de ajutor de stat pentru dezvoltarea regională prin sprijinirea investiţiilor în turism din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013(actualizată până la data de 26 octombrie 2009*)
–––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 26 octombrie 2009 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor––––-Notă C.T.C.E. Piatra Neamţ:A se vedea şi art. II din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009, care prevede: „Cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se acordă prefinanţare în procent de maximum 35% din valoarea totală a finanţării ce poate fi acordată beneficiarului conform contractului, până la data de 31 decembrie 2010, numai pentru contractele de finanţare încheiate după intrarea în vigoare a prezentului ordin”. +
Capitolul IBaza legală +
Articolul 1Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în turism, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutorul naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006, denumit în continuare Regulament. +
Articolul 2Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu prevederile următoarelor acte normative:a) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare; … b) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361 din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003; … c) Decizia Comisiei Europene C(2007)3.470 din 12 iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional regional 2007-2013 (POR). … +
Articolul 3Prezenta schemă de ajutor de stat este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament. +
Capitolul IINecesitatea implementării schemei +
Articolul 4(1) Având în vedere potenţialul diversificat al resurselor naturale ale României, valorificarea turistică a acestora reprezintă o sursă importantă pentru dezvoltarea economică a multor zone ale ţării. … (2) Îmbunătăţirea infrastructurii şi a serviciilor turistice de cazare şi agrement constituie o prioritate a POR, întrucât pot conduce la crearea unor standarde adecvate practicării turismului şi pot avea un impact pozitiv asupra dezvoltării turismului în toate regiunile României şi implicit asupra creşterii numărului locurilor de muncă în acest sector. Prin implementarea proiectelor de investiţii în infrastructura de turism se estimează că vor fi create aproximativ 200 de locuri de muncă. … (3) Cele mai importante oportunităţi pentru dezvoltarea turismului pe termen scurt sunt date de turismul de nişă (turismul ecvestru, speoturismul, turismul de aventură, turismul memorial-istoric, turismul de pelerinaj, turismul de afaceri etc.), bazat pe resursele naturale şi culturale, şi anume: staţiuni balneare, areale silvice, arii naturale protejate, zone care oferă posibilitatea practicării sporturilor de iarnă etc. … (4) Ţinând cont şi de evoluţiile globale ale pieţei turistice, este absolut necesară creşterea standardelor de calitate a structurilor de agrement turistic, care furnizează facilităţile de petrecere a timpului liber. … ––––Alin. (4) al art. 4 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009. +
Articolul 5Obiectivul schemei de ajutor de stat constă în realizarea unei dezvoltări locale şi regionale durabile prin:a) valorificarea resurselor naturale în scop turistic; … ––––Lit. a) a art. 5 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.b) crearea/extinderea structurilor de agrement turistic, în vederea creşterii numărului de turişti, a duratei sejurului şi diversificării serviciilor turistice. … +
Capitolul IIIDefiniţii +
Articolul 6În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:1. întreprinderea reprezintă orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu prevederile Recomandării CE nr. 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124/2003, denumită în continuare Recomandarea CE 361/2003.2. categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) este formată din întreprinderi care au sub 250 de angajaţi şi a căror cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al căror rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;3. microîntreprinderea este definită ca fiind o întreprindere care are sub 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 2 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;4. întreprinderea mică este definită ca fiind o întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;5. întreprinderea mijlocie este definită ca fiind o întreprindere care are sub 250 angajaţi şi a cărei cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;6. unităţi administrativ-teritoriale – consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, ca autorităţi deliberative, primarii ca autorităţi executive, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autorităţi ale administraţiei publice locale, pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale, orăşeneşti şi municipale, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean – în conformitate cu prevederile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;7. investiţia iniţială este definită ca fiind:a) o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentală a procesului global de producţie a unei unităţi existente; sau … b) achiziţionarea unor active, în corelaţie directă cu un amplasament de producţie, în cazul în care amplasamentul respectiv este închis sau ar fi fost închis în condiţiile în care nu ar fi fost cumpărat, iar activele au fost achiziţionate de către un investitor independent. … Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiţie iniţială. Investiţia de înlocuire nu este considerată investiţie iniţială;8. active corporale sunt terenuri, clădiri şi instalaţii/ echipamente/utilaje;9. active necorporale sunt activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;10. costuri eligibile sunt costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;11. începerea lucrărilor înseamnă fie începerea lucrărilor de construcţie, fie prima comandă fermă de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;12. intensitatea ajutorului reprezintă valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiei;13. contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilă a proiectului reprezintă diferenţa dintre totalul costurilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţării nerambursabile acordate;14. asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt structuri de cooperare cu personalitate juridică, de drept privat, înfiinţate, în condiţiile legii, de unităţile administrativ-teritoriale pentru realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a unor servicii publice, în conformitate cu prevederile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;15. rata de actualizare este rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;16. regiunile de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi fără personalitate juridică, corespunzătoare diviziunilor de nivel NUTS II în Nomenclatorul Unităţilor Statistice Teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;17. autoritatea responsabilă pentru implementarea acestei scheme este Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), prin intermediul Autorităţii de management create la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului operaţional regional (AMPOR);18. Programul operaţional regional 2007-2013 (POR) reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeană, care implementează printr-un set de priorităţi coerente strategia naţională de dezvoltare regională a Cadrului naţional strategic de referinţă. +
Capitolul IVDomeniul de aplicare +
Articolul 7Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică tuturor celor 8 regiuni de dezvoltare ale României. +
Articolul 8Sub incidenţa acestei scheme de ajutor de stat intră entităţile care desfăşoară activitate economică în domeniul turismului, în conformitate cu prevederile Ordinului Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităţilor din economia naţională CAEN, astfel:– secţiunea I – Hoteluri şi restaurante, cu excepţia grupei 562 "Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie";– secţiunea R – Activităţi de spectacole, culturale şi recreative, respectiv: clasa 9104 "Activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale", precum şi grupele: 931 "Activităţi sportive", 932 "Alte activităţi recreative şi distractive". +
Articolul 9Nu se acordă sprijin financiar în cadrul schemei următoarelor obiective: reducerea permanentă sau periodică a cheltuielilor de exploatare ale operatorilor economici; susţinerea activităţilor de export către ţări terţe sau state membre, mai precis ajutoarele legate de cantitatea exportată, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli curente legate de activităţile de export; utilizarea cu precădere a produselor naţionale în dauna produselor importate. +
Capitolul VBeneficiarii ajutorului de stat +
Articolul 10(1) Beneficiarii acestei scheme de ajutor de stat sunt: … – unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) definite conform Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;– asociaţii de dezvoltare intercomunitară constituite conform prevederilor Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată;– parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale);– parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi ONG-uri;– IMM-uri din domeniul turismului şi/sau activităţi conexe.(2) Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în domeniul turismului trebuie să respecte următoarele condiţii: … a) Întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul turismului trebuie să fie înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, ori în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.041/1990 privind înfiinţarea societăţilor comerciale pe acţiuni în turism, cu modificările ulterioare, şi să îşi desfăşoare activitatea în România. … b) Indiferent de forma juridică de organizare, să nu se afle în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, închidere operaţională, dizolvare şi să nu aibă activităţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege. … c) abrogată; … ––––Lit. c) a alin. (2) al art. 10 a fost abrogată de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.d) Să nu poată fi considerat ca fiind "firmă în dificultate", în conformitate cu Liniile directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004. … e) Solicitantul trebuie să facă dovada capacităţii de finanţare; în cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplică şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor. … f) Solicitantul sau oricare dintre parteneri dovedeşte calitatea de proprietar al clădirii şi al terenului sau faptul că are în concesiune clădirea şi terenul care fac obiectul proiectului, pe o perioadă de 5 ani de la încheierea operaţiunii sau de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006 care stabileşte reglementările generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune; în cazul unităţilor administrativ-teritoriale, autorităţi ale administraţiei publice locale, acestea au calitatea de proprietar sau de administrator al clădirii şi al terenului ori au în concesiune clădirea şi terenul care fac obiectul proiectului pe o perioadă de 5 ani de la încheierea operaţiunii, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006 care stabileşte reglementările generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune. … ––––Lit. f) a alin. (2) al art. 10 a fost modificată de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.g) Solicitantul trebuie să aibă capacitatea de a implementa proiectul. … h) Solicitantul cu statut de IMM trebuie să desfăşoare activitate în domeniul turismului şi/sau activităţi conexe de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare. … i) Solicitantul cu statut de organizaţie neguvernamentală, partener al unităţii administrativ-teritoriale, trebuie să desfăşoare activităţi în domeniul turismului şi/sau activităţi conexe, conform statutului, şi să aibă o vechime în acest domeniu de activitate de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare. … j) abrogată; … ––––Lit. j) a alin. (2) al art. 10 a fost abrogată de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.k) Solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. … ––––Lit. k) a alin. (2) al art. 10 a fost modificată de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.l) Solicitantul îndeplineşte condiţiile stipulate în Regulament. … ––––Lit. l) a alin. (1) al art. 10 a fost introdusă de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.m) Indiferent de forma juridică de organizare, solicitanţii trebuie să îndeplinească condiţiile de eligibilitate stabilite prin art. 93 şi 94 şi din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene. … ––––Lit. m) a alin. (1) al art. 10 a fost introdusă de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.(3) Pentru aplicarea dispoziţiilor prevăzute în art. 93 alin. (1) lit. d) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002, solicitantul nu se încadrează, din punct de vedere al obligaţiilor de plată restante la bugetele publice, în una dintre situaţiile de mai jos: … a) obligaţiile de plată nete depăşesc 1/12 din totalul obligaţiilor datorate în ultimele 12 luni, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală; … b) obligaţiile de plată depăşesc 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de autorităţile administraţiei publice locale. … ––––Alin. (3) al art. 10 a fost introdus de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009. +
Articolul 11Solicitanţii care sunt subiectul unei proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au fost restituite în integralitate, împreună cu dobânzile aferente. +
Articolul 12Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:1. proiectul să reprezinte investiţii iniţiale în sensul Regulamentului şi să fie realizat pe teritoriul României;2. proiectul se implementează în localităţi din mediul urban, în staţiuni turistice balneare, climatice şi balneoclimatice (localizate atât în mediul rural, cât şi în mediul urban), iar în localităţi din mediul rural numai pentru proiecte cu valori mai mari de 6.400.000 RON;––––Pct. 2 al art. 12 a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.3. activităţile propuse spre finanţare în cadrul proiectului nu au fost finanţate din fonduri publice sau, după caz, din surse private în ultimii 5 ani şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare ori, după caz, de fonduri private;4. abrogat.––––Pct. 4 al art. 12 a fost abrogat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.5. durata de implementare a proiectului nu depăşeşte data de 31 iulie 2015;––––Pct. 5 al art. 12 a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.6. abrogat.––––Pct. 6 al art. 12 a fost abrogat de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009.7. proiectul respectă legislaţia în domeniul egalităţii de şanse, protecţiei mediului, eficienţei energetice, ajutorului de stat şi achiziţiilor publice;8. investiţia iniţială trebuie să fie menţinută pe o durată de minimum 5 ani, cu excepţia beneficiarilor care se încadrează în categoria IMM-urilor – minimum 3 ani, de la finalizarea proiectului de investiţie;9. obiectivul propus pentru finanţare va fi inclus total sau parţial în circuitul public. +
Capitolul VIModalităţi de acordare a ajutorului de stat +
Articolul 13În cadrul prezentei scheme, ajutorul de stat se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului şi este actualizat folosindu-se o rată egală cu rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului de stat.Finanţarea proiectelor va fi diferenţiată pe categorii de beneficiari, după cum urmează:1. Unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale); asociaţii de dezvoltare intercomunitară; parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale); parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi organizaţii neguvernamentale:a) finanţare nerambursabilă din fonduri structurale, în proporţie de maximum 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti – Ilfov care beneficiază de o intensitate maximă de 40% din cheltuielile eligibile ale proiectului; … b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 50%, respectiv 60%. … În conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003 „o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25% sau mai mult din capitalul sau drepturile de vot ale acesteia sunt controlate direct sau indirect, individual sau în comun, de una sau mai multe organisme publice, cu excepţia autorităţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori”.Prin urmare, entităţilor prezentate la pct. 1 care au un buget anual mai mare de 10 milioane euro şi mai mult de 5.000 locuitori li se aplică intensitatea pentru întreprinderile mari, respectiv 50% pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti – Ilfov, unde intensitatea aplicabilă este de 40%.2. Întreprinderi mijlocii din domeniul turismului şi/sau activităţilor conexe:a) finanţare nerambursabilă din fonduri structurale, în proporţie de maximum 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti – Ilfov, care beneficiază de o intensitate maximă de 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului; … b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 40%, respectiv 50%. … 3. Întreprinderi mici şi microîntreprinderi din domeniul turismului şi/sau activităţilor conexe; unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori):a) finanţare nerambursabilă din fonduri structurale, în proporţie de maximum 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti – Ilfov, care beneficiază de o intensitate maximă de 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului; … b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 30%, respectiv 40%. … +
Articolul 14Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din măsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de măsuri. +
Capitolul VIIActivităţi şi cheltuieli eligibile +
Articolul 15Activităţile eligibile pentru această schemă se încadrează în următoarele două mari tipuri de activităţi:a) crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii turistice de agrement şi a utilităţilor conexe; … b) crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii necesare valorificării resurselor naturale cu potenţial turistic şi a utilităţilor conexe. … ––––-Art. 15 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009. +
Articolul 15^1Nu sunt eligibile pentru finanţare proiecte care includ activităţi efectuate asupra structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi funcţiuni de alimentaţie.––––Art. 15^1 a fost introdus de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009. +
Articolul 16(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clădiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale, numai dacă sunt incluse în valoarea activului şi se regăsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizări corporale şi necorporale respective. Pentru unităţile administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale), parteneriatele între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi parteneriatele între unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale) şi organisme neguvernamentale, nonprofit, cu personalitate juridică, cheltuielile eligibile sunt determinate luându-se în considerare şi taxa pe valoarea adăugată aferentă acestora. … (2) Activele achiziţionate trebuie să fie noi. Pentru întreprinderile mari, aceste costuri sunt eligibile numai în limita a 50% din totalul cheltuielilor de investiţii eligibile ale proiectului. … (3) În cadrul schemei se finanţează exclusiv proiecte care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt eligibile proiectele care reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente, iar lucrările de modernizare trebuie să conducă la creşterea valorii adăugate a acestora. … (4) Nu se finanţează acele proiecte a căror implementare a fost deja demarată de beneficiar înainte de semnarea contractului de finanţare. … (5) Pentru a fi incluse în investiţia iniţială, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: … a) să fie utilizate în exclusivitate în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional; … b) să fie considerate active amortizabile; … c) să fi fost achiziţionate de la terţi, în condiţii de piaţă; … d) să fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi să rămână în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, calculată din momentul în care investiţia a fost finalizată, cu excepţia IMM-urilor – minimum 3 ani, şi să fie utilizate pentru derularea operaţiunii finanţate. … +
Capitolul VIIIDurata de aplicare a schemei +
Articolul 17Schema de ajutor de stat este valabilă pentru perioada 2008-2010. +
Capitolul IXBugetul schemei +
Articolul 18Valoarea maximă estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 252,97 milioane euro, din care 231,01 milioane euro din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR) şi 21,96 milioane euro de la bugetul de stat.Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor alocate se prezintă astfel:┌──────────┬──────────────────────┬──────────────────────────┐│ Anul │Sume alocate din FEDR │ Sume alocate de la ││ │ (milioane euro) │bugetul de stat (milioane ││ │ │ euro) │├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────────┤│ 2009 │ 72,87 │ 6,93 │├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────────┤│ 2010 │ 32,47 │ 3,09 │├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────────┤│ 2011 │ 34,52 │ 3,28 │├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────────┤│ 2012 │ 41,16 │ 3,91 │├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────────┤│ 2013 │ 49,99 │ 4,75 │├──────────┼──────────────────────┼──────────────────────────┤│ Total │ 231,01 │ 21,96" │└──────────┴──────────────────────┴──────────────────────────┘––––Art. 18 a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009. +
Articolul 19Numărul estimat al beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat este de 100. +
Capitolul XRegula de cumul +
Articolul 20Regulile privind cumulul ajutoarelor se aplică în cazul în care se acordă măsuri de natura ajutorului de stat aceluiaşi beneficiar, indiferent de sursa de provenienţă a acestora, respectiv surse locale, regionale, naţionale sau comunitare, pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile. În această situaţie, intensitatea ajutorului trebuie să se încadreze în valorile maxime admisibile prevăzute pentru regiunea în care sunt acordate, în conformitate cu Harta ajutoarelor regionale pentru România în perioada 2007 – 2013, aprobată de Comisia Europeană. +
Articolul 21Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă nu se cumulează cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunităţilor Europene, şi nici cu ajutoarele de minimis acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul stabilit în prezenta schemă de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit în prezenta schemă trebuie respectat, indiferent dacă finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare. +
Articolul 22Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor de stat prezintă o declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri eligibile. Autoritatea responsabilă va monitoriza sumele pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă. +
Articolul 23Ajutorul de stat se calculează pe baza investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea intensităţii maxime stabilite pentru regiunea respectivă. +
Capitolul XIProcedura de implementare a schemei +
Articolul 24MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, asigură respectarea procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007. +
Articolul 25Pentru a beneficia de ajutorul de stat prevăzut de această schemă, solicitanţii depun la sediul organismului intermediar din cadrul Agenţiei pentru dezvoltare regională din regiunea în care se va implementa proiectul o cerere de finanţare, împreună cu documentele stabilite în Ghidul solicitantului, în vederea parcurgerii etapelor procesului de evaluare şi selecţie, după cum urmează:a) verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii; … b) evaluarea tehnică şi financiară. … ––––Art. 25 a fost modificat de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. 750 din 23 septembrie 2009 publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 5 octombrie 2009. +
Articolul 26Ajutorul de stat se acordă numai după parcurgerea etapelor prevăzute la art. 25 şi după constatarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. În situaţia în care lucrările au început anterior semnării contractului de finanţare, întregul proiect nu este eligibil. +
Articolul 27MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, furnizează Consiliului Concurenţei o fişă de informare completată potrivit anexei nr. 1 la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, în vederea transmiterii la Comisia Europeană, în maximum 20 de zile lucrătoare de la aprobarea schemei prin ordin al ministrului. +
Capitolul XIIReguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea +
Articolul 28În vederea asigurării transparenţei şi a monitorizării ajutoarelor de stat, la nivel european şi naţional, MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme, are obligaţia să păstreze evidenţe detaliate referitoare la alocările individuale acordate către beneficiari, pe o perioadă de minimum 10 ani de la acordarea ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie să includă toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat. +
Articolul 29MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia să furnizeze informaţii necesare pentru verificarea respectării prevederilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisă a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrătoare. +
Articolul 30MDLPL, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite raportarea anuală Consiliului Concurenţei privind implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, precum şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004. +
Articolul 31MDLPL monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei şi pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii, MDLPL întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare. +
Capitolul XIIIDispoziţii finale +
Articolul 32Textul schemei şi Ghidul solicitantului se publică integral pe pagina de internet a Programului operaţional regional, la adresele:http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID şihttp://www.inforegio.ro/index.php?page=PUBLICATIONS_ GUIDE_DOC–-