SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 10 octombrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 956 din 23 octombrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1849 10/10/2023
ART. 3REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 13REFERIRE LALEGE 231 14/07/2023
ART. 13REFERIRE LAORD DE URGENTA 133 17/12/2021
ART. 23REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 27REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 27REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 27REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 27REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 30REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 30REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 31REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 31REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016 ART. 29
ART. 32REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014 ART. 42
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1849 10/10/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 1849 10/10/2023
ActulREFERIT DEORDIN 1849 10/10/2023





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.849 din 10 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 956 din 23 octombrie 2023.
 + 
Capitolul IIntroducere + 
Articolul 1Prezenta reglementare instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru investiții în infrastructura locală intermodală/multimodală, în scopul creșterii atractivității transportului intermodal pentru atragerea unui volum crescut de mărfuri manipulat în terminale intermodale, prin dezvoltarea capacității terminalelor intermodale rutiere/feroviare ce respectă cerințele Programului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, denumit în continuare Programul investițional (PI). + 
Articolul 2(1)Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(2)Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat exceptat de la obligația de notificare stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, în special cele menționate la art. 56.
 + 
Capitolul IIBaza legală + 
Articolul 3Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament;b)Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, cu modificările și completările ulterioare;c)Decizia CE nr. C (2022) 9.754 final din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Transport 2021-2027;d)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IIIObiectivul și scopul schemei + 
Articolul 4Obiectivul prezentei scheme constă în acordarea de ajutoare de stat pentru realizarea de investiții în infrastructura locală intermodală/multimodală, în vederea atingerii obiectivelor asumate de România în cadrul priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale din Programul Transport 2021-2027. + 
Articolul 5(1)Prezenta schemă are ca scop construcția/ modernizarea terminalelor intermodale/multimodale.(2)Implementarea prezentei scheme va contribui la atingerea țintei de operare de până la 180 mil. tone-km/an transport de marfă pe căile ferate.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 6(1)Schema de ajutor de stat se aplică pentru investițiile în infrastructurile locale, în condițiile art. 56 din Regulament.(2)Schema de ajutor de stat nu se aplică domeniilor menționate la art. 1 alin. (2)-(5) din Regulament și nici pentru finanțarea proiectelor ce vizează infrastructura și/sau suprastructura portuară.
 + 
Capitolul VDefiniții + 
Articolul 7În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:a)demararea lucrărilor – demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției sau primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;b)profit din exploatare – diferența dintre veniturile actualizate și valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viață economică a investiției, în cazul în care această diferență este pozitivă. Cheltuielile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicațiile, energia, întreținerea, chiria, administrarea, dar exclud costurile de amortizare și costurile de finanțare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiții. Actualizarea veniturilor și a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;c)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:(i)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată [alta decât o întreprindere mică sau mijlocie (IMM) care există de mai puțin de 3 ani], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani: 1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și 2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;d)data acordării ajutorului – data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, respectiv data semnării contractului de finanțare;e)echivalent subvenție brută – valoarea ajutorului în cazul în care acesta ar fi acordat sub formă de grant beneficiarului, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă;f)furnizor de ajutor de stat – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de Autoritate de management al Programului Transport;g)administrator al schemei – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de Autoritate de management al Programului Transport;h)infrastructură portuară – infrastructura și instalațiile pentru furnizarea de servicii portuare legate de transport, cum ar fi danele utilizate pentru amararea navelor, pereții cheiurilor, debarcaderele și pontoanele plutitoare din zonele de maree, bazinele interne, rambleurile și terenurile recuperate din mare, infrastructura pentru colectarea deșeurilor provenite din exploatarea navelor și a reziduurilor de încărcătură și infrastructura de reîncărcare și realimentare în porturile care aprovizionează vehicule, echipamente terminale mobile și echipamente mobile de handling la sol cu energie electrică, hidrogen, amoniac și metanol;i)suprastructură portuară – amenajările de suprafață (cum ar fi cele de depozitare), echipamentele fixe (cum ar fi depozitele și terminalele) și echipamentele mobile (cum ar fi macaralele), situate în port și destinate furnizării de servicii portuare în legătură cu transportul;j)intensitatea ajutorului – valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;k)terminal intermodal/multimodal – spațiu destinat activităților logistice în cadrul cărora se realizează transfer între mai multe moduri de transport, cum ar fi feroviar/rutier, cu utilizarea inclusiv a unităților de transport intermodal;l)transport intermodal – transporturile de bunuri folosind servicii feroviare, pe căi navigabile interioare sau servicii maritime în plus față de transportul rutier;m)transport multimodal – transport de călători sau de marfă sau ambele, prin utilizarea a două sau mai multe moduri de transport, conform Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul VIBeneficiarii + 
Articolul 8(1)Potențialii beneficiari de ajutor de stat sunt administratorii portuari, operatorii portuari privați/operatorii de transport naval/operatorii de terminale logistice/autoritățile locale sau regiile/serviciile care administrează terminalele intermodale/multimodale.(2)În cazul în care beneficiarii desfășoară și alte activități, pe lângă cele care contribuie la atingerea scopului menționat la art. 5 alin. (1), trebuie să dovedească fie separarea activităților, fie o distincție între costuri, astfel încât activitățile realizate în sectoarele neelibigile potrivit Regulamentului să nu beneficieze de ajutoare de stat acordate în temeiul prezentei scheme.
 + 
Articolul 9Beneficiarii vor depune proiecte atât individual, cât și în parteneriat. În cazul proiectelor aflate în parteneriat public-privat, finanțarea acestora nu implică ajutor de stat, dacă se respectă prevederile pct. 86-88 din Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat.
 + 
Capitolul VIICondiții de eligibilitate a beneficiarilor + 
Articolul 10Pentru a primi finanțare în cadrul schemei, beneficiarii trebuie să fie eligibili conform cap. VI și să îndeplinească următoarele condiții:a)să nu fie întreprinderi în dificultate;b)să nu facă obiectul unui ordin de recuperare emis în urma unei decizii anterioare prin care un ajutor de care a beneficiat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă, cu excepția cazului în care acest ordin a fost executat sau ajutorul a fost rambursat, inclusiv dobânzile aferente;c)să fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat și bugetului local, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România, după caz;d)reprezentantul legal nu a suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de lucru judecat;e)nu au fost subiectul unei judecăți de tip lucru judecat pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;f)reprezentatul legal al solicitantului nu este subiectul unui conflict de interese, astfel cum este definit în legislația națională;g)solicitantul demonstrează capacitate de implementare (tehnică și administrativă), conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale;h)solicitantul demonstrează capacitatea și asigurarea cofinanțării proiectului, fie din resurse proprii, fie din finanțare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.
 + 
Capitolul VIIICondiții de eligibilitate a proiectelor + 
Articolul 11(1)Proiectul este implementat pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest, Centru, București-Ilfov.(2)Proiectul trebuie să contribuie la realizarea obiectivelor menționate la capitolul III.(3)Activitățile derulate în cadrul proiectului trebuie să respecte prevederile legislației europene și naționale în domeniul dezvoltării durabile, inclusiv DNSH (a nu prejudicia în mod semnificativ), imunizării la schimbări climatice, egalității de șanse și nediscriminării, egalității de gen, protecției datelor cu caracter personal (GDPR), Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu handicap, precum și dreptul aplicabil al Uniunii din domeniul spălării banilor, al finanțării terorismului, al evitării obligațiilor fiscale, al fraudei fiscale sau al evaziunii fiscale.(4)Proiectul pentru care se solicită finanțare nu a mai beneficiat de finanțare din fonduri publice, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare (studii de prefezabilitate, analiza geotopografică, studii de fezabilitate).(5)Ajutorul de stat se acordă dacă are un efect stimulativ. În acest sens, beneficiarul trebuie să depună o cerere de ajutor înainte de demararea lucrărilor la proiectul respectiv. Cererea de ajutor conține cel puțin următoarele informații:a)denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b)descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia;c)locul de desfășurare a proiectului;d)lista costurilor proiectului;e)tipul de ajutor (grant, împrumut, garanție, avans rambursabil, injecție de capital sau altele) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.(6)Se consideră că ajutoarele ad-hoc acordate întreprinderilor mari au un efect stimulativ în cazul în care, în plus față de faptul că asigură îndeplinirea condiției prevăzute la alin. (5), statul membru a verificat, înainte de a acorda ajutorul în cauză, că documentația pregătită de beneficiar stabilește că ajutoarele vor avea drept rezultat unul sau mai multe dintre următoarele:a)o creștere substanțială a domeniului de aplicare a proiectului/activității ca urmare a acordării ajutorului;b)o creștere substanțială a valorii totale a costurilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului;c)o creștere substanțială a ritmului de finalizare a proiectului/activității în cauză. (7)Infrastructura care beneficiază de ajutor trebuie să fie pusă la dispoziția utilizatorilor interesați în mod egal și nediscriminatoriu, în condițiile pieței.(8)Proiectul îndeplinește și alte condiții specificate în apelul de proiecte și Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
 + 
Capitolul IXDurata + 
Articolul 12Prezenta schemă intră în vigoare la 1 ianuarie 2024 și se aplică până la data de 31 decembrie 2025. Plățile aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se vor efectua până cel târziu la data de 31 decembrie 2026.
 + 
Capitolul XBugetul schemei și numărul estimat de beneficiari + 
Articolul 13(1)Bugetul total estimat al schemei alocat pentru investițiile în infrastructura locală intermodală/multimodală este de 90.000.000 euro (echivalent în lei la cursul Inforeuro din luna septembrie 2023) și reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul de coeziune (45.000.000 euro) și prin fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat/bugetul local (45.000.000 euro).(2)Bugetul este defalcat pe ani astfel:

An Defalcare pe ani (euro)
2024 45.000.000
2025 45.000.000
TOTAL 90.000.000

NOTĂ:Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans. Bugetul schemei reflectă sumele alocate și include și sumele din supracontractare.(3)Derularea operațiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023. + 
Articolul 14Numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat pentru investițiile în infrastructura locală intermodală/ multimodală în cadrul prezentei scheme este de 6.
 + 
Capitolul XIModalitatea de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 15Ajutorul de stat se acordă sub formă de alocări financiare nerambursabile (grant) din fonduri comunitare și naționale.
 + 
Capitolul XIIValoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat) + 
Articolul 16(1)În cadrul schemei, valoarea maximă a ajutorului individual acordat unui beneficiar în cazul investițiilor în infrastructura locală intermodală/multimodală nu poate depăși 11.000.000 euro pe proiect sau costurile totale ale proiectului nu vor depăși 22 milioane euro pentru aceeași infrastructură.(2)Valoarea ajutorului nu trebuie să depășească diferența dintre costurile eligibile și profitul din exploatare aferent investiției. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, prin analiza financiară a proiectului, în conformitate cu Regulamentul și prevederile relevante din Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale.(3)Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, acesta trebuind să aducă o contribuție financiară la finanțarea costurilor eligibile, fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.(4)În vederea calculării intensității ajutoarelor și a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Cu toate acestea, taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care sunt rambursabile în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului și a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susținute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice și contemporane cu faptele.
 + 
Capitolul XIIICosturi eligibile + 
Articolul 17(1)În cazul investițiilor în infrastructura locală intermodală/multimodală, costurile eligibile sunt costurile de investiții în active fixe corporale și necorporale privind construirea sau modernizarea/dezvoltarea terminalelor intermodale.(2)Condițiile de eligibilitate de la alin. (1) se cumulează cu cele specifice cuprinse în Ghidul solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale, fără a aduce atingere reglementărilor în materie de ajutor de stat.
 + 
Capitolul XIVReguli privind utilizarea infrastructurii locale intermodale/multimodale + 
Articolul 18(1)Orice contract de concesiune sau de alt tip de încredințare către o parte terță pentru construirea, modernizarea, exploatarea sau închirierea infrastructurii intermodale/multimodale care beneficiază de ajutor se atribuie în mod deschis, transparent și nediscriminatoriu, ținându-se seama în mod corespunzător de normele aplicabile în materie de achiziții publice, la data încredințării.(2)Durata contractelor de concesiune sau de alt tip de încredințare către o parte terță pentru închirierea sau exploatarea infrastructurii intermodale/multimodale care beneficiază de ajutor nu poate depăși perioada de care partea terță în cauză are nevoie, conform unor estimări rezonabile, pentru a-și recupera investițiile efectuate pentru exploatarea infrastructurii și pentru a obține o rentabilitate a capitalului investit, ținând seama de investițiile necesare pentru atingerea obiectivelor contractuale specifice.(3)Infrastructura care beneficiază de ajutor de stat trebuie să fie pusă la dispoziția utilizatorilor interesați în mod deschis, transparent și nediscriminatoriu. (4)Prețul perceput pentru utilizarea infrastructurii sau pentru vânzarea acesteia trebuie să corespundă prețului pieței, iar în cadrul procedurii să se prezinte cel puțin 2 aplicanți.
 + 
Capitolul XVReguli privind cumulul ajutoarelor de stat + 
Articolul 19Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă pentru un anumit proiect specific se pot cumula cu alte ajutoare de stat/de minimis atât timp cât nu se depășește nivelul maxim al intensității sau al pragului maxim al ajutorului ce poate fi acordat în baza acestei scheme.  + 
Articolul 20Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite.
 + 
Capitolul XVIModalitatea de derulare a schemei + 
Articolul 21(1)Administratorul schemei de ajutor de stat lansează cererea de propuneri de proiecte; beneficiarii depun cereri de finanțare conform prevederilor Ghidului solicitantului aferent priorității 7 – Dezvoltarea transportului naval și multimodal, obiectivul specific 3.1. Dezvoltarea unei rețele TEN-T, reziliente la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale.(2)Furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după ce verifică, pe baza cererii de finanțare depuse de beneficiar, îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și de selecție prevăzute în prezenta schemă și în apelul de propuneri de proiecte pentru obiectivul prevăzut la art. 4. (3)Furnizorul va plăti ajutorul de stat ulterior semnării de către administratorul schemei a contractelor de finanțare cu beneficiarul respectiv.  + 
Articolul 22(1)Dacă se constată că beneficiarul nu a respectat condițiile de acordare prevăzute de prezenta schemă, furnizorul va proceda la sistarea/recuperarea, după caz, a ajutorului de stat în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Pentru aceasta, furnizorul schemei va elabora metodologia de recuperare a ajutorului.(2)Valoarea ajutorului recuperat se completează și cu valoarea dobânzii aferente, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Procedura de calcul al dobânzii se stabilește prin instrucțiuni emise de Consiliul Concurenței^1. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.^1 Se regăsește la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.(3)Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.
 + 
Capitolul XVIIReguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat + 
Articolul 23În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, administratorul schemei aplică prevederile referitoare la procedura de informare și de avizare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  + 
Articolul 24După obținerea avizului Consiliului Concurenței, textul schemei, precum și actul normativ pentru aprobarea acesteia se publică integral pe pagina oficială de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la adresa www.mt.ro. Pe același site vor fi publicate informațiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament. Informațiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei a 100.000 euro vor fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro. + 
Articolul 25Administratorul de ajutor de stat completează în platforma SANI („State Aid Notification Interactive“) o fișă de informații sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. + 
Articolul 26Beneficiarii sunt obligați să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, stadiul realizării lucrărilor de investiții până la finalizarea proiectului, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat/administratorului schemei, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului. + 
Articolul 27Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022. + 
Articolul 28(1)Furnizorul de ajutor de stat/Administratorul schemei este obligat să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor, dar nu mai puțin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parțială a Programului Transport, pentru a demonstra că sunt respectate toate condițiile de exceptare prevăzute de Regulament. (2)Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei și să transmită furnizorului/ administratorului acesteia sau Consiliului Concurenței, în termenele stabilite de aceștia, toate informațiile necesare pentru derularea procedurilor naționale și comunitare în domeniul ajutorului de stat.
 + 
Articolul 29Pe baza unei cereri scrise, administratorul/ furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de stat. + 
Articolul 30Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național. + 
Articolul 31(1)Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei de stat are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat într-un termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Contractele de finanțare, actele de acordare a ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 zile de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.
 + 
Articolul 32În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x