Notă …
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.496 din 30 mai 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 23 iunie 2023. +
Capitolul IIntroducere +
Articolul 1Prezentul act instituie o schemă de ajutor de stat transparent, exceptat de la obligația de notificare la Comisia Europeană, conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, pentru sprijinirea investițiilor destinate promovării producției de biogaz pe bază de gunoi de grajd. +
Capitolul IIObiectivul schemei +
Articolul 2(1)Sprijinul financiar în cadrul prezentei scheme, bazat pe procedură competitivă, este acordat pentru investiții destinate promovării producției de energie din surse regenerabile, în baza dispozițiilor tranzitorii conținute de art. 58 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26.06.2014, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014); acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei scheme se va face în baza art. 41 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(2)Sprijinul financiar vizează atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR), pilonul I – Tranziția verde, componenta 3 – Managementul deșeurilor, investiția 2 – Dezvoltarea infrastructurii pentru managementul gunoiului de grajd și al altor deșeuri agricole compostabile, prin investiții în capacități de producție a energiei din surse regenerabile, respectiv biogaz pe bază de gunoi de grajd. +
Articolul 3(1)Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:a)accelerarea proceselor de extindere și modernizare a sistemelor de gestionare a deșeurilor agricole compostabile, cu accent pe reducere, reutilizare și valorificare în vederea conformării cu directivele aplicabile și tranziției la economia circulară; … b)atingerea obiectivelor Uniunii Europene privind producția de energie din surse regenerabile prevăzute în Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile și definite pentru România prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021 pentru aprobarea Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030; … c)creșterea producției de energie din surse regenerabile din agricultură; … d)reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (dioxid de carbon, metan, oxizi de azot) produse de activitățile agricole, în special de sectorul zootehnic; … e)reducerea cantităților de compuși ai azotului care ajung în corpurile de apă subterane și de suprafață; … f)creșterea ponderii energiei regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca rezultat al investițiilor în creșterea puterii instalate de producere a energiei electrice din surse regenerabile din agricultură; … g)reducerea emisiilor de carbon în atmosferă, generate de sectorul energetic, prin înlocuirea unei părți din cantitatea de combustibili fosili consumați în fiecare an – cărbune, gaz natural; … h)obiectivele prevăzute în Planul național de gestionare a deșeurilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2017, respectiv:(i)eficientizarea controlului privind depozitarea deșeurilor netratate provenite din agricultură și din activitățile de creștere a animalelor (deșeuri vegetale și dejecții animaliere); … (ii)încurajarea valorificării prin procedee aerobe și anaerobe a deșeurilor provenite din agricultură, creșterea animalelor și silvicultură (deșeuri vegetale și dejecții animaliere) – valorificarea materială sau energetică a circa 50% din deșeurile biodegradabile; … … i)decongestionarea sistemului energetic național prin utilizarea de noi capacități de producție a energiei electrice. … (2)Prin realizarea acestor proiecte se urmărește creșterea cu 300 KW electrici și 300 KW termici a capacității instalate de producere a energiei electrice și termice din biogaz pe bază de gunoi de grajd și alte deșeuri agricole compostabile, pentru fiecare investiție. +
Capitolul IIIBaza legală +
Articolul 4Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele acte normative:a)Regulamentul (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19; … b)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, așa cum acesta va fi modificat conform Proiectului de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare; … c)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completareaLegii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare; … d)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare; … e)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările și completările ulterioare; … f)Hotărârea Guvernului nr. 942/2017 privind aprobarea Planului național de gestionare a deșeurilor. … +
Capitolul IVDomeniul de aplicare +
Articolul 5(1)Prezenta schemă de ajutor de stat se adresează fermelor mari, cooperativelor agricole, parteneriatelor între acestea, parteneriatelor între ferme/cooperative agricole și unități administrativ-teritoriale (UAT), parteneriatelor între ferme (indiferent de dimensiune) și întreprinderi (altele decât ferme) sau parteneriatelor între ferme/cooperative agricole, UAT-uri și întreprinderi.(2)În cazul solicitantului individual, acesta este obligat ca până la darea în funcțiune a investiției să înscrie în statut activitatea privind producerea de energie electrică/termică, corespunzătoare diviziunii 35: „Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat“ din codurile CAEN. În cazul parteneriatelor, obligația descrisă mai sus revine liderului de parteneriat.(3)Prezenta schemă se aplică pentru proiectele care propun ca acțiuni realizarea capacităților de producere a energiei, utilizând surse regenerabile, respectiv biogaz produs prin utilizarea ca materie primă a gunoiului de grajd și a altor deșeuri compostabile.(4)Prezenta schemă se aplică numai instalațiilor noi de producere a energiei utilizând surse regenerabile, respectiv biogaz. +
Articolul 6(1)În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru sectoarele și domeniile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) și d) și art. 1 alin. (3) – (6) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(2)În cadrul prezentei scheme ajutoarele nu se acordă retroactiv și nici nu sunt rambursate cheltuieli care au fost efectuate înaintea semnării contractului de finanțare. +
Capitolul VDefiniții +
Articolul 7(1)În sensul prezentei scheme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)acord de parteneriat – documentul prin care membrii parteneriatului stabilesc liderul de parteneriat (care devine proprietarul investiției) și contribuția, drepturile și obligațiile fiecărui membru; în baza acestui document furnizorul indică beneficiarii reali ai ajutorului de stat; … b)activitate economică – orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață; … c)administrator al schemei – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor; … d)aplicație – documentația depusă de către un solicitant în cadrul unei licitații competitive de proiecte, în scopul de a obține finanțare în cadrul prezentei scheme, pentru înființarea unui sistem de biogaz; … e)beneficiar – ferme mari, cooperative agricole, parteneriate între acestea, parteneriate între ferme/cooperative agricole și UAT-uri, parteneriate între ferme (indiferent de dimensiune) și întreprinderi (altele decât ferme) sau parteneriate între ferme/cooperative agricole, UAT-uri și întreprinderi, cărora li se acordă, în cadrul prezentei scheme, ajutor de stat. Beneficiarii sunt selectați de către furnizorul de ajutor de stat, pe baza unei proceduri competitive, transparente și nediscriminatorii, în conformitate cu prevederile prezentei scheme, ale ghidurilor solicitantului și ale procedurilor de evaluare și selectare; … f)biogaz – produse gazoase obținute prin fermentare din materii reziduale organice, formând categoria de combustibil gazos, obținut pe bază de gunoi de grajd și, suplimentar, alte deșeuri compostabile. Cantități mici de plante energetice, necesare stabilizării procesului de fermentare, sunt acceptabile; … g)contract de finanțare – actul juridic supus regulilor de drept public, semnat între furnizorul de ajutor de stat, pe de o parte, și beneficiarul ajutorului de stat, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării operațiunilor în cadrul investiției 2 – Dezvoltarea infrastructurii pentru managementul gunoiului de grajd și al altor deșeuri agricole compostabile, componenta 3 – Managementul deșeurilor, pilonul I – Tranziția verde din cadrul Planului național de redresare și reziliență; … h)coordonator de reformă/investiție – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP); … i)costuri eligibile – costurile totale aferente investițiilor necesare producției de energie din surse regenerabile, conform prevederilor art. 41 alin. (6) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014; … j)data acordării ajutorului – data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii, respectiv data semnării contractului de finanțare; … k)demararea lucrărilor – fie demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea avizelor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, demararea lucrărilor corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată. Demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă se poate realiza din momentul selectării proiectului de către furnizorul de ajutor de stat, respectiv data primirii notificării de acceptare la finanțare de către beneficiar, cu excepția activităților pregătitoare menționate mai sus, care nu sunt considerate drept demarare a proiectului; … l)efect stimulativ – prezentarea de către beneficiar furnizorului de ajutor de stat a unei cereri de finanțare scrise înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă. Cererea de finanțare conține cel puțin următoarele informații:(i)denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia; … (ii)descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia; … (iii)locul de desfășurare a proiectului; … (iv)lista costurilor proiectului; … (v)tipul de ajutor – grant, împrumut, garanție, avans rambursabil, injecție de capital sau altele – și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect; … … m)energie din surse regenerabile – energia generată de instalații care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, precum și cota, din punctul de vedere al valorii calorice, a energiei produse din surse regenerabile în instalații hibride care utilizează și surse de energie convențională. Aceasta include energia electrică regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare, dar exclude energia electrică produsă ca urmare a sistemelor de stocare; … n)eutrofizare – îmbogățirea apei în nutrienți, în special în compuși cu azot și/sau fosfor, determinând o creștere accelerată a algelor și a altor forme vegetale superioare, care conduce la o perturbare nedorită a echilibrului organismelor prezente în apă și asupra calității apei; … o)fermă – orice întreprindere care desfășoară o activitate de creștere a animalelor și deține în exploatare un număr de peste 100 UVM; … p)fermă mare – orice fermă care desfășoară și o activitate de creștere a animalelor și deține în exploatare un număr de peste 1.000 UVM; … q)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) sau orice structură succesoare legală a acestuia; … r)întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și modul în care este finanțată. În sensul legislației din domeniul ajutorului de stat, termenul „întreprindere“ trebuie înțeles ca reprezentând o „unitate economică“ (economic unit)/„entitate economică unică“ (single economic entity). Potrivit jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene^1, diferite companii/firme care aparțin aceluiași grup formează o entitate economică unică dacă respectivele companii nu își determină în mod independent modul în care acționează pe piață. Prin urmare, se poate considera că mai multe entități juridice distincte formează o singură unitate economică, respectiv o întreprindere, dacă între acestea există influențe dominante/decisive (apreciate, de exemplu, prin existența unei participații de control și a altor legături funcționale, economice sau organice între respectivele entități). Exercitarea efectivă a controlului poate rezulta din implicarea directă sau indirectă în conducerea acesteia (de exemplu, în luarea unor decizii ce țin de strategia de afaceri/comercială/de management);^1 A se vedea Hotărârea Curții de Justiție din 16 decembrie 2010, AceaElectrabel Produzione SpA/Comisia, C-480/09 P, ECLI:EU:C:2010:787, punctele 47-55, și Hotărârea Curții de Justiție din 10 ianuarie 2006, Cassa di Risparmio di Firenze SpA și alții, C-222/04, ECLI:EU: C:2006:8, punctul 112. … s)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una din situațiile următoare:(i)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată [alta decât (IMM) care există de mai puțin de trei ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condițiile de la art. 21 alin. (3) pct. b) și se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE^2, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;^2 Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului. … (ii)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății [alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condițiile menționate la art. 23 alin. (3) pct. b) și se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; … (iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; … (iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare; … (v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:1.raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și … 2.capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0; … … … t)intensitatea ajutorului – valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe; … u)parteneriat – forma de cooperare între ferme mari și/sau cooperative agricole, între ferme/cooperative agricole și UAT-uri, între ferme (indiferent de dimensiune) și întreprinderi (altele decât ferme) sau între ferme/cooperative agricole, UAT-uri și întreprinderi, care urmăresc realizarea în comun a unui sistem de biogaz în cadrul investiției 2 – Dezvoltarea infrastructurii pentru managementul gunoiului de grajd și al altor deșeuri agricole compostabile, componenta 3 – Managementul deșeurilor, pilonul I – Tranziția verde din cadrul Planului național de redresare și reziliență și pentru care a fost încheiat un act juridic prin care sunt stabilite drepturile și obligațiile părților; … v)sistem de biogaz – investiție incluzând o instalație care produce energie electrică din biogaz, construcțiile, dotările și echipamentele aferente procesului de operare, precum și instalațiile tehnologice pentru instituirea unui model de economie circulară la nivel de fermă sau local, finanțat în cadrul investiției 2 – Dezvoltarea infrastructurii pentru managementul gunoiului de grajd și al altor deșeuri agricole compostabile, componenta 3 – Managementul deșeurilor, pilonul I – Tranziția verde din cadrul Planului național de redresare și reziliență; … w)surse regenerabile de energie eligibile – biogaz; … x)UVM – unitate vită mare, coeficient de unitate utilizat pentru a se efectua agregări comparabile ale diferitelor categorii de animale și ale cantității de gunoi de grajd excretat, conform Programului de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 333/165/2021 privind aprobarea Codului de bune practici agricole pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole, precum și a Programului de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole. … (2)Termenii „întreprinderi mici și mijlocii“ și „întreprindere mare“ au semnificația dată de Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(3)Termenii „ajutor de stat“ și „ajutor exceptat“ au semnificația dată de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. +
Capitolul VIBeneficiarii +
Articolul 8Potențialii beneficiari pot fi fermele mari, cooperativele agricole, parteneriatele între acestea, parteneriatele între ferme/cooperative agricole și UAT-uri, parteneriatele între ferme (indiferent de dimensiune) și întreprinderi (altele decât ferme) sau parteneriatele între ferme/cooperative agricole, UAT-uri și întreprinderi care primesc ajutor de stat pentru realizarea de instalații ce produc energie electrică și termică din biogaz – inclusiv în cogenerare -, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 6. +
Capitolul VIICondiții de eligibilitate a beneficiarilor +
Articolul 9(1)Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)au personalitate juridică, sunt legal constituiți în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărui naționalitate o dețin, cu condiția înregistrării la Oficiul Național al Registrului Comerțului în România; … b)desfășoară activitate economică și vor înscrie, dacă este cazul, în statutul societății și activitatea privind producerea de energie electrică/termică, corespunzătoare diviziunii 35: „Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat“ din codurile CAEN, și intenționează realizarea unei instalații ce produce energie electrică și termică din biogaz pe bază de gunoi de grajd și alte deșeuri compostabile; … c)nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvență conform prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare; … d)nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege; … e)au îndeplinite obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat; … f)nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenței, a Comisiei Europene sau a altui furnizor/administrator de ajutor de stat, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă; … g)nu se află în dificultate, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) lit. s); … h)produc și/sau colectează anual o cantitate de gunoi de grajd de la minimum 1.000 UVM. Instalația de biogaz se va construi la nivelul unei ferme/cooperative agricole/întreprinderi/ UAT, parte a parteneriatului. Cel puțin 50% din cantitatea necesară de gunoi de grajd și alte deșeuri compostabile vor fi asigurate de membrii parteneriatului, diferența putând fi asigurată din alte surse. Cu respectarea criteriilor de eligibilitate și selecție în baza cărora proiectul a fost selectat la finanțare, în situații fortuite, pot fi adăugați și alți membri ai parteneriatului, oricând după momentul selectării proiectului; … i)există materia primă necesară funcționării instalațiilor de biogaz, asigurată conform lit. h); … j)propun pentru construire un teren cu statut juridic cert asupra căruia dețin un drept real, liber de sarcini, cu excepția ipotecii; … k)dispun de resursele financiare necesare pentru cofinanțarea cheltuielilor eligibile, acoperirea cheltuielilor neeligibile și acoperirea costurilor de operare și de mentenanță pe viitor a investiției; … l)au efectuat o consultare publică pentru a se asigura că investiția nu prejudiciază colectivitatea din punct de vedere social și asigură măsuri de protecție a mediului. … (2)Potențialul beneficiar trebuie să dea o declarație pe propria răspundere și să depună documentele justificative privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici, mijlocii sau mari, conform anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, și să prezinte documentele doveditoare prin care să demonstreze că nu este în dificultate.(3)În cazul parteneriatelor, membrii acestora vor depune acordul de parteneriat prin care se stabilesc clar drepturile și obligațiile fiecărui membru, astfel încât furnizorul de ajutor de stat să poată stabili calitatea de beneficiar direct sau indirect de ajutor de stat. +
Capitolul VIIICondiții de eligibilitate a proiectelor +
Articolul 10Condițiile de eligibilitate a proiectelor sunt următoarele:a)proiectul este implementat pe teritoriul României; … b)proiectul demonstrează un raport pozitiv rezultat din analiza cost-beneficiu; … c)instalația proiectată are capacitate de minimum 300 KW electrici și minimum 300 KW termici și până la 1 MW electric și 1 MW termic; … d)biogazul produs va fi utilizat pentru producția de energie electrică și termică și nu se va arde exclusiv la faclă; … e)proiectul demonstrează sustenabilitatea pe termen lung a investiției, incluzând modele ale economiei circulare la nivelul fermei sau la nivel local; … f)proiectul asigură conformitatea cu Comunicarea Comisiei referitoare la Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență (2021/C58/01); … g)proiectul cuantifică beneficiile de mediu ale investiției propuse; … h)proiectul utilizează tehnologii care reduc cantitatea de emisii de amoniac și alte emisii gazoase; … i)echipamentele furnizate în cadrul investiției sunt din categoria celor mai bune tehnologii disponibile din punctul de vedere al protecției mediului; … j)perioada de implementare a proiectului începe odată cu semnarea contractului de finanțare, respectiv data acordării ajutorului de stat, și se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data declarării selectării proiectului de către furnizorul de ajutor de stat și 30.06.2026, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“; … k)proiectul va fi realizat respectând distanțele minime impuse de Ordinul ministrului sănătății nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației, cu modificările și completările ulterioare. … +
Capitolul IXDurata +
Articolul 11(1)Prezenta schemă se aplică de la data aprobării până la data de 30.06.2026.(2)În anul 2024 se va organiza prima procedură/se vor organiza procedurile de licitație competitivă, deschisă, transparentă și nediscriminatorie pentru selectarea beneficiarilor. În cazul în care bugetul schemei de ajutor de stat nu se consumă integral după prima procedură, MMAP va organiza un nou apel pentru suma rămasă neutilizată.(la 04-07-2024,
Alineatul (2) , Articolul 11 , Capitolul IX a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.406 din 25 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 4 iulie 2024
)
(3)Plățile în cadrul schemei se pot face până la data de 30.06.2026. +
Capitolul XBugetul schemei și numărul estimat de beneficiari +
Articolul 12(1)Bugetul total alocat al schemei este de 20.778.145 euro, echivalentul a 103.271.536,27 lei, calculat la cursul InforEuro din luna aprilie 2024, de 4,9702 lei, reprezentând sume provenite din fonduri europene asigurate prin Planul național de redresare și reziliență.(la 04-07-2024,
Alineatul (1) , Articolul 12 , Capitolul X a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.406 din 25 iunie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 4 iulie 2024
)
(2)Numărul maxim de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme este 15.(3)Alocarea bugetară și operațiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac de către furnizorul de ajutor de stat. +
Capitolul XIModalitatea de acordare a ajutorului de stat +
Articolul 13(1)Măsurile de sprijin acordate solicitanților pentru realizarea de investiții constau în acordarea de alocări financiare din fonduri europene (granturi).(2)Ajutorul de stat se acordă în cadrul unor proceduri de licitație concurențiale, pe baza unor criterii clare, transparente și nediscriminatorii, în cadrul PNRR, Pilonul I – Tranziția verde, componenta 3 – Managementul deșeurilor, investiția 2 – Dezvoltarea infrastructurii pentru managementul gunoiului de grajd și al altor deșeuri agricole compostabile. +
Capitolul XIICriterii de selecție a aplicațiilor potențialilor beneficiari +
Articolul 14(1)Procesul de selecție a aplicațiilor potențialilor beneficiari în cadrul unor proceduri de licitație concurențiale va avea la bază acordarea de punctaje pentru o categorie de criterii aferente factorului „tehnic“, cu o pondere de 30%, și factorului de evaluare „economic“, cu o pondere de 70%.(2)Punctarea aplicațiilor potențialilor beneficiari după factorul economic se va realiza utilizând următorul criteriu de selecție: valoarea ajutorului de stat per KW instalat.Vor fi prioritizate proiectele cu cel mai mic raport dintre valoarea sprijinului public și KW instalat.Va obține un punctaj maxim (70 de puncte) oferta care va avea cea mai mică valoare a ajutorului de stat solicitat per KW instalat și 0 puncte oferta care va avea cea mai mare valoare a ajutorului de stat solicitat per KW instalat, cu descreșterea liniară a punctajului pentru valorile intermediare ale ajutorului de stat solicitat.(3)Punctarea aplicațiilor potențialilor beneficiari după principiul „impactul pozitiv de mediu raportat la costul public al investiției“, respectiv factorul tehnic, se va realiza pe baza următoarelor criterii de selecție, fiecare având o pondere egală:a)valoarea ajutorului de stat per kg azot din gunoi de grajd utilizat; … b)concentrația de nitrați și tendința din apele subterane din corpul de apă subteran aferent UAT în care se construiește instalația; … c)gradul de eutrofizare a apelor de suprafață din bazinul hidrografic în care se situează UAT în care se construiește instalația; … d)maturitatea proiectului.Vor obține un punctaj maxim (30 de puncte) oferta care vizează zonele cu poluarea cea mai mare și cu valoarea cea mai mică a ajutorului de stat per kg de azot din gunoiul de grajd utilizat, precum și proiectele cu grad ridicat de maturitate. … (4)În urma evaluării tehnico-economice, oferta va primi un punctaj între 0 și 100 puncte.Ofertele vor fi ordonate în funcție de punctajul obținut și înscrise pe lista pentru finanțare începând de la cele cu punctajul cel mai mare până la acoperirea bugetului alocat.(5)Sunt excluse ajustările ex post ale rezultatului procedurii de ofertare (selecție a beneficiarilor), cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele ofertării sau raționalizarea, pentru a nu se denatura rezultatul procesului de selecție. +
Capitolul XIIIValoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) +
Articolul 15(1)Intensitatea ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă de ajutor de stat este de maximum 90% din costurile eligibile, ceea ce respectă prevederile art. 41 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(2)Ajutorul maxim care se poate acorda pentru un proiect de investiții nu poate depăși 3.740.066 euro la cursul de schimb InforEURO din data semnării contractului de finanțare. +
Articolul 16Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuție financiară pentru diferența până la totalul costurilor eligibile și pentru toate costurile neeligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public. +
Capitolul XIVCosturi eligibile +
Articolul 17Costurile eligibile sunt costurile totale ale investiției, respectiv următoarele:a)amenajarea terenului; … b)amenajări pentru protecția mediului și aducerea terenului la starea inițială; … c)utilități; … d)investiția de bază, incluzând construcții și instalații, utilaje și echipamente tehnologice, precum și montajul acestora, dotări; … e)organizarea de șantier; … f)teste și probe tehnologice; … g)cheltuieli cu publicitatea; … h)cheltuieli de supervizare. … +
Capitolul XVEfectul stimulativ +
Articolul 18(1)Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.(2)Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:a)întreprinderea adresează autorității responsabile de administrarea prezentei scheme o cerere scrisă de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor. Cererea de ajutor conține cel puțin următoarele informații:(i)denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia; … (ii)descrierea proiectului, inclusiv data începerii și încheierii acestuia; … (iii)locul de desfășurare a proiectului; … (iv)lista costurilor proiectului; … (v)tipul de ajutor (grant) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect; … (vi)analiza cost-beneficiu; … … b)întreprinderea a fost selectată în cadrul unei proceduri de ofertare concurențială, deschisă, transparentă și nediscriminatorie și furnizorul de ajutor de stat a confirmat eligibilitatea proiectului, înainte de semnarea contractului de finanțare. … (3)Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (2), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor. Singurele cheltuieli eligibile efectuate anterior sunt cele cu serviciile necesare pregătirii și depunerii proiectului. +
Capitolul XVIReguli privind cumulul ajutoarelor de stat +
Articolul 19(1)Pentru același beneficiar și aceleași cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiții acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat sau de minimis.(2)Furnizorul de ajutor de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu fi depășită intensitatea maximă admisă, conform art. 15. +
Capitolul XVIIModalitatea de derulare a schemei +
Articolul 20(1)Furnizorul de ajutor de stat selectează beneficiarii printr-o procedură de licitație concurențială, deschisă, transparentă, nediscriminatorie, stabilește condițiile de eligibilitate și de selecție și semnează contracte de finanțare cu beneficiarii de ajutor de stat. Furnizorul are obligația de a preciza în contractul de finanțare faptul că sumele acordate reprezintă ajutor de stat exceptat de la notificarea la Comisia Europeană în baza art. 41, cu precizarea în clar a Regulamentului (UE) nr. 651/2014.(2)Furnizorul de ajutor de stat are obligația de a se asigura că destinatarii finali ai fondurilor sunt informați cu privire la obligația acestora de a transmite datele și informațiile cu privire la beneficiarii reali ai fondurilor alocate din PNRR, conform prevederilor Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2020 al Parlamentului European și al Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei și ale legislației naționale incidente, atât la momentul depunerii cererilor de finanțare, cât și pe perioada implementării proiectelor, înainte de semnarea contractelor de achiziție, asigurându-se, de asemenea, de existența unor prevederi contractuale care solicită actualizarea acestor informații în mod regulat până la încetarea relațiilor contractuale.(3)Furnizorul de ajutor de stat se va asigura că, pe perioada procesului de evaluare și contractare, beneficiarul nu se afla în una dintre situațiile de mai jos:a)să fie subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislația națională/comunitară în vigoare, sau să se afle într-o situație care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivității și imparțialității procesului de evaluare, contractare și implementare a proiectului; … b)să fi fost subiectul unei judecăți de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene. … (4)Furnizorul ajutorului de stat se va asigura cu privire la evitarea dublei finanțări a activităților propuse prin proiect și a celor realizate asupra aceleiași infrastructuri implementate prin alte programe operaționale sau prin alte programe cu surse publice de finanțare.(5)Fluxul procedural al selecției beneficiarilor, conform procedurilor de lucru aprobate la nivelul coordonatorului de reforme, este următorul:1.coordonatorul de reformă pregătește Ghidul solicitantului, împreună cu procedurile de evaluare, de selectare a aplicațiilor, de soluționare a contestațiilor și de contractare; … 2.cu 6 săptămâni înainte de data-limită a lansării procedurii de licitație competitivă se vor publica criteriile de eligibilitate și selecție; … 3.lansarea procedurii de licitație va avea la bază un anunț public în care se vor menționa suma disponibilă, perioada de depunere, precum și modalitatea de depunere a aplicațiilor. Ghidului solicitantului, împreună cu anexele acestuia, se va publica pe pagina de internet a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, www.mmediu.ro, odată cu anunțul de lansare; … 4.solicitanții vor încărca, în platforma informatică dedicată PNRR, oferta incluzând anexele acesteia și alte documente menționate de Ghidul solicitantului; … 5.odată ce procedura de licitație este lansată și ofertele sunt depuse, coordonatorul de reformă va realiza verificarea eligibilității; … 6.în urma verificării costurilor eligibile se obține valoarea maximă eligibilă pentru fiecare proiect și cuantumul ajutorului de stat pentru oferta depusă. În cazul în care diferența între valoarea ajutorului de stat rezultată în urma recalculării costurilor eligibile și valoarea acestuia propusă inițial depășește 10%, atunci proiectul va fi declarat neeligibil; … 7.aplicanții vor fi anunțați în scris asupra rezultatului verificării costurilor eligibile și a valorilor obținute, având posibilitatea să opteze pentru continuarea procedurii sau să renunțe; … 8.scorarea se va realiza pentru aplicațiile eligibile conform punctajului de la art. 14, utilizând valorile stabilite la pct. 6; … 9.după finalizarea scorării se întocmește lista proiectelor selectate. La punctaje egale se prioritizează proiectele care vizează un număr de UVM mai mare; … 10.toți solicitanții sunt informați/notificați în scris cu privire la rezultatele evaluării; … 11.după primirea notificării, solicitanții pot contesta rezultatul evaluării; … 12.după soluționarea contestațiilor, se întocmește un raport de contestații; … 13.solicitanții selectați vor fi notificați în vederea încheierii contractelor de finanțare. … +
Capitolul XVIIIReguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat +
Articolul 21În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) 2015/1.588 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontal, furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare și de avizare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 22Prezentul act se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se va afișa integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor www.mmediu.ro. +
Articolul 23Furnizorul de ajutor de stat transmite Comisiei Europene, prin intermediului platformei SANI (State Aid Notification Interactive), fișa de informații sintetice prevăzută în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea schemei, conform prevederilor art. 16 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 24(1)Beneficiarii sunt obligați să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, stadiul realizării lucrărilor, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat.(2)Proiectele vor fi realizate cu implementarea cerințelor specifice prin care este respectat principiul de a nu se afecta semnificativ mediul. Îndeplinirea acestor cerințe specifice va fi urmărită atât în etapa de pregătire a proiectelor (elaborarea documentațiilor tehnico-economice, în special analizele de opțiuni), cât și în etapa de implementare prin termenii de referință pentru procedurile de achiziție a contractelor de lucrări/contractelor de furnizare. De asemenea, autoritățile contractante vor urmări implementarea acestor cerințe pe toată durata realizării lucrărilor și, după caz, în etapa de exploatare. +
Articolul 25(1)Furnizorul de ajutor de stat este obligat să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor, dar nu mai puțin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parțială a Programului național de redresare și reziliență, pentru a stabili dacă sunt respectate toate condițiile de exceptare prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 651/2014.(2)Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligați să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei, toate documentele necesare și să țină o evidență specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanțat investiția în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat și a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informații privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum și baza legală prin care acestea au fost acordate. +
Articolul 26Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat. +
Articolul 27(1)Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, și cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(2)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.(3)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările etc. se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare. +
Articolul 28(1)Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condițiilor și criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia și are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun, iar, în situația în care constată nerespectarea acestor criterii, furnizorul de ajutor de stat întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și celorlalte prevederi comunitare în vigoare.(2)Stoparea și recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul schemei de ajutor de stat, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3)Ajutorul de stat care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia, în conformitate cu prevederile Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(4)Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de stat utilizat abuziv a fost pus la dispoziția beneficiarului – data efectuării plății avansului și/sau prefinanțărilor. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale. În cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul în cauză a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată și până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării (www.renascc.eu/despre-noi/dobanda-de-referinta).(5)Rata dobânzii prevăzută la alin. (4) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.(6)Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plății avansului sau prefinanțărilor, după caz, până la data recuperării integrale a fracției de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.(7)Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu. +
Articolul 29Furnizorul de ajutor de stat asigură publicarea informațiilor, conform art. 9 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, privind fiecare ajutor individual acordat în cadrul schemei de ajutor de stat care depășește 100.000 euro. +
Articolul 30(1)În vederea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, furnizorul de ajutor de stat are obligația încărcării schemei în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS), în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Contractul de finanțare, actul de acordare a ajutorului, plățile, obligațiile de recuperare a ajutorului și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei proceduri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 (șapte) zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.––-