SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 22 martie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 27 martie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 831 22/03/2024
ART. 5REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 5REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 7REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 34REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 42
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 831 22/03/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 831 22/03/2024
ActulREFERIT DEORDIN 831 22/03/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 831 din 22 martie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 27 martie 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Se instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru activități de cercetare-dezvoltare și inovare (CDI), finanțate prin prioritatea 5 „Abordări inovative în cercetarea din domeniul medical“ care vizează acțiunea A – Operațiuni strategice predefinite din cadrul Programului Sănătate (PS), măsurile Aa), Ab), Ac). + 
Articolul 2(1)Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face cu respectarea prevederilor stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, în special cele menționate la art. 25, 26, 28 și 29 din regulament.(2)Ajutoarele în cadrul schemei se acordă numai dacă îndeplinesc toate condițiile și criteriile prevăzute în prezenta schemă, în limita bugetului disponibil.(3)Prezenta schemă se aplică pe teritoriul României, în toate regiunile de dezvoltare.(4)Acordarea ajutoarelor din prezenta schemă nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 3(1)Autoritatea care administrează schema este Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, prin Organismul intermediar pentru cercetare (OIC).(2)Autoritatea care furnizează ajutorul de stat este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene prin Autoritatea de Management a Programului Sănătate (AM PS).
 + 
Capitolul IIObiectivele schemei + 
Articolul 4Prin prezenta schemă se oferă sprijin pentru atingerea următoarelor obiective:1.obiectivul principal: cercetare și dezvoltare;2.obiectivele secundare ale schemei sunt:– inovare;– dezvoltare regională și crearea de locuri de muncă.
 + 
Capitolul IIIBaza legală + 
Articolul 5Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;b)Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2022) 8.934/2022 de aprobare a Programului Sănătate, cu modificările și completările ulterioare;c)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 6(1)Prezenta schemă cuprinde următoarele categorii de ajutoare:a)ajutoare pentru proiecte de cercetare și dezvoltare;b)ajutoare pentru investiții în infrastructurile de cercetare;c)ajutoare pentru inovare destinate IMM-urilor;d)ajutoare pentru inovarea de proces și organizațională.(2)Prezenta schemă nu se aplică:a)ajutoarelor destinate activităților legate de exportul către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;b)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;c)ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului și al acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, cu excepția ajutoarelor pentru accesul IMM-urilor la finanțare (ajutoare pentru întreprinderile nou-înființate), ajutoarelor în materie de cercetare și dezvoltare și ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor;d)ajutoarelor acordate în sectorul producției agricole primare, cu excepția ajutoarelor pentru cercetare și dezvoltare și ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor;e)ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective; sau (ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari; f)ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive;g)măsurilor de ajutor care limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obținute din cercetare, dezvoltare și inovare.
 + 
Capitolul VDefiniții + 
Articolul 7În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel, conform Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat(Regulamentul GBER):a)ajutoare/ajutor (de stat) – orice măsură care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;b)întreprindere – orice entitate, indiferent de statutul juridic și de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ, inclusiv entități nonprofit, care desfășoară o activitate economică;c)activitate economică – orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;d)intensitatea ajutorului – valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lor la data acordării. Rata dobânzii care trebuie utilizată în acest sens este rata de actualizare aplicabilă la data acordării. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar;e)schemă de ajutoare – orice act în baza căruia, fără a fi necesare măsuri suplimentare de punere în aplicare, se pot acorda ajutoare individuale întreprinderilor definite în schemă în mod general și abstract și orice act în baza căruia un ajutor care nu are legătură cu un proiect anume poate fi acordat uneia sau mai multor întreprinderi;f)cercetare aplicată – cercetare industrială, dezvoltare experimentală sau orice combinație a acestora;g)concurență deplină – o situație în care condițiile tranzacției dintre părțile contractante nu diferă de cele care s-ar aplica între întreprinderi independente și nu conțin niciun element de coluziune. Se consideră că instituirea unei proceduri de atribuire deschisă, transparentă și nediscriminatorie pentru tranzacția în cauză îndeplinește principiul concurenței depline;h)data acordării ajutorului – data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014;i)colaborare efectivă – colaborare între cel puțin două părți independente în vederea schimbului de cunoștințe și tehnologii sau în vederea atingerii unui obiectiv comun, bazată pe diviziunea muncii, în cadrul căreia părțile definesc de comun acord domeniul de aplicare a proiectului de colaborare, contribuie la punerea în aplicare a acestuia și împart riscurile și rezultatele. Este posibil ca una sau mai multe părți să suporte integral costurile proiectului și, prin urmare, celelalte părți să nu fie expuse la riscurile financiare pe care le presupune acesta. Cercetarea contractuală și prestarea de servicii de cercetare nu sunt considerate forme de colaborare;j)prefinanțare – sumele transferate din fonduri europene, în tranșe, de către autoritățile de management/organisme intermediare către beneficiari/lider de parteneriat/parteneri pentru cheltuielile necesare implementării proiectelor finanțate din fonduri europene, după semnarea contractului de finanțare, fără depășirea valorii totale eligibile a acestuia;k)dezvoltare experimentală – dobândirea, combinarea, modelarea și utilizarea unor cunoștințe și competențe relevante existente de ordin științific, tehnologic, de afaceri și altele, cu scopul de a dezvolta produse, procese sau servicii noi ori îmbunătățite, inclusiv produse, procese sau servicii digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii și tehnologii digitale, cum ar fi, de exemplu, supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligența artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date și tehnologiile de tip cloud sau edge). Aceasta poate cuprinde, de exemplu, și activități care vizează definirea, planificarea și documentarea conceptuală a unor noi produse, procese sau servicii. Dezvoltarea experimentală poate include crearea de prototipuri, demonstrarea, crearea de proiecte-pilot, testarea și validarea unor produse, procese sau servicii noi ori îmbunătățite în medii reprezentative pentru condițiile de funcționare reale, în cazul în care obiectivul principal este de a aduce noi îmbunătățiri tehnice produselor, proceselor sau serviciilor care nu sunt definitivate în mod substanțial. Aceasta poate include dezvoltarea unui prototip sau pilot utilizabil comercial care este în mod obligatoriu produsul comercial final și a cărui producție este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative și de validare. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producție, proceselor de fabricație, serviciilor existente și altor operațiuni în curs, chiar dacă modificările respective ar putea reprezenta ameliorări;l)studiu de fezabilitate – evaluarea și analiza potențialului unui proiect care urmărește să vină în sprijinul procesului decizional prin faptul că evidențiază în mod obiectiv și rațional punctele forte și punctele slabe ale acestuia, oportunitățile și amenințările și prin faptul că identifică resursele necesare pentru punerea sa în practică și, în ultimă instanță, perspectivele de succes ale acestuia;m)proprietate exclusivă – organizația de cercetare, infrastructura de cercetare sau achizitorul public beneficiază de toate avantajele economice aferente drepturilor de proprietate intelectuală prin rezervarea dreptului de a le utiliza fără restricții, în special dreptul de proprietate și dreptul de a acorda licențe. Acest lucru poate fi valabil, de asemenea, atunci când organizația de cercetare sau infrastructura de cercetare (respectiv achizitorul public) decide să încheie alte contracte cu privire la drepturile respective, inclusiv acordarea licenței unui partener cu care este în relație de colaborare (respectiv unor întreprinderi);n)cercetare fundamentală – activitatea experimentală sau teoretică întreprinsă, în principal, pentru a dobândi cunoștințe noi despre bazele fenomenelor și faptelor observabile, fără a fi avută în vedere nicio aplicare sau utilizare comercială directă;o)personal cu înaltă calificare – personal cu studii superioare și cel puțin cinci ani de experiență profesională relevantă, care poate include și formarea în cadrul unui doctorat;p)cercetare industrială – cercetare sau investigație critică planificată în scopul dobândirii de cunoștințe și competențe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătățiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii și tehnologii digitale, cum ar fi supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligența artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date și tehnologiile de tip cloud). Cercetarea industrială cuprinde crearea de părți componente pentru sisteme complexe și poate include construcția de prototipuri în laborator sau într-un mediu cu interfețe simulate ale sistemelor existente, precum și de linii-pilot, atunci când acest lucru este necesar pentru cercetarea industrială și, în special, pentru validarea tehnologiilor generice;q)servicii de consultanță în domeniul inovării – servicii de consultanță, asistență sau formare profesională în ceea ce privește transferul de cunoștințe, achiziția, protecția sau valorificarea activelor necorporale, utilizarea standardelor și a reglementărilor care le conțin, precum și servicii de consultanță, asistență sau formare profesională în ceea ce privește introducerea sau utilizarea de tehnologii și soluții inovatoare (inclusiv tehnologii și soluții digitale);r)efect stimulativ – ajutorul trebuie să modifice comportamentul întreprinderii (întreprinderilor) în cauză, astfel încât aceasta (acestea) să desfășoare o activitate suplimentară pe care nu ar desfășura-o în lipsa ajutorului sau pe care ar desfășura-o în mod limitat sau diferit sau într-un alt loc. Conform art. 6 alin. (2) din Regulamentul GBER, se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ dacă beneficiarul a prezentat o cerere de ajutor scrisă înainte de începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă. Cererea de ajutor trebuie să conțină cel puțin următoarele informații: denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia; descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia; locul de desfășurare a proiectului; lista costurilor proiectului; tipul de ajutor (grant, împrumut, garanție, avans rambursabil, injecție de capital sau altele) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect;s)servicii de sprijinire a inovării – furnizarea de spații de lucru, bănci de date, servicii de cloud și de stocare a datelor, biblioteci, studii de piață, laboratoare, etichetare a calității, testare, experimentare și certificare sau alte servicii conexe, inclusiv serviciile furnizate de organizații de cercetare și de diseminare a cunoștințelor, infrastructuri de cercetare, în scopul dezvoltării de produse, procese sau servicii mai eficace sau mai avansate din punct de vedere tehnologic, inclusiv punerea în aplicare a unor tehnologii și soluții inovatoare (inclusiv tehnologii și soluții digitale);t)active necorporale – active care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;u)transfer de cunoștințe – orice proces desfășurat în scopul de a obține, de a colecta și de a face schimb de cunoștințe explicite și implicite, inclusiv de abilități și de competențe, în cadrul unor activități economice și neeconomice, cum ar fi colaborări în materie de cercetare, servicii de consultanță, acordare de licențe, creare de produse derivate, publicare și mobilitate a cercetătorilor și a altor categorii de personal implicate în activitățile respective. Pe lângă cunoștințele științifice și tehnologice, transferul de cunoștințe include, de asemenea, alte tipuri de cunoștințe, precum cunoștințele privind utilizarea standardelor și a reglementărilor din care fac parte acestea, cunoștințele privind condițiile mediilor de operare din viața reală și metodele de inovare organizațională, precum și gestionarea cunoștințelor legate de identificarea, dobândirea, protejarea, apărarea și exploatarea activelor necorporale;v)inovare organizațională – punerea în aplicare a unei noi metode organizaționale la nivelul întreprinderii (la nivel de grup în sectorul industrial vizat din Spațiul Economic European), organizarea locului de muncă sau relațiile externe, inclusiv, de exemplu, prin utilizarea unor tehnologii digitale noi sau inovatoare. Sunt excluse din această definiție modificările care sunt bazate pe metode organizaționale deja în funcțiune în întreprindere, modificările aduse strategiei de gestionare, fuziunile și achizițiile, încetarea utilizării unui proces, simpla înlocuire sau majorare a capitalului, schimbările rezultate numai din modificarea prețurilor factorilor, personalizarea, localizarea, schimbările regulate, sezoniere și alte schimbări ciclice și comercializarea de produse noi sau îmbunătățite semnificativ;w)costuri cu personalul – costul cercetătorilor, al tehnicienilor și al altor membri ai personalului auxiliar în măsura în care sunt angajați în proiectul sau activitatea respectivă;x)achiziție înainte de comercializare – achiziționarea publică a unor servicii de cercetare și dezvoltare în care autoritatea contractantă sau entitatea contractantă nu își rezervă exclusiv toate rezultatele și beneficiile contractului pentru a le utiliza în desfășurarea propriilor activități, ci le împarte cu furnizorii în condițiile pieței. Contractul, al cărui obiect se încadrează în una sau mai multe categorii de cercetare și dezvoltare prevăzute în prezentul cadru, trebuie încheiat pe o perioadă determinată și poate include dezvoltarea de prototipuri sau de volume limitate ale unor prime produse sau servicii sub forma unor serii de testare. Achiziționarea unor volume comerciale de produse sau servicii nu poate face obiectul aceluiași contract;y)inovare de proces – punerea în aplicare a unei metode de producție sau de implementare noi ori îmbunătățite semnificativ, inclusiv modificări semnificative ale tehnicilor, echipamentelor sau software-ului, la nivelul întreprinderii (la nivelul grupului din sectorul industrial vizat din Spațiul Economic European), inclusiv, de exemplu, prin utilizarea unor tehnologii sau soluții digitale noi sau inovatoare. Sunt excluse din această definiție schimbările sau îmbunătățirile minore, creșterea capacităților de producție sau de prestare de servicii prin adăugarea de sisteme de fabricație sau logistice care sunt foarte asemănătoare cu cele utilizate deja, încetarea utilizării unui proces, simpla înlocuire sau majorare a capitalului, schimbări rezultate numai din modificarea prețurilor factorilor, personalizarea producției, localizarea, schimbările regulate, sezoniere și alte schimbări ciclice și comercializarea de produse noi sau îmbunătățite semnificativ;z)proiect de C D – o operațiune care include activități care acoperă în același timp una sau mai multe categorii de cercetare și dezvoltare definite în prezenta schemă și care este destinată să îndeplinească o sarcină indivizibilă de natură economică, științifică sau tehnică exactă, cu obiective predefinite în mod clar. Un proiect de C D poate fi alcătuit din mai multe pachete de lucru, activități sau servicii și include obiective clare, activitățile care urmează să fie desfășurate în vederea realizării obiectivelor respective (inclusiv costurile pe care le presupun acestea) și prestații concrete pentru a identifica rezultatele activităților respective și a le compara cu obiectivele relevante. Atunci când două sau mai multe proiecte de C D nu sunt separabile în mod clar unele de altele și, în special, în cazul în care nu prezintă probabilități independente de succes tehnologic, acestea sunt considerate un singur proiect;aa)organizație de cercetare și diseminare a cunoștințelor sau organizație de cercetare – o entitate (cum ar fi universitățile sau institutele de cercetare, agențiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entitățile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizație de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanțare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activități prin predare, publicare sau transfer de cunoștințe. În cazul în care entitatea desfășoară și activități economice, finanțarea, costurile și veniturile activităților economice respective trebuie să fie contabilizate separat. În cazul în care o organizație de cercetare sau o infrastructură de cercetare este utilizată atât pentru activități economice, cât și neeconomice, finanțarea publică face obiectul normelor privind ajutoarele de stat numai în măsura în care aceasta acoperă costurile legate de activitățile economice. În cazul în care aceeași entitate exercită activități de natură atât economică, cât și neeconomică, finanțarea din fonduri publice a activităților neeconomice nu va intra sub incidența art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene dacă cele două tipuri de activități și costurile, finanțarea și veniturile acestora pot fi separate în mod clar, astfel încât subvenționarea încrucișată a activității economice să fie evitată în mod eficace. Dovezile privind alocarea adecvată a costurilor, finanțării și veniturilor pot consta în situațiile financiare anuale ale entității respective. Întreprinderile care pot exercita o influență decisivă asupra unei astfel de entități, de exemplu, în calitate de acționari sau asociați, nu pot beneficia de acces preferențial la rezultatele generate de aceasta;bb)infrastructură de cercetare – instalațiile, resursele și serviciile conexe utilizate de comunitatea științifică pentru a desfășura activități de cercetare în domeniile sale și cuprinde principalele echipamente sau seturi de instrumente științifice, resurse de cunoștințe precum colecții, arhive sau informații științifice structurate ce permit infrastructurilor bazate pe tehnologia informației și comunicațiilor, cum ar fi rețelele, materialul informatic, programele de software și instrumentele de comunicare, precum și orice alte mijloace necesare pentru desfășurarea activităților de cercetare. Astfel de infrastructuri de cercetare pot fi „localizate într-un singur sit“ sau „distribuite“ (rețea organizată de resurse);cc)detașare – angajarea temporară de personal de către un beneficiar cu dreptul de a reveni la angajatorul anterior;dd)întreprinderi mici și mijlocii sau IMM-uri, întreprinderi mici și întreprinderi mijlocii – întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în Recomandarea Comisiei privind definirea microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii, în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 (microîntreprindere – o întreprindere care are mai puțin de 10 angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 2 milioane euro; întreprindere mică – o întreprindere care are mai puțin de 50 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 10 milioane euro; întreprindere mijlocie – o întreprindere care are mai puțin de 250 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală nu depășește 50 de milioane euro și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 43 de milioane euro). Este considerată întreprindere orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia;ee)demararea lucrărilor – fie demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, demararea lucrărilor corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;ff)active corporale – active, precum terenuri, clădiri și instalații, utilaje și echipamente;gg)cost salarial – valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locul de muncă respectiv, cuprinzând salariul brut înainte de impozitare și contribuțiile obligatorii, precum contribuțiile la sistemul de securitate socială și costurile cu îngrijirea copiilor și a părinților, dintr-o perioadă definită;hh)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una din situațiile următoare:(i)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice prime de capital; (ii)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani) atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; (iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare; (v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când în ultimii doi ani raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5 și capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0; ii)scris – orice formă de document scris, inclusiv documente electronice, cu condiția ca aceste documente electronice să fie recunoscute ca echivalente în conformitate cu procedurile administrative și legislația aplicabile în statul membru în cauză;jj)produse agricole – produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor obținute din pescuit și din acvacultură enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013;kk)prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;ll)comercializarea produselor agricole – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;mm)producția agricolă primară – producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, fără a se mai efectua o altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;nn)întreprindere inovatoare – o întreprindere care îndeplinește una dintre următoarele condiții:(i)poate demonstra, prin intermediul unei evaluări realizate de un expert extern, că va dezvolta într-un viitor previzibil produse, servicii sau procese care sunt noi sau îmbunătățite în mod substanțial în raport cu stadiul actual al tehnologiei din sectorul respectiv și care prezintă riscul unei disfuncționalități de natură tehnologică ori industrială; (ii)costurile aferente activității sale de cercetare și dezvoltare reprezintă cel puțin 10% din costurile sale totale de funcționare înregistrate cel puțin în cursul unuia dintre cei trei ani care precedă acordarea ajutorului sau, în cazul unei întreprinderi nou-înființate fără niciun istoric financiar, în auditul perioadei fiscale în curs, astfel cum este certificat de un auditor extern; (iii)în decursul celor 3 ani care precedă acordarea ajutorului: i s-a acordat o etichetă de calitate „marca de excelență“ de către Consiliul European pentru Inovare, în conformitate cu programul de lucru pentru perioada 2018-2020 al Orizont 2020 adoptat prin Decizia de punere în aplicare C (2017) 7.124 a Comisiei*1) ori cu art. 15 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/695 al Parlamentului European și al Consiliului*2); sau a primit o investiție de la Fondul Consiliului European pentru Inovare, cum ar fi o investiție în contextul programului Accelerator, astfel cum se menționează la art. 48 alin. (7) din Regulamentul (UE) 2021/695;*1) Decizia de punere în aplicare C(2017) 7.124 a Comisiei din 27 octombrie 2017 privind adoptarea programului de lucru pentru perioada 2018-2020 în cadrul programului specific de punere în aplicare a Programului-cadru pentru cercetare și inovare Orizont 2020 (2014-2020) și privind finanțarea programului de lucru pentru 2018.*2) Regulamentul (UE) 2021/695 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 aprilie 2021 de instituire a programului-cadru pentru cercetare și inovare Orizont Europa, de stabilire a normelor sale de participare și de diseminare și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1.290/2013 și (UE) nr. 1.291/2013 (JO L 170, 12.5.2021, p. 1).(iv)în decursul celor 3 ani care precedă acordarea ajutorului: a participat la orice acțiune din cadrul inițiativei Comisiei în domeniul spațial „CASSINI“ (cum ar fi acceleratorul de afaceri ori cooperare)*3); sau a primit investiții de la instrumentul de finanțare a creșterii și de tip seed din cadrul inițiativei CASSINI sau din partea proiectului-pilot „InnovFin Space Equity“; sau i-a fost acordat un premiu CASSINI; sau i-a fost acordată finanțare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/695 în domeniul cercetării spațiale, ceea ce a dus la crearea unei întreprinderi nou-înființate; sau i s-a acordat finanțare în calitate de beneficiar al unei acțiuni de cercetare și dezvoltare în cadrul Fondului european de apărare, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/697 al Parlamentului European și al Consiliului*4); sau i s-a acordat finanțare în cadrul Programului european de dezvoltare industrială în domeniul apărării în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1.092 al Parlamentului European și al Consiliului*5);*3) Inițiativa CASSINI, anunțată pentru prima dată în „Strategia pentru IMM-uri pentru o Europă sustenabilă și digitală“ [COM (2020) 103 final din 10.3.2020], este o colecție de acțiuni concrete ale căror obiective includ facilitarea accesului la capitalul de risc pentru IMM-urile active în sectorul spațial pentru a-și finanța extinderea.*4) Regulamentul (UE) 2021/697 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a programului „Europa digitală“ și de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1.092 (JO L 170, 12.5.2021, p. 149).*5) Regulamentul (UE) 2018/1.092 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 de instituire a Programului european de dezvoltare industrială în domeniul apărării pentru sprijinirea competitivității și a capacității de inovare a industriei de apărare a Uniunii (JO L 200, 7.8.2018, p. 30).oo)indicatori de etapă – repere cantitative, valorice sau calitative față de care este monitorizat și evaluat, într-o manieră obiectivă și transparentă, progresul implementării unui proiect; în funcție de natura proiectelor, indicatorii de etapă pot reprezenta: realizarea unor activități sau subactivități din proiect, atingerea unor stadii de implementare sau de execuție tehnică sau financiară prestabilite, precum și stadii sau valori intermediare ale indicatorilor de realizare;pp)IMM necotată – o întreprindere mică sau mijlocie care nu este cotată în lista oficială a unei burse de valori, cu excepția platformelor alternative de tranzacționare;qq)finalizarea investiției – data aprobării raportului final de implementare a proiectului sau, în absența acesteia, 3 ani de la începerea lucrărilor;rr)acord de parteneriat – un document necesar în scopul reglementării de principiu a aspectelor legale, financiare și de orice altă natură, inclusiv aspecte care privesc ajutoarele de stat și de minimis (mod de repartizare, modalități de recuperare etc.), care pot interveni în implementarea în parteneriat a proiectului. Acordul de parteneriat este supus legislației din România, se încheie până cel târziu la depunerea cererii de finanțare și este parte a contractului de finanțare. În cadrul prezentei scheme, liderul de parteneriat reprezintă beneficiarul direct al finanțării, entitatea care inițiază un proiect, solicită finanțare pentru acesta și semnează contractul de finanțare, realizând implementarea în asociere cu beneficiarii indirecți ai finanțării.
 + 
Capitolul VIModalitatea de acordare a ajutorului + 
Articolul 8(1)Ajutorul se acordă sub formă de grant (asistență financiară nerambursabilă în una sau mai multe tranșe).(2)În cadrul prezentei scheme, data acordării ajutorului de stat este reprezentată de data semnării contractului de finanțare.
 + 
Articolul 9Ajutorul de stat se acordă prin decontarea cheltuielilor eligibile conform contractului de finanțare, fără a depăși intensitatea ajutorului de stat aplicabilă, conform anexei care face parte integrantă din prezenta schemă. Cererea de rambursare a cheltuielilor eligibile va fi însoțită de documente justificative clare și detaliate. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăși suma prevăzută în contractul de finanțare.
 + 
Capitolul VIIBeneficiarii ajutorului de stat și criterii de eligibilitate + 
Articolul 10Beneficiarii ajutoarelor pot fi:a)întreprinderile mici (inclusiv microîntreprinderile) și mijlocii [pentru ajutoarele acordate în conformitate cu prevederile art. 25, 26, 28 și 29 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare];b)organizațiile de cercetare [pentru art. 26 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014]. Pentru art. 28 și 29 din același regulament furnizorul schemei se va asigura că nu rămâne niciun avantaj la organizațiile de cercetare care desfășoară activitate economică sau, în cazul în care rămâne un astfel de avantaj la acestea, avantajul va fi recuperat, inclusiv dobânzile aferente, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.589/2015.Organizațiile de cercetare pot fi beneficiare de ajutor, în condițiile menționate la art. 18 alin. (2) lit. f).
 + 
Articolul 11(1)Pentru a fi eligibili să primească finanțare în temeiul prezentei scheme de ajutor, beneficiarii trebuie să îndeplinească următoarele condiții, cumulativ:a)nu sunt în stare de faliment ori lichidare, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic sau activitățile comerciale suspendate, nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;b)și-au îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;c)reprezentantul legal al beneficiarului nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională;d)nu fac obiectul unei decizii de recuperare prin care un ajutor de stat/de minimis a fost declarat ilegal și/sau incompatibil cu piața internă sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;e)au sediul sau o sucursală în România la momentul plății ajutorului;f)fiecare solicitant care depune un proiect în cadrul apelurilor cărora li se aplică prezenta schemă trebuie să furnizeze obligatoriu datele de identificare și situațiile economico-financiare actualizate:(i)informații generale; date despre bonitatea solicitantului, inclusiv despre resursele umane disponibile pentru implementarea proiectului; (ii)documente originale scanate: certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanț contabil, contul de profit și pierderi; (iii)structura acționariatului (persoane fizice și juridice); (iv)componența organului de conducere/consiliului de administrație; (v)declarația pe propria răspundere privind respectarea condițiilor de eligibilitate. (2)Participarea solicitanților la proiecte se face în parteneriat [format din minimum o organizație de cercetare și o IMM (inclusiv microîntreprindere)], caz în care proiectele se depun și se implementează în parteneriat; contractul de finanțare se va încheia cu liderul de parteneriat (organizație de cercetare), având la bază un acord de parteneriat asumat de către toți partenerii din proiect, parte integrantă din contractul de finanțare.(3)Între partenerii de proiect există o colaborare efectivă, așa cum este definită la art. 7 lit. i), iar condițiile vor fi menționate în acordul de parteneriat.
 + 
Articolul 12Beneficiarii sunt numai cei care nu vor fi considerați „întreprinderi în dificultate“ în conformitate cu definiția din art. 7 lit. hh). + 
Articolul 13(1)Beneficiarii de ajutor în cadrul schemei pot activa în toate sectoarele de activitate economică, cu excepțiile precizate în art. 6 alin. (2).(2)Beneficiarii de ajutor în cadrul schemei nu au nicio obligație să utilizeze numai bunuri produse la nivel național sau servicii naționale.
 + 
Capitolul VIIIEfectul stimulativ + 
Articolul 14(1)Toate ajutoarele menționate în prezenta schemă pot fi considerate compatibile cu piața internă doar dacă acestea au un efect stimulativ. Un efect stimulativ conform definiției de la art. 7 lit. r) apare în cazul în care ajutorul schimbă comportamentul unei întreprinderi, determinând-o să se implice în activități suplimentare, pe care, în absența ajutorului, nu le-ar desfășura sau le-ar desfășura în mod limitat sau diferit. Cu toate acestea, ajutorul nu trebuie să subvenționeze costurile unei activități pe care o întreprindere le-ar fi suportat oricum și nu trebuie să compenseze riscul comercial normal al unei activități economice.Se consideră că ajutorul nu reprezintă un stimulent pentru beneficiar în cazul în care activitatea pentru care se acordă finanțare a început deja înainte ca cererea de finanțare a ajutorului să fie depusă de către beneficiar la autoritățile naționale. În cazul în care începutul lucrărilor are loc înainte ca cererea de ajutor să fie depusă de către beneficiar la autoritățile naționale, proiectul nu va fi eligibil pentru ajutor.(2)Sunt eligibile pentru a primi ajutor de stat prin această schemă numai proiectele pentru care beneficiarul a depus o cerere de ajutor/finanțare pentru un proiect la autoritatea națională care administrează schema, înainte de demararea lucrărilor [în conformitate cu definiția de la art. 7 lit. ee)] la proiectul sau la activitatea respectivă.(3)Cererea de ajutor/finanțare conține cel puțin următoarele informații:a)denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b)descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia;c)locul de desfășurare a proiectului;d)lista costurilor eligibile ale proiectului;e)tipul de ajutor (grant) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.
 + 
Capitolul IXTipuri de ajutoare/activități finanțabile în cadrul schemei + 
Articolul 15(1)Prezenta schemă vizează art. 25, 26, 28 și 29 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, acțiunile^6 Aa, Ab, Ac, din cadrul priorității 5 – Program Sănătate, tipurile de beneficiari și finanțarea maximă în cadrul unui proiect care conține activitatea respectivă. Toate aceste informații sunt detaliate în tabelul nr. 1.(2)În ceea ce privește ajutoarele pentru proiectele de cercetare și dezvoltare [art. 25 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014], sunt eligibile în cadrul acestei scheme doar activitățile de cercetare industrială, dezvoltare experimentală și studii de fezabilitate pentru cercetare. Proiectele de cercetare fundamentală nu sunt eligibile să primească finanțare în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat.(3)Tipurile de ajutoare enumerate în tabelul nr. 1 pot fi combinate în cadrul aceluiași proiect, în conformitate cu tipurile de proiecte.
Tabelul nr. 1 – Activitățile, valorile maxime și tipurile de beneficiari sprijiniți

Activități finanțabile prin schema de CDI[tipuri de ajutor conform Regulamentului (UE) nr. 651/2014] Acțiuni PS*6) Finanțarea maximă în cadrul unui proiect care conține activitatea respectivă (euro) Beneficiari
Art. 25. – Ajutoare pentru cercetare și dezvoltare din Regulamentul (UE) nr. 651/2014
Art. 25 alin. (2) lit. b) – Cercetare industrială Aa, Ab, Ac 2.000.000 IMM (inclusiv microîntreprinderi)
Art. 25 alin. (2) lit. c) – Dezvoltare experimentală Aa, Ab, Ac 2.000.000 IMM (inclusiv microîntreprinderi)
Art. 25 alin. (2) lit. d) – Studii de fezabilitate pentru pregătirea activităților de cercetare Aa, Ab, Ac 100.000 IMM (inclusiv microîntreprinderi)
Art. 26. – Ajutoare pentru investiții în infrastructurile de cercetare din Regulamentul (UE) nr. 651/2014
Ajutoare pentru investiții în infrastructurile de cercetare Aa, Ab, Ac 1.000.000 IMM (inclusiv microîntreprinderi), organizații de cercetare*7)
Art. 28. – Ajutoare de inovare destinate IMM-urilor din Regulamentul (UE) nr. 651/2014
Activități de inovare Aa, Ab, Ac 220.000 IMM (inclusiv microîntreprinderi
Art. 29. – Ajutoare de inovare de proces și organizațională din Regulamentul (UE) nr. 651/2014
Activități de inovare de proces și organizațională Aa, Ab, Ac 220.000 IMM (inclusiv microîntreprinderi)

*6) A. Operațiuni strategice predefinite:a)programe dedicate cercetării și/sau utilizării clinice: de exemplu, vaccinuri, seruri și alte medicamente biologice;

b)cercetare în domeniul bolilor netransmisibile;c)implementarea de soluții de cercetare în domeniul genomică.*7) În condițiile menționate la art. 18 alin. (2) lit. f). + 
Capitolul XBugetul și durata schemei + 
Articolul 16(1)Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică până la 31 decembrie 2028.(2)Plata ajutorului către beneficiarii schemei se poate face până la 31 decembrie 2029.(3)Având în vedere că prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 se aplică până la data de 31 decembrie 2026, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va actualiza prezenta schemă în funcție de regulile aplicabile după data de 31 decembrie 2026. Toate ajutoarele de stat acordate începând cu data de 1 ianuarie 2027 inclusiv, în baza acestei scheme, trebuie să respecte condițiile stabilite prin prevederile regulamentului specific (UE) aplicabil în momentul respectiv.(4)Bugetul schemei este de 40.000.000,00 euro (FEDR + BS), repartizat după cum urmează:Tabelul nr. 2 – Bugetul schemei în euro

Acțiuni Art. UE (50,77186%) BS (49,22814%) UE + BS
Aa 25 10.357.459,44000 10.042.540,56000 20.400.000,00
Ab
Ac
Aa 26 8.631.216,20000 8.368.783,80000 17.000.000,00
Ab
Ac
Aa 28 710.806,04000 689.193,96000 1.400.000,00
Ab
Ac
Aa 29 609.262,32000 590.737,68000 1.200.000,00
Ab
Ac
Total 20.308.744,00000 19.691.256,00000 40.000.000,00

Alocarea în euro a apelului de proiecte se transformă în lei pentru introducerea datelor în SMIS2021+ la cursul InforEuro din luna martie 2024, 1 euro = 4,9683 lei.

 + 
Articolul 17Numărul maxim estimat de beneficiari în cadrul schemei este 20.
 + 
Capitolul XICondiții de eligibilitate specifice pe tipuri de ajutor + 
Articolul 18(1)Ajutoarele pentru proiecte de cercetare și dezvoltare sunt eligibile în următoarele condiții:a)partea din proiectul de cercetare și dezvoltare care beneficiază de ajutor trebuie să se încadreze complet în una sau în mai multe dintre categoriile următoare:(i)cercetare industrială; (ii)dezvoltare experimentală; (iii)studii de fezabilitate; b)costurile eligibile ale proiectelor de cercetare și dezvoltare sunt alocate unei categorii specifice de cercetare și dezvoltare și sunt următoarele:(i)costurile cu personalul: cercetători, tehnicieni și alți membri ai personalului auxiliar, în măsura în care aceștia sunt angajați în proiect; (ii)costurile instrumentelor și ale echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări. În cazul în care aceste instrumente și echipamente nu sunt folosite pe întreaga lor durată de viață în proiect, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei proiectului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate; (iii)costurile aferente cercetării contractuale, cunoștințelor și brevetelor cumpărate sau obținute cu licență din surse externe, în condiții de concurență deplină, precum și costurile aferente serviciilor de consultanță și serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru proiect; (iv)cheltuielile de regie suplimentare și alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, consumabilelor și ale altor produse similare, suportate direct ca urmare a proiectului; (v)costurile eligibile pentru studiile de fezabilitate sunt costurile aferente studiului; c)cuantumurile maxime ale ajutoarelor de cercetare și dezvoltare se vor calcula aplicând intensitățile maxime permise prevăzute în anexă, fără a se depăși pragurile maxime prevăzute în tabelul nr. 1.(2)Ajutoarele pentru investiții în infrastructurile de cercetare sunt eligibile în următoarele condiții:a)acest tip de finanțare se acordă pentru construirea sau modernizarea infrastructurilor de cercetare care desfășoară activități economice;b)în cazul în care o infrastructură de cercetare desfășoară atât activități economice, cât și activități fără caracter economic, finanțarea, costurile și veniturile aferente fiecărui tip de activitate sunt luate în considerare separat, pe baza principiilor de contabilitate analitică aplicate în mod coerent și justificabile în mod obiectiv;c)prețul perceput pentru exploatarea sau utilizarea infrastructurii trebuie să corespundă unui preț de piață;d)accesul la infrastructură este deschis pentru mai mulți utilizatori și se acordă în mod transparent și nediscriminatoriu;e)costurile eligibile sunt costurile de investiții în active corporale și necorporale;f)organizațiile de cercetare sunt beneficiare de ajutor de stat doar în cazul în care în unul sau mai mulți ani calendaristici activitatea desfășurată în cadrul infrastructurilor de cercetare nu este pur auxiliară. Se consideră că activitatea este pur auxiliară atunci când activitățile economice consumă exact aceiași factori (de exemplu, materiale, echipamente, forță de muncă și capital fix) ca și activitățile neeconomice, iar capacitatea alocată în fiecare an unor astfel de activități economice nu depășește 20% din capacitatea anuală globală a entității respective. În cazul în care o infrastructură de cercetare este utilizată atât pentru activități economice, cât și neeconomice, finanțarea publică face obiectul normelor privind ajutoarele de stat numai în măsura în care aceasta acoperă costurile legate de activitățile economice respective;g)se va asigura monitorizarea activităților economice/ neeconomice prin instituirea unui mecanism de clawback care respectă legislația națională în vigoare. În situația în care organizația de cercetare va deveni beneficiară de ajutor de stat, ajutorul de stat se va acorda ținând cont de intensitatea de 50%, iar diferența va fi recuperată cu dobânzile aferente. Actul prin care se instituie mecanismul de clawback va fi adoptat în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a măsurii de ajutor de stat.(3)Activitățile de inovare destinate IMM-urilor sunt eligibile în următoarele condiții:a)Costurile eligibile sunt următoarele:(i)costurile obținerii, validării și protejării brevetelor și altor active necorporale; (ii)costurile pentru detașarea de personal cu înaltă calificare de la un organism de cercetare și de difuzare a cunoștințelor sau de la o întreprindere mare, care efectuează activități de cercetare, dezvoltare și inovare, într-o funcție nou-creată în cadrul întreprinderii beneficiare, fără să se înlocuiască alți membri ai personalului; (iii)costurile pentru serviciile de consultanță și de asistență în domeniul inovării, inclusiv pentru serviciile furnizate de organizații de cercetare și de diseminare a cunoștințelor, de infrastructuri de cercetare, de infrastructuri de testare și experimentare; b)în cazul particular al ajutoarelor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și pentru serviciile de sprijinire a inovării, intensitatea ajutorului poate fi majorată până la 100% din costurile eligibile, cu condiția ca valoarea totală a ajutoarelor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și serviciile de sprijinire a inovării să nu depășească 220.000 euro per întreprindere, pe durata oricărei perioade de trei ani.(4)În cazul ajutoarelor pentru inovarea de proces și organizațională costurile eligibile sunt următoarele:a)costurile cu personalul;b)costurile instrumentelor, echipamentelor, clădirilor și terenurilor, în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări;c)costurile aferente cercetării contractuale, cunoștințelor și brevetelor cumpărate sau obținute cu licență din surse externe în condiții de concurență deplină;d)cheltuielile de regie suplimentare și alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, ale consumabilelor și ale altor produse similare suportate direct ca urmare a proiectului. + 
Articolul 19Intensitățile maxime ale ajutorului de stat sunt prezentate în anexă.
 + 
Capitolul XIICumul + 
Articolul 20Cotele maxime de finanțare permise de această schemă se aplică luând în considerare valoarea totală a ajutoarelor (de stat/de minimis) primite de beneficiar pentru activitatea sau proiectul care beneficiază de ajutor prin prezenta schemă, indiferent de sursa fondurilor publice implicate: locală, regională, națională sau europeană. Același lucru este valabil și cu privire la finanțările maxime precizate în prezenta schemă. + 
Articolul 21(1)Ajutorul este acordat în cadrul schemei doar pentru activitățile și proiectele care nu sunt și nu au fost finanțate înainte din alte fonduri publice pentru aceleași costuri eligibile și care au avut același scop (în concordanță cu declarațiile pe propria răspundere depuse de solicitanți). Administratorul prezentei scheme va verifica respectarea acestei prevederi.(2)Ajutoarele acordate prin schemă pot fi cumulate cu orice alt ajutor (de stat/de minimis), atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite.
 + 
Capitolul XIIIModalitatea de derulare a schemei + 
Articolul 22Înainte de acordarea ajutorului, în conformitate cu prezenta schemă, se va verifica respectarea tuturor criteriilor menționate mai sus. Astfel, cererea de finanțare și/sau, acolo unde este cazul, documentele însoțitoare ale acesteia vor conține următoarele:a)date economico-financiare prin care să se demonstreze că beneficiarul nu este „întreprindere în dificultate“ conform definiției din art. 7 lit. hh) și declarație scrisă pe propria răspundere, depusă odată cu cererea de finanțare, în acest sens;b)declarație scrisă pe propria răspundere, însoțită de documente corespunzătoare, în vederea verificării îndeplinirii tuturor condițiilor prevăzute în art. 11;c)informații privind dimensiunea beneficiarului. Beneficiarul trebuie să declare pe propria răspundere în ce categorie de întreprindere se încadrează [întreprindere mică, întreprindere mijlocie, conform anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare]. Tipurile de întreprinderi luate în considerare la calcularea numărului de angajați și a valorilor financiare sunt definite în art. 3 din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare. Modul de stabilire a datelor în vederea determinării dimensiunii întreprinderii sunt precizate în art. 4-6 din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;d)declarație scrisă pe propria răspundere a aplicantului privind respectarea prevederilor referitoare la cumul/ajutoare primite atât de el, cât și de întreprinderile împreună cu care formează o singură entitate economică, în sensul legislației europene;e)activitățile și costurile eligibile pentru care se solicită ajutor de stat.
 + 
Articolul 23Procedura de implementare și derulare a schemei se desfășoară după cum urmează:a)lansarea apelului de proiecte;b)depunerea și acceptarea fișei de proiect;c)depunerea cererii de finanțare și a documentelor însoțitoare de către solicitanți prin sistemul informatic MYSMIS;d)înregistrarea cererilor de finanțare și a documentelor însoțitoare de către administratorul schemei;e)verificarea conformității administrative a cererilor de finanțare. Numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;f)evaluarea tehnico-financiară și selecția proiectelor;g)demararea etapei de contractare a proiectelor care au fost admise în etapa anterioară;h)în cazul în care proiectul a fost respins, în oricare din etapele menționate anterior, solicitantul are dreptul să conteste decizia;i)întocmirea și semnarea contractului de finanțare;j)depunerea cererilor de rambursare/prefinanțare/plată însoțite de documentele justificative;k)plata finanțării nerambursabile se face numai pe bază de documente justificative, după verificarea cheltuielilor;l)monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014. + 
Articolul 24Autoritatea care administrează schema verifică îndeplinirea tuturor criteriilor de ajutor de stat, inclusiv a criteriilor de eligibilitate ale beneficiarilor, eligibilitatea proiectelor, precum și eligibilitatea activităților și costurilor conform prevederilor din prezenta schemă, înainte de acordarea ajutorului.
 + 
Capitolul XIVPublicare și informare + 
Articolul 25Schema de ajutor de stat va fi publicată integral în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.mfe.gov.ro și pe pagina autorității care administrează schema la adresa www.mcid.gov.ro și nu se va implementa înainte de publicare. + 
Articolul 26Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței o fișă de informații sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor (inclusiv modificările sale dacă va fi cazul), în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme prin platforma SANI („State Aid notification Interactive“). + 
Articolul 27În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 și va transmite Consiliului Concurenței rapoarte anuale privind prezenta schemă de ajutor de stat, în format electronic, care să conțină informațiile indicate la art. 37, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei privind punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din TFUE, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 28(1)Furnizorul/Administratorul are obligația de a respecta anumite termene privind încărcarea datelor și informațiilor în registrul ajutoarelor de stat, după cum urmează:a)măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare, respectiv de la data modificării lor;b)informațiile referitoare la actele de acordare a finanțării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;c)actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;d)plățile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plății;e)obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv și rambursările efective ale respectivelor obligații se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligației de recuperare, respectiv de la data rambursării.(2)În mod excepțional și pe o perioadă limitată de timp, termenele prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) pot fi extinse până la 15 zile lucrătoare. Extinderea se acordă de Consiliul Concurenței, în baza unei solicitări formale, motivate, adresate acestuia de către furnizorul/administratorul ajutorului, și este considerată justificată doar în cazul în care numărul actelor de finanțare, al actelor de acordare a ajutoarelor sau al plăților efectuate în contul acestora din urmă este foarte mare, într-o perioadă restrânsă de timp, iar încărcarea acestora devine imposibilă, din punct de vedere tehnic, în termenul prevăzut la alin. (1) lit. b) și c). + 
Articolul 29Informațiile prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro.
 + 
Capitolul XVRaportarea și monitorizarea + 
Articolul 30Furnizorul de ajutor de stat are obligația de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăși intensitatea maximă admisă și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta schemă sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. + 
Articolul 31(1)Furnizorul de ajutor de stat/Autoritatea care administrează schema vor păstra evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, pe o durată de 10 ani de la data la care a fost acordat ultimul ajutor în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informații privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile și intensitatea ajutorului.(2)Beneficiarul de ajutor de stat are obligația păstrării unei evidențe a informațiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică, cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014.(3)Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de stat. + 
Articolul 32Autoritatea care administrează schema are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de stat, în formatul și în termenul solicitate de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol. + 
Articolul 33(1)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor la nivel național.(2)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările și rambursările, se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
 + 
Articolul 34În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.
 + 
Capitolul XVIRecuperarea ajutorului de stat + 
Articolul 35Recuperarea ajutorului de stat se realizează de către furnizorul schemei de ajutor, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014. Pentru aceasta, furnizorul schemei va elabora metodologia de recuperare a ajutorului. + 
Articolul 36Valoarea ajutorului recuperat se completează și cu valoarea dobânzii aferente, datorate de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Procedura de calcul al dobânzii se stabilește prin instrucțiuni emise de Consiliul Concurenței^8. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 140 din 30.04.2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 248 din 24.09.2015. + 
Articolul 37(1)În cazul nerealizării indicatorilor de etapă din primul an de implementare a proiectului, în decurs de 6 luni de la finalizarea primului an de implementare, din motive imputabile beneficiarului/liderului de parteneriat și/sau partenerilor acestuia, precum și în situația unor întârzieri semnificative în îndeplinirea indicatorilor de etapă care afectează substanțial sau fac imposibilă realizarea obiectivelor și atingerea rezultatelor proiectului asumate prin contractul/decizia de finanțare, autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, poate proceda la rezilierea contractului de finanțare/deciziei de finanțare și recuperarea sumelor deja plătite beneficiarului, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014.(2)Indicatorii de etapă sunt definiți în planul de monitorizare aferent fiecărui proiect, care este anexat la contractul de finanțare.*8) Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.
 + 
ANEXĂla schema de ajutor de stat
Intensitățile maxime ale ajutorului

Întreprindere mica(inclusiv microîntreprindere) Întreprindere mijlocie Organizații de cercetare*
Ajutoare pentru proiecte de cercetare, dezvoltare
a) Cercetare industrială 70% 60%
– cu condiția unei colaborări efective între întreprinderi (din care cel puțin una este IMM) sau între o întreprindere și o organizație de cercetare în cazul în care cel puțin 10% din costurile eligibile sunt suportate de organizații de cercetare 80% 75%
– cu condiția ca proiectul de C D să fie realizat în regiuni asistate care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 107 alin. (3) lit. (c) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (tratat) 75% 65%
sau sau sau
– cu condiția ca proiectul de C D să fie realizat în regiuni asistate care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 107 alin. (3) lit. (a) din tratat 80% 75%
b) Dezvoltare experimentală 45% 35%
– cu condiția unei colaborări efective între întreprinderi (din care cel puțin una este IMM) sau între o întreprindere și o organizație de cercetare în cazul în care cel puțin 10% din costurile eligibile sunt suportate de organizații de cercetare 60% 50%
sau
– cu condiția ca proiectul de C D să fie realizat în regiuni asistate care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 107 alin. (3) lit. (a) din tratat 60% 50%
sau
– cu condiția ca proiectul de C D să fie realizat în regiuni asistate care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 107 alin. (3) lit. (c) din tratat 50% 40%
c) Ajutoare pentru studii de fezabilitate 70% 60%
Ajutoare pentru construirea și modernizarea infrastructurilor de cercetare 50% 50% 50%
– cu condiția ca cel puțin două state membre să furnizeze finanțare publică sau – pentru infrastructurile de cercetare evaluate și selectate la nivelul UE 60% 60% -
Ajutoare pentru inovare destinate IMM-urilor 50% 50% -
Ajutoare pentru inovarea de proces și organizațională 50% 50%

* În situația menționată la art. 18 alin. (2) lit. f) din schema de ajutor de stat.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x