SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT ORIZONTAL din 2 iulie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 14 iulie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUHG 1349 11/11/2009
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 02/07/2008
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 718 din din 2 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial nr. 529 din 14 iulie 2008.
I.Introducere + 
Articolul 1Prezentul act instituie o schemă transparentă de ajutor de stat regional pentru investiții, denumită în continuare schemă, prin care se urmărește realizarea coeziunii economice și sociale între România și Uniunea Europeană și îmbunătățirea calității vieții locuitorilor prin promovarea dezvoltării durabile și a investițiilor în regiunile din România. + 
Articolul 2(1)Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiții potrivit prezentei scheme se face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 *1) pentru aplicarea art. 87 și 88 din Tratat privind ajutorul național regional pentru investiții, denumit în continuare Regulament.__________*1) Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302/2006.(2)Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele:a)Programul operațional sectorial "Creșterea competitivității economice"*2);__________*2) Programul operațional sectorial "Creșterea competitivității economice", aprobat prin Decizia Comisiei C (2007) 3.472/2007.b)Harta națională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013*3);__________*3) Harta națională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, aprobată prin Decizia N 2/07, publicată în J.O. C 73 din 30 martie 2007.c)Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Țărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) și Republica Bulgaria și România privind aderarea Republicii Bulgaria și a României la Uniunea Europeană*4), ratificat prin Legea nr. 157/2005, denumit în continuare Tratat de aderare.(3)Schema contribuie, de asemenea, la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări comunitare și naționale, precum și strategii și politici naționale:a)Directiva CE/32/2006 a Parlamentului European și a Consiliului privind eficiența energetică la utilizatorii finali și serviciile energetice*5);_________*5) Directiva CE/32/2006, publicată în J.O. L 114 din 27 aprilie 2007.b)Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările și completările ulterioare*6);________*6) Legea nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.c)Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei,*7)republicată;_________*7) Legea nr. 199/2000, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 27 noiembrie 2006.d)Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020*8);_________*8) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.e)Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naționale în domeniul eficienței energetice*9);_________*9) Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 și 160 bis din 24 februarie 2004.f)Hotărârea Guvernului nr. 541/2003 privind stabilirea unor măsuri pentru limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanți proveniți din instalații mari de ardere, cu modificările și completările ulterioare*10);_________*10) Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2003.g)Hotărârea Guvernului nr. 1.879/2006 pentru aprobarea Programului național de reducere progresivă a emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot, compuși organici volatili și amoniac*11);_________*11) Hotărârea Guvernului nr. 1.879/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 16 ianuarie 2007.h)Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea Planului național de acțiune privind schimbările climatice (PNASC)*12);_________*12) Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.i)Hotărârea Guvernului nr. 60/2008 pentru aprobarea Planului național de alocare privind certificatele de emisii de gaze cu efect de seră pentru perioadele 2007 și 2008-2012*13);_________*13) Hotărârea Guvernului nr. 60/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 126 și 126 bis din 18 februarie 2008.j)Directiva CE/2001/80 a Parlamentului European și a Consiliului privind limitarea emisiilor în aer ale anumitor poluanți proveniți din instalații mari de ardere*14)._________*14) Directiva CE/2001/80, publicată în J.O. L 309 din 27 noiembrie 2001; prezenta directivă este transpusă în legislația românească prin Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu modificările și completările ulterioare.
II.Obiectivul schemei + 
Articolul 3(1)Sprijinul financiar acordat operatorilor economici în cadrul prezentei scheme vizează realizarea de investiții inițiale în toate sectoarele industriale și în sectorul energetic, cu privire la activitățile de consum, respectiv producere a energiei electrice și termice, ceea ce contribuie la stimularea dezvoltării economice și creșterea coeziunii sociale a regiunilor în care sunt implementate. În conformitate cu Harta națională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, întregul teritoriu al României este eligibil pentru ajutor de stat regional în baza art. 87 alin. (3) lit. a) din Tratatul de instituire a Comunității Europene.(2)Realizarea investițiilor prevăzute de prezenta schemă contribuie la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul axei prioritare 4 "Creșterea eficienței energetice și a securității furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" a Programului operațional sectorial "Creșterea competitivității economice" și în cadrul Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020: reducerea intensității energetice primare cu 40% până în anul 2015 față de anul 2001 și reducerea emisiilor de poluanți din aer cu 30% până în anul 2015.(3)Ajutorul de stat se acordă operatorilor economici, fără a aduce atingere realizării măsurilor la termenele prevăzute în actele de reglementare emise de autoritățile competente pentru protecția mediului;(4)Prin prezenta schemă se urmărește îndeplinirea următoarelor obiective orizontale:a)crearea și menținerea locurilor de muncă;b)încurajarea invențiilor și inovațiilor în domeniul tehnologiilor de producere și de consum al energiei electrice, precum și achiziționarea de echipamente specifice inovative;c)reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și limitarea impactului acestora asupra dezvoltării durabile.
III.Necesitatea implementării schemei + 
Articolul 4(1)Prezenta schemă se înscrie în contextul integrării politicilor de mediu în elaborarea și aplicarea politicilor regionale și energetice și al fundamentării unei strategii de dezvoltare durabilă. Obiectivele acesteia sunt în concordanță cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru "Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă și sigură", cu documentul "An Energy Policy for Europe", Protocolul de la Kyoto la Convenția-cadru a Națiunilor Unite asupra Schimbărilor Climatice (UNFCCC), Protocolul de la Goteborg, precum și cu documentele prevăzute la art. 2 alin. (3).(2)Dezvoltarea regională durabilă se va realiza prin sprijinirea investițiilor pentru îmbunătățirea eficienței energetice la operatorii economici din toate sectoarele industriale, cu excepția celor excluși de Regulament, respectiv pentru reducerea emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot și pulberi generate de instalațiile mari de ardere din centralele electrice, în conformitate cu prevederile domeniului major de intervenție 1 – operațiunile a) și c) din cadrul axei prioritare 4 "Creșterea eficienței energetice și a securității furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" a Programului operațional sectorial "Creșterea competitivității economice".(3)Îmbunătățirea eficienței energetice la consumatorii industriali și reducerea emisiilor poluante provenite de la instalațiile mari de ardere reprezintă o prioritate a politicii energetice naționale și a politicii de mediu și contribuie la realizarea a 3 deziderate: dezvoltarea durabilă a regiunilor României, cu impact asupra creșterii competitivității și eficienței economice a consumatorilor industriali, reducerea la nivel local a impactului negativ asupra mediului, precum și intervenția asupra cauzelor și nu a efectelor poluării. De asemenea, aceasta conduce la economisirea resurselor energetice fosile și constituie o măsură eficace și efectivă în ameliorarea schimbărilor climatice datorate emisiilor poluante.(4)Având în vedere că dezvoltarea durabilă și creșterea competitivității economice se bazează în mare măsură pe consumul eficient de resurse energetice și de energie electrică, precum și pe reducerea poluării, realizarea investițiilor finanțate în cadrul prezentei scheme va contribui la o diminuare a discrepanțelor față de regiunile mai dezvoltate din cadrul Uniunii Europene. Reducerea consumului de energie la consumatorii industriali, ca urmare a utilizării unor echipamente și instalații mai eficiente energetic, va conduce la reducerea costurilor aferente alimentării cu energie necesară și, implicit, la reducerea consumului final de energie, precum și a consumului de resurse primare de energie la nivel național, contribuind astfel la reducerea importurilor de energie și la diminuarea poluării. În contextul scăderii rezervelor naționale și mondiale de energie primară și a creșterii tarifelor pentru energie, energia disponibilă este un factor determinant care influențează dezvoltarea durabilă a unei țări.
 + 
Articolul 5(1)Implementarea prezentei scheme de ajutor de stat va conduce la reducerea intensității energetice a României și la îndeplinirea obligațiilor de mediu asumate în Tratatul de aderare.(2)România este caracterizată printr-o intensitate energetică primară și finală extrem de ridicată comparativ cu media UE 25 (aproximativ de 3 ori mai ridicată în 2004 în comparație cu media comunitară). Acest decalaj poate constitui un handicap important pentru competitivitatea economiei naționale, în special în sectorul industrial, mai ales în perspectiva creșterii treptate a prețurilor la energie și alinierea acestora la nivelurile europene.
 + 
Articolul 6(1)Pentru alinierea la standardele comunitare prevăzute în Directiva CE/2001/80 , România trebuie să realizeze investiții semnificative pentru reducerea emisiilor de gaze provenite de la instalațiile mari de ardere.(la 26-11-2009,
Alineatul (1) din Articolul 6 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.349 din 11 noiembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 26 noiembrie 2009
)
(2)Multe dintre instalațiile mari de ardere sunt situate în centrale termoelectrice de bază ale Sistemului Electroenergetic Național, care funcționează în cea mai mare parte a anului și furnizează, în principal, energie electrică, dar și abur tehnologic consumatorilor industriali și apă caldă menajeră sau pentru încălzire centralizată urbană. Nerealizarea acestor investiții va determina închiderea capacităților de producere a energiei, cu următoarele consecințe majore: periclitarea funcționării în siguranță a Sistemului Electroenergetic Național, reducerea drastică a competitivității sectorului energetic, importul masiv de energie electrică în regim de bază, creșterea prețului produselor și serviciilor industriale și comunale și disponibilizarea masivă de personal, cu impact social negativ.(3)Majoritatea instalațiilor mari de ardere sunt localizate în regiuni monoindustriale cu risc de șomaj ridicat și furnizează energie unui segment semnificativ de populație din orașe importante, producând aproximativ 50% din producția de energie electrică a României.
 + 
Articolul 7(1)De asemenea, prin implementarea prezentei scheme se estimează crearea a aproximativ 100 de noi locuri de muncă, concomitent cu menținerea a cel puțin 1.400 de locuri de muncă. Totodată, înființarea de filiale/puncte de lucru ale contractorilor și subcontractorilor pe perioada derulării investițiilor va atrage crearea de noi locuri de muncă temporare în regiunile respective.(2)Aplicarea schemei va avea ca efect îmbunătățirea standardului de viață al locuitorilor din regiunile în care vor fi realizate investițiile, creșterea gradului de sănătate al populației și va crea condiții favorabile pentru dezvoltarea mediului de afaceri, încurajarea investițiilor în zonă, în special în ceea ce privește turismul, agricultura, industria agroalimentară și altele asemenea. Astfel se pun bazele dezvoltării socioeconomice durabile și se creează un echilibru între creșterea economică, protecția mediului și accesul echitabil la resurse între generații.
IV.Domeniul de aplicare + 
Articolul 8Schema de ajutor de stat se adresează operatorilor economici care realizează investiții inițiale în oricare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, care activează în toate sectoarele industriale și în sectorul producerii energiei electrice și termice, cu excepția situațiilor prevăzute în art. 9. + 
Articolul 9(1)În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele sectoare:a)sectorul pescuitului și acvaculturii;b)sectorul construcției de nave;c)industria carboniferă;d)industria siderurgică;e)sectorul fibrelor sintetice;f)activitățile legate de producția primară a produselor agricole prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;g)procesarea și marketingul produselor agricole, inclusiv a celor care imită sau substituie laptele, ori produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 *15).__________*15) Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 , publicat în J.O. L 182 din 3 iulie 1987.(2)În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele obiective:a)susținerea financiară a activităților de export către țări terțe sau către state membre, legată direct de cantitățile exportate, de crearea și funcționarea unei rețele de distribuție ori pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;b)utilizarea preferențială a produselor naționale în detrimentul produselor importate;c)achiziționarea de echipamente de transport în sectorul transportului.
V.Definiții + 
Articolul 10În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:a)întreprinderile mici și mijlocii (IMM, inclusiv microîntreprinderi) – se încadrează în definiția IMM-urilor conform anexei I la Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 70/2001 *16), cu modificările și completările ulterioare, și Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare;__________*16) Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 70/2001 , publicat în J.O. L 10 din 13 ianuarie 2001.b)întreprindere mare – orice întreprindere care nu se încadrează în definiția IMM-urilor, în sensul art. 10 lit. a);c)investiție inițială – o investiție în active corporale și necorporale legată de crearea unei noi unități, extinderea unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin realizarea de produse noi, suplimentarea, schimbarea fundamentală a procesului global de producție a unei unități existente. Achiziționarea de acțiuni sau părți sociale emise de către o întreprindere nu constituie investiție inițială;d)începerea lucrărilor – fie începerea lucrărilor de construcții, fie primul angajament care creează obligații juridice de comandă a echipamentelor, dacă acesta este anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare, în conformitate cu prevederile cuprinse în Regulament;e)costuri eligibile – costurile legate de investiția inițială, respectiv costurile cu active corporale și active necorporale;f)active corporale – construcții, echipamente, instalații și utilaje;g)active necorporale – transferul de tehnologie prin achiziționarea de patente, licențe, know-how sau informații tehnice nepatentate;h)intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenție brută – valoarea actualizată a ajutorului, exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investițiilor*17);__________*17) Intensitatea se calculează ținându-se cont de valoarea totală a sprijinului financiar public acordat pentru realizarea proiectului care se poate acorda din surse comunitare, naționale sau locale. Toate cifrele utilizate vor fi cele cărora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.i)rată de actualizare – rata de referință stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe internet la adresa http://ec.europa.eu/comm/competition/ state_aid/legislation/ reference_rates.html;j)instalații mari de ardere – orice echipament tehnic în care combustibilii sunt oxidați în scopul utilizării energiei termice astfel produse, a cărui putere termică nominală este egală cu sau mai mare de 50 MW, aflate în proprietatea societăților din coordonarea autorităților publice centrale;k)administrator al schemei – Ministerul Economiei și Finanțelor, prin Direcția generală politică energetică, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 "Creșterea eficienței energetice și a securității furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice" din Programul operațional sectorial "Creșterea competitivității economice";l)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Economiei și Finanțelor, prin Autoritatea de management a Programului operațional sectorial "Creșterea competitivității economice".
VI.Beneficiarii + 
Articolul 11Potențialii beneficiari pot fi întreprinderi mari, mijlocii sau mici, inclusiv microîntreprinderile. + 
Articolul 12Beneficiarii pot depune proiecte individual. + 
Articolul 13Criteriile de eligibilitate a beneficiarului sunt următoarele:1.este înregistrat ca societate comercială în România, conform legislației naționale în vigoare;2.își desfășoară activitatea în orice sector industrial sau în sectorul producerii de energie electrică și termică, cu excepția sectoarelor și obiectivelor prevăzute în art. 9;3.nu se încadrează, din punctul de vedere al obligațiilor de plată restante la bugetele publice, în una dintre situațiile de mai jos:a)obligațiile de plată nete depășesc 1/12 din totalul obligațiilor datorate în ultimele 12 luni, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală;b)obligațiile de plată depășesc 1/6 din totalul obligațiilor datorate în ultimul semestru, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de autoritățile publice locale;(la 26-11-2009,
Punctul 3. din Articolul 13 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.349 din 11 noiembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 26 noiembrie 2009
)
4.nu se află în dificultate, în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor în dificultate*18);___________*18) Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în J.O. nr. C 244 din 1 octombrie 2004.5.nu are restricții în activitățile comerciale, în conformitate cu legea;6.demonstrează că deține resursele financiare necesare pentru implementarea proiectului;7.are capacitatea de implementare a proiectului în ceea ce privește resursele umane necesare;8.are capacitatea de a asigura operarea și întreținerea infrastructurii după implementarea proiectului (resurse umane și financiare);9.în cazul în care acesta este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenței sau a CE, rămasă definitivă și irevocabilă, ajutorul ilegal și/sau utilizat abuziv trebuie să fi fost recuperat integral, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/1999 *19) și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 117/2006 *20) privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 137/2007 *21);__________*19) Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 659/1999 , stabilind regulile de aplicare a art. 93 din Tratatul C.E., publicat în J.O. L 083 din 27 martie 1999.*20) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006.*21) Legea nr. 137/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 24 mai 2007.10.să justifice necesitatea finanțării proiectului din ajutor de stat. Evaluarea necesității acordării finanțării cade în sarcina autorității responsabile cu administrarea schemei;11.îndeplinește și alte condiții specificate în cererea de propuneri de proiecte și Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
 + 
Articolul 14Numărul maxim estimat de beneficiari este de 200.
VII.Condiții de eligibilitate a proiectelor + 
Articolul 15(1)În cadrul schemei pot fi finanțate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiții inițiale. Nu se acceptă proiecte care reprezintă, în fapt, simple investiții de înlocuire sau reabilitare a unor instalații, echipamente și utilaje existente.(2)Condițiile de eligibilitate a proiectelor sunt următoarele:1.Prin implementarea proiectului trebuie realizate unul dintre următoarele obiective:a)se va realiza o economie de energie minimă specificată în cererea de propuneri de proiecte, în conformitate cu bilanțul energetic întocmit conform Legii nr. 199/2000, republicată;b)emisiile de S(O)2, N(O)x și pulberi se vor încadra în sau vor fi sub valorile-limită prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 541/2003, cu modificările și completările ulterioare.2.Proiectul este implementat pe teritoriul României.3.Proiectul trebuie să vizeze unul dintre următoarele obiective:a)îmbunătățirea eficienței energetice la operatorii industriali, realizată prin investiții în instalații și echipamente, care să conducă la economii de energie bazate pe un bilanț energetic (cu efect asupra consumului de energie), sau prin investiții în cogenerare, acolo unde această soluție se impune;b)investiții în instalații de desulfurare, în instalații de reducere a oxizilor de azot din gazele de ardere și filtre pentru instalațiile mari de ardere, definite la art. 10 lit. j); acestea trebuie să se realizeze într-un grup retehnologizat/modernizat, care să poată funcționa cel puțin 15 ani sau cel puțin 100.000 ore din momentul finalizării proiectului; în cazul în care, la depunerea cererii de finanțare, grupul nu îndeplinește această condiție, solicitantul va face o declarație în sensul că retehnologizarea/ modernizarea grupului, pentru a putea funcționa cel puțin 15 ani sau cel puțin 100.000 ore din momentul finalizării proiectului, se va face în paralel cu investițiile în instalații de desulfurare, instalații de reducere a oxizilor de azot din gazele de ardere și filtre și se va finaliza înainte de trimiterea ultimei cereri de rambursare, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, sub sancțiunea rezilierii contractului de finanțare și a returnării sumelor rambursate; prevederi corespunzătoare se vor insera și în contractul de finanțare.(la 26-11-2009,
Litera b) din Punctul 3. , Alineatul (2) , Articolul 15 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.349 din 11 noiembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 26 noiembrie 2009
)
4.Proiectul are toate acordurile/autorizațiile/avizele necesare pentru realizarea acestuia, prevăzute în cererea de propuneri de proiecte.5.Proiectul respectă reglementările naționale și comunitare privind protecția mediului, achizițiile publice și informarea și publicitatea.6.Proiectul asigură resursele materiale, financiare și umane necesare implementării, operării și menținerii investiției timp de 5 ani după punerea în funcțiune, în cazul întreprinderilor mari, respectiv 3 ani, în cazul IMM. Menținerea în funcțiune a investiției trebuie să se realizeze în conformitate cu parametrii considerați în studiul de fezabilitate și asumați prin contractul de finanțare.7.Activitățile proiectului nu au fost finanțate și nu sunt finanțate în prezent din alte fonduri publice, cu excepția studiilor preliminare (studiu de prefezabilitate, analiză geotopografică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic/detalii de execuție și altele asemenea).8.În cadrul proiectului să nu se fi efectuat activități care să semnifice "începerea lucrărilor", în conformitate cu prevederile art. 10 lit. d).9.Proiectul îndeplinește și alte condiții specificate în cererea de propuneri de proiecte și Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
VIII.Durata + 
Articolul 16Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică până la data de 31 decembrie 2013.
IX.Bugetul schemei + 
Articolul 17(1)Bugetul total estimat alocat al schemei este de 318.800.000 euro, echivalent în lei, din care 88% reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională și restul de 12% reprezintă fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, și este defalcat estimativ pe ani astfel:– milioane euro

An Total (fonduri comunitare și fonduri publice naționale)*
2008 33,3
2009 48,8
2010 63,3
2011 65,9
2012 57,1
2013 50,4

––––Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul următor.(la 26-11-2009,
Alineatul (1) din Articolul 17 a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.349 din 11 noiembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 26 noiembrie 2009
)
(2)Derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face potrivit prevederilor Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr. 80/2008 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind deschiderea și funcționarea conturilor pentru gestionarea asistenței financiare nerambursabile și a fondurilor de la bugetul de stat, în cadrul obiectivului convergență.X.Modalitatea de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 18Măsurile de sprijin acordate întreprinderilor pentru realizarea de investiții inițiale constau în alocarea unor sume nerambursabile din fonduri comunitare și naționale. + 
Articolul 19Sumele vor fi acordate în mai multe tranșe în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului și vor fi actualizate la valoarea lor din momentul acordării ajutorului. Actualizarea se va face utilizând rata de referință aplicabilă la data acordării ajutorului. Data acordării ajutorului este data semnării contractului de finanțare de către ambele părți.
XI.Valoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) + 
Articolul 20Intensitatea ajutorului de stat acordat nu poate depăși:a)40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea București Ilfov;b)50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte 7 regiuni de dezvoltare. + 
Articolul 21Aceste intensități se majorează cu 20% în cazul întreprinderilor mici, inclusiv al microîntreprinderilor, și cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii. + 
Articolul 22Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuție financiară de cel puțin 30% din costurile eligibile, fie resurse personale, fie surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public*22).___________*22) Exemplu de ajutor public: împrumuturi în condiții preferențiale, bonificații de dobândă, participări de capital din partea unei instituții publice care nu îndeplinesc criteriul investitorului în economia de piață, garanții publice care conțin elemente de ajutor de stat, ajutoare de minimis. + 
Articolul 23Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică proiectelor mari de investiții ale căror costuri eligibile depășesc 50 milioane euro*23).___________*23) Un proiect mare de investiții va fi considerat ca un singur proiect de investiții atunci când investiția inițială este realizată, în cursul unei perioade de 3 ani, de către una și aceea și întreprindere și este constituită dintr-o combinație economică indivizibilă de elemente de capital fix.
XII.Cheltuielile eligibile + 
Articolul 24Prevederilor prezentului capitol li se aplică dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările și completările ulterioare*24), în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.___________*24) Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007. + 
Articolul 25Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli cu investiția inițială:a)costul investițiilor în active corporale – considerate integral, atât pentru întreprinderi mari, cât și pentru IMM;b)costul investițiilor în active necorporale. În cazul IMM se ia în considerare costul integral al acestor investiții, iar în cazul întreprinderilor mari aceste costuri nu pot fi admise decât până la o limită de 50% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului. + 
Articolul 26(1)În sensul prezentei scheme, investițiile în active corporale privesc exclusiv construcții, echipamente, instalații și utilaje.(2)Valoarea activelor corporale se stabilește la costul de achiziție pentru bunurile procurate cu titlu oneros, în conformitate cu legislația națională în domeniu.
 + 
Articolul 27Activele achiziționate trebuie să fie noi. + 
Articolul 28Cheltuielile privind achiziția de active corporale și necorporale prin leasing nu sunt eligibile. + 
Articolul 29Pentru a fi incluse în investiția inițială, activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să fie utilizate în exclusivitate în locația care a beneficiat de ajutor de stat regional;b)să fie considerate active amortizabile;c)să fi fost achiziționate de la un terț, în condiții de piață;d)să fie incluse în categoria activelor proprii firmei și să rămână în locația care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru cel puțin 5 ani pentru întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM. + 
Articolul 30(1)Toate costurile aferente investiției inițiale vor fi considerate fără TVA.(2)Ulterior încheierii contractului de finanțare, beneficiarul nu va mai putea primi finanțări din alte surse publice pentru aceleași cheltuieli eligibile ale proiectului sub sancțiunea rezilierii contractului de finanțare și a returnării sumelor rambursate.
XIII.Necesitatea ajutorului de stat și a menținerii investiției + 
Articolul 31(1)Ajutorul de stat regional pentru investiții nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dacă, înaintea începerii lucrărilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop și dacă autoritatea responsabilă de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris că, sub rezerva unei verificări mai detaliate, proiectul îndeplinește în principiu condițiile de eligibilitate stabilite în schemă înaintea începerii lucrărilor*25).__________*25) În conformitate cu art. 5 alin. (1) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 .(2)Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii condițiilor prevăzute în alin. (1), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.
 + 
Articolul 32Investiția realizată cu sprijin financiar în cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menținută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării lucrărilor pentru întreprinderi mari sau 3 ani pentru IMM. Această regulă nu împiedică înlocuirea instalațiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul acestei perioade de 5 ani (respectiv 3 ani) datorită schimbărilor tehnologice rapide, cu condiția ca activitatea economică să se desfășoare în continuare în regiunea în cauză pe o durată egală cu perioada minimă prevăzută*26).___________*26) În conformitate cu art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 1.628/2006 .
XIV.Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat + 
Articolul 33Pentru același beneficiar, plafonul maxim al intensității ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă trebuie respectat când, pentru aceleași costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai multor scheme sau în combinație cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că finanțarea provine din surse locale, regionale, naționale ori comunitare. + 
Articolul 34Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislației privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordării acestuia, raportat la aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depășește intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.
XV.Modalitatea de derulare a schemei + 
Articolul 35Ministerul Economiei și Finanțelor, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 din Programul operațional sectorial "Creșterea competitivității economice", este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autorității de management a aceluiași program, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia și fiind răspunzător pentru buna ei desfășurare. + 
Articolul 36(1)Procedura de implementare și derularea schemei se desfășoară după cum urmează:1.lansarea cererilor de propuneri de proiecte;2.primirea și înregistrarea cererii de finanțare;3.verificarea conformității administrative și a eligibilității proiectelor și beneficiarilor; numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare; transmiterea către beneficiar a acordului de principiu că sunt îndeplinite condițiile de eligibilitate ale schemei, potrivit art. 31 alin. (1);4.evaluarea tehnică și financiară a proiectelor;5.selecția proiectelor;6.întocmirea și semnarea contractului de finanțare;7.derularea proiectelor și rambursarea cheltuielilor: plățile se efectuează de către Unitatea de plată a Programului operațional sectorial «Creșterea competitivității economice», numai pe bază de documente justificative, după aprobarea cererii de rambursare; în cazul în care beneficiarul optează pentru prefinanțare, aceasta se acordă și se recuperează în conformitate cu prevederile legale;8.efectuarea monitorizării pe durata derulării proiectelor;9.finalizarea proiectelor: plata finală se face în baza documentației prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;10.efectuarea monitorizării după implementarea proiectelor, pe o perioadă de 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, și pe o perioadă de 3 ani, în cazul IMM.(la 26-11-2009,
Alineatul (1) din Articolul 36 a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.349 din 11 noiembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 810 din 26 noiembrie 2009
)
(2)Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, operatorul economic va depune la Ministerul Economiei și Finanțelor, adresată Organismului Intermediar pentru Energie, o cerere de finanțare corespunzătoare fiecărei operațiuni menționate la art. 4 alin. (2), însoțită de documentele necesare solicitate în cererea de propuneri de proiecte și Ghidul solicitantului.(3)Conținutul cererii și al documentelor însoțitoare, descrierea detaliată a etapelor prevăzute în alin. (2), criteriile de selecție, precum și celelalte condiții necesare pentru implementarea schemei sunt stabilite în cererea de propuneri de proiecte și Ghidul solicitantului corespunzătoare fiecărei operațiuni în conformitate cu art. 4 alin. (2). Cererea de propuneri de proiecte și Ghidul solicitantului corespunzătoare fiecărei operațiuni vor fi publicate pe pagina de web a Ministerului Economiei și Finanțelor, http://oie.minind.ro și http://amposcce.minind.ro
 + 
Articolul 37Data de la care se pot depune cererile de finanțare și documentele justificative la Ministerul Economiei și Finanțelor va fi anunțată la lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei și Finanțelor: Organismul Intermediar pentru Energie: http://oie.minind.ro
XVI.Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat + 
Articolul 38În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 994/1998 *27), furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de pregătire a notificării și informării prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 137/2007.____________*27) Regulamentul (CE) al Consiliului nr. 994/1998 cu privire la aplicarea art. 92 și 93 din Tratatul de instituire a Comunității Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în J.O. L 142 din 14 mai 1998. + 
Articolul 39Textul schemei, precum și textul actului normativ pentru aprobarea schemei se publică integral pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei și Finanțelor, la adresele http://amposcce.minind.ro și http://oie.minind.ro + 
Articolul 40Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței un rezumat al informațiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la implementarea schemei. Aceste informații se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. + 
Articolul 41Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condițiilor și criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia și are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare și de a dispune măsurile care se impun. + 
Articolul 42Beneficiarii sunt obligați să raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanțare stadiul realizării lucrărilor de investiții până la finalizarea proiectului, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea Organismului Intermediar pentru Energie, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului. + 
Articolul 43(1)Furnizorul de ajutor de stat se asigură că investițiile vor fi menținute în regiune pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.(2)În situația în care constată nerespectarea condiției prevăzute la alin. (1), precum și a tuturor celorlalte condiții prevăzute în prezenta schemă, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare și naționale în vigoare.
 + 
Articolul 44(1)Furnizorul de ajutor de stat și administratorul schemei sunt obligați să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor*28), dar nu mai puțin de 3 ani de la închiderea oficială sau parțială a Programului operațional sectorial "Creșterea competitivității economice", pentru a stabili dacă sunt respectate toate condițiile de exceptare prevăzute de Regulament.__________*28) Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată pe site-ul Ministerului Economiei și Finanțelor.(2)Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligați să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei*29), toate documentele necesare și să țină o evidență specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanțat investiția în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat și a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informații privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum și baza legală prin care acestea au fost acordate._____________*29) Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată pe site-ul Ministerului Economiei și Finanțelor.
 + 
Articolul 45Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat. + 
Articolul 46Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței o raportare anuală cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenței privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007 *30) pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, și cu Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 794/2004 *31) cu privire la implementarea Regulamentului (CE) al Consiliului nr. 659/1999 referitor la aplicarea art. 93 al Tratatului CE.____________*30) Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.*31) Regulamentul (CE) al Comisiei nr. 794/2004 , publicat în J.O. L 140 din 30 aprilie 2004.
 + 
Articolul 47Administratorul prezentei scheme are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de stat, în formatul și în termenul solicitat de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 41, 43, 45 și 46.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x