privind certificarea conformitatii navelor care arboreaza pavilionul român cu regulile şi reglementările tehnice aplicabile
+
Articolul 1Prezenta anexa stabileşte sistemul privind certificarea conformitatii navelor care arboreaza pavilionul român, precum şi a maşinilor, instalaţiilor, echipamentelor şi materialelor pentru acestea cu normele tehnice naţionale şi cu prevederile convenţiilor internaţionale. +
Articolul 2În înţelesul prezentului ordin, termenii utilizaţi se definesc după cum urmează:a) Autoritatea Navala Română – organ tehnic de specialitate din subordinea Ministerului căruia i-au fost delegate competentele pentru ducerea la îndeplinire a obligaţiile ce revin Guvernului ca parte la convenţiile internaţionale; … b) certificat de clasa – documentul emis de o societate de clasificare prin care se atesta ca structura corpului, maşinile şi instalaţiile navei, corespunzătoare tipului şi destinaţiei acesteia, precum şi zonei de navigaţie, sunt în conformitate cu regulile şi reglementările elaborate şi publicate de respectiva societate; … c) certificate statutare – documentele emise de Autoritatea Navala Română sau de o organizaţie recunoscută, prin care se atesta conformitatea navei, precum şi a instalaţiilor şi echipamentelor acesteia cu prevederile convenţiilor internaţionale; … d) convenţii internaţionale sunt: Convenţia internationala din 1974 privind siguranţa vieţii omeneşti pe mare (SOLAS), Convenţia internationala din 1966 asupra liniilor de încărcare (LL), Convenţia internationala din 1973/1978 pentru prevenirea poluarii de către nave (MARPOL), împreună cu protocoalele şi amendamentele la acestea, precum şi cu codurile la care respectivele convenţii fac trimitere; … e) inspecţie şi supraveghere tehnica – inspecţia şi supravegherea tehnica ce se realizează obligatoriu, în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale şi/sau cu regulile şi normele tehnice naţionale elaborate de Autoritatea Navala Română şi aprobate de Minister privind siguranţa constructivă a navelor, siguranţa persoanelor şi a mărfurilor de la bordul navelor, precum şi prevenirea poluarii mediului; … f) Minister – Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei; … g) nava care arboreaza pavilionul român – o nava care a primit dreptul de arborare a pavilionului român în conformitate cu reglementările în vigoare; … h) nava fluviala – o nava având construcţia, echiparea şi certificarea necesare spre a fi apta tehnic pentru a naviga în siguranţa pe căile navigabile interioare, potrivit serviciului pe care îl realizează şi caracteristicilor zonei de navigaţie, în conformitate cu reglementările naţionale aplicabile, elaborate de Autoritatea Navala Română şi aprobate de Minister; … i) nava maritima pentru navigaţie în apele naţionale navigabile ale României – o nava având construcţia, echiparea şi certificarea necesare spre a fi apta tehnic pentru a naviga în siguranţa în apele naţionale navigabile ale României sau pentru a efectua voiajuri internaţionale ocazionale, potrivit serviciului pe care îl realizează şi caracteristicilor zonei de navigaţie, în conformitate cu reglementările naţionale aplicabile, elaborate de Autoritatea Navala Română şi aprobate de Minister, şi/sau în conformitate cu acordurile bilaterale aplicabile; … j) nava maritima pentru voiaj internaţional – o nava având construcţia, echiparea şi certificarea necesare spre a fi apta tehnic pentru a efectua în siguranţa voiajuri internaţionale, potrivit serviciului pe care îl realizează şi caracteristicilor zonei de navigaţie, în conformitate cu prevederile convenţiilor internaţionale; … k) organizaţie recunoscută – o societate de clasificare căreia Ministerul îi deleagă, cu condiţia respectării criteriilor minime stabilite de legislaţia Uniunii Europene şi prevăzute în anexa nr. 2, competentele privind emiterea certificatelor statutare, inspecţia şi supravegherea tehnica conform convenţiilor internaţionale; … l) voiaj internaţional – un voiaj efectuat de o nava între doua porturi situate în state diferite. … +
Articolul 3(1) Navele maritime pentru voiajuri internaţionale care arboreaza pavilionul român vor corespunde din punct de vedere tehnic cerinţelor ce le sunt aplicabile din convenţiile internaţionale. … (2) Construcţia, reconstructia, modernizarea şi repararea navelor prevăzute la alin. (1), precum şi maşinile, instalaţiile, echipamentele şi materialele pentru acestea trebuie să se realizeze numai în baza unor documentaţii tehnice prin care să se asigure conformitatea cu cerinţele aplicabile din convenţiile internaţionale. … (3) Documentaţiile tehnice menţionate la alin. (2) vor face obiectul examinării şi avizării Direcţiei de certificare tehnica şi înmatriculări nave din cadrul Autorităţii Navale Române. … +
Articolul 4(1) Pentru îndeplinirea standardelor de siguranţă constructivă şi prevenire a poluarii, prevăzute în convenţiile internaţionale, navele maritime pentru voiajuri internaţionale care arboreaza pavilionul român trebuie să corespundă regulilor şi reglementărilor uneia dintre societăţile de clasificare prevăzute în anexa nr. 3. … (2) Conformitatea cu regulile şi reglementările de construcţie şi clasificare menţionate la alin. (1) se atesta prin certificatul de clasa al societăţii de clasificare ale carei reguli sunt aplicate. … +
Articolul 5(1) Certificatele statutare pentru navele maritime pentru voiajuri internaţionale care arboreaza pavilionul român se emit de Autoritatea Navala Română. … (2) Competentele ce revin Autorităţii Navale Române privind efectuarea inspecţiilor şi supravegherii tehnice obligatorii şi certificării prevăzute de convenţiile internaţionale pot fi delegate, parţial sau total, unor organizaţii recunoscute. … +
Articolul 6(1) Delegarea competentelor prevăzute la art. 5 alin. (2) se face în baza unui protocol de recunoaştere (conform recomandărilor Organizaţiei Maritime Internaţionale) încheiat de Minister cu o societate de clasificare. … (2) Pentru a fi recunoscută societatea de clasificare trebuie să prezinte Ministerului o solicitare oficială scrisă, însoţită de documentaţiile necesare cu informaţii complete şi evidente privind satisfacerea criteriilor minime de recunoaştere prevăzute în anexa nr. 2. … (3) După analiza documentaţiilor menţionate la alin. (2) Ministerul va informa societatea de clasificare solicitanta asupra condiţiilor de perfectare şi semnare a protocolului de recunoaştere. … (4) Pe perioada derulării protocolului de recunoaştere Autoritatea Navala Română va monitoriza activitatea organizaţiei recunoscute şi va aproba emiterea de către aceasta organizaţie a certificatelor de scutire. … (5) Dacă pe perioada derulării protocolului de recunoaştere organizaţia recunoscută cu care s-a semnat protocolul a emis certificate statutare unor nave, la care ulterior se constata în mod repetat deficiente majore care au ca rezultat reţinerea repetată a respectivelor nave, Ministerul, la propunerea Autorităţii Navale Române, poate anula protocolul de recunoaştere. … +
Articolul 7Ministerul va publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, lista organizaţiilor recunoscute. +
Articolul 8(1) Certificatele de clasa emise de Registrul Naval Roman sunt valabile până la data expirării lor, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2003, când le încetează valabilitatea. … (2) Pentru certificatele de clasa emise de Registrul Naval Roman, care expira înainte de 31 decembrie 2003, nu se mai acorda prelungiri. … (3) Proprietarii, armatorii sau operatorii de nave vor lua măsurile care se impun ca la data expirării valabilităţii certificatelor de clasa să se conformeze prevederilor art. 4. … +
Articolul 9(1) Navele maritime pentru navigaţie în apele naţionale navigabile ale României, care arboreaza pavilionul român, vor corespunde regulilor şi normelor tehnice de construcţie şi echipare aplicabile, elaborate de Autoritatea Navala Română şi aprobate de Minister. … (2) Construcţia, reconstructia, modernizarea şi repararea navelor, precum şi maşinile, instalaţiile, echipamentele şi materialele pentru acestea trebuie să se realizeze numai în baza unor documentaţii tehnice prin care să se asigure conformitatea cu regulile şi normele menţionate la alin. (1). … (3) Documentaţiile tehnice menţionate la alin. (2) vor face obiectul examinării şi avizării Direcţiei de certificare tehnica şi înmatriculări nave din cadrul Autorităţii Navale Române, care va efectua prin inspectoratele sale tehnice teritoriale inspecţiile şi supravegherea tehnica obligatorie în vederea certificării conformitatii cu regulile şi normele menţionate la alin. (1). … (4) Atestarea faptului ca structura corpului, maşinile şi instalaţiile navelor maritime pentru navigaţie în apele naţionale navigabile sunt adecvate tipului, serviciului şi zonei de navigaţie, conform normelor tehnice aplicabile, se va face prin emiterea, confirmarea anuală şi reînnoirea la intervale de 5 ani de către Autoritatea Navala Română a Certificatului de siguranţă a construcţiei şi echipamentelor navei, în baza inspecţiilor tehnice stabilite prin regulile şi normele menţionate la alin. (1). … +
Articolul 10(1) Navele fluviale care arboreaza pavilionul român vor corespunde regulilor şi normelor tehnice de construcţie şi echipare aplicabile, elaborate de Autoritatea Navala Română şi aprobate de Minister. … (2) Construcţia, reconstructia, modernizarea şi repararea navelor, precum şi maşinile, instalaţiile, echipamentele şi materialele pentru acestea trebuie să se realizeze numai în baza unor documentaţii tehnice prin care să se asigure conformitatea cu regulile şi normele menţionate la alin. (1). … (3) Documentaţiile tehnice menţionate la alin. (2) vor face obiectul examinării şi avizării Direcţiei de certificare tehnica şi înmatriculări nave din cadrul Autorităţii Navale Române, care va efectua prin inspectoratele sale tehnice teritoriale inspecţiile şi supravegherea tehnica obligatorie în vederea certificării conformitatii cu regulile şi normele menţionate la alin. (1). … (4) Atestarea faptului ca structura corpului, maşinile şi instalaţiile navelor fluviale sunt adecvate tipului, serviciului şi zonei de navigaţie, conform normelor tehnice aplicabile, se va face prin emiterea, confirmarea anuală şi reînnoirea la intervale de 5 ani de către Autoritatea Navala Română a Certificatului tehnic de navigaţie interioară, în baza inspecţiilor tehnice stabilite prin regulile şi normele menţionate la alin. (1). … –––