SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 22 august 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 838 din 26 august 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 220 09/02/2023
ART. 20MODIFICAT DEORDIN 220 09/02/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 3382 22/12/2022
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 22/08/2022
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 220 09/02/2023
ART. 5MODIFICAT DEORDIN 220 09/02/2023
ART. 20MODIFICAT DEORDIN 220 09/02/2023





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.096 din 22 august 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 838 din 26 august 2022.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de stat, denumită „Ajutor de stat pentru sprijinirea prin granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență“, finanțată din fonduri de la bugetul de stat și fonduri europene nerambursabile aferentă Programului operațional Competitivitate, axa prioritară 4 – „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și asupra pregătirii unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, prioritatea de investiții 13i – „Sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei“, obiectivul specific 4.1. – „Consolidarea poziției pe piață a IMM-urilor afectate de pandemia de COVID-19“, acțiunea 4.1.1. „Investiții în activități productive“.(2)Acordarea ajutorului de stat în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor legale privind Comunicarea CE 2020/C 112 I/01 – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 4 aprilie 2020, cu modificările și completările ulterioare (Cadrul temporar COVID-19).(3)Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă refacerea capacității de reziliență a IMM-urilor afectate de criza economică generată de efectele pandemiei de COVID-19, prin acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020 (POC). (4)Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, este furnizorul de ajutor de stat. Schema este implementată de MIPE prin Autoritatea de management a Programului operațional Competitivitate, denumită în continuare AM-POC. Schema de ajutor de stat este administrată de AM-POC.(5)Ajutoarele se acordă în cadrul Programului operațional Competitivitate (POC) 2014-2020 și din fonduri de la bugetul de stat.
 + 
Capitolul IIBaza legală + 
Articolul 2(1)Ajutoarele de stat acordate în baza prezentei scheme sunt compatibile cu piața comună în conformitate cu secțiunea 3.13 din Cadrul temporar COVID-19 – Sprijin pentru investiții în vederea unei redresări durabile.(2)Ajutoarele se acordă după obținerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.(3)Prevederile legale aplicabile pentru acordarea ajutoarelor de stat sunt: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare; Regulamentul (UE) nr. 460/2020 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 martie 2020 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013 și (UE) nr. 508/2014 în ceea ce privește anumite măsuri specifice menite să mobilizeze investiții în sistemele de sănătate ale statelor membre și în alte sectoare ale economiilor acestora ca reacție la epidemia de COVID-19 (Inițiativa pentru investiții ca reacție la coronavirus); Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condițiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu; Decizia de punere în aplicare a Comisiei de aprobare a anumitor elemente din Programul operațional „Competitivitate“ pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investițiile pentru creștere și locuri de muncă în România CCI 2014RO16RFOP001, Referința C(2014)10.233 din data de 19.12.2014, cu modificările ulterioare; Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare; Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale.
 + 
Capitolul IIIDefiniții + 
Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE);b)administrator al schemei de ajutor de stat (apelurilor de proiecte) – MIPE prin intermediul AM-POC, ce are responsabilitatea de lansare a apelului de proiecte, de evaluare a cererilor de finanțare depuse în cadrul apelului, de semnare a contractelor de finanțare, precum și modificarea acestora, de aprobare a rapoartelor de progres, de autorizare și a cererilor de prefinanțare/plată/rambursare, de efectuare de plăți către beneficiari, de monitorizare a implementării proiectelor, precum și prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor;c)administrator operațional al sistemului informatic de gestionare a schemelor de ajutor de stat și de minimis – Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare MAT, având atribuții în operarea, asigurarea suportului operațional pentru utilizatori și prelucrarea datelor din cadrul sistemului informatic;d)administrator tehnic al sistemului informatic de gestionare a schemei de ajutor de stat -Serviciul de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, având atribuții în dezvoltarea sistemului informatic și asigurarea mentenanței acestuia;e)IMM Recover – sistemul informatic prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2020 privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operațional Competitivitate 2014-2020, în contextul crizei provocate de COVID-19, precum și alte măsuri în domeniul fondurilor europene, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2022 privind unele măsuri în domeniul fondurilor europene, dezvoltat și integrat de către STS pe baza cerințelor operaționale furnizate de MIPE, în scopul gestionării apelurilor de proiecte pentru implementarea schemelor de ajutor de stat și de minimis, acesta fiind găzduit și administrat din punct de vedere tehnic de STS, respectiv din punct de vedere operațional de MAT, iar din punctul de vedere al apelurilor de proiecte de către MIPE;f)beneficiari ai ajutorului de stat – microîntreprinderi, întreprinderile mici și mijlocii, denumite în continuare IMM-uri, care primesc ajutorul de stat prin intermediul grantului pentru investiții în retehnologizare, prin încheierea unui contract de finanțare cu administratorul schemei de ajutor de stat, respectiv MIPE, prin AM-POC;g)IMM – microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii, în sensul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în sensul art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, categoria microîntreprinderilor și a întreprinderilor mici și mijlocii, denumite în continuare „IMM-uri“, este formată din întreprinderi care au mai puțin de 250 de angajați și a căror cifră de afaceri anuală nu depășește 50 de milioane euro și/sau al căror bilanț anual total nu depășește 43 de milioane euro;h)ajutor de stat – ajutor acordat sub formă de granturi în conformitate cu Cadrul temporar COVID-19, a cărui valoare minimă este de 50.000 euro și valoare maximă nu depășește 500.000 euro, pentru realizarea de investiții în retehnologizare, în conformitate cu regulile de ajutor de stat;i)capacitate de reziliență – capacitatea IMM-urilor și a entităților economice de a rezista la șocuri generate de crize pandemice, crize de consum, crize determinate de calamități naturale, războaie și altele asemenea constatate și stabilite în condițiile legii, respectiv de a-și putea adapta capacitățile de producție/servicii la cerințele specifice pieței în perioade de crize;j)cofinanțare – procent din valoarea proiectului depus la finanțare, asigurat de către IMM-uri, prin contribuția proprie a acestora realizată, prin împrumuturi sau din orice alte surse legal constituite, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor de stat;k)grant pentru investiții productive – grant acordat beneficiarilor de ajutor de stat din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea de investiții în retehnologizare, cu respectarea prevederilor legale în domeniul ajutorului de stat;l)investiții în retehnologizare – investiții în active corporale și necorporale, care sunt necesare pentru asigurarea capacității de producție și/sau a capacităților de prestării servicii pentru refacerea capacității de reziliență;m)întreprinderi în dificultate – în conformitate cu art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, o întreprindere este considerată în dificultate în următoarele situații:(i)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei prevederi, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei prevederi, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;n)contract de acordare a ajutorului de stat – actul juridic supus regulilor de drept public semnat între administratorul schemei, pe de o parte, și întreprindere, în calitate de beneficiar al ajutorului de stat în cadrul prezentei scheme, pe de altă parte.
 + 
Capitolul IVForma ajutorului + 
Articolul 4(1)Ajutorul de stat se acordă sub formă de granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență.(2)Prin granturi pentru investiții în retehnologizare acordate IMM-urilor pentru refacerea capacității de reziliență se înțelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementează investiții în domeniul curent de activitate sau într-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:a)modernizarea/echiparea/racordul la utilități publice/ eficiență energetică a infrastructurilor de tip clădiri specifice aferente capacităților de producție/servicii existente, precum și pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de producție/servicii pentru care nu este necesară obținerea de autorizații de construire, în conformitate cu legislația specifică în vigoare;b)dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotări IT, inclusiv pentru eficiență energetică necesare activității de producție și servicii precum și alte achiziții de bunuri de această natură care sunt necesare capacităților de producție/servicii existente.(3)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează de către AM-POC după depunerea cererii de finanțare și până la încheierea contractelor de finanțare.
 + 
Capitolul VDurata și bugetul schemei + 
Articolul 5(1)Schema se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 10 februarie 2023.(la 23-12-2022,
Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 3.382 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1251 din 23 decembrie 2022
)
(2)Bugetul total alocat este echivalentul în lei al sumei de 358.140.596 euro, din care 150.000.000 euro cu finanțare prin FEDR-REACT EU și 29.070.298 euro prin cofinanțare de la bugetul de stat, se alocă din bugetul Programului operațional Competitivitate 2014-2020 prin axa prioritară 4 – acțiunea 4.1.1 – Investiții în activități productive, precum și fonduri alocate ce se pot deconta din fonduri externe nerambursabile până la încheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocări de sume rezultate din disponibilizări de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazării proiectelor în cadrul POC 2014-2020, precum și prin alte modalități prevăzute de regulamentele Comisiei Europene prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevăzut la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.(3)Sumele alocate sub formă de cofinanțare din bugetul de stat prin mecanismul de supracontractare prevăzut la art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile până la încheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocări de sume rezultate din disponibilizări de fonduri externe nerambursabile, din economii, ca urmare a fazării proiectelor în cadrul POC 2014-2020, precum și prin alte modalități prevăzute de regulamentele Comisiei Europene. Cheltuielile nedecontate prin mecanismul de supracontracte rămân cheltuieli definitive ale bugetului de stat.(4)Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat este cursul INFOREURO valabil în luna iunie 2022, respectiv 1 euro = 4,9441 RON.
 + 
Capitolul VIValoarea maximă a ajutorului de stat, beneficiarii, criteriile de eligibilitate și cheltuieli eligibile + 
Articolul 6(1)Valoarea ajutorului se acordă pe proiect și beneficiar sub formă de granturi pentru investiții necesare retehnologizării, cu o valoare cuprinsă între 50.000 euro și 500.000 euro^1, în limita de maximum cinci ori cifra de afaceri realizată în exercițiul financiar 2019, în funcție de nevoile de finanțare ale proiectelor de investiții depuse. Ajutoarele pentru investiții efectuate anterior datei notificării aprobării măsurii de către CE sunt excluse.^1 Care reprezintă mai puțin de 1% din bugetul total al schemei.(2)Intensitatea maximă a ajutorului de stat prevăzut la alin. (1) este prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta schemă. Diferența până la 100% trebuie acoperită de beneficiar din surse proprii neafectate de ajutor de stat. + 
Articolul 7(1)Beneficiarii sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii a căror activitate se încadrează în secțiunea C – Industria prelucrătoare, cu excepția celor care se încadrează în subdiviziunile 11 – fabricare băuturi, 12 – fabricare tutun și 254 – fabricarea armamentului și muniției; secțiunea F – Construcții; secțiunea G – Comerț cu ridicata și cu amănuntul; Repararea autovehiculelor și motocicletelor; secțiunea H – Transport și depozitare; clasa I – Hoteluri și restaurante, potrivit listei domeniilor de activitate eligibile prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta schemă.(2)Activitatea pentru care se solicită finanțare trebuie să fie aferentă unui cod CAEN autorizat la data de 31 decembrie 2019.(3)Granturile pentru investiții prevăzute la art. 6 alin. (1) se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a)au înregistrat profit operațional din activitatea curentă, respectiv din activitatea de exploatare în exercițiul financiar 2019;b)sunt înființați până la data de 31 decembrie 2018 inclusiv;c)se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale/curente pentru o perioadă de minimum 3 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;d)grantul pentru investiții în retehnologizare solicitat are o valoare de minimum 50.000 euro și o valoare maximă de 500.000 euro, dar nu mai mult de 5 ori cifra de afaceri pe anul 2019;e)dispun de cofinanțare proprie a proiectului, neafectată de ajutor de stat, în completarea procentelor prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta schemă;f)nu sunt considerate întreprinderi în dificultate la 31 decembrie 2019, în conformitate cu prevederile art. 3 lit. m) din prezenta schemă;g)nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, în ultimii 5 ani pentru aceleași activități (costuri eligibile) sau nu derulează proiecte finanțate în prezent, parțial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru aceleași activități;h)se angajează să prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investițiile pentru care se solicită ajutor de stat;i)minimum 20% din valoarea proiectului reprezintă investiții care atestă caracterul verde în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului;j)nu au efectuat o relocare, în cei doi ani anteriori cererii de ajutor, către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul și nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul, în condițiile art. 2 pct. II subpunctul 61a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;k)investițiile propuse respectă condițiile prevăzute la art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția art. 14 alin. (14) din același regulament.
 + 
Articolul 8Beneficiarii pot utiliza granturile pentru investiții alocate din fonduri externe nerambursabile pentru finanțarea activelor corporale și necorporale aferente următoarelor categorii de cheltuieli: a)cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spațiilor de producție/servicii care fac obiectul cererii de finanțare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrări exceptate de la autorizare, precum și cheltuieli de sistematizare și amenajare teritorială a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilități, cheltuieli privind accesibilitatea, dacă aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investiției și sunt incluse în valoarea acesteia; b)cheltuieli pentru investiția de bază care cuprind:1.dotări precum: utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu și fără montaj, inclusiv IT C, tehnologii software, dotări independente – care cuprind cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor tehnologice, precum și a celor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice și al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora. Dacă este necesar pentru montajul utilajelor tehnologice și efectuarea rețelelor aferente, se pot include și cheltuieli cu racordarea utilităților necesare obiectivului – cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului;2.cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe;3.cheltuieli cu achiziționarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activității de producție/servicii, transport și distribuție, cu excepția mijloacelor de transport care sunt aferente activității administrative sau nu sunt în legătură cu obiectul cererii de finanțare; 4.cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care s-a solicitat finanțare;c)cheltuieli cu transformarea digitală – active necorporale – care cuprind cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare. Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;d)taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislației naționale în domeniul fiscal și nerecuperabilă conform prevederilor art. 69 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, cu modificările și completările ulterioare, aferentă cheltuielilor eligibile. + 
Articolul 9Cheltuielile efectuate din granturi pentru investiții potrivit art. 8 din prezenta schemă, prezentate spre decontare, trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanțare. + 
Articolul 10(1)Din granturile pentru investiții nu se finanțează:a)cheltuieli privind realizarea unor servicii de consultanță, studii sau alte activități asimilate acestora;b)cheltuieli cu achiziționarea, construcția, modernizarea, reabilitarea, reparații capitale necesare clădirilor, construcțiilor conexe, precum și altor categorii de clădiri, respectiv construcții de natură similară care deservesc hotelurile și restaurantele;c)cheltuieli privind achiziționarea de terenuri, cheltuieli privind achiziționarea, construcția, modernizarea, reabilitarea, reparații capitale necesare pentru clădiri sedii de birouri, construcții anexe, precum și alte categorii de clădiri/construcții de natură similară sau alte activități destinate investițiilor imobiliare, precum și cele destinate clădirilor, construcțiilor anexe, clădirilor și construcțiilor de natură similară care deservesc activitățile de producție/servicii prevăzute de prezenta schemă;d)cheltuieli privind achiziționarea, repararea, modernizarea, precum și alte categorii de natură similară care sunt aferente mijloacelor de transport pentru activități administrative;e)orice categorii de cheltuieli care nu sunt în legătură cu domeniile de activitate prevăzute la art. 7 alin. (1).(2)Cheltuielile generate după punerea în funcțiune a proiectului de investiții de natura cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu achiziția de materii prime, materiale consumabile, reparații și mentenanță și alte asemenea categorii de cheltuieli sunt în sarcina beneficiarului ajutorului de stat. + 
Articolul 11Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat este de maximum 1.023. + 
Articolul 12(1)Beneficiarul trebuie să depună o cerere de finanțare înainte de demararea lucrărilor referitoare la investiții, în caz contrar proiectul nu este eligibil pentru finanțare prin prezenta schemă.(2)Criteriile de selecție la finanțare a proiectelor de investiții sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta schemă și includ:a)scăderea cifrei de afaceri la 31 decembrie 2020 față de 31 decembrie 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19; b)scăderea ratei profitului operațional aferent exercițiului financiar 2020 în raport cu exercițiul financiar 2019, ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19; c)rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019, înainte de apariția pandemiei de COVID-19;d)apartenența domeniului de activitate – cod CAEN – la soldul balanței comerciale. Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică/Banca Națională a României; e)creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate al proiectului.(3)Proiectele de investiții sunt selectate la finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat potrivit prezentei scheme de ajutor de stat și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare. (4)La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019. (5)Rata rentabilității activității operaționale este calculată cu 3 zecimale. (6)Solicitanții au obligația respectării principiilor „DNSH“, în conformitate cu prevederile ghidului solicitantului și ale Regulamentului (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088.(7)În urma evaluării cererilor de finanțare depuse, AM-POC va încheia contracte de finanțare cu beneficiarii selectați. (8)Acordarea finanțării se va face pe criterii de selecție prevăzute în anexa nr. 3 din prezenta schemă pentru proiectele care întrunesc un punctaj de minimum 60 de puncte. (9)Proiectele care întrunesc un punctaj sub 60 de puncte nu sunt admise la finanțare.
 + 
Capitolul VII Cumulul ajutoarelor de stat + 
Articolul 13Ajutoarele prevăzute în prezenta schemă pot fi adăugate la ajutoarele regionale pentru investiții care fac obiectul unei notificări și pot fi cumulate cu alte tipuri de ajutoare, în condițiile specificate la punctul 20 din Cadrul temporar COVID-19. Ajutoarele acordate în temeiul Cadrului temporar de criză nu pot fi cumulate cu ajutoarele acordate în temeiul secțiunii 3.13 pentru aceleași costuri eligibile. Cuantumul total al ajutoarelor nu poate depăși în niciun caz 100% din costurile eligibile. Prin urmare, se exclude cumularea cu alte instrumente de ajutor care permit acoperirea unui deficit de finanțare.(la 23-12-2022,
Articolul 13 din Capitolul VII a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 3.382 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1251 din 23 decembrie 2022
)
 + 
Articolul 14Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor prezintă o declarație pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile.
 + 
Capitolul VIII Domeniu de aplicare + 
Articolul 15Ajutorul de stat în cadrul acestei scheme este acordat în toate cele 8 regiuni ale României în domeniile de activitate prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta schemă. + 
Articolul 16Nu vor fi sprijinite în cadrul măsurilor descrise în prezenta schemă de ajutor de stat următoarele sectoare/tipuri de ajutoare:a)activități legate de fabricarea produselor din alcool, tutun, armament;b)activități de jocuri de noroc și pariuri.
 + 
Capitolul IX Implementarea schemei + 
Articolul 17Informațiile referitoare la modalitatea de implementare a prezentei scheme se detaliază în ghidul solicitantului pe care AM-POC urmează să îl lanseze în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările ulterioare. + 
Articolul 18Pentru a beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme, solicitantul depune o cerere de finanțare în platforma electronică IMMRecover, însoțită de documentația necesară analizei solicitării, care cuprinde:a)declarație pe propria răspundere a solicitantului privind cumulul ajutoarelor de stat și de minimis obținute;b)declarație pe propria răspundere a solicitantului privind faptul că nu se afla în dificultate la 31.12.2019, că nu a mai beneficiat de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile menționate la art. 8 din prezenta schemă, că nu există împotriva sa decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu au fost executate sau recuperate, privind încadrarea în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanțare (se realizează de către AM-POC după depunerea cererii de finanțare și până la încheierea contractelor de finanțare), privind cofinanțarea și/sau menținerea locurilor de muncă, după caz;c)declarație pe propria răspundere prin care solicitantul își asumă faptul că utilizarea grantului pentru investiții în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor pentru recuperarea ajutorului de stat;d)declarație pe propria răspundere a beneficiarului privind faptul că: (i) nu este rezident în scopuri fiscale sau este încorporat în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; (ii) nu este controlat, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care aparțin de lista UE a jurisdicțiilor necooperante, în funcție de proprietarul beneficiar, astfel cum este definită în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849; (iii) nu controlează, direct sau indirect, filialele sau unitățile permanente proprii din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; și (iv) nu împarte dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante;e)declarație privind eligibilitatea TVA aferentă cheltuielilor eligibile ce vor fi efectuate în cadrul proiectului propus spre finanțare din instrumente structurale;f)alte documente necesare analizei solicitării, prevăzute în cadrul Ghidului solicitantului aferent acțiunii POC 4.1.1 – Investiții în activități productive. + 
Articolul 19Procesul de evaluare și selecție constă în parcurgerea următoarelor etape:a)etapa de verificare a conformității administrative și a eligibilității solicitantului și a proiectului;b)etapa de evaluare tehnică și financiară a propunerii de proiect, în conformitate cu criteriile de la art. 12 alin. (2);c)etapa de selecție a propunerilor de proiect care vor beneficia de sprijin financiar nerambursabil, în conformitate cu procedura de evaluare și selecție;d)etapa de contractare a proiectelor. + 
Articolul 20Contractele de finanțare se vor semna până la data de 10 februarie 2023.(la 23-12-2022,
Articolul 20 din Capitolul IX a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 3.382 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1251 din 23 decembrie 2022
)
 + 
Articolul 21(1)Beneficiarii ajutorului de stat prevăzuți de prezenta schemă de ajutor de stat au dreptul de a depune contestații în conformitate cu regulile specifice de acordare a ajutorului de stat prevăzute în Ghidul solicitantului.(2)După desemnarea listei finale a beneficiarilor de fonduri, precum și după verificarea calității de IMM de către AM-POC, inclusiv soluționarea contestațiilor, dacă este cazul, beneficiarii de fonduri externe nerambursabile încarcă în sistemul informatic MYSMIS toate informațiile necesare încheierii contractului de finanțare.(3)Obligațiile prevăzute la alin. (2) se realizează pe bază de instrucțiuni emise de AM-POC, în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data la care beneficiarul de fonduri a fost notificat pentru depunerea documentației de contractare.
 + 
Capitolul X Dispoziții privind transparența, monitorizarea și raportarea + 
Articolul 22(1)AM-POC are obligația să publice pe site-ul instituției textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum și forma și conținutul documentelor necesare pentru accesarea acesteia. Numărul și valoarea contractelor semnate, precum și sumele rămase disponibile în cadrul programului vor fi afișate în timp real.(2)AM-POC trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la toate ajutoarele acordate în cadrul schemei. Aceste înregistrări conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu și trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.
 + 
Articolul 23Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acesteia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția furnizorului schemei de ajutor de stat, a Consiliului Concurenței, Autorității de Audit din cadrul Curții de Conturi a României și a altor organisme de control naționale/europene ori de câte ori le sunt solicitate.  + 
Articolul 24(1)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2)MIPE are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme și a încărcării contractelor de finanțare a ajutorului de stat, a plăților efectuate și a eventualelor recuperări, în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.(3)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, publică informațiile relevante cu privire la fiecare ajutor individual acordat în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat pe site-ul web al instituției și asigură furnizarea informațiilor către Consiliul Concurenței în vederea publicării pe site-ul dedicat ajutoarelor de stat, în termen de 12 luni de la data acordării.(4)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, furnizează Consiliului Concurenței informațiile necesare pentru întocmirea rapoartelor anuale, pe care acesta le prezintă Comisiei Europene.(5)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite prin intermediul Consiliului Concurenței către Comisia Europeană o listă a măsurilor instituite în baza prezentei scheme.
 + 
Capitolul XI Controlul beneficiarilor schemei și recuperarea ajutorului de stat + 
Articolul 25Monitorizarea și controlul întreprinderilor beneficiare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se vor face de către MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC.  + 
Articolul 26(1)În situația în care beneficiarii de finanțare nerambursabilă nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat și/sau pe cele ale contractului de finanțare, MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AM-POC, va recupera ajutorul de stat acordat, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2)În cazul în care beneficiarul nu rambursează ajutorul de stat, inclusiv dobânda aferentă, recuperarea ajutorului de stat se realizează de către AM-POC, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 27Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta schemă.
 + 
Anexa nr. 1la schemă
Intensitatea maximă a ajutoarelor de stat

Codul NUTS Denumirea regiunii NUTS Intensitatea maximă a ajutorului^1
Întreprinderi mijlocii Microîntreprinderi și întreprinderi mici
RO11 Nord-Vest
RO111 Bihor 65% 75%
RO112 Bistrița-Năsăud 65% 75%
RO113 Cluj 65% 75%
RO114 Maramureș 65% 75%
RO115 Satu Mare 65% 75%
RO116 Sălaj 65% 75%
RO12 Centru
RO121 Alba 65% 75%
RO122 Brașov 65% 75%
RO123 Covasna 65% 75%
RO124 Harghita 65% 75%
RO125 Mureș 65% 75%
RO126 Sibiu 65% 75%
RO21 Nord-Est
RO211 Bacău 65% 75%
RO212 Botoșani 65% 75%
RO213 Iași 65% 75%
RO214 Neamț 65% 75%
RO215 Suceava 65% 75%
RO216 Vaslui 65% 75%
RO22 Sud-Est
RO221 Brăila 65% 75%
RO222 Buzău 65% 75%
RO223 Constanța 65% 75%
RO224 Galați 65% 75%
RO225 Vrancea 65% 75%
RO226 Tulcea 65% 75%
RO31 Sud-Muntenia
RO311 Argeș 65% 75%
RO312 Călărași 65% 75%
RO313 Dâmbovița 65% 75%
RO314 Giurgiu 65% 75%
RO315 Ialomița 65% 75%
RO316 Prahova 65% 75%
RO317 Teleorman 65% 75%
RO41 Sud-Vest Oltenia
RO411 Dolj 65% 75%
RO412 Gorj 65% 75%
RO413 Mehedinți 65% 75%
RO414 Olt 65% 75%
RO415 Vâlcea 65% 75%
RO42 Vest
RO421 Arad 55% 65%
RO422 Caraș-Severin 65% 75%
RO423 Hunedoara 65% 75%
RO424 Timiș 55% 65%
RO322 Ilfov (parțial)
Numai următoarele părți din regiunea NUTS 3 sunt eligibile ca zone „c“ care nu sunt predefinite:Ciorogârla,Domnești,Clinceni,Cornetu,Bragadiru,Dărăști-Ilfov,Jilava,1 Decembrie,Copăceni,Vidra,Berceni. 60% 70%
Numai următoarele părți din regiunea NUTS 3 sunt eligibile ca zone „c“ care nu sunt predefinite:Periș,Ciolpani,Snagov,Gruiu,Nuci,Grădiștea,Petrăchioaia,Dascălu,Moara Vlăsiei,Balotești,Corbeanca,Buftea,Chitila,Glina,Cernica,Dobroești,Pantelimon. 65% 75%
RO321 București și restul părților din Ilfov nemenționate mai sus^2 25% 35%

^1 Intensitatea maximă a ajutoarelor de stat acordate în baza schemei pentru întreprinderile mici este 75%, iar pentru întreprinderi mijlocii este 65%, având la bază Harta ajutoarelor regionale pentru regiunile României care se aplică de la 1 ianuarie 2022 până la 31 decembrie 2027 și prevederile cap 3.13 din Cadrul temporar COVID-19.^2 Acestor regiuni nu li se aplică prevederile art. 7 alin. (3) lit. k din schemă.

 + 
Anexa nr. 2la schemă
DOMENII DE ACTIVITATE
eligibile pentru granturile de investiții acordate sub formă de ajutor de stat

10 Industria alimentară (secțiunea C)
1011 Producția și conservarea cărnii
1012 Prelucrarea și conservarea cărnii de pasăre
1013 Fabricarea produselor din carne (inclusiv din carne de pasăre)
1020 Prelucrarea și conservarea peștelui, crustaceelor și moluștelor
1031 Prelucrarea și conservarea cartofilor
1032 Fabricarea sucurilor de fructe și legume
1039 Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor
1041 Fabricarea uleiurilor și grăsimilor
1042 Fabricarea margarinei și a altor produse comestibile similare
1051 Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor
1052 Fabricarea înghețatei
1061 Fabricarea produselor de morărit
1062 Fabricarea amidonului și a produselor din amidon
1071 Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie
1072 Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie
1073 Fabricarea macaroanelor, tăiețeilor, cușcușului și a altor produse făinoase similare
1081 Fabricarea zahărului
1082 Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase
1083 Prelucrarea ceaiului și cafelei
1084 Fabricarea condimentelor și ingredientelor
1085 Fabricarea de mâncăruri preparate
1086 Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice
1089 Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.
1091 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de fermă
1092 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor de companie
13 Fabricarea produselor textile (secțiunea C)
1310 Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile
1320 Producția de țesături
1330 Finisarea materialelor textile
1391 Fabricarea de metraje prin tricotare sau croșetare
1392 Fabricarea de articole confecționate din textile (cu excepția îmbrăcămintei și lenjeriei de corp)
1393 Fabricarea de covoare și mochete
1394 Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori și plase
1395 Fabricarea de textile nețesute și articole din acestea, cu excepția confecțiilor de îmbrăcăminte
1396 Fabricarea de articole tehnice și industriale din textile
1399 Fabricarea altor articole textile n.c.a.
14 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (secțiunea C)
1411 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele
1412 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte pentru lucru
1413 Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp)
1414 Fabricarea de articole de lenjerie de corp
1419 Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte și accesorii n.c.a.
1420 Fabricarea articolelor din blană
1431 Fabricarea prin tricotare sau croșetare a ciorapilor și articolelor de galanterie
1439 Fabricarea prin tricotare sau croșetare a altor articole de îmbrăcăminte
15 Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor (secțiunea C)
1511 Tăbăcirea și finisarea pieilor; prepararea și vopsirea blănurilor
1512 Fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie și a articolelor de harnașament
1520 Fabricarea încălțămintei
16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite (secțiunea C)
1610 Tăierea și rindeluirea lemnului
1621 Fabricarea de furnire și a panourilor de lemn
1622 Fabricarea parchetului asamblat în panouri
1623 Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie, pentru construcții
1624 Fabricarea ambalajelor din lemn
1629 Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și din alte materiale vegetale împletite
17 Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie (secțiunea C)
1711 Fabricarea celulozei
1712 Fabricarea hârtiei și cartonului
1721 Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie și carton
1722 Fabricarea produselor de uz gospodăresc și sanitar, din hârtie sau carton
1723 Fabricarea articolelor de papetărie
1724 Fabricarea tapetului
1729 Fabricarea altor articole din hârtie și carton n.c.a.
18 Tipărire și reproducerea pe suporți a înregistrărilor (secțiunea C)
1811 Tipărirea ziarelor
1812 Alte activități de tipărire n.c.a.
1813 Servicii pregătitoare pentru pretipărire
1814 Legătorie și servicii conexe
1820 Reproducerea înregistrărilor
19 Fabricarea produselor de cocserie și a produselor obținute din prelucrarea țițeiului (secțiunea C)
1910 Fabricarea produselor de cocserie
1920 Fabricarea produselor obținute din prelucrarea țițeiului
20 Fabricarea substanțelor și a produselor chimice (secțiunea C)
2011 Fabricarea gazelor industriale
2012 Fabricarea coloranților și a pigmenților
2013 Fabricarea altor produse chimice anorganice, de bază
2014 Fabricarea altor produse chimice organice, de bază
2015 Fabricarea îngrășămintelor și produselor azotoase
2016 Fabricarea materialelor plastice în forme primare
2017 Fabricarea cauciucului sintetic în forme primare
2020 Fabricarea pesticidelor și a altor produse agrochimice
2030 Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice și masticurilor
2041 Fabricarea săpunurilor, detergenților și a produselor de întreținere
2042 Fabricarea parfumurilor și a produselor cosmetice (de toaletă)
2052 Fabricarea cleiurilor
2053 Fabricarea uleiurilor esențiale
2059 Fabricarea altor produse chimice n.c.a.
2060 Fabricarea fibrelor sintetice și artificiale
21 Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice (secțiunea C)
2110 Fabricarea produselor farmaceutice de bază
2120 Fabricarea preparatelor farmaceutice
22 Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice (secțiunea C)
2211 Fabricarea anvelopelor și a camerelor de aer; reșaparea și refacerea anvelopelor
2219 Fabricarea altor produse din cauciuc
2221 Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor și profilelor din material plastic
2222 Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic
2223 Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții
2229 Fabricarea altor produse din material plastic
23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice (secțiunea C)
2311 Fabricarea sticlei plate
2312 Prelucrarea și fasonarea sticlei plate
2313 Fabricarea articolelor din sticlă
2314 Fabricarea fibrelor din sticlă
2319 Fabricarea de sticlărie tehnică
2320 Fabricarea de produse refractare
2331 Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramică
2332 Fabricarea cărămizilor, țiglelor și a altor produse pentru construcții, din argilă arsă
2341 Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental
2342 Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică
2343 Fabricarea izolatorilor și pieselor izolante din ceramică
2344 Fabricarea altor produse tehnice din ceramică
2349 Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.
2351 Fabricarea cimentului
2352 Fabricarea varului și ipsosului
2361 Fabricarea produselor din beton pentru construcții
2362 Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții
2363 Fabricarea betonului
2364 Fabricarea mortarului
2365 Fabricarea produselor din azbociment
2369 Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos
2370 Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei
2391 Fabricarea de produse abrazive
2399 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, n.c.a.
24 Industria metalurgică (secțiunea C)
2410 Producția de metale feroase sub forme primare și de feroaliaje
2420 Producția de tuburi, țevi, profile tubulare și accesorii pentru acestea, din oțel
2431 Tragere la rece a barelor
2432 Laminare la rece a benzilor înguste
2433 Producția de profile obținute la rece
2434 Trefilarea firelor la rece
2441 Producția metalelor prețioase
2442 Metalurgia aluminiului
2443 Producția plumbului, zincului și cositorului
2444 Metalurgia cuprului
2445 Producția altor metale neferoase
2446 Prelucrarea combustibililor nucleari
2451 Turnarea fontei
2452 Turnarea oțelului
2453 Turnarea metalelor neferoase ușoare
2454 Turnarea altor metale neferoase
25 Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații (secțiunea C)
2511 Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice
2512 Fabricarea de uși și ferestre din metal
2521 Producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală
2529 Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice
2530 Producția generatoarelor de aburi (cu excepția cazanelor pentru încălzire centrală)
2550 Fabricarea produselor metalice obținute prin deformare plastică; metalurgia pulberilor
2561 Tratarea și acoperirea metalelor
2562 Operațiuni de mecanică generală
2571 Fabricarea produselor de tăiat
2572 Fabricarea articolelor de feronerie
2573 Fabricarea uneltelor
2591 Fabricarea de recipiente, containere și alte produse similare din oțel
2592 Fabricarea ambalajelor ușoare din metal
2593 Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanțuri și arcuri
2594 Fabricarea de șuruburi, buloane și alte articole filetate; fabricarea de nituri și șaibe
2599 Fabricarea altor articole din metal n.c.a.
26 Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice (secțiunea C)
2611 Fabricarea subansamblurilor electronice (module)
2612 Fabricarea altor componente electronice
2620 Fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice
2630 Fabricarea echipamentelor de comunicații
2640 Fabricarea produselor electronice de larg consum
2651 Fabricarea de instrumente și dispozitive pentru măsură, verificare, control, navigație
2652 Producția de ceasuri
2660 Fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic și electroterapie
2670 Fabricarea de instrumente optice și echipamente fotografice
2680 Fabricarea suporților magnetici și optici destinați înregistrărilor
27 Fabricarea echipamentelor electrice (secțiunea C)
2711 Fabricarea motoarelor, generatoarelor și transformatoarelor electrice și a aparatelor de distribuție și control al electricității
2712 Fabricarea aparatelor de control și distribuție a electricității
2720 Fabricarea de acumulatori și baterii
2731 Fabricarea de cabluri cu fibră optică
2732 Fabricarea altor fire și cabluri electrice și electrocasnice
2733 Fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru fire și cabluri electrice și electronice
2740 Fabricarea de echipamente electrice de iluminat
2751 Fabricarea de aparate electrocasnice
2752 Fabricarea de echipamente casnice neelectrice
2790 Fabricarea altor echipamente electrice
28 Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a. (secțiunea C)
2811 Fabricarea de motoare și turbine (cu excepția celor pentru avioane, autovehicule și motociclete)
2812 Fabricarea de motoare hidraulice
2813 Fabricarea de pompe și compresoare
2814 Fabricarea de articole de robinetărie
2815 Fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză și a elementelor mecanice de transmisie
2821 Fabricarea cuptoarelor, furnalelor și arzătoarelor
2822 Fabricarea echipamentelor de ridicat și manipulat
2823 Fabricarea mașinilor și echipamentelor de birou (exclusiv fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice)
2824 Fabricarea mașinilor-unelte portabile acționate electric
2825 Fabricarea echipamentelor de ventilație și frigorifice, exclusiv a echipamentelor de uz casnic
2829 Fabricarea altor mașini și utilaje de utilizare generală n.c.a.
2830 Fabricarea mașinilor și utilajelor pentru agricultură și exploatări forestiere
2841 Fabricarea utilajelor și a mașinilor-unelte pentru prelucrarea metalului
2849 Fabricarea altor mașini-unelte n.c.a.
2891 Fabricarea utilajelor pentru metalurgie
2892 Fabricarea utilajelor pentru extracție și construcții
2893 Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor și tutunului
2894 Fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a pielăriei
2895 Fabricarea utilajelor pentru industria hârtiei și cartonului
2896 Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea maselor plastice și a cauciucului
2899 Fabricarea altor mașini și utilaje specifice n.c.a.
29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor (secțiunea C)
2910 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier
2920 Producția de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci și semiremorci
2931 Fabricarea de echipamente electrice și electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule
2932 Fabricarea altor piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule
30 Fabricarea altor mijloace de transport (secțiunea C)
3011 Construcția de nave și structuri plutitoare
3012 Construcția de ambarcațiuni sportive și de agrement
3020 Fabricarea materialului rulant
3030 Fabricarea de aeronave și nave spațiale
3040 Fabricarea vehiculelor militare de luptă
3091 Fabricarea de motociclete
3092 Fabricarea de biciclete și de vehicule pentru invalizi
3099 Fabricarea altor mijloace de transport n.c.a.
31 Fabricarea de mobilă (secțiunea C)
3101 Fabricarea de mobilă pentru birouri și magazine
3102 Fabricarea de mobilă pentru bucătării
3103 Fabricarea de saltele și somiere
3109 Fabricarea de mobilă n.c.a.
32 Alte activități industriale n.c.a. (secțiunea C)
3212 Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre prețioase
3213 Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare
3220 Fabricarea instrumentelor muzicale
3230 Fabricarea articolelor pentru sport
3240 Fabricarea jocurilor și jucăriilor
3250 Producția de dispozitive, aparate și instrumente medicale și de laborator
3291 Fabricarea măturilor și periilor
3299 Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.
33 Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor (secțiunea C)
3311 Repararea articolelor fabricate din metal
3312 Repararea mașinilor
3313 Repararea echipamentelor electronice și optice
3314 Repararea echipamentelor electrice
3315 Repararea și întreținerea navelor și bărcilor
3316 Repararea și întreținerea aeronavelor și navelor spațiale
3317 Repararea și întreținerea altor echipamente de transport n.c.a.
3319 Repararea altor echipamente
3320 Instalarea mașinilor și echipamentelor industriale
41 Construcții de clădiri (secțiunea F)
4120 Lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale
42 Lucrări de geniu civil (secțiunea F)
4211 Lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor
4212 Lucrări de construcții a căilor ferate de suprafață și subterane
4213 Construcția de poduri și tuneluri
4221 Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru fluide
4222 Lucrări de construcții a proiectelor utilitare pentru electricitate și telecomunicații
4291 Construcții hidrotehnice
4299 Lucrări de construcții a altor proiecte inginerești n.c.a
43 Lucrări speciale de construcții (secțiunea F)
4311 Lucrări de demolare a construcțiilor
4312 Lucrări de pregătire a terenului
4313 Lucrări de foraj și sondaj pentru construcții
4321 Lucrări de instalații electrice
4322 Lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat
4329 Alte lucrări de instalații pentru construcții
4331 Lucrări de ipsoserie
4332 Lucrări de tâmplărie și dulgherie
4333 Lucrări de pardosire și placare a pereților
4334 Lucrări de vopsitorie, zugrăveli și montări de geamuri
4339 Alte lucrări de finisare
4391 Lucrări de învelitori, șarpante și terase la construcții
4399 Alte lucrări speciale de construcții n.c.a.
45 Repararea autovehiculelor și motocicletelor (secțiunea G)
4520 Întreținerea și repararea autovehiculelor
49 Transporturi terestre și transporturi prin conducte (secțiunea H)
4910 Transporturi interurbane de călători pe calea ferată
4920 Transporturi de marfă pe calea ferată
4931 Transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători
4939 Alte transporturi terestre de călători n.c.a
4941 Transporturi rutiere de mărfuri
4942 Servicii de mutare
4950 Transporturi prin conducte
52 Depozitare și activități auxiliare pentru transporturi (secțiunea H)
5210 Depozitări
5221 Activități de servicii anexe pentru transporturi terestre
5222 Activități de servicii anexe transportului pe apă
5223 Activități de servicii anexe transporturilor aeriene
5224 Manipulări
5229 Alte activități anexe transporturilor
53 Activități de poștă și de curier (secțiunea H)
5310 Activități poștale desfășurate sub obligativitatea serviciului universal
5320 Alte activități poștale și de curier
55 Hoteluri și alte facilități de cazare similare (secțiunea I)
5510 Hoteluri și alte facilități de cazare similare
5520 Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată
5530 Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere
5590 Alte servicii de cazare
56 Restaurante și alte activități de servicii de alimentație (secțiunea I)
5610 Restaurante
5621 Activități de alimentație (catering) pentru evenimente
5629 Alte activități de alimentație n.c.a.
5630 Baruri și alte activități de servire a băuturilor

 + 
Anexa nr. 3la schemă
CRITERII DE SELECȚIE
la finanțare ale proiectelor de investiții
a)Scăderea cifrei de afaceri la 31.12.2020 față de 31.12.2019, ca urmare a crizei de COVID-19 – 15 puncteSe determină cu formula de calcul: unde:• ∆CA reprezintă modificarea cifrei de afaceri la data de 31.12.2020 față de 31.12.2019;• CA_2019 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019 depuse la Ministerul Finanțelor;• CA_2020 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2020 depuse la Ministerul Finanțelor;• ≥ 30% – 15 puncte;• [20% ÷ 30%)┤- 10 puncte;• [10% ÷ 20%)┤ – 5 puncte;• <10% – 0 puncte.b)Scăderea ratei profitului operațional aferent exercițiului financiar 2020 în raport cu exercițiul financiar 2019, ținând cont de valorile rezultatului exercițiului financiar ca urmare a crizei COVID – 35 de puncteSe determină cu formula de calcul:unde:• ∆π_op reprezintă variația profitului operațional la data de 31.12.2020 față de 31.12.2019;• π_op2019 – profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019 depuse la Ministerul Finanțelor;• π_op2020 – profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2020 depuse la Ministerul Finanțelor;• ≤ 30% – 35 de puncte;• ├(30% ÷ 40%] – 25 de puncte;• ├(40% ÷ 50%] – 15 puncte;• ├(50% ÷ 60%] – 10 puncte;• ├(60% ÷ 70%] – 5 puncte;• > 70% – 0 puncte.c)Rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019 – 30 de puncteSe determină cu relația de calcul:unde:• R_op2019 reprezintă rentabilitatea activității operaționale realizată în anul 2019;• π_op2019 reprezintă profitul operațional realizat potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019, depuse la Ministerul Finanțelor;• CA_2019 reprezintă cifra de afaceri realizată potrivit situațiilor financiare anuale aferente anului 2019.• > 30% – 30 de puncte;• ├(20% ÷ 30%] – 20 de puncte;• ├(10% ÷ 20%] – 10 puncte;• ├(5% ÷ 10%] – 5 puncte;• ≤ 5% – 0 puncte.d)Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS)/Banca Națională a României (BNR) – 5 puncte: • Sold negativ – 5 puncte;• Sold pozitiv – 0 puncte.e)Creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate a proiectului – cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați (anul de referință este 2020, iar numărul de angajați în anul 3 de sustenabilitate trebuie să fie cel puțin egal cu cel din anul 2020) – 15 puncte: Se determină cu formula de calcul:unde:• ΔW reprezintă variația productivității muncii realizată în anul 3 de implementare a proiectului și productivitatea din anul referință al proiectului, respectiv anul 2020;• W_N+3 reprezintă productivitatea muncii realizată în anul trei de implementare a proiectului determinată ca raport între cifra de afaceri realizată în anul 3 de implementare a proiectului și numărul de angajați prevăzuți pentru anul 3 de implementare a proiectului. Numărul de angajați luați în calcul pentru anul 3 de implementare a proiectului nu poate fi mai mic decât cel din anul referință 2020;• W_2020 reprezintă productivitatea muncii realizată în anul 2020 și se determină ca raport între cifra de afaceri din anul 2020 și numărul mediu de angajați deținuți de IMM-uri în anul 2020; • ≥ 15% – 15 puncte; • ≥ 10% <15% – 7 puncte;• <10% – 0 puncte.Criteriu suplimentarÎn situația în care s-a realizat tranzacționarea unor părți sociale înainte cu 90 de zile de depunerea cererii de finanțare, solicitanții vor fi penalizați prin scăderea a 5 puncte din punctajul total realizat.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x