SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 6 octombrie 2011

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 781 din 3 noiembrie 2011
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 363 23/02/2012
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 6REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
ART. 6REFERIRE LALEGE 324 08/07/2003
ART. 6REFERIRE LAOG 57 16/08/2002
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 9REFERIRE LALEGE 246 18/07/2005
ART. 9REFERIRE LALEGE 315 28/06/2004
ART. 9REFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 31REFERIRE LAHG 28 09/01/2008
ART. 55REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 55REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
ART. 59REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 59REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
ART. 63REFERIRE LALEGE 137 17/05/2007
ART. 63REFERIRE LAOUG 117 21/12/2006
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 363 23/02/2012
ActulAPROBAT DEORDIN 2669 06/10/2011
ActulCONTINUT DEORDIN 2669 06/10/2011

"Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional – Poli de competitivitate" aferentă operaţiunii 1.3.1 "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional", domeniul major de intervenţie 1.3 "Dezvoltarea durabilă a antreprenoriatului", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice"



1. Titlul schemeiSchema de ajutor de stat pentru "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional – Poli de competitivitate" aferentă operaţiunii 1.3.1 "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional", domeniul major de intervenţie 1.3 "Dezvoltarea durabilă a antreprenoriatului", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice"2. Obiectivele schemei de ajutor de stat + 
Articolul 1Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat constă în sprijinirea apariţiei şi dezvoltării polilor de competitivitate de interes naţional şi vizibilitate internaţională din România, în vederea realizării obiectivului general al Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice", şi anume creşterea productivităţii întreprinderilor din România, în conformitate cu principiile dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a Uniunii Europene.
 + 
Articolul 2(1) Scopul prezentei scheme de ajutor de stat este sprijinirea unor proiecte de anvergură care urmăresc crearea, dezvoltarea şi operaţionalizarea polilor de competitivitate. În cadrul polilor de competitivitate existenţi şi potenţiali se urmăreşte creşterea interacţiunilor dintre firme, instituţii din mediul academic şi ştiinţific şi alte entităţi implicate în sprijinirea mediului de afaceri şi orientarea sectorului privat către inovare şi transfer tehnologic. Toate acestea vor determina creşterea productivităţii şi reducerea decalajelor faţă de Uniunea Europeană.(2) Prezenta schemă de ajutor de stat acordă ajutoare pentru realizarea de proiecte comune propuse de asocierile stabilite exclusiv între membrii unui pol de competitivitate.(3) Scopul prezentei scheme de ajutor de stat va fi atins prin acordarea de sprijin financiar nerambursabil pentru:– construcţia, extinderea sau modernizarea infrastructurii polilor de competitivitate;– achiziţionarea de echipamente, tehnologii, licenţe, knowhow;– inovarea proceselor de producţie şi a produselor pe baza aplicării rezultatelor de cercetare – dezvoltare – inovare (CDI) în producţie;– intensificarea cooperării între membrii polilor de competitivitate;– facilitarea transferului de cunoştinţe şi ridicarea nivelului de pregătire necesare creşterii competitivităţii.
3. Tipuri de ajutoare + 
Articolul 3Ajutorul acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat provine din fonduri structurale (Fondul European de Dezvoltare Regională) şi se acordă beneficiarilor sub formă de finanţare nerambursabilă, eşalonat, pe etape de implementare a proiectelor.
 + 
Articolul 4În cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acordă următoarele tipuri de ajutoare beneficiarilor:a) ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă;b) ajutoare pentru consultanţă în favoarea întreprinderilor mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM;c) ajutoare pentru participarea IMM la târguri;d) ajutoare pentru activităţi de cercetare şi dezvoltare;e) ajutoare pentru studii de fezabilitate tehnice;f) ajutoare pentru acoperirea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate industrială ale IMM-urilor;g) ajutoare pentru întreprinderi nou-create inovatoare;h) ajutoare pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării;i) ajutoare pentru închirierea de personal cu înaltă calificare;j) ajutoare pentru formare.

Tipul de ajutor Tipul de beneficiar Categoriile de
cheltuieli eligibile
Intensitatea maximă a ajutorului
(procentaj din cheltuielile eligibile)
Plafonul maxim
al ajutorului
Ajutoare regionale
pentru investiţii şi
pentru ocuparea
forţei de muncă

Întreprinderi

– investiţii în active
corporale
– investiţii în active
necorporale

Pentru regiunea de dezvoltare
Bucureşti-Ilfov:
– 60% pentru întreprinderi mici
– 50% pentru întreprinderi mijlocii
– 40% pentru întreprinderi mari
Pentru restul regiunilor:
– 70% pentru întreprinderi mici
– 60% pentru întreprinderi mijlocii
– 50% pentru întreprinderi mari
7,5 milioane
euro/proiect

Ajutoare pentru
consultanţă în
favoarea IMM-urilor
IMM

– servicii de
consultanţă furnizate
de consultanţi externi
– 50%

200.000 euro/
întreprindere/
proiect
Ajutoare pentru
participarea IMM la
târguri

IMM

– închirierea, reali-
zarea şi funcţionarea
standului pentru prima
participare la târg
– 50%

200.000 euro/
IMM/proiect

Ajutoare pentru
activităţi de cer-
cetare şi dezvoltare

Întreprinderi cu
activitate de cerce-
tare şi dezvoltare
Centre de cercetare
Universităţi

– cheltuieli de personal
– costul instrumentelor
şi al echipamentelor în
măsura şi pe durata uti-
lizării acestora în
proiect
– cheltuieli pentru
clădiri şi terenuri în
măsura şi pe durata
utilizării acestora în
proiect
– cheltuieli pentru
cercetare contractuală
– cheltuieli de regie
– alte cheltuieli de
exploatare
– 50% pentru cercetarea industrială
– 25% pentru dezvoltarea experimentală
Pentru întreprinderi mici:
– 70% pentru cercetare industrială
– 45% pentru cercetare experimentală
Pentru întreprinderi mijlocii:
– 60% pentru cercetare industrială
– 35% pentru cercetare experimentală
Se poate adăuga o primă de 15% până la
o intensitate maximă a ajutorului de
80% în condiţiile prevăzute la art. 21
pct. 3.3 lit. b).

1 milion de
euro/beneficiar
/proiect

Ajutoare pentru
studii de fezabi-
litate tehnice

IMM
Întreprinderi mari

– cheltuieli pentru
elaborarea de studii de
fezabilitate tehnice
pregătitoare pentru
activităţi de cercetare
industrială sau
dezvoltare experimentală

Pentru IMM:
– 75% pentru studii pregătitoare
pentru activităţi de cercetare
industrială
– 50% pentru studii pregătitoare
pentru activităţi de dezvoltare
experimentală
Pentru întreprinderi mari:
– 65% pentru studii pregătitoare
pentru activităţi de cercetare
industrială
– 40% pentru studii pregătitoare
pentru activităţi de dezvoltare
experimentală
200.000
euro/beneficiar
/proiect

Ajutoare pentru
acoperirea cheltu-
ielilor aferente
drepturilor de
proprietate
industrială ale
IMM-urilor

IMM

– toate cheltuielile
anterioare acordării
dreptului în prima
jurisdicţie
– cheltuieli pentru
traducere
– cheltuieli pentru
apărarea valabilităţii
dreptului
Intensitatea ajutorului nu depăşeşte
intensitatea maxim posibilă a ajuto-
rului pentru proiectul de cercetare
şi dezvoltare, adică 80%.

200.000 euro/
întreprindere/
proiect

Ajutoare pentru
întreprinderi nou
create inovatoare

Întreprinderi nou-
create inovatoare

– cheltuieli de personal
– costul instrumentelor
şi al echipamentelor în
măsura şi pe durata
utilizării acestora în
proiect
– cheltuieli pentru
clădiri şi terenuri în
măsura şi pe durata
utilizării acestora în
proiect
– cheltuieli pentru
cercetare contractuală
– cheltuieli de regie
– alte cheltuieli de
exploatare
– 100%

1 milion de
euro/întreprin-
dere/proiect

Ajutoare pentru
serviciile de
consultanţă în
domeniul inovării
şi serviciile de
sprijinire a
inovării

IMM

– cheltuieli cu achiziţia
de servicii de consultan-
ţă, asistenţă tehnologică
transfer de tehnologie,
formare, consultanţă în
materie de achiziţie,
protejarea şi comercia-
lizarea drepturilor de
proprietate intelectuală
şi pentru acordurile de
acordare a licenţelor,
activităţile de consili-
ere referitoare la
utilizarea standardelor
– cheltuieli cu: spaţiile
de lucru, băncile de date
bibliotecile tehnice,
studiile de piaţă, uti-
lizarea laboratoarelor,
etichetarea, testarea şi
certificarea calităţii
– 100%
– 75%, în cazul în care prestatorul de
servicii nu beneficiază de o certifi-
care naţională sau europeană

200.000
euro/beneficiar/
perioadă de
3 ani fiscali
consecutivi

Ajutoare pentru
închirierea de
personal cu înaltă
calificare
IMM

– cheltuieli de personal,
cheltuieli cu recrutarea,
indemnizaţia de deplasare

– 50% pe o perioadă maximă de 3 ani
pentru fiecare întreprindere şi
persoană angajată temporar

1 milion de
euro/beneficiar/
proiect

Ajutoare pentru
formare

– cheltuieli de personal
– cheltuieli de deplasare
– cheltuieli curente
– cheltuieli cu amorti-
zarea instrumentelor şi
echipamentelor folosite
pe perioada proiectului
– costul serviciilor de
îndrumare şi consiliere

– 25% pentru formare specifică
– 60% pentru formarea generală
Intensitatea se majorează astfel:
– cu 10% dacă formarea este acordată
lucrătorilor cu handicap sau
defavorizaţi;
– cu 10% dacă ajutorul este acordat
întreprinderilor mijlocii;
– cu 20% dacă ajutorul este acordat
întreprinderilor mici.
2 milioane de
euro/proiect
de formare

 + 
Articolul 5Ajutoarele acordate de prezenta schemă de ajutor de stat nu se cumulează cu niciun alt ajutor care face obiectul unei exceptări în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), denumit în continuare Regulamentul nr. 800/2008 , sau cu ajutoare de minimis care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 *1) al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis sau cu orice alte fonduri comunitare legat de aceleaşi cheltuieli eligibile – care se suprapun parţial sau integral – în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor.––––-*1) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 379 din 28 decembrie 2006, p. 5.
4. Baza legală + 
Articolul 6Prezenta schemă de ajutor de stat este elaborată în conformitate cu:a) Regulamentul nr. 800/2008 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 214 din 9 august 2008;b) Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;d) Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare;e) Recomandarea Comisiei Europene 361 din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 124 din 20 mai 2003;f) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice" (POS CCE), aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 1.341 din 12 iunie 2007;g) ghidul solicitantului.
 + 
Articolul 7Prezenta schemă de ajutor de stat este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul nr. 800/2008 .
5. Necesitatea implementării schemei de ajutor de stat + 
Articolul 8(1) Polii de competitivitate reprezintă un factor vital pentru creşterea economică şi un instrument-cheie pentru impulsionarea activităţilor de CDI a mediului de afaceri regional şi local.(2) Prin activitatea lor bazată pe CDI, polii de competitivitate reprezintă motoare de dezvoltare a sectoarelor industriale în care activează. Aceştia contribuie, în acest fel, la crearea de noi locuri de muncă, la diversificarea activităţilor economice din zonă şi, prin urmare, la creşterea produsului intern brut (PIB) în regiunile în care se implementează proiectele.(3) Condiţiile pentru apariţia şi dezvoltarea polilor de competitivitate sunt legate de aglomerarea industrială a actorilor economici, viziunea comună şi strategia de dezvoltare a sectoarelor industriale, accesul la tehnologii avansate, disponibilitatea forţei de muncă înalt calificată şi a unor programe de instruire permanentă, accesul la facilităţi privind cercetarea, parteneriatul local/regional/comunitar, accesul la materii prime, materiale şi energie, măsuri de sprijin financiar şi accesul la pieţele locale/regionale/europene.
6. Definiţii + 
Articolul 9În sensul prezentei scheme de ajutor de stat, următorii termeni se definesc astfel:1. active corporale – terenuri, clădiri, instalaţii, echipamente, utilaje, maşini;2. active necorporale – active care rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;3. activităţi de inovare – activităţi de implementare a unei noi metode de organizare a întreprinderii, practicilor comerciale, organizării la locul de muncă sau a relaţiilor externe. Schimbările în practicile de afaceri, organizarea la locul de muncă sau relaţiile externe care se bazează pe metode organizaţionale deja utilizate în întreprindere, schimbările în strategii de management, fuziuni şi achiziţii, schimbările rezultate numai din modificarea preţurilor practicate, personalizarea, modificările regulate sezoniere sau ciclice, comercializarea de produse noi sau îmbunătăţite semnificativ nu sunt considerate inovaţii;4. administratorul schemei de ajutor de stat – Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA), prin Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial – Creşterea competitivităţii economice (AM POS CCE);5. asociaţie – entitate cu personalitate juridică care reprezintă mediul de afaceri, constituită în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, formată din membrii privaţi ai polului de competitivitate conform unui contract de parteneriat care are la bază o strategie comună;6. asociere – act voluntar ce are la bază un acord de parteneriat între două sau mai multe entităţi juridice din cadrul unui pol de competitivitate pentru realizarea în comun a unui proiect. Minimum una dintre entităţi este întreprindere, în sensul Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;7. beneficiar – entitate juridică care primeşte ajutor de stat în cadrul acestei scheme de ajutor de stat, în baza unui contract de finanţare cu administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat;8. catalizator – entitate juridică membră a unui pol de competitivitate de tipul: agenţie de dezvoltare regională, cameră de comerţ, asociaţie de ramură, patronat, alt tip de organizaţie neguvernamentală, societate comercială de instruire sau consultanţă, bancă, orice altă formă juridică de structură de sprijinire a afacerilor în conformitate cu legislaţia în vigoare, dacă aceasta desfăşoară activităţi în sprijinul înfiinţării şi dezvoltării polilor de competitivitate;9. cercetare industrială – cercetare sau investigaţie critică planificată în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese ori servicii sau pentru realizarea unei îmbunătăţiri semnificative a produselor, proceselor ori serviciilor existente; cuprinde crearea de părţi componente pentru sisteme complexe, care este necesară pentru cercetarea industrială, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepţia prototipurilor;10. cerere de finanţare – formularul completat de către solicitant, pentru fiecare proiect din cadrul strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate, în vederea obţinerii finanţării prin POS CCE pentru proiectul respectiv;11. cheltuieli eligibile – cheltuielile realizate de către un beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente structurale, cât şi din bugetul de stat şi/sau contribuţia proprie a beneficiarului, conform reglementărilor legale comunitare şi naţionale în vigoare;12. cheltuieli neeligibile – cheltuieli inerente realizării proiectelor finanţate din instrumentele structurale în cadrul programelor operaţionale, care nu pot fi finanţate din fonduri structurale sau de stat, conform reglementărilor comunitare şi naţionale;13. cheltuieli salariale – valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locurile de muncă create prin proiect sau în legătură directă cu acesta;14. contract de finanţare – actul juridic cu titlu oneros, încheiat între administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat şi beneficiar, prin care se aprobă spre finanţare, în cadrul POS CCE, un proiect inclus în strategia de dezvoltare a polului de competitivitate;15. contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilă a proiectului – diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţării nerambursabile acordate;16. deponent – entitate juridică care reprezintă polul de competitivitate şi care înregistrează şi transmite spre evaluare în cadrul apelului un pachet integrat de cereri de finanţare;17. dezvoltare experimentală – dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente sau proiecte pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunătăţite;18. fişa de proiect – fişa-tip care prezintă sumar un proiect din cadrul strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate;19. formare specifică – formare cu un conţinut aplicabil direct şi principal postului actual sau viitor al angajatului în întreprindere şi care oferă calificări ce nu pot fi transferate către alte întreprinderi ori alte domenii de activitate sau care pot fi transferate numai într-o măsură limitată;20. formare generală – formare cu un conţinut care nu este aplicabil exclusiv ori preponderent postului actual sau viitor al angajatului în întreprindere, însă care oferă calificări ce pot fi transferate într-o mare măsură către alte întreprinderi ori alte domenii de activitate. (De exemplu: formarea este organizată în comun de întreprinderi independente diferite sau este disponibilă pentru angajaţi ai unor întreprinderi diferite. Este recunoscută, certificată ori validată de autorităţi sau organisme publice ori de alte organisme sau instituţii cărora un stat membru ori Comunitatea Europeană le-a acordat competenţele necesare);21. furnizorul schemei de ajutor de stat – MECMA, prin AM POS CCE;22. IMM – aşa cum sunt definite în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008;23. începerea lucrărilor – fie începerea lucrărilor de construcţie, fie prima comandă fermă de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;24. intensitatea ajutorului – valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a cheltuielilor eligibile ale investiţiei;25. întreprinderile mari – întreprinderile care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor;26. întreprindere mică – întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei total al bilanţului anual nu depăşeşte 10 milioane de euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 800/2008 – anexa I;27. microîntreprinderea – întreprinderea care are sub 10 angajaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei total al bilanţului anual nu depăşeşte 2 milioane de euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 800/2008 – anexa I;28. IMM aflată în dificultate – este o întreprindere mică sau mijlocie care îndeplineşte următoarele condiţii:(i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau(îi) în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte din asociaţi răspunde nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau(iii) indiferent de tipul societăţii, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevăzute de legislaţia naţională privind procedura insolvenţei;(iv) IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se consideră a fi în dificultate în această perioadă în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile prevăzute la pct. (iii);29. întreprindere mare aflată în dificultate – întreprinderea care fie se regăseşte în una dintre situaţiile prevăzute la pct. 28 (i), (îi) sau (iii), fie prezintă simultan simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută, creşterea sarcinilor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului net;30. investiţia iniţială – investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentală a procesului global de producţie a unei unităţi existente. Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de către o întreprindere ori investiţia de înlocuire nu constituie investiţie iniţială;31. lista de proiecte – lista proiectelor a căror implementare duce la realizarea strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate. La aceasta se ataşează fişele individuale ale proiectelor care fac parte din respectiva strategie;32. locuri de muncă create direct de un proiect de investiţii – locurile de muncă legate de activitatea care face obiectul investiţiei, inclusiv locurile de muncă create în urma unei creşteri a ratei de utilizare a capacităţii create de investiţie;33. pachet integrat de cereri de finanţare – cuprinde:(i) strategia de dezvoltare a polului de competitivitate,(îi) lista de proiecte şi fişele individuale,(iii) cereri de finanţare/proiectele aferente strategiei pentru care se solicită finanţare; şi(iv) alte anexe specificate în ghidul solicitantului;34. pol de competitivitate – asociere, într-un spaţiu geografic definit, între întreprinderi, organisme de cercetare, universităţi, autorităţi publice locale şi catalizatori care au la bază o strategie comună de dezvoltare cu scopul de a genera sinergii în jurul unor proiecte inovative orientate spre una sau mai multe pieţe. Un astfel de pol nu are o localizare impusă, astfel încât, din punct de vedere teritorial, un pol de competitivitate poate fi plasat atât într-o singură locaţie zonală, cât şi în zone ce aparţin mai multor regiuni de dezvoltare din România. Un pol de competitivitate poate fi constituit într-o entitate juridică sau poate funcţiona pe baza unor acorduri de parteneriat între membrii săi. Calitatea de pol de competitivitate este dovedită de 3 elemente: componenţa (existenţa în pol în mod obligatoriu a două tipuri de entităţi, respectiv întreprinderi şi organisme/organizaţii de cercetare/universităţi şi opţional a autorităţilor publice locale şi catalizatori), asocierea (având ca rezultat fie o persoană juridică, fie o entitate care funcţionează pe baza unui acord formal de asociere semnat de membrii polului) şi strategia de dezvoltare a polului care este un document însuşit formal (adică semnat) de toţi membrii polului;35. proiect – document, parte a cererii de finanţare, propus de minimum 2 membri ai unui pol de competitivitate în asociere. În orice situaţie, unul dintre cei 2 membri trebuie să fie o întreprindere. Proiectul prezintă o serie de activităţi economice indivizibile, concepute pentru a produce un rezultat specific într-o perioadă de timp dată şi având obiective clar stabilite, pentru a cărui realizare beneficiarul primeşte fonduri nerambursabile, în cadrul POS CCE;36. rata de actualizare – rata calculată conform Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 14 din 19 ianuarie 2008;37. regiunile de dezvoltare – entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi fără personalitate juridică, şi corespunzătoare diviziunilor de nivel NUTS 2 în Nomenclatorul unităţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile Legii privind dezvoltarea regională în România nr. 315/2004, cu modificările şi completările ulterioare;38. solicitant de finanţare – entitate juridică care în calitate de membru într-un pol de competitivitate transmite spre evaluare proiecte în pachet integrat de cereri de finanţare;39. organism/organizaţie de cercetare – o entitate, precum o universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul său juridic (organizată conform dreptului public sau privat) ori de modul său de finanţare, al cărei scop principal este de a realiza cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală şi de a-şi face cunoscute rezultatele prin predare, publicare ori transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie reinvestite în aceste activităţi, în difuzarea rezultatelor sau în predare. Întreprinderile care pot exercita influenţă asupra unui astfel de organism, de exemplu prin calitatea lor de acţionari sau membri ai organismului, nu se bucură de acces preferenţial la capacităţile de cercetare ale organismului în cauză ori la rezultatele cercetărilor acestuia. Organismele/Organizaţiile de cercetare care desfăşoară atât activităţi economice, cât şi activităţi noneconomice sunt calificate drept întreprinderi în cazul în care nu ţin contabilitate separată pentru cele două activităţi.
7. Domeniul de aplicare + 
Articolul 10(1) Prezenta schemă de ajutor de stat aferentă operaţiunii 1.3.1 "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional", domeniul major de intervenţie 1.3 "Dezvoltarea durabilă a antreprenoriatului", axa prioritară1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", se aplică în cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea Competitivităţii Economice".(2) Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică tuturor regiunilor de dezvoltare ale României, fără o prealocare financiară regională.(3) Schema de ajutor de stat se adresează polilor de competitivitate existenţi sau potenţiali, fără ca aceştia să treacă printr-un proces de acreditare/certificare/omologare/recunoaştere.(4) Schema de ajutor de stat vizează finanţarea unor proiecte inovative care se circumscriu strategiei de dezvoltare a polilor de competitivitate.
 + 
Articolul 11(1) Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică beneficiarilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei, serviciilor, construcţiilor şi îndeplinesc criteriile prevăzute de Regulamentul nr. 800/2008 , cu excepţia:a) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele pescuit şi acvacultură, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 17 din 21 ianuarie 2000, cu excepţia ajutoarelor pentru formare şi a ajutoarelor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare;b) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia primară a produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (cu excepţia ajutoarelor pentru formare şi a ajutoarelor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare);c) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în transformarea (procesarea) şi comercializarea produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE, în următoarele cazuri:– când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii produselor în cauză achiziţionate de la producătorii primari ori introduse pe piaţă de întreprinderile în cauză;– când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;d) activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e) activităţilor care favorizează folosirea mărfurilor naţionale în locul celor importate;f) întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în sectorul cărbunelui;g) întreprinderilor în dificultate;h) ajutoarelor care favorizează utilizarea produselor naţionale în detrimentul produselor din import;i) ajutoarelor pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor pentru închiriere sau în scop comercial;j) întreprinderilor care activează în sectorul construcţiei de nave;k) întreprinderilor care activează în industria siderurgică;l) întreprinderilor care activează în sectorul fibre sintetice.(2) În plus faţă de condiţiile enumerate la alin. (1), ajutorul regional pentru investiţii din cadrul acestei scheme de ajutor de stat se acordă doar în următoarele sectoare, în conformitate cu Nomenclatorul statistic al activităţilor economice în Comunitatea Europeană, a doua revizuire, elaborat de Eurostat, aprobat prin Regulamentul (CE) 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice (NACE Rev. 2):a) B – Industria extractivă (cu excepţia codurilor 051 Extracţia cărbunelui superior, 052 Extracţia cărbunelui inferior, 061 Extracţia petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia minereurilor de uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activităţi de servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale, 099 Activităţi de servicii anexe pentru extracţia mineralelor);b) C – Industria prelucrătoare (cu excepţia codurilor 120 Fabricarea produselor din tutun, 191 Fabricarea produselor de cocserie, 192 Fabricarea produselor obţinute prin prelucrarea ţiţeiului, 2051 Fabricarea explozivilor, 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale, 242 Producţia de tuburi, ţevi, profile tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea altor produse prin prelucrarea primară a oţelului, 2452 Turnarea oţelului, 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de recipienţi, containere şi alte produse similare din oţel, 301 Construcţia de nave şi bărci, 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptă, 331 Repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor, 332 Instalarea maşinilor şi echipamentelor industriale);c) E – Distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare (cu excepţia codurilor 360 Captarea, tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi epurarea apelor uzate, 381 Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor, 390 Activităţi şi servicii de decontaminare);d) F – Construcţii [cu excepţia codurilor 411 Dezvoltare (promovare) imobiliară, 4399 Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a].
8. Beneficiarii eligibili + 
Articolul 12Potenţialii beneficiari ai schemei de ajutor de stat sunt întreprinderile din cadrul polilor de competitivitate care pot fi organizate juridic precum urmează:a) societăţi comerciale înregistrate conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;b) instituţii de învăţământ superior private acreditate care nu se încadrează în definiţia "organism/organizaţie de cercetare";c) entităţi legale cu activitate principală de cercetare-dezvoltare, indiferent de forma de organizare, care nu se încadrează în definiţia "organism/organizaţie de cercetare".
 + 
Articolul 13Pentru a primi ajutor în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, beneficiarul trebuie să respecte următoarele condiţii:1. să facă dovada calităţii de membru al unui pol de competitivitate;2. indiferent de forma juridică de organizare, să nu se afle în procedura de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare, administrare specială şi să nu aibă activităţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege;3. să fie înregistrat în România;4. să nu fie întreprindere aflată în dificultate în sensul Liniilor directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004);5. să nu facă obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care un potenţial beneficiar a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, pentru ca beneficiarul să poată fi eligibil;6. beneficiarul care se declară întreprindere nou-creată inovatoare trebuie:a) să depună o declaraţie pe propria răspundere privind faptul că nu a mai primit niciodată ajutor de stat pentru "întreprinderi nou-create inovatoare";b) să fie o întreprindere mică, a cărei vechime, la data acordării ajutorului, să fie mai mică de 6 ani; şic) să demonstreze îndeplinirea condiţiei că "Valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul dintre ultimii 3 ani care preced acordarea ajutorului" printr-o notă justificativă a modului de calcul semnată de reprezentantul legal al solicitantului, însoţită de balanţele cumulate la data de 31 decembrie, semnate de reprezentantul legal, şi de fişele conturilor în care sunt înregistrate aceste cheltuieli;7. beneficiarii îndeplinesc şi alte condiţii specificate în ghidul solicitantului care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
 + 
Articolul 14În cadrul acestei scheme de ajutor de stat se finanţează în limita bugetului mai mulţi poli de competitivitate.
 + 
Articolul 15La nivelul unui pol de competitivitate se admite numai un singur pachet integrat de cereri de finanţare.
9. Plafoanele maxime + 
Articolul 16În cadrul acestei scheme de ajutor de stat valoarea brută a subvenţiei pentru orice ajutor nu poate depăşi următoarele plafoane:a) ajutoare acordate IMM-urilor pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă: 7,5 milioane de euro/întreprindere/proiect de investiţii;b) ajutoare pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor: 200.000 de euro/întreprindere/proiect;c) ajutoare pentru participarea IMM-urilor la târguri: 200.000 de euro/întreprindere/proiect;d) ajutoare pentru activităţi de cercetare şi dezvoltare: 1 milion de euro/beneficiar/proiect;e) ajutoare pentru studii de fezabilitate: 200.000 de euro/întreprindere/proiect;f) ajutoare pentru cheltuielile aferente drepturilor de proprietate industrială ale IMM-urilor: 200.000 de euro/întreprindere/proiect;g) ajutoare pentru întreprinderi nou-create inovatoare: 1 milion de euro/întreprindere/proiect;h) ajutoare pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării: 200.000 de euro pe întreprindere într-o perioadă de 3 ani;i) ajutoare pentru închirierea de personal cu înaltă calificare: 1 milion de euro/întreprindere/proiect;j) ajutoare pentru formare: 2 milioane de euro pe proiect de formare.
10. Tipuri de proiecte + 
Articolul 17În cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se pot depune spre finanţare următoarele tipuri de proiecte:a) proiecte de investiţii în infrastructura polilor de competitivitate;b) proiecte de CDI;c) proiecte soft (consultanţă, participarea IMM la târguri, studii de fezabilitate tehnice, proprietate industrială a IMM, închirierea de personal cu înaltă calificare, formare).
11. Intensitatea ajutorului, activităţi şi cheltuieli eligibile + 
Articolul 18Ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncă1. Intensitatea ajutorului1.1. intensitatea ajutorului este de 50% pentru întreprinderile situate în regiunile de dezvoltare Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud- Vest, Sud-Est, Vest şi Centru;1.2. intensitatea ajutorului este de 40% pentru întreprinderile situate în regiunea de dezvoltare Bucureşti – Ilfov.2. Intensitatea creşte cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii, cu excepţia ajutoarelor acordate în sectorul transporturilor.3. Activităţi eligibileActivităţile eligibile sunt legate de realizarea investiţiilor corporale şi necorporale, astfel:3.1. Investiţii în active corporale:a) construirea/modernizarea/extinderea de clădiri şi anexe aferente, care vor fi utilizate de polii de competitivitate, pentru activităţi de realizare procese/tehnologii/produse/servicii/lucrări, în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile;b) achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, aparate, scule, dispozitive, sisteme IT, reţele de internet broad-band;c) achiziţia de mijloace de transport specializate având dotări specifice proiectelor pentru care se propune achiziţia lor, cu excepţia întreprinderilor din sectorul transportului pentru achiziţia de echipamente şi mijloace de transport;d) achiziţia de mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecţie specifice.3.2. Investiţii în active necorporale:a) achiziţia de active necorporale pentru organizarea şi implementarea sistemelor de management al calităţii;b) achiziţia de tehnologii (know-how), patente, licenţe, brevete sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;c) achiziţia de programe (software) şi programe informatice specializate necesare realizării proiectelor propuse (de exemplu: sisteme informatice integrate pentru managementul întreprinderilor etc.).3.3. Toate activele achiziţionate trebuie să fie noi.3.4. Nu este admisă achiziţionarea de active în leasing.4. Cheltuieli eligibile4.1. Pentru a fi considerată cheltuială eligibilă în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, o investiţie constă în următoarele:a) o investiţie în imobilizări corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea sau modernizarea unei unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi pe noi pieţe de produse sau la o schimbare fundamentală a ansamblului procesului de producţie a unei unităţi existente; saub) achiziţia activelor fixe legate direct de o unitate, atunci când unitatea s-a închis sau s-ar fi închis fără această achiziţie, iar activele sunt cumpărate de un investitor independent;c) simpla achiziţie a acţiunilor unei întreprinderi nu se consideră o investiţie.4.2. Pentru a fi considerate cheltuieli eligibile în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, imobilizările necorporale îndeplinesc toate condiţiile de mai jos:a) trebuie să fie exploatate exclusiv în întreprinderea care beneficiază de ajutor; în ceea ce priveşte ajutoarele regionale pentru investiţii, acestea trebuie să fie folosite exclusiv în unitatea care beneficiază de ajutor;b) trebuie să fie considerate drept active amortizabile;c) trebuie să fie achiziţionate de la terţi în condiţiile pieţei, fără ca achizitorul să fie în măsură să îşi exercite controlul, în sensul art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 139/2004 *2) al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE) privind concentrările economice], asupra vânzătorului sau viceversa;–––*2) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 24 din 29 ianuarie 2004, p.1.d) în cazul ajutoarelor regionale pentru investiţii, acestea trebuie să fie incluse în activele întreprinderii şi să rămână în unitatea beneficiară a ajutorului timp de cel puţin 5 ani pentru întreprinderi mari sau respectiv 3 ani, în cazul IMM-urilor, de la terminarea investiţiilor.4.3. Pentru a fi considerate cheltuieli eligibile în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, locurile de muncă direct create printr-un proiect de investiţie îndeplinesc toate condiţiile de mai jos:a) locurile de muncă sunt create în termen de 3 ani de la încheierea investiţiei;b) proiectul de investiţii determină o creştere netă a numărului de angajaţi în unitatea în cauză, în comparaţie cu media din ultimele 12 luni;c) locurile de muncă create sunt păstrate pentru o perioadă minimă de 5 ani de la terminarea investiţiilor în cazul întreprinderilor mari şi de 3 ani în cazul IMM-urilor.4.4. Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clădiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale numai dacă sunt incluse în valoarea activului şi se regăsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizări corporale şi necorporale respective.
 + 
Articolul 19Ajutoare pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor1. IntensitateaIntensitatea ajutorului nu depăşeşte 50% din cheltuielile eligibile.2. Activităţi eligibileActivităţile eligibile sunt legate de asigurarea de servicii de consultanţă şi vor fi specificate în ghidul solicitantului.3. Cheltuieli eligibile3.1. Cheltuielile eligibile sunt cheltuielile consultanţei aferente serviciilor furnizate de consultanţi externi.3.2. Serviciile în cauză nu sunt o activitate continuă sau periodică şi nici nu sunt legate de cheltuielile de exploatare obişnuite ale întreprinderii, cum ar fi serviciile normale de consultanţă fiscală, serviciile juridice cu caracter periodic sau publicitatea.
 + 
Articolul 20Ajutoare pentru participarea IMM la târguri1. IntensitateaIntensitatea ajutorului nu depăşeşte 50% din cheltuielile eligibile.2. Activităţi eligibileActivităţile eligibile sunt legate de participarea IMM la târguri şi vor fi specificate în ghidul solicitantului.3. Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile sunt cheltuielile suportate pentru închirierea, realizarea şi funcţionarea standului pentru prima participare a unei întreprinderi la orice târg sau expoziţie.
 + 
Articolul 21Ajutoare pentru activităţi de cercetare şi dezvoltare1. Activităţile de cercetare şi dezvoltare care beneficiază de ajutor se încadrează integral în una dintre categoriile de cercetare următoare:1.1. cercetare industrială;1.2. dezvoltare experimentală.2. Atunci când un proiect cuprinde sarcini diferite, fiecare sarcină este calificată ca încadrându-se în una dintre categoriile menţionate sau ca neîncadrându-se în niciuna dintre aceste categorii.3. Intensitatea3.1. Intensitatea ajutorului nu depăşeşte:a) 50% din cheltuielile eligibile pentru cercetarea industrială;b) 25% din cheltuielile eligibile pentru dezvoltarea experimentală.3.2. Intensitatea ajutorului este stabilită pentru fiecare beneficiar de ajutor, inclusiv în cadrul unui proiect realizat în colaborare, în conformitate cu pct. 3.3 lit. b) subpct. (i). În cazul unui ajutor pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare realizat în colaborare între organizaţii de cercetare şi întreprinderi, ajutorul combinat provenit dintr-un sprijin public direct pentru un anumit proiect şi contribuţiile organizaţiilor de cercetare pentru proiectul în cauză, atunci când constituie ajutor de stat la proiect, nu depăşesc intensităţile aplicabile ajutorului pentru fiecare întreprindere beneficiară.3.3. Intensităţile ajutorului stabilite pentru cercetare industrială şi dezvoltare experimentală la pct. 3.1 pot fi majorate după cum urmează:a) în cazul în care ajutorul este acordat unor IMM-uri, intensitatea ajutorului poate fi majorată cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici; şib) poate fi adăugată o primă de 15 puncte procentuale, până la o intensitate maximă a ajutorului de 80% din cheltuielile eligibile, dacă:(i) proiectul implică o colaborare efectivă pe baza unui acord de parteneriat între cel puţin două întreprinderi care sunt independente una de alta şi care îndeplinesc următoarele condiţii:– niciuna dintre întreprinderi nu suportă peste 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului de colaborare;– proiectul implică o colaborare cu cel puţin o IMM;(îi) proiectul implică o colaborare efectivă între o întreprindere şi un organism de cercetare şi sunt îndeplinite următoarele condiţii:– organismul/organizaţia de cercetare suportă cel puţin 10% din cheltuielile eligibile ale proiectului; şi– organismul/organizaţia de cercetare are dreptul de a publică rezultatele proiectelor de cercetare în măsura în care acestea provin din cercetările realizate de organismul/organizaţia în cauză; sau(iii) în cazul cercetării industriale, rezultatele proiectului sunt difuzate larg prin conferinţe tehnice şi ştiinţifice sau prin publicarea în periodice ştiinţifice ori tehnice sau stocarea în registre cu acces liber (baze de date în care datele de cercetare brute pot fi consultate de oricine) ori prin intermediul unor programe informatice gratuite sau open source.În sensul dispoziţiei lit. b) subpct. (i) şi (îi) de mai sus, subcontractarea nu este considerată colaborare efectivă.4. Cheltuieli eligibile4.1 Cheltuielile eligibile sunt următoarele:a) cheltuieli de personal (cercetători, tehnicieni şi alţi membri ai personalului auxiliar, în măsura în care aceştia sunt angajaţi în proiectul de cercetare);b) cheltuieli de utilizare a instrumentelor şi a echipamentelor, în măsura şi pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; dacă aceste instrumente şi echipamente au o durată de funcţionare mai mare decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar cheltuielile de amortizare pe durata proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile;c) cheltuieli de utilizare a clădirilor şi terenurilor, în măsura şi pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; în cazul clădirilor, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare care corespund duratei proiectului de cercetare, calculate pe baza bunelor practici contabile; în cazul terenurilor, sunt eligibile cheltuielile transferului comercial sau cheltuielile de capital efectiv suportate;d) cheltuieli pentru cercetare contractuală, pentru achiziţii de cunoştinţe tehnice şi de brevete sau de drepturi de utilizare a acestora din surse externe la preţul pieţei, în cazul în care tranzacţia a fost realizată obiectiv şi nu există niciun element de înţelegere secretă implicat, precum şi cheltuieli aferente serviciilor de consultanţă şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru activitatea de cercetare;e) cheltuieli de regie suplimentare implicate direct de proiectul de cercetare;f) alte cheltuieli de exploatare, inclusiv cheltuielile materialelor, consumabilelor şi ale altor produse similare suportate direct ca rezultat al activităţii de cercetare.4.2. Toate cheltuielile eligibile sunt alocate unei categorii/activităţi specifice de cercetare industrială sau dezvoltare experimentală.
 + 
Articolul 22Ajutoare pentru studii de fezabilitate tehnice1. IntensitateaIntensitatea ajutorului nu poate să depăşească:a) pentru IMM-uri, 75% din cheltuielile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de cercetare industrială şi 50% din cheltuielile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de dezvoltare experimentală;b) pentru întreprinderi mari, 65% din cheltuielile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de cercetare industrială şi 40% din cheltuielile eligibile pentru studii pregătitoare pentru activităţi de dezvoltare experimentală.2. Activităţi eligibileActivităţile eligibile sunt legate de realizarea studiilor de fezabilitate tehnice şi vor fi specificate în ghidul solicitantului.3. Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile sunt cheltuielile pentru realizarea studiului.
 + 
Articolul 23Ajutoare pentru acoperirea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate industrială ale IMM-urilor1. IntensitateaIntensitatea ajutorului nu depăşeşte intensitatea maximă a ajutorului pentru proiectul de cercetare şi dezvoltare prevăzut la art. 21 pct. 3.1 şi 3.3, cu privire la activităţile de cercetare, respectiv 80% din cheltuielile eligibile.2. Activităţi eligibileActivităţile eligibile sunt legate de acoperirea cheltuielilor aferente dreptului de proprietate industrială şi vor fi specificate în ghidul solicitantului.3. Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile sunt următoarele:a) toate cheltuielile anterioare acordării dreptului în prima jurisdicţie, inclusiv cheltuielile legate de pregătirea, depunerea şi examinarea cererii, precum şi cheltuielile suportate pentru reînnoirea cererii înainte de acordarea dreptului;b) cheltuielile pentru traducere şi alte cheltuieli suportate pentru obţinerea sau validarea dreptului în alte jurisdicţii;c) cheltuielile suportate pentru apărarea valabilităţii dreptului pe parcursul examinării oficiale a cererii şi a eventualelor proceduri de opoziţie, chiar dacă astfel de cheltuieli intervin după recunoaşterea dreptului.
 + 
Articolul 24Ajutoare pentru întreprinderi nou-create inovatoarePentru a beneficia de ajutor în cadrul prezentei scheme, întreprinderea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:a) Beneficiarul este o întreprindere mică a cărei vechime, la data acordării ajutorului, era mai mică de 6 ani.b) Cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare ale beneficiarului reprezintă cel puţin 15% din cheltuielile totale de exploatare înregistrate în cursul cel puţin al unuia din cei 3 ani care preced acordarea ajutorului sau, în cazul unei întreprinderi nou-create fără niciun istoric financiar, al auditului exerciţiului fiscal în curs, cifră certificată de un auditor extern.1. IntensitateaIntensitatea ajutorului este de 100% din cheltuielile eligibile.2. Ajutorul maximAjutorul maxim pe care îl poate obţine o întreprindere în cadrul acestei scheme este de 1 milion de euro.Beneficiarul poate primi ajutorul în cauză o singură dată în cursul perioadei în care îndeplineşte condiţiile necesare pentru a fi considerată întreprindere nou-creată inovatoare.3. Activităţi eligibileActivităţile eligibile sunt activităţile de cercetare industrială, dezvoltare experimentală şi inovare.4. Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile sunt cele specificate la art. 21 pct. 4.
 + 
Articolul 25Ajutoare pentru serviciile de consultanţă în domeniul inovării şi serviciile de sprijinire a inovării1. Intensitate1.1. Beneficiarul este o IMM.1.2. Valoarea ajutorului nu depăşeşte 200.000 de euro pentru fiecare beneficiar, pe orice perioadă de trei ani consecutivi.1.3. 100% din cheltuielile eligibile dacă prestatorul de servicii beneficiază de o certificare naţională sau europeană. În cazul în care prestatorul de servicii nu beneficiază de o certificare naţională sau europeană, intensitatea ajutorului nu depăşeşte 75% din cheltuielile eligibile.2. Activităţi eligibileBeneficiarul trebuie să utilizeze ajutorul pentru achiziţionarea de servicii la preţul pieţei sau, în cazul în care prestatorul de servicii este o entitate fără scop lucrativ, la un preţ care să reflecte cheltuielile integrale plus o marjă rezonabilă.3. Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile sunt următoarele:3.1. în ceea ce priveşte serviciile de consultanţă în domeniul inovării, cheltuielile cu: consultanţa managerială, asistenţa tehnologică, serviciile de transfer de tehnologie, formare, consultanţa în materie de achiziţie, protejarea şi comercializarea drepturilor de proprietate intelectuală şi pentru acordurile de acordare a licenţelor, activităţile de consiliere referitoare la utilizarea standardelor;3.2. în ceea ce priveşte serviciile de sprijinire a inovării, cheltuielile cu: spaţiile de lucru, băncile de date, bibliotecile tehnice, studiile de piaţă, utilizarea laboratoarelor, etichetarea, testarea şi certificarea calităţii.
 + 
Articolul 26Ajutoare pentru închiriere de personal cu înaltă calificarea) Ajutoarele pentru închirierea de personal cu înaltă calificare detaşat de la un organism/organizaţie de cercetare sau de la o întreprindere mare la o IMM sunt compatibile cu piaţa comună în sensul art. 107 alin. (3) din tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din tratat în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la acest articol.b) Personalul detaşat nu trebuie să înlocuiască alţi salariaţi, ci trebuie să fie încadrat pe un post nou-creat în cadrul întreprinderii beneficiare şi să fi lucrat cel puţin 2 ani pentru organismul/organizaţia de cercetare sau pentru întreprinderea mare care detaşează personalul.c) Acest articol nu se aplică cheltuielilor consultanţei menţionate la art. 25.1. IntensitateIntensitatea ajutorului nu depăşeşte 50% din cheltuielile eligibile, pentru o perioadă de maximum 3 ani pentru fiecare întreprindere şi persoană angajată temporar.2. Activităţi eligibilePersonalul detaşat trebuie să efectueze activităţi de cercetare industrială, dezvoltare experimentală şi inovare în cadrul IMM-ului beneficiar al ajutorului.3. Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile reprezintă toate cheltuielile de personal aferente închirierii şi încadrării în muncă a personalului cu înaltă calificare, inclusiv cheltuielile aferente folosirii unei agenţii de recrutare şi indemnizaţia de deplasare pentru personalul detaşat.
 + 
Articolul 27Ajutoare pentru formare1. Intensitate1.1. Intensitatea ajutorului nu poate să depăşească:– 25% din cheltuielile eligibile pentru formarea specifică; şi– 60% din cheltuielile eligibile pentru formarea generală.1.2. Totuşi, intensitatea ajutorului poate fi majorată până la o intensitate maximă de 80% din cheltuielile eligibile, după cum urmează:a) cu 10 puncte procentuale dacă formarea este acordată lucrătorilor cu handicap sau defavorizaţi;b) cu 10 puncte procentuale dacă ajutorul este acordat întreprinderilor mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale dacă ajutorul este acordat întreprinderilor mici.1.3. În cazurile în care proiectul de ajutor implică atât componente de formare generală, cât şi componente de formare specifică, ce nu pot fi separate pentru calcularea intensităţii ajutorului, precum şi în cazurile în care caracterul specific sau general al proiectului de ajutor pentru formare nu poate fi stabilit, se aplică intensităţile ajutoarelor aplicabile formării specifice.2. Activităţi eligibileActivităţile eligibile sunt legate de procesul de formare şi vor fi specificate în ghidul solicitantului.3. Cheltuieli eligibileCheltuielile eligibile ale unui proiect de ajutor de formare sunt:a) cheltuielile de personal ale formatorilor;b) cheltuielile de deplasare ale formatorilor şi participanţilor la formare, inclusiv pentru cazare;c) alte cheltuieli curente, precum cele pentru materiale şi furnituri direct legate de proiect;d) amortizarea instrumentelor şi echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare;e) costul serviciilor de îndrumare şi consiliere privind proiectul de formare;f) cheltuielile de personal ale participanţilor la formare şi cheltuielile indirecte generale (cheltuieli administrative, chirie, cheltuieli generale) până la valoarea totalului altor cheltuieli eligibile menţionate la lit. a)-e). În privinţa cheltuielilor de personal ale participanţilor la formare, se iau în considerare numai orele în care participanţii participă efectiv la formare, după deducerea eventualelor ore lucrătoare.
12. Criterii de eligibilitate + 
Articolul 28(1) În procesul de evaluare a solicitărilor de finanţare se va urmări îndeplinirea criteriilor de eligibilitate pentru:1. solicitanţi;2. beneficiari;3. cereri de finanţare (proiecte);4. activităţi;5. cheltuieli.(2) Criteriile de eligibilitate sunt detaliate în ghidul solicitantului.
 + 
Articolul 29Un pachet integrat de cereri de finanţare va conţine în mod obligatoriu minimum 4 proiecte, din care cel puţin un proiect de investiţii în infrastructura de afaceri, cel puţin un proiect de CDI şi cel puţin două proiecte de tip "soft".
 + 
Articolul 30Pachetele integrate de cereri de finanţare trebuie să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", domeniul major de intervenţie 1.3 "Dezvoltarea durabilă a antreprenoriatului", operaţiunea 1.3.1 "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional – Poli de competitivitate".
 + 
Articolul 31Pentru proiectele care prevăd lucrări de construcţii se vor aplica dispoziţiile referitoare la existenţa studiului de fezabilitate pentru investiţiile noi şi documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie pentru intervenţiile la construcţiile existente, conform Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii.
 + 
Articolul 32Valoarea totală a pachetului integrat de cereri de finanţare depus de un solicitant/deponent aparţinând unui pol de competitivitate se încadrează în limitele: minimum 20.000.000 lei – maximum 80.000.000 lei (echivalentul a aproximativ minimum 5.000.000 euro şi maximum 20.000.000 euro).
 + 
Articolul 33Durata de implementare a proiectelor nu va depăşi data de 31 decembrie 2015.
 + 
Articolul 34Investiţiile realizate prin finanţarea din prezenta schemă de ajutor de stat trebuie să fie menţinute pe o durată de minimum 5 ani pentru întreprinderile mari sau 3 ani pentru IMM-uri.
 + 
Articolul 35Cererile de finanţare trebuie să respecte legislaţia în domeniul ajutorului de stat, egalitatea de şanse, protecţia mediului şi eficienţa energetică.
13. Numărul total estimat al beneficiarilor + 
Articolul 36Numărul estimat al beneficiarilor de ajutor de stat prin prezenta schemă de ajutor de stat este de 5.
14. Suma totală estimată a schemei de ajutor de stat (defalcare pe ani)

                                                    euro
Anul

TOTAL

Contribuţia Uniunii
Europene (Fondul
European de Dezvoltare
Regională)
Bugetul de stat

2011 15.000.000 12.900.000 2.100.000
2012 33.000.000 28.380.000 4.620.000
2013 12.000.000 10.320.000 1.680.000

–––Notă *) Distribuţia sumelor este orientativă, putând varia în cursul implementării prezentei scheme de ajutor de stat.15. Durata de aplicare a schemei de ajutor de stat + 
Articolul 37Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2013.
16. Modalităţi de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 38Prezenta schemă de ajutor de stat acordă finanţări membrilor polilor de competitivitate pentru realizarea de proiecte comune, propuse în asociere (pe baza acordurilor de parteneriat, în cadrul polului de competitivitate) de minimum două entităţi juridice, dintre care una este întreprindere.
 + 
Articolul 39În cadrul prezentei scheme de ajutor de stat solicitanţii/deponenţii depun la administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat pachetele integrate de cereri de finanţare. Formatele-tip pentru strategie, fişa de proiect şi cererea de finanţare (proiect) sunt detaliate în ghidul solicitantului.
 + 
Articolul 40În ghidul solicitantului sunt detaliate grilele de evaluare pentru strategie şi proiecte şi punctajele minime pe care acestea trebuie să le întrunească pentru eligibilitate.
 + 
Articolul 41La nivelul fiecărui pol de competitivitate pachetele integrate de cereri de finanţare nu pot depăşi suma maximă alocată din prezenta schemă de ajutor de stat unui pol de competitivitate.
 + 
Articolul 42Valoarea ajutorului acordat în tranşe va fi actualizată folosindu-se o rată egală cu rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană la momentul acordării ajutorului.
 + 
Articolul 43Acordarea ajutoarelor prin prezenta schemă de ajutor de stat se va face numai cu respectarea următoarelor condiţii:1. Valoarea totală a ajutorului este cea stabilită de Regulamentul nr. 800/2008 pentru fiecare tip de beneficiar.2. În vederea calculării intensităţii ajutorului, toate cifrele utilizate sunt cele cărora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.3. Beneficiarii de ajutor vor acoperi din surse proprii valoarea cheltuielilor neeligibile şi a celor conexe.4. Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din măsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de măsuri.5. Contribuţia în natură a beneficiarilor este considerată eligibilă în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Valoarea bunurilor care fac obiectul aportului în natură se va stabili prin expertiză legală şi va fi acceptată sub rezerva aprobării de către autoritatea de administrare a schemei de ajutor de stat.
17. Efectul stimulativ + 
Articolul 44Având în vedere că în România polii de competitivitate sunt în fază incipientă, ajutorul furnizat de prezenta schemă de ajutor de stat va avea un impact major în special în apariţia acestor structuri de referinţă pentru competitivitate în sectoarele industriale.
 + 
Articolul 45Impactul major al ajutorului se aşteaptă a fi în creşterea productivităţii în sectoarele industriale cu potenţial de clusterizare. De asemenea se aşteaptă o creştere substanţială a cheltuielilor de CDI în rândul membrilor polilor de competitivitate, a exporturilor de procese/tehnologii/servicii/produse/lucrări competitive către piaţa unică europeană şi nu în ultimul rând a apariţiei de noi locuri de muncă în aceşti poli de competitivitate.
 + 
Articolul 46Ajutoarele pentru IMM-uri acordate prin prezenta schemă de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ în cazul în care, înainte de a demara proiectul sau activitatea, beneficiarul prezintă furnizorului/administratorului schemei de ajutor de stat o cerere de finanţare.
 + 
Articolul 47Ajutoarele pentru întreprinderi mari acordate prin prezenta schemă de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ în cazul în care furnizorul/administratorul schemei de ajutor de stat verifică, înainte de a acorda ajutorul în cauză, în plus faţă de îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 46, dacă documentaţia pregătită de beneficiar stabileşte unul sau mai multe dintre următoarele criterii:a) o creştere substanţială a dimensiunii proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;b) o creştere substanţială a domeniului de aplicare al proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;c) o creştere substanţială a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a ajutorului;d) o creştere substanţială a ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză;e) în ceea ce priveşte ajutoarele regionale pentru investiţii menţionate la art. 18, faptul că proiectul nu ar fi fost realizat ca atare în regiunea asistată în cauză în absenţa ajutorului.
 + 
Articolul 48În cadrul unui sector economic un singur pol de competitivitate va putea primi finanţare în cadrul prezentei scheme.
18. Regula de cumul + 
Articolul 49Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă de ajutor de stat nu se cumulează cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene, şi nici cu ajutoarele de minimis acordate pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a ajutorului care depăşeşte nivelul stabilit în prezenta schemă de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit în prezenta schemă de ajutor de stat trebuie respectat, indiferent dacă finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
 + 
Articolul 50Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor de stat prezintă o declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile. Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat va monitoriza sumele pentru a nu depăşi intensitatea maximă admisă.
 + 
Articolul 51Ajutorul regional pentru investiţii este calculat prin referire fie la costurile investiţiilor în active corporale şi necorporale rezultate din proiectul de investiţie iniţială, fie la costurile salariale estimate pentru locurile de muncă direct create prin proiectul de investiţie, fie printr-o combinaţie între cele două metode, luându-se în calcul valoarea cea mai ridicată a costurilor eligibile.
19. Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat + 
Articolul 52Procedura de implementare şi derulare a schemei de ajutor de stat se desfăşoară după cum urmează:a) derularea schemei de ajutor de stat va avea următoarea succesiune: lansarea apelului, depunerea pachetelor integrate de cereri de finanţare însoţite de documentele specificate în ghidul solicitantului, evaluarea, selecţia beneficiarilor de finanţare, semnarea contractelor individuale de finanţare, prefinanţare, implementarea proiectelor, raportarea, rambursarea cheltuielilor, monitorizarea;b) după lansarea apelului, solicitanţii vor întocmi cereri de finanţare în cadrul unui pachet integrat, deponenţii care reprezintă polul de competitivitate vor depune la administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat documentele justificative care atestă calitatea lor de poli de competitivitate şi/sau calitatea de membri ai unui pol de competitivitate şi pachetele integrate de cereri de finanţare;c) etapa I – documentele întocmite de solicitanţi şi transmise prin deponent sunt verificate de administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat care face: verificarea administrativă de conformitate şi eligibilitate la nivel de pol. Etapa este eliminatorie;d) etapa a II-a – se face evaluarea tehnică a strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate, care include relevanţa listei de proiecte şi concordanţa fişelor individuale de proiecte cu strategia de dezvoltare a polului şi POS CCE, domeniul major de intervenţie 1.3 "Dezvoltarea durabilă a antreprenoriatului", operaţiunea 1.3.1 "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional". În urma evaluării, strategia trebuie să întrunească un punctaj minim specificat în ghidul solicitantului. Numai solicitanţii de finanţare care vor obţine la evaluarea strategiei peste punctajul minim fac obiectul etapei următoare. Etapa este eliminatorie;e) etapa a III-a – se verifică conformitatea şi eligibilitatea solicitanţilor şi proiectelor. Etapa este eliminatorie;f) etapa a IV-a – se face evaluarea tehnică şi financiară a proiectelor. Proiectele trebuie să întrunească un punctaj minim specificat în ghidul solicitantului. Numai proiectele care vor obţine peste punctajul minim pot fi considerate pentru finanţare;g) la finalul evaluării solicitărilor de finanţare, fiecare pol de competitivitate va obţine un punctaj final ca sumă între punctajul obţinut în urma evaluării strategiei şi media ponderată a punctajelor obţinute la evaluarea cererilor de finanţare/proiectelor din pachetul integrat;h) la nivel naţional finanţarea membrilor polilor de competitivitate (beneficiarii schemei de ajutor de stat) se face pe baza punctajelor finale obţinute de polii de competitivitate în urma evaluării, în ordine descrescătoare, în limita bugetului total alocat prezentei scheme de ajutor de stat;i) în procesul de evaluare administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat poate solicita clarificări solicitanţilor/deponenţilor cu privire la aspectele neclare din pachetele integrate de cereri de finanţare;j) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare individuale cu beneficiarii ajutorului de stat;k) derularea proiectelor şi acordarea finanţării nerambursabile;l) depunerea cererii de rambursare însoţită de documentele justificative;m) acordarea finanţării nerambursabile – se face de către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice", numai pe bază de documente justificative şi după verificarea cheltuielilor;n) monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale.
 + 
Articolul 53Etapele detaliate ale procedurii de evaluare, criteriile şi subcriteriile de evaluare a cererilor de finanţare din pachetul integrat sunt prezentate în ghidul solicitantului.
20. Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea + 
Articolul 54Prezenta schemă de ajutor de stat şi ghidul solicitantului vor fi publicate integral pe site-ul www.minind.ro după ce va fi avizată de Consiliul Concurenţei.
 + 
Articolul 55Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
 + 
Articolul 56Administratorul/Furnizorul schemei de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme de ajutor de stat. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
 + 
Articolul 57Administratorul/Furnizorul schemei de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă de ajutor de stat sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.
 + 
Articolul 58Administratorul/Furnizorul schemei de ajutor de stat va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată durata de derulare a acesteia.
 + 
Articolul 59Administratorul/Furnizorul schemei de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat*3), pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.–––*3) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din data de 28 iunie 2007.
 + 
Articolul 60În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.
 + 
Articolul 61Erorile constatate de administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
 + 
Articolul 62Pe baza unei cereri scrise a Comisiei Europene, administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.
 + 
Articolul 63În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/98 *4) al Consiliului din 7 mai 1998 de aplicare a articolelor 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, administratorul/furnizorul schemei de ajutor de stat va aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată prin Legea nr. 137/2007.–––-*4) Regulamentul (CE) nr. 994/98 al Consiliului din 7 mai 1998 de aplicare a articolelor 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L nr. 142 din 14 mai 1998.
 + 
Articolul 64Beneficiarii sunt obligaţi să ţină o evidenţă specifică a ajutorului de care beneficiază în baza prezentei scheme de ajutor de stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate, timp de 10 ani de la data primirii ajutorului.
 + 
Articolul 65Administratorul/Furnizorul schemei de ajutor de stat monitorizează respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei de ajutor de stat şi pe o perioadă de 3 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constată nerespectarea acestor criterii va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.
 + 
Articolul 66Administratorul/Furnizorul schemei de ajutor de stat are obligaţia păstrării datelor, informaţiilor şi tuturor documentelor privind acordarea ajutoarelor în baza prezentei scheme de ajutor de stat timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor.
21. Administratorul şi furnizorul schemei de ajutor de stat + 
Articolul 67Administratorul şi furnizorul schemei de ajutor de stat este MECMA prin unitatea special înfiinţată – AM POS CCE.
22. Dispoziţii finale + 
Articolul 68(1) Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.(2) Textul prezentei scheme de ajutor de stat şi ghidul solicitantului se publică integral pe pagina de internet a MECMA, la adresa www.minind.ro.–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x