SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 7 octombrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 985 din 11 octombrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 2193 24/05/2024
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 07/10/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.765 din 7 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 985 din 11 octombrie 2022.
 + 
Capitolul IIntroducere + 
Articolul 1Prezentul act instituie o schemă transparentă de ajutor de stat conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014, pentru sprijinirea investițiilor destinate promovării producției de energie din surse regenerabile de energie în vederea comercializării. + 
Articolul 2(1)În baza prezentei scheme, ajutoarele de stat sunt acordate sub condiția suspensivă de compatibilizare cu prevederile modificărilor aduse Regulamentului UE de exceptare pe categorii de ajutor de stat, imediat după intrarea acestora în vigoare.(2)În situația neîndeplinirii condiției suspensive prevăzute la alin. (1) contractele de finanțare încheiate cu beneficiarii încetează de plin drept.(3)Ajutoarele de stat nu pot fi plătite până la realizarea condiției suspensive prevăzute la alin. (1).(4)Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienței energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari și întreprinderi mici și mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităților publice locale, precum și unele măsuri în domeniul specializării inteligente, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2022, precum și cu prevederile Programului operațional Infrastructură mare 2014-2020 și contribuie la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări europene și naționale, precum și strategii și politici naționale:a)Regulamentul (UE) nr. 1.300/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul de coeziune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.084/2006;b)Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, de modificare și ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE și 2003/30/CE;c)Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;d)Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020;e)Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021 pentru aprobarea Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030;f)Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare.
 + 
Capitolul IIObiectivul schemei + 
Articolul 3În cadrul prezentei scheme sprijinul financiar este acordat autorităților publice locale care au în responsabilitate servicii publice de interes local pentru investiții destinate promovării producției de energie din surse regenerabile de energie (SRE), cu excepția biomasei, în vederea comercializării.
 + 
Capitolul IIINecesitatea implementării schemei + 
Articolul 4(1)Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:a)o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării surselor, mai ecologică și mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecție și pe îmbunătățirea calității mediului, ca parte a Strategiei Europa 2020;b)atingerea obiectivelor Uniunii Europene privind producția de energie din surse regenerabile prevăzute în Directiva (UE) 2018/2.001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;c)creșterea producției de energie din surse regenerabile;d)creșterea ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca rezultat al investițiilor de creștere a puterii instalate de producere a energiei electrice și termice din surse regenerabile;e)reducerea emisiilor de carbon în atmosferă generate de sectorul energetic prin înlocuirea unei părți din cantitatea de combustibili fosili consumați în fiecare an – cărbune, gaz natural.(2)Prin realizarea acestor proiecte se urmărește creșterea cu aproximativ 82 MW a capacității instalate de producere a energiei electrice din SRE, cu excepția biomasei.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 5(1)Schema de ajutor de stat se adresează unităților administrativ-teritoriale, denumite în continuare UAT, cu condiția depunerii la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a unei cereri de finanțare scrise de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor, conform cerințelor din prezenta schemă și din Ghidul solicitantului, și a semnării ulterioare a unui contract de finanțare.(2)Prezenta schemă se aplică pentru proiectele care propun ca acțiuni investiții în echipamente, utilaje, dotări specifice necesare pentru obținerea de energie din surse regenerabile (cu excepția biomasei), destinată comercializării. În categoria surselor de energie regenerabile se încadrează utilizarea următoarelor surse: eoliană, solară, aerotermală, geotermală, hidrotermală și energia oceanelor, energie hidraulică, gaz de fermentare a deșeurilor, denumit și gaz de depozit, gaz de fermentare a nămolurilor din instalațiile de epurare a apelor uzate și biogaz.(3)Prezenta schemă se aplică atât instalațiilor noi de producere a energiei din surse regenerabile de energie, cât și reabilitării unor instalații existente. Nu se acordă finanțare pentru instalațiile de cogenerare/trigenerare. + 
Articolul 6(1)În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru sectoarele și domeniile prevăzute la art. 1 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(2)În cadrul prezentei scheme nu se acordă ajutoare pentru investiții/activități prevăzute de art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.300/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul de coeziune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.084/2006, și anume:a)dezafectarea sau construirea de centrale nucleare;b)investițiile care vizează o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră din activitățile enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunității și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului;c)investițiile în sectorul locuințelor, cu excepția celor legate de promovarea eficienței energetice sau a utilizării energiei din surse regenerabile;d)fabricarea, prelucrarea și comercializarea tutunului și a produselor din tutun;e)investițiile în infrastructura aeroportuară, cu excepția celor legate de protecția mediului sau a celor însoțite de investițiile necesare pentru atenuarea ori reducerea impactului negativ al acestei infrastructuri asupra mediului.(3)În cadrul prezentei scheme, ajutoarele de stat pentru investiții se acordă pentru capacități nou-instalate sau renovate, iar valoarea ajutorului este independentă de rezultat.(4)În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru întreprinderile aflate în dificultate definite în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
 + 
Capitolul VDefiniții + 
Articolul 7(1)În sensul prezentei scheme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)demararea lucrărilor – demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției sau primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea avizelor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor;b)efect stimulativ – prezentarea de către beneficiar furnizorului de ajutor de stat a unei cereri de ajutor scrise înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă. Cererea de ajutor conține cel puțin următoarele informații:1.denumirea UAT și dimensiunea acesteia;2.descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia, care nu poate depăși data de 31 decembrie 2023;3.obiectivele proiectului, indicatorii și rezultatele așteptate;4.localizarea proiectului;5.bugetul proiectului;6.lista costurilor proiectului;7.valoarea finanțării publice solicitate pentru proiect;c)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în calitate de Autoritate de management a Programului operațional Infrastructură mare;d)intensitatea ajutorului – valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;e)costuri eligibile – costurile totale de investiții;f)surse regenerabile de energie eligibile – sursele de energie așa cum sunt definite la art. 2 lit. ac din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția biomasei, respectiv: eoliană, solară, aerotermală, geotermală, hidrotermală și energia oceanelor, energie hidraulică, gaz de fermentare a deșeurilor, denumit și gaz de depozit, și gaz de fermentare a nămolurilor din instalațiile de epurare a apelor uzate și biogaz.(2)Termenul contract de finanțare are semnificația dată de Hotărârea Guvernului nr. 399/2015, cu modificările ulterioare.(3)Termenii ajutor de stat și ajutor exceptat au semnificația dată de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(4)Termenul „întreprindere în dificultate“ are semnificația dată de Regulamentul (UE) nr. 651/2014.
 + 
Capitolul VIBeneficiarii + 
Articolul 8Potențialii beneficiari sunt UAT-urile care realizează instalații ce produc energie electrică din SRE în scopul comercializării și/sau investiții în modernizarea unor instalații existente, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 6. + 
Articolul 9Beneficiarii pot depune proiecte numai individual, nu și în parteneriat.
 + 
Capitolul VIICondiții de eligibilitate a beneficiarilor + 
Articolul 10Beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 27 dinOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2022;b)nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene, a instanței, a unui furnizor de ajutor de stat/administrator sau a Consiliului Concurenței prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;c)și-au îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, inclusiv către bugetele locale;d)nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile lor comerciale sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar;e)solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a suferit condamnări definitive datorate unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de res judicata;f)solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost subiectul unei judecăți de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;g)reprezentantul legal al solicitantului care își exercită atribuțiile de drept la data depunerii cererii de finanțare și pe perioada procesului de evaluare, selecție și contractare nu se află în una dintre situațiile de mai jos:(i)este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/europene în vigoare, sau se află într-o situație care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivității și imparțialității procesului de evaluare, selecție, contractare și implementare a proiectului;(ii)se află în situația de a induce grav în eroare autoritatea de management și/sau prepușii acesteia sau comisiile de evaluare și selecție, prin furnizarea de informații incorecte în cadrul apelului de proiecte derulat în baza prezentei scheme de ajutor de stat sau al altor apeluri de proiecte derulate pentru finanțare în cadrul altor programe cu finanțare europeană/națională;(iii)se află în situația de a încerca/de a fi încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze comisiile de evaluare și selecție sau autoritatea de management și/sau prepușii acesteia pe parcursul procesului de evaluare și selecție a prezentei scheme de ajutor de stat sau a altor apeluri de proiecte derulate în cadrul unor programe cu finanțare europeană/națională.
 + 
Capitolul VIIICondiții de eligibilitate a proiectelor + 
Articolul 11(1)Condițiile de eligibilitate a proiectelor sunt următoarele:a)proiectul este implementat pe teritoriul României;b)proiectul trebuie să vizeze una sau mai multe investiții eligibile din categoriile definite la art. 24 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2022, respectiv investiții în echipamente, utilaje, dotări specifice necesare pentru obținerea de energie din surse regenerabile destinată comercializării;c)categoriile de cheltuieli eligibile sunt menționate la art. 25 lit. a), b) și d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2022, respectiv:– cheltuieli privind dotări pentru obținerea de energie din surse regenerabile;– cheltuieli privind realizarea, achiziționarea, modernizarea de capacități de producție noi sau existente la momentul depunerii cererii pentru finanțare, pentru obținerea de energie din surse regenerabile;– cheltuielile de preluare, conectare a energiei în sistemul energetic național.(2)Prin prezenta schemă pot fi finanțate doar investițiile prevăzute la alin. (1) lit. b). Cheltuielile eligibile ce pot fi finanțate sunt determinate în conformitate cu art. 19.(3)Pentru aceleași cheltuieli eligibile, beneficiarul nu a mai obținut finanțare din alte surse publice, inclusiv fonduri UE.(4)Beneficiarul face dovada „efectului stimulativ“, cu luarea în considerare a principiului „demarării lucrărilor“, așa cum acestea sunt definite la art. 7 alin. (1) lit. a) și b). Solicitanții vor avea în vedere justificarea efectului stimulativ al finanțării solicitate și respectarea principiului privind demararea lucrărilor în cazul proiectului propus spre finanțare.(5)Proiectul trebuie finalizat până la data de 31 decembrie 2023.(6)Proiectul îndeplinește criteriile de selecție din anexa care face parte integrantă din prezenta schemă și întrunește un punctaj minim de 50 de puncte.(7)Beneficiarul va prezenta o analiză energetică, în conformitate cu prevederile art. 11 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2022.(8)Investițiile finanțate prin măsurile de producere a energiei din surse regenerabile sunt proprietatea publică a unităților administrativ-teritoriale și se va asigura delegarea gestiunii serviciilor către operatorii de servicii publice locale, după încheierea procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor.(9)Proiectul îndeplinește și celelalte condiții specificate în Ghidul solicitantului aferente măsurilor sprijinite, condiții care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
 + 
Capitolul IXDurata + 
Articolul 12(1)Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, și este valabilă până la 31 decembrie 2023 inclusiv. În baza prezentei scheme, ajutoarele de stat sunt acordate sub condiția suspensivă de compatibilizare cu prevederile modificărilor aduse Regulamentului UE de exceptare pe categorii de ajutor de stat, imediat după intrarea acestora în vigoare.(la 22-02-2023,
Alineatul (1) din Articolul 12 , Capitolul IX a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 281 din 16 februarie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 151 din 22 februarie 2023
)
(2)Plata ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme de ajutor de stat se poate realiza până la data de 31 mai 2025, cel târziu, pentru cheltuielile eligibile efectuate de beneficiari până la 31 decembrie 2023.(la 30-05-2024,
Alineatul (2) , Articolul 12 , Capitolul IX a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 2.193 din 24 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 500 din 30 mai 2024
)
 + 
Capitolul XBugetul schemei și numărul estimat de beneficiari + 
Articolul 13(1)Bugetul total estimat alocat al schemei este de 250.000.000 euro (echivalent în lei 1.237.500.000, la un curs mediu de schimb de 1 euro = 4,95 lei) și reprezintă fonduri externe nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune în valoare de 212.500.000 euro (echivalent în lei 1.051.875.000, la un curs mediu de schimb de 1 euro = 4,95 lei) și bugetul de stat în valoare de 37.500.000 euro (echivalent în lei 185.625.000 la un curs mediu de schimb de 1 euro = 4,95 lei).(2)Bugetul este defalcat indicativ pe ani, astfel:

An Defalcare pe ani (euro)
2022 100.000.000
2023 150.000.000
Total 250.000.000

NOTĂ:Sumele neutilizate în 2022 vor fi reportate pentru anul 2023. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anul 2023, bugetul este utilizat în avans, dar nu mai mult de 150 milioane euro/an. Bugetul schemei reflectă sumele alocate prin Programul operațional Infrastructură mare, la care s-au adăugat sume din supracontractare, conform art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.(3)Derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 14Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme este de maximum 40.
 + 
Capitolul XIModalitatea de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 15Ajutorul de stat se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile din fonduri europene și naționale.
 + 
Capitolul XIIValoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) + 
Articolul 16(1)Ajutorul se acordă în lei sub forma rambursării cheltuielilor efectuate și are o valoare minimă de 24.750.000 lei și o valoare maximă de 74.250.000 lei, echivalentul a 5.000.000 euro, respectiv 15.000.000 euro în lei la cursul mediu de schimb de 4,95 lei pentru 1 euro.(2)Fiecare UAT este eligibilă cu un singur proiect de investiții.
 + 
Articolul 17(1)Intensitatea ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă de ajutor de stat este de 30% din costurile eligibile.(2)Intensitatea ajutorului de stat va fi majorată cu 15 puncte procentuale pentru investițiile care folosesc doar surse de energie regenerabile, inclusiv pompe de căldură conforme cu anexa VII la Directiva (UE) 2018/2.001.
 + 
Articolul 18Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuție financiară pentru diferența până la totalul costurilor eligibile, precum și pentru acoperirea cheltuielilor neeligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.
 + 
Capitolul XIIICheltuieli eligibile + 
Articolul 19(1)În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cheltuielile eligibile sunt costurile totale de investiții necesare promovării producției de energie din surse regenerabile.(2)Costurile eligibile sunt determinate prin raportare la investițiile definite la art. 11 alin. (1) lit. b) și sunt în conformitate cu categoriile de cheltuieli definite la art. 11 alin. (1) lit. c).(3)Costurile asociate activităților proiectului începute înainte de data transmiterii cererii pentru finanțare menționate la art. 20 alin. (2) nu sunt eligibile pentru finanțare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat.
 + 
Capitolul XIVEfectul stimulativ + 
Articolul 20(1)Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ. Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă întreprinderea adresează autorității responsabile de administrarea prezentei scheme o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor. Această cerere conține cel puțin informațiile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. b). Solicitanții vor avea în vedere justificarea efectului stimulativ al finanțării solicitate cu luarea în considerare a definiției privind „demararea lucrărilor“, astfel cum este aceasta prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. a), în cazul proiectului propus spre finanțare.(2)Activitățile proiectului începute înainte de data depunerii cererii pentru finanțare la Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (precum lucrări pregătitoare, obținerea avizelor și autorizațiilor și realizarea analizei energetice, precum și a studiilor tehnice stabilite de standarde și normative pentru pregătirea proiectului) nu sunt considerate activități de demarare a lucrărilor, conform prevederilor art. 7 alin. (1) lit. a).
 + 
Capitolul XVReguli privind cumulul ajutoarelor de stat + 
Articolul 21Pentru același beneficiar și aceleași cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiții acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat de investiții acordat, inclusiv de minimis.
 + 
Capitolul XVIModalitatea de derulare a schemei + 
Articolul 22(1)Pentru a beneficia de ajutorul de stat prevăzut de prezenta schemă, solicitantul va depune o cerere standard de finanțare prin intermediul platformei IMM-Recover. Evaluarea, selecția, contractarea proiectelor, precum și soluționarea contestațiilor se realizează în cadrul platformei anterior menționate.(2)Furnizorul schemei de ajutor verifică îndeplinirea tuturor condițiilor de eligibilitate din prezenta schemă, precum și criteriile de selecție definite în anexa la prezenta schemă și acordă ajutorul de stat în urma derulării procedurii de la alin. (3). Întreprinderea solicitantă va da o declarație pe propria răspundere că nu a primit ajutoare din alte surse publice pentru aceleași costuri eligibile și pentru conformitatea cu ajutorul de stat. Furnizorul de ajutor de stat încheie contracte de finanțare cu beneficiarii selectați, prin intermediul platformei IMMRecover.(3)Evaluarea și selecția proiectelor se realizează de către furnizorul de ajutor prin intermediul platformei IMM-Recover, iar proiectele care întrunesc un punctaj de minimum 50 de puncte prin aplicarea criteriilor din anexa la prezenta schemă sunt selectate spre finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat al schemei. La punctaje egale, departajarea se face în funcție de punctajul obținut la criteriul C1) din anexa la prezenta schemă. În cazul în care se păstrează egalitatea, se ia în considerare punctajul obținut la criteriul următor.(4)Plata ajutorului de stat se face sub forma rambursării cheltuielilor efectuate de către beneficiari, cu condiția respectării cerințelor de eligibilitate a cheltuielilor specifice fondurilor structurale, astfel cum sunt definite în legislația europeană și națională relevantă, și care vor fi detaliate în Ghidul solicitantului.(5)Furnizorul de ajutor își rezervă dreptul de a nu achita/acorda ajutorul de stat sau de a solicita recuperarea ajutorului de stat deja plătit în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.(6)În situația în care nu sunt atinși indicatorii asumați în cadrul cererii de finanțare, în conformitate cu prevederile art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 112/2022, beneficiarii vor returna contravaloarea sumelor primite cu titlu de ajutor de stat, împreună cu dobânda aferentă de la data primirii ajutorului și până la data recuperării sau rambursării integrale.
 + 
Capitolul XVIIReguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat + 
Articolul 23În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) 2015/1.588 al Consiliului din 13 iulie 2015 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare și de avizare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 24Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței un rezumat al informațiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută în anexa II laRegulamentul (UE) nr. 651/2014, în vederea transmiterii acestora de către Consiliul Concurenței Comisiei Europene în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea schemei, conform art. 16 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 25Beneficiarii sunt obligați să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, stadiul realizării lucrărilor de investiții până la finalizarea proiectului, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului. + 
Articolul 26(1)Furnizorul de ajutor de stat este obligat să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor, dar nu mai puțin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parțială a Programului operațional Infrastructură mare, pentru a stabili dacă sunt respectate toate condițiile de exceptare prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(2)Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligați să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ajutorului în cadrul schemei, toate documentele necesare și să țină o evidență specifică a ajutorului de care au beneficiat conform prezentei scheme.
 + 
Articolul 27Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat. + 
Articolul 28Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, și cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. + 
Articolul 29Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condițiilor și criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia și are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare și de a dispune măsurile care se impun, iar în situația în care constată nerespectarea acestor criterii, furnizorul de ajutor de stat întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și celorlalte prevederi europene în vigoare. + 
Articolul 30Furnizorul de ajutor de stat asigură publicarea informațiilor, conform art. 9 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, privind fiecare ajutor individual acordat în cadrul schemei de ajutor de stat care depășește 500.000 euro. + 
Articolul 31În vederea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, furnizorul de ajutor de stat are obligația încărcării schemei, a contractelor de finanțare, a plăților efectuate și a eventualelor recuperări în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei scheme. + 
Articolul 32Recuperarea ajutorului de stat se realizează conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 33(1)Acordarea finanțării în cadrul prezentei scheme se va realiza sub rezerva aprobării modificării de către Comisia Europeană a Programului operațional Infrastructură mare 2014-2020 pentru asigurarea eligibilității activităților finanțate în baza prezentei scheme, precum și a bugetului asociat acesteia.(2)Acordarea finanțării se va realiza cu obligativitatea respectării tuturor condițiilor specificate în Ghidul solicitantului aferente măsurilor sprijinite.(3)Textul prezentei scheme, precum și textul actului normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, la adresele www.fonduri-ue.ro și www.mfe.gov.ro.(4)În baza prezentei scheme, ajutoarele de stat sunt acordate sub condiția suspensivă de compatibilizare cu prevederile modificărilor aduse Regulamentului UE de exceptare pe categorii de ajutor de stat, imediat după intrarea acestora în vigoare. Această condiție va fi stipulată în contractul de finanțare. În situația neîndeplinirii condiției suspensive, contractele de finanțare încheiate cu beneficiarii încetează de plin drept.(5)Ajutoarele de stat nu pot fi plătite până la realizarea condiției suspensive prevăzute la alin. (4).
 + 
ANEXĂla schemă
CRITERII DE SELECȚIE
pentru proiecte de investiții în energie verde în scopul comercializării + 
Criteriul C1*): Valoarea contribuției din fonduri nerambursabile raportat la capacitatea de producție din surse regenerabile de energie (VSER) – 30 p:Modalitatea de calcul:unde:– VSER = valoarea contribuției din fonduri nerambursabile raportat la capacitatea de producție din surse regenerabile de energie, pe baza analizei energetice;– VAS = cuantumul/valoarea contribuției din fonduri nerambursabile solicitate pentru proiect;– Pi = putere instalată din surse regenerabile de energie realizată prin proiectul de investiții.Punctaj acordat:X = valoarea cea mai mică a contribuției din fonduri nerambursabile solicitate raportată la capacitatea de producție din surse regenerabile de energie (euro/kW instalat)– VSER > 130% * X – 10 p;– 130% * X ≥ VSER > 120% * X – 15 p;– 120% * X ≥ VSER > 110% * X – 20 p;– 110% * X ≥ VSER > 100% * X – 25 p;– VSER = X – 30 p. + 
Criteriul C2*): Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (RGES – 30 p):Modalitatea de calcul:unde:– RGES = reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, ca urmare a implementării proiectului de investiții, pe baza analizei energetice;– GESr = emisii de gaze cu efect de seră, exprimat în t_CO2 în scenariul de referință, fără implementarea proiectului;– GES1 = emisii de gaze cu efect de seră, exprimat în t_CO2, pentru primul an calendaristic după realizarea proiectului.Punctaj acordat:– RGES ≤ 30% – 15 p;– 30% – 40% – RGES > 50% – 30 p. + 
Criteriul C3*): Durata de utilizare a capacității de producție instalată (Du – 20 p):Modalitatea de calcul:Du = Q/C_p,unde:– Du = numărul de ore de funcționare la putere maximă a capacităților instalate;– Q = producția anuală de energie verde realizată cu ajutorul echipamentelor de producție sau al capacităților de producție realizate prin intermediul investițiilor;– C_p = capacitatea instalată a echipamentelor puse în funcțiune cu ajutorul investiției realizate.Punctaj acordat:– Du ≤ 1.000 h/an – 5 p;– 1.000 h/an – 1.500 h/an – peste 2.500 h/an – 20 p. + 
Criteriul C4*): Indicele de utilizare a terenului decontaminat/ neproductiv în suprafața totală a proiectului, utilizată pentru producerea de energie verde (de exemplu, cele cu destinația inițială de halde de zgură/contaminate și altele asemenea utilizate pentru producerea de energie verde) (I_u – 20 p)Modalitatea de calcul:I_u = Sd/St[%],unde:– I_u = indicele de utilizare a terenului decontaminat/ neproductiv;– S_d = suprafața de teren decontaminat/neproductiv, de exemplu, cele cu destinația inițială de halde de zgură/contaminate și altele asemenea utilizate pentru producerea de energie verde;– S_t = suprafața de teren utilizată pentru producerea de energie verde.Punctaj acordat:– I_u <50% – 10 p;– 50% ≤ I_u <100% – 15 p;– I_u = 100% – 20 p.*) Aplicațiile de finanțare pentru proiectele de investiții în energie verde vor fi însoțite în mod obligatoriu de analiza energetică a proiectului, împreună cu calculele energetice și justificările aferente care vor stabili valorile calculate pentru criteriile anterioare.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x