SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 17 noiembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 816 din 5 decembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1190 12/06/2009
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 17/11/2008
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 3.388 din 17 noiembrie 2008, publicat în Monitorul Oficial nr. 816 din 5 decembrie 2008.
 + 
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru cercetare-dezvoltare și inovare (CDI), denumită Finanțarea proiectelor de cercetare'ad dezvoltare și inovare (CDI) prin Programul operațional sectorial pentru creșterea competitivității economice (POS-CCE), aferentă operațiunilor 2.1.1 "Proiecte de cercetare în parteneriat între universități/instituții de cercetare-dezvoltare și întreprinderi", 2.1.2 "Proiecte CD de înalt nivel științific la care vor participa specialiști din străinătate" și 2.3.3 "Promovarea inovării în cadrul întreprinderilor", ale axei prioritare 2 "Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare", din cadrul Programului operațional sectorial "Creșterea Competitivității Economice" (POS-CCE). + 
Articolul 2(1)Ajutoarele în cadrul schemei se acordă numai dacă îndeplinesc toate condițiile și criteriile prevăzute în prezentul act, în limita bugetului disponibil.(2)Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutor compatibile cu piața comună în aplicarea art. 87 și 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008.
 + 
Articolul 3(1)Autoritatea care administrează schema este Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului – Autoritatea Națională pentru Cercetare Științifică (ANCS), prin Direcția generală organism intermediar pentru cercetare (Ol Cercetare).(2)Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Economiei și Finanțelor prin Autoritatea de management pentru Programul operațional sectorial de creștere a competitivității economice.
I.Obiectivele schemei + 
Articolul 4Prin această schemă se va oferi sprijin pentru realizarea următoarelor obiective:– generarea de rezultate de interes economic și stimularea transferului rezultatelor cercetării și cunoștințelor științifice în mediul economic;– crearea de nuclee de competență științifică și/sau tehnologică de înalt nivel, la standarde europene, în cadrul întreprinderilor, prin atragerea de specialiști din străinătate;– stimularea întreprinderilor tinere pentru realizarea unor activități inovative bazate pe CD;– stimularea întreprinderilor pentru obținerea de produse, servicii, tehnologii noi, prin valorificarea rezultatelor de CD. + 
Articolul 5(1)Creșterea cheltuielilor private pentru CD și promovarea inovării în întreprinderi sunt principalele efecte pozitive ale acordării ajutorului de stat. Schema de ajutor de stat este o componentă din instrumentul de finanțare care este POS-CCE și contribuie la atingerea obiectivelor și indicatorilor'adțintă ai POS-CCE. Aceste obiective sunt sincronizate cu obiectivele Comunității Europene în ceea ce privește creșterea economică și crearea de locuri de muncă (Strategia Lisabona relansată) și cu obiectivele Comunității în domeniul CDI.(2)Autoritatea care administrează schema, înainte de a acorda ajutor unui beneficiar în cadrul schemei, va avea în vedere, în funcție de tipul de proiect, următoarele:– creșterea activității de cercetare-dezvoltare-inovare a beneficiarului;– contribuția proiectului la dezvoltarea sectorului în cauză, privind nivelul cercetării-dezvoltării-inovării.
II.Baza legală + 
Articolul 6Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:– Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei de declarare a anumitor categorii de ajutor compatibile cu piața comună în aplicarea art. 87 și 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare);– Programul operațional sectorial "Creșterea Competitivității Economice", aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din 12 iulie 2007.
III.Domeniul de aplicare + 
Articolul 7(1)Prezenta schemă nu se aplică:a)ajutoarelor destinate activităților legate de exporturi, adică ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, de înființarea și exploatarea unei rețele de distribuție sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;b)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;c)ajutoarelor care favorizează activitățile de prelucrare și comercializare a produselor agricole, în cazurile în care (i) valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză; (îi) acordarea ajutorului este condiționată de obligația de a fi direcționat, parțial sau integral, către producătorii primari.(2)Ajutoarele pentru cercetare și dezvoltare privind produsele enumerate în anexa I la Tratatul CE pot fi acordate numai pentru activități de cercetare industrială și dezvoltare experimentală și pentru studii de fezabilitate tehnice.
IV.Definiții + 
Articolul 8În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:a)ajutoare/ajutor de stat reprezintă orice măsură care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunității Europene;b)întreprinderi mici și mijlocii sau IMM sunt întreprinderile care respectă criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008. În prezenta schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici;c)întreprinderi mari sunt întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul nr. 800/2008;d)întreprindere aflată în dificultate, în cazul în care beneficiarul este o întreprindere mică sau mijlocie, este întreprinderea care îndeplinește următoarele condiții:(i)în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau(ii)în cazul unei societăți în care cel puțin o parte din asociați răspund nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu a dispărut, asa cum reiese din contabilitatea societății, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau(iii)indiferent de tipul societății, când respectiva întreprindere întrunește condițiile prevăzute de legislația națională privind procedura insolvenței;(iv)un IMM cu o vechime de mai puțin de 3 ani nu se consideră a fi în dificultate în aceasta perioadă în sensul prezentei scheme, cu excepția cazului în care îndeplinește condițiile de la lit. d) pct. (iii);e)întreprindere aflată în dificultate, în cazul în care beneficiarul este o întreprindere mare, este întreprinderea care fie se regăsește în una dintre situațiile prevăzute la lit. d) pct. (i), (îi) sau (iii), fie prezintă simultan simptome obișnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creșterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creșterea volumului stocurilor, supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută, creșterea sarcinilor financiare și scăderea sau dispariția valorii activului net;f)intensitatea ajutorului înseamnă valoarea ajutorului, exprimată ca procentaj din costurile eligibile. Ajutorul plătit în tranșe va fi actualizat la valoarea lui în momentul acordării. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de referință aplicabilă la data acordării ajutorului. Toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de aplicarea unor deduceri fiscale sau altor taxe. Intensitatea ajutorului se calculează pentru fiecare beneficiar;g)organism/organizație de cercetare înseamnă o entitate, precum o universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul său juridic (organizată conform dreptului public sau privat) sau de modul său de finanțare, al cărei scop principal este de a realiza cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală și de a-și face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie reinvestite în aceste activități, în difuzarea rezultatelor sau în predare; întreprinderile care pot exercita influență asupra unui astfel de organism, de exemplu prin calitatea lor de acționari sau membri ai organismului, nu se bucură de acces preferențial la capacitățile de cercetare ale organismului în cauză sau la rezultatele cercetărilor acestuia;h)cercetare industrială înseamnă cercetare sau investigație critică planificată în scopul dobândirii de cunoștințe și competențe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătățiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente. Cuprinde crearea de părți componente pentru sisteme complexe, care este necesară pentru cercetarea industrială, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepția prototipurilor;i)dezvoltare experimentală înseamnă dobândirea, combinarea, modelarea și utilizarea unor cunoștințe și competențe existente de ordin științific, tehnologic, de afaceri și din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente sau proiecte pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunătățite. Acestea mai pot include, de exemplu, alte activități care vizează definirea conceptuală, planificarea și documentarea noilor produse, procese sau servicii. Activitățile pot cuprinde elaborarea de schițe, desene, planuri și alte documentații, numai dacă acestea nu sunt destinate uzului comercial. Dezvoltarea de prototipuri și proiecte-pilot cărora li se poate da o utilizare comercială este, de asemenea, inclusă, în cazul în care prototipul este în mod obligatoriu produsul comercial final și fabricarea sa este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative și de validare. În cazul unei utilizări comerciale ulterioare a proiectelor demonstrative sau pilot, orice venit generat de o astfel de utilizare trebuie dedus din costurile eligibile. Producția experimentală și testarea produselor, proceselor și serviciilor sunt, de asemenea, eligibile, cu condiția ca aceste produse, procese și servicii să nu poată fi utilizate sau transformate pentru utilizare în aplicații industriale ori în activități comerciale. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producție, proceselor de producție, serviciilor existente și altor operațiuni în desfășurare, chiar dacă astfel de modificări constituie îmbunătățiri;j)personal cu înaltă calificare înseamnă cercetători, ingineri, proiectanți și directori comerciali deținători ai unei diplome universitare și care au o experiență profesională de minimum 5 ani în domeniul în cauză. Formarea în cadrul unui doctorat poate fi considerată ca fiind o experiență profesională relevantă;k)detașare/împrumut de personal înseamnă încadrarea în muncă temporară de personal de către un beneficiar pe o anumită perioadă, la sfârșitul căreia persoana respectivă are dreptul să se întoarcă la angajatorul anterior;l)întreprindere nou-creată inovatoare înseamnă o întreprindere mică, conform definiției din art. 8 lit. b), cu o vechime mai mică de 6 ani la momentul acordării finanțării nerambursabile și care demonstrează că valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puțin 15% din costurile totale de operare în cel puțin unul dintre ultimii 3 ani care precedă acordarea finanțării nerambursabile (dacă întreprinderea este de curând înființată și nu există o situație financiară care să demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru perioada fiscală curentă, care să verifice respectarea acestei condiții);m)prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepția activităților realizate în exploatații agricole, necesare pentru pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;n)comercializarea produselor agricole înseamnă deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători ori prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care aceasta are loc în locații distincte, rezervate în acest scop.
V.Modalitatea de acordare a ajutorului în cadrul schemei + 
Articolul 9Ajutorul se acordă sub formă de asistență financiară nerambursabilă în mai multe tranșe. Plata ajutorului către beneficiarii schemei se poate face până la 31 decembrie 2015. Contractele de finanțare vor fi încheiate cel târziu până pe 31 decembrie 2013. + 
Articolul 10Ajutorul de stat se acordă conform tranșelor stabilite în contractul de finanțare, fără a depăși intensitatea ajutorului de stat aplicabilă pe proiect. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depăși suma prevăzută în contractul de finanțare.(la 08-07-2009,
Articolul 10 a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 1.190 din 12 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 08 iulie 2009
)
VI.Beneficiari + 
Articolul 11(1)Beneficiarii acestei scheme sunt întreprinderi în conformitate cu definițiile din art. 8 lit. b) și c), cu sau fără activitate de CD menționată în statut. Este considerată întreprindere orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia. Pentru fiecare tip de proiect pentru care se acordă finanțare în cadrul schemei se vor particulariza în cap. VIII din prezenta schemă condițiile specifice de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească beneficiarii.(2)O categorie specifică în cadrul beneficiarilor schemei o constituie întreprinderile nou-create inovatoare, definite la art. 8 lit. l).
 + 
Articolul 12(1)Beneficiarii trebuie să fie înregistrați și să desfășoare activități în România, să nu fie în stare de faliment ori lichidare, să nu aibă afacerile administrate de un judecător'adsindic sau activitățile sale comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege.(2)Abrogat.(la 08-07-2009,
Alineatul (2) din Articolul 12 a fost abrogat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 1.190 din 12 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 08 iulie 2009
)
(3)Reprezentantul legal al beneficiarului nu a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională.(4)Beneficiarii nu sunt obiect al unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.
 + 
Articolul 13(1)Beneficiarii sunt numai cei care nu vor fi considerați "întreprinderi aflate în dificultate" în conformitate cu definiția din art. 8 lit. d) și e).(2)Beneficiarul îndeplinește și alte condiții specificate în apelul de proiecte și în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
 + 
Articolul 14Beneficiarii de ajutor în cadrul schemei pot activa în toate sectoarele de activitate. + 
Articolul 15(1)În cazul unui proiect în parteneriat, de tipul "proiect realizat de organizații de cercetare în numele întreprinderii", întreprinderea în numele căreia una sau mai multe organizații de cercetare efectuează activități de cercetare'addezvoltare nu va primi ajutor de stat prin intermediul organizației/organizațiilor de cercetare partenere, dacă una dintre condițiile de mai jos este îndeplinită:– organizația de cercetare furnizează serviciile sale la prețul pieței; sau– dacă nu există un preț al pieței, organizația de cercetare furnizează serviciile sale la un preț care reflectă costul total plus o marjă rezonabilă.(2)Partenerii care se declară organizații de cercetare trebuie să respecte simultan următoarele condiții:A.sunt instituții de învățământ superior sau activitatea de CD este principala activitate din statut sau din actul juridic de înființare;B.toate profiturile/veniturile excedentare sunt reînvestite în activități de cercetare, diseminare sau de educație, conform actului de constituire sau statutului;C.în cazul în care există întreprinderi care pot exercita influență asupra entității (acționari sau membri), acestea nu au acces preferențial la capacitățile de cercetare ale organizației de cercetare și nici la rezultatele de cercetare generate de aceasta;D.în bilanț sau în balanța cu situația analitică, activitățile noneconomîce, costurile și finanțarea acestora sunt prezentate separat de activitățile economice.
 + 
Articolul 16Fiecare solicitant care depune o cerere de finanțare în cadrul schemei trebuie obligatoriu să se înscrie în prealabil în Registrul național al potențialilor contractori (RPC). În acest registru se vor înregistra toate datele de identificare și situațiile economico-financiare ale fiecărui solicitant, actualizate:– informații generale;– date despre bonitatea beneficiarului, inclusiv resurse umane;– documente scanate în original: certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanț contabil, contul de profit și pierderi;,– structura acționariatului (persoane fizice și juridice);– componența organului de conducere/consiliului de administrație;– declarația pe proprie răspundere privind respectarea condițiilor generale de eligibilitate.
VII.Eligibilitatea proiectelor + 
Articolul 17(1)Sunt eligibile pentru a primi ajutor de stat prin această schemă numai proiectele pentru care beneficiarul a depus o cerere de finanțare pentru un proiect la autoritatea națională care administrează schema, înainte de începerea activităților proiectului. Aceasta nu se referă la situația în care beneficiarul a realizat pentru proiectul respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicită ajutor de stat.(2)Criteriile de eligibilitate a proiectelor vizează următoarele:– scopul și obiectivele proiectului să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale axei prioritare, precum și cu unul sau mai multe dintre obiectivele operațiunii, așa cum sunt descrise în cererea de proiecte;– proiectul să fie derulat în România;– dimensiunea finanțării nerambursabile solicitate să se încadreze în limitele menționate în cererea de proiecte;– să conțină activități eligibile definite pentru operațiune în cererea de proiecte;– durata să se încadreze în limitele menționate în cererea de proiecte;– rezultatele să fie clar definite și măsurabile;– activitățile să nu fie sau să nu fi fost finanțate din alte surse publice.
VIII.Operațiunile finanțate în cadrul schemei + 
Articolul 18(1)Tipurile de proiecte finanțate prin schemă sunt următoarele:Tabelul 1

Operațiunea Tipuri de proiecte Activități eligibile Finanțarea maximă în cadrul unui proiect (euro) Beneficiari
2.1.1. Proiecte de cercetare în parteneriat între universități/ instituții de cercetare – dezvoltare și întreprinderi Proiecte realizate de organizații de cercetare în numele întreprinderii – cercetare industrială – dezvoltare experimentală – obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială 1.000.000 Întreprinderi pentru care activitatea principală nu este activitate de CD (pot să nu aibă deloc activitate de CD)
2.1.2. Proiecte CD de înalt nivel științific la care vor participa specialiști din străinătate Proiecte CD de înalt nivel științific – cercetare industrială – dezvoltare experimentală – obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială 2.000.000 Întreprinderi cu activitate de CD
2.3.3. Promovarea inovării în cadrul întreprinderilor Proiecte tehnologice inovative – dezvoltare experimentală – obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială – realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activitățile dedezvoltare experimentală – procurarea de servicii suport și de consultanță pentru inovare – închirierea pe perioadă determinată (3 ani) de personal cu înaltă calificare împrumutat din organizații de cercetare sau întreprinderi mari pentru activități de cercetare- dezvoltare-înovare 5.000.000 Întreprinderi pentru care activitatea principală nu este activitate de CD (pot să nu aibă deloc activitate de CD)
Proiecte pentru întreprinderi nou – create inovatoare – toate activitățile care susțin introducerea în producție, producerea și livrarea pe piață a produsului (bun sau serviciu) 1.000.000 Întreprinderi nou- create inovatoare pentru care activitatea principală nu este activitate de CD (pot să nu aibă deloc activitate de CD)

(2)Astfel ajutorul de stat nu depășește:– 10 milioane euro per întreprindere per proiect/studiu de fezabilitate în cazul proiectelor în care predomină activitatea de cercetare industrială*1);––-*1) Un proiect conține predominat activitate de cercetare industrială dacă mai mult de jumătate din costurile eligibile ale proiectului revin activităților de cercetare industrială.– 7,5 milioane euro per întreprindere per proiect/studiu de fezabilitate pentru orice alte proiecte de cercetare-dezvoltare;– 1 milion euro per întreprindere pentru proiectele dedicate întreprinderilor nou-create inovatoare;– 5 milioane euro per întreprindere per proiect pentru acoperirea costurilor aferente drepturilor de proprietate industrială ale IMM. + 
Articolul 19(1)Proiectele realizate de organizații de cercetare în numele întreprinderii finanțează următoarele tipuri de activități: cercetare industrială, dezvoltare experimentală și activități pentru obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială. Proiectul este realizat de organizația/organizațiile de cercetare partenere, care acționează ca un agent care prestează activități de cercetare (industrială și de dezvoltare experimentală) pentru o întreprindere ce acționează ca principalul interesat de proiect. Proiectul nu implică activități de CD în colaborare între organizația/organizațiile de cercetare și întreprindere.Modalitățile prin care se pot genera aceste proiecte sunt următoarele:– fie organizația de cercetare va realiza un proiect de cercetare bazat pe competențele sale pentru care a găsit o întreprindere interesată să preia rezultatele acestuia, care se obligă să contribuie la remunerarea corespunzătoare a efortului de cercetare depus;– fie întreprinderea interesată are nevoie de anumite servicii de cercetare pentru care a găsit pe piață o organizație de cercetare care i le poate oferi și pentru care întreprinderea va preciza termenele și condițiile de realizare a acestor servicii. În ambele situații întreprinderea, ca principal interesat, va avea dreptul de proprietate a rezultatelor proiectului și va suporta riscul unui eventual eșec de piață.(2)Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate.(3)Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obținerii și validării drepturilor de proprietate industrială se acordă numai beneficiarilor de tip IMM.(4)Organizațiile de cercetare partenere vor fi remunerate la prețul pieței pentru activitățile prestate, iar dacă nu există un preț al pieței, la un preț care să le acopere în întregime cheltuielile efectuate plus o marjă rezonabilă.(5)Proiectele se vor adresa următoarelor 5 arii tematice prioritare: sănătate; agricultură, securitate și siguranță alimentară; energie; mediu; materiale, produse și procese inovative.
 + 
Articolul 20(1)Proiectele CD de înalt nivel științific finanțează următoarele tipuri de activități: cercetare industrială, dezvoltare experimentală și activități pentru obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială. Participarea se face individual de către un beneficiar al schemei interesat să creeze un nucleu de competență în cercetare în jurul unui specialist adus din străinătate. Proiectele vor fi conduse de către specialistul din străinătate, care va fi angajat ca cercetător științific pe o perioadă egală cu cel puțin durata proiectului, în instituția gazdă.(2)Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile cu activitate de CD menționată în statut.(3)Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obținerii și validării drepturilor de proprietate industrială se acordă numai beneficiarilor de tip IMM. + 
Articolul 21(1)Proiectele tehnologice inovative sunt propuse la inițiativa și în beneficiul unei întreprinderi. Participarea se face individual. Prin aceste proiecte se acordă ajutor pentru dezvoltare experimentală, obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială, realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activitățile de dezvoltare experimentală, procurarea de servicii de consultanță în domeniul inovării și de servicii de sprijinire a inovării și închirierea pe perioadă determinată (3 ani) de personal cu înaltă calificare împrumutat din organizații de cercetare sau din întreprinderi mari pentru a desfășura activități de cercetare-dezvoltare-inovare la beneficiar. Rezultatele proiectului aparțin în totalitate întreprinderii care propune proiectul.(2)Beneficiarii de ajutor în cadrul acestor proiecte sunt întreprinderile care nu au cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu au deloc activitatea de CD în obiectul de activitate.(3)Ajutorul pentru acoperirea costurilor asociate obținerii și validării drepturilor de proprietate industrială, pentru procurarea de servicii de consultanță în domeniul inovării și de servicii de sprijinire a inovării și cel pentru închirierea pe perioadă determinată de personal cu înaltă calificare se acordă numai beneficiarilor tip IMM. + 
Articolul 22(1)Proiectele pentru întreprinderi nou'adcreate inovatoare sunt propuse la inițiativa și în beneficiul unei întreprinderi nou-create inovatoare, definite conform art. 8 lit. l), care nu are cercetarea-dezvoltarea ca obiect principal de activitate sau care nu are deloc activitatea de CD în obiectul de activitate. Participarea se face individual. Prin aceste proiecte se acordă ajutor pentru toate activitățile care susțin introducerea în producție, producerea și livrarea pe piață de produse (bunuri sau servicii). Rezultatele proiectului aparțin în totalitate întreprinderii care propune proiectul.(2)Ajutorul pentru întreprindere nou-creată inovatoare se acordă o singură dată și numai pe perioada în care beneficiarul îndeplinește condițiile de întreprindere nou-creată inovatoare. Timp de 3 ani de la acordarea acestui ajutor beneficiarul nu poate primi niciun alt tip de ajutor, cu excepția ajutoarelor de CDI exceptate de la notificare și a ajutoarelor sub forma capitalului de risc exceptate de la notificare.
IX.Bugetul și durata schemei + 
Articolul 23Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică până la 31 decembrie 2013. Bugetul schemei este de maximum 300 milioane euro pe perioada 2008–2013, repartizat estimativ după cum urmează:Tabelul 2

Operațiuni POS-CCE 2008 2009 2010 2011 2012 2013 TOTAL
O2.1.1. 0 50 30 25 22 10 137 milioane euro
O2.1.2. 0 10 7 7 6 0 30 milioane euro
O2.3.3. 30 24 24 19 18 18 133 milioane euro
TOTAL: 30 84 61 51 46 28 300 milioane euro

 + 
Articolul 24Numărul estimat de beneficiari în cadrul schemei va fi 700.
X.Intensitatea ajutorului de stat + 
Articolul 25Activități de cercetare-dezvoltare.(1)Cotele de bază de finanțare a activităților de cercetare'addezvoltare sunt, ca procent din costurile eligibile, următoarele:– 50% pentru cercetarea industrială;– 25% pentru dezvoltarea experimentală.(2)Pentru cercetarea industrială și dezvoltarea experimentală se va acorda la cotele de bază un bonus de 10% pentru întreprinderile mijlocii și de 20% pentru întreprinderile mici*1). + 
Articolul 26Obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială pentru IMM(1)Pentru obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială pentru IMM intensitatea ajutorului nu poate depăși cota aferentă activității de cercetare-dezvoltare care a condus inițial la dreptul de proprietate industrială în cauză, respectiv 50% din costurile eligibile în cazul cercetării industriale și 25% din costurile eligibile în cazul dezvoltării experimentale.(2)Se vor acorda la cotele menționate în alin. (1) un bonus de 10% pentru întreprinderile mijlocii și unul de 20% pentru întreprinderile mici. + 
Articolul 27Studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activitățile de dezvoltare experimentalăPentru realizarea de studii tehnice de fezabilitate pregătitoare pentru activitățile de dezvoltare experimentală intensitatea ajutorului nu va depăși 40% din costurile eligibile pentru întreprinderile mari și 50% din costurile eligibile pentru IMM.
 + 
Articolul 28Servicii de consultantă în domeniul inovării și servicii de sprijinire a inovării pentru IMMPentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și serviciile de sprijinire a inovării valoarea maximă a ajutorului este 200.000 euro per beneficiar în cadrul unei perioade de 3 ani. Prestatorul de servicii trebuie să aibă o certificare națională sau europeană. Dacă prestatorul de servicii nu are o astfel de certificare, ajutorul nu va depăși 75% din costurile eligibile. De acest tip de ajutor beneficiază doar IMM. Beneficiarul trebuie să utilizeze ajutorul pentru achiziționarea de servicii la prețul pieței sau, în cazul în care prestatorul de servicii este o entitate fără scop lucrativ, la un preț care să reflecte costurile integrale plus o marjă rezonabilă.
 + 
Articolul 29Închirierea de personal cu înaltă calificare pentru IMMPentru închirierea/angajarea pe perioadă determinată de personal cu înaltă calificare împrumutat dintr-o organizație de cercetare sau întreprindere mare intensitatea ajutorului nu va depăși 50% din costurile eligibile pentru o perioadă de maximum 3 ani per beneficiar și per persoană angajată temporar. Personalul împrumutat nu trebuie să înlocuiască alți salariați, ci trebuie să fie încadrat pe un post nou-creat în cadrul întreprinderii beneficiare, trebuie să fi lucrat cel puțin 2 ani pentru organizația de cercetare sau pentru întreprinderea mare care împrumută/detașează personalul și trebuie să efectueze la beneficiar activități de cercetare, dezvoltare și/sau inovare. De acest tip de ajutor beneficiază doar IMM.
 + 
Articolul 30Activități realizate de întreprinderile nou-create inovatoareActivitățile din cadrul proiectelor realizate de întreprinderile nou – create inovatoare se finanțează cu 100% din costurile eligibile pe perioada în care beneficiarul îndeplinește condițiile de întreprindere nou-creată inovatoare, cu condiția ca ajutorul să nu depășească 1 milion de euro.Tabelul 3 – Sintetizare a cotelor maxime de finanțare

Tipul întreprinderii: mare mijlocie mică
Cercetare industrială 50% 60% 70%
Dezvoltare experimentală 25% 35% 45%
Studii de fezabilitate (pentru dezvoltare experimentală) 40% 50% 50%
Obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială (pentru cercetare industrială) 60% 70%
Obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială (pentru dezvoltare experimentală) 35% 45%
Servicii de consultanță în domeniul inovării și servicii de sprijinire a inovării Max. 0,2 milioane euro per 3 ani*2)
Închirierea de personal cu înaltă calificare 50%*3)
Activități pentru întreprinderi 100%*4)

––––*1) În prezenta schemă microîntreprinderile sunt încadrate în categoria întreprinderilor mici.*2) Dacă prestatorul de servicii nu beneficiază de o certificare națională sau europeană, ajutorul nu va acoperi mai mult de 75% din costurile eligibile.*3) Pentru o perioadă de maximum 3 ani per beneficiar și per persoană angajată temporar.*4) Cu condiția ca ajutorul să nu depășească un milion de euro.XI.Costuri eligibile + 
Articolul 31(1)Pentru activitățile de cercetare industrială și dezvoltare experimentală sunt eligibile următoarele tipuri de costuri:a)costuri de personal (cercetători, tehnicieni și personal auxiliar, în măsura în care aceștia sunt angajați în proiectul de cercetare);b)costul instrumentelor și al echipamentelor, în măsura și pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; dacă aceste instrumente și echipamente au o durată de funcționare mai mare decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar costurile de amortizare pe durata proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile;c)costurile pentru clădiri și terenuri, în măsura și pe durata utilizării acestora în cadrul proiectului de cercetare; în cazul clădirilor sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare care corespund duratei proiectului de cercetare, calculate pe baza bunelor practici contabile; în cazul terenurilor, sunt eligibile costurile transferului comercial sau costurile de capital efectiv suportate;d)costuri pentru cercetare contractuală, pentru achiziții de cunoștințe tehnice și de brevete sau de drepturi de utilizare a acestora din surse externe la prețul pieței, în cazul în care tranzacția a fost realizată obiectiv și nu există niciun element de înțelegere secretă implicat, precum și costuri aferente serviciilor de consultanță și serviciilor echivalente, folosite exclusiv pentru activitatea de cercetare;e)cheltuieli de regie suplimentare, implicate direct de proiectul de cercetare;f)alte costuri de exploatare, inclusiv costurile materialelor, consumabilelor și ale altor produse similare suportate direct ca rezultat al activității de cercetare.(2)Toate costurile eligibile sunt alocate unei categorii specifice de cercetare și dezvoltare.
 + 
Articolul 32Privind obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială pentru IMM, costurile eligibile sunt:a)toate costurile anterioare acordării dreptului în prima jurisdicție, inclusiv costurile legate de pregătirea, depunerea și examinarea cererii, precum și costurile suportate pentru reînnoirea cererii înainte de acordarea dreptului;b)costurile pentru traducere și alte costuri suportate pentru obținerea sau validarea dreptului în alte jurisdicții;c)costurile suportate pentru apărarea valabilității dreptului pe parcursul examinării oficiale a cererii șî a eventualelor proceduri de opoziție, chiar dacă astfel de costuri intervin după recunoașterea dreptului.
 + 
Articolul 33Pentru realizarea de studii tehnice de fezabilitate sunt eligibile costurile studiilor pregătitoare pentru activitățile de dezvoltare experimentală. + 
Articolul 34Pentru servicii de consultanță în domeniul inovării și pentru serviciile de sprijinire a inovării, costurile eligibile sunt:– pentru servicii de consultanță în domeniul inovării, costurile cu: consultanță managerială, asistență tehnologică, servicii de transfer de tehnologie, consultanță în materie de achiziția, protejarea și comercializarea drepturilor de proprietate intelectuală și pentru acordurile de acordare a licențelor, activități de consiliere referitoare la utilizarea standardelor;– pentru servicii de sprijinire a inovării, costurile cu: spații de lucru, bănci de date, biblioteci tehnice, studii de piață, utilizarea de laboratoare, etichetarea, testarea și certificarea calității. + 
Articolul 35Pentru închirierea de personal cu înaltă calificare sunt eligibile toate costurile de personal aferente închirierii și încadrării în muncă a personalului cu înaltă calificare, pe o perioadă determinată de maximum 3 ani, inclusiv costurile aferente folosirii unei agenții de recrutare și indemnizația de deplasare pentru personalul detașat/împrumutat. Costurile unor servicii de consultanță prestate de personalul cu înaltă calificare, fără ca acesta să fie angajat la beneficiar, nu sunt eligibile. + 
Articolul 36Costurile eligibile în cadrul proiectelor pentru întreprinderi nou-create inovatoare vor fi prezentate ulterior în documentele aferente competițiilor de proiecte.
XII.Efectul stimulativ + 
Articolul 37Acordarea ajutorului trebuie să aibă ca rezultat intensificarea activităților de cercetare-dezvoltare și inovare la nivelul beneficiarului. Efectul direct al ajutorului asupra activităților de CDI se va materializa în creșterea acestora în mărime, raza de acțiune, volum de cheltuieli și viteză. + 
Articolul 38Ajutorul are efect stimulativ numai în cazul în care activitățile din cadrul proiectului au început după depunerea de către beneficiar a cererii de finanțare pentru obținerea ajutorului. Efectul stimulativ nu este perturbat dacă înainte de depunerea cererii de finanțare beneficiarul a realizat pentru proiectul respectiv studii de fezabilitate pentru care nu solicită ajutor de stat. + 
Articolul 39Dacă sunt îndeplinite condițiile menționate în art. 38, efectul stimulativ este automat demonstrat pentru beneficiarii de tip IMM. + 
Articolul 40În cazul întreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de către autoritatea care administrează schema înaintea acordării ajutorului. În acest sens, aceasta verifică, înainte de acordarea ajutorului în cauză, în plus față de îndeplinirea condiției prevăzute la art. 38, dacă cererea de finanțare și documentele însoțitoare conțin date suficiente din care să rezulte îndeplinirea a cel puțin unuia dintre următoarele criterii, în condițiile acordării ajutorului de stat:a)o creștere substanțială a dimensiunii proiectului/activității ca urmare a ajutorului: creșterea costurilor totale ale proiectului (fără diminuarea cheltuielilor suportate de către beneficiar din fonduri proprii odată cu primirea ajutorului), comparativ cu situația în care nu s~a beneficiat de ajutor; creșterea numărului de angajați implicați în activitățile de CDI;b)o creștere substanțială a domeniului de aplicare a proiectului/activității ca urmare a ajutorului: creșterea numărului de rezultate obținute pe proiect (brevete, publicații științifice, produse, procese și servicii noi/îmbunătățite etc); realizarea unui proiect mai ambițios caracterizat de o probabilitate mai mare de impact științific sau tehnologic, dar și de o probabilitate mai mare de eșec (legată de riscuri mai mari asumate prin proiectul de cercetare, de desfășurarea pe termen lung a proiectului, de incertitudinea privind rezultatele acestuia);c)o creștere substanțială a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a ajutorului: creșterea cheltuielilor totale de CDI ale beneficiarului; creșterea bugetului angajat pentru proiect (fără o scădere corespunzătoare în bugetul altor proiecte); creșterea cheltuielilor de CDI ale beneficiarului ca procent din cifra totală de afaceri;d)o creștere substanțială a ritmului de finalizare a proiectului/activității în cauză: o perioadă mai scurtă de timp pentru terminarea proiectului în comparație cu același proiect realizat fără ajutor.
XIII.Cumul + 
Articolul 41Cotele maxime de finanțare permise de această schemă se aplică indiferent de sursa fondurilor publice implicate: locală, regională, națională sau comunitară. + 
Articolul 42Ajutorul este acordat în cadrul schemei doar pentru proiectele care nu sunt și nu au fost finanțate înainte din alte fonduri publice, inclusiv ajutor de minimis, pentru aceleași costuri eligibile (în concordanță cu declarațiile pe propria răspundere ale beneficiarilor). Autoritatea care administrează schema trebuie să verifice respectarea acestei prevederi.
XIV.Modalitatea de derulare a schemei + 
Articolul 43Înainte de acordarea de finanțare în cadrul schemei se va verifica respectarea tuturor criteriilor menționate în schemă. Astfel, cererea de finanțare și/sau, acolo unde este cazul, documentele însoțitoare ale acesteia vor conține următoarele:– date economico-financiare prin care să se demonstreze că beneficiarul nu este "întreprindere în dificultate", conform definiției din art. 8 lit. d) și e), și declarație scrisă pe propria răspundere în acest sens;– declarație scrisă pe proprie răspundere, însoțită de documente corespunzătoare, în vederea verificării îndeplinirii condițiilor prevăzute în art. 12;– sectorul/sectoarele în care se acordă ajutorul în cadrul schemei;– informații privind tipul de beneficiar (conform eligibilității beneficiarilor pe fiecare tip de proiect – cap. VI și VIII). Pentru a demonstra calitatea de IMM, beneficiarul trebuie să completeze și să anexeze cererii de finanțare o declarație cuprinzând informații cu privire la încadrarea unei întreprinderi la categoria IMM, conform anexei I la Regulamentul nr. 800/2008. Beneficiarul tip întreprindere nou-creată inovatoare va anexa la dosarul înaintat documente din care să rezulte că îndeplinește condițiile privind încadrarea în această categorie, așa cum sunt precizate în art. 8 alin. (1);– declarație scrisă pe propria răspundere privind respectarea prevederilor referitoare la cumul;– activitățile și costurile eligibile pe tipul de proiect pentru care se solicită ajutor de stat;– declarație scrisă pe propria răspundere a beneficiarului în vederea certificării efectului stimulativ, conform căreia nu a demarat proiectul pentru care solicită ajutor;– pentru întreprinderile mari, informații care să demonstreze efectul stimulativ conform cap. XII;– pentru întreprinderile mici, declarație pe propria răspundere că nu au mai primit ajutor pentru întreprinderi nou-create inovatoare, în cazul în care solicită un astfel de ajutor în temeiul prezentei scheme. + 
Articolul 44Procedura de implementare și derulare a schemei se desfășoară după cum urmează:a)lansarea apelului de proiecte;b)primirea și înregistrarea cererilor de finanțare și a documentelor însoțitoare;c)verificarea formală (verificarea conformității cererilor și a documentelor însoțitoare, verificarea datelor din RPC);(la 08-07-2009,
Litera c) din Articolul 44 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.190 din 12 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 08 iulie 2009
)
d)verificarea eligibilității beneficiarilor;(la 08-07-2009,
Litera d) din Articolul 44 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.190 din 12 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 08 iulie 2009
)
e)verificarea eligibilității proiectelor (inclusiv efectul stimulativ) – numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;f)evaluarea și selecția proiectelor;g)întocmirea și semnarea contractului de finanțare;h)depunerea cererii de prefinanțare/rambursare, însoțită de documentele justificative;(la 08-07-2009,
Litera h) din Articolul 44 a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.190 din 12 iunie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 08 iulie 2009
)
i)acordarea finanțării nerambursabile – se face de către Unitatea de plată a Programului operațional sectorial "Creșterea Competitivității Economice", numai pe bază de documente justificative, după verificarea cheltuielilor;j)monitorizarea implementării proiectelor conform prevederilor contractuale.
 + 
Articolul 45Autoritatea care administrează schema verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale beneficiarilor prevăzute în cap. VI și VIII, eligibilitatea proiectelor conform capitolelor VII și XII, precum și eligibilitatea activităților și costurilor în conformitate cu prevederile cap. X și XI. + 
Articolul 46Dacă se solicită ajutor de stat pentru obținerea și validarea drepturilor de proprietate industrială, se verifică dacă potențialul beneficiar este întreprindere mică sau mijlocie, precum și tipul de activitate ce a condus la generarea dreptului de proprietate industrială. + 
Articolul 47(1)Dacă se solicită ajutor de stat pentru procurarea de servicii de consultanță în domeniul inovării și de servicii de sprijinire a inovării, se verifică următoarele:– potențialul beneficiar este o întreprindere mică sau mijlocie;– ajutorul nu depășește maximum 200.000 euro per beneficiar pe orice perioadă de 3 ani.(2)În contract se va specifică dacă serviciile sunt achiziționate de la un prestator de servicii certificat la nivel național sau european sau, în caz că nu e îndeplinită această condiție, se prevede că ajutorul nu acoperă decât cel mult 75% din costurile eligibile.(3)Prin contract beneficiarul se va angaja să cumpere serviciile la prețul pieței. + 
Articolul 48Dacă se solicită ajutor de stat pentru închirierea pe perioadă determinată de personal cu înaltă calificare, se verifică dacă potențialul beneficiar este întreprindere mică sau mijlocie. Se verifică, de asemenea, dacă personalul cu înaltă calificare este angajat pe o funcție nou-creată, dacă va desfășura activități de CDI pentru beneficiar și dacă a lucrat anterior cel puțin 2 ani în activități de CDI în organizația de cercetare sau întreprinderea mare de unde provine. Nu este permis ca personalul cu înaltă calificare să înlocuiască pe post un alt angajat al beneficiarului. Nu se finanțează costurile aferente serviciilor de consultanță furnizate de consultanții externi. + 
Articolul 49(1)Dacă se solicită ajutor de stat pentru o întreprindere nou-creată inovatoare, se verifică îndeplinirea simultană a următoarelor condiții:– potențialul beneficiar este o întreprindere mică, cu o vechime mai mică de 6 ani la momentul acordării ajutorului;– potențialul beneficiar are caracter inovator, demonstrat prin faptul că valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puțin 15% din costurile totale de operare în cel puțin unul dintre ultimii 3 ani care precedă acordarea finanțării (dacă întreprinderea este de curând înființată și nu există o situație financiară care să demonstreze acest lucru, este necesar un audit financiar extern pentru perioada fiscală curentă care să verifice respectarea acestei condiții);– potențialul beneficiar nu a mai primit niciodată ajutor de stat pentru întreprinderea nou-creată inovatoare.(2)Ajutorul de stat pentru întreprindere nou-creată inovatoare se acordă o singură dată în perioada în care beneficiarul îndeplinește condițiile de întreprindere nou-creată inovatoare. Beneficiarul nu poate primi nicîun alt tip de ajutor timp de 3 ani de la acordarea ajutorului pentru întreprindere nou-creată inovatoare, cu excepția ajutoarelor de CDI sau de capital de risc exceptate de la notificare.
 + 
Articolul 50Criteriile de evaluare pentru proiectele finanțate prin schemă vizează:– relevanța științifică și impactul economic al proiectului;– calitatea și maturitatea proiectului;– sustenabilitatea proiectului și capacitatea de implementare și operaționalizare.
XV.Raportarea și monitorizarea + 
Articolul 51Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței o fișă de informații referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul nr. 800/2008, în vederea transmiterii către Comisia Europeană în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Aceste informații vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe site-ul Comisiei. + 
Articolul 52În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de stat și autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile art. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 137/2007, și vor transmite Consiliului Concurenței rapoarte anuale privind schema de ajutor de stat instituită de prezenta decizie, în vederea transmiterii acestora Comisiei Europene, conform cu Regulamentul CE nr. 659/1999 și cu Regulamentul CE nr. 794/2004. + 
Articolul 53Schema de ajutor de stat va fi publicată integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.minind.ro și pe pagina autorității care administrează schema la adresa www.mct.ro și nu se va implementa înainte de publicare. + 
Articolul 54Furnizorul de ajutor de stat și autoritatea care administrează schema vor păstra evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informații privind tipul de beneficiar, efectul stimulativ, costurile eligibile și intensitatea ajutorului. + 
Articolul 55(1)Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun.(2)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național.
 + 
Articolul 56Furnizorul va transmite Consiliului Concurenței informațiile cuprinse în anexa II la Regulamentul nr. 800/2008 pentru fiecare alocare specifică de ajutor pentru activități de cercetare industrială și dezvoltare experimentală, acordată în baza prezentei scheme, ce depășește 3 milioane euro, pentru a fi transmise Comisiei Europene în termen de 20 de zile lucrătoare de la acordarea respectivului ajutor. + 
Articolul 57Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de stat. + 
Articolul 58Autoritatea care administrează schema are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de stat, în formatul și în termenul solicitat de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform prezentului capitol.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x