SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 26 martie 2009

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 256 din 17 aprilie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 2252 03/10/2011
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 26/03/2009
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 308 din 26 martie 2009, publicat în Monitorul Oficial nr. 256 din 17 aprilie 2009.
I.Dispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru ocuparea forței de muncă, denumită "Bani pentru completarea echipei", aferentă Programului operațional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", axa prioritară 5 "Promovarea măsurilor active de ocupare", domeniul major de intervenție 5.1 "Dezvoltarea și implementarea măsurilor active de ocupare" și domeniul major de intervenție 5.2 "Promovarea sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă(2)Acordarea ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața comună în aplicarea articolelor 87 și 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.(3)Prezenta schemă de ajutor de stat este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața comună în aplicarea articolelor 87 și 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.(4)Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
II.Baza legală + 
Articolul 2Prezenta schemă de ajutor de stat este elaborată în conformitate cu:a)Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;b)Decizia (CE) nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operațional de ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul "Convergență" în România (POS DRU);c)Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale, cu modificările și completările ulterioare;d)Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al ministrului finanțelor publice nr. 1.117/2.170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate și a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operațiunilor finanțate prin Programul operațional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013”;e)Ordinul ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcții privind implementarea Programului operațional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";f)Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.
III.Definiții + 
Articolul 3În sensul prezentei scheme de ajutor de stat, următorii termeni se definesc astfel:a)ajutor de stat – orice măsură care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunității Europene*1);––*1) Actualul art. 107 (1) din Tratatul de funcționare a Uniunii Europene.b)schemă de ajutor de stat – orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general și abstract, precum și orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp și/sau pentru o valoare nedefinită;c)ajutoare individuale – ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor de stat;d)administrator al schemei de ajutor de stat – Ministerul Muncii, Familiei și protecției Sociale, prin Autoritatea de management pentru Programul operațional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007 – 2013" (AMPOSDRU) sau prin organismele intermediare;e)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, prin AMPOSDRU;f)întreprindere – orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent, asociații familiale, parteneriate sau asociații care desfășoară activități economice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare;g)întreprinderi mici și mijlocii (IMM) – întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;h)întreprinderi mari – întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;i)intensitatea ajutorului – cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori înaintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele plătite în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lor în momentul acordării ajutorului; rata dobânzii care urmează să fie aplicată în scopul actualizării este rata de referință stabilită de Comisia Europeană pe baza unor criterii obiective și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe internet, aplicabilă la momentul acordării ajutorului;j)număr de angajați – numărul de unități de muncă pe an (UMA), respectiv numărul de persoane angajate cu normă întreagă pe parcursul unui an, activitatea cu normă redusă și munca sezonieră reprezentând fracțiuni ale UMA;k)lucrător defavorizat – orice persoană care:– nu a avut un loc de muncă regulat remunerat în ultimele 6 luni; sau– nu a absolvit o formă de învățământ secundar sau nu deține o calificare profesională (ISCED 3); sau– are o vârstă de peste 50 de ani; sau– trăiește singură, având în întreținerea sa una ori mai multe persoane; sau– lucrează într-un sector sau are o profesie în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbați și femei este cu cel puțin 25% mai mare decât media dezechilibrului repartizării posturilor între bărbați și femei în toate sectoarele economice și aparține grupului de gen minoritar; sau– este membru al unei minorități etnice dintr-un stat membru și are nevoie să își dezvolte profilul lingvistic, formarea profesională sau experiența de muncă pentru a-și îmbunătăți șansele de a obține un loc de muncă stabil.l)lucrător extrem de defavorizat – orice persoană care a fost în șomaj cel puțin 24 de luni;m)lucrător cu handicap – orice persoană:– recunoscută ca fiind în situație de invaliditate conform legislației naționale; sau– care suferă de o deficiență recunoscută ca urmare a unui handicap fizic, mental sau psihologic;n)încadrare în muncă protejată – încadrarea într-o întreprindere în care cel puțin 50% din lucrători sunt cu handicap;o)produse agricole înseamnă:– produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepția produselor pescărești și de acvacultură reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură;– produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 și 4504 (articole din plută);– produsele care imită sau înlocuiesc laptele și produsele lactate, menționate în Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a piețelor agricole și privind dispoziții specifice referitoare la anumite produse agricole (Regulamentul unic OCP);p)prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepția activităților realizate în exploatații agricole, necesare pentru pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;r)comercializarea produselor agricole – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care aceasta are loc în locații distincte, rezervate în acest scop;s)întreprindere aflată în dificultate, în cazul în care:A.beneficiarul este o întreprindere mică sau mijlocie – este întreprinderea care îndeplinește următoarele condiții:(i)în cazul societăților cu răspundere limitată, mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau(ii)în cazul societăților comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății, mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau(iii)indiferent de tipul societății comerciale în cauză, în cazul în care îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvență;(iv)o IMM cu o vechime de mai puțin de 3 ani nu se consideră a fi în dificultate în această perioadă în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepția cazului în care îndeplinește condițiile prevăzute la pct. iii).B.beneficiarul este o întreprindere mare – este întreprinderea care fie se regăsește în una dintre situațiile prevăzute la lit. A. pct. (i), (îi) sau (iii), fie prezintă simultan simptome obișnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creșterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creșterea volumului stocurilor, supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută, creșterea sarcinilor financiare și scăderea sau dispariția valorii activului net.
IV.Obiectivul schemei de ajutor de stat + 
Articolul 4Obiectivul general al prezentei scheme de ajutor de stat este creșterea ocupării forței de muncă, prin facilitarea integrării pe piața muncii a lucrătorilor defavorizați, lucrătorilor extrem de defavorizați și cu handicap, respectiv atragerea și menținerea acestora pe piața muncii.
V.Domeniul de aplicare + 
Articolul 5(1)În cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acordă ajutoare de stat întreprinderilor care activează în toate sectoarele, cu excepția următoarelor:a)ajutoarele care favorizează activitățile în domeniul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari ori comercializate de către întreprinderile în cauză; sau(ii)atunci când acordarea ajutorului este condiționată de obligația de a fi direcționat, parțial sau integral, către producătorii primari;b)ajutoarele care favorizează activitățile în sectorul cărbunelui.(2)De asemenea, prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică:a)ajutoarelor destinate activităților legate de exporturi, adică ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, de înființarea și exploatarea unei rețele de distribuție sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;b)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.
VI.Beneficiarii schemei de ajutor de stat + 
Articolul 6Prezenta schemă de ajutor de stat se adresează întreprinderilor în conformitate cu definiția stabilită la art. 3 lit. f).
VII.Condiții de eligibilitate pentru activități, beneficiari și propuneri de proiecte + 
Articolul 7Activitățile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat sunt cele care vizează încadrarea în muncă a lucrătorilor defavorizați, a lucrătorilor extrem de defavorizați, a lucrătorilor cu handicap, precum și compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap. + 
Articolul 8(1)Beneficiarii prezentei scheme de ajutor de stat sunt întreprinderile care vor încadra în muncă lucrători defavorizați, extrem de defavorizați și lucrători cu handicap, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de ajutor de stat.(2)Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanții trebuie să completeze modelul de declarație cuprinzând informații cu privire la încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM-urilor, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare.(3)Poate beneficia de măsurile de ajutor de stat prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat întreprinderea care îndeplinește următoarele condiții:a)este o organizație legal constituită în România și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;b)aparține categoriilor de beneficiari eligibili în conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a Programului Operațional Sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" și cu Ghidul solicitantului;c)solicitantul respectă prevederile comunitare și naționale privind informarea și publicitatea;d)nu se află în situația de insolvență sau lichidare, afacerea sa nu este condusă de un administrator judiciar, nu are restricții asupra activităților sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispoziția creditorilor;e)nu înregistrează datorii publice, nu are întârzieri la plata taxelor, obligațiilor și a altor contribuții la bugetul de stat, bugetele speciale și bugetele locale, prevăzute de legislația în vigoare;f)nu este întreprindere în dificultate, în conformitate cu definiția prevăzută la art. 3 lit. s);g)nu a fost subiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;h)reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimele 36 de luni de către nicio instanță judecătorească, din motive profesionale sau de etică profesională;i)reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicare în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;j)reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informații false;k)beneficiarul este direct responsabil de pregătirea și implementarea proiectului și nu acționează ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanțat;l)îndeplinește și alte condiții specificate în cererea de propuneri de proiecte și în Ghidul solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor legale în materie de ajutor de stat. + 
Articolul 9Criteriile de eligibilitate ale cererii de finanțare sunt următoarele:a)proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare 5, respectiv ale domeniului major de intervenție;b)grupul/grupurile-țintă și activitățile proiectului sunt în concordanță cu condițiile axei prioritare, respectiv ale domeniului major de intervenție;c)bugetul proiectului respectă limitele prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat;d)proiectul respectă perioada maximă de implementare și perioada de transmitere a cererilor de finanțare;e)proiectul este implementat în România.
 + 
Articolul 10Îndeplinirea condițiilor de eligibilitate este verificată de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu Ghidul solicitantului și prezenta schemă de ajutor de stat.
VIII.Selecția și evaluarea proiectelor + 
Articolul 11Selecția și evaluarea proiectelor se efectuează de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu Ghidul solicitantului.
IX.Modalitatea de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 12Ajutorul se acordă sub formă de finanțări nerambursabile în una sau mai multe tranșe. Tranșele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului. + 
Articolul 13(1)Valoarea minimă a unei cereri de finanțare pentru prezenta schemă de ajutor de stat trebuie să fie de 10.000 euro (echivalent în lei).(2)Plafonul maxim al ajutorului acordat unei întreprinderi conform prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este de 2.000.000 euro/întreprindere pentru 2 ani consecutivi.Ajutoare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor defavorizați sub formă de subvenții salariale + 
Articolul 14(1)Intensitatea ajutorului nu depășește 50% din costurile eligibile.(2)Costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioadă de maximum 12 luni de la recrutare. În cazul în care lucrătorul respectiv este un lucrător extrem de defavorizat, costurile eligibile sunt costurile salariale pe o perioadă de maximum 24 de luni de la recrutare.(3)Atunci când încadrarea în muncă nu reprezintă o creștere netă a numărului de angajați în întreprinderea în cauză în comparație cu media pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie să fi devenit vacant(e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionării pentru limită de vârstă, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetării raporturilor de muncă pentru abatere profesională, și nu ca rezultat al reducerii unor posturi.(4)Cu excepția cazului concedierii legale pentru abatere profesională, lucrătorul defavorizat are dreptul la menținerea locului de muncă pentru o durată minimă corespunzătoare celei prevăzute de legislația națională sau de orice contracte colective care reglementează contractele de muncă.(5)Atunci când durata încadrării în muncă este mai mică de 12 luni sau, după caz, 24 de luni, ajutorul se reduce proporțional în mod corespunzător.Ajutoare pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap sub formă de subvenții salariale
 + 
Articolul 15(1)Intensitatea ajutorului nu depășește 75% din costurile eligibile.(2)Costurile eligibile sunt costurile salariale pentru perioada încadrării în muncă a lucrătorului cu handicap.(3)Atunci când recrutarea nu reprezintă o creștere netă a numărului de angajați în întreprinderea în cauză în comparație cu media pe cele 12 luni anterioare, postul sau posturile trebuie să fi devenit vacant(e) ca urmare a demisiei, a unui handicap, a pensionării pentru limită de vârstă, a reducerii voluntare a timpului de lucru sau a încetării raporturilor de muncă pentru abatere profesională, și nu ca rezultat al reducerii unor posturi.(4)Cu excepția cazului concedierii legale pentru abatere profesională, lucrătorii au dreptul la menținerea locului de muncă pentru o durată minimă corespunzătoare celei prevăzute de legislația națională sau de orice contracte colective care reglementează contractele de muncă.(5)În cazul în care durata încadrării în muncă este mai mică de 12 luni, ajutorul se reduce proporțional în mod corespunzător.Ajutor pentru compensarea costurilor suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap.
 + 
Articolul 16(1)Intensitatea ajutorului nu depășește 100% din costurile eligibile.(2)Costurile eligibile sunt costurile, altele decât costurile salariale care fac obiectul art. 15, care sunt suplimentare față de cele pe care întreprinderea le-ar fi suportat dacă ar fi angajat lucrători fără handicap, pentru perioada de încadrare în muncă a lucrătorului în cauză.(3)Costurile eligibile sunt următoarele:(i)costurile de adaptare a spațiilor;(ii)costurile privind încadrarea în muncă a personalului pentru timpul utilizat exclusiv în scopul acordării de asistență lucrătorilor cu handicap;(iii)costurile adaptării sau dobândirii echipamentelor ori ale dobândirii și validării programelor informatice pentru utilizarea acestora de către lucrătorii cu handicap, inclusiv facilități tehnologice adaptate sau de asistență, care sunt suplimentare față de cele pe care beneficiarul le-ar fi suportat dacă ar fi angajat lucrători fără handicap;(iv)atunci când beneficiarul oferă locuri de muncă protejate, costurile de construcție, instalare sau extindere a spațiilor în cauză, precum și orice costuri de administrare și transport ce rezultă direct din încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap.
X.Efectul stimulativ al ajutorului + 
Articolul 17(1)Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie să aibă un efect stimulativ.(2)Ajutoarele acordate IMM-urilor în baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ dacă, înainte de a demara proiectul pentru care solicită ajutor, beneficiarul depune o cerere de finanțare.(3)În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de către autoritatea care administrează schema de ajutor de stat. În acest sens, aceasta verifică, înaintea acordării ajutorului în cauză, în plus față de îndeplinirea condiției prevăzute la alin. (2), dacă cererea de finanțare și documentele însoțitoare conțin date suficiente, din care să rezulte îndeplinirea a cel puțin unuia dintre următoarele criterii:a)o creștere substanțială a dimensiunii proiectului/activității ca urmare a ajutorului;b)o creștere substanțială a domeniului de aplicare al proiectului/activității ca urmare a ajutorului;c)o creștere substanțială a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului;d)o creștere substanțială a ritmului de finalizare a proiectului/activității în cauză.(4)În cazul ajutoarelor acordate pentru a compensa costurile suplimentare generate de încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap, menționate la art. 16, condițiile prevăzute la alin. (2) și (3) se consideră îndeplinite în cazul respectării condițiilor prevăzute la art. 16 alin. (2) și (3).(5)În ceea ce privește ajutoarele pentru recrutarea lucrătorilor defavorizați sub formă de subvenții salariale și ajutoarele pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap sub formă de subvenții salariale menționate la art. 14 și 15, condițiile prevăzute la alin. (2) și (3) se consideră îndeplinite în cazul în care ajutorul duce la o creștere netă a numărului de lucrători defavorizați/cu handicap încadrați în muncă.
XI.Reguli privind cumulul ajutoarelor + 
Articolul 18(1)Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat pot fi cumulate cu orice alt ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, în măsura în care aceste ajutoare vizează diferite costuri eligibile identificabile.(2)Pentru a stabili dacă plafonul maxim al ajutorului și intensitățile maxime ale acestuia sunt respectate, este luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subvenționat, indiferent dacă ajutorul respectiv este finanțat din surse locale, regionale, naționale sau comunitare.(3)Ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care îndeplinește condițiile prevăzute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1998/2006 din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 și 88 din Tratat ajutoarelor de minimis sau cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleași costuri eligibile – care se suprapun parțial sau integral – în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depășirea intensității maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat.(4)Prin derogare de la prevederile alin. (3), ajutoarele în favoarea lucrătorilor cu handicap, prevăzute la art. 15 și 16, pot fi cumulate cu ajutoarele exceptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 cu privire la aceleași costuri eligibile care depășesc cel mai înalt prag aplicabil prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, cu condiția ca acest cumul să nu conducă la o intensitate a ajutorului care să depășească 100% din costurile relevante în orice perioadă în care lucrătorii în cauză sunt angajați.
XII.Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat + 
Articolul 19(1)Pentru a beneficia de ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului, întreprinderile beneficiare trebuie să înainteze o cerere de finanțare administratorului schemei de ajutor de stat, înainte de a demara proiectul pentru care solicită finanțarea.(2)Cererea de finanțare va fi însoțită de documente care să conțină:a)date economico-financiare prin care să se demonstreze că beneficiarul nu este întreprindere în dificultate conform definiției prevăzute la art. 3 lit. s), precum și o declarație pe propria răspundere în acest sens;b)declarație scrisă pe propria răspundere însoțită, dacă este cazul, de documente corespunzătoare, în vederea verificării îndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. f);c)sectorul/sectoarele în care se acordă ajutorul în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;d)activitățile și costurile eligibile aferente proiectului pentru care se solicită ajutor de stat;e)informații cu privire la creșterea netă a numărului de lucrători defavorizați sau cu handicap încadrați în muncă drept urmare a acordării ajutoarelor pentru recrutarea lucrătorilor defavorizați și/sau a ajutoarelor pentru încadrarea în muncă a lucrătorilor cu handicap.(3)Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanții trebuie să completeze modelul de declarație cuprinzând informații cu privire la calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările și completările ulterioare.(4)Înainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului schemei de ajutor de stat o declarație pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat și de minimis primite pentru aceleași cheltuieli eligibile, în vederea verificării de către acesta a respectării regulii privind cumulul ajutoarelor.(5)În cazul în care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat și este selectat pentru finanțare în urma procesului de evaluare și selecție, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat în baza acesteia.(6)Beneficiarul încheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un contract de finanțare.(7)În cazul în care beneficiarul nu este eligibil să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris acest lucru.
 + 
Articolul 20Procedura de implementare și derulare a schemei de ajutor de stat se desfășoară după cum urmează:a)lansarea schemei de ajutor de stat și a Ghidului solicitantului aferent;b)primirea și înregistrarea cererilor de finanțare și a documentelor-suport;c)verificarea administrativă (verificarea conformității cererilor de finanțare și a documentelor-suport) – numai cererile de finanțare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;d)verificarea eligibilității solicitantului și proiectului (inclusiv efectul stimulativ) – numai cererile de finanțare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;e)selecția cererilor de finanțare;f)întocmirea și semnarea contractelor de finanțare;g)depunerea cererii de prefinanțare însoțite de documentele justificative;h)acordarea prefinanțării, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;i)depunerea cererilor de rambursare însoțite de documentele justificative;j)acordarea finanțării nerambursabile, după verificarea eligibilității cheltuielilor;k)monitorizarea implementării cererilor de finanțare conform prevederilor contractelor de finanțare.
XIII.Durata schemei de ajutor de stat + 
Articolul 21Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică de la data lansării până la 31 decembrie 2013, în limita fondurilor alocate pentru aceasta, urmând ca plățile să fie efectuate până la data de 31 decembrie 2015.
XIV.Bugetul schemei de ajutor de stat + 
Articolul 22Sursa de finanțare pentru prezenta schemă de ajutor de stat este Programul operațional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", după cum urmează:1.În cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenție 5.1 "Dezvoltarea și implementarea măsurilor active de ocupare", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de aproximativ 108.000.000 lei (echivalent a 26.191.342 euro*2)), defalcată după cum urmează:––*2)Calculat la cursul inforeuro din luna iunie 2011 (1 euro = 4,1235 lei).

Anul 2009 2010 2011 2012 2013 TOTAL
Lei 21.600.000 21.600.000 21.600.000 21.600.000 21.600.000 108.000.000

Contribuția Comunității Europene la finanțarea acordată este de 91%, restul de 9% fiind din contribuția publică națională.2.În cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenție 5.2 "Promovarea sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de aproximativ 118.650.000 lei (echivalent a 28.774.100 euro*2)), defalcată după cum urmează:*2)Calculat la cursul inforeuro din luna iunie 2011 (1 euro = 4,1235 lei).

Anul 2009 2010 2011 2012 2013 TOTAL
Lei 23.730.000 23.730.000 23.730.000 23.730.000 23.730.000 118.650.000

Contribuția Comunității Europene la finanțarea acordată este de 85,94%, restul de 14,06% fiind din contribuția publică națională.XV.Efecte și beneficii + 
Articolul 23Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obține următoarele efecte și beneficii:a)creșterea numărului lucrătorilor defavorizați sau cu handicap care și-au găsit un loc de muncă;b)reducerea șomajului de lungă durată;c)facilitarea integrării durabile pe piața muncii a lucrătorilor cu handicap.
 + 
Articolul 24(1)Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 250 de întreprinderi, în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenție 5.1 "Dezvoltarea și implementarea măsurilor active de ocupare".(2)Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat este de 270 de întreprinderi, în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenție 5.2 "Promovarea sustenabilității pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce privește dezvoltarea resurselor umane și ocuparea forței de muncă".
XVI.Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de stat + 
Articolul 25Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat se va realiza în conformitate cu legislația comunitară și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat*3).*3)Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007. + 
Articolul 26Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de stat. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor de exceptare impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv informații despre statutul oricărei întreprinderi al cărei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul său de IMM, informații privind efectul stimulativ al acordării ajutorului și informații care fac posibilă stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile. + 
Articolul 27(1)Furnizorul de ajutor de stat are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă de ajutor de stat sau prin legislația națională ori comunitară aplicabilă la momentul respectiv.(2)Furnizorul de ajutor de stat are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.(3)În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la fața locului.(4)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite Consiliului Concurenței valori estimative.(5)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare. + 
Articolul 28Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008. + 
Articolul 29Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de stat, în formatul și în termenul solicitat de acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 25-28.
XVII.Dispoziții finale + 
Articolul 30Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței o fișă de informații referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste informații vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat și Ghidul solicitantului se publică integral pe pagina de internet a furnizorului ajutorului de stat, http://www.fseromania.ro, precum și pe pagina de internet a administratorului schemei de ajutor de stat.(la 21-10-2011,
Schema de ajutor de stat a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 2.252 din 3 octombrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 741 din 21 octombrie 2011
)
––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x