SISTEMUL DE INFORMARE ŞI MONITORIZARE din 19 mai 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI LOCUINTEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 377 din 2 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 323 03/03/2006
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 3REFERIRE LALEGE 72 11/03/2003
ART. 3REFERIRE LALEGE 71 11/03/2003
ART. 3REFERIRE LALEGE 68 11/03/2003
ART. 3REFERIRE LALEGE 31 26/01/1999
ART. 3REFERIRE LAOG 115 27/08/1998
ART. 3REFERIRE LALEGE 85 28/05/1997
ART. 3REFERIRE LALEGE 6 08/03/1993
ART. 3REFERIRE LACOD INTERN 04/11/1993
ART. 3REFERIRE LACOD CONS. NAVE 30/10/1992
ART. 3REFERIRE LAPROTOCOL 01/01/1988
ART. 3REFERIRE LACOD CONS. NAVE 17/06/1983
ART. 3REFERIRE LADECRET 80 02/03/1979
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 27/04/1979
ART. 3REFERIRE LAPROTOCOL 17/02/1978
ART. 3REFERIRE LADECRET 23 03/02/1976
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 01/11/1974
ART. 3REFERIRE LACONVENTIE 02/11/1973
ART. 3REFERIRE LACONVENŢIE 23/06/1969
ART. 10REFERIRE LAORDIN 538 07/04/2003 ANEXA 1
ART. 11REFERIRE LAORDIN 538 07/04/2003 ANEXA 1
ANEXA 3REFERIRE LAORDIN 779 21/05/2002
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 323 03/03/2006
ActulAPROBAT DEORDIN 728 19/05/2003
ActulCONTINUT DEORDIN 728 19/05/2003
ActulREFERIT DEORDIN 1044 18/12/2003
ActulREFERIT DEREGULAMENT 18/12/2003

a traficului navelor care intra/ies în/din apele naţionale navigabile ale României



 + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Scopul(1) Prezenta anexa stabileşte Sistemul de informare şi monitorizare a traficului navelor care intra/ies în/din apele naţionale navigabile ale României, în scopul de a întări siguranţa şi eficienta siguranţei navigaţiei, de a îmbunătăţi modalităţile de intervenţie a autorităţilor în caz de incidente, accidente sau situaţii potenţial periculoase pe mare, inclusiv operaţiunile de căutare şi salvare, şi de a contribui la îmbunătăţirea coordonării activităţilor de prevenire, combatere şi limitare a consecinţelor poluarii.(2) Autoritatea Navala Română va supraveghea şi va lua toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a se asigura ca operatorii, comandantii sau agenţii navelor şi, în special, cei ale căror nave transporta mărfuri periculoase sau poluante, precum şi proprietarii ori expeditorii acestor mărfuri se conformează prevederilor acestui ordin.
 + 
Articolul 2Domeniul de aplicare(1) Acest ordin se aplică navelor care intra/ies în/din apele naţionale navigabile ale României, cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 300, dacă nu s-a prevăzut altfel.(2) Acest ordin nu se aplică:a) navelor militare, navelor auxiliare şi altor nave în proprietate sau operate de un stat terţ şi folosite pentru un serviciu public necomercial;b) navelor de pescuit, navelor traditionale şi ambarcatiunilor de agrement cu o lungime mai mica de 45 m;c) navelor de buncheraj sub 5.000 tone, containerelor plutitoare sau echipamentelor folosite la bordul navelor.(3) Operatorii şi/sau comandantii navelor maritime care intra/ies în/din apele sau porturile româneşti şi care transporta mărfuri periculoase sau poluante în vrac ori în forma ambalata, precum şi proprietarii ori expeditorii unor astfel de mărfuri sunt obligaţi să respecte cerinţele minime prevăzute în prezentul ordin, precum şi celelalte reglementări legale aplicabile.
 + 
Articolul 3DefiniţiiÎn înţelesul prezentului ordin, următorii termeni se definesc după cum urmează:a) Instrumente internaţionale relevante:– Convenţia MARPOL 73/78 – Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, modificată prin Protocolul din 1978 privind Convenţia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de către nave, încheiat la Londra la 17 februarie 1978, cu amendamentele ulterioare, la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;– Convenţia SOLAS – Convenţia internationala din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 1 noiembrie 1974, modificată şi completată prin Protocolul din 1988, cu amendamentele ulterioare, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;– Convenţia TONNAGE – Convenţia internationala asupra masurarii tonajului navelor, încheiată la Londra la 23 iunie 1969, cu amendamentele ulterioare, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;– Convenţia internationala privitoare la intervenţia în marea libera în cazuri de accidente de poluare cu produse petroliere, încheiată la Bruxelles la 22 noiembrie 1969, şi Protocolul la aceasta din 1973 cu privire la intervenţia în marea libera în cazuri de poluare cu substanţe, altele decât cele petroliere;– Convenţia SAR – Convenţia internationala din 1979 privind căutarea şi salvarea pe mare, adoptată de Conferinţa internationala din 1979 privind căutarea şi salvarea pe mare, organizată de Organizaţia Maritima Internationala la Hamburg în perioada 9-27 aprilie 1979, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 115/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 31/1999;– Codul ISM – Codul internaţional de management pentru exploatarea în siguranţa a navelor şi pentru prevenirea poluarii, cu amendamentele ulterioare, pe care România l-a acceptat prin Legea nr. 85/1997;– Codul IMDG – Codul maritim internaţional de mărfuri periculoase, adoptat prin Rezoluţia A.716(17) a Organizaţiei Maritime Internaţionale la 6 noiembrie 1991, la care face trimitere cap. VII din Convenţia SOLAS, cu amendamentele ulterioare;– Codul IBC – Codul internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase, cu amendamentele ulterioare, pe care România l-a acceptat prin Legea nr. 72/2003;– Codul IGC – Codul internaţional pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al gazelor lichefiate, cu amendamentele ulterioare, pe care România l-a acceptat prin Legea nr. 71/2003;– Codul BC – Codul pentru operarea în siguranţa a mărfurilor solide în vrac, adoptat prin Rezoluţia A.434(XI) a Organizaţiei Maritime Internaţionale la 15 noiembrie 1979, cu amendamentele ulterioare;– Codul BCH – Codul pentru construcţia şi echipamentul navelor pentru transportul în vrac al produselor chimice periculoase, cu amendamentele ulterioare, la care România a aderat prin Legea nr. 68/2003;– Codul INF – Codul internaţional pentru siguranţa transportului de combustibil nuclear iradiat, plutoniu şi deşeuri puternic radioactive la bordul navelor, adoptat prin Rezoluţia MSC.88(71) a Consiliului Siguranţei Maritime al Organizaţiei Maritime Internaţionale la 27 mai 1999 şi introdus în Convenţia SOLAS la cap. VII, partea D, prin Rezoluţia MSC.87(71), adoptată la 27 mai 1999;– Rezoluţia IMO A.851(20) – Rezoluţia Organizaţiei Maritime Internaţionale privind principiile generale pentru sistemele de raportare ale navei şi cerinţele de raportare ale navei, incluzând principiile pentru raportarea incidentelor implicând mărfuri periculoase, substanţe dăunătoare şi/sau poluanti marini;b) operator – proprietarii, navlositorii sau managerii navei;c) agent – orice persoană imputernicita sau autorizata pentru a furniza informaţii în numele operatorului navei;d) expeditor – orice persoană prin care sau în numele căreia ori în folosul căreia a fost încheiat un contract de transport de mărfuri cu un cărăuş;e) companie – proprietarul navei sau orice alta organizaţie ori persoana, cum ar fi managerul sau agentul de închiriere în regim de bare-boat, care şi-a asumat răspunderea pentru operarea navei de la proprietar şi a acceptat să se achite de toate sarcinile şi responsabilităţile impuse prin reglementările legale în vigoare;f) nava – orice nava sau ambarcatiune maritima;g) mărfuri periculoase:– mărfuri clasificate în Codul IMDG;– substanţe lichide periculoase enumerate în cap. 17 din Codul IBC;– gaze lichefiate enumerate în cap. 19 din Codul IGC;– mărfuri solide la care se face referire în Apendicele B la Codul BC;– materialele radioactive cuprinse în Codul INF;– mărfurile pentru transportul cărora s-au stabilit condiţii anterioare corespunzătoare în conformitate cu paragraful 1.1.3 din Codul IBC sau cu paragraful 1.1.6 din Codul IGC;h) mărfuri poluante:– produse petroliere, asa cum sunt definite în anexa nr. I la Convenţia MARPOL;– substanţe lichide nocive, asa cum sunt definite în anexa nr. II la Convenţia MARPOL;– substanţe dăunătoare, asa cum sunt definite în anexa nr. III la Convenţia MARPOL;i) unitate de transport de marfa – un vehicul rutier de marfa, un vagon de cale ferată pentru transport marfa, un container de marfa sau orice cisterna rutiera, vagon de cale ferată ori tanc portabil;j) adresa – numele şi legăturile de comunicaţie prin care se poate, când este necesar, lua contact cu operatorul, agentul, autoritatea portuara, autoritatea competentă sau cu orice altă persoană ori organism autorizat, care se afla în posesia unor informaţii detaliate privind incarcatura navei sau a unităţii de transport de marfa;k) autoritate competentă – Autoritatea Navala Română, denumita în continuare ANR, organ tehnic de specialitate, în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, căruia i s-au delegat competentele privind exercitarea inspecţiei de stat asupra transportului de mărfuri periculoase, primirea şi transmiterea mai departe a informaţiilor raportate ca urmare a prevederilor prezentului ordin;l) căpitănia portului – organul teritorial operativ al ANR, desemnat pentru fiecare port sa primească şi sa transmită mai departe informaţiile raportate ca urmare a prevederilor prezentului ordin;m) loc de refugiu – un port, o zona a unui port sau o dana de protecţie ori ancoraj sau orice alta zona adecvată pentru adăpostirea navelor în pericol, stabilite de ANR;n) serviciul Port Control – serviciul desemnat să asigure una sau mai multe dintre următoarele atribuţii: managementul traficului navelor; operarea unei instalaţii cu baza la ţărm, răspunzătoare pentru un sistem de raportare obligatorie aprobat de IMO, coordonarea operaţiunilor de căutare şi salvare, a activităţilor întreprinse în caz de poluare ori a operaţiunilor pentru depoluare;o) serviciu de trafic al navelor (VTS) – un serviciu desemnat sa imbunatateasca siguranţa şi eficienta traficului de nave, protecţia mediului, sa menţină în permanenta legătură cu navele aflate în trafic şi sa gestioneze situaţiile de trafic care se desfăşoară în zona de aplicabilitate a VTS;p) sistem de rute recomandate navei – sistem care cuprinde una sau mai multe rute ori măsuri de dirijare a traficului în scopul de a reduce riscul accidentelor maritime; acesta include scheme de separare a traficului, rute în ambele sensuri, rute recomandate, zone de evitat, zone de trafic costier, ocoliri, zone de precautie şi rute în marea libera;q) nave traditionale – toate tipurile de nave istorice şi copiile lor, incluzandu-le pe cele desemnate sa încurajeze şi sa promoveze indemanarile traditionale şi arta marinariei, care împreună servesc ca monumente culturale vii, operate în conformitate cu principiile traditionale ale artei marinariei şi tehnicii;r) accident sau incident maritim – are aceeaşi semnificaţie cu definitia cuprinsă la art. 4 din Codul pentru investigarea accidentelor şi incidentelor maritime, adoptat prin Rezoluţia A.849(20) a Organizaţiei Maritime Internaţionale la 27 noiembrie 1997, cu amendamentele ulterioare;s) A/S – sistem de identificare automată a navei;t) VDR – inregistrator al parametrilor de navigaţie.
 + 
Capitolul 2Raportarea şi supravegherea navelor + 
Articolul 4Notificări ale navelor care intră în porturile româneşti(1) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave care se îndreaptă spre un port românesc va notifica căpităniei portului informaţiile prevăzute în anexa nr. 1 pct. 1, astfel:a) cu cel puţin 24 de ore înainte de intrarea în zona de control al traficului; saub) cel mai târziu, la momentul când nava părăseşte portul anterior, dacă timpul de voiaj este mai mic de 24 de ore; sauc) dacă portul de escala nu este cunoscut sau acesta este schimbat pe timpul voiajului, imediat ce acesta este cunoscut.(2) Navele care au ca destinaţie un port al României şi care transporta mărfuri periculoase sau poluante se vor conformă obligaţiilor de notificare prevăzute la art. 13.(3) Navele, indiferent de tonaj, care transporta mărfuri periculoase şi care operează în porturile româneşti atunci când intra, ies sau efectuează manevre în interiorul porturilor sunt obligate să aibă pilot la bord.
 + 
Articolul 5Monitorizarea navelor care intră în zona sistemelor de raportare obligatorie a navelorANR se va asigura şi va lua toate măsurile necesare şi corespunzătoare ca toate navele care intră în zona sistemului de raportare obligatorie a navelor, adoptat de IMO în conformitate cu regula 11, cap. V din Convenţia SOLAS sau operat de capitanie în conformitate cu instrucţiunile şi criteriile relevante dezvoltate de IMO, să se conformeze cu acel sistem de raportare a informaţiilor cerute şi sa transmită inclusiv informaţiile suplimentare cerute de căpitănia portului în conformitate cu Rezoluţia IMO A.851(20).
 + 
Articolul 6Folosirea sistemelor de identificare automată(1) Orice nava care face escala într-un port românesc trebuie să fie dotată cu un AIS, în conformitate cu prevederile anexei nr. 2 pct. I, care îndeplineşte standardele de performanţă stabilite de IMO.(2) Navele dotate cu un AIS îl vor menţine în operare tot timpul, cu excepţia cazurilor în care prin acorduri internaţionale, reguli sau standarde se prevede altfel, pentru protecţia informaţiilor de navigaţie.
 + 
Articolul 7Folosirea sistemelor de rute recomandate navei(1) ANR se va asigura şi va lua toate măsurile necesare corespunzătoare pentru ca toate navele care intră în zona unui sistem obligatoriu de rute recomandate navei, adoptat de IMO, în conformitate cu regula 10, cap. V din Convenţia SOLAS, sa folosească sistemul în conformitate cu principiile şi criteriile relevante promovate de IMO.(2) La punerea în aplicare a unui sistem de rute recomandate navei, care nu a fost adoptat de IMO, ANR va lua în considerare principiile şi criteriile promovate de IMO şi va face publice toate informaţiile necesare pentru folosirea efectivă şi în siguranţa a sistemului de rute recomandate navei.
 + 
Articolul 8Monitorizarea conformarii navelor cu regulile VTSANR se va asigura şi va lua toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru ca în zona de aplicabilitate a unui VTS, care operează în marea teritorială ori în afară acesteia, în baza principiilor promovate de IMO:a) navele, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza, aflate în trecere inofensiva, în momentul în care intră în marea teritorială a României, să raporteze datele cerute de autoritatea competentă şi să se conformeze cu regulile acelui VTS;b) navele care arboreaza pavilionul român, care efectuează voiajuri internaţionale şi intră în zona de aplicare a unui VTS, care operează în marea teritorială ori în afară acesteia, în baza principiilor promovate de IMO, să se conformeze cu regulile acelui VTS;c) navele care arboreaza pavilion străin şi care nu se îndreaptă către un port românesc şi intra într-o zona acoperită de un VTS al României, în afară marii teritoriale, să urmeze regulile acestui VTS ori de câte ori este posibil. ANR trebuie să raporteze statului de pavilion orice încălcare, pe care o considera grava, a acelor reguli într-o astfel de zona VTS de către respectiva nava.
 + 
Articolul 9Infrastructura pentru sisteme de raportare a navelor, sisteme de rute recomandate navelor şi servicii de trafic al navelor(1) ANR va lua toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a-şi procura echipamentele corespunzătoare şi instalaţiile la ţărm, destinate pentru a primi şi a utiliza informaţii AIS, în mod treptat, în conformitate cu programul de dotare a navelor, prevăzut în anexa nr. 2 pct. I, luând în considerare aria de acoperire necesară pentru transmiterea rapoartelor.(2) Procesul de achiziţie a tuturor echipamentelor necesare şi a instalaţiilor de la ţărm pentru a pune în aplicare acest ordin va fi terminat până la sfârşitul anului 2007.(3) ANR va lua măsurile necesare pentru ca echipamentele corespunzătoare pentru retransmiterea şi schimbul informaţiilor între sistemele naţional şi ale altor state să fie operationale cel mai târziu până la sfârşitul anului 2008.(4) ANR se va asigura ca serviciile Port Control însărcinate cu supravegherea conformarii cu serviciile de trafic al navelor şi sistemelor de rute recomandate navei au personal suficient şi calificat corespunzător, precum şi mijloacele corespunzătoare de comunicare şi supraveghere a navelor şi ca acestea operează în conformitate cu principiile relevante IMO.
 + 
Articolul 10Sisteme de înregistrare a datelor privind voiajul(1) ANR va supraveghea şi va lua toate măsurile necesare şi corespunzătoare pentru a se asigura ca navele care fac escala într-un port românesc sunt dotate cu un VDR, în conformitate cu regulile prevăzute în anexa nr. 2 pct. I. Orice scutiri acordate navelor Ro-Ro ferry sau ambarcatiunilor de pasageri de mare viteza, conform art. 4 lit. d) din anexa la Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 538/2003 privind aprobarea Sistemului de inspecţii obligatorii pentru operarea în siguranţa a navelor de tip Ro-Ro ferry care transporta şi pasageri, precum şi a navelor de pasageri de mare viteza care operează în serviciu regulat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 16 aprilie 2003, vor inceta la 1 iulie 2004.(2) Datele care au fost furnizate de un VDR vor fi puse la dispoziţie autorităţilor competente în cazul investigatiei unui accident care a avut loc în apele aflate sub jurisdicţia acestora. ANR se va asigura ca astfel de date sunt folosite în investigare, sunt analizate corect şi ca rezultatele investigatiei sunt făcute publice cat de repede posibil după terminarea ei.
 + 
Articolul 11Investigarea accidentelor şi incidentelor maritimeFără a încalcă prevederile art. 16 – 18 din anexa la Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 538/2003, autorităţile competente se vor conformă prevederilor Codului IMO pentru investigarea accidentelor şi incidentelor maritime când efectuează investigarea oricărui accident sau incident maritim implicând o nava care face obiectul prezentului ordin. Autorităţile competente ale statului român vor coopera în investigarea accidentelor şi incidentelor maritime implicând nave care arboreaza pavilionul român.
 + 
Capitolul 3Notificarea mărfurilor periculoase sau poluante la bordul navelor (HAZMAT) + 
Articolul 12Obligaţiile expeditorului(1) Nici o marfa periculoasa sau poluanta nu poate fi oferită pentru transport şi nu va fi acceptată la bordul oricărei nave, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza sau de mărimea acesteia, într-un port românesc decât dacă s-a predat comandantului sau operatorului navei o declaraţie conţinând informaţiile prevăzute în anexa nr. 1.(2) Obligaţia de a prezenta comandantului sau operatorului navei declaraţia prevăzută la alin. (1) şi de a se asigura ca incarcatura oferită pentru transport este aceeaşi cu cea declarata revine expeditorului mărfurilor periculoase sau poluante.
 + 
Articolul 13Notificarea mărfurilor periculoase sau poluante transportate la bord(1) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave, indiferent de mărimea acesteia, care transporta mărfuri periculoase sau poluante şi care iese dintr-un port românesc, trebuie să comunice în scris căpităniei portului, înaintea plecării navei, toate informaţiile prevăzute în anexa nr. 1 pct. 3.(2) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave, indiferent de pavilionul pe care îl arboreaza sau de mărimea acesteia, care transporta mărfuri periculoase ori poluante şi care are ca destinaţie un port sau o zona de ancoraj aflată în apele naţionale ale României, trebuie să notifice, ca o condiţie pentru intrarea/ieşirea în/din port ori pentru ancorare, informaţiile indicate în anexa nr. 1 pct. 3 căpităniei primului port românesc de destinaţie sau în a carei zona de jurisdicţie se afla locul de ancoraj, cel mai târziu la plecarea din portul de încărcare ori imediat ce portul de destinaţie sau locul de ancorare este cunoscut, dacă aceasta informaţie nu este disponibilă la momentul plecării.(3) ANR va fi notificată în mod corespunzător şi va avea acces la informaţiile indicate în anexa nr. 1 pct. 3 oricând este necesar. În acest scop ANR va păstra informaţiile prevăzute în anexa nr. 1 pct. 3 o perioadă suficienta pentru ca acestea să fie utilizate în cazul unui incident sau accident naval. Căpitănia portului va lua măsurile necesare pentru a furniza aceste informaţii în mod electronic şi fără întârziere către autoritatea competentă care solicită aceasta, în maximum 24 de ore de la momentul solicitării.(4) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave sub pavilion român, care se afla în situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), trebuie să notifice informaţiile prevăzute în anexa nr. 1 pct. 3 autorităţii competente a portului de plecare sau de destinaţie, după caz.(5) Operatorul, agentul sau comandatul navei trebuie să comunice informaţiile despre marfa indicate în anexa nr. 1 pct. 3 către căpitănia portului şi/sau altor autorităţi competente, după caz.(6) Informaţiile trebuie transferate în mod electronic ori de câte ori este posibil.(7) Schimbul electronic de mesaje trebuie să folosească sintaxa şi procedurile prevăzute în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 14Schimb computerizat de date între statele membre(1) ANR va coopera cu statele interesate pentru a asigura interconectarea şi interoperabilitatea sistemelor naţionale folosite pentru a administra informaţiile indicate în anexa nr. 1.(2) Sistemele de comunicaţie stabilite la alin. (1) trebuie să aibă următoarele caracteristici:a) schimbul de date trebuie să fie electronic şi să permită ca mesajele notificate în conformitate cu art. 13 să fie primite şi procesate;b) sistemul trebuie să permită ca informaţiile să fie transmise 24 de ore pe zi;c) ANR trebuie să asigure ca, la cerere, sa transmită sau să poată primi informaţii despre nava şi mărfurile periculoase ori poluante de la bord, fără întârziere, la/de la autorităţile competente ale altor state.
 + 
Articolul 15Scutiri(1) ANR poate excepta de la prevederile art. 13 serviciile de transport regulat efectuate între porturi de pe teritoriul României, când sunt îndeplinite următoarele condiţii:a) compania care operează serviciile regulate la care se face referire la alin. (1) păstrează, transmite către ANR şi actualizează permanent o lista a navelor utilizate;b) pentru fiecare voiaj efectuat informaţiile enumerate în anexa nr. 1 pct. 3 sunt disponibile în permanenta pentru a fi consultate de ANR, ori de câte ori aceasta o solicita. Compania trebuie să stabilească un sistem intern care să permită ca, la cerere, 24 de ore pe zi şi fără întârziere, respectivele informaţii să poată fi transmise către ANR în mod electronic, în conformitate cu art. 13 alin. (4).(2) Când un serviciu de transport internaţional regulat este operat între doua sau mai multe state, iar unul dintre operatori este persoana fizica sau juridică română, se poate solicita acordarea unei scutiri de la prevederile art. 13 pentru acel serviciu de transport ANR va colabora cu părţile implicate, inclusiv cu statele de coasta interesate, în acordarea unei scutiri serviciului de transport respectiv, în conformitate cu condiţiile stabilite la alin. (1).(3) ANR va verifica în mod periodic îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2). Când cel puţin una dintre aceste condiţii nu mai este îndeplinită, ANR va retrage imediat privilegiul exceptarii companiei respective.(4) ANR va comunică celor interesaţi o lista a companiilor şi navelor care au obţinut scutiri conform prevederilor prezentului ordin, precum şi orice actualizare a acestei liste.
 + 
Capitolul 4Monitorizarea navelor cu risc potenţial pentru siguranţa navigaţiei şi intervenţia în cazul incidentelor şi accidentelor pe mare + 
Articolul 16Transmiterea informaţiilor privind anumite nave(1) Navele care se încadrează în una dintre categoriile de mai jos vor fi considerate nave cu un risc potenţial pentru siguranţa navigaţiei, a persoanelor sau a mediului:a) nave care, în cursul voiajurilor lor:(i) au fost implicate în incidente sau accidente pe mare, asa cum se face referire la art. 17; sau(îi) nu s-au conformat cerinţelor de notificare şi raportare impuse de prezentele reglementări; sau(iii) nu s-au conformat regulilor aplicabile în sistemele de rute recomandate navei sau VTS aflate pe teritoriul României ori al altor state;b) nave în privinta cărora exista dovada sau prezumţia descărcării deliberate de produse petroliere ori a altor încălcări ale Convenţiei MARPOL în apele naţionale ale României;c) nave cărora li s-a refuzat accesul în porturile româneşti ori nave sub pavilion român cărora li s-a refuzat accesul în porturi ale altor state, care au fost subiectul unui raport sau al unei notificări întocmite de ANR sau de autorităţile competente ale altor state, în conformitate cu dispoziţiile relevante prevăzute de reglementările legale în vigoare cu privire la controlul statului pavilionului.(2) VTS de pe teritoriul României, care deţin informaţii relevante asupra navelor la care se face referire la alin. (1), vor comunică aceste informaţii statiilor de coasta interesate din alte state aflate pe ruta planificata a navei.(3) ANR se va asigura ca informaţiile primite conform alin. (2) sunt transmise capitaniilor interesate şi/sau oricărei alte autorităţi competente a statului. În limita personalului disponibil, ANR va efectua orice inspecţie sau verificare corespunzătoare în porturile româneşti fie din proprie iniţiativă, fie la cererea unui terţ stat interesat, fără a prejudicia orice obligaţie de control al statului portului. ANR va informa toate statele interesate despre rezultatul acţiunilor întreprinse.
 + 
Articolul 17Raportarea incidentelor şi accidentelor pe mare(1) Fără a prejudicia prevederile reglementărilor internaţionale şi în vederea prevenirii sau micsorarii oricărei ameninţări semnificative a siguranţei navigaţiei, a persoanelor sau a mediului, ANR va supraveghea şi va lua toate măsurile potrivite pentru a se asigura ca orice comandant al unei nave care navighează în interiorul zonei de căutare şi salvare/zonei economice exclusive a României sau altele asemenea raportează imediat serviciului Port Control abilitat pentru acea zonă geografică:a) orice incident sau accident afectand siguranţa navei, precum coliziunea, esuarea, avaria, defecţiunile majore ori avarierea, inundarea sau deplasarea mărfii, precum şi orice defecte la corpul navei, la structura maşinilor etc.;b) orice incident sau accident care pune în pericol siguranţa navigaţiei, precum şi orice defectiuni care pot sa afecteze manevrabilitatea navei ori starea de buna navigabilitate, sistemul de propulsie sau instalatia de guvernare, generatoarele electrice, echipamentul de navigaţie ori de comunicaţii;c) orice situaţie susceptibilă sa conducă la poluarea apelor sau ţărmului, precum descărcarea ori pericolul descărcării de produse poluante în mare;d) orice pata de materiale poluante şi containere, pachete ori alte bunuri în deriva pe mare.(2) Raportul trimis în aplicarea alin. (1) va include cel puţin identitatea navei, poziţia sa, portul de plecare, portul de destinaţie, adresa de la care se pot obţine informaţii despre mărfurile periculoase şi poluante transportate la bord, numărul persoanelor la bord, detalii ale incidentului şi orice informaţie relevanta la care se face referire în Rezoluţia IMO A.851(2).
 + 
Articolul 18Măsuri în cazul unor condiţii hidrometeorologice nefavorabile(1) În situaţia în care ANR considera, în caz de condiţii hidrometeorologice nefavorabile, ca exista o ameninţare serioasă de poluare a apelor naţionale navigabile ale României sau ale statelor riverane ori atunci când siguranţa vieţii umane este în pericol:a) când este posibil, trebuie să informeze corespunzător comandantii navelor aflate în porturile/zonele periclitate şi care intenţionează să între în sau sa părăsească acel port/zona, despre starea marii şi despre condiţiile meteo şi, când este relevant şi posibil, despre pericolul la care pot fi expusi nava, marfa, echipajul şi/sau pasagerii acesteia;b) fără a încalcă obligaţia de asistenţa şi salvare a navelor în pericol şi în conformitate cu art. 20, poate lua orice alte măsuri cuvenite, care pot include o recomandare sau o interdicţie fie numai pentru o anumită nava sau pentru nave în general de a intra sau de a părăsi portul ori zonele afectate, până când s-a stabilit că nu mai exista riscuri pentru viaţa umană şi/sau pentru mediu;c) va lua măsurile corespunzătoare pentru a limita cat se poate de mult sau, dacă este necesar, pentru a interzice aprovizionarea cu combustibili în apele naţionale navigabile.(2) Comandantul trebuie să informeze operatorul despre măsurile sau recomandările prevăzute la alin. (1). Aceste măsuri sau recomandări nu împiedica comandantul sa ia alte decizii pe baza practicii sale profesionale şi în acord cu Convenţia SOLAS. Când decizia luată de comandantul navei nu este în conformitate cu măsurile la care se face referire la alin. (1), acesta va informa ANR asupra motivelor deciziei sale.(3) Măsurile corespunzătoare sau recomandările prevăzute la alin. (1) se vor baza pe starea marii şi pe prognoza meteo, furnizate de un serviciu competent de informaţii hidrometeorologice recunoscut de statul român.
 + 
Articolul 19Măsuri privitoare la incidente sau accidente pe mare(1) În caz de incidente sau accidente pe mare, la care face referire art. 17, ANR va lua toate măsurile corespunzătoare, cu respectarea reglementărilor naţionale şi internaţionale, ori de câte ori este necesar, pentru a asigura siguranţa navigaţiei, a persoanelor şi protecţia mediului marin şi costier, pornind de la lista de măsuri pentru situaţiile de pericol pentru siguranţa navigaţiei şi protecţia mediului, prevăzută în anexa nr. 4.(2) Operatorul, comandantul navei şi proprietarul mărfurilor periculoase sau poluante transportate la bord sunt obligaţi, în condiţiile şi sub sancţiunile prevăzute de lege, ca, la solicitarea autorităţilor competente, sa coopereze pe deplin cu acestea, în vederea evitării şi/sau limitării consecinţelor unui incident sau accident.(3) Comandantul unei nave căreia îi sunt aplicabile prevederile Codului ISM, în conformitate cu acesta, va informa operatorul despre orice incident sau accident intervenit, asa cum este prevăzut la art. 17 alin. (1). Imediat ce a fost informat despre o astfel de situaţie operatorul trebuie să contacteze serviciul Port Control şi să se pună la dispoziţia acestuia în caz de necesitate.
 + 
Articolul 20Locuri de refugiu(1) ANR, cu consultarea celor interesaţi, va întocmi, luând în considerare principiile relevante ale IMO, planuri pentru adăpostirea navelor în pericol, aflate în apele naţionale. Astfel de planuri vor conţine aranjamentele şi procedurile necesare, luându-se în considerare restricţiile operationale şi de mediu, pentru a se asigura ca navele în pericol pot să se deplaseze imediat într-un loc de refugiu, cu condiţia autorizării de către căpitănia portului. În situaţia în care ANR considera necesar şi posibil, planurile trebuie să conţină aranjamente pentru asigurarea unor mijloace şi facilităţi potrivite pentru asistenţa, salvare şi răspuns în caz de poluare. Planurile pentru adăpostirea navelor în pericol vor fi puse la dispoziţie la cerere.(2) ANR va informa Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei până la 5 februarie 2004 despre măsurile luate în aplicarea alin. (1).
 + 
Articolul 21Informarea părţilor interesate(1) Serviciul Port Control va anunta, atunci când este cazul, autorităţile interesate despre orice incident sau accident notificat conform art. 17 alin. (1) şi informaţii cu privire la orice nava care pune în pericol siguranţa navigaţiei, a persoanelor sau a mediului.(2) ANR va aduce la cunoştinţa autorităţilor competente din alte state informaţiile notificate pe care le-a primit în conformitate cu art. 13 şi 17.(3) În cazul în care ANR a fost informată în conformitate cu prevederile prezentului ordin sau altfel despre un pericol care ameninta anumite zone de navigaţie şi/sau de coasta, va informa despre aceasta autorităţile competente ale statelor interesate, cat mai curând posibil, şi le va consulta cu privire la acţiunea ce se are în vedere. Atunci când se considera necesar autorităţile competente vor coopera în vederea stabilirii de planuri comune de acţiune.(4) ANR va lua măsurile necesare pentru a folosi pe deplin rapoartele pe care navele sunt obligate să le transmită ca urmare a art. 17.
 + 
Capitolul 5Măsuri suplimentare + 
Articolul 22Desemnarea şi publicarea listei organismelor competente(1) ANR va stabili capitaniile de port şi serviciile Port Control care vor primi şi vor utiliza notificările şi informaţiile în conformitate cu prezentul ordin.(2) ANR va lua toate măsurile necesare pentru a se asigura ca toţi cei implicaţi în activitatea de transport maritim vor fi informati corespunzător despre capitaniile porturilor şi despre serviciile Port Control desemnate conform alin. (1), despre zonele de jurisdicţie ale acestora, precum şi despre procedura stabilită pentru notificarea informaţiilor cerute de prezentul ordin. Aceste informaţii vor fi aduse la zi, în mod regulat, în special prin publicaţii nautice.(3) ANR va face publică o lista întocmită în conformitate cu alin. (2) şi va lua măsurile necesare pentru ca aceasta să fie actualizată ori de câte ori este necesar.
 + 
Articolul 23Cooperarea între ANR şi alte autorităţi cu competente similareANR va coopera cu autorităţile cu competente similare ale altor state în realizarea următoarelor obiective:a) folosirea optima a informaţiilor notificate ca urmare a acestui ordin, în special prin dezvoltarea de legături de telecomunicaţie compatibile între serviciile Port Control şi capitaniile portuare, în vederea schimbului de date privitoare la miscarile navelor, orele lor estimate de sosire în porturi şi marfa lor;b) dezvoltarea şi întărirea eficacitatii legăturilor de telecomunicaţie între serviciile Port Control din România şi cele ale altor state, în vederea obţinerii unei imagini mai clare a traficului, îmbunătăţirii supravegherii navelor în tranzit şi armonizării şi uniformizarii, pe cat de mult posibil, a rapoartelor cerute de la navele aflate în mars;c) extinderea acoperirii şi/sau aducerea la zi a sistemului de informare şi de supraveghere a traficului navelor în vederea intaririi identificarii şi supravegherii navelor. În acest scop ANR va conlucra cu alte organisme cu atribuţii similare pentru a pune în practica, după caz, sisteme de raportare obligatorii, servicii obligatorii de trafic al navelor şi sisteme corespunzătoare de rute recomandate navei, în vederea trimiterii acestora la IMO spre aprobare;d) întocmirea, după caz, de planuri comune pentru adăpostirea navelor în pericol.
 + 
Articolul 24Confidenţialitatea informaţiilorANR va lua, dacă este cazul, măsurile necesare pentru a asigura confidenţialitatea informaţiilor primite ca urmare a prezentului ordin.
 + 
Articolul 25Controlul aplicării şi sancţiuni(1) ANR va efectua inspecţii regulate şi orice alte acţiuni necesare pentru a verifica funcţionarea sistemelor radio instalate pe coasta, dacă acestea răspund cerinţelor acestui ordin, şi, în particular, capacitatea lor de a răspunde cerinţelor de a primi sau trimite fără întârziere, 24 de ore pe zi, informaţii notificate ca urmare a art. 13 şi 17.(2) ANR va informa, în cel mai scurt timp posibil, autorităţile competente ale statului pavilionului şi orice alt stat interesat despre măsurile luate ca urmare a prevederilor art. 16 şi 19, precum şi în cazul aplicării de sancţiuni navelor care nu arboreaza pavilionul român.(3) Atunci când ANR constata, cu ocazia unui incident sau accident pe mare, la care se face referire în art. 19, ca compania nu a putut sa stabilească şi sa menţină o legătură cu nava sau cu staţiile de coasta interesate, aceasta va informa astfel statul care a emis sau în numele căruia au fost emise documentul de conformitate (DOC) şi certificatul de management al siguranţei (SMC).(4) Când gravitatea incidentului sau accidentului indica existenta unei neconformităţi majore în funcţionarea sistemului de management al siguranţei al unei companii române, ANR va lua imediat măsurile necesare în vederea retragerii documentului de conformitate şi a certificatului de management al siguranţei ale companiei respective.
 + 
Anexa 1LISTAinformaţiilor ce trebuie notificate1. Informaţii notificate în conformitate cu art. 4:Informaţii generale:a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numărul de identificare IMO sau numărul MMSI);b) portul de destinaţie;c) ora estimată de sosire la portul de destinaţie sau locul de operare, care este cerută de autoritatea competentă, şi ora estimată de plecare din acel port;d) numărul total de persoane la bord.2. Informaţii notificate în conformitate cu art. 12:Informaţii despre marfa:a) denumirile tehnice corecte ale mărfurilor periculoase sau poluante, numerele Naţiunilor Unite (UN) când exista, clasele IMO de mărfuri periculoase în conformitate cu codurile IMDG, IBC şi IGC şi, după caz, clasa navei cerută pentru mărfurile INF, astfel cum a fost definită în Regula VII/14.2, cantităţile unor astfel de mărfuri şi, dacă sunt transportate în unităţi de transport de marfa, altele decât tancurile numărul de identificare a acestora;b) adresa de unde se pot obţine informaţii detaliate despre marfa.3. Informaţii notificate în conformitate cu art. 13:3.1. Informaţii generale:a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numărul de identificare IMO sau numărul MMSI);b) portul de destinaţie;c) pentru o nava părăsind un port românesc: ora estimată de plecare de la portul de plecare sau statia-pilot, astfel cum este cerut de autoritatea competentă, şi ora estimată de sosire în portul de destinaţie;d) pentru o nava venind dintr-un port străin şi indreptandu-se către un port românesc: ora estimată de sosire în portul de destinaţie sau locul de operare, asa cum este cerut de autoritatea competentă;e) numărul total de persoane la bord.3.2. Informaţii despre marfa:a) denumirile tehnice corecte ale mărfurilor periculoase sau poluante, numerele Naţiunilor Unite (UN) când exista, clasele IMO de mărfuri periculoase în conformitate cu codurile IMDG, IBC şi IGC şi, după caz, clasa navei cerută pentru mărfurile INF, astfel cum a fost definită în Regula VII/14.2, cantităţile de marfa şi localizarea lor la bord şi, dacă sunt transportate în unităţi de transport de marfa, altele decât tancurile, numărul de identificare a acestora;b) confirmarea ca la bordul navei exista o lista sau un manifest ori un plan de încărcare corespunzător conţinând detalii despre mărfurile periculoase sau poluante transportate şi locaţia lor pe nava;c) adresa de la care se pot obţine informaţii detaliate despre marfa.4. Informaţii la care se face referire la art. 5:a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numărul de identificare IMO sau numărul MMSI);b) data şi ora;c) poziţia în latitudine şi longitudine sau;d) relevmentul adevărat şi distanta în mile marine de la un reper costier identificat în mod clar;e) drum;f) viteza;g) port de destinaţie şi ora estimată de sosire;h) marfa şi, dacă sunt mărfuri periculoase la bord, cantitatea şi clasa IMO;i) adresa pentru comunicarea informaţiilor despre marfa;j) numărul total de persoane la bord;k) informaţii diverse;l) caracteristici şi cantitatea estimată de combustibil de consum, pentru nave transportand mai mult de 5.000 tone de combustibil;m) starea de navigaţie.5. Comandantul navei trebuie să informeze imediat căpitănia portului sau serviciul Port Control competent despre orice schimbare în informaţiile notificate ca urmare a prezentei anexe.
 + 
Anexa 2PROCEDURIde dotare a navelor cu AIS şi VDRI. Sistem de identificare automată (AIS)1. Nave construite la sau după 1 iulie 2002Nave de pasageri, indiferent de mărime, şi toate navele cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, construite la sau după 1 iulie 2002, care fac escala într-un port românesc şi care trebuie să aibă la bord echipamentul prevăzut la art. 6 din anexa.2. Nave construite înainte de 1 iulie 2002Nave de pasageri, indiferent de mărime, şi toate navele cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, construite înainte de 1 iulie 2002, care fac escala într-un port românesc trebuie să aibă la bord echipamentul prevăzut la art. 6, în conformitate cu următorul program:a) nave de pasageri: nu mai târziu de 1 iulie 2004;b) tancuri: nu mai târziu de prima inspecţie pentru siguranţa echipamentului după 1 iulie 2004;c) nave, altele decât navele de pasageri şi tancuri, cu un tonaj brut de 50.000 sau mai mare: nu mai târziu de 1 iulie 2005;d) nave, altele decât nave de pasageri şi tancuri, cu un tonaj brut de 10.000 sau mai mare, dar mai puţin de 50.000: nu mai târziu de 1 iulie 2005 sau, în ceea ce priveşte navele angajate în voiajuri internaţionale, orice data mai devreme decisa în cadrul IMO;e) nave, altele decât navele de pasageri şi tancuri, cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar mai puţin de 10.000: nu mai târziu de 1 iulie 2006 sau, în ceea ce priveşte navele angajate în voiajuri internaţionale, orice data mai devreme decisa în cadrul IMO;f) nave, altele decât nave de pasageri şi tancuri, cu un tonaj brut de 300 sau mai mare, dar mai puţin de 3.000: nu mai târziu de 1 iulie 2007 sau, în ceea ce priveşte navele angajate în voiajuri internaţionale, orice data mai devreme, decisa în cadrul IMO.Autoritatea Navala Română poate scuti navele de pasageri cu un tonaj brut mai mic de 300, angajate în transport intern, de la aplicarea cerinţelor privind AIS stabilite în aceasta anexa.II. Inregistrator al parametrilor de navigaţie (VDR)1. Următoarele tipuri de nave trebuie, în măsura în care ele fac escala într-un port românesc, să fie dotate cu VDR răspunzând standardelor de performanţă ale Rezoluţiei IMO A.861(20) şi standardelor de testare stabilite de Standardul nr. 61.996 al Comisiei Internaţionale de Electronică (IEC):a) nave de pasageri construite la sau după 1 iulie 2002, dar nu mai târziu de 1 iulie 2003;b) nave de pasageri Ro-Ro construite înainte de 1 iulie 2002, dar nu mai târziu de prima inspecţie la sau după 1 iulie 2003;c) nave de pasageri, altele decât nave de pasageri Ro-Ro, construite înainte de 1 iulie 2002, dar nu mai târziu de 1 iulie 2004;d) navele, altele decât nave de pasageri, cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, construite la sau după 1 iulie 2002, dar nu mai târziu de 5 august 2002.2. Navele din următoarele clase şi construite înainte de 1 iulie 2002, în măsura în care ele fac escala într-un port românesc, trebuie să fie dotate cu VDR răspunzând standardelor IMO:a) cargouri cu un tonaj brut de 20.000 sau mai mare nu mai târziu de data fixată de către IMO sau, în absenta unei decizii la IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2007;b) cargouri cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar până la 20.000, nu mai târziu de data fixată de IMO sau, în absenta unei decizii la IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2008.
 + 
Anexa 3MESAJE ELECTRONICE1. ANR va dezvolta şi va menţine infrastructura necesară pentru a permite transmiterea, recepţia şi conversia de date între sisteme, va folosi sintaxa XML sau EDIFACT, bazată pe INTERNET sau facilităţi de comunicaţie X.400.2. ANR va dezvolta şi va menţine, consultandu-se cu statele interesate, un manual de control interfata care descrie facilităţile sistemului în termeni ai conţinutului mesajului, funcţiile mesajului şi relaţia dintre mesaje. Funcţiile, sincronizarea mesajului, protocoalele de transfer de date şi parametrii vor fi detaliate, va fi specificat conţinutul de date al funcţiilor cerute ale mesajului şi vor fi descrise acele mesaje.3. Aceste proceduri şi infrastructura vor incorpora, ori de câte ori este posibil, obligaţiile de raportare şi de schimb de informaţii rezultând din Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 779/2002 privind instalaţiile de recepţie portuare pentru deşeurile generate de nava şi reziduurile mărfii, precum şi din alte prevederi legale în vigoare.
 + 
Anexa 4LISTAde măsuri pentru situaţiile de pericol pentrusiguranţa navigaţiei şi protecţia mediului,în conformitate cu art. 19 alin. (1)Atunci când, ca urmare a unui incident ori accident sau în situaţiile descrise la art. 17 alin. (1), o nava este afectată şi ANR considera, în conformitate cu dreptul internaţional, ca este necesar sa prevină, sa limiteze sau sa îndepărteze o ameninţare iminenta şi grava a apelor naţionale, a activităţilor ce se desfăşoară în acestea şi a comunităţilor locale, a siguranţei altor nave şi a echipajelor şi pasagerilor acestora ori a protecţiei mediului marin, ANR poate, printre altele:a) sa restrictioneze miscarea navei sau sa o directioneze să urmeze o anumită ruta. Aceasta cerinţa nu afectează răspunderea comandantului pentru manevrarea în siguranţa a navei sale;b) sa someze în mod oficial comandantul navei pentru a lua măsurile imediate şi necesare de îndepărtare a pericolelor sau de încetare a activităţilor care pun în pericol mediul ori siguranţa navigaţiei;c) sa trimită o echipa de evaluare la bordul navei, care să aprecieze gradul de risc, sa-l sprijine pe comandant pentru remedierea situaţiei şi sa informeze autorităţile competente despre acestea;d) sa-l instructioneze pe comandant să între într-un loc de refugiu în cazul unui pericol iminent sau sa dea dispoziţiile necesare pentru ca nava să fie pilotata ori remorcata.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x