SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 7 iunie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 588 din 16 iunie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 882 07/06/2022
ART. 2REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 2REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 25 18/03/2022
ART. 3REFERIRE LALEGE 220 29/10/2020
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 130 31/07/2020
ART. 3REFERIRE LAORDIN 406 20/12/2017
ART. 3REFERIRE LANORMA 20/12/2017
ART. 3REFERIRE LALEGE 182 17/10/2016
ART. 3REFERIRE LAOUG 6 02/02/2011
ART. 3REFERIRE LAOUG 44 16/04/2008
ART. 3REFERIRE LALEGE 338 29/11/2005
ART. 3REFERIRE LAOG 37 14/07/2005
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 1 21/02/2005
ART. 3REFERIRE LALEGE 566 09/12/2004
ART. 3REFERIRE LALEGE 36 30/04/1991
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 7REFERIRE LAORD DE URGENTA 61 06/05/2022 ANEXA 1
ART. 26REFERIRE LAORD DE URGENTA 61 06/05/2022
ART. 30DEROGARE DE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 52
ART. 33REFERIRE LAORD DE URGENTA 61 06/05/2022
ART. 36REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 36REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 36REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 36REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016
ART. 38REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 38REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 38REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DENORMA 22/05/2023
ActulAPROBAT DEORDIN 882 07/06/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 882 07/06/2022
ActulREFERIT DEORDIN 882 07/06/2022





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 882 din 7 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 16 iunie 2022.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de stat, denumită „Ajutor de stat pentru sprijinirea entităților din domeniul agroalimentar sub formă de microgranturi și granturi pentru capital de lucru cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat în contextul crizei provocate de COVID-19“, finanțată din fonduri de la bugetul de stat și fonduri europene nerambursabile, aferentă Programului operațional Competitivitate, axa prioritară nr. 4 „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, prioritatea de investiții 13i „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, obiectivul specific 4.1 „Consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19“, acțiunea 4.1.2 „Sprijin pentru IMM-uri în vederea depășirii crizei economice generate de pandemia de COVID-19“.(2)Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă susținerea entităților din domeniul agroalimentar în cadrul măsurilor economice „Sprijin pentru România“, precum și în cadrul programului de relansare economică cu finanțare din fonduri externe nerambursabile în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19, prin acordarea de ajutoare temporare cu valoare limitată acelor IMM-uri care se confruntă cu un deficit sau chiar cu indisponibilitatea lichidităților.(3)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, este furnizorul de ajutor de stat. Schema este implementată de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operațional Competitivitate, denumită în continuare AM POC.(4)Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, în parteneriat, denumit în continuare parteneriat microgranturi, cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, și Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, este administratorul prezentei scheme, pentru implementarea Măsurii 1 – microgranturi, prevăzută la art. 5 alin. (2).(5)Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare MAT, în parteneriat cu agențiile pentru IMM, atragere de investiții și promovare a exportului, denumite în continuare AIMMAIPE, și STS, parteneriat denumit, în continuare, parteneriat capital de lucru, este administratorul prezentei scheme, pentru implementarea Măsurii 2 – granturi pentru capital de lucru, prevăzută la art. 5 alin. (2). (6)Ajutoarele se acordă în cadrul Programului operațional Competitivitate (POC) 2014-2020 și din fonduri de la bugetul de stat.
 + 
Capitolul IIBaza legală + 
Articolul 2(1)Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme sunt compatibile cu piața comună în conformitate cu secțiunea 3.1 – Ajutoare sub formă de granturi directe, avansuri rambursabile sau avantaje fiscale din Comunicarea CE – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C 112 I/01), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 4.04.2020, cu modificările și completările ulterioare.(2)Ajutoarele se acordă după obținerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.(3)Prevederile legale aplicabile pentru acordarea ajutoarelor de stat sunt: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 61/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de microgranturi și granturi pentru capital de lucru entităților din domeniul agroalimentar cu finanțare din fonduri externe nerambursabile; Regulamentul (UE) nr. 460/2020 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 și (UE) nr. 508/2014 în ceea ce privește anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiții în sistemele de sănătate ale statelor membre și în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacție la epidemia de COVID-19 (Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus); Decizia de punere în aplicare a Comisiei de aprobare a anumitor elemente din Programul operațional Competitivitate pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investițiile pentru creștere și locuri de muncă în România CCI 2014RO16RFOP001, referința C(2014)10.233 din data de 19.12.2014, cu modificările ulterioare; Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IIIDefiniții + 
Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)furnizor – Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE);b)administrator al Măsurii 1 – microgranturi – din schema de ajutor de stat – MADR, în parteneriat cu APIA și STS, fiind împuternicit să deruleze proceduri în legătură cu prezenta schemă de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare semnat cu AM POC;c)administrator al Măsurii 2 – granturi pentru capital de lucru – din schema de ajutor de stat – MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, fiind împuternicit să deruleze proceduri în legătură cu prezenta schemă de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare semnat cu AM POC;d)administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat – STS;e)IMM Recover – sistemul informatic prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2022 privind unele măsuri în domeniul fondurilor europene, sistem dezvoltat și integrat de către STS pe baza cerințelor operaționale furnizate de MADR pentru microgranturi și MAT pentru capital de lucru, în scopul gestionării apelurilor de proiecte, acesta fiind găzduit și administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operațional de MAT în parteneriat cu AIMMAIPE, iar din punctul de vedere al apelurilor de proiecte, de către MADR în parteneriat cu APIA; f)beneficiari ai ajutorului de stat – microîntreprinderi, întreprinderile mici și mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, persoane fizice autorizate, denumite în continuare PFA, întreprinderi individuale, denumite în continuare ÎI, societatea cooperativă agricolă, cooperativa agricolă, grup și organizații de producători, întreprinderi familiale, denumite în continuare ÎF, care primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru, prin încheierea unui contract de acordare a ajutorului de stat încheiat cu administratorul schemei de ajutor de stat;g)IMM – întreprinderile înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, sau în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare, în baza Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare, care au mai puțin de 250 de angajați și o cifră de afaceri anuală netă care nu depășește echivalentul în lei a 50 de milioane de euro sau active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 de milioane de euro, conform Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;h)PFA – întreprinderea economică, fără personalitate juridică, organizată de o persoană fizică ce folosește, în principal, forța sa de muncă, înființată în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu completările ulterioare;i)ÎI – întreprinderi individuale, organizate potrivit prevederilor legale în vigoare, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu completările ulterioare;j)ÎF – întreprinderi familiale înființate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu completările ulterioare;k)Societate cooperativă agricolă – înființată în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare; l)Cooperativă agricolă – înființată în baza Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare; m)Grup și organizații de producători – înființate în baza Ordonanței Guvernului nr. 37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole și silvice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 338/2005, cu modificările și completările ulterioare, și a Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 406/2017 pentru aprobarea Normelor privind recunoașterea organizațiilor de producători și a altor forme asociative din sectorul fructelor și legumelor și modul de accesare a sprijinului financiar de către acestea, cu modificările și completările ulterioare;n)întreprinderi în dificultate – în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, o întreprindere este considerată în dificultate în următoarele situații: (i)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei prevederi, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei prevederi, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;o)contract de finanțare – actul juridic supus regulilor de drept public semnat între AM POC, pe de o parte, și administratorul schemei, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării operațiunilor în cadrul POC 2014-2020, în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat;p)contract de acordare a ajutorului de stat – actul juridic supus regulilor de drept public semnat între administratorii schemei, în calitate de administratori ai schemei, pe de o parte, și întreprindere, în calitate de beneficiar al ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme, pe de altă parte.
 + 
Capitolul IVForma ajutorului + 
Articolul 4Ajutorul de stat se acordă după cum urmează:a)microgranturi în sumă fixă pentru capital de lucru, în sensul art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013, cu modificările ulterioare, pentru reluarea activității curente sub formă de sumă forfetară, în sensul art. 67 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;b)granturi pentru capital de lucru, în sensul art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013, cu modificările ulterioare, pentru reluarea activității curente, sub formă de sumă forfetară sau în procent din cifra de afaceri în sensul art. 67 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 și în conformitate cu art. 12 alin. (1) lit. b) din prezenta schemă.
 + 
Capitolul VDurata și bugetul schemei + 
Articolul 5(1)Schema se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 30 iunie 2022.(2)Bugetul total alocat este echivalentul în lei al sumei de 300.000.000 de euro, din care 150.000.000 de euro FEDR-REACT-EU și 150.000.000 de euro fonduri de la bugetul de stat împărțit între cele 2 măsuri după cum urmează:• Măsura 1 – Microgrant în sumă fixă, sub formă de sumă forfetară: echivalentul în lei al sumei de 50.000.000 de euro, din care 25.000.000 de euro din FEDR-REACT-EU, 25.000.000 de euro fonduri de la bugetul de stat;• Măsura 2 – Grant pentru capital de lucru pentru domeniul agroalimentar, sub formă de sumă forfetară: echivalentul în lei al sumei de 250.000.000 de euro, din care 125.000.000 de euro din FEDR-REACT-EU, 125.000.000 de euro fonduri de la bugetul de stat.(3)Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este cursul INFOREURO valabil în luna mai 2022, respectiv 1 euro = 4,9479 RON.(4)Bugetele celor două măsuri sunt indicative și pot suferi modificări în funcție de nevoile entităților din domeniul agroalimentar, în condițiile încadrării în alocarea prevăzută la alin. (2).(5)Valoarea ajutoarelor pentru microgranturi și capital de lucru, care nu pot fi decontate din fonduri externe nerambursabile, respectiv din economii, relocări de fonduri între axele prioritare ale programului operațional, cheltuieli neeligibile declarate de autoritățile competente, precum și din orice alte asemenea cauze, rămân cheltuieli definitive la bugetul de stat.
 + 
Capitolul VIValoarea maximă a ajutorului de stat, beneficiarii, criteriile de eligibilitate și cheltuieli eligibile + 
Secţiunea 1Măsura 1 – Microgrant în sumă fixă pentru sectoarele agricultură, piscicultură, acvacultură și industrie alimentară + 
Articolul 6Valoarea maximă a ajutorului este echivalentul în lei al sumei de 5.000 de euro/beneficiar de ajutor de stat, acordabilă o singură dată, într-o singură tranșă, sub formă de sumă forfetară. + 
Articolul 7Beneficiarii de ajutor de stat ai măsurii 1 sunt:a)microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii care fac dovada, prin situațiile financiare depuse, că nu dețineau salariați cu contract individual de muncă la data de 31 decembrie 2019, cu activitate economică în domeniile de activitate cu codurile CAEN REV 2 prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă, respectiv în anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 61/2022;b)persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, cu activitate economică în domeniile de activitate cu codurile CAEN REV 2 prevăzute în anexa la prezenta schemă, respectiv în anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 61/2022. + 
Articolul 8Beneficiarii ajutorului de stat îndeplinesc criteriile generale de eligibilitate de la art. 17 și următoarele criterii de eligibilitate specifice:a)au desfășurat activitate curentă/operațională pe perioada a cel puțin 3 luni calendaristice înainte de data de 31 decembrie 2019;b)au obținut o cifră de afaceri/venituri de cel puțin echivalentul în lei a 5.000 de euro la data de 31 decembrie 2019, cu excepția beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 7 lit. a), care au fost înființați în anul 2019, cu o cifră de afaceri mai mică de 5.000 de euro, pentru care plafonul minim al cifrei de afaceri se calculează prin înmulțirea numărului de luni întregi de activitate din anul 2019 cu suma de 415 euro, și a beneficiarilor ajutorului de stat prevăzuți la art. 7 lit. b);c)își mențin activitatea pe o perioadă de cel puțin 6 luni de la acordarea formei de sprijin sub formă de microgrant.
 + 
Articolul 9Beneficiarii măsurii 1 pot utiliza alocările pentru susținerea următoarelor cheltuieli angajate după data de 1 februarie 2020:a)cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;b)datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități potrivit contractelor încheiate;c)cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat și/sau cheltuieli privind arenda sau redevența pe bază de contract de arendă sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole;d)cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente/operaționale, cu excepția serviciilor de consultanță;e)cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente/operaționale;f)cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații și tehnologii necesare pentru reluarea activității;g)cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului și bugetele locale.
 + 
Articolul 10Cheltuielile efectuate din microgranturi potrivit art. 9 trebuie să fie în legătură cu activitățile/subactivitățile codului CAEN REV 2 pentru care s-a solicitat finanțare. + 
Articolul 11Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat este de maximum 10.000.
 + 
Secţiunea a 2-aMăsura 2 – Grant pentru capital de lucru pentru sectoarele agricultură, piscicultură, acvacultură și industrie alimentară + 
Articolul 12(1)Valoarea ajutorului se stabilește astfel:a)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 și 33.350 de euro, valoarea grantului este de 5.000 de euro;b)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 mai mare de 33.350 de euro, valoarea grantului se stabilește în procent de 15% din cifra de afaceri și nu poate depăși suma de 120.000 de euro.(2)Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanțarea beneficiarilor de ajutor de stat, care trebuie să fie liberă de ajutor de stat, la constituirea capitalului de lucru, în procent de 15% din valoarea grantului solicitat.
 + 
Articolul 13Beneficiarii măsurii 2 sunt IMM-urile cu domeniile de activitate eligibile din anexa la prezenta schemă, care îndeplinesc criteriile generale de eligibilitate de la art. 17 și următoarele criterii de eligibilitate specifice: a)au înregistrat profit operațional din activitatea curentă/operațională, respectiv din activitatea de exploatare, în unul din ultimele trei exerciții financiare înainte de depunerea cererii de finanțare pentru obținerea grantului, potrivit situațiilor financiare depuse la Agenția Națională de Administrare Fiscală, conform legii;b)dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de 15% din valoarea grantului la data acordării grantului pentru capital de lucru, cofinanțare care este liberă de ajutor de stat, potrivit prevederilor legale în vigoare;c)mențin sau, după caz, suplimentează numărul de salariați, față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni, la data acordării granturilor, cu excepția situațiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau/și zilieri;d)codul CAEN REV 2 pentru care se solicită ajutor de stat era autorizat potrivit prevederilor legale în vigoare la data de 31 decembrie 2019. + 
Articolul 14Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru pentru susținerea următoarelor tipuri de cheltuieli angajate după data de 1 februarie 2020:a)cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum și alte categorii de stocuri necesare activității curente/operaționale desfășurate de beneficiari;b)datorii curente și restante față de furnizorii curenți, inclusiv față de furnizorii de utilități, potrivit contractelor încheiate;c)cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat și/sau cheltuieli privind arenda sau redevența pe bază de contract de arendă sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole;d)cheltuieli privind achiziția de servicii necesare activității curente/operaționale, cu excepția serviciilor de consultanță;e)cheltuieli privind achiziția de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activității curente/operaționale;f)cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații și tehnologii necesare reluării activității curente/operaționale;g)cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului și bugetele locale.
 + 
Articolul 15Cheltuielile efectuate din granturi pentru capital de lucru potrivit art. 14 trebuie să fie în legătură cu activitățile/subactivitățile codului CAEN REV 2 pentru care s-a solicitat finanțare. + 
Articolul 16Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat este de maximum 10.000. + 
Articolul 17Criteriile de eligibilitate generale pentru beneficiarii care solicită finanțare în cadrul măsurilor prezentei scheme de ajutor de stat sunt următoarele:a)nu se află în dificultate la data de 31 decembrie 2019, în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, modificat și completat prin Regulamentul (UE) nr. 1.084/2017, ale Regulamentului de exceptare în bloc în sectorul agricultură (ABER) și Regulamentului de exceptare în bloc în sectorul pescuitului și acvaculturii (FIBER), cu excepția PFA, ÎI și IF;b)nu există împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate și recuperate integral, conform prevederilor legale în vigoare;c)nu sunt supuși concordatului preventiv, procedurilor de lichidare, insolvență sau faliment.
 + 
Capitolul VII Cumulul ajutoarelor de stat + 
Articolul 18Beneficiarul ajutorului de stat poate accesa și alte scheme de ajutor de stat elaborate în baza Comunicării Comisiei – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C91I/01), inclusiv INVESTIMM, AGROIMMINVEST și RURAL INVEST în limita plafonului echivalent în lei al sumei de 345.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii sau 290.000 de euro pentru fiecare întreprindere care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare, respectiv 2,3 milioane de euro/întreprindere pentru celelalte domenii de activitate. + 
Articolul 19În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea în mai multe sectoare cărora li se aplică cuantumuri maxime diferite în conformitate cu pct. 22 lit. (a) și pct. 23 lit. (a) din Comunicarea Comisiei – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19, administratorul schemei trebuie să asigure faptul că se respectă plafonul aferent pentru fiecare dintre aceste activități, prin mijloace adecvate, cum ar fi obligația întreprinderii de separare a conturilor. + 
Articolul 20Solicitanții de ajutor de stat pot depune o singură solicitare de ajutor de stat pentru oricare din formele de sprijin prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat.
 + 
Capitolul VIIIDomeniu de aplicare + 
Articolul 21Ajutorul de stat în cadrul acestei scheme este acordat în toate cele 8 regiuni ale României în domeniile de activitate prevăzute în anexa la prezenta schemă. + 
Articolul 22Nu vor fi sprijinite în cadrul măsurilor descrise în prezenta schemă de ajutor de stat următoarele sectoare/tipuri de ajutoare:a)activități legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament;b)activități de jocuri de noroc și pariuri. + 
Articolul 23(1)Ajutorul acordat întreprinderilor active în prelucrarea și comercializarea produselor agricole este condiționat de a nu fi transmis parțial sau integral producătorilor primari și nu este fixat pe baza prețului sau a cantității produselor achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de către întreprinderile în cauză.(2)Cuantumul ajutorului acordat întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole nu trebuie stabilit pe baza prețului sau a cantității produselor introduse pe piață.(3)Ajutorul acordat întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii nu se încadrează în niciuna dintre categoriile de ajutoare menționate la art. 1 alin. (1) lit. (a)-(k) din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei. + 
Articolul 24Derogările de la pct. 23 lit. (a) din Comunicarea Comisiei – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 se vor aplica, iar valoarea brută a ajutorului înainte de deducerea impozitului sau a altor taxe nu va depăși 345.000 de euro pentru întreprinderea activă în sectorul pescuitului și acvaculturii sau 290.000 de euro pentru întreprinderea activă în producția primară de produse agricole. + 
Articolul 25Plafoanele de ajutor și maximele de cumul stabilite în cadrul acestor măsuri se aplică indiferent dacă sprijinul pentru proiect este finanțat integral din resurse de stat sau finanțat parțial de Uniunea Europeană.
 + 
Capitolul IX Implementarea schemei + 
Articolul 26Informațiile referitoare la modalitatea de implementare a prezentei scheme se detaliază în ghidul solicitantului în cazul Măsurii 1 și în procedura de implementare în cazul Măsurii 2 aferente apelurilor de proiecte, pe care administratorii de schemă de ajutor urmează să le lanseze în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de microgranturi și granturi pentru capital de lucru entităților din domeniul agroalimentar cu finanțare din fonduri externe nerambursabile. + 
Articolul 27Pentru a beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme, solicitantul depune o cerere de finanțare în platforma electronică IMMRecover, însoțită de documentația necesară analizei solicitării, care cuprinde:a)declarație pe propria răspundere a solicitantului privind cumulul ajutorului de stat;b)împuternicire, acolo unde este cazul, cu respectarea modelului prevăzut în ghidul solicitantului în cazul Măsurii 1/procedura de implementare în cazul Măsurii 2;c)extras din Registrul de evidență a salariaților (REVISAL), emis cu maximum 24 de ore înaintea transmiterii cererii de finanțare;d)declarație pe propria răspundere a solicitantului privind faptul că nu se afla în dificultate la 31 decembrie 2019; că nu a mai beneficiat de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile menționate la art. 9 și 14 din prezenta schemă; că nu există împotriva sa decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ce nu au fost executate sau recuperate; privind încadrarea în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare (verificarea se va face ex-post, pe bază de eșantion, de către parteneriat); privind cofinanțarea și/sau menținerea locurilor de muncă, după caz;e)declarație pe propria răspundere prin care solicitantul își asumă faptul că utilizarea micrograntului/grantului pentru capital de lucru în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat;f)declarația pe propria răspundere a beneficiarului privind faptul că: (i) nu este rezident în scopuri fiscale sau este încorporat în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; (ii) nu este controlat, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care aparțin de lista UE a jurisdicțiilor necooperante, în funcție de proprietarul beneficiar, astfel cum este definită în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849; (iii) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau unitățile permanente proprii din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; și (iv) nu împarte dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante. + 
Articolul 28Măsurile 1 și 2 sunt preevaluate și selectate la finanțare automatizat, prin preevaluarea automatizată realizată de platforma IMMRecover pe baza criteriilor specifice menționate la cap. VI. + 
Articolul 29Administratorii schemei de ajutor de stat, respectiv MAT în parteneriat cu AIMMAIPE și STS, precum și MADR în parteneriat cu APIA și STS încheie contracte de acordare a ajutorului de stat, în limita creditelor bugetare și de angajament aprobate potrivit legii, pe baza preevaluării realizate prin platforma informatică IMM Recover și a declarațiilor pe propria răspundere care însoțesc cererile de finanțare depuse de beneficiari. + 
Articolul 30Prin derogare de la prevederile art. 52 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, angajarea cheltuielilor publice determinate de încheierea contractelor de acordare a ajutorului de stat se face pe baza contractelor încheiate cu respectarea prevederilor art. 29 din prezenta schemă, cu respectarea condiției de verificare până la data plății aferentă contractului de acordare a ajutorului de stat dacă preevaluarea realizată cu ajutorul platformei informatice IMM Recover este în conformitate cu documentele anexate, precum și în concordanță cu criteriile de eligibilitate specifice măsurilor prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat. + 
Articolul 31În situația în care se constată neconcordanțe între preevaluarea realizată prin platforma informatică IMM Recover și documentele anexate cererii de finanțare, respectiv cu condițiile de eligibilitate specifice măsurilor prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat, se va întocmi o notă justificativă prin care se va aproba rezilierea contractului de acordare a ajutorului de stat de plin drept, fără notificare și fără intervenția instanței de judecată.  + 
Articolul 32Contractele de acordare a ajutorului de stat încheiate de administratorii de schemă de ajutor de stat vor conține în mod obligatoriu o clauză de reziliere a contractului de plin drept fără notificare și fără intervenția instanței de judecată, cu următorul conținut:În situația în care se constată neconcordanțe între preevaluarea cererilor de finanțare depuse de beneficiarii ajutorului de stat, realizată cu ajutorul platformei informatice IMM Recover, și verificările efectuate de administratorul schemei de ajutor de stat până la data efectuării plății, referitoare la respectarea condițiilor de eligibilitate specifice măsurilor de acordare a sprijinului, contractul de acordare a ajutorului de stat se reziliază de plin drept, fără notificare și fără intervenția instanței de judecată
 + 
Articolul 33(1)Beneficiarii ajutorului de stat prevăzuți de prezenta schemă de ajutor de stat au dreptul de a depune contestații în conformitate cu regulile specifice de acordare a ajutorului de stat prevăzute în Ghidul solicitantului/Procedura de implementare pe care administratorii de schemă de ajutor urmează să le lanseze în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de microgranturi și granturi pentru capital de lucru entităților din domeniul agroalimentar cu finanțare din fonduri externe nerambursabile.(2)În situația în care beneficiarul ajutorului de stat obține decizie de soluționare a contestației în favoarea sa ulterior datei de 30 iunie 2022, cheltuielile cu acordarea ajutorului de stat se suportă din bugetul de stat.
 + 
Capitolul XDispoziții privind transparența, monitorizarea și raportarea + 
Articolul 34(1)AM POC are obligația să publice pe site-ul instituției textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum și forma și conținutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia. Numărul și valoarea contractelor semnate, precum și sumele rămase disponibile în cadrul programului vor fi afișate în timp real.(2)AM POC trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei. Aceste înregistrări conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu și trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.
 + 
Articolul 35Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acesteia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția autorității de implementare a schemei de ajutor de stat sau a Consiliului Concurenței ori de câte ori le sunt solicitate. + 
Articolul 36(1)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM POC, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM POC are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, iar parteneriatul, în calitate de administrator al schemei, are obligația încărcării contractelor de finanțare a ajutorului de stat, a plăților efectuate și a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.(3)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, publică informațiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual acordat în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat pe site-ul web al instituției și asigură furnizarea informațiilor către Consiliul Concurenței în vederea publicării pe site-ul dedicat ajutoarelor de stat, în termen de 12 luni de la data acordării.(4)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, furnizează Consiliului Concurenței informațiile necesare pentru întocmirea rapoartelor anuale, pe care acesta le prezintă Comisiei Europene.(5)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite prin intermediul Consiliului Concurenței către Comisia Europeană o listă a măsurilor instituite în baza prezentei scheme.
 + 
Capitolul XI Controlul beneficiarilor schemei și recuperarea ajutorului de stat + 
Articolul 37(1)Monitorizarea și controlul întreprinderilor beneficiare în cadrul celor 2 măsuri din prezenta schemă de ajutor de stat se vor face pentru AM POC de către administratorii schemei.(2)Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile pentru măsurile 1 și 2 se va efectua pe un eșantion de 1%, în scopul validării metodologiei de stabilire a sumei forfetare.
 + 
Articolul 38(1)În situația în care furnizorul/administratorul de ajutor de stat constată că beneficiarii ajutorului de stat nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat și/sau pe cele ale contractului de acordare a ajutorului de stat, AM POC prin administratorii de schemă solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2)În cazul în care beneficiarul nu rambursează ajutorul de stat, inclusiv dobânda aferentă, recuperarea ajutorului de stat se realizează de către AM POC/MADR/MAT, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
ANEXĂla schema de ajutor de stat
LISTA
domeniilor de activitate eligibile + 
A – Agricultură, silvicultură și pescuit0111 – Cultivarea cerealelor (exclusiv orez), plantelor leguminoase și a plantelor producătoare de semințe oleaginoase0112 – Cultivarea orezului0113 – Cultivarea legumelor și a pepenilor, a rădăcinoaselor și tuberculilor0116 – Cultivarea plantelor pentru fibre textile0119 – Cultivarea altor plante din culturi nepermanente0121 – Cultivarea strugurilor0124 – Cultivarea fructelor semințoase și sâmburoase0125 – Cultivarea fructelor arbuștilor fructiferi, căpșunilor, nuciferilor și a altor pomi fructiferi0126 – Cultivarea fructelor oleaginoase0127 – Cultivarea plantelor pentru prepararea băuturilor0128 – Cultivarea condimentelor, plantelor aromatice, medicinale și a plantelor de uz farmaceutic0129 – Cultivarea altor plante permanente0130 – Cultivarea plantelor pentru înmulțire0141 – Creșterea bovinelor de lapte0142 – Creșterea altor bovine0143 – Creșterea cailor și a altor cabaline0145 – Creșterea ovinelor și caprinelor0146 – Creșterea porcinelor0147 – Creșterea păsărilor0149 – Creșterea altor animale0150 – Activități în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creșterea animalelor)0161 – Activități auxiliare pentru producția vegetală0162 – Activități auxiliare pentru creșterea animalelor0163 – Activități după recoltare0164 – Pregătirea semințelor0311 – Pescuitul maritim0312 – Pescuitul în ape dulci0321 – Acvacultura maritimă0322 – Acvacultura în ape dulci
 + 
10 – Industria alimentară1011 – Prelucrarea și conservarea cărnii1012 – Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre1013 – Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)1020 – Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor1031 – Prelucrarea și conservarea cartofilor1032 – Fabricarea sucurilor de fructe și legume1039 – Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor n.c.a.1041 – Fabricarea uleiurilor și grăsimilor1042 – Fabricarea margarinei și a altor produse comestibile similare1051 – Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor1052 – Fabricarea înghețatei1061 – Fabricarea produselor de morărit1062 – Fabricarea amidonului și a produselor din amidon1071 – Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie1072 – Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie1073 – Fabricarea macaroanelor, tăiețeilor, cușcușului și a altor produse făinoase similare1081 – Fabricarea zahărului1082 – Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase1083 – Prelucrarea ceaiului și cafelei1084 – Fabricarea condimentelor și ingredientelor1085 – Fabricarea de mâncăruri preparate1086 – Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice1089 – Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.1091 – Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă1106 – Fabricarea malțului1107 – Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate1721 – Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie și carton
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x