SCHEMĂ din 12 octombrie 2016

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 811 din 14 octombrie 2016
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMĂ 12/10/2016
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.044 din 12 octombrie 2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 811 din 14 octombrie 2016.
 + 
I. 
Dispoziții generale
 + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis denumită "Diaspora Start Up", aferentă Programului operațional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 3 "Locuri de muncă pentru toți", obiectivul specific 3.7 "Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană".(2)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se face cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.(3)Prezenta schemă se aplică pe teritoriul României, în regiunile mai puțin dezvoltate, și anume Centru, Sud-Est, Sud Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest și Sud-Vest Oltenia.(4)Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
 + 
II. 
Baza legală
 + 
Articolul 2Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a)Programul operațional Capital uman 2014-2020;b)Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;c)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare;d)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
III. 
Definiții
 + 
Articolul 3(1)În sensul prezentei scheme, următorii termeni se folosesc cu următoarele înțelesuri:a)administrator al schemei de minimis – persoană juridică delegată de către furnizor să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de minimis în numele furnizorului. În cadrul schemei de ajutor de minimis «Diaspora Start Up», administratorii schemei de minimis sunt administratorii de schemă de antreprenoriat sau entități juridice din componența administratorilor de schemă de antreprenoriat responsabile cu derularea de proceduri în domeniul ajutorului de minimis;b)administrator al schemei de antreprenoriat – entitate publică sau privată care implementează, în calitate de beneficiar al finanțării nerambursabile, un proiect integrat finanțat prin axa prioritară 3 «Locuri de muncă pentru toți», obiectivul specific 3.7 «Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană», proiect în cadrul căruia se atribuie ajutoare de minimis pentru înființarea de start up-uri, cu respectarea condițiilor impuse în cadrul acestei scheme de ajutor de minimis și detaliate în Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up»;c)beneficiar de ajutor de minimis – întreprinderile cărora li se acordă ajutor de minimis, prin intermediul administratorilor schemei de minimis, în baza contractelor de subvenție încheiate cu aceștia, în cadrul proiectelor finanțate prin POCU 2014-2020, axa prioritară 3 «Locuri de muncă pentru toți», obiectivul specific 3.7 «Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană», ajutor de minimis;d)beneficiarul finanțării nerambursabile – are înțelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului și în Regulamentul (UE) nr. 223/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, respectiv semnatarul contractului de finanțare cu Autoritatea de management pentru POCU (AM POCU)/organismele intermediare regionale pentru POCU (OIR POCU);e)comercializarea produselor agricole^1 – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;^1 Conform art. 2 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.f)contract de finanțare – actul juridic supus regulilor de drept public semnat între AM/OI POCU, pe de o parte, și beneficiarul finanțării nerambursabile, respectiv administratorul schemei de antreprenoriat, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării operațiunilor în cadrul POCU 2014-2020;g)contract de subvenție – actul juridic semnat între administratorul schemei de ajutor de minimis și beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării măsurilor finanțate prin prezenta schemă de ajutor de minimis;h)furnizor de ajutor de minimis – Ministerul Fondurilor Europene, prin AM POCU/OIR POCU;i)întreprindere^2 – orice formă de organizare a unei activități economice, autorizată potrivit legilor în vigoare să facă activități de producție, comerț sau prestări de servicii, în scopul obținerii de venituri, în condiții de concurență, respectiv: ^2 Conform art. 2 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.(i)societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;(ii)societăți cooperative, reglementate de Legea nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare;(iii)asociații și fundații, cooperative agricole și societăți agricole care desfășoară activități economice;j)întreprinderea unică^3 – include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:^3 Conform art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate «întreprinderi unice»;k)My SMIS^4 – sistemul IT prin care potențialii beneficiari din România pot solicita bani europeni pentru perioada de programare 2014-2020;^4 Conform site-ului Ministerului Fondurilor Europene, http://www.fonduri-ue.ro/mysmis.l)prelucrarea produselor agricole^5 – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;^5 Conform art. 2 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.m)produse agricole^6 – produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013^7;^6 Conform art. 2 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.^7 Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului.n)rata de actualizare – rata de referință stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe pagina web a Comisiei Europene.(2)Administratori ai schemei de antreprenoriat pot fi, cu respectarea prevederilor Ghidului solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up», următoarele categorii:a)furnizori de formare profesională continuă autorizați, publici și privați;b)organizații sindicale și patronate;c)membri ai comitetelor sectoriale și comitete sectoriale cu personalitate juridică;d)autorități ale administrației publice locale (unități administrativ-teritoriale);e)asociații profesionale;f)camere de comerț și industrie;g)ONG-uri;h)universități;i)Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat și instituții/agenții/organizații subordonate/coordonate de acesta; sau parteneriate între categoriile mai sus menționate, caz în care administratorul schemei antreprenoriat este parteneriatul în ansamblu.(3)Administratorii schemelor de antreprenoriat sunt selectați de către Ministerul Fondurilor Europene, ca furnizor al schemei de minimis, pe baza unei proceduri competitive, transparente și nediscriminatorii, în conformitate cu prevederile următoarelor documente:a)Metodologia de verificare, evaluare și selecție a proiectelor POCU, aprobată de Comitetul de monitorizare a Programului operațional Capital uman;b)Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020;c)Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up».(la 25-09-2019,
Articolul 3 din Punctul III. a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 1.626 din 12 septembrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 septembrie 2019
)
 + 
IV. 
Obiectivul schemei
 + 
Articolul 4Obiectivul prezentei scheme îl constituie acordarea de sprijin financiar nerambursabil pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi în cele 7 regiuni mai puțin dezvoltate ale României, cu excepția regiunii București-Ilfov .(la 09-10-2017,
Articolul 4 din Punctul IV. a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 5.976 din 18 septembrie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 09 octombrie 2017
)
 + 
V. 
Domeniul de aplicare
 + 
Articolul 5(1)Prezenta schemă de minimis se aplică întreprinderilor înființate ca urmare a sprijinului acordat pentru deschiderea unei afaceri prin proiectele finanțate în cadrul apelului privind obiectivul specific 3.7 "Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană".(2)Prezenta schemă de minimis nu se aplică:a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;(la 09-10-2017,
Sintagma „Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură a fost înlocuită de Articolul II ORDINUL nr. 5.976 din 18 septembrie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 09 octombrie 2017)
)
b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:– atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor în cauză achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile în cauză;– atunci când ajutorul este condiționat de transferarea lui parțială sau integrală către producătorii primari;d)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate;f)ajutoarelor acordate pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri.
 + 
VI. 
Condiții de eligibilitate pentru activități
 + 
Articolul 6În cadrul prezentei scheme sunt eligibile pentru acordarea ajutorului de minimis, conform Ghidului solicitantului – Condiții specifice "Diaspora Start Up" din cadrul Programului operațional Capital uman, axa prioritară 3 "Locuri de muncă pentru toți", obiectivul specific 3.7 "Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană", activitățile care respectă cumulativ următoarele condiții:a)au ca scop înființarea și dezvoltarea afacerilor selectate conform Ghidului solicitantului – Condiții specifice "Diaspora Start Up";b)respectă condițiile de înființare și dezvoltare definite în Ghidul solicitantului – Condiții specifice "Diaspora Start Up";c)sunt realizate de întreprinderile nou-înființate în cadrul proiectelor finanțate prin Ghidul solicitantului – Condiții specifice "Diaspora Start Up".
 + 
VII. 
Condiții de eligibilitate pentru beneficiari
 + 
Articolul 7Pot beneficia de facilitățile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)sunt legal constituite în România și își desfășoară activitatea în România;b)reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus în ultimii 3 ani unei condamnări pronunțate printr-o hotărâre judecătorească definitivă, din motive profesionale sau etic-profesionale;c)reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru fraudă, corupție, implicare în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;d)reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informații false;e)sunt direct responsabile de pregătirea și implementarea planului de afaceri și nu acționează ca intermediari pentru proiectul propus a fi finanțat;f)nu au fost subiectul unei decizii/unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis a Comisiei Europene/al unui alt furnizor de ajutor sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța a fost integral recuperată, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;g)respectă condițiile prevăzute în Ghidul solicitantului – Condiții specifice "Diaspora Start Up", respectiv:– angajarea a minimum două persoane în cadrul afacerii finanțate prin schema de minimis;– asigurarea funcționării întreprinderii sprijinite prin schema de minimis pe o perioadă de minimum 12 luni pe durata implementării proiectului aferent contractului de finanțare;– asigurarea perioadei de sustenabilitate de minimum 6 luni, în care beneficiarul să asigure continuarea funcționării afacerii, inclusiv cu obligația menținerii locurilor de muncă;– respectarea obiectivelor asumate prin planul de afaceri aprobat în cadrul proiectului.Persoanele care înființează întreprinderi trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)intenționează să înființeze o afacere nonagricolă în mediul urban;b)își au reședința sau domiciliul în mediul rural sau în cel urban, într-una dintre cele 7 regiuni mai puțin dezvoltate ale României, respectiv Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia, Centru, Sud-Est sau Sud Muntenia;c)își au reședința sau domiciliul în regiunea în care se implementează proiectul;d)au vârsta minimă 18 ani;e)posedă cetățenia română;f)fac dovada domiciliului sau rezidenței în străinătate în ultimele 12 luni până la momentul înscrierii în grupul-țintă;g)demonstrează experiența antreprenorială prin documente de înființare a unei societăți comerciale în străinătate, precum și prin documente care să ateste experiența specifică în domeniul în care doresc să inițieze o afacere prin intermediul programului;saudemonstrează capacitatea tehnică și profesională prin: contract de muncă, contract de colaborare etc. în domeniul în care doresc să inițieze o afacere prin intermediul programului;saudemonstrează expertiza prin documente, recunoscute de statul român, care să ateste finalizarea studiilor de specializare în cadrul unor instituții de învățământ superior din străinătate, precum și alte documente ce atestă certificări/formări ca urmare a unor cursuri de scurtă durată în domeniul în care doresc să inițieze o afacere prin intermediul programului.
 + 
VIII. 
Calcularea plafonului de minimis și întreprinderea unică
 + 
Articolul 8(1)Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită la art. 3 alin. (1) lit. f).(2)Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăși echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale sau comunitare.(3)Atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.(4)Solicitanții care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt definite conform prezentei scheme, pot beneficia de finanțare pentru sectoarele eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități.(5)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(6)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau în mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(7)În sensul plafoanelor prevăzute la alin. (3), ajutoarele se exprimă ca grant în numerar. Toate sumele utilizate sunt brute, mai precis înainte de deducerea impozitelor sau a taxelor. În cazul în care ajutorul este acordat sub altă formă decât cea a unui grant, valoarea ajutorului este egală cu echivalentul subvenție brută al ajutorului. Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.(8)În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul relevant prevăzut la alin. (2), nicio parte a respectivelor ajutoare noi nu poate beneficia de dispozițiile prezentului regulament.
 + 
IX. 
Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis
 + 
Articolul 9(1)Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei scheme constau în finanțare nerambursabilă din fonduri comunitare și naționale.(2)Furnizorul schemei de ajutor de minimis lansează cererea de propuneri de proiecte, evaluează proiecte pe baza condițiilor de eligibilitate și de selecție conform Metodologiei de verificare, evaluare și selecție a proiectelor POCU, aprobată de Comitetul de monitorizare a Programului operațional Capital uman, documentului «Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020», Ghidului solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up» și selectează beneficiarii de finanțare nerambursabilă.(la 25-09-2019,
Articolul 9 din Punctul IX. a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 1.626 din 12 septembrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 septembrie 2019
)
 + 
Articolul 9^1(1)Atribuțiile Ministerului Fondurilor Europene, prin AM POCU, sunt:a)elaborarea Ghidului solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up», însoțit de schema de ajutor de minimis «Diaspora Start Up» și lansarea apelului de propuneri de proiecte aferent, după avizarea schemei de ajutor de minimis de către Consiliul Concurenței;b)delegarea atribuțiilor privind evaluarea și contractarea cererilor de finanțare aferente apelului de propuneri de proiecte «Diaspora Start Up», precum și implementarea schemei de ajutor de minimis către OIR POCU;c)recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau a ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condițiilor de acordare. Această atribuție poate fi delegată către OIR POCU;d)păstrarea evidențelor detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis.(2)Atribuțiile OIR POCU sunt:a)semnarea contractelor de finanțare cu beneficiarii de finanțare nerambursabilă, care devin administratori ai schemei de ajutor de minimis;b)validarea respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013;c)monitorizarea permanentă a ajutoarelor de minimis acordate, aflate în derulare, și dispunerea măsurilor care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin schema de ajutor de minimis sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv;d)păstrarea evidențelor detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis:e)recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau a ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condițiilor de acordare.(la 25-09-2019,
Punctul IX. a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.626 din 12 septembrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 septembrie 2019
)
 + 
Articolul 9^2Atribuțiile administratorilor schemei de ajutor de minimis sunt:a)identificarea potențialilor beneficiari de ajutor de minimis prin organizarea de concursuri de planuri de afaceri, care vor fi supuse aprobării unui juriu. Juriul va include reprezentanți ai mediului de afaceri și ai patronatelor din aria de implementare a proiectului, cu respectarea principiilor de incompatibilitate și confidențialitate. Acordarea ajutorului de minimis va fi condiționată de înființarea legală a întreprinderii. Juriul va evalua și va selecta planurile de afaceri pe baza unei metodologii aprobate de Ministerul Fondurilor Europene și incluse în cadrul cererii de finanțare înaintate de administratorul schemei de antreprenoriat, care va asigura principii și criterii transparente și nediscriminatorii, în cadrul unui proces care va viza minimum următoarele elemente:(i)descrierea afacerii și a strategiei de implementare a planului de afaceri (obiective, activități, rezultate, indicatori);(ii)analiza SWOT a afacerii;(iii)schema organizatorică și politica de resurse umane;(iv)descrierea produselor/serviciilor/lucrărilor care fac obiectul afacerii;(v)analiza pieței de desfacere și a concurenței;(vi)strategia de marketing;(vii)proiecții financiare privind afacerea.b)asigurarea respectării de către beneficiarul ajutorului de minimis a condițiilor de eligibilitate, în conformitate cu regulile stabilite în prezenta schemă și în Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up»;c)verificarea respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 și transmiterii documentelor justificative către furnizorul schemei de ajutor de minimis pentru validare;d)semnarea cu beneficiarii de ajutor de minimis a contractele de subvenție, în baza cărora se acordă ajutorul de minimis, după primirea validării de la furnizor conform art. 9^1 alin. (2) lit. b);e)realizarea plății sumelor aferente ajutorului de minimis către beneficiarii ajutorului de minimis în conformitate cu planurile de afaceri selectate și cu normele legale aplicabile;f)raportarea către furnizorul de ajutor de minimis a tuturor datelor și informațiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;g)monitorizarea ajutorului de minimis acordat pe toată durata contractului de subvenție;h)monitorizarea respectării regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului de minimis, respectiv: continuarea funcționării afacerii, inclusiv menținerea locurilor de muncă create, pe o perioadă de minimum 6 luni de la finalizarea perioadei obligatorii de funcționare a afacerii;i)păstrarea împreună cu furnizorul și beneficiarul a evidențelor detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis.(la 25-09-2019,
Punctul IX. a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.626 din 12 septembrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 septembrie 2019
)
 + 
Articolul 9^3(1)Drepturile și obligațiile beneficiarilor de ajutor de minimis sunt:a)beneficiarul ajutorului de minimis are dreptul de a primi ajutorul de minimis pentru implementarea planului de afaceri selectat, în condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis și în Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up»;b)pentru a beneficia de ajutor de minimis, beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a implementa planul de afaceri selectat și de a asigura sustenabilitatea activităților în condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis și în Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Diaspora Start Up»;c)beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a raporta furnizorului schemei de ajutor de minimis/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;d)beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a restitui, după caz, parțial sau total, valoarea ajutorului de minimis primit în situația nerespectării condițiilor de acordare și utilizare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă.(2)Constituie motive de restituire integrală a ajutorului de minimis primit:a)nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;b)nerespectarea țintelor indicatorilor privind numărul de locuri de muncă asumate prin planul de afaceri, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitatului – Condiții specifice «Diaspora Start Up». Beneficiarii ajutorului de minimis au obligația menținerii locurilor de muncă nou-create în numărul și pe durata menționate în Ghidul solicitatului – Condiții specifice «Diaspora Start Up».(3)Constituie motive de restituire parțială a ajutorului de minimis primit efectuarea unor cheltuieli care nu respectă prevederile art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare.(4)Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere pe parcursul a 3 ani fiscali, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, momentul acordării ajutorului de minimis se consideră data semnării contractului de subvenție.(5)Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declarație de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanțare, precum și în anul fiscal curent, până la depunerea cererii de finanțare, respectiv încheierea contractului de subvenție, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.(6)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Ajutoarele de minimis acordate în condițiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la art. 8 alin. (2).(7)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis acordate pentru aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depășește intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.(8)Ajutoarele de minimis aferente prezentei scheme care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.(9)Valoarea maximă a subvenției acordate fiecărei întreprinderi nou-înființate în baza planului de afaceri aprobat este de 40.000 euro, reprezentând maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile.(10)Ajutorul de minimis se va transfera către beneficiarul de ajutor de minimis în două tranșe, după cum urmează:a)o tranșă inițială de maximum 75% din valoarea ajutorului de minimis, așa cum a fost acesta aprobat în cadrul planului de afaceri și al contractului de subvenție încheiat;b)o tranșă finală reprezentând diferența până la valoarea totală a ajutorului de minimis, după ce beneficiarul ajutorului de minimis face dovada că a realizat din activitatea curentă, în termenul de 12 luni aferent etapei a II-a, venituri reprezentând minimum 30% din valoarea tranșei inițiale. În cazul în care acest termen nu este respectat, tranșa finală nu se mai acordă.(la 25-09-2019,
Punctul IX. a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.626 din 12 septembrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 septembrie 2019
)
 + 
Articolul 10Activitățile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanțate numai dacă au fost inițiate după semnarea contractului de subvenție încheiat între administratorul schemei de minimis și beneficiarul ajutorului de minimis.
 + 
X. 
Cheltuieli eligibile
 + 
Articolul 11Cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme sunt următoarele:

Descriere cheltuială eligibilă Categorie MySMIS Subcategorie MySMIS Subcategoria (descrierea cheltuielii) conține:
Taxe pentru înființarea întreprinderii Cheltuieli cu taxe/ abonamente/cotizații/ acorduri/autorizații necesare pentru implementarea proiectului: Cheltuieli cu taxe/ abonamente/cotizații/ acorduri/autorizații necesare pentru implementarea proiectului Taxe pentru înființarea de start-up-uri
Cheltuieli necesare înființării și dezvoltării întreprinderii Microgranturi Subvenții pentru start-up-uri Subvenții (microgranturi)pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat)

 + 
XI. 
Durata schemei
 + 
Articolul 12(1)Prezenta schemă se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2020, în limita fondurilor alocate, urmând ca plățile aferente să fie efectuate până la 31 decembrie 2023.(2)Semnarea contractelor de subvenție trebuie să se realizeze în cel mult 18 luni de la data de începere a proiectului.(la 09-10-2017,
Articolul 12 din Punctul XI. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 5.976 din 18 septembrie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 09 octombrie 2017
)
 + 
XII. 
Bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari
 + 
Articolul 13(1)Sursa de finanțare pentru prezenta schemă este Programul operațional Capital uman, axa prioritară 3 «Locuri de muncă pentru toți», obiectivul specific 3.7. «Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană».(2)Valoarea totală alocată pentru ajutorul de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 45.000.000 euro, echivalent în lei, din care 38,25 milioane euro contribuția UE din Fondul Social European și 6,75 milioane euro contribuția națională. (3)Alocarea estimativă a bugetului pe ani și pe surse de finanțare este următoarea:

An Total fonduri
Total Total fonduri publice Contribuție proprie
Contribuție națională Contribuție comunitară
Procent Valoare Procent Valoare Procent Valoare
2018 4.500.000 15% 675.000 85% 3.825.000 0% 0
2019 27.000.000 15% 4.050.000 85% 22.950.000 0% 0
2020 13.500.000 15% 2.025.000 85% 11.475.000 0% 0

(la 25-09-2019,
Alineatul (3) din Articolul 13 , Punctul XII. a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 1.626 din 12 septembrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 septembrie 2019
)
(la 09-10-2017,
Articolul 13 din Punctul XII. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 5.976 din 18 septembrie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 09 octombrie 2017
)
 + 
Articolul 14Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 1.150 de întreprinderi.(la 09-10-2017,
Articolul 14 din Punctul XII. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 5.976 din 18 septembrie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 09 octombrie 2017
)
 + 
XIII. 
Efecte și beneficii
 + 
Articolul 15Prin aplicarea prezentei scheme se vizează obținerea următoarelor efecte și beneficii:1.creșterea gradului de ocupare;2.dezvoltarea mediului antreprenorial prin înființarea de întreprinderi noi (start-upuri).
 + 
XIV. 
Reguli privind transparența
 + 
Articolul 16(1)Administratorul schemei de minimis va informa în scris beneficiarii ajutorului de minimis cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme și caracterul de minimis al acestuia, cu menționarea reglementărilor aplicabile.(2)Beneficiarii de ajutor de minimis vor permite publicarea pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene – Autoritatea de management pentru Programul operațional Capital uman, la adresa http://www.fonduri-ue.ro, a informațiilor privind activitățile finanțate din ajutorul de minimis acordat.(la 09-10-2017,
sintagma: Ministerului Fondurilor Europene a fost înlocuită de Articolul II din ORDINUL nr. 5.976 din 18 septembrie 2017, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 796 din 09 octombrie 2017
)
 + 
XV. 
Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de minimis, precum și sustenabilitatea măsurilor
 + 
Articolul 17Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, precum și cu legislația națională și comunitară aplicabilă. + 
Articolul 18(1)Furnizorul schemei de minimis are obligația de a înregistra schema de minimis în Registrul electronic al ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Furnizorul schemei de minimis are obligația de a înregistra în RegAS contractele de subvenție, ajutoarele de minimis plătite, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz.(3)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat*10), toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.Notă
*10) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
(4)În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la fața locului.(5)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenței valori estimative.(6)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
 + 
Articolul 19Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis. + 
Articolul 20Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligația de a pune la dispoziția furnizorului și a administratorului schemei de minimis, în formatul și în termenul solicitat de aceștia, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, respectiv a administratorului. + 
Articolul 21(1)În conformitate cu art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării schemei de ajutor de minimis.(2)În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.
 + 
XVI. 
Recuperarea ajutorului de minimis
 + 
Articolul 22(1)Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul schemei (AM POCU sau OIR POCU), conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Pentru aceasta, furnizorul schemei de ajutor elaborează metodologia de recuperare a ajutorului de minimis.(2)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(la 25-09-2019,
Articolul 22 din Punctul XVI. a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 1.626 din 12 septembrie 2019, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 septembrie 2019
)
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x