Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 569 din 9 august 2019, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720 din 2 septembrie 2019. +
Secţiunea AEșantionarea de către Ministerul Energiei1.DefinițiiSe aplică următorii termeni și definiții:1.1.Sortiment de carburant – un produs de o calitate definită de standardele SR EN 228+A1:2017^1 și SR EN 590+A1:2017^2, precum și de reglementările din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2018^3, aprobată cu modificări prin Legea nr. 311/2018^4.^1 SR EN 228+A1:2017: Carburanți pentru automobile. Benzină fără plumb. Cerințe și metode de încercare.^2 SR EN 590+A1:2017: Carburanți pentru automobile. Motorină. Cerințe și metode de încercare.^3 Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2018 pentru stabilirea condițiilor de introducere pe piață a benzinei și motorinei, de introducere a unui mecanism de monitorizare și reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și de stabilire a metodelor de calcul și de raportare a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră și pentru modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.^4 Legea nr. 311/2018 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2018 pentru stabilirea condițiilor de introducere pe piață a benzinei și motorinei, de introducere a unui mecanism de monitorizare și reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și de stabilire a metodelor de calcul și de raportare a reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră și pentru modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. … 1.2.Sortiment de bază al carburantului – conform definiției din SR EN 14274:2013. … 1.3.Determinarea numărului minim de probe pentru sortimentul de carburant cu cotă de piață sub 10% – în cazul sortimentului de carburant – benzină sau motorină – cu cotă de piață sub 10%, numărul minim de locuri de distribuție a carburantului din care se eșantionează și se analizează probele este calculat proporțional cu numărul de probe pentru sortimentul de bază, folosind formula din SR EN 14274:2013^5.Pentru acoperirea întregii țări, în situația în care numărul minim de probe calculat pentru un anumit sortiment este mai mic decât 1, trebuie să fie prelevată cel puțin o probă din acel sortiment de carburant din județul/regiunea luat/ă în calcul. ^5 SR EN 14274:2013: Carburanți pentru automobile. Evaluarea calității benzinei și a motorinei. Sistemul de monitorizare a calității carburanților (FQMS). … 1.4.Loc de distribuție a carburantului este fie stația de distribuție, fie amplasamentul comercial unde carburantul este distribuit în vederea folosirii de către vehiculele rutiere. Se ține cont de definițiile din SR EN 14274:2013 pentru „stație de distribuție“ și „amplasament comercial“. … 1.5.Numărul de probe – numărul de probe necesar a fi analizate în România pentru a obține rezultate reprezentative pentru Sistemul de monitorizare prin eșantionare a calității benzinei și motorinei, în conformitate cu standardul SR EN 14274:2013, cu modificările și completările ulterioare. … 1.6.Perioada de vară – perioada anului cuprinsă între 1 mai și 30 septembrie, așa cum este definită în specificațiile din anexa națională normativă a standardelor corespondente pentru sortimentele de carburant:– SR EN 228+A1:2017 (Condiții referitoare la caracteristicile de volatilitate); și … – SR EN 590+A1:2017 (Cerințe dependente de condițiile climatice). … … 1.7.Perioada de iarnă – perioadele anului cuprinse între 1 ianuarie și 14 martie și între 16 noiembrie și 31 decembrie, așa cum sunt definite în specificațiile din anexa națională normativă a standardelor corespondente pentru sortimentele de carburant:– SR EN 228+A1:2017 (Condiții referitoare la caracteristicile de volatilitate); și … – SR EN 590+A1:2017 (Cerințe dependente de condițiile climatice). … … 1.8.Perioada de tranziție – perioadele anului cuprinse între 15 martie și 30 aprilie și între 1 octombrie și 15 noiembrie, așa cum sunt definite în specificațiile din anexa națională normativă a standardelor corespondente pentru sortimentele de carburant:– SR EN 228+A1:2017 (Condiții referitoare la caracteristicile de volatilitate); și … – SR EN 590+A1:2017 (Cerințe dependente de condițiile climatice). … … 1.9.Proba pentru laborator – cantitatea de produs prelevată dintr-un lot, de la un loc de distribuție a carburanților, de către organismele de inspecție de terță parte, pentru a permite determinarea parametrilor specificațiilor tehnice în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2018, aprobată cu modificări prin Legea nr. 311/2018, și cu standardele SR EN 228+A1:2017 și SR EN 590+A1:2017. … 1.10.Contraproba – cantitatea de produs prelevată în același moment cu proba de laborator, din același lot, de la un loc de distribuție a carburanților, de către organismele de inspecție de terță parte, pentru efectuarea determinărilor suplimentare atunci când rezultatele determinărilor asupra probei pentru laborator au evidențiat neconformitatea acesteia cu specificațiile tehnice prevăzute în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2018, cu Legea nr. 311/2018 și cu standardele SR EN 228+A1:2017 și SR EN 590+A1:2017. … 1.11.Proba-martor – cantitatea de produs prelevată în același moment cu proba de laborator și contraproba, din același lot, de la un loc de distribuție a carburanților, de către organismele de inspecție de terță parte, și care se păstrează de către operatorul locului de distribuție cel puțin până la comunicarea de către Ministerul Energiei a rezultatelor determinărilor. … 1.12.Codul unic de identificare a probei – de tipul ORG-2019-01-2XY3-[][]-COR[][]-E[][], unde primele 3 caractere reprezintă codul alocat de autoritatea competentă pentru fiecare organism de inspecție de terță parte, următoarele 4 cifre reprezintă anul prelevării, următoarele 2 cifre reprezintă nr. campaniei, următoarele 4 caractere reprezintă codul unic de identificare al amplasamentului (furnizat de Ministerul Energiei), următoarele 2 cifre reprezintă numărul pompei de la care se prelevă proba, apoi cifra octanică sau cifra cetanică, în funcție de caz, iar ultimele caractere reprezintă conținutul de biocombustibil^6.^6 Pentru benzină, în funcție de conținutul de etanol, se va completa cu valorile E5 (% etanol ≤ 5), E10 (5 10). Pentru motorină, în funcție de conținutul de EMAG, se va completa cu valorile B7 (EMAG ≤ 7), B+_1 (7 30). … 1.13.Mărimea țării – este determinată în funcție de cantitatea de benzină și motorină care este introdusă pe piață, la nivel național, definită conform pct. 3.2 din standardul SR EN 14274:2013. … 1.14.Lista principală – este lista stabilită de autoritatea competentă, cuprinzând stațiile de distribuție și amplasamentele comerciale în care organismele de inspecție de terță parte vor eșantiona benzină și motorină. … 1.15.Lista de rezervă – este lista stabilită de autoritatea competentă, cuprinzând stațiile de distribuție și amplasamentele comerciale din care organismele de inspecție de terță parte vor eșantiona benzină și motorină, în cazul în care într-o locație din lista principală nu este posibilă eșantionarea. … … 2.Centralizarea informațiilor necesareMinisterul Energiei centralizează datele din formularele de prezentare a informațiilor privind cantitățile totale de benzină și, respectiv, de motorină introduse pe piață, detaliate pe sortimente și regiuni de dezvoltare ale României, transmise de producătorii, importatorii și distribuitorii finali de benzină și motorină, conform obligațiilor de la art. 5 alin. (2) și (3) din ordin.Din analiza cantităților de benzină și, respectiv, de motorină introduse pe piață, detaliate pe sortimente și regiuni de dezvoltare ale României, Ministerul Energiei determină mărimea țării între tipurile de țară „mică“ și „mare“, în funcție de cantitatea totală de carburant care este introdusă pe piață la nivel național, conform pct. 1 subpct. 1.13 din prezenta anexă. … 3.Stabilirea modelului pentru țarăÎn conformitate cu prevederile standardului SR EN 14274:2013 – pct. 5.5 „Modele pentru FQMS“, România poate aborda activitatea de eșantionare în conformitate cu modelul A „Macroregiuni“ sau cu modelul B „Non-macroregiuni“. Modelul anual aplicabil pentru eșantionare se va determina pentru fiecare an în parte, în funcție de datele obținute din raportările producătorilor, importatorilor și distribuitorilor finali de benzină și motorină și de gradul de variabilitate determinat în conformitate cu prevederile standardului SR EN 14274:2013.Pentru situația în care se determină utilizarea modelului A, macroregiunile sunt stabilite conform nomenclatorului comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS), publicat de Eurostat, după cum urmează:– Macroregiunea unu (include regiunile de dezvoltare Nord-Vest și Centru); … – Macroregiunea doi (include regiunile de dezvoltare Nord-Est și Sud-Est); … – Macroregiunea trei (include regiunile de dezvoltare Sud-Muntenia și București-Ilfov); … – Macroregiunea patru (include regiunile de dezvoltare Sud-Vest și Vest). … Pentru situația în care se determină utilizarea modelului B non-macroregiuni, regiunile sunt stabilite conform prevederilor Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:– Regiunea de dezvoltare Nord-Est, cu județele: Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui; … – Regiunea de dezvoltare Sud-Est, cu județele: Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea și Vrancea; … – Regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia, cu județele: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman; … – Regiunea de dezvoltare Sud-Vest Oltenia, cu județele: Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea; … – Regiunea de dezvoltare Vest, cu județele: Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș; … – Regiunea de dezvoltare Nord-Vest, cu județele: Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj; … – Regiunea de dezvoltare Centru, cu județele: Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu; … – Regiunea de dezvoltare București-Ilfov compusă din municipiul București și județul Ilfov. … … 4.Stabilirea sortimentelor de eșantionare +
Pentru benzinăSortimentul de bază este benzină fără plumb (minimum COR = 95) E10. Se mai eșantionează benzină fără plumb (minimum COR ≥ 98) E10. +
Pentru motorinăSortimentul de bază este motorină B7 (minimum CC = 51). Se mai poate eșantiona motorină B+ (cu conținut EMAG mai mare de 7%, dar mai mic 30%) sau motorină B+ (cu EMAG mai mare de 30%). … 5.Numărul de probeSe stabilește în conformitate cu standardul SR EN 14274:2013, având ca premise tipul de țară și modelul de țară. Totodată se va avea în vedere adiționarea de probe suplimentare, aferente sortimentelor cu cote de piață mai mică de 10%, în conformitate cu prevederile standardului SR EN 14274:2013. … 6.Repartiția numărului de probe pe macroregiuni/regiuniAutoritatea competentă determină numărul de probe pentru fiecare macroregiune/regiune, utilizând unul din factorii prevăzuți în standardul SR EN 14274:2013, referitori la „Volum de carburant“, „Număr de stații“ sau „Alte volume“. Totodată, în funcție de factorul selectat se stabilește numărul de stații de distribuție, respectiv numărul de amplasamente comerciale aferente activității de eșantionare sau eșantionarea pe date proporționale. … 7.Stabilirea listei cu locurile de distribuție aferente fiecărei macroregiuni/regiuniAutoritatea competentă identifică locurile de distribuție din fiecare macroregiune/regiune în baza informațiilor solicitate și primite de autoritățile publice care dețin informații utile în acest sens și prin surse proprii. … 8.Derularea procedurii de eșantionareAutoritatea competentă demarează procedura de implementare a Sistemului de monitorizare prin eșantionare a calității benzinei și motorinei, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin. … 9.Raportarea datelor din raportul final de țarăAutoritatea competentă raportează anual informațiile către Agenția Europeană de Mediu – European Environment Agency. … +
Secţiunea BEșantionarea în laboratoare proprii. Transmiterea și păstrarea informațiilor de vânzări1.Producătorii, importatorii și distribuitorii finali de benzină și motorină care introduc pe piață benzină și motorină sunt obligați să verifice în laboratoarele proprii sau în alte laboratoare, pentru fiecare lot de benzină și motorină introdus pe piață, toate specificațiile tehnice prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2018, aprobată cu modificări prin Legea nr. 311/2018. … 2.Operatorii economici au obligația de a păstra înregistrarea tuturor cantităților de benzină și motorină comercializate, precum și rapoartele de încercări aferente acestora cel puțin 2 ani. … ––