SISTEM DE SANCȚIUNI din 20 mai 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 453 din 29 mai 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PESISTEM 20/05/2020
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 136 din 20 mai 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 453 din 29 mai 2020.
Notă
Articolul II din ORDINUL nr. 326 din 20 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial nr. 1040 din 26 octombrie 2022, prevede:
Articolul II
Prezentul ordin se aplică și cererilor de plată depuse anterior intrării în vigoare a prezentului ordin, care nu au fost autorizate la plată de către Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.
 + 
Capitolul IPrevederi generale1.Sistemul de sancțiuni, aplicabil pentru cererile de plată depuse de beneficiari, aferente Primei 1 – Prima de înființare a plantațiilor forestiere, care acoperă și costurile pentru elaborarea proiectului tehnic de împădurire și împrejmuirea plantației, se stabilește ținându-se cont de nerespectarea criteriilor de eligibilitate, a cerințelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului, a proiectului tehnic de împădurire, precum și a altor prevederi legale aplicabile.2.Pentru costurile standard aferente Primei 1 se aplică 3 categorii de sancțiuni, în următoarea ordine:

A. sancțiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate și a cerințelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului și a proiectului tehnic de împădurire
B. sancțiuni administrative aplicate conform art. 63 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea, cu modificările și completările ulterioare
C. alte prevederi

3.Beneficiarul nu va fi sancționat, dacă a prezentat documente justificative în acest sens, conform legislației în vigoare și reglementărilor procedurale specifice de implementare a Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), în cazurile de forță majoră și circumstanțe excepționale, recunoscute în special, după cum urmează:a)decesul beneficiarului;b)incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului;c)o catastrofă naturală gravă care afectează puternic terenul din cererea de sprijin, în conformitate cu anexa nr. 1 la Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare și aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase și de alți factori vătămători fondului forestier național, vegetației forestiere din afara fondului forestier național și obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 766/2007; d)o boală a plantelor care afectează plantația forestieră;e)exproprierea întregii suprafețe sau a unei mari părți a acesteia (dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii de sprijin);f)o situație epidemiologică internațională, declarată pandemie de către Organizația Mondială a Sănătății, incidentă și pe teritoriul României, reglementată în condițiile stabilite prin legislația națională și reglementările procedurale specifice de implementare a PNDR.Pierderile provocate de boli, insecte dăunătoare și animale sunt luate în considerare numai atunci când beneficiarul nu dispune de metodele de prevenire și combatere necesare, din motive neimputabile lui [conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Normele metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare și aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase și de alți factori vătămători fondului forestier național, vegetației forestiere din afara fondului forestier național și obiectivelor instalate în acestea, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 766/2007].4.Nu se solicită rambursarea parțială sau integrală a sprijinului în cazuri de forță majoră sau circumstanțe excepționale acordat în anul/în anii anterior(i) anului în care s-a manifestat forța majoră și/sau circumstanțele excepționale, plata realizându-se pentru cheltuielile efectuate, aferente activităților finalizate la nivel de u.a., iar angajamentul rămâne în vigoare pentru anii următori.În caz de forță majoră sau circumstanțe excepționale, angajamentul se închide numai în situația în care nu se pot atinge obiectivele propuse prin implementarea acestuia, luânduse în considerare și sezonul de plantare imediat următor.În cazul în care forța majoră a intervenit la prima înființare a plantației forestiere, angajamentul se închide fără recuperarea sumelor acordate anterior pentru u.a. pentru care beneficiarul nu reface plantația din fonduri proprii în sezonul de plantare imediat următor.În prima cerere de plată depusă după refacerea plantației, beneficiarul poate solicita cuantumurile aferente Primei 1 numai pentru lucrările nesolicitate în cererea de plată depusă înainte de apariția cazului de forță majoră.(la 26-10-2022,
Punctul 4. din Capitolul I a fost modificat de Litera a), Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 326 din 20 octombrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1040 din 26 octombrie 2022
)
5.Definiții:a)grup de plată – o grupă pentru fiecare dintre suprafețele declarate în scopul aplicării schemei de ajutor de stat, în cazul căreia este aplicabilă o rată a sprijinului diferită;b)suprafață determinată – suprafața unităților amenajistice rezultată în urma tuturor controalelor (prin controale administrative și/sau prin controale la fața locului).

 + 
Capitolul IICategorii de sancțiuni + 
Secţiunea 1Sancțiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate și a cerințelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului și a proiectului tehnic de împădurire1.Suma care trebuie plătită beneficiarului pentru cererea de plată se va calcula luându-se în considerare suma suprafețelor rezultate la nivel de unitate amenajistică (u.a.) după verificarea respectării criteriilor de eligibilitate și a cerințelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului și a proiectului tehnic de împădurire din tabelul de mai jos. În cazul în care se constată neîndeplinirea unor criterii de eligibilitate și/sau a unor cerințe asimilate criteriilor de eligibilitate, suprafața pe baza căreia se stabilește suma eligibilă se diminuează cu suprafața pentru care nu au fost îndeplinite respectivele criterii și/sau condiții.Tabel – Criterii, determinări, elemente de control/verificare:

Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerințe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeței eligibile după aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate și a cerințelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
1. (CE/CS) Efectuarea lucrărilor de înființare și de împrejmuire a plantațiilor forestiere trebuie să se realizeze doar după semnarea angajamentului și depunerea acestuia la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) și nu mai târziu de maximum 2 ani de la data semnării angajamentului. Pentru beneficiarii selectați în cadrul sesiunilor de depunere a cererilor de sprijin 1, 2 și 3, lucrările de înființare a plantațiilor forestiere se vor realiza într-un termen de maximum 3 ani de la data semnării angajamentului. 1.1. În cazul în care lucrările de înființare și/sau împrejmuire se efectuează înainte de data semnării angajamentului și depunerii acestuia la APIA, sprijinul aferent acestor lucrări devine neeligibil pentru finanțare. Cu toate acestea, în acest caz, costurile legate de elaborarea proiectului tehnic de împădurire vor putea fi solicitate la plată. 1.2. Se exclud de la finanțare, iar angajamentul se închide pentru acele unități amenajistice pentru care lucrările de înființare nu s-au realizat într-o perioadă de 2 ani, respectiv 3 ani pentru unitățile amenajistice deținute de beneficiarii selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3, de la data semnării și depunerii acestuia la APIA. 1.3. Se exclude de la finanțare valoarea aferentă împrejmuirii în cazul în care aceasta nu s-a realizat într-o perioadă de maximum 2 ani de la data semnării și depunerii angajamentului la APIA, respectiv 3 ani pentru beneficiarii selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3. Angajamentul rămâne valabil, dar sumele pentru împrejmuire nu mai pot fi solicitate ulterior. Se vor verifica: angajamentul, respectiv data semnării și depunerii acestuia la APIA, ordinul de demarare a lucrărilor de înființare/împrejmuire pentru fiecare u.a., în care trebuie menționate obligatoriu data demarării acestora, precum și nota de constatare (PV) a finalizării lucrărilor de înființare a plantației pentru fiecare u.a., care trebuie să conțină obligatoriu data finalizării lucrărilor de înființare. Acestea trebuie emise de persoane fizice/juridice de specialitate, atestate de autoritatea națională în domeniul silviculturii.
2. (CE) Suprafața terenului propus pentru împădurire în vederea realizării de perdele forestiere de protecție este de minimum 0,5 ha. «Prima lucrare de înființare a plantației trebuie să se realizeze pe o suprafață minimă totală (care cuprinde unități amenajistice întregi) de cel puțin 0,5 ha.» Dacă plantația (perdea forestieră) se înființează în etape, iar suma suprafețelor eligibile pentru plată ale u.a. pe care s-a efectuat prima înființare pentru care se solicită sprijin nu respectă condiția de suprafață minimă totală (minimum 0,5 ha), nu se va acorda nicio plată aferentă primelor 1 și 2 pentru anul în curs; beneficiarul poate solicita plata aferentă acestor lucrări la următoarea cerere de plată (cu respectarea cerințelor de la nr. crt. 1). În cazul în care nici la următoarea cerere de plată (cu încadrarea în perioada celor 2 ani sau 3 ani, în cazul beneficiarilor selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3, de la data semnării angajamentului) înființarea plantației nu a fost realizată pe suprafața minimă de 0,5 ha, sunt excluse din angajament u.a. aferente perdelelor forestiere, iar angajamentul se închide. Condiția se verifică atât administrativ, cât și pe teren (după caz) de către APIA.
3. (CE) Suprafața terenului propus pentru împădurire în vederea realizării de trupuri de pădure este de minimum 1 ha. «Prima lucrare de înființare a plantației trebuie să se realizeze pe o suprafață minimă totală (care cuprinde unități amenajistice întregi) de cel puțin 1 ha în cazul creării de trupuri de pădure.» Dacă plantația (trup de pădure) se înființează în etape, iar suma suprafețelor eligibile pentru plată ale u.a. pe care s-a efectuat prima înființare pentru care se solicită sprijin nu respectă condiția de suprafață minimă totală (minimum 1 ha), nu se va acorda nicio plată aferentă primelor 1 și 2 pentru anul în curs; beneficiarul poate solicita din nou plata aferentă acestor lucrări la următoarea cerere de plată (cu respectarea cerințelor de la nr. crt. 1). În cazul în care nici la următoarea cerere de plată (cu încadrarea în perioada celor 2 ani sau 3 ani, în cazul beneficiarilor selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3, de la data semnării angajamentului) înființarea plantației nu a fost realizată pe suprafața minimă de 1 ha, sunt excluse din angajament u.a. aferente trupurilor de pădure, iar angajamentul se închide. Condiția se verifică atât administrativ, cât și pe teren (după caz) de către APIA.
4. (CE) Suprafața compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,1 ha în cazul realizării de perdele forestiere. Dacă suma suprafețelor eligibile pentru plată ale u.a.-urilor componente ale unei zone compacte pe care s-a efectuat înființarea și pentru care se solicită sprijin nu respectă condiția de suprafață minimă (minimum 0,1 ha), nu se va acorda nicio plată aferentă Primei 1 sau 2 pentru anul în curs; beneficiarul poate solicita din nou plata aferentă acestor lucrări la următoarea cerere de plată (cu respectarea cerințelor de la nr. crt. 1). În cazul în care nici la următoarea cerere de plată (cu încadrarea în perioada celor 2 ani de la data semnării angajamentului sau 3 ani, în cazul beneficiarilor selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3) înființarea plantației nu a fost realizată pe suprafața compactă minimă de 0,1 ha, sunt excluse din angajament u.a. aferente perdelelor forestiere, iar angajamentul se închide. Condiția se verifică atât administrativ, cât și pe teren (după caz) de către APIA.
5. (CE) Suprafața compactă minimă împădurită eligibilă la plată este de minimum 0,5 ha în cazul realizării de trupuri de pădure. Dacă suma suprafețelor eligibile pentru plată ale u.a.-urilor componente ale unei zone compacte pe care s-a efectuat înființarea și pentru care se solicită sprijin nu respectă condiția de suprafață minimă (minimum 0,5 ha), nu se va acorda nicio plată aferentă Primei 1 sau 2 pentru anul în curs; beneficiarul poate solicita din nou plata aferentă acestor lucrări la următoarea cerere de plată (cu respectarea cerințelor de la nr. crt. 1). În cazul în care nici la următoarea cerere de plată (cu încadrarea în perioada celor 2 ani de la data semnării angajamentului sau 3 ani, în cazul beneficiarilor selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3) înființarea plantației nu a fost realizată pe suprafața compactă minimă de 0,5 ha, sunt excluse din angajament u.a. aferente trupurilor de pădure, iar angajamentul se închide. Condiția se verifică atât administrativ, cât și pe teren (după caz) de către APIA.
6. (CS) Beneficiarii schemei nu trebuie să fie beneficiari ai altor forme de sprijin din fondurile structurale și de investiții europene (ESI) sau din alte fonduri publice pentru aceeași suprafață de teren pe perioada de acordare a sprijinului în baza schemei, cu excepția, după caz, a plăților directe (pilonul I al Politicii agricole comune – PAC) sau a plăților compensatorii acordate pe suprafață prin măsurile de dezvoltare rurală. Se refuză la plată, pentru categoriile de plăți aferente Primei 1, u.a. pentru care nu este îndeplinit acest criteriu pentru anul cererii de plată în cauză (anul n). Plățile aferente anului n se pot solicita din nou doar în anul următor (n + 1). Dacă se constată că și în anul n + 1 criteriul nu este îndeplinit, u.a. pentru care nu a fost îndeplinit criteriul se exclude de la plată, iar angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Verificarea se va efectua prin interogarea Sistemului integrat de administrare și control (IACS)/IPA Online și conform bazei de date a Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), cu privire la unitățile amenajistice care fac obiectul angajamentului.
7. (CS) Materialul forestier utilizat la lucrările de împădurire trebuie să respecte prevederile fișei tehnice a măsurii și ale Legii nr. 107/2011 privind comercializarea materialelor forestiere de reproducere. 7.1. În cazul în care, la nivel de unitate amenajistică, între 3% și 10% (inclusiv) din puieții utilizați în lucrările de împădurire nu respectă condiția, suprafața pentru care se calculează valoarea plății aferente costului standard privind lucrările de înființare pentru u.a. respectivă se diminuează cu 10%. 7.2. În cazul în care, la nivel de unitate amenajistică, un procent mai mare de 10%, dar nu mai mare de 20% (inclusiv) din puieții utilizați în lucrările de împădurire nu respectă condiția, suprafața pentru care se calculează valoarea plății aferente costului standard privind lucrările de înființare pentru u.a. respectivă se diminuează cu 25%. 7.3. Unitatea amenajistică în care mai mult de 20% din puieții utilizați în lucrările de împădurire nu respectă condiția este exclusă de la plată pentru anul în curs, angajamentul se închide pentru u.a. respectivă și se recuperează sumele primite anterior aferente acestei u.a. Se verifică de către Garda Forestieră (GF) documentele care atestă proveniența materialului săditor, la fața locului, odată cu verificarea lucrărilor aferente înființării plantației, pentru toți beneficiarii selectați.
8. (CE) Terenurile grevate de sarcini, conform evidențelor cadastrale locale, nu sunt eligibile. Se refuză la plată, pentru categoriile de plăți aferente Primei 1, u.a. pentru care nu este îndeplinit acest criteriu pentru anul cererii de plată în cauză (anul n). Plățile aferente anului n se pot solicita din nou doar în anul următor (n + 1). Dacă se constată că și în anul n + 1 criteriul nu este îndeplinit, u.a. pentru care nu a fost îndeplinit criteriul se exclude de la plată, iar angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Verificarea se va realiza anual de APIA pe baza documentelor privind dreptul de utilizare a terenului, atașate la fiecare cerere de plată – anexa nr. 14 din Ghidul solicitantului.
9. (CS) Beneficiarul trebuie să facă dovada deținerii/gestionării cu continuitate a terenurilor care fac obiectul angajamentului pe toată perioada implementării acestuia; documentele doveditoare ale dreptului de utilizare a terenului trebuie să aibă ca obiect/ destinație «crearea de suprafețe împădurite»/«suprafețe împădurite». Se exclude de la plată unitatea amenajistică care nu îndeplinește acest criteriu la momentul depunerii cererii de plată și se recuperează eventualele sume primite anterior pentru aceasta, iar aceasta este exclusă din angajament; angajamentul se închide pentru u.a. respectivă. Excluderea de la plată și din angajament se aplică tuturor unităților amenajistice pentru care nu există documente care să ateste deținerea/gestionarea cu continuitate a terenurilor. Se verifică documentele care atestă dreptul de proprietate, în cazul deținătorilor de teren, și cele care atestă dreptul de utilizare, în cazul celorlalte categorii de beneficiari.
10. (CS) Lucrările de înființare prevăzute în proiectul tehnic de împădurire trebuie executate de persoane juridice sau sub îndrumarea persoanelor fizice, atestate de autoritatea națională în domeniul silviculturii, conform Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015 pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea persoanelor juridice care realizează lucrări de regenerare și întreținere a semințișurilor și plantațiilor, lucrări de îngrijire a arboretelor, precum și atestarea persoanelor fizice și juridice care efectuează proiectarea și/sau execută lucrări de îmbunătățiri funciare în domeniul silvic, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010*) pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea persoanelor fizice și juridice care efectuează proiectarea și/sau execută lucrări de îmbunătățiri funciare din domeniul silvic, cu precizarea că persoanele fizice au calitatea de diriginte de șantier, conform art. 30 lit. e) din anexa la Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare.*) Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010 a fost abrogat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare. Unitățile amenajistice pentru care nu au fost realizate lucrări de înființare a plantației sub supravegherea unor persoane juridice/fizice atestate în conformitate cu legislația în vigoare sunt excluse de la plata Primei 1, iar acestea sunt excluse din angajament. Garda Forestieră efectuează verificări ale documentelor deținute de persoanele juridice care execută lucrările de plantare sau ale persoanelor fizice care supraveghează executarea lucrărilor (diriginți de șantier) care să ateste faptul că aceste entități sunt atestate de autoritatea națională în domeniul silviculturii, conform Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010 pentru efectuarea lucrărilor, conform art. 5 lit. b) din anexa la acest ordin (codificare «5b»), pentru grupele de lucrări codificate «6g» în atestatele emise în baza Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare, sau «7d» în atestatele emise în baza Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010. În plus, pentru unități amenajistice cu categoria inițială de pajiști permanente, persoana fizică sau juridică trebuie să fie atestată pentru următoarele grupe de lucrări: – «6e» (conform Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare) sau «7b» (conform Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010) dacă terenurile care fac obiectul împăduririi sunt afectate de fenomene de degradare de tipul eroziunii de suprafață foarte puternică și excesivă, eroziunii de adâncime (ogașe, ravene, torenți), alunecărilor active, prăbușiri, surpări și scurgeri noroioase, prezenței aglomerărilor de pietriș, bolovăniș, grohotiș, stâncării și depozitelor de aluviuni torențiale și necesită și alte lucrări de artă pe teren, dar care nu fac obiectul proiectului; – «6f» (conform Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare) sau «7c» (conform Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010) dacă terenurile care fac obiectul împăduririi sunt afectate de sărăturare sau aciditate puternică (foarte puternică sau puternică).
11. (CS) Respectarea dimensiunii suprafeței eligibile prevăzute în cererea de sprijin (proiectul tehnic de împăduriri) la nivel de unitate amenajistică pe care s-au efectuat lucrări de înființare 11.1. Dacă suprafața eligibilă din cererea de sprijin a unei u.a. depășește suprafața determinată aferentă cererii de plată cu maximum 10% din suprafața aferentă cererii de sprijin, suprafața pentru care se calculează valoarea plății aferente costului standard pentru lucrările de înființare și împrejmuire este suprafața determinată. Angajamentul se amendează prin preluarea suprafeței determinate a u.a. 11.2. Dacă suprafața eligibilă din cererea de sprijin a unei u.a. depășește suprafața determinată aferentă cererii de plată cu mai mult de 10% din suprafața cererii de sprijin, dar nu mai mult decât 50% din suprafața cererii de sprijin, suprafața pentru care se calculează valoarea plății aferente costului standard pentru lucrările de înființare și împrejmuire este suprafața determinată, din care se scade diferența de suprafață constatată. Angajamentul se amendează prin preluarea suprafeței determinate a u.a. 11.3. Dacă suprafața eligibilă din cererea de sprijin a unei u.a. depășește suprafața determinată aferentă cererii de plată cu mai mult de 50% din suprafața cererii de sprijin, u.a. este exclusă de la plată și din angajament prin amendarea acestuia (toată Prima 1). Pentru cererile de plată care fac parte din eșantionul de control pe teren (APIA și/sau GF) se ia în considerare suprafața determinată după măsurătorile în teren efectuate de APIA, precum și cea rezultată după aplicarea sancțiunilor care determină scăderea suprafeței din angajament a u.a. și/sau închiderea angajamentului.
12. (CS) La nivel de unitate amenajistică toate lucrările de înființare a plantației se realizează într-o singură perioadă de repaus vegetativ, cuprinsă între data de 1 septembrie și data de 30 aprilie a anului următor («data de 30 aprilie poate fi depășită în cazul în care condițiile meteo nu permit realizarea lucrărilor. În această situație persoanele fizice care au calitatea de diriginte de șantier și persoanele juridice atestate de autoritatea națională în domeniul silviculturii, conform Ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1.763/2015, cu modificările ulterioare, sau Ordinului ministrului mediului și pădurilor nr. 718/2010, vor motiva punctual și detaliat în ordinul de demarare a lucrării de înființare a plantației și/sau în nota de constatare a finalizării lucrărilor de înființare a plantației necesitatea depășirii termenului de 30 aprilie.»). 12.1. Indiferent de anul depunerii cererii de plată, în cazul în care la nivelul fiecărei unități amenajistice toate lucrările de înființare a plantației se realizează într-o singură perioadă, cuprinsă între data de 1 septembrie și data de 30 aprilie a anului următor, condiția se consideră îndeplinită. 12.2. În cazul în care lucrările de înființare a plantației la nivel de u.a. au fost efectuate într-o altă perioadă decât cea menționată la pct. 12.1, suprafața pentru care se calculează valoarea plății aferente costului standard pentru lucrările de înființare pentru unitățile amenajistice respective se diminuează cu 20%. Se exceptează de la această sancțiune u.a. pentru care a fost depășită data de 30 aprilie pentru finalizarea lucrărilor de înființare în condițiile precizate în Ghidul solicitantului. Se verifică de către GF data începerii, precum și data finalizării lucrărilor de înființare a plantației, prin analizarea documentelor emise/certificate de către persoane atestate. Verificarea se realizează la nivel de unitate amenajistică.
13. (CS) Cererea de plată pentru unitatea amenajistică/unitățile amenajistice pe care s-au realizat lucrările de înființare a plantațiilor se va depune în prima sesiune de depunere a cererilor de plată. 13.1. În cazul în care lucrările de înființare a plantațiilor la nivel de unitate amenajistică au fost finalizate în perioada cuprinsă între ziua următoare datei-limită de depunere a cererii de plată a anului n – 1 și data-limită de depunere a cererii de plată a anului n, criteriul se consideră respectat dacă beneficiarul depune cerere de plată pentru unitățile amenajistice respective în anul n (anul depunerii cererii de plată). 13.2. În cazul în care lucrările de înființare a plantațiilor la nivel de unitate amenajistică au fost finalizate în perioada cuprinsă între ziua următoare datei-limită de depunere a cererii de plată a anului n – 2 și data-limită de depunere a cererii de plată a anului n – 1, iar cererea de plată pentru unitățile amenajistice respective a fost depusă în anul n, suprafața pentru care se calculează valoarea plății aferente costului standard pentru lucrările de înființare pentru unitățile amenajistice respective se diminuează cu 10%. 13.3. În cazul în care lucrările de înființare a plantațiilor la nivel de unitate amenajistică au fost finalizate înainte de data-limită de depunere a cererilor de plată aferente anului n – 2, sprijinul aferent acestor lucrări nu se mai acordă. Se verifică data finalizării înființării plantației la nivel de unitate amenajistică, conform procesului-verbal de recepție a lucrărilor de plantare.
14. (CS) Respectarea condițiilor privind plata costurilor standard pentru realizarea lucrărilor de împrejmuire, conform proiectului tehnic de împădurire Costurile standard aferente lucrărilor de împrejmuire vor fi solicitate numai după finalizarea lucrărilor de înființare pentru toate u.a. care alcătuiesc zona compactă. Nu sunt eligibile costurile standard aferente lucrărilor de împrejmuire dintr-o cerere de plată dacă acestea nu au fost realizate în proporție de 100%, la nivelul unei zone compacte, și/sau acestea nu respectă specificațiile tehnice din proiect. Excepție face situația în care, la recomandarea și în termenul stabilit de către GF, beneficiarul remediază cauzele care au dus la stabilirea lucrărilor ca fiind neeligibile. De asemenea, plata costurilor standard aferente lucrărilor de împrejmuire nu se va realiza dacă lucrările de înființare a plantației forestiere la nivelul unităților amenajistice din componența unei zone compacte pentru care s-a realizat împrejmuirea nu au fost realizate în proporție de 100%. În cazul solicitării din nou la plată în anul următor a costurilor standard aferente înființării plantațiilor forestiere pentru u.a. dintr-o zonă compactă, se pot solicita la plată și costurile standard aferente lucrărilor de împrejmuire. Verificarea realizării lucrărilor de împrejmuire se va realiza de către gărzile forestiere concomitent cu realizarea verificărilor privind realizarea lucrărilor de înființare a plantației. Remedierea împrejmuirii, așa cum aceasta este prevăzută în proiectul tehnic de împrejmuire, se constată prin procesul-verbal de constatare privind situația împrejmuirii.
15. (CS) Respectarea procentului de prindere, a compoziției de împădurire și a desimii plantației la instalare Procentul de prindere constatat Compoziția de împădurire* Desimea plantației** Suprafața unității amenajistice eligibilă pentru plată
conformă neconformă conformă neconformă
Mai mare sau egal cu procentul de reușită minim pentru calificativul «bine» prevăzut în normele tehnice X - X - Se consideră eligibilă la plată pentru înființare 100% din suprafața determinată eligibilă a u.a.
- X X U.a. nu se consideră la plată pentru lucrările de înființare a plantațiilor forestiere pentru anul de cerere în curs. Beneficiarul poate resolicita la plată u.a. declarate neconforme după remedierea cauzelor care au dus la stabilirea neconformităților cu condiția realizării lucrărilor de înființare în perioada celor 2 ani sau 3 ani, în cazul beneficiarilor selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3, de la data semnării angajamentului.
X - X
- X - X
Sub procentul de reușită minim pentru calificativul «bine» prevăzut în normele tehnice, dar mai mare de 20% X - X - U.a. nu se consideră la plată pentru lucrările de înființare a plantațiilor forestiere pentru anul de cerere în curs. Excepție face situația în care puieții au intrat mai târziu în vegetație: în acest caz, dacă procentul de reușită este mai mare sau egal cu procentul de reușită minim pentru calificativul «bine» prevăzut în normele tehnice și plantația este conformă din punctul de vedere al compoziției și al desimii, la calculul costurilor aferente lucrărilor de înființare se consideră procentul de reușită constatat în toamnă. În cazul în care procentul de prindere, dar și cel de reușită a plantației sunt sub procentul de reușită minim pentru calificativul «bine» prevăzut în normele tehnice, dar mai mare de 20%, iar beneficiarul realizează completarea pierderilor cu puieți și plantația este conformă din punctul de vedere al compoziției și al desimii, calculul costurilor aferente lucrărilor de înființare se efectuează luând în considerare procentul de reușită din primăvara imediat următoare după intrarea în vegetație a plantației, conform procesului-verbal de constatare emis de către GF.
- X X
X - X
- X - X
Sub 20% Toate situațiile Toate situațiile U.a. nu se consideră la plată pentru lucrările de înființare a plantațiilor forestiere pentru anul de cerere în curs. Beneficiarul poate solicita din nou plata pentru u.a. declarate neconforme, după refacere, în condițiile încadrării în perioada celor 2 ani sau 3 ani, în cazul beneficiarilor selectați în cadrul sesiunilor 1, 2 și 3, de la data semnării angajamentului. Angajamentul se închide pentru u.a. respectivă, iar sumele plătite anterior se recuperează în cazul în care u.a. nu se solicită la plată în anul următor.
Nr. crt. Criterii de eligibilitate (CE)/ Cerințe asimilate criteriilor de eligibilitate (CS) Determinarea suprafeței eligibile după aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate și a cerințelor asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor proiectului tehnic de împădurire Elemente de control/verificare
16. (CS) Respectarea cerinței privind înștiințarea în termen de maximum 10 zile lucrătoare a Gărzii Forestiere asupra finalizării lucrărilor prevăzute de Prima 1 În cazul în care beneficiarul nu a notificat Garda Forestieră în termen de maximum 10 zile lucrătoare cu privire la finalizarea lucrărilor prevăzute de Prima 1, așa cum sunt acestea prevăzute în proiectul tehnic, iar acest fapt conduce la imposibilitatea completării de către inspectorii GF a tuturor elementelor prevăzute de formularele specifice, atunci plata pentru anul de cerere în cauză se refuză. Suma nu mai poate fi solicitată din nou, dar angajamentul pentru respectivul u.a. rămâne valabil. Verificarea se realizează la nivel de u.a. de către experții APIA. În cazul în care în documentele întocmite de GF referitoare la verificările pe teren asupra lucrărilor din cadrul Primei 1 nu se regăsesc toate informațiile prevăzute de formularele specifice, atunci se va aplica prezenta sancțiune. GF și APIA se asigură că formularele emise de GF conțin informații complete în ceea ce privește situațiile în care au fost identificate nerespectări ale termenului de înștiințare.

* Compoziția de împădurire conformă = proporția de participare a speciilor constatată pe teren este cea prevăzută în proiectul tehnic, fiind admisă o abatere maximă de +/-10% față de procentul de participare a fiecărei specii. Neconformă = orice altă proporție de participare a speciilor puieților care nu este conformă. Orice modificare a compoziției de împădurire trebuie să fie agreată de GF prin avizarea noilor soluții tehnice.** Desimea plantației conformă = desimea plantației forestiere înființate este cea prevăzută în proiectul tehnic, fiind admisă o abatere maximă de +/-10% față de numărul de puieți/hectar prevăzuți a se planta. În cazul în care beneficiarul a plantat un număr mai mare de puieți decât cel prevăzut în proiectul tehnic de împădurire, în scopul atingerii și menținerii obiectivelor propuse prin implementarea proiectului, pentru care există fundamentarea specialiștilor, cu aprobarea GF, beneficiarul nu va fi sancționat. Neconformă = orice altă desime a puieților care nu este conformă.(la 26-10-2022,
Tabelul „Criterii, determinări, elemente de control/verificare“ de la Punctul 1. din Sectiunea 1, Capitolul I a fost modificat de Litera b), Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 326 din 20 octombrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1040 din 26 octombrie 2022
)

2.Verificările prevăzute la nr. crt. 2-11 și, după caz, nr. crt. 15 din tabel se vor realiza de către autoritățile competente pentru toate tranșele de plată aferente Primei 2 (întreținere/îngrijire și pierdere de venit), pe toată perioada de implementare a angajamentului, iar condițiile asumate prin angajament trebuie respectate pe toată durata valabilității acestuia.(la 26-10-2022,
Punctul 2. din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificat de Litera c), Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 326 din 20 octombrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1040 din 26 octombrie 2022
)
3.Angajamentul se închide, iar sumele plătite anterior se recuperează, în cazul în care la finalizarea verificărilor pentru toate cererile de plată aferente lucrărilor de înființare a plantației, pe toate u.a. din cererea de sprijin, suprafața totală eligibilă din cererea de sprijin scade sub 50% ca urmare a excluderii de suprafețe sau de u.a. din angajament.(la 12-04-2021,
Punctul 3. din Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificat de Litera d), Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 81 din 7 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 12 aprilie 2021
)
4.În cazul în care o cerere de plată se regăsește în eșantionul de supracontrol, valoarea eligibilă finală va fi determinată în urma acestor controale. 5.În cazul în care nerespectarea unuia sau mai multor criterii de eligibilitate și/sau cerințe asimilate criteriilor de eligibilitate, inclusiv a prevederilor angajamentului și a proiectului tehnic de împădurire determină reduceri de suprafețe pe aceeași u.a. sau grup de plată, se va aplica reducerea cea mai mare. 6.În cazul în care în oricare an de angajament există neconformități/situații care implică excluderea din angajament a tuturor u.a. și închiderea acestuia (cu excepția cazurilor de forță majoră), se vor recupera toate sumele plătite anterior, inclusiv valoarea cuantumului acordat pentru proiectul tehnic. În cazul în care în oricare an de angajament există recuperări de sume care implică excluderea din angajament a uneia sau mai multor u.a., dar angajamentul rămâne valabil, indiferent de numărul de u.a. rămase sub angajament, atunci valoarea acordată pentru proiectul tehnic nu se recuperează. Prevederile pct. 6 se aplică sancțiunilor prevăzute în tabel.
 + 
Secţiunea a 2-aSancțiuni administrative aplicate conform art. 63 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea, cu modificările și completările ulterioareÎn cazul în care suma aferentă Primei 1 solicitată de beneficiar pe baza cererii de plată depășește cu mai mult de 10% suma aferentă Primei 1 care trebuie plătită beneficiarului după aplicarea tuturor sancțiunilor de la secțiunea 1, se aplică o sancțiune administrativă care va avea valoarea diferenței dintre cele două sume, însă sancțiunea nu trebuie să implice mai mult decât retragerea totală a sprijinului pentru respectiva cerere de plată.  + 
Secţiunea a 3-aAlte prevederi1.Beneficiarul trebuie să depună cererea de plată aferentă Primei 1 în perioada comunicată anual de APIA pe site-ul www.apia.org.ro. Nu se pot depune cereri de plată ulterior acestei perioade. 2.Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată-limită de depunere a cererilor de plată cu penalități. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menționată. 3.În cazul în care beneficiarul care a depus cererea de plată și a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea plantației de către reprezentanții organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat prevederile asumate prin angajament. În acest caz beneficiarului nu i se va acorda nicio plată pentru anul în curs și, în plus, i se vor recupera toate sumele acordate până la acel moment pentru respectivul angajament. 4.O cerere de plată poate fi retrasă total sau parțial în orice moment, cu excepția cazului în care beneficiarul a fost înștiințat despre neregulile pe care le conține cererea de plată sau a fost înștiințat cu privire la intenția agenției de a întreprinde un control la fața locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, beneficiarul nu mai poate retrage părțile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, beneficiarul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înștiințarea beneficiarului cu privire la efectuarea controlului pe teren și stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, beneficiarul nu își poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, beneficiarul revine la situația în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată. 5.Recuperarea sumelor aferente plăților acordate necuvenit în anii precedenți și stabilite prin prezentul sistem de sancțiuni se poate compensa în conformitate cu prevederile art. 28 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare și transparența, cu modificările și completările ulterioare, respectiv statele membre compensează orice creanță restantă a unui beneficiar stabilită în conformitate cu dreptul național din orice plăți viitoare care urmează a fi efectuate de agenția de plăți responsabilă cu recuperarea creanței de la respectivul beneficiar. 6.Declarațiile pe propria răspundere depuse în cadrul unei cereri de plată de către beneficiar care se constată în urma verificărilor că sunt neconforme cu realitatea se sancționează cu excluderea de la plată și închiderea angajamentului. 7.Beneficiarii care sunt eligibili doar pentru sprijinul acordat prin Prima 1 sau cei care, deși sunt eligibili pentru una sau toate componentele Primei 2, nu solicită sprijin financiar în acest sens trebuie să respecte condițiile asumate prin angajament pe toată perioada de implementare a acestuia (12 ani de la data demarării lucrărilor de înființare a plantației la nivel de u.a.) în conformitate cu prevederile pct. 2. Perioada de implementare a angajamentului din cadrul anexei nr. 11 – „Angajament privind acordarea sprijinului financiar“ la Ghidul solicitantului, precum și cu cele prevăzute în cadrul formularului IV „Declarații privind condițiile și modalitățile de acordare a sprijinului aferent schemei de ajutor de stat «Sprijin pentru împădurire și crearea de suprafețe împădurite»“ din cadrul Cererii de sprijin depuse pentru accesarea submăsurii. Astfel, în cazul în care, în oricare din anii de implementare a angajamentului ulteriori realizării lucrărilor de înființare a plantației, se constată că nu au fost respectate oricare din prevederile proiectului tehnic de împădurire, inclusiv cele privind împrejmuirea, parte a cererii de sprijin, precum și cele asumate prin semnarea angajamentului, se vor aplica prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare. Modul de stabilire a valorilor pentru debitele constituite ca urmare a constatării unor nereguli sunt descrise în anexa nr. 2 la ordin. Valoarea acestor debite nu va putea să implice mai mult decât retragerea totală a sprijinului acordat. (la 12-04-2021,
Teza a II-a de la al doilea paragraf al Punctului 7, Secțiunea a 3-a , Capitolul II a fost modificată de Litera e), Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 81 din 7 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 378 din 12 aprilie 2021
)
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x