SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 28 aprilie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL CERCETARII, INOVARII SI DIGITALIZARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 490 din 17 mai 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 20465 28/04/2022
ART. 4REFERIRE LAHOTARARE 209 14/02/2022
ART. 4REFERIRE LANORMA 14/02/2022
ART. 4REFERIRE LALEGE 230 30/09/2021
ART. 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 124 13/12/2021
ART. 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 155 03/09/2020
ART. 4REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 4REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 29REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 29REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016 ART. 29
ART. 30REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 30REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 31REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 31REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 34REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 34REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 35REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 35REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 20465 28/04/2022
ActulCONTINUT DEORDIN 20465 28/04/2022
ActulREFERIT DEORDIN 20465 28/04/2022





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 20.465 din 28 aprilie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 490 din 17 mai 2022.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de stat pentru cercetare-dezvoltare și inovare (CDI), denumită „Atragerea resurselor umane înalt specializate din străinătate în activități de cercetare, dezvoltare și inovare“, aferentă Planului național de redresare și reziliență al României, pilonul III, componenta C9 „Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare“, investiția I8 „Dezvoltarea unui program pentru atragerea resurselor umane înalt specializate din străinătate pentru activități de cercetare, dezvoltare, inovare“. + 
Articolul 2(1)Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică pe întreg teritoriul României.(2)Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutor compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, cu modificările și completările ulterioare (denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 651/2014).
 + 
Articolul 3(1)Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.(2)Autoritatea care administrează schema este Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, prin Unitatea de implementare a reformelor PSF.
 + 
Capitolul IIBaza legală + 
Articolul 4Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:– Regulamentul (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19;– Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență;– Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României;– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență;– Hotărârea Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență;– Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare (în special art. 25);– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IIIScopul și obiectivele schemei de ajutor de stat + 
Articolul 5Prezenta schemă are ca scop oferirea de sprijin pentru atragerea de resurse umane înalt specializate din afara României și orientarea activităților CDI spre tematicile și necesitățile actuale la nivel național și european, prin promovarea cercetării fundamentale în scopul formării de resurse umane și creării unor grupuri de cercetare de excelență în jurul acestor cercetători în domenii științifice de vârf, pentru a echilibra investiția în infrastructuri de cercetare comparativ cu cea în resurse umane și pentru a crește capacitatea instituțională de absorbție de fonduri europene, respectiv stimularea parteneriatelor internaționale instituționale. + 
Articolul 6Această schemă de ajutor are ca obiectiv principal cercetarea și dezvoltarea. Obiectivul secundar al schemei de ajutor este inovarea.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 7(1)Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică în cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, respectiv componenta C9 „Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare, inovare“, în directă legătură cu investiția I8 „Dezvoltarea unui program pentru atragerea resurselor umane înalt specializate din străinătate în activități de cercetare, dezvoltare și inovare“.(2)Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică următoarelor categorii de ajutoare: ajutoare pentru cercetare fundamentală acordate unor organizații de cercetare și diseminare a cunoștințelor, cu rol de instituții gazdă pentru cercetători de excelență din străinătate.(3)Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică:a)ajutoarelor destinate activităților legate de exportul către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;b)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;c)ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, cu excepția ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru accesul IMM-urilor la finanțare, a ajutoarelor în domeniul cercetării și dezvoltării, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizați și pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor regionale pentru investițiile în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operațional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea și durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană și a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, cu excepția operațiunilor enumerate la articolul 1 alineatul (1) din Regulamentul (UE) al Comisiei nr. 717/2014;d)ajutoarelor acordate în sectorul producției agricole primare, cu excepția ajutoarelor regionale pentru investiții în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanță destinate IMMurilor, a ajutoarelor pentru finanțare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare și dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizați și pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operațional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea și durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană și a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU;e)ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;f)ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului;g)întreprinderilor care fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat, emis în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor acordat de același stat membru a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;h)întreprinderilor aflate în dificultate, conform definiției de la art. 9 lit. k), cu excepția celor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021;i)ajutoarelor a căror acordare este condiționată de obligația ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel național sau servicii naționale;j)ajutoarelor care limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obținute din cercetare, dezvoltare și inovare;k)proiectelor de cercetare care contravin Orientărilor tehnice DNSH (2021/C58/01). Astfel, sunt excluse de la finanțare în temeiul acestei scheme următoarele domenii/activități:(i)activități legate de combustibili fosili, inclusiv utilizarea în aval;(ii)activități acoperite de sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) atingând emisii de CO_2 preconizate a nu fi mai mici decât valorile de referință relevante;(iii)compensarea costurilor ETS indirecte;(iv)activități legate de depozitele de deșeuri, incineratoare și instalațiile de tratare mecanobiologică a deșeurilor;(v)activități în care eliminarea pe termen lung a deșeurilor poate dăuna mediului. + 
Articolul 8În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse, cât și în sectoarele care intră în domeniul de aplicare a prezentei scheme de ajutor, prezenta schemă de ajutor se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activități, cu condiția ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor.
 + 
Capitolul VDefiniții + 
Articolul 9În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)activitate economică este orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;b)administrator este orice entitate delegată de către un furnizor să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de stat în numele furnizorului;c)ajutoare/ajutor (de stat) înseamnă orice măsură care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;d)intensitatea ajutorului înseamnă valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;e)data acordării ajutorului înseamnă data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil;f)cercetare fundamentală înseamnă activitatea experimentală sau teoretică întreprinsă, în principal, pentru a dobândi cunoștințe noi despre bazele fenomenelor și faptelor observabile, fără a fi avută în vedere nicio aplicare sau utilizare comercială directă;g)costuri cu personalul înseamnă costul cercetătorilor, al tehnicienilor și al altor membri ai personalului de sprijin în măsura în care sunt angajați în proiectul sau activitatea respectivă;h)furnizor înseamnă orice entitate deținută de stat sau care administrează resurse ale statului sau, după caz, deținută de către o unitate administrativ-teritorială sau care administrează resurse ale unității administrativ-teritoriale, care acordă întreprinderilor facilități de natura ajutorului de stat sau de minimis. În cadrul prezentei scheme, furnizorul de ajutor de stat este Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării;i)infrastructură de cercetare înseamnă instalații, resurse și servicii conexe utilizate de comunitatea științifică pentru a desfășura activități de cercetare în domeniile sale respective și cuprinde principalele echipamente sau seturi de instrumente științifice, resurse de cunoștințe, precum colecții, arhive sau informații științifice structurate, infrastructurile generice bazate pe tehnologia informației și comunicațiilor, cum ar fi rețelele, materialul informatic, programele de software și instrumentele de comunicare, precum și orice alte mijloace necesare pentru desfășurarea activităților de cercetare. Asemenea infrastructuri pot fi „localizate“ într-un singur sit sau „distribuite“ (o rețea organizată de resurse), în conformitate cu art. 2 lit. a) din Regulamentul (CE) nr. 723/2009 al Consiliului din 25 iunie 2009 privind cadrul juridic comunitar aplicabil unui consorțiu pentru o infrastructură europeană de cercetare (ERIC);j)întreprindere este orice entitate care desfășoară activitate economică, astfel cum este interpretat conceptul de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ;k)întreprindere aflată în dificultate este o întreprindere care îndeplinește cel puțin una dintre următoarele condiții:(i)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM aflată la cel mult 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM aflată la cel mult 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:– raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și– capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;l)organizație de cercetare și diseminare a cunoștințelor este o entitate (cum ar fi universitățile sau institutele de cercetare, agențiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entitățile/întreprinderile cu activitate principală cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizație de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanțare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activități prin predare, publicare sau transfer de cunoștințe. În cazul în care entitatea desfășoară și activități economice, finanțarea, costurile și veniturile activităților economice respective trebuie să fie contabilizate separat. Întreprinderile care pot exercita o influență decisivă asupra unei astfel de entități, de exemplu, în calitate de acționari sau asociați, nu pot beneficia de acces preferențial la rezultatele generate de aceasta;m)transfer de cunoștințe înseamnă orice proces care are scopul de a obține, de a colecta și de a face schimb de cunoștințe explicite și implicite, inclusiv de abilități și de competențe, în cadrul unor activități economice și neeconomice, cum ar fi colaborări în materie de cercetare, servicii de consultanță, acordare de licențe, creare de produse derivate, publicare și mobilitate a cercetătorilor și a altor categorii de personal implicate în activitățile respective. Pe lângă cunoștințele științifice și tehnologice, transferul de cunoștințe include, de asemenea, alte tipuri de cunoștințe, precum cunoștințele privind utilizarea standardelor și a reglementărilor din care fac parte acestea, cunoștințele privind condițiile mediilor de operare din viața reală și metodele de inovare organizațională, precum și gestionarea cunoștințelor legate de identificarea, dobândirea, protejarea, apărarea și exploatarea activelor necorporale;n)cercetător de excelență din străinătate este un cercetător din străinătate care a gestionat proiecte de cercetare-dezvoltare-inovare în afara României în ultimii 3 ani, cu doctorat obținut cu cel puțin 3 ani înainte de data aplicației pentru grant;o)întreprindere mare este o întreprindere care are cel puțin 250 de salariați și a cărei cifră de afaceri anuală depășește echivalentul în lei a 50 de milioane de euro și/sau al cărei bilanț anual total depășește echivalentul în lei a 43 de milioane de euro;p)întreprindere mijlocie este o întreprindere care are mai puțin de 250 de salariați și a cărei cifră de afaceri anuală netă este de până la 50 de milioane de euro echivalent în lei și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește echivalentul în lei a 43 de milioane de euro;q)întreprindere mică este o întreprindere care are mai puțin de 50 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește echivalentul în lei a 10 milioane de euro.
 + 
Capitolul VIBeneficiari, condiții de eligibilitate și procedura de implementare a schemei de ajutor de stat + 
Articolul 10Beneficiarii prezentei scheme sunt organizațiile de cercetare și diseminare a cunoștințelor care atrag, în calitate de instituție gazdă, cercetători de excelență din străinătate și derulează proiecte de cercetare fundamentală coordonate de respectivii cercetători de excelență, proiecte a căror durată de implementare este de maximum 3 ani și al căror termen de finalizare nu va depăși data de 30 iunie 2026. + 
Articolul 11Pentru a fi eligibilă în vederea accesării prezentei scheme, organizația de cercetare și diseminare a cunoștințelor cu rol de instituție gazdă trebuie:1.să fi aderat sau să adere, în maximum 12 luni de la data semnării contractului de finanțare, la principiile consacrate ale următoarelor documente programatice la nivelul UE: Carta europeană a cercetătorilor și Codul de conduită pentru recrutarea cercetătorilor, precum și să continue procedura de implementare a cartei și codului cercetătorilor până la obținerea logoului „HR Excellence in Research“ acordat de către Comisia Europeană, până la data finalizării proiectului de cercetare fundamentală coordonat de către cercetătorul de excelență din străinătate pe care îl găzduiește;2.să transmită administratorului prezentei scheme de ajutor de stat, anterior demarării proiectului de cercetare fundamentală coordonat de către cercetătorul de excelență din străinătate pe care îl găzduiește, o cerere de finanțare însoțită de următoarele documente:– declarație pe propria răspundere prin care se certifică acceptarea implementării proiectului în cadrul său;– declarație privind încadrarea în definiția întreprinderii (desfășurarea activității economice);– declarație privind încadrarea în definiția organizației de cercetare;– declarație privind lipsa stării de dificultate;– declarație privind nefinanțarea din alte surse a proiectului pentru care se depune cererea de finanțare;– certificarea legalității și a corectitudinii informațiilor cuprinse în cererea de finanțare și informațiilor completate în platforma de depunere a cererii de finanțare. + 
Articolul 12Un beneficiar poate primi ajutor în temeiul acestei scheme doar în situația în care ajutorul are un efect stimulativ asupra sa. Se consideră că ajutoarele acordate prin prezenta schemă de ajutor de stat au un efect stimulativ dacă cererea de finanțare menționată la art. 11 pct. 2 este transmisă înainte de demararea proiectului de cercetare fundamentală și conține cel puțin următoarele informații:a)denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b)descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia;c)locul de desfășurare a proiectului;d)lista costurilor proiectului;e)tipul de ajutor (grant) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.
 + 
Articolul 13Criteriile de evaluare pe baza cărora vor fi punctate cererile de finanțare sunt:(i)valoarea propunerii de proiect, respectiv: caracterul de multidisciplinaritate; relevanța și impactul scontat; calitatea științifică a proiectului, inclusiv fezabilitatea acestuia;(ii)valoarea profilului științific al directorului de proiect, respectiv capacitatea științifică demonstrată de a propune și conduce cu succes proiecte de cercetare multidisciplinare, cu relevanță și impact științific major;(iii)valoarea profilului științific al echipei de cercetare, respectiv capacitatea științifică demonstrată a membrilor echipei de a derula creativ, eficient și eficace activitate de cercetare științifică.
 + 
Articolul 14Procedura de implementare și derulare a schemei de ajutor de stat se desfășoară după cum urmează:(i)lansarea de către administratorul schemei de ajutor a unui apel în vederea depunerii de cereri de finanțare de către organizațiile de cercetare interesate să implementeze un proiect de cercetare fundamentală, coordonat de către un cercetător de excelență atras din străinătate, proiect cu o durată de implementare de maximum 3 ani;(ii)depunerea cererilor de finanțare însoțite de documentele minim necesare specificate la art. 11 pct. 2;(iii)evaluarea cererilor de finanțare;(iv)semnarea contractelor de finanțare pentru proiectele selectate în urma evaluării;(v)implementarea proiectelor de cercetare coordonate de către cercetătorul cu experiență atras din străinătate;(vi)monitorizarea derulării proiectelor. + 
Articolul 15(1)Administratorul schemei de ajutor de stat asigură publicarea listei proiectelor ce vor beneficia de finanțare ca urmare a îndeplinirii condițiilor de eligibilitate și a altor condiții specifice.(2)În cazul în care un solicitant nu este eligibil să primească ajutor în cadrul schemei de ajutor de stat sau nu a fost selectat în urma evaluării să primească ajutor de stat în temeiul prezentei scheme, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică, în scris, acest lucru.
 + 
Capitolul VIIModalitatea de acordare a ajutorului + 
Articolul 16Intensitatea ajutorului de stat pentru această schemă este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului de cercetare fundamentală pentru care se acordă finanțare prin prezenta schemă. + 
Articolul 17Valoarea maximă a ajutorului de stat acordat pe proiect de cercetare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat este de 2 milioane de euro, echivalent în lei la cursul de schimb de la data semnării contractului de finanțare. + 
Articolul 18Pentru conversia în lei în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va utiliza cursul de schimb InforEuro. + 
Articolul 19Ajutoarele de stat acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat sau de minimis atât timp cât măsurile respective vizează alte cheltuieli eligibile. + 
Articolul 20Ajutoarele de stat acordate în cadrul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun alt tip de ajutoare de stat sau de minimis, în raport cu aceleași costuri eligibile, ca urmare a faptului că intensitatea tuturor ajutoarelor acordate în temeiul prezentei scheme este de 100%.
 + 
Capitolul VIIICheltuieli eligibile + 
Articolul 21Cheltuielile proiectului eligibile să primească finanțare în temeiul prezentei scheme de ajutor sunt următoarele:a)cheltuieli cu personalul: salarii și venituri asimilate salariilor, potrivit legii, pentru cercetătorii, tehnicienii și alți membri ai personalului auxiliar, în măsura în care aceștia sunt angajați în proiect; contribuții aferente salariilor și veniturilor asimilate acestora, potrivit legii;b)cheltuieli cu logistica:– cheltuieli de capital: instrumentele și echipamentele, în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări. În cazul în care aceste instrumente și echipamente nu sunt folosite pe întreaga lor durată de viață în proiect, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;– cheltuieli cu achiziționarea de materiale, consumabile și alte produse similare: maximum 20% din bugetul proiectului;– cheltuieli aferente cercetării contractuale, brevetelor cumpărate sau obținute cu licență din surse externe, în condiții de concurență deplină, precum și costurile aferente serviciilor de consultanță și serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru proiect;– alte costuri de exploatare, suportate direct ca urmare a proiectului: cheltuieli legate de diseminarea în regim „acces deschis“ a rezultatelor proiectului;c)cheltuieli de deplasare: maximum 2,5% din suma cheltuielilor cu personalul și a cheltuielilor cu logistica;d)cheltuieli de regie: acestea nu vor depăși 15% din totalul cheltuielilor cu personalul, cheltuielilor cu logistica și cheltuielilor de deplasare, exceptând valoarea imobilizărilor corporale. + 
Articolul 22În vederea calculării intensității ajutoarelor și a costurilor eligibile, toate valorile utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile trebuie să fie susținute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice și contemporane cu faptele.
 + 
Capitolul IXBugetul și durata schemei + 
Articolul 23Prezenta schemă de ajutor de stat se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, dezvoltării și inovării și se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2023. Plata ajutorului se efectuează până la data de 30 iunie 2026, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de stat. + 
Articolul 24Bugetul total al schemei de ajutor de stat este de 178 de milioane de euro, echivalent în lei, și este asigurat din fondurile accesate prin Mecanismul de redresare și reziliență al Uniunii Europene. + 
Articolul 25Numărul maxim estimat al beneficiarilor de ajutor de stat al prezentei scheme de ajutor de stat este de 150.
 + 
Capitolul XTransparența, raportarea și monitorizarea acordării ajutorului de stat prin intermediul prezentei scheme + 
Articolul 26Furnizorul de ajutor de stat va informa beneficiarii cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme și la caracterul de ajutor de stat al finanțării, cu menționarea reglementărilor aplicabile [art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare]. + 
Articolul 27Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței o fișă de informații sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor (inclusiv modificările sale, dacă va fi cazul), în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme prin platforma SANI („State Aid Notification Interactive“). + 
Articolul 28Prezenta schemă de ajutor de stat va fi publicată integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.research.gov.ro și nu se va implementa înainte de publicare. Pe același site vor fi publicate informațiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 sau un link către acestea, precum și informațiile menționate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual acordat în baza prezentei scheme care depășește 100.000 de euro. Informațiile menționate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se publică pe site în termen de 6 luni de la data la care s-a acordat ajutorul, sunt organizate și sunt accesibile într-un mod standardizat [conform descrierii din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014], astfel încât fac posibilă executarea funcțiilor de căutare și descărcare în mod eficace și rămân disponibile pe site timp de cel puțin 10 ani de la data la care s-a acordat ajutorul. + 
Articolul 29(1)Furnizorul de ajutor de stat are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările și rambursările se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(3)Furnizorul ajutorului de stat are, de asemenea, obligația de a înregistra în RegAS contractele de finanțare, actele de acordare a ajutoarelor, plățile realizate în cadrul acestora, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz. + 
Articolul 30În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat și autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și vor transmite Consiliului Concurenței rapoarte anuale privind prezenta schemă de ajutor de stat, în format electronic, care să conțină informațiile indicate în Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 privind punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, conform cu același regulament. + 
Articolul 31(1)Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate aflate în derulare și de a dispune măsurile care se impun.(2)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.
 + 
Articolul 32(1)Furnizorul de ajutor de stat și autoritatea care administrează schema, precum și beneficiarii ajutoarelor de stat prevăzute prin prezenta schemă vor păstra evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care a fost acordat ultimul ajutor în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informații privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile și intensitatea ajutorului.(2)Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor prezentei scheme de ajutor de stat.
 + 
Articolul 33Autoritatea care administrează schema are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de stat, în formatul și în termenul solicitate de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol. + 
Articolul 34În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepția situațiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul XIRecuperarea ajutorului de stat + 
Articolul 35(1)Recuperarea/Stoparea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul schemei de ajutor, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2)Valoarea ajutorului care trebuie recuperat se completează și cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE^1, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene^2.^1 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004.^2 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.(3)Furnizorul își rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului sau de a solicita recuperarea ajutorului deja plătit în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x