"Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mari", aferentă operaţiunii a) "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice"(actualizată până la data de 8 iulie 2009*)
–––––-*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 8 iulie 2009 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către: ORDINUL nr. 1.943 din 19 iunie 2008; ORDINUL nr. 1.019 din 20 mai 2009.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorI. Dispoziţii generale +
Articolul 1(1) Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii numită "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii realizate de întreprinderile mari", aferentă operaţiunii a) "Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile", axa prioritară 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice". … (2) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, adoptat de Comisia Europeană şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006, denumit în continuare Regulament. … (3) Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare. … (4) Prezenta schemă are drept scop consolidarea şi dezvoltarea întreprinderilor mari prin intermediul investiţiilor în active corporale şi necorporale care să permită adaptarea producţiei la cerinţele pieţei unice europene. … (5) Întreprinderile mari prezintă o mare importanţă în cadrul sectoarelor economice din România atât în ceea ce priveşte cifra de afaceri, cât şi în ceea ce priveşte gradul de ocupare a forţei de muncă, având un rol deosebit în diversificarea produselor şi serviciilor. Extinderea activităţilor înalt tehnologizate şi realizarea de produse cu valoare adăugată ridicată răspund dezideratului de coeziune economică, necesitând însă investiţii considerabile. … II. Obiectivul şi scopul schemei +
Articolul 2Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă dezvoltarea regională prin sprijinirea întreprinderilor mari prin finanţarea de investiţii iniţiale, în vederea realizării obiectivului general al Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice", şi anume creşterea productivităţii întreprinderilor din România în conformitate cu principiile dezvoltării durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a Uniunii Europene. +
Articolul 3Scopul schemei de finanţare îl constituie consolidarea şi dezvoltarea sectorului productiv românesc al întreprinderilor mari, prin:● extindere şi modernizare;● achiziţionarea de tehnologii şi echipamente noi, licenţe şi know-how;● inovarea proceselor de producţie şi a produselor.III. Baza legală +
Articolul 4Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:● Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, adoptat de Comisia Europeană şi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006;● Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 3.472 din 12 iulie 2007.IV. Domeniul de aplicare +
Articolul 5Schema de ajutor de stat se adresează întreprinderilor mari. +
Articolul 6(1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar pentru următoarele activităţi economice (conform CAEN, rev. 2): … a) B – Industria extractivă (cu excepţia codurilor 051 Extracţia cărbunelui superior, 052 Extracţia cărbunelui inferior, 061 Extracţia petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia minereurilor de uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activităţi de servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale, 099 Activităţi de servicii anexe pentru extracţia mineralelor); … b) C – Industria prelucrătoare (cu excepţia codurilor 101 Producţia, prelucrarea şi conservarea cărnii şi a produselor din carne, 102 Prelucrarea şi conservarea peştelui, crustaceelor şi moluştelor, 103 Prelucrarea şi conservarea fructelor şi legumelor, 104 Fabricarea uleiurilor şi a grăsimilor vegetale şi animale, 105 Fabricarea produselor lactate, 106 Fabricarea produselor de morărit, a amidonului şi produselor din amidon, 107 Fabricarea produselor de brutărie şi a produselor făinoase, 108 Fabricarea altor produse alimentare, 109 Fabricarea preparatelor pentru hrana animalelor, 110 Fabricarea băuturilor, 120 Fabricarea produselor din tutun, 191 Fabricarea produselor de cocserie, 2051 Fabricarea explozivilor, 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale, 241 Producţia de metale feroase sub forme primare şi de feroaliaje, 242 Producţia de tuburi, ţevi, profile tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea altor produse prin prelucrarea primară a oţelului, 2451 Turnarea fontei, 2452 Turnarea oţelului, 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de recipienţi, containere şi alte produse similare din oţel, 301 Construcţia de nave şi bărci, 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptă, 331 Repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor, 332 Instalarea maşinilor şi echipamentelor industriale); … ––––Lit. b) a alin. (1) al art. 6 a fost modificată de art. I din ORDINUL nr. 1.943 din 19 iunie 2008, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 493 din 2 iulie 2008.c) E – Distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare (cu excepţia codurilor 360 Captarea, tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi epurarea apelor uzate, 381 Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor, 390 Activităţi şi servicii de decontaminare); … d) F – Construcţii [cu excepţia codurilor 411 Dezvoltare (promovare) imobiliară, 4399 Alte lucrări speciale de construcţii n.c.a.]. … (2) În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele sectoare: … ● sectorul pescuitului şi acvaculturii;● sectorul construcţiei de nave;● industria carboniferă;● industria siderurgică;● sectorul transporturilor;● sectorul fibrelor sintetice.(3) În cadrul acestei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru: … ● activităţile legate de producţia primară a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;● procesarea şi marketingul produselor care imită ori substituie laptele sau produsele din lapte, în conformitate cu Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 1.898/1987 privind protejarea denumirilor folosite în comercializarea laptelui şi a produselor din lapte;● susţinerea financiară a activităţilor de export către ţări terţe sau către state membre, legată direct de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;● utilizarea cu precădere a produselor naţionale în detrimentul produselor importate.V. Definiţii +
Articolul 7În sensul prezentei proceduri următorii termeni se definesc astfel:a) ajutorul de stat – orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. (1) din Tratatul instituind Comunitatea Europeană; … b) întreprindere mare – orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM), conform Regulamentului CE nr. 70/2001 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 10/2001, sau/şi în definiţia IMM-urilor conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare; … c) investiţie iniţială – o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei obţinute în cadrul unei unităţi existente prin realizarea de noi produse sau modificarea fundamentală a procesului global de producţie în cadrul întreprinderii existente; … d) proiect mare de investiţii – o investiţie iniţială, aşa cum este definită mai sus, ale cărei cheltuieli eligibile depăşesc 50 milioane euro, calculate la preţurile şi rata de schimb în vigoare la data acordării ajutorului; un proiect mare de investiţii va fi considerat ca un singur proiect de investiţii atunci când investiţia iniţială este realizată, în cursul unei perioade de 3 ani, de una sau mai multe întreprinderi şi este constituită dintr-o combinaţie economică indivizibilă de elemente de active corporale; … e) începerea lucrărilor – data începerii efective a lucrărilor de construcţii sau data primului angajament ferm legal al întreprinderii de a comanda echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare; … f) cheltuieli eligibile -cheltuielile legate de investiţia iniţială, respectiv cheltuielile cu active corporale şi active necorporale; … g) active corporale – terenuri, clădiri, utilaje/instalaţii; … h) active necorporale – transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau informaţii tehnice nepatentate; … i) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută-valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a cheltuielilor eligibile ale investiţiilor; … j) rata de actualizare – rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet; … k) societăţi în dificultate – întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004); … l) furnizor de ajutor de stat – Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice". … VI. Condiţii de eligibilitate pentru solicitanţi +
Articolul 8Solicitanţii trebuie să respecte următoarele criterii de eligibilitate:a) sunt întreprinderi mari; … b) sunt înregistraţi la registrul comerţului ca societăţi comerciale şi îşi desfăşoară activitatea în România; … c) nu sunt în stare de faliment sau nu se află în procedură de lichidare, nu au afacerile administrate de un judecător sindic, nu au nicio restricţie asupra activităţii comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori; … d) nu se încadrează, din punct de vedere al obligaţiilor de plată restante la bugetele publice, în una dintre situaţiile de mai jos: … ● obligaţiile de plată nete depăşesc 1/12 din totalul obligaţiilor datorate în ultimele 12 luni, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;● obligaţiile de plată depăşesc 1/6 din totalul obligaţiilor datorate în ultimul semestru, în cazul certificatului de atestare fiscală emis de autorităţile publice locale;e) reprezentantul legal al solicitantului nu a fost supus niciunei condamnări în ultimii 3 ani, de către nicio instanţă de judecată, din motive profesionale sau de etică profesională; … f) reprezentantul legal al solicitantului nu furnizează informaţii false; … g) nu se încadrează în categoria întreprinderilor în dificultate, aşa cum sunt definite în Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat acordat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate (publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C244 din 1 octombrie 2004); … h) demonstrează că deţin resursele financiare necesare pentru cofinanţarea proiectului; … i) în cazul în care Comisia Europeană a emis o decizie de recuperare a unui ajutor de stat împotriva solicitantului, aceasta a fost deja executată, creanţa fiind integral recuperată; … j) îndeplinesc şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat. … ––––Art. 8 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 1.019 din 20 mai 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 8 iulie 2009.VII. Condiţii de acordare a ajutorului de stat +
Articolul 9În cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale, aşa cum sunt acestea definite la cap. V art. 7 lit. c). +
Articolul 10(1) Valoarea maximă a finanţării din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului nu poate depăşi: … ● 40% din totalul cheltuielilor eligibile, pentru proiectele care se realizează în regiunea Bucureşti – Ilfov;● 50% din totalul cheltuielilor eligibile, pentru proiectele care se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare (Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est, Vest şi Centru).(2) Valoarea maximă a finanţării acordată pentru un proiect prin prezenta schemă este de 5 milioane euro (echivalent în lei). … (3) Prezenta schemă de ajutor de stat nu se aplică proiectelor mari de investiţii, aşa cum sunt definite la cap. V art. 7 lit. d). … +
Articolul 11Beneficiarul de ajutor de stat în cadrul acestei scheme trebuie să facă dovada unei contribuţii de cel puţin 60%, respectiv 50% din cheltuielile eligibile, în funcţie de regiunea în care se realizează proiectul, contribuţie asigurată fie din resurse proprii, fie prin finanţare externă (de exemplu, credit bancar), într-o formă liberă de ajutor de stat. +
Articolul 12Investiţia realizată cu sprijin financiar în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat trebuie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puţin 5 ani după finalizarea sa. Această regulă nu împiedică înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul perioadei de 5 ani datorită schimbărilor tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea economică să se desfăşoare în continuare în regiunea în cauză pe o durată egală cu perioada minimă prevăzută. +
Articolul 13Ajutorul de stat naţional regional pentru investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât după ce beneficiarul a semnat contractul de finanţare. Dacă lucrările încep anterior îndeplinirii condiţiilor stabilite în prezentul paragraf, întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru a primi finanţare în cadrul acestei scheme.VIII. Durata +
Articolul 14Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.IX. Bugetul schemei +
Articolul 15(1) Bugetul total estimat al schemei pentru perioada 2008-2013 este de 169.400.000 euro (echivalent în lei), finanţat din fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi din fonduri publice naţionale (bugetul de stat), şi este defalcat pe ani astfel: … – euro –───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Anul Buget total estimat Fonduri europene Fonduri publice al schemei, din care: nerambursabile (FEDR) naţionale (bugetul de stat)───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2008 14.800.000 12.900.000 1.900.000───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2009 25.400.000 22.100.000 3.300.000───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2010 34.300.000 29.800.000 4.500.000───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2011 35.900.000 31.200.000 4.700.000───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2012 30.500.000 26.500.000 4.000.000───────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 2013 28.500.000 24.800.000 3.700.000─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────(2) Numărul maxim estimat de beneficiari este de 60 de întreprinderi mari. … X. Criterii de selecţie a proiectelor +
Articolul 16(1) Evaluarea şi selecţia proiectelor se vor efectua în conformitate cu următoarele criterii: relevanţa, calitatea, maturitatea, sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare a beneficiarului. … (2) Aceste criterii sunt detaliate în Ghidul solicitantului, publicat pe site-ul www. minind.ro. … XI. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat +
Articolul 17Măsurile de sprijin acordate întreprinderilor mari constau în alocări financiare nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale. +
Articolul 18Alocările financiare nerambursabile vor fi acordate în maximum 5 tranşe. Momentul acordării ajutorului de stat este data la care se semnează contractul de finanţare de către ambele părţi. +
Articolul 19Ajutoarele plătibile în tranşe se vor actualiza la valoarea de la momentul acordării.XII. Cheltuielile eligibile +
Articolul 20Sunt considerate cheltuieli eligibile legate de investiţia iniţială următoarele categorii de cheltuieli:● achiziţia de teren, în limita a 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului;● achiziţia/construcţia şi modernizarea clădirilor în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile;● achiziţia de instalaţii, maşini şi utilaje;● achiziţia de mijloace de transport tehnologice, strict legate de procesul de producţie (numai pentru întreprinderile mari ce au cod CAEN F şi B);● achiziţia de brevete, licenţe, know-how, soluţii tehnice nebrevetate, incluzând software legat de procesul de producţie şi cerinţele manageriale ale întreprinderii, în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile. +
Articolul 21(1) Activele achiziţionate trebuie să fie noi. … (2) Nu se acordă finanţare pentru achiziţionarea de active în leasing. … +
Articolul 22Activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional; … b) să fie considerate active amortizabile; … c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii de piaţă; … d) să fie incluse în categoria activelor proprii firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional pentru cel puţin 5 ani. … +
Articolul 23Toate cheltuielile aferente investiţiei iniţiale vor fi considerate fără TVA.XIII. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat +
Articolul 24(1) Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei schemei se poate cumula cu alte ajutoare de stat în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul instituind Comunitatea Europeană, precum şi cu ajutorul de minimis, indiferent dacă acestea provin din fonduri naţionale sau comunitare, raportat la aceleaşi cheltuieli eligibile aferente proiectului de investiţii în cauză, dacă prin acest cumul nu se depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă. … (2) Furnizorul ajutorului de stat va verifica, pe baza declaraţiei pe propria răspundere a beneficiarului, încadrarea în plafonul maxim admisibil a intensităţii ajutoarelor de stat, inclusiv a ajutoarelor de minimis, acordate pentru aceleaşi cheltuieli eligibile. … XIV. Modalitatea de derulare a schemei +
Articolul 25Ministerul Economiei şi Finanţelor, în calitate de Autoritate de management a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivităţii economice", este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare. +
Articolul 26(1) Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfăşoară după cum urmează: … a) lansarea apelului de proiecte; … b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare; … c) verificarea administrativă (verificarea conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) – numai proiectele care trec de aceasta etapă vor putea face obiectul etapei următoare; … d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor, activităţilor şi proiectului aşa cum sunt prevăzute în prezenta schemă şi în Ghidul solicitantului – numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare; … e) evaluarea şi selecţia proiectelor; … f) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare; … g) derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor: plăţile se efectuează de către Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial «Creşterea competitivităţii economice», pe bază de documente justificative; în cazul în care beneficiarul optează pentru prefinanţare, aceasta se acordă şi se recuperează în conformitate cu prevederile legale; … ––––Lit. g) a alin. (1) al art. 26 a fost modificată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 1.019 din 20 mai 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 8 iulie 2009.h) monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale. … (2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemă, beneficiarul va depune la Ministerul Economiei şi Finanţelor o cerere de finanţare, însoţită de documentele necesare solicitate în Ghidul solicitantului. … (3) Detalierea modalităţii de derulare a prezentei schemei se găseşte în Ghidul solicitantului, acesta fiind publicat pe site-ul www.minind.ro. … +
Articolul 27Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative va fi anunţată la lansarea apelului de proiecte, pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor http://www.minind.ro.XV. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat +
Articolul 28(1) În vederea asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/98*1), furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, referitoare la procedura de pregătire a notificării şi informării. … ––––*1) Regulamentul (CE) nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 142 din 14 mai 1998.(2) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută la anexa nr. 1 la Regulamentul CE nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul instituind Comunitatea Europeană în cazul ajutoarelor regionale pentru investiţii, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. … +
Articolul 29Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007. +
Articolul 30(1) Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat. … (2) Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa privind schema de ajutor de stat pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. … (3) Beneficiarii sunt obligaţi să ţină o evidenţă specifică a ajutorului de care beneficiază în baza prezentei scheme, a unor scheme de minimis şi/sau alte ajutoare de stat, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat, şi a ajutoarelor de minimis primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate. … +
Articolul 31(1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun. … (2) Furnizorul va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia. … (3) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat*2), toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional. … –––*2) Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.(4) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului. … (5) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative. … (6) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare. … +
Articolul 32Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat. +
Articolul 33Textul prezentei scheme, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei vor fi publicate integral pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresa www.minind.ro.––––