SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 9 decembrie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, DEZVOLTARII SI ADMINISTRATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1228 din 14 decembrie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 4252 09/12/2020
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 167 01/10/2020 ART. 1
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 167 01/10/2020 ART. 3
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 139 19/08/2020
ART. 5REFERIRE LAORD DE URGENTA 167 01/10/2020
ART. 8REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 8REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 10REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 10REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 4252 09/12/2020
ActulCONTINUT DEORDIN 4252 09/12/2020
ActulREFERIT DEORDIN 4252 09/12/2020





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 4.252 din 9 decembrie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1228 din 14 decembrie 2020.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă acordarea unui sprijin financiar pentru susținerea activității aeroporturilor regionale cu un trafic situat între 200.000-3.000.000 pasageri/an, aflate în subordinea unor județe, pentru compensarea pierderilor înregistrate în perioada 16 martie-30 iunie 2020, ca urmare a pandemiei de COVID-19 și cauzate direct de această pandemie.(2)Ajutorul se acordă în condițiile Deciziei Comisiei Europene nr. SA. 58.676 (2020/N).
 + 
Articolul 2În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)administrator al schemei – Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației;b)aeroport regional – un aeroport cu un trafic mediu anual de maximum 3 milioane de pasageri;c)ajutor de stat – orice măsură care îndeplinește criteriile prevăzute la art. 107(1) din Tratatul CE;d)furnizori ai ajutorului de stat – județul Cluj, județul Iași, județul Sibiu, județul Dolj și județul Bacău;e)întreprinderi în dificultate – în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, modificat și completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, o întreprindere este considerată în dificultate în următoarele situații:i) în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de cel puțin trei ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE (4), iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de cel puțin trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei prevederi, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0.
 + 
Capitolul IICadrul legal + 
Articolul 3Cadrul legal aferent prezentei scheme îl reprezintă:a)art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE;b)art. I și III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 167/2020 privind unele măsuri pentru susținerea activității unor aeroporturi regionale în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19 și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societății „Compania națională de transporturi aeriene române – TAROM“ – S.A. și Societății Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19.
 + 
Capitolul IIIBugetul schemei + 
Articolul 4(1)Ajutorul de stat se acordă de la bugetul de stat, prin bugetele locale ale județelor care au în subordine aeroporturi regionale cu un trafic situat între 200.000-3.000.000 pasageri/an.(2)Bugetul schemei de ajutor de stat este de 21.324 mii lei.(3)Bugetul schemei a fost stabilit în baza documentului cu titlul „Compensații pentru pagube bazate pe articolul 107(2)(b) TFEU“, elaborat de Oxera Consulting LLP.(4)Bugetul este defalcat pe beneficiari astfel:

Aeroport Sumă (mii lei)
Regia Autonomă Aeroportul Internațional „Avram Iancu“ Cluj 8.537
Regia Autonomă Aeroportul Internațional Iași 6.002
Regia Autonomă Aeroportul Internațional Sibiu 3.385
Regia Autonomă Aeroportul Internațional Craiova 630
Regia Autonomă Aeroportul Internațional „George Enescu“ Bacău 2.770
TOTAL 21.324

 + 
Capitolul IVForma ajutorului și mecanismul de finanțare + 
Articolul 5(1)În cadrul schemei de ajutor de stat sunt eligibile costurile pentru acoperirea pierderilor aeroporturilor menționate la art. 6, cauzate de reducerea activităților specifice, în perioada 16 martie-30 iunie 2020, ca urmare a restricțiilor de trafic impuse pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus SARSCoV-2, determinate prin raportare la rezultatele înregistrate în perioada similară a anului 2019, conform Deciziei Comisiei Europene nr. SA. 58.676 (2020/N).(2)Ajutorul se acordă sub formă de alocări de la bugetul de stat, prin bugetul local al județelor.(3)Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 167/2020 a fost aprobată suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2020 cu suma maximă de 22.284 mii lei, din care suma de 21.324 mii lei se alocă bugetelor locale ale județelor, care transferă sumele în bugetele regiilor autonome subordonate.(4)Sumele se transferă din bugetele județelor în bugetele regiilor autonome subordonate, în baza cererii pe propria răspundere formulată de beneficiar depusă la sediul furnizorului ajutorului de stat, care este însoțită de un raport care fundamentează necesarul de ajutor de stat pe baza pagubelor efective înregistrate ca urmare a pandemiei de COVID-19 și cauzate direct de această pandemie.(5)Raportul va cuprinde informații privind veniturile și cheltuielile aeroportului realizate în perioada 16 martie 2020-30 iunie 2020 și, respectiv, 16 martie 2019-30 iunie 2019, defalcate pe luni, precum și formula de calcul al pierderii pentru care se solicită compensația.
 + 
Capitolul VFurnizorii și beneficiarii ajutorului de stat + 
Articolul 6(1)Beneficiarii măsurii de ajutor de stat sunt 5 regii autonome aeroportuare, cu un trafic situat între 200.000-3.000.000 pasageri/an.(2)Furnizorii și beneficiarii aferenți măsurii de ajutor de stat sunt:

Furnizor Beneficiar
Județul Cluj Regia Autonomă Aeroportul Internațional „Avram Iancu“ Cluj
Județul Iași Regia Autonomă Aeroportul Internațional Iași
Județul Sibiu Regia Autonomă Aeroportul Internațional Sibiu
Județul Dolj Regia Autonomă Aeroportul Internațional Craiova
Județul Bacău Regia Autonomă Aeroportul Internațional „George Enescu“ Bacău

(3)Beneficiarii de ajutor de stat acționează în sectorul specific transportului aerian de pasageri.(4)Beneficiarii sunt întreprinderi mari. + 
Capitolul VIDurata schemei + 
Articolul 7(1)Schema de ajutor este aprobată după transmiterea de către Comisia Europeană a Deciziei de autorizare a acesteia, potrivit art. 107 alin. (2) lit. (b) din TFUE, și intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2)Schema se aplică până la data efectuării efective a plăților în bugetele regiilor aeroportuare beneficiare, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2020.(3)Beneficiarii pot depune cererea prevăzută la art. 5 alin. (4) până la data de 23 decembrie 2020.(4)Sumele se transferă regiilor aeroportuare prevăzute la art. 4, numai pentru daunele suferite din cauza COVID-19 și direct cauzate de această pandemie, iar ajutorul trebuie limitat la ceea ce este necesar pentru a compensa daunele cauzate de pandemie.(5)Despăgubirea pentru daune poate acoperi până la 100% din costurile eligibile.
 + 
Capitolul VIICriterii de eligibilitate + 
Articolul 8(1)Ajutorul de stat se acordă pentru acoperirea costurilor suplimentare și/sau pierderilor înregistrate de aeroporturi și asociate în mod direct cu pandemia SARS-CoV-2, cu respectarea următoarelor criterii de eligibilitate:a)împotriva beneficiarilor nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;b)beneficiarii nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;c)beneficiarii nu se aflau în dificultate, în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, modificat și completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, la data de 31 decembrie 2019, dar care s-au confruntat cu dificultăți sau au intrat în dificultate ulterior, din cauza pandemiei de COVID-19.(2)Consiliile județene care au în subordine aeroporturi beneficiare verifică îndeplinirea condițiilor de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă și de modul de utilizare a sumelor alocate.(3)Pentru a evita o eventuală supracompensație, furnizorul schemei verifică până la data de 15.03.2021 dacă aeroporturile au primit doar ceea ce este necesar pentru acoperirea pierderilor cauzate de reducerea activităților specifice, în perioada 16 martie – 30 iunie 2020, ca urmare a restricțiilor de trafic impuse pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus SARS-CoV-2, determinate prin raportare la perioada similară a anului 2019, conform Deciziei Comisiei Europene nr. SA. 58.676 (2020/N)(4)În acest scop, aeroporturile depun la furnizorul schemei, până la data de 15.02.2021, o evaluare efectuată de un auditor financiar independent din care să rezulte valoarea pierderilor cauzate de reducerea activităților specifice, în perioada 16 martie – 30 iunie 2020, ca urmare a restricțiilor de trafic impuse pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus SARSCoV-2, determinate prin raportare la perioada similară a anului 2019, conform Deciziei Comisiei Europene nr. SA. 58.676 (2020/N), și cuantumul ajutorului de stat primit în cadrul prezentei scheme și utilizat pentru acoperirea acestor pierderi.(5)Județele, prin consiliile județene, în calitate de furnizori, vor lua toate măsurile necesare pentru recuperarea ajutorului care depășește pierderile reale înregistrate de beneficiari și vor proceda la recuperarea ajutorului de stat în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(6)Ajutorul de stat care trebuie rambursat sau recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății acestuia până la data recuperării sau a rambursării integrale. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
 + 
Capitolul VIIICumulul + 
Articolul 9Pentru același beneficiar și aceleași cheltuieli eligibile, ajutorul acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat prin alte scheme.
 + 
Capitolul IXTransparența, monitorizarea și raportarea + 
Articolul 10(1)Textul schemei și actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației.(2)Furnizorii trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei.(3)Înregistrările prevăzute la alin. (2) conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu și trebuie păstrate timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică în cadrul schemei.(4)Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică și sunt obligați să le pună la dispoziția furnizorului, administratorului sau a Consiliului Concurenței ori de câte ori le sunt solicitate.(5)Furnizorii au obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(6)Administratorul schemei de ajutor de stat are obligația încărcării prezentei scheme în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS).
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x