SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 18 august 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 755 din 18 august 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 3151 18/08/2023
ART. 4REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 4REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 4REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 107
ART. 4REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 108
ART. 6REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 107
ART. 9REFERIRE LALEGE 231 14/07/2023
ART. 9REFERIRE LAHOTARARE 829 27/06/2022
ART. 9REFERIRE LANORMA 27/06/2022
ART. 9REFERIRE LAORD DE URGENTA 133 17/12/2021
ART. 15REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 15REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 15REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 15REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 16REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 16REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 25
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 16REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 108
ART. 22REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 22REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 22REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 108
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DESTRATEGIE 18/09/2024
ActulAPROBAT DEORDIN 3151 18/08/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 3151 18/08/2023
ActulREFERIT DEORDIN 3151 18/08/2023





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 3.151 din 18 august 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 755 din 18 august 2023.
 + 
Capitolul IDomeniu de aplicabilitate + 
Articolul 1(1)Se instituie prezenta schemă transparentă de ajutor de stat pentru sprijinirea digitalizării IMM-urilor realizată prin huburile de inovare digitală europene (EDIH), denumită în continuare Schema.(2)Activitățile sunt derulate în cadrul Programului Creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare (denumit în continuare PoCIDIF) pentru perioada 2021-2027, aprobat prin Decizia Comisiei Europene C(2022) 9.445 din 9.12.2022 de aprobare a programului „Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regional în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România.(3)Ajutorul de stat se acordă în condițiile și criteriile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat, în limita bugetului disponibil.(4)Schema de ajutor de stat este elaborată în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările ulterioare [denumit, în continuare, Regulamentul (UE) nr. 651/2014].
 + 
Articolul 2(1)Prezenta schemă nu se aplică următoarelor ajutoare:a)ajutoarelor destinate activităților legate de exportul către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;b)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;c)ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului, cu excepția ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru accesul IMM-urilor la finanțare, a ajutoarelor în domeniul cercetării și dezvoltării, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizați și pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor regionale pentru investițiile în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operațional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea și durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană și a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, cu excepția operațiunilor enumerate la articolul 1 din Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei;d)ajutoarelor acordate în sectorul producției agricole primare, cu excepția ajutoarelor regionale pentru investiții în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanță destinate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru finanțare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare și dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizați și pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor pentru proiectele grupului operațional din cadrul Parteneriatului european pentru inovare privind productivitatea și durabilitatea agriculturii (PEI), a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană și a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU;e)ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective; sau(ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;f)ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787/UE a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive.(2)În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse menționate mai sus, cât și în sectoarele care intră în domeniul de aplicare a prezentei scheme de ajutor de stat prevederile prezentei scheme se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activități, cu condiția ca furnizorul și beneficiarul de ajutor de stat să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat.(3)Nu se pot acorda ajutoare în temeiul prezentei scheme dacă:a)acordarea de ajutoare este condiționată de obligația ca beneficiarul să își aibă sediul în statul membru relevant sau să fie stabilit cu preponderență în statul membru respectiv; cu toate acestea, cerința de a avea un sediu sau o sucursală în statul membru care acordă ajutorul la momentul plății ajutorului este permisă;b)acordarea de ajutoare este condiționată de obligația ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel național sau servicii naționale;c)se limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obținute din inovare.(4)Prezenta schemă nu se aplică:a)schemelor de ajutoare care nu exclud în mod explicit plata unor ajutoare individuale pentru o întreprindere care face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei prin care un ajutor este declarat ilegal și incompatibil cu piața internă, cu excepția schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale;b)ajutoarelor ad-hoc în favoarea unei întreprinderi astfel cum se menționează la lit. a);c)ajutoarelor pentru întreprinderi aflate în dificultate, cu excepția schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale.
 + 
Capitolul IIObiective + 
Articolul 3(1)Prezenta schemă are ca obiectiv susținerea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) pentru a aborda provocările digitale și pentru a îmbunătăți procesele de afaceri/producție, produsele/serviciile care utilizează tehnologii digitale. O astfel de susținere le-ar permite IMM-urilor să contribuie la dezvoltarea economiei, prin utilizarea eficientă a resurselor.(2)Ajutorul acordat în temeiul prezentei scheme de ajutor este sub formă de grant, în vederea accesării de servicii de consultanță în domeniul inovării și/sau servicii de sprijinire a inovării.
 + 
Capitolul IIILegislație + 
Articolul 4Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:– Regulamentul (UE) nr. 651/2014 (în special art. 28) al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratat, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii Concurenței nr. 21/1996, aprobată prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentul (UE) 2021/694 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a programului Europa Digitală și de abrogare a Deciziei (UE) 2015/2.240;– Programul Creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare pentru perioada 2021-2027, aprobat prin Decizia C(2022) 9.445 din 9.12.2022 de aprobare a programului „Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regional în cadrul obiectivului „Investiții pentru ocuparea forței de muncă și creștere economică“ din România.
 + 
Capitolul IVAdministrare + 
Articolul 5(1)Furnizorul de ajutor de stat este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), prin Autoritatea de management a Programului Creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare (AMPoCIDIF).(2)Administratorul schemei de ajutor de stat este Organismul intermediar pentru promovarea societății informaționale (OIPSI) din cadrul Autorității pentru Digitalizarea României (ADR).(3)Subadministratorii schemei sunt huburile de inovare digitală europene (EDIH-urile) ale căror proiecte au fost aprobate pentru finanțare în procent de 50% din Programul Europa Digitală (Digital Europe Programme – DEP):1.Digital Innovation Hub for a Smarter, Safer and more Sustainable Society (DIH4Society);2.Futures of Innovation Technologies EDIH (FIT EDIH);3.Digital Innovation Zone EDIH (eDIH-DIZ);4.DIGIVEST;5.Transilvania Digital Innovation Hub (TDIH);6.ConsTanta INNovation Hub (CiTyInnoHub);7.Wallachia eHub (WeH).
 + 
Capitolul VDefiniții + 
Articolul 6În prezenta schemă, următorii termeni au înțelesurile de mai jos:1.hub european de inovare digitală (EDIH) reprezintă o entitate sau un grup coordonat de entități cu un obiectiv nonprofit de a sprijini pe scară largă transformarea digitală a întreprinderilor și/sau organizații din sectorul public. EDIH oferă servicii precum testarea înainte de investiție, formarea și dezvoltarea de competențe digitale, sprijin pentru găsirea de finanțare, crearea de rețele și accesul la ecosistemele de inovare;2.ajutor de stat este orice măsură care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;3.întreprindere este o entitate care prestează activități cu caracter economic, adică activități care constau în oferirea de bunuri și/sau servicii pe o piață, indiferent de statutul său legal sau modul de finanțare;4.administrarea schemei constă în totalitatea activităților specifice de coordonare (planificare, programare, finanțare), control (monitorizare, evaluare, acordare a ajutorului de stat, actualizare informații) și raportare privind desfășurarea și rezultatele schemei de ajutor de stat;5.contract acordare ajutor de stat – actul juridic prin care se acordă dreptul de a beneficia de ajutor, încheiat între unul din subadministratorii schemei și beneficiarul ajutorului de stat; în cadrul acestuia se va preciza în mod expres caracterul de ajutor al finanțării acordate, temeiul legal al acordării [Regulamentul (UE) nr. 651/2014, art. 28, respectiv prezenta schemă de ajutor], precum și valoarea ajutorului de stat;6.data acordării ajutorului – data semnării contractului de acordare a ajutorului de stat;7.intensitatea ajutorului înseamnă valoarea brută a ajutorului, exprimată ca procent din costurile eligibile, respectiv serviciile furnizate beneficiarilor de ajutor, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile se susțin prin documente justificative clare, specifice, care îndeplinesc condițiile de realitate, regularitate și legalitate;8.ajutorul acordat în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lui în momentul acordării. Costurile eligibile, respectiv valoarea serviciilor achiziționate de beneficiarii de ajutor în temeiul prezentei scheme se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutorului. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutorului;9.întreprindere în dificultate înseamnă o întreprindere care se află în cel puțin una din situațiile următoare:a)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice prime de capital;b)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;c)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;d)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;10.întreprindere mică este o întreprindere care are mai puțin de 50 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește echivalentul în lei a 10 milioane euro;11.întreprindere mijlocie este o întreprindere care are mai puțin de 250 de salariați și a cărei cifră de afaceri anuală netă este de până la 50 milioane euro echivalent în lei și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește echivalentul în lei a 43 milioane euro;12.microîntreprindere o întreprindere care are mai puțin de 10 angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 2 milioane euro;13.produse înseamnă bunuri sau servicii destinate pieței;14.servicii de consultanță în domeniul inovării înseamnă servicii de consultanță, asistență sau formare profesională în ceea ce privește transferul de cunoștințe, achiziția, protecția sau valorificarea activelor necorporale, utilizarea standardelor și a reglementărilor care le conțin, precum și servicii de consultanță, asistență sau formare profesională în ceea ce privește introducerea sau utilizarea de tehnologii și soluții inovatoare (inclusiv tehnologii și soluții digitale);15.servicii de sprijinire a inovării înseamnă furnizarea de spații de lucru, bănci de date, servicii de cloud și de stocare a datelor, biblioteci, studii de piață, laboratoare, etichetare a calității, testare, experimentare și certificare sau alte servicii conexe, inclusiv serviciile furnizate de organizații de cercetare și de diseminare a cunoștințelor, infrastructuri de cercetare, infrastructuri de testare și experimentare sau clustere de inovare, în scopul dezvoltării de produse, procese sau servicii mai eficace sau mai avansate din punct de vedere tehnologic, inclusiv punerea în aplicare a unor tehnologii și soluții inovatoare (inclusiv tehnologii și soluții digitale).
 + 
Capitolul VIBeneficiari + 
Articolul 7Pot beneficia de ajutor de stat în temeiul prezentei scheme de ajutor IMM-urile care își desfășoară activitatea în România și îndeplinesc condițiile de eligibilitate din schema de ajutor.
 + 
Capitolul VIICondiții de eligibilitate + 
Articolul 8Ajutorul de stat se acordă unei IMM dacă sunt îndeplinite, cumulativ, toate condițiile și criteriile prevăzute în prezenta schemă, în limita bugetului disponibil:1.are sediul sau o sucursală în România la momentul plății ajutorului;2.la momentul acordării ajutorului se încadrează în una dintre categoriile: microîntreprindere, întreprindere mică sau întreprindere mijlocie, conform criteriilor prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;3.nu se încadrează în categoria de întreprindere în dificultate;4.nu înregistrează obligații bugetare nete (diferența dintre obligațiile de plată restante la buget și sumele de recuperat de la buget):a)mai mari de 1/12 din obligațiile datorate în ultimele 12 luni – în cazul certificatului de atestare fiscală emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală;b)mai mari de 1/6 din totalul obligațiilor datorate în ultimul semestru – în cazul certificatului de atestare fiscală emis de către autoritățile publice locale;5.nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;6.nu face obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a organelor competente privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și/sau incompatibil cu piața comună sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;7.reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale comunităților europene;8.reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greșeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;9.reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;10.reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare a OIPSI și/sau a subadministratorilor de ajutor de stat prin furnizarea de informații incorecte în cursul participării la procesul de selecție a beneficiarilor de servicii EDIH;11.ajutorul acordat are efect stimulativ.Se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ dacă beneficiarul a prezentat o cerere de ajutor scrisă înainte de începerea lucrului la proiectul sau activitatea respectivă. Cererea de ajutor conține cel puțin următoarele informații:a)denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b)descrierea procesului de transformare digitală a afacerii și a serviciilor vizate, precum și data începerii și a încheierii furnizării respectivelor servicii;c)locul de desfășurare;d)lista costurilor serviciilor;e)tipul de ajutor (grant) și valoarea ajutorului de stat (egală cu valoarea serviciilor acordate de către EDIH).
 + 
Capitolul VIIIProcedura de implementare a schemei de ajutor de stat + 
Articolul 9(1)EDIH publică pe site-ul propriu lista cu serviciile disponibile a fi oferite către IMM, prețurile aferente, bugetul total alocat acestor servicii, detalierea criteriilor de selecție prevăzute la alin. (4) și detaliile organizatorice privind depunerea cererilor din partea IMM-urilor. EDIH are obligația de a transmite aceste informații în timp util administratorului, astfel încât acestea să fie disponibile în momentul lansării apelurilor și pe site-ul administratorului.(2)Ulterior publicării informațiilor de la alin. (1) pe site-ul administratorului, EDIH lansează apeluri în cadrul cărora IMM-urile vor depune cereri de acordare a serviciilor vizate însoțite de următoarele documente:– declarație privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii;– declarație privind eligibilitatea societății în vederea acordării ajutorului de stat pentru inovare;– declarație cu privire la evitarea dublei finanțări (se vor avea în vedere și ajutoarele de stat/minimis primite pentru aceleași cheltuieli eligibile prevăzute în prezenta schemă);– declarație privind ajutoarele de stat pentru inovare primite de întreprinderea unică în cursul anului fiscal în care i se acordă ajutorul de stat în temeiul prezentei scheme, precum și al celor 2 ani fiscali anteriori (fie din fonduri naționale, fie din fonduri europene).(3)EDIH verifică cererile IMM-urilor și respectarea condițiilor de eligibilitate prevăzute la art. 8.(4)EDIH selectează IMM-urile, utilizând, în funcție specificul serviciilor oferite, unul sau mai multe criterii din lista următoare:– maturitatea propunerii de colaborare;– domeniul colaborării se regăsește în domeniile prioritare EDIH;– prin colaborare se intenționează utilizarea uneia sau mai multor tehnologii digitale vizate de EDIH;– „primul venit – primul servit“.(5)EDIH va semna cu IMM-urile un contract de acordare a serviciilor ce fac obiectul ajutorului de stat. Valoarea ajutorului de stat va fi egală cu valoarea serviciilor prestate, conform prețurilor menționate în listele de prețuri din proiecte.(6)Ulterior prestării serviciilor de către EDIH-uri, furnizorul le decontează acestora respectivele contravalori conform mecanismelor prevăzute prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, și prin Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 829/2022.
 + 
Capitolul IXDurata schemei de ajutor de stat + 
Articolul 10(1)În temeiul prezentei scheme se vor putea acorda ajutoare începând cu data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, și până la data de 31 decembrie 2026.(2)Valabilitatea prezentei scheme se poate prelungi și după data de 31 decembrie 2026, cu condiția prelungirii Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu punerea în concordanță a prevederilor prezentei scheme cu noile prevederi legale adoptate de Comisia Europeană și cu avizul Consiliului Concurenței.(3)Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2029, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de stat.
 + 
Capitolul XBugetul și numărul de beneficiari ai schemei de ajutor de stat + 
Articolul 11(1)Bugetul prezentei scheme este de 12.873.886,83 euro, echivalent în lei, și este asigurat din FEDR și BS. Pentru conversia în lei a ajutorului se va utiliza cursul inforeuro.(2)Bugetul pe ani este:

2023 2024 2025 2026 Total (euro)
Buget, din care: 667.117,65 5.003.382,35 4.002.705,88 3.200.680,95 12.873.886,83
FEDR 500.000,00 3.750.000,00 3.000.000,00 2.398.887,93 9.648.887,93
BS 167.117,65 1.253.382,35 1.002.705,88 801.793,01 3.224.998,90

(3)Numărul maxim de beneficiari în cadrul acestei scheme de ajutor de stat este de 5.000. + 
Capitolul XIActivități eligibile și intensitatea ajutorului de stat + 
Articolul 12(1)Prin prezenta schemă se oferă finanțare doar pentru susținerea de servicii de consultanță în domeniul inovării și servicii de sprijinire a inovării.(2)Intensitatea ajutorului este 100% din costurile eligibile, cu condiția ca valoarea totală a ajutoarelor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și serviciile de sprijinire a inovării să nu depășească 220.000 euro per întreprindere, pe durata oricărei perioade de trei ani.(3)Furnizorul, prin subadministrator, va acorda ajutorul de stat sub formă de grant, a cărui valoare este egală cu valoarea serviciilor prestate. Ajutorul se acordă după ce subadministratorul va verifica, inclusiv în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în baza declarației pe propria răspundere a IMM-ului, faptul că suma totală a ajutoarelor de stat pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și serviciile de sprijinire a inovării, pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, cumulată cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat, nu depășește pragul de 220.000 euro per întreprindere.
 + 
Capitolul XIICheltuieli (costuri) eligibile + 
Articolul 13(1)Costurile eligibile pentru finanțare în temeiul prezentei scheme sunt costurile aferente serviciilor de consultanță în domeniul inovării și/sau serviciilor de sprijinire a inovării.(2)În cazul în care TVA plătită de beneficiarii de ajutor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și/sau serviciile de sprijinire a inovării este nedeductibilă (complet sau parțial), partea nedeductibilă reprezintă o cheltuială eligibilă în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste situații trebuie dovedite de beneficiari cu documente corespunzătoare.
 + 
Capitolul XIIICumul + 
Articolul 14Ajutoarele acordate în temeiul prezentei scheme sunt ajutoare cu costuri eligibile identificabile și pot fi cumulate cu:a)orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite;b)orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleași costuri eligibile care se suprapun parțial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu are drept rezultat depășirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai ridicat cuantum al ajutorului aplicabil ajutorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014.
 + 
Capitolul XIVMonitorizare și raportare + 
Articolul 15(1)Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme de ajutor se fac în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis.(2)Furnizorul transmite Comisiei, în sistemul de notificare electronică (State Aid Notification Interactive – SANI), prin intermediul Consiliului Concurenței, rezumatul informațiilor despre măsura de ajutor exceptată, în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor, inclusiv modificările sale, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a măsurii.
 + 
Articolul 16(1)În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat și administratorul prezentei scheme vor aplica prevederile art. 25 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și vor transmite Consiliului Concurenței rapoarte anuale privind prezenta schemă de ajutor de stat, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu modificările ulterioare.(2)MIPE, în calitate de furnizor de ajutor de stat, prin AMPoCIDIF, asigură încărcarea în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (denumit în continuare RegAS) a datelor și informațiilor referitoare la prezenta schemă de ajutor în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(3)Subadministratorii au obligația de a încărca în RegAS date și informații privind contractele de acordare a ajutoarelor de stat, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului adițional, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații. + 
Articolul 17(1)Prezenta schemă de ajutor de stat va fi publicată integral pe pagina de internet a furnizorului de ajutor la adresa www.mfe.gov.ro și pe pagina entității care administrează prezenta schemă (OIPSI) și nu se va implementa înainte de publicare. Informațiile se publică în format de date deschise, care permite căutarea, extragerea și publicarea cu ușurință a datelor pe internet, de exemplu în format CSV sau XML. Accesul la pagina de internet este permis oricărei părți interesate, fără restricții. Pentru accesarea paginii de internet nu este necesară înregistrarea prealabilă a utilizatorului.(2)Pe același site vor fi publicate informațiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 sau un link către acestea, precum și informațiile menționate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 privind fiecare ajutor individual acordat în baza prezentei scheme care depășește 100.000 euro. Informațiile menționate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se publică pe site în termen de 6 luni de la data la care s-a acordat ajutorul, sunt organizate și sunt accesibile într-un mod standardizat [conform descrierii din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014], astfel încât fac posibilă executarea funcțiilor de căutare și descărcare în mod eficace și rămân disponibile pe site timp de cel puțin 10 ani de la data la care s-a acordat ajutorul.
 + 
Articolul 18(1)Furnizorul de ajutor de stat, administratorul și subadministratorii prezentei scheme vor păstra evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informații privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile și intensitatea ajutorului.(2)Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligați să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat beneficiarului în cadrul prezentei scheme, toate documentele necesare și să țină o evidență specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, unor scheme de minimis sau altor ajutoare de stat prin care s-a finanțat investiția în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat și a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori de ajutor de stat, pe obiective, informații privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum și baza legală prin care acestea au fost acordate.
 + 
Articolul 19(1)Furnizorul de ajutor de stat, împreună cu administratorul, are obligația de a monitoriza permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun pentru a asigura implementarea eficientă și eficace a fondurilor europene.(2)Furnizorul de ajutor de stat are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.
 + 
Articolul 20Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor prezentei scheme de ajutor de stat. + 
Articolul 21Subadministratorii prezentei scheme au obligația de a pune la dispoziția furnizorului și a administratorului prezentei scheme de ajutor de stat, în formatul și în termenul solicitate de către aceștia, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol.
 + 
Capitolul XVRecuperarea ajutorului de stat + 
Articolul 22(1)Recuperarea/Stoparea ajutoarelor acordate se realizează de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2)Ajutorul care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x