STANDARD DE PERFORMANTA din 12 noiembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 25 noiembrie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 37 01/10/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LALEGE 791 29/12/2001
ART. 2REFERIRE LAOG 41 30/01/2000 ART. 5
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 37 01/10/2007
ActulREFERIT DEORDIN 1169 30/08/2004
ActulAPROBAT DEDECIZIE 938 12/11/2002
ActulCONTINUT DEDECIZIE 938 12/11/2002

pentru serviciul de furnizare a gazelor naturale, realizat de operatorii de distribuţie



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Secţiunea 1Scop + 
Articolul 1Prezentul standard de performanţă reglementează indicatorii de performanţă pentru asigurarea serviciului de furnizare a gazelor naturale, realizat de agenţii economici titulari ai licenţei de distribuţie şi, respectiv, de furnizare a gazelor naturale.
 + 
Articolul 2Prezentul standard de performanţă a fost emis în conformitate cu prevederile art. 5 lit. m) din Ordonanţa Guvernului nr. 41/2000 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 791/2001.
 + 
Secţiunea a 2-aDomeniu de aplicare + 
Articolul 3Prin prezentul standard de performanţă se stabilesc indicatori de performanţă privind următoarele activităţi:a) racordarea consumatorilor la sistemul de alimentare cu gaze naturale;b) contractarea gazelor naturale;c) măsurarea, facturarea şi încasarea contravalorii gazelor naturale furnizate;d) asigurarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale;e) asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale, în conformitate cu prevederile contractuale;f) soluţionarea reclamatiilor consumatorilor referitoare la serviciul de furnizare a gazelor naturale în scopul asigurării unei relaţii transparente între furnizor şi consumator, care să conducă la rezolvarea eficienta şi obiectivă a problemelor, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor fiecărei părţi.
 + 
Articolul 4(1) Standardul de performanţă se aplică în relaţiile contractuale dintre agenţii economici titulari ai licenţei de distribuţie şi, respectiv, de furnizare a gazelor naturale şi consumatori, pentru instalaţii de utilizare care funcţionează la presiune joasa şi redusă, în limitele debitelor instalate, aprobate conform reglementărilor în vigoare.(2) Contractele de furnizare precizate la alin. (1) au la baza contractele-cadru de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi, emise de ANRGN şi aprobate prin decizie a preşedintelui ANRGN.
 + 
Articolul 5În vederea urmăririi respectării standardului de performanţă furnizorul de gaze naturale trebuie să asigure:a) gestiunea şi măsurarea cantităţilor de gaze naturale furnizate;b) evidenta consumatorilor;c) organizarea activităţilor şi a evidentelor privind citirea, facturarea/decontarea şi încasarea contravalorii gazelor naturale vândute;d) organizarea activităţilor şi a evidentelor privind stocurile, verificarea şi etalonarea contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare;e) înregistrarea, investigarea şi soluţionarea reclamatiilor şi sesizarilor consumatorilor;f) efectuarea/investigarea verificărilor (în cazul în care acestea sunt efectuate de alţi agenţi economici autorizaţi) şi înregistrarea verificărilor la instalaţiile de utilizare ale consumatorilor;g) prestarea de servicii aferente serviciului de furnizare a gazelor naturale: informare, consultanţa şi altele asemenea.
 + 
Articolul 6Prevederile prezentului standard de performanţă nu se aplică în următoarele condiţii:a) forta majoră;b) defectiuni din culpa terţilor;c) refuzul consumatorului de a permite accesul furnizorului de gaze naturale la obiectivele sistemului de alimentare cu gaze naturale aflate pe proprietatea sa;d) alte cauze independente de capabilitatea furnizorului de a acţiona.
 + 
Secţiunea a 3-aDefiniţii + 
Articolul 7Lista cuprinzând termenii utilizaţi în prezentul standard de performanţă şi lista cuprinzând abrevierile sunt prevăzute în anexele nr. 1 şi 2.
 + 
Capitolul 2Indicatori de performanţă pentru serviciul de furnizare a gazelor naturale + 
Secţiunea 1Racordarea consumatorilor + 
Articolul 8(1) Furnizorul de gaze naturale este obligat sa analizeze posibilităţile tehnice, eficienta economică a activităţii de furnizare şi sa răspundă la solicitarea scrisă privind racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale a oricărui consumator existent sau potenţial, aflat pe teritoriul pentru care furnizorul are obligaţia de furnizare a gazelor naturale la consumatorii captivi, prevăzută prin licenta de furnizare.(2) Termenul pentru răspuns este de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii consumatorului.
 + 
Articolul 9Debitul instalat şi soluţia tehnica de racordare se stabilesc prin avizul de racordare eliberat de furnizorul de gaze naturale.
 + 
Articolul 10Indicatorii anuali de performanţă pentru activitatea de racordare a consumatorilor de gaze naturale sunt:a) numărul de avize de racordare emise de furnizorul de gaze naturale, raportat la numărul de solicitări ale consumatorilor pentru racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale, calculat pe categorii de consumatori;b) numărul de solicitări la care intervalul de timp dintre momentul înregistrării cererii de racordare din partea consumatorului şi primirea de către acesta a răspunsului scris privind racordarea este mai mic de 30 de zile calendaristice, raportat la numărul de solicitări ale consumatorilor pentru racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale.
 + 
Secţiunea a 2-aContractarea gazelor naturale + 
Articolul 11(1) Contractarea gazelor naturale cuprinde următoarele etape:a) analiza tehnica şi economică a documentaţiilor depuse de consumatori, în vederea emiterii de către furnizorul de gaze naturale a acordului de utilizare;b) avizarea racordarii consumatorului;c) recepţia de către furnizor a lucrărilor de racordare executate în conformitate cu reglementările legale în vigoare;d) încheierea contractelor de furnizare a gazelor naturale cu consumatorii, cu respectarea clauzelor prevăzute în contractele-cadru emise de ANRGN.(2) Termenul maxim pentru încheierea contractului de furnizare este de 15 zile calendaristice de la depunerea documentaţiei complete.
 + 
Articolul 12Pentru îndeplinirea activităţii de contractare a gazelor naturale furnizorul are următoarele obligaţii:a) sa răspundă oricărei solicitări privind încheierea contractelor de furnizare a gazelor naturale precizate la art. 4 alin. (2), în termen de 15 zile calendaristice de la înregistrarea acesteia;b) sa nu refuze încheierea contractelor de furnizare a gazelor naturale precizate la art. 4 alin. (2), sub condiţia respectării de către consumatorii potenţiali a etapelor preliminare contractării, precizate la art. 11 alin. (1);c) sa nu refuze prelungirea valabilităţii contractelor de furnizare a gazelor naturale precizate la art. 4 alin. (2), sub condiţia respectării de către consumator a obligaţiilor contractuale.
 + 
Articolul 13Furnizorul de gaze naturale este obligat să asigure alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor, în condiţiile în care aceştia se afla pe teritoriul pentru care furnizorul are obligaţia de furnizare a gazelor naturale la consumatorii captivi, prevăzută prin licenta de furnizare, sunt racordati la reţeaua de distribuţie şi se încadrează în prevederile contractului-cadru de furnizare.
 + 
Articolul 14Oferta de furnizare a gazelor naturale, precum şi serviciul aferent se vor face în mod nediscriminatoriu.
 + 
Articolul 15Indicatorii anuali de performanţă la contractare sunt:a) numărul de contracte încheiate, raportat la numărul total de solicitări pentru contractare, calculat pe categorii de consumatori;b) numărul de contracte încheiate cu respectarea termenului precizat la art. 11 alin. (2), raportat la numărul total de solicitări pentru contractare, calculat pe categorii de consumatori.
 + 
Secţiunea a 3-aMăsurarea şi gestiunea cantităţilor de gaze naturale + 
Articolul 16Furnizorul de gaze naturale este obligat să asigure, în conformitate cu prevederile legale:a) măsurarea cantităţilor de gaze naturale furnizate, prin intermediul contoarelor/sistemelor şi al echipamentelor de măsurare, conform cerinţelor Regulamentului de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate la consumatorii captivi;b) gestiunea/evidenta contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare;c) instalarea, verificarea, întreţinerea, repararea şi înlocuirea contoarelor/sistemelor şi ale echipamentelor de măsurare.
 + 
Articolul 17(1) Furnizorul de gaze naturale este obligat sa răspundă la orice reclamaţie sau solicitare scrisă referitoare la înlocuirea contoarelor/sistemelor şi a echipamentelor de măsurare, schimbarea amplasamentului acestora, remedierea lor şi altele asemenea, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrarea reclamaţiei sau a solicitării scrise a consumatorilor.(2) Răspunsul va cuprinde soluţia propusă, costurile şi termenul de realizare.
 + 
Articolul 18(1) Reclamaţiile scrise privind funcţionarea deficitara a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare vor fi soluţionate în termen de 10 zile lucrătoare prin:a) inspectarea la consumator a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare şi verificarea/remedierea celor semnalate/constatate;b) prezentarea unei explicaţii care să conţină şi eventualele soluţii de remediere, atunci când evenimentul semnalat de consumator are cauze cunoscute.(2) În cazul în care este necesară verificarea de către BRML a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare, rezultatul verificării va fi adus la cunoştinţa consumatorului în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii reclamaţiei.
 + 
Articolul 19În cazul în care se constata defecte ale contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare se aplică prevederile privind recalcularea consumului, prevăzute în contractul-cadru de furnizare a gazelor naturale.
 + 
Articolul 20Indicatorii anuali de performanţă pentru măsurarea şi gestiunea cantităţilor de gaze naturale sunt:a) numărul anual de reclamaţii privind funcţionarea deficitara a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare, raportat la numărul total de consumatori;b) numărul anual de reclamaţii privind funcţionarea deficitara a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare, care au fost rezolvate în mai puţin de 10 zile lucrătoare, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 18 alin. (2), raportat la numărul total de reclamaţii privind funcţionarea deficitara a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare;c) cantitatea de gaze naturale iesita din sistemul de distribuţie, pentru care furnizorul de gaze naturale deţine licenta, raportată la cantitatea de gaze naturale intrata în sistem.
 + 
Secţiunea a 4-aFacturarea cantităţilor şi încasarea contravalorii gazelor naturale furnizate + 
Articolul 21(1) Furnizorul de gaze naturale este obligat să asigure:a) stabilirea de comun acord cu consumatorul a modului de citire a contoarelor (de exemplu, prin cititori-constatatori, autocitiri, personal tehnic, contoare cu preplata, telemasurare sau alte modalităţi);b) respectarea intervalului de citire a contoarelor şi de emitere a facturilor, conform contractului de furnizare;c) respectarea modului de facturare şi de calcul al valorii facturilor (de exemplu, valori prestabilite sau valori rezultate din telemasurare, citire locală a contoarelor şi altele asemenea);d) încasarea contravalorii serviciilor prestate, pe baza facturilor emise (de exemplu, prin cont bancar, cont C.E.C., posta, casieriile furnizorului de gaze naturale, cititori-incasatori);e) evidenta majorărilor de întârziere/penalitatilor şi a consumatorilor deconectati/reconectati.(2) Informaţiile referitoare la evidenta majorărilor de întârziere/penalitatilor se pun la dispoziţie consumatorului o dată cu emiterea facturii aferente lunii următoare celei pentru care au fost calculate.
 + 
Articolul 22În cazul unor reclamaţii privind factura emisă, furnizorul de gaze naturale va efectua, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii reclamaţiei, verificarea corectitudinii facturii emise, va asigura corectarea inexactitatilor la următoarea facturare şi va informa consumatorul despre constatările rezultate în urma verificării, precum şi despre modul de rezolvare a reclamaţiei.
 + 
Articolul 23Indicatorii anuali de performanţă la facturarea cantităţilor şi încasarea contravalorii gazelor naturale furnizate sunt:a) numărul de reclamaţii justificate privind facturarea, raportat la numărul de consumatori;b) numărul de reclamaţii justificate privind facturarea, rezolvate în termen de 10 zile lucrătoare, raportat la numărul de reclamaţii justificate privind facturarea.
 + 
Secţiunea a 5-aÎntreruperi accidentale în furnizarea gazelor naturale + 
Articolul 24(1) Furnizorul de gaze naturale este obligat sa urmărească realimentarea în cel mai scurt timp posibil a consumatorilor afectaţi de incidentele care au ca efect întreruperea accidentala a alimentarii.(2) În acest scop furnizorul de gaze naturale asigura preluarea sesizarilor telefonice prin compartimente specializate.
 + 
Articolul 25(1) Fiecare sesizare va fi înregistrată la furnizorul de gaze naturale, reclamantul fiind informat asupra numărului de înregistrare a cererii.(2) Orice sesizare ulterioară se va referi la numărul de înregistrare iniţial.
 + 
Articolul 26(1) Personalul specializat al furnizorului de gaze naturale va aduce la cunoştinţa reclamantului durata estimată a întreruperii furnizarii.(2) Pentru acuratetea informaţiilor personalul din compartimentele specializate de preluare a reclamatiilor va trebui să monitorizeze permanent mersul lucrărilor de remediere.
 + 
Articolul 27(1) Furnizorul de gaze naturale are obligaţia de a asigura funcţionarea continua a unor echipe de intervenţie care să acţioneze în regim de urgenta în scopul limitării/eliminării efectelor incidentelor semnalate.(2) Durata limita pentru sosirea echipei de intervenţie, din momentul anunţării, este de maximum o ora atât pentru mediul urban, cat şi pentru cel rural.(3) În cazul unor accidente tehnice care au avut ca urmări victime şi/sau pagube materiale, furnizorul de gaze naturale va notifica despre aceasta la ANRGN în 24 de ore.
 + 
Articolul 28Indicatorii anuali de performanţă în cazul intreruperilor accidentale în furnizarea gazelor naturale sunt:a) numărul de întreruperi accidentale, raportat la numărul total de consumatori;b) numărul de întreruperi accidentale, raportat la lungimea în kilometri a reţelei de distribuţie, aferentă teritoriului pentru care furnizorul de gaze naturale are obligaţia de furnizare a gazelor naturale la consumatorii captivi, prevăzută prin licenta de furnizare;c) numărul de consumatori afectaţi de întreruperile accidentale, raportat la numărul total de consumatori;d) numărul de consumatori reconectati într-un interval mai mic de 12 ore, raportat la numărul de consumatori afectaţi de întreruperile accidentale.
 + 
Secţiunea a 6-aÎntreruperi programate în furnizarea gazelor naturale + 
Articolul 29(1) Pentru lucrări planificate furnizorul de gaze naturale este obligat sa anunţe consumatorul cu privire la întreruperea furnizarii gazelor naturale.(2) Întreruperile programate vor fi aduse la cunoştinţa consumatorilor prin intermediul mass-media şi/sau prin afişare la sediul imobilelor afectate, cu cel puţin două zile calendaristice înainte de data întreruperii.
 + 
Articolul 30Întreruperile programate, neanuntate în prealabil, vor putea fi reclamate de consumator, iar furnizorul de gaze naturale va plati daunele cauzate acestuia, potrivit clauzelor contractului de furnizare.
 + 
Articolul 31Indicatorii anuali de performanţă în cazul intreruperilor programate sunt:a) numărul de întreruperi programate, raportat la numărul total de consumatori;b) durata totală în ore a acestor întreruperi, raportată la numărul de întreruperi programate;c) numărul de consumatori afectaţi de aceste întreruperi, raportat la numărul total de consumatori.
 + 
Secţiunea a 7-aÎntreruperi neprogramate convenite cu consumatorul + 
Articolul 32Întreruperea furnizarii de gaze naturale a consumatorilor industriali prin automatizări de sistem sau în situaţii limita în sistemul de distribuţie va fi dispusă cu acordul prealabil al acestora, prin contractele de furnizare a gazelor naturale precizate la art. 4 alin. (2).
 + 
Secţiunea a 8-aRegimul de limitări şi restrictii în SNT + 
Articolul 33(1) În situaţiile în care este deficit de presiune şi/sau de debit în SNT, furnizorul de gaze naturale poate aplica consumatorilor transe de limitare a presiunii şi/sau a debitului, comunicate de operatorul SNT.(2) Tranşele de limitare şi, respectiv, durata de aplicare trebuie comunicate consumatorului cu cel puţin 24 de ore înainte de aplicare.
 + 
Articolul 34În situaţiile de avarie sau pentru prevenirea unor avarii în SNT furnizorul de gaze naturale va comunică în regim de urgenta şi va aplica consumatorilor măsurile de reducere a debitului/presiunii şi/sau de sistare a livrărilor solicitate de operatorul SNT, în conformitate cu prevederile contractului-cadru de furnizare a gazelor naturale, ale RPFD-SNTGN, precum şi cu alte acte normative în vigoare.
 + 
Secţiunea a 9-aReducerea sau sistarea alimentarii pentru neplata gazelor naturale + 
Articolul 35Furnizorul de gaze naturale va reduce sau, după caz, va sista furnizarea gazelor naturale în situaţia în care consumatorul nu îşi achită obligaţiile de plată, conform contractului, cu acordarea unui preaviz de 5 zile calendaristice consumatorului şi aplicarea efectivă în termen de 6 ore după expirarea preavizului.
 + 
Articolul 36(1) Furnizorul de gaze naturale este obligat ca în termen de maximum 24 de ore să asigure reluarea furnizarii în situaţia în care consumatorul îşi achită integral obligaţiile de plată şi face dovada acesteia.(2) Termenul prevăzut la alin. (1) curge începând cu ora 0 a zilei următoare celei în care consumatorul face dovada ca şi-a achitat obligaţiile de plată.(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) şi (2) cazurile în care contractul de furnizare a gazelor naturale a fost reziliat; în acest caz se va încheia un nou contract de furnizare a gazelor naturale, cu condiţia achitării în prealabil a tarifului de reconectare.
 + 
Articolul 37Indicatorii anuali de performanţă pentru cazurile prevăzute la art. 35 şi, respectiv, la art. 36 sunt:a) numărul de consumatori cărora li s-a sistat furnizarea gazelor naturale pentru neplata, raportat la numărul de consumatori care nu şi-au achitat obligaţiile de plată, conform contractului, nici după acordarea preavizului de 5 zile calendaristice, calculat pe categorii de consumatori;b) numărul de consumatori cărora li s-a reluat furnizarea gazelor naturale în mai puţin de 24 de ore de la onorarea obligaţiilor de plată, raportat la numărul de consumatori cărora li s-a sistat furnizarea gazelor naturale pentru neplata şi care şi-au achitat integral obligaţiile de plată şi fac dovada acesteia.
 + 
Secţiunea a 10-aParametrii tehnologici şi condiţiile de calitate a gazelor naturale furnizate + 
Articolul 38Furnizorul de gaze naturale are obligaţia de a asigura respectarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale stipulate în contractele de furnizare a gazelor naturale încheiate.
 + 
Articolul 39La reclamaţia consumatorului privind neasigurarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale, furnizorul va verifica şi va analiza cauzele care au generat abaterile reclamate şi va informa consumatorul cu privire la rezultatele analizei efectuate şi la măsurile dispuse.
 + 
Articolul 40Termenul pentru răspuns la reclamaţii privind nerespectarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale este de 15 zile calendaristice.
 + 
Articolul 41Indicatorii anuali de performanţă privind asigurarea parametrilor tehnologici şi respectarea condiţiilor de calitate a gazelor naturale sunt:a) numărul de reclamaţii privind neasigurarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale, raportat la numărul total de consumatori;b) numărul de reclamaţii privind neasigurarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale la care s-a răspuns în termen de 15 zile calendaristice, raportat la numărul total de reclamaţii privind neasigurarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale.SECTUNEA a 11-aRaspunsuri la solicitarile consumatorilor
 + 
Articolul 42Furnizorii de gaze naturale sunt obligaţi sa răspundă, prin rezolvarea solicitării sau prin notificare, la toate solicitarile scrise ale consumatorilor.
 + 
Articolul 43Furnizorii de gaze naturale sunt obligaţi sa înregistreze, sa analizeze şi, după caz, sa intervină la sesizările telefonice ale consumatorilor.
 + 
Articolul 44Termenul maxim pentru răspuns la solicitarile consumatorilor, altele decât cele prevăzute explicit în prezentul standard de performanţă, este de 30 de zile calendaristice.
 + 
Articolul 45Furnizorii de gaze naturale organizează în acest scop centre de relaţii cu clienţii, indicând consumatorilor numerele de telefon şi programul de lucru ale acestora.
 + 
Articolul 46Fiecare sesizare sau reclamaţie va primi un număr de înregistrare, acesta fiind comunicat petitionarului.
 + 
Articolul 47Indicatorii anuali de performanţă corespunzatori activităţii prevăzute la art. 42-44 sunt:a) numărul de sesizări scrise, altele decât cele la care se referă expres prezentul standard de performanţă, raportat la numărul total de consumatori;b) numărul de sesizări scrise, altele decât cele la care se referă expres prezentul standard de performanţă, la care s-a răspuns într-un termen mai mic de 30 de zile calendaristice, raportat la numărul de sesizări scrise, altele decât cele la care se referă expres prezentul standard de performanţă.
 + 
Capitolul 3Dispoziţii finale şi tranzitorii + 
Articolul 48(1) Pentru înregistrarea sesizarilor şi a reclamatiilor consumatorilor, furnizorii de gaze naturale sunt obligaţi să asigure următoarele:a) cel puţin un centru de relaţii cu clienţii, prevăzut cu registratura; se va respecta norma minima de un centru pentru fiecare 50.000 de consumatori, titulari de contracte de furnizare a gazelor naturale, în mediul urban şi 10.000 de consumatori în mediul rural;b) un serviciu telefonic permanent;c) un compartiment specializat de sinteza a datelor.(2) Pentru ceilalţi indicatori prevăzuţi în prezentul standard de performanţă furnizorul de gaze naturale va garanta urmărirea prin compartimentele specializate.
 + 
Articolul 49(1) Informaţiile privind date generale despre clienţii furnizorului de gaze naturale şi datele necesare pentru calcularea indicatorilor de performanţă prevăzuţi în prezentul standard de performanţă vor fi transmise anual la ANRGN până la data de 15 februarie a anului următor.(2) Furnizorii de gaze naturale au obligaţia transmiterii informaţiilor prevăzute la alin. (1) la nivel de societate comercială şi la nivel de sucursale, după caz.
 + 
Articolul 50Calculul şi analiza indicatorilor de performanţă se fac de către ANRGN pe baza datelor transmise de furnizorii de gaze naturale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 şi, respectiv, în anexa nr. 4.
 + 
Articolul 51Începând cu anul 2004, aprecierea performantei activităţii de furnizare a gazelor naturale, realizată de furnizorii de gaze naturale, se va face pe baza nivelurilor de performanţă stabilite de ANRGN în urma analizei indicatorilor de performanţă calculati, aferenţi activităţii de furnizare a gazelor naturale.
 + 
Articolul 52La solicitarea ANRGN furnizorul de gaze naturale va asigura accesul la documentele primare în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării.
 + 
Articolul 53ANRGN va elabora şi va da publicităţii rezultatele analizei indicatorilor de performanţă în furnizarea gazelor naturale, în termen de 90 de zile calendaristice de la data limita de transmitere.
 + 
Articolul 54Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul standard de performanţă.
 + 
Anexa 1––-la standardul de performanţă–––––––––-DEFINIREA UNOR TERMENIa) acces la reţea – dreptul unui producător, furnizor şi/sau consumator de a utiliza, în condiţiile legii, sistemul de transport şi/sau de distribuţie;b) caracteristici tehnice – totalitatea datelor şi elementelor de natura tehnica, specifice unui obiectiv din sectorul gazelor naturale;c) clasa de exactitate – clasa de mijloace de măsurare care satisfac anumite condiţii metrologice, destinate sa menţină erorile în limite specificate (definiţie conform SR 13251/1996);d) consumator (final) de gaze naturale – persoana fizica sau juridică, română ori străină, care cumpara gaze naturale pentru propria utilizare;e) consumator potenţial – consumatorul de gaze naturale neracordat la reţeaua de distribuţie;f) consumator rezidential – consumatorul care utilizează gazele naturale în scopul încălzirii spaţiilor proprii, producerii apei calde pentru gătit şi pentru care furnizarea se face fără limita de consum, până la nivelul debitului maxim instalat; în particular, termenul "uz rezidential" face referire la consumul casnic în gospodării individuale, apartamente de bloc, obiective sociale, culturale, de ocrotire a sănătăţii, instituţii şi altele asemenea;f^1) consumator rezidential individual – consumul casnic în gospodării individuale, apartamente de bloc sau cu un consum de gaze naturale de maximum 10.000 mc/an;f^2 ) consumator rezidential colectiv – consumul casnic în gospodării şi apartamente de bloc, cu contorizari comune şi un consum de gaze naturale mai mare de 10.000 mc/an;f^3) alţi consumatori rezidentiali – instituţii publice, unităţi de învăţământ, spitale, crese, grădiniţe, servicii sociale, precum şi altele asemenea;g) consumator industrial – consumatorul care utilizează gazele naturale ca materie prima în industria chimica sau pentru procese tehnologice în industrie, sectorul extractiv, sectorul materialelor de construcţii şi altele asemenea, clasificat astfel:g^1) consumator industrial mic – cu un consum de gaze naturale de maximum 100.000 mc/an;g^2) consumator industrial mare – cu un consum de gaze naturale de minimum 100.000 mc/an;g^3) consumator din industria chimica – consumatorul care utilizează gazele naturale ca materie prima în industria chimica de sinteza;g^4) consumator din sectorul producerii de energie electrica – consumatorul care utilizează gazele naturale în scopul producerii de energie electrica pentru utilităţi publice;h) consumator comercial – consumatorul care utilizează gaze naturale în sectorul comercial, restaurante, hoteluri, centre de afaceri sau în agricultura, sere şi utilizări similare, pentru care furnizarea se face fără limita de consum, până la nivelul debitului maxim instalat;i) consumator din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic – consumatorul care utilizează gaze naturale pentru producerea de energie termica, în scopul distribuţiei publice; furnizarea se realizează în limita cantităţilor de gaze naturale contractate şi în conformitate cu graficul de furnizare prevăzut în contractul de furnizare;j) contor de măsurare – aparat sau ansamblu de echipamente conectate între ele, destinate sa masoare volumele de gaze naturale consumate şi care îndeplinesc cerinţele impuse de legislaţia metrologica în vigoare;k) furnizor de gaze naturale – persoana juridică, română sau străină, titulara a licenţei de furnizare în baza căreia are dreptul sa comercializeze gaze naturale;l) indicatori de performanţă – parametri ai serviciului de furnizare a gazelor naturale realizat de operatorii de distribuţie, pentru care se stabilesc niveluri minime de calitate urmărite la nivel de furnizor, titular al licenţei de distribuţie;m) instalatie de utilizare – ansamblul de conducte, aparate şi accesorii montate în incinta unui consumator, inclusiv focarul şi cosul de evacuare a gazelor de ardere, situate după statia/postul de măsurare a debitului şi reglare a presiunii, după caz;n) operator de distribuţie – persoana juridică autorizata şi licentiata sa opereze capacitatea sistemului de distribuţie, în scopul menţinerii parametrilor funcţionali ai sistemului;o) Regulamentul de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate la consumatorii captivi – colectie de acte normative care reglementează activitatea de măsurare a cantităţilor de gaze naturale în sectorul gazelor naturale;p) situaţia de avarie în SNT şi distribuţie – situaţia în care, datorită avarierii unor instalaţii sau agregate din sectorul extractiei şi transportului de gaze naturale, reducerii importului de gaze naturale sau unor situaţii dificile generate de temperaturi deosebit de scăzute, nu se mai pot menţine principalii parametri ai SNT, respectiv în sistemul de distribuţie;r) standard de performanţă – standardul prin care se stabilesc indicatori cantitativi şi niveluri calitative pentru activităţile incluse în serviciul de furnizare a gazelor naturale, realizat de operatorii de distribuţie.
 + 
Anexa 2––-la standardul de performanţă–––––––––-LISTAcuprinzând abrevierileANRGN – Autoritatea Naţionala de Reglementare în Domeniul Gazelor NaturaleBRML – Biroul Roman de Metrologie LegalăRPFD-SNTGN – Regulament de programare, funcţionare şi dispecerizare a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, aprobat prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Gazelor NaturaleSNT – Sistemul naţional de transport al gazelor naturale.
 + 
Anexa 3    ––-la standardul de performanţă–––––––––-                                DATE GENERALE    despre clienţii furnizorului de gaze naturale în perioada …….

                   
  Nr. crt. Categoriile de consumatori Numărul de consumatori/ cantitatea de gaze naturale livrate
  Luna Anual
  1 2 3 …. 12
  1. Rezidenţiali Individuali            
  2. Colectivi            
  3. Alţi rezidenţiali            
  4. Comerciali              
  5. Industriali Industriali mici            
  6. Industriali mari            
  7. Din industria chimică            
  8. Pentru producerea energiei electrice            
  9. Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
     
  Director, Şef de compartiment,
  ………………………… …………………………

 + 
Anexa 4    ––-la standardul de performanţă–––––––––-                               DATE            necesare calculării indicatorilor de performanţă                      în furnizarea gazelor naturale

                     
  Cap. II Secţiunea Date necesare calculării indicatorilor de performanţă Valoarea realizată lunar/anual
  Date solicitate Categoria de consumatori 1 2 3 12 Anual
  1. Numărul de solicitări ale consumatorilor pentru racordarea la sistemul de distribuţie cu gaze naturale Rezidenţiali Individual            
  Colectiv            
  alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali Industriali mici            
  Industriali mari            
  din industria chimică            
  Pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  Numărul de avize de racordare emise de furnizor Rezidenţiali Individual            
  Colectiv            
  alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali Industriali mici            
  Industriali mari            
  din industria chimică            
  Pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  Numărul de solicitări la care intervalul de timp dintre momentul înregistrării cererii de racordare din partea consumatorului şi primirea de către acesta a răspunsului scris este mai mic de 30 de zile calendaristice: Toţi consumatorii            
  a 2-a Numărul de contracte încheiate Rezidenţiali Individual            
  Colectiv            
  Alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali Industriali mici            
  Industriali mari            
  din industria chimică            
  Pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  Numărul de solicitări privind contractarea Rezidenţiali Individual            
  Colectiv            
  Alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali Industriali mici            
    Industriali mari            
  din industria chimică            
  Pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  Numărul de contracte încheiate cu respectarea termenului precizat la art. 11 alin. (2) Rezidenţiali Individual            
  Colectiv            
  Alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali Industriali mici            
  Industriali mari            
  din industria chimică            
  Pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  a 3-a Numărul anual de reclamaţii privind funcţionarea deficitară a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare Toţi consumatorii            
  Numărul de reclamaţii privind funcţionarea deficitară a contoarelor/sistemelor şi echipamentelor de măsurare care au fost rezolvate în mai puţin de 10 zile lucrătoare, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 18 alin. (2) Toţi consumatorii            
  Cantitatea de gaze naturale ieşită din sistemul de distribuţie, pentru care furnizorul deţine licenţă Toţi consumatorii            
  Cantitatea de gaze naturale intrată în sistemul de distribuţie, pentru care furnizorul deţine licenţă Toţi consumatorii            
  a 4-a Numărul de reclamaţii justificate privind facturarea Toţi consumatorii            
  Numărul de reclamaţii justificate privind facturarea rezolvate în termen de 10 zile lucrătoare Toţi consumatorii            
  a 5-a Numărul de întreruperi accidentale Toţi consumatorii            
  Lungimea în kilometri a reţelei de distribuţie, aferentă teritoriului pentru care furnizorul are obligaţia de furnizare a gazelor naturale la consumatorii captivi, prevăzută prin licenţa de furnizare Toţi consumatorii            
  Numărul de consumatori afectaţi de întreruperile accidentale Toţi consumatorii            
  Numărul de consumatori reconectaţi într-un interval mai mic de 12 ore Toţi consumatorii            
  a 6-a Numărul de întreruperi programate Toţi consumatorii            
  Durata totală în ore a acestor întreruperi Toţi consumatorii            
  Numărul de consumatori afectaţi de întreruperile programate Toţi consumatorii            
  a 9-a Numărul de consumatori cărora li s-a sistat furnizarea gazelor naturale pentru neplată Rezidenţiali Individual            
  colectiv            
  Alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali industriali mici            
  industriali mari            
  din industria chimică            
  pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  Numărul de consumatori care nu şi-au achitat obligaţiile de plată, conform contractului, nici după acordarea preavizului de 5 zile calendaristice Rezidenţiali Individual            
  colectiv            
  Alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali industriali mici            
  industriali mari            
  din industria chimică            
  pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  Numărul de consumatori cărora li s-a reluat furnizarea gazelor naturale mai puţin de 24 de ore de la onorarea obligaţiilor de plată Rezidenţiali Individual            
  colectiv            
  Alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali industriali mici            
  industriali mari            
  din industria chimică            
  pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  Numărul de consumatori cărora li s-a sistat furnizarea gazelor naturale pentru neplată, care şi-au achitat integral obligaţiile de plată şi fac dovada acesteia Rezidenţiali Individual            
  colectiv            
  Alţi rezidenţiali            
  Comerciali              
  Industriali industriali mici            
  industriali mari            
  din industria chimică            
  pentru producerea energiei electrice            
  Din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic              
  a 10-a Numărul de reclamaţii privind neasigurarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale Toţi consumatorii            
  Numărul de reclamaţii privind neasigurarea parametrilor tehnologici şi a condiţiilor de calitate a gazelor naturale la care s-a răspuns în termen de 15 zile calendaristice Toţi consumatorii            
  a 11-a Numărul de sesizări scrise, altele decât cele la care se referă expres prezentul standard de performanţă Toţi consumatorii            
  Numărul de sesizări scrise, altele decât cele la care se referă expres prezentul standard de performanţă la care s-a răspuns într-un termen mai mic de 30 de zile calendaristice Toţi consumatorii            
     
  Director, Şef compartiment,
  ………………. …………………

––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x