațiile următoare:nΣ [L(i) x D(i)]i=1INDLIN = ──────────────── [ore/an]L(t)nΣ [S(i) x D(i)]i=1INDTRA = ──────────────── [ore/an],S(t)unde:n – numărul total de evenimente;L(i) – lungimea LEA indisponibile la evenimentul i, exprimată în km;L(t) – lungimea totală a LEA din RET, exprimată în km;S(i) – puterea aparentă nominală a transformatorului sauautotransformatorului din stația RET indisponibil la evenimentul i,exprimată în MVA;S(t) – puterea aparentă nominală totală a transformatoarelor șiautotransformatoarelor din stațiile RET, exprimată în MVA;D(i) – durata de indisponibilitate a elementului RET la evenimentul i,exprimată în ore.(2)Indicatorii de performanță generali privind utilizarea RET sunt prevăzuți în anexa nr. 1.
 + 
Secţiunea a 2-aIndicatori de performanță privind serviciul de sistem și coordonarea funcționării SEN + 
Articolul 9Indicatorii de performanță generali privind serviciul de sistem prestat de OTS sunt:a)ajutorul de avarie solicitat/acordat, exprimat în ore și în MWh;b)abaterea soldului SEN cu corecția de frecvență, exprimată în MWh/h; OTS stabilește valoarea medie, maximă, minimă și deviația standard a acestui indicator. + 
Articolul 10Indicatorii de performanță generali privind coordonarea funcționării SEN sunt:a)cantitatea de energie electrică utilizată pentru managementul congestiilor, exprimată în MWh, defalcată pe trei componente:(i)restricții de rețea apărute în schema cu N elemente în funcțiune în RET și în rețeaua de 110 kV a RED;(ii)restricții de rețea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a unui element al RET;(iii)restricții de rețea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a unui element al rețelei de 110 kV a RED;b)costul congestiilor, exprimat în lei, defalcat pe cele trei componente prevăzute la lit. a).
 + 
Articolul 11Indicatorii de performanță generali privind serviciul de sistem și coordonarea funcționării SEN sunt prevăzuți în anexa nr. 2.
 + 
Secţiunea a 3-aIndicatori de performanță privind continuitatea serviciului de transport al energiei electrice + 
Articolul 12(1)OTS are obligația de a asigura continuitatea în alimentarea cu energie electrică a utilizatorilor în conformitate cu prevederile prezentului standard.(2)OTS este obligat să ia toate măsurile pentru reducerea duratei întreruperilor și pentru programarea acestora de comun acord cu utilizatorul.(3)OTS este obligat să aplice soluții tehnice cu caracter provizoriu pentru limitarea întreruperilor utilizatorilor. + 
Articolul 13(1)OTS are obligația reluării serviciului de transport al energiei electrice în cel mai scurt timp posibil pentru utilizatorii RET afectați de întreruperile neplanificate și/sau planificate din RET.(2)Reluarea serviciului de transport al energiei electrice se realizează în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai mult de 12 ore în cazul întreruperilor neplanificate, respectiv 24 de ore în cazul întreruperilor planificate.(3)În cazul depășirii indicatorilor de performanță specifici privind continuitatea serviciului, prevăzuți la alin. (2), OTS plătește compensațiile prevăzute în anexa nr. 5. + 
Articolul 14OTS înregistrează și calculează anual următorii indicatori de performanță generali privind continuitatea serviciului de transport al energiei electrice:a)numărul de întreruperi de lungă durată;b)durata totală a întreruperilor de lungă durată, exprimată în minute;c)energia nelivrată utilizatorilor/neprodusă în centrale din cauza întreruperilor de lungă durată – ENS (Energy Not Supplied), exprimată în MWh, care se determină conform formulei următoare:n D(i)ENS = Σ [ P(i) x ──── ] [MWh];i=1 60d)timpul mediu de întrerupere – AIT (Average Interruption Time), care reprezintă perioada medie echivalentă a întreruperilor de lungă durată, exprimată în minute pe an și care se determină cu relația următoare:ENSAIT = 8760 x 60 x ──── [min/an],ADunde, în ambele formule:n – numărul total de întreruperi de lungă durată;P(i) – puterea electrică întreruptă la întreruperea i (ultima putere măsurată înainte de întreruperea i), exprimată în MW;D(i) – durata întreruperii i, exprimată în minute;AD – consumul anual de energie electrică (Annual Demand), exclusiv pierderile de energie electrică activă din RET și RED, inclusiv exportul, exprimat în MWh.
 + 
Articolul 15Întreruperile se clasifică după cum urmează:a)întreruperi planificate;b)întreruperi neplanificate + 
Articolul 16(1)Indicatorii prevăzuți la art. 14 lit. c) și d) se calculează separat pentru întreruperile planificate și pentru cele neplanificate.(2)Pentru întreruperile neplanificate, indicatorii prevăzuți la art. 14 lit. c) și d) se diferențiază în funcție de următoarele cauze: condiții meteorologice deosebite, evenimente determinate de alți operatori și utilizatori, respectiv determinate de OTS, conform anexei nr. 3.(la 16-06-2021,
Alineatul (2) din Articolul 16 , Sectiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Articolul 17(1)OTS este obligat să înregistreze toate întreruperile de lungă durată.(2)Pentru fiecare întrerupere de lungă durată se înregistrează cel puțin:a)tensiunea la care s-a produs întreruperea;b)caracterul planificat sau neplanificat al întreruperii pentru calculul indicatorilor de continuitate, respectiv anunțat sau neanunțat al întreruperii pentru modul de înregistrare a acesteia;c)cauza întreruperii;d)data, ora și minutul de început, respectiv de sfârșit al întreruperii;e)durata totală a întreruperii;f)puterea electrică întreruptă (ultima putere măsurată înainte de întrerupere), respectiv energia electrică estimată prin calcul ca fiind nelivrată utilizatorilor/neprodusă în centrale din cauza întreruperii.(3)Datele prevăzute la art. 17 alin. (2) lit. d), e) și f) se solicită de OTS, după caz, de la OD ale cărui instalații sunt racordate la elementele RET întrerupte, de la clienții finali (direct sau prin furnizori) a căror alimentare cu energie electrică a fost întreruptă sau de la producătorii ale căror centralele electrice nu au produs ca urmare a întreruperii. + 
Articolul 18(1)Întreruperile se consideră planificate, dacă sunt necesare pentru lucrări de dezvoltare, retehnologizare, operare și mentenanță a RET și dacă utilizatorii sunt anunțați cu minimum 15 zile lucrătoare înainte de începerea acestora.(2)În situații deosebite, după aplicarea soluțiilor tehnice prevăzute la art. 12 alin. (3), întreruperile se consideră planificate dacă sunt anunțate cu minimum 24 de ore înainte.
 + 
Articolul 19(1)OTS este obligat să anunțe utilizatorii cu privire la întreruperile planificate, indicând data, intervalul de întrerupere și zona sau instalațiile electrice afectate, prin intermediul paginii proprii de internet, prin anunțuri media și prin comunicări directe prin telefon, poștă, fax, e-mail, conform termenelor prevăzute la art. 18 alin. (1) sau (2), după caz.(2)OTS stabilește cu utilizatorii o programare a întreruperilor planificate convenabilă pentru ambele părți.(3)În cazul în care părțile nu convin asupra programării întreruperilor planificate, OTS are dreptul de a reprograma întreruperile și obligația de a anunța utilizatorii cu minimum 5 zile lucrătoare înainte de începerea acestora. + 
Articolul 20(1)Programul anual de retrageri din exploatare a elementelor RET, care pot conduce la întreruperi planificate, precum și modificările programului se publică pe pagina de internet a OTS, cu menționarea duratei de retragere din exploatare programate a elementelor RET.(2)Utilizatorii care pot fi întrerupți ca urmare a retragerilor din exploatare programate a elementelor RET sunt anunțați de OTS conform prevederilor art. 18.
 + 
Articolul 21Întreruperile se consideră neplanificate, dacă sunt cauzate de evenimente accidentale care determină defecte permanente sau temporare și utilizatorii RET nu au fost anunțați în prealabil privitor la întreruperi. + 
Articolul 22(1)Pentru remedierea elementelor RET afectate de evenimente accidentale care necesită o intervenție imediată, OTS efectuează toate demersurile pentru a anunța utilizatorii pe orice cale și în timpul cel mai scurt, indicând data, intervalul de întrerupere și zona sau instalațiile electrice afectate.(2)În situația prevăzută la alin. (1), la calculul indicatorilor de continuitate, această întrerupere se consideră ca fiind neplanificată.
 + 
Articolul 23(1)Dacă remedierea elementelor RET afectate de evenimente accidentale nu necesită o intervenție imediată, OTS anunță utilizatorii cu minimum 24 de ore înainte de întrerupere.(2)În situația prevăzută la alin. (1), la calculul indicatorilor de continuitate întreruperea se consideră planificată.
 + 
Articolul 24Întreruperile neplanificate se clasifică, după durată, în:a)întreruperi tranzitorii;b)întreruperi de scurtă durată;c)întreruperi de lungă durată.
 + 
Articolul 25Durata unei întreruperi reprezintă intervalul de timp dintre momentul în care intervine întreruperea tensiunii și momentul în care tensiunea revine în instalația de utilizare, la parametrii prevăzuți în codul RET și în prezentul standard. + 
Articolul 26(1)În cazul întreruperilor planificate prevăzute la art. 18 aferente aceleiași lucrări, se consideră o singură întrerupere chiar dacă în perioada lucrării utilizatorul a suferit mai multe întreruperi urmate de repuneri provizorii sub tensiune.(2)Durata întreruperii prevăzute la alin. (1) este egală cu suma tuturor duratelor întreruperilor de lungă durată produse de la începutul până la sfârșitul lucrării.
 + 
Articolul 27(1)În cazul întreruperilor neplanificate, se consideră o singură întrerupere dacă la un interval de timp de maximum 3 minute se succed două sau mai multe întreruperi de lungă durată având aceeași cauză.(2)Durata întreruperii de la alin. (1) este egală cu suma duratelor întreruperilor produse separat.(3)Întreruperile neplanificate de scurtă durată produse cu maximum 3 minute înainte sau după o întrerupere de lungă durată nu se înregistrează. + 
Articolul 28Fiecare eveniment accidental din RET, care are ca efect întreruperea de lungă durată a utilizatorilor, este prezentat individual în cadrul raportului anual prevăzut la art. 53.
 + 
Secţiunea a 4-aIndicatori de performanță privind calitatea tehnică a energiei electrice + 
Articolul 29(1)OTS asigură calitatea tehnică a energiei electrice potrivit prevederilor din Codul RET referitoare la frecvența SEN, tensiunea în RET și în rețeaua de 110 kV a RED, calitatea curbelor de tensiune, siguranța în funcționare și respectarea criteriului N-1 în conducerea prin dispecer a RET și a rețelei de 110 kV a RED.(2)Indicatorii de performanță generali de calitate tehnică a energiei electrice sunt garantați în relația cu utilizatorii RET și monitorizați de OTS în punctele de delimitare a RET cu instalațiile de utilizare ale acestora, precum și cu RED.(3)Utilizatorii RET sunt obligați ca, prin regimul lor de funcționare, să nu introducă perturbații care să afecteze funcționarea RET sau a celorlalți utilizatori ai RET, conform normativelor în vigoare. + 
Articolul 30(1)Frecvența nominală a SEN este de 50 Hz.(2)Limitele normate de variație a frecvenței SEN sunt:a)47,00-52,00 Hz timp de 100% din an;b)49,50-50,50 Hz timp de 99,5% din an;c)49,75-50,25 Hz timp de 95% din săptămână;d)49,90-50,10 Hz timp de 90% din săptămână.(3)Limitele normate de variație a frecvenței SEN se vor modifica în urma aprobării codurilor de rețea europene privind cerințele pentru racordare la rețea a utilizatorilor și vor avea valoarea prevăzută în codurile de rețea europene aprobate.(4)Monitorizarea frecvenței SEN se realizează prin înregistrări permanente, pe baza cărora se determină procentele de timp din săptămână și din an în care frecvența SEN s-a încadrat în limitele normate.
 + 
Articolul 31(1)Valorile nominale ale tensiunii de linie în RET și în rețelele de înaltă tensiune ale RED sunt de 750 kV, 400 kV, 220 kV și 110 kV.(2)Limitele normate de variație a tensiunii de linie, în condiții normale de funcționare, sunt:a)735-765 kV, în orice punct al rețelei electrice de 750 kV;b)380-420 kV, în orice punct al rețelei electrice de 400 kV;c)198-242 kV, în orice punct al rețelei electrice de 220 kV;d)99-121 kV, în orice punct al rețelei electrice de 110 kV.(3)Limitele normate de variație a tensiunii de linie se vor modifica în urma aprobării codurilor de rețea europene privind cerințele de racordare la rețea a utilizatorilor și vor avea limitele prevăzute în codurile de rețea europene aprobate. + 
Articolul 32Calitatea curbelor de tensiune (la tensiune ≥ 110 kV) este caracterizată prin:a)factorul total de distorsiune armonică, care trebuie să fie de maximum 3% pentru 95% din săptămână;b)factorul de nesimetrie de secvență negativă, care trebuie să fie de maximum 1% pentru 95% din săptămână;c)indicatorul de flicker pe termen scurt, Pst, care trebuie să fie de maximum 0,8 pentru 95% din săptămână;d)indicatorul de flicker pe termen lung, Plt, care trebuie să fie de maximum 0,6 pentru 95% din săptămână. + 
Articolul 33Indicatorii de performanță generali de calitate tehnică a energiei electrice se monitorizează și se raportează conform prevederilor art. 51. + 
Articolul 34(1)OTS stabilește, împreună cu utilizatorii perturbatori, un termen pentru limitarea perturbațiilor la valorile normate, conform reglementărilor în vigoare.(2)OTS are dreptul să deconecteze utilizatorii perturbatori care nu asigură limitarea perturbațiilor la valorile normate după expirarea termenului stabilit conform alin. (1), cu un preaviz de 10 zile lucrătoare.
 + 
Secţiunea a 5-aIndicatori de performanță privind calitatea comercială a serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem + 
Articolul 35Indicatorii de performanță generali de calitate comercială a serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem sunt prevăzuți în anexa nr. 4.
 + 
Secţiunea 5.1Racordarea utilizatorilor la RET + 
Articolul 36OTS asigură accesul la RET, în condițiile și la termenele prevăzute de reglementările în vigoare. + 
Articolul 37(1)Indicatorii de performanță generali referitori la racordarea utilizatorilor la RET sunt:a)timpul mediu de emitere a avizului tehnic de racordare;b)numărul solicitărilor de emitere a avizului tehnic de racordare nesoluționate în termenul prevăzut în reglementările în vigoare raportat la numărul total de solicitări înregistrate la OTS, raport exprimat în procente;(la 16-06-2021,
Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 37 , Sectiunea 5.1 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
c)timpul mediu de emitere a proiectelor de contracte de racordare;(la 16-06-2021,
Litera c) din Alineatul (1) , Articolul 37 , Sectiunea 5.1 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
d)numărul proiectelor de contracte de racordare care nu au fost transmise de OTS utilizatorilor în termenul prevăzut în reglementările în vigoare raportat la numărul total de cereri de încheiere a contractelor de racordare înregistrate la OTS, raport exprimat în procente;(la 16-06-2021,
Litera d) din Alineatul (1) , Articolul 37 , Sectiunea 5.1 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
e)timpul mediu de emitere a certificatului de racordare.
(2)În cazul depășirii termenelor maxime prevăzute în reglementările în vigoare, referitoare la emiterea de către OTS a avizului tehnic de racordare și a certificatului de racordare, respectiv la transmiterea de către OTS utilizatorilor a proiectului de contract de racordare, care reprezintă indicatorii de performanță specifici privind racordarea utilizatorilor la RET, OTS plătește utilizatorului compensația corespunzătoare prevăzută în anexa nr. 5.(la 16-06-2021,
Alineatul (2) din Articolul 37 , Sectiunea 5.1 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Secţiunea 5.2Contractarea serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem + 
Articolul 38Pentru prestarea serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem, OTS încheie contracte cu utilizatorii RET, în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare. + 
Articolul 39Indicatorul de performanță general referitor la contractarea serviciilor prestate de OTS este timpul mediu de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport și a serviciului de sistem. + 
Articolul 40(1)Termenul maxim de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport și a serviciului de sistem, care constituie indicatorul de performanță specific privind contractarea serviciului, este de 10 zile calendaristice de la data depunerii documentației complete.(2)În cazul depășirii termenului stabilit la alin. (1), OTS plătește utilizatorului compensația corespunzătoare, prevăzută în anexa nr. 5.
 + 
Secţiunea 5.3Schimburi de date și informații, reclamații, informarea utilizatorilor + 
Articolul 41(1)OTS publică pe pagina de internet proprie și actualizează datele și informațiile de interes public, conform prevederilor reglementărilor în vigoare.(2)În situația în care reglementările în vigoare nu precizează alt termen, actualizarea datelor și informațiilor publicate pe pagina de internet a OTS se realizează cel puțin o dată pe lună.
 + 
Articolul 42OTS realizează schimburi de date și informații cu utilizatorii RET, în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare, respectând termenele și procedurile cuprinse în respectivele reglementări. + 
Articolul 43OTS înregistrează toate sesizările, reclamațiile și solicitările (cererile) utilizatorilor RET, comunicând acestora numărul de înregistrare și termenul legal de răspuns; orice corespondență ulterioară se referă la numărul inițial de înregistrare. + 
Articolul 44Indicatorii de performanță generali privind soluționarea reclamațiilor și informarea utilizatorilor sunt:a)numărul sesizărilor/reclamațiilor/solicitărilor, pe categorii;b)timpul mediu de răspuns la sesizări/reclamații/solicitări, pe categorii;c)numărul de sesizări/reclamații/solicitări nerezolvate raportat la numărul total de sesizări/reclamații/solicitări înregistrate la OTS, pe categorii, raport exprimat în procente.(la 16-06-2021,
Litera c) din Articolul 44 , Sectiunea 5.3 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Articolul 45(1)În răspunsul la reclamațiile cu privire la întreruperi ale serviciului de transport al energiei electrice, OTS furnizează informații privitoare la momentul estimat al reluării serviciului.(2)Indicatorul de performanță specific pentru răspunsul la reclamații scrise cu privire la întreruperile serviciului de transport al energiei electrice, depuse de utilizatori la OTS sau transmise prin poștă, fax sau e-mail, este termenul maxim de răspuns la reclamație, care nu poate depăși 10 zile calendaristice de la data înregistrării reclamației.
 + 
Articolul 46(1)În cazul reclamațiilor cu privire la calitatea tehnică a energiei electrice, OTS are obligația de a efectua verificări în punctul de delimitare cu instalațiile de utilizare ale utilizatorilor RET, de a analiza și a comunica acestora rezultatele analizei efectuate și măsurile aplicate pentru asigurarea parametrilor garantați privind calitatea tehnică a energiei electrice.(2)Indicatorul de performanță specific pentru răspunsul la reclamații scrise cu privire la calitatea tehnică a energiei electrice, depuse de utilizatori la OTS sau transmise prin poștă, fax sau e-mail, este termenul maxim de răspuns la reclamație, care nu poate depăși 15 zile calendaristice de la data înregistrării reclamației, pentru reclamații privind nivelul tensiunii în punctul de delimitare, respectiv 30 de zile calendaristice de la data înregistrării pentru reclamații privind alți parametri de calitate a energiei electrice.
 + 
Articolul 47Indicatorul de performanță specific pentru răspunsul la orice altă sesizare, reclamație sau solicitare scrisă, depusă de utilizatori la OTS sau transmisă prin poștă, fax sau email, este termenul maxim de răspuns, care nu poate depăși 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia la OTS. + 
Articolul 48În cazul depășirii de către OTS a termenelor maxime prevăzute la art. 45-47, utilizatorul are dreptul de a primi compensația corespunzătoare, prevăzută în anexa nr. 5. + 
Articolul 49În cazul depășirii de către OTS a termenelor privind reconectarea utilizatorului după deconectarea pentru neplată, a termenului de transmitere a invitației de soluționare a disputei/divergenței privind accesul la RET, respectiv a termenului de organizare a ședinței comune pentru soluționarea disputei/divergenței privind accesul la RET, care reprezintă indicatori de performanță specifici privind calitatea comercială a serviciului, utilizatorul are dreptul de a primi compensația corespunzătoare, prevăzută în anexa nr. 5. + 
Articolul 50Compensațiile pentru nerespectarea indicatorilor de performanță specifici prevăzute în anexa nr. 5 se acordă de OTS fără a fi necesară o solicitare din partea utilizatorului, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data depășirii termenului pentru realizarea serviciului.
 + 
Capitolul IIIMonitorizarea continuității serviciului de transport al energiei electrice, a calității tehnice a energiei electrice și a datelor privind starea tehnică a rețelei electrice de transport(la 16-06-2021,
Titlul capitolul al III-lea a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Articolul 51(1)Continuitatea serviciului de transport al energiei electrice și calitatea tehnică a energiei electrice se monitorizează permanent cu analizoare de calitate a energiei electrice de clasă A.(2)Stațiile electrice în care se monitorizează continuitatea serviciului de transport al energiei electrice și calitatea tehnică a energiei electrice se stabilesc de către OTS.(3)Monitorizarea se realizează conform unei proceduri elaborate de OTS, care stabilește stațiile RET, echipamentele utilizate la monitorizare, gestionarea echipamentelor și a sistemului de monitorizare, modul de monitorizare și punctele de monitorizare la interfața dintre RET și RED și dintre RET și utilizatorii racordați la RET.(4)Monitorizarea continuității serviciului de transport al energiei electrice și a calității tehnice a energiei electrice se realizează în conformitate cu normele tehnice și reglementările în vigoare.(5)Monitorizarea frecvenței se realizează permanent prin înregistrarea valorilor acesteia la intervale de minimum 2 secunde, cu exactitate de 1 mHz, conform modului de monitorizare stabilit la nivelul ENTSO-E.(6)Monitorizarea valorii tensiunii de linie în RET se realizează în toate stațiile RET prin înregistrarea acesteia la intervale de maximum 60 de secunde.
 + 
Articolul 52(1)Indicatorii de performanță generali privind calitatea tehnică a energiei electrice din RET care se monitorizează sunt prezentați în tabelele prevăzute în anexa nr. 6.(2)Datele tehnice privind starea tehnică a RET care se monitorizează sunt prezentate în tabelele prevăzute în anexa nr. 7.(la 16-06-2021,
Articolul 52 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Capitolul IVDispoziții tranzitorii și finale + 
Articolul 53(1)OTS are obligația de a transmite la ANRE, până la data de 1 martie a fiecărui an, raportul conținând informațiile corespunzătoare anului precedent (anul de analiză) referitoare la indicatorii de performanță privind calitatea serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem realizați și datele privind starea tehnică a RET, prevăzuți/prevăzute în prezentul standard.(la 16-06-2021,
Alineatul (1) din Articolul 53 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
(2)În raportul prevăzut la alin. (1), OTS prezintă și rezultatele monitorizării continuității serviciului de transport al energiei electrice și a calității tehnice a energiei electrice prevăzute la capitolul III, însoțite de comentarii cu privire la performanțele obținute, precum și detalii referitoare la acțiunile de remediere întreprinse pentru asigurarea parametrilor garantați privind calitatea tehnică a energiei electrice.(3)OTS are obligația să transmită, în cadrul raportului prevăzut la alin. (1), indicatorii statistici prevăzuți în anexele nr. 1, 2 și 4, respectiv datele statistice prevăzute în anexa nr. 7.(la 16-06-2021,
Alineatul (3) din Articolul 53 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Articolul 54(1)Indicatorii de performanță privind calitatea serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem determinați conform prevederilor prezentului standard reprezintă informații publice.(2)OTS are obligația de a publica pe pagina proprie de internet indicatorii de performanță prevăzuți la alin. (1) și de a asigura accesul pentru consultarea acestora pe o perioadă de minimum 5 ani.(3)OTS asigură păstrarea datelor necesare calculării indicatorilor de performanță pe o durată de minimum 10 ani. + 
Articolul 55OTS asigură în fiecare unitate teritorială structuri specializate în relația cu utilizatorii RET în vederea înregistrării sesizărilor, reclamațiilor și solicitărilor acestora în legătură cu calitatea serviciilor prestate și alte aspecte legate de activitatea sa. + 
Articolul 56(1)OTS asigură monitorizarea indicatorilor de performanță privind calitatea serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem prevăzuți în prezentul standard, pe baza unor proceduri interne.(2)În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului standard, OTS transmite ANRE spre informare procedura privitoare la monitorizarea continuității serviciului de transport al energiei electrice și a calității tehnice a energiei electrice, prevăzută la art. 51 alin. (3).
 + 
Articolul 57Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentul standard.(la 16-06-2021,
Articolul 57 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Anexa nr. 1la standard
Indicatori de performanță generali privind utilizarea RET
Tabelul nr. 1. Capacitatea de transport prin secțiunile caracteristice ale RET*)Notă
*) Acest indicator este un indicator statistic.

Secțiunea Elementele de rețeacare formează secțiunea Puterea admisibilă pentru schema cu N elemente în funcțiune Puterea medie pentruschema reală de funcționare
MW MW

Tabelul nr. 2. Consumul propriu tehnologic în RET

Total an de analiză
Energia electrică introdusă în RET*) MWh
Energia electrică extrasă din RET*) MWh
Consumul propriu tehnologic în RET %

*) Acest indicator este un indicator statistic.(la 16-06-2021,
Tabelul nr. 2 din Anexa nr. 1 a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)

Tabelul nr. 3. Indisponibilitatea medie a elementelor RET

Anul deanaliză Indisponibilitatetotală Indisponibilitate determinată de evenimente planificate Indisponibilitate determinată de evenimente neplanificate
ore ore ore
INDLIN
INDTRA

 + 
Anexa nr. 2la standard
Indicatori de performanță generali privind
serviciul de sistem și coordonarea funcționării SENTabelul nr. 1. Ajutorul de avarie solicitat/acordat*)Notă
*) Acest indicator este un indicator statistic.

Ajutor de avarie Durata Cantitate
ore MWh
Solicitat
Acordat

Tabelul nr. 2. Abaterea soldului SEN cu corecția de frecvență

Abaterea soldului SEN cu corecția de frecvență
Valoare medie MWh/h
Valoare maximă MWh/h
Valoare minimă MWh/h
Deviația standard MWh/h

Tabelul nr. 3 Indicatori de performanță privind coordonarea funcționării SEN*)

Congestii determinate de restricții de rețea apărute în schema cu N elemente în funcțiune în RET și în rețeaua de 110 kV a RED Congestii determinate de restricții de rețea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a elementelor RET Congestii determinate de restricții de rețea apărute ca urmare a retragerii din exploatare a elementelor RED
Cantitatea de energie electrică utilizată pentru managementul congestiilor de rețea MWh
Costul congestiilor lei

*) Acești indicatori sunt indicatori statistici.(la 16-06-2021,
Tabelul nr. 3 din Anexa nr. 2 a fost modificat de Punctul 13, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)

 + 
Anexa nr. 3la standard
Indicatori de performanță generali de continuitate a serviciului de transport al energiei electrice

Nr. crt. Indicator Cauza întreruperii Categoria clientului
1. ENS MWh a. întreruperi planificate toate
2. ENS MWh b. întreruperi neplanificate determinate de condiții meteorologice deosebite toate
3. ENS MWh c. întreruperi neplanificate determinate de alți operatori, utilizatori, producători toate
4. ENS MWh d. întreruperi neplanificate datorate OTS toate
5. AIT min./an a. întreruperi planificate toate
6. AIT min./an b. întreruperi neplanificate determinate de condiții meteorologice deosebite toate
7. AIT min./an c. întreruperi neplanificate determinate de alți operatori, utilizatori, producători toate
8. AIT min./an d. întreruperi neplanificate datorate OTS toate

NOTĂ: ENS – energia nelivrată utilizatorilor/neprodusă în centrale din cauza întreruperilor de lungă durată; AIT – timpul mediu de întrerupere.(la 16-06-2021,
Anexa nr. 3 a fost modificată de Punctul 14, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)

 + 
Anexa nr. 4la standard
Indicatori de performanță generali de calitate comercială a serviciului de transport al energiei electrice și a serviciului de sistem

Nr. Indicator Anual
1. Numărul de avize tehnice de racordare emise*)
2. Timpul mediu de emitere a avizului tehnic de racordare
3. Numărul solicitărilor de emitere a avizului de racordare nesoluționate în termenul prevăzut în reglementările în vigoare raportat la numărul total de solicitări înregistrate
4. Numărul de cereri de încheiere a unui contract de racordare înregistrate*)
5. Timpul mediu de transmitere a proiectelor de contracte de racordare
6. Numărul proiectelor de contracte de racordare netransmise utilizatorilor în termenul prevăzut în reglementările în vigoare raportat la numărul total de cereri de încheiere a contractelor de racordare înregistrate
7. Numărul de racordări realizate*)
8. Numărul de certificate de racordare emise*)
9. Timpul mediu de emitere a certificatului de racordare
10. Numărul de cereri de contractare a serviciului de transport și de sistem înregistrate*)
11. Timpul mediu de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport și de sistem
12. Numărul de reclamații înregistrate referitoare la racordare*)
13. Timpul mediu de rezolvare a reclamațiilor înregistrate referitoare la racordare
14. Numărul de reclamații nerezolvate raportat la numărul total de reclamații înregistrate, referitoare la racordare
15. Numărul de reclamații înregistrate referitoare la nivelul de tensiune*)
16. Timpul mediu de rezolvare a reclamațiilor înregistrate referitoare la nivelul de tensiune
17. Numărul de reclamații nerezolvate raportat la numărul total de reclamații înregistrate, referitoare la nivelul de tensiune
18. Numărul de reclamații înregistrate referitoare la calitatea curbei de tensiune*)
19. Timpul mediu de rezolvare a reclamațiilor înregistrate referitoare la calitatea curbei de tensiune
20. Numărul de reclamații nerezolvate raportat la numărul total de reclamații înregistrate, referitoare la calitatea curbei de tensiune
21. Numărul de reclamații înregistrate, justificate, referitoare la facturare sau încasare*)
22. Timpul mediu de rezolvare a reclamațiilor înregistrate, justificate, referitoare la facturare sau încasare
23. Numărul de reclamații nerezolvate raportat la numărul total de reclamații înregistrate, justificate, referitoare la facturare sau încasare
24. Numărul de reclamații înregistrate, justificate, pe alte teme*)
25. Timpul mediu de răspuns la reclamațiile înregistrate, justificate, pe alte teme
26. Numărul de reclamații nerezolvate raportat la numărul total de reclamații înregistrate, justificate, pe alte teme

*) Acest indicator este un indicator statistic.(la 16-06-2021,
Anexa nr. 4 a fost modificată de Punctul 14, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)
 + 
Anexa nr. 5la standardCompensații acordate de OTS utilizatorilor RET pentru depășirea indicatorilor de performanță specifici

Nr. Indicator de performanță specific Termenul maxim stabilit pentru realizarea serviciului*) Compensații acordate/ eveniment/utilizator (lei)
1. Termenul de restabilire a alimentării cu energie electrică, după o întrerupere neplanificată 12 ore 2.000
2. Termenul de restabilire a alimentării cu energie electrică, după o întrerupere planificată 24 de ore 2.500
3. Termenul de emitere a avizului tehnic de racordare (de la data înregistrării documentației complete, inclusiv comunicarea în scris de către utilizator a opțiunii pentru una dintre soluțiile avizate) 10 zile calendaristice 500
4. Termen de emitere a certificatului de racordare (de la data înregistrării documentației complete) 3 zile lucrătoare 500
5. Termen de emitere a proiectului de contract de racordare (de la data înregistrării cererii pentru încheierea contractului de racordare, însoțită de documentația completă) 5 zile lucrătoare 500
6. Termen de emitere a ofertei de contractare a serviciului de transport și de sistem (de la data înregistrării cererii, însoțită de documentația completă) 10 zile calendaristice 500
7. Termen de răspuns la reclamațiile scrise privind întreruperile serviciului de transport al energiei electrice 10 zile calendaristice 1.000
8. Termen de răspuns la reclamațiile scrise privind calitatea tehnică a energiei electrice – nivelul tensiunii 15 zile calendaristice 1.000
9. Termen de răspuns la reclamațiile scrise privind calitatea tehnică a energiei electrice – alți parametri de calitate a energiei electrice 30 de zile calendaristice 1.000
10. Termen de răspuns la alte reclamații scrise, cu excepția celor de la pct. 7, 8 și 9 30 de zile calendaristice 500
11. Reconectarea unui utilizator deconectat pentru neplată, din momentul anunțării OTS de către utilizator/furnizor despre efectuarea plății facturii 2 zile lucrătoare 500
12. Termen de transmitere a invitației de soluționare a disputei/divergenței privind accesul la rețelele electrice de interes public (de la data transmiterii cererii de către utilizator) 7 zile calendaristice 500
13. Termen de organizare a ședinței comune pentru soluționarea disputei/ divergenței privind accesul la rețelele electrice de interes public (de la data transmiterii invitației de soluționare a disputei/divergenței) 15 zile calendaristice 500

*) În situația în care termenele se modifică prin reglementări sau alte acte normative, se vor considera noile termene.(la 16-06-2021,
Anexa nr. 5 a fost modificată de Punctul 14, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)

 + 
Anexa nr. 6la standard
Indicatori de performanță generali
privind calitatea tehnică a energiei electrice
din RET care se monitorizează
Tabelul nr. 1 – Valori ale frecvenței înregistrate în anul de analiză

Frecvența Valoarea Comentarii
Valoarea medie anuală Hz
Valoarea maximă anuală Hz
Valoarea minimă anuală Hz
Deviația standard mHz
Abaterea medie pătratică a timpului sincron s

Tabelul nr. 2 – Încadrarea frecvenței în limitele normate de variație în anul de analiză

Domeniul de frecvență 47,00 ÷ 52,00 Hz 49,50 ÷ 50,50 Hz 49,75 ÷ 50,25 Hz 49,90 ÷ 50,10 Hz
% din timp Încadrare100% an % din timp Încadrare99,5% an % din timp Încadrare 95% săptămână % din timp Încadrare 90% săptămână
da/nu da/nu da/nu da/nu
Coeficient cumulativ

NOTĂ:Limitele normate de variație a frecvenței SEN se vor modifica în urma aprobării codurilor de rețea europene privind cerințele pentru racordare la rețea a utilizatorilor și vor avea valoarea prevăzută în codurile de rețea europene aprobate.Tabelul nr. 3 – Încadrarea tensiunii de linie în limitele normate de variație

Tensiunea nominală Stații de monitorizare Limite normate Durata de neîncadrareîn limitele normate Grad de încadrare în limitele normate Încadrare în limitele normate
kV kV min. % da/nu
400
220
110

NOTĂ:Limitele normate de variație a tensiunii de linie se vor modifica în urma aprobării codurilor de rețea europene privind cerințele de racordare la rețea a utilizatorilor și va avea limitele prevăzute în codurile de rețea europene aprobate.Tabelul nr. 4 a) – Calitatea curbelor de tensiune (pentru niveluri de tensiune ≥ 110 kV):

An de analiză Locația % din timp Factorul totalde distorsiunearmonică, de maximum 3% pentru 95% din săptămână Factorul de nesimetrienegativă, de maximum 1% pentru 95% din săptămână Indicatorul de flicker pe termen scurt,de maximum 0,8% pentru 95% din săptămână Indicatorul de flicker pe termen lung,de maximum 0,6%pentru 95% din săptămână
Respectă da/nu Respectă da/nu Respectă da/nu Respectă da/nu

Tabelul nr. 4 b) – Durata de încadrare în parametrii normați de calitate a curbelor de tensiune, în perioada de monitorizare (pentru niveluri de tensiune ≥ 110 kV)

Locația Încadrarea factoruluide nesimetrie negativ≤ 1%, pentru 95% din săptămână Încadrarea factoruluitotal de distorsiune armonică ≤ 3%, pentru95% din săptămână Încadrarea indicatoruluide flicker pe termen scurt ≤ 0,8%, pentru 95% din săptămână Încadrarea indicatoruluide flicker pe termen lung ≤ 0,6%, pentru 95% din săptămână
Număr de săptămâni de încadrare/Număr desăptămâni de monitorizare Număr de săptămâni deîncadrare/Număr de săptămâni de monitorizare Număr de săptămâni de încadrare/Număr de săptămâni de monitorizare Număr de săptămâni de încadrare/Număr de săptămâni de monitorizare

 + 
Anexa nr. 7la standard
Starea tehnică a RET*)
A.Caracteristici RETA.1.Capacități energeticeTabelul nr. A.1.a – Linii electrice aeriene

Linii electrice aeriene pe niveluri de tensiune Lungime (km traseu)
LEA 750 kV
LEA 400 kV
LEA 220 kV
LEA 110 kV (schimb cu sisteme vecine)
TOTAL LEA
din care: linii de interconexiune

Tabelul nr. A.1.b – Stații electrice de transformare

Stații electrice de transformare pe niveluri de tensiune Cantitate (buc.)
Stații electrice având tensiunea superioară de 750 kV
Stații electrice având tensiunea superioară de 400 kV
Stații electrice având tensiunea superioară de 220 kV

Tabelul nr. A.1.c – Numărul și puterea instalată a transformatoarelor/autotransformatoarelor din stațiile electrice

Tip T/AT Putere instalată AT 400/220 kV 500 MVA AT 400/220 kV 400 MVA AT 220/110 kV 400 MVA T 400/110 kV 250 MVA AT 220/110 kV 200 MVA AT 220/110 kV 100 MVA T 110/MT 63 MVA T 110/MT 40 MVA T 110/MT 25 MVA T 110/MT 20 MVA T 110/MT 16 MVA T 110/MT 10 MVA
Cantitate (buc.)

*) Conține date statistice.Tabelul nr. A.2 – Utilizatorii rețelei de transport

Denumire utilizator Puterea aprobată (MVA) Tipul*)
Operator de transport (interconexiune) Operator de distribuție Producător Consumator

*) Se marchează cu „x“ în rubricile corespunzătoare.B.Starea rețelei electrice de transport al energiei electriceTabelul nr. B.1 – Durata de funcționare a LEA

Perioada PIF Tensiune (kV)
110 kV 220 kV 400 kV 750 kV
Lungime (km) 1960-1979
1980-1999
2000-2019
2020-an [n]*)

*) Raportarea se realizează prin luarea în considerare a PIF în intervale de maximum 20 de ani consecutiv.Tabelul nr. B.2 – Gradul de utilizare a LEA

Perioada PIF Tensiune (kV)
110 kV 220 kV 400 kV 750 kV
Grad de utilizare*) (%) 1960-1979
1980-1999
2000-2019
2020-an [n]**)

*) Gradul de utilizare al LEA se calculează ca raport procentual între durata de funcționare a acestora și durata de viață normată.**) Raportarea se realizează prin luarea în considerare a PIF în intervale de maximum 20 de ani consecutiv.Tabelul nr. B.3 – Durata de funcționare a transformatoarelor/autotransformatoarelor

Perioada PIF Puterea aparentă a trafo (MVA)
500 400 250 200 100 63 40 25 20 16 10
Număr trafo (buc.) 1960-1979
1980-1999
2000-2019
2020-an [n]*)

*) Raportarea se realizează prin luarea în considerare a PIF în intervale de maximum 20 de ani consecutiv.Tabelul nr. B.4 – Gradul de utilizare a transformatoarelor/autotransformatoarelor

Perioada PIF Puterea aparentă a trafo (MVA)
500 400 250 200 100 63 40 25 20 16 10
Grad de utilizare*) (%) 1960-1979
1980-1999
2000-2019
2020-an [n]**)

*) Gradul de utilizare al transformatoarelor/autotransformatoarelor se calculează ca raport procentual între durata de funcționare a acestora și durata de viață normată.**) Raportarea se realizează prin luarea în considerare a PIF în intervale de maximum 20 de ani consecutiv.C.Capacități energetice retehnologizate/noi Tabelul nr. C.1 – Situația liniilor electrice retehnologizate/noi

Nivel tensiune superioară Total linii electrice (km) Linii electrice retehnologizate (km) Linii electrice nou-realizate (km) Observații
750 kV
400 kV
220 kV
110 kV

Tabelul nr. C.2 – Situația stațiilor electrice de transport retehnologizate/noi

Nivel tensiune superioară Total stații electrice (buc.) Stații electrice retehnologizate (buc.) Stații electrice nou-realizate (buc.) Observații
750 kV
400 kV
220 kV

(la 16-06-2021,
Actul a fost completat de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 36 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 602 din 16 iunie 2021
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x