SCHEMA DE AJUTOR DE STAT 25 ianuarie 2010 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 25/01/2010
ART. 6REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 10REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 23ARE LEGATURA CUORDIN 1415 12/12/2013 ART. 1
ART. 31REFERIRE LALEGE 137 17/05/2007
ART. 31REFERIRE LAOUG 117 21/12/2006
ART. 33REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 33REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
ANEXA 3REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004
ANEXA 4REFERIRE LAORDIN 3055 29/10/2009
ANEXA 4REFERIRE LAREGLEMENTARI 29/10/2009
ANEXA 4REFERIRE LAREGLEMENTARI 29/10/2009
ANEXA 4REFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind "Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole"(actualizată până la data de 17 decembrie 2013*)



––––*) Forma actualizată a acestui act normativ până la data de 17 decembrie 2013 este realizată de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamţ prin includerea tuturor modificărilor şi completărilor aduse de către ORDINUL nr. 1.415 din 12 decembrie 2013.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilor1. Introducere + 
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat, având ca scop dezvoltarea regională a României prin stimularea realizării de investiţii în scopul obţinerii unor produse neagricole.
 + 
Articolul 2(1) Prezenta schemă este actul în baza căruia pot fi acordate alocări specifice individuale întreprinderilor definite în mod general şi abstract, conform principiului stabilit în Regulamentul (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare.(2) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se face cu respectarea prevederilor Liniilor directoare privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2007-2013*1), denumite în continuare Linii directoare.––––-*1) Publicate în Jurnalul Oficial al UE nr. C 54/2006.(3) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), prin Direcţia generală dezvoltare rurală – Autoritate de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (AM PNDR), este autoritatea responsabilă pentru administrarea prezentei scheme, iar implementarea ei se asigură prin intermediul Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP).
2. Scopul şi obiectivele schemei de ajutor + 
Articolul 3(1) Scopul prezentei scheme îl reprezintă dezvoltarea regională a României prin sprijinirea dezvoltării întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în orice sector economic sau regiune de dezvoltare şi care realizează investiţii pentru:– procesarea de produse agricole prevăzute în anexa 1 la Tratatul CE în vederea obţinerii de produse neagricole;– procesarea primară a produselor forestiere lemnoase şi nelemnoase;– procesarea produselor agricole în vederea obţinerii de biocombustibili.(2) Se are în vedere sprijinirea realizării de investiţii iniţiale în imobilizări corporale şi necorporale în vederea realizării de produse noi, cu valoare adăugată superioară, fără a afecta însă concurenţa pe piaţa internă şi comerţul intracomunitar într-o măsură contrară interesului comun.
 + 
Articolul 4(1) Obiectivul general al prezentei scheme vizează îmbunătăţirea nivelului general de performanţă al întreprinderilor, prin creşterea competitivităţii întreprinderilor care realizează investiţii în sectoarele menţionate la art. 3 alin. (1).(2) Obiectivele specifice ale prezentei scheme vizează:a) introducerea şi dezvoltarea de noi tehnologii şi procedee pentru obţinerea de noi produse agroalimentare, forestiere şi a biocombustibililor;b) creşterea calităţii produselor obţinute, a siguranţei alimentare şi obţinerea de noi produse competitive, cu impact economic asupra procesării ulterioare în întreprinderi, cu asigurarea standardelor veterinare şi de siguranţă alimentară;c) crearea de noi locuri de muncă.
3. Necesitatea acordării sprijinului şi contribuţia la dezvoltarea regională + 
Articolul 5(1) Prezenta schemă răspunde priorităţilor actuale ale UE cu privire la necesitatea diversificării şi creşterii calităţii vieţii, întrucât investiţiile care vizează obţinerea produselor agroalimentare sunt de importanţă majoră pentru siguranţa şi securitatea alimentară, problematica agroalimentară fiind în prezent una dintre cele mai stringente pentru majoritatea statelor membre.(2) În prezent, în România există disparităţi majore la nivel regional, mai ales între zonele urbane şi rurale, în ceea ce priveşte mediul de afaceri, fapt datorat în principal unei infrastructuri slab dezvoltate în spaţiul rural, lipsei resurselor financiare ale potenţialilor beneficiari, dificultăţilor de accesare a creditelor, dar şi slabei pregătiri antreprenoriale. Întreprinderile existente în spaţiul rural sunt în număr redus şi acoperă doar o gamă restrânsă de activităţi productive şi servicii, nevalorificând suficient resursele locale. Una dintre principalele resurse insuficient valorificate ale mediului rural este reprezentată de fondul forestier. Din considerentele menţionate, apare ca oportună necesitatea încurajării realizării de investiţii şi creării de noi întreprinderi în zonele preponderent silvice.(3) Combustibilii fosili devin din ce în ce mai rari, astfel că bioenergia este adesea văzută ca o soluţie salvatoare, mai ales având în vedere că îşi poate aduce contribuţia la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (reducerea emisiei de dioxid de carbon în atmosferă cu 80%, a emisiei de dioxid de sulf cu 100% faţă de motorina clasică), oferind noi oportunităţi de dezvoltare a afacerilor, ceea ce ar putea stimula creşterea economică în spaţiul rural. Biodieselul este biodegradabil (se degradează de 4 ori mai repede decât dieselul obişnuit), iar prin folosirea să se reduce şi zgomotul de funcţionare al motorului faţă de dieselul obişnuit.(4) Având în vedere prevederile Directivei 2003/30/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 mai 2003 de promovare a utilizării biocombustibililor şi a altor combustibili regenerabili pentru transport şi ţintele politicii energetice a UE (20% din energia utilizată să fie reprezentată de energie regenerabilă până în anul 2020), prezenta schemă urmăreşte să stimuleze operatorii economici să iniţieze şi/sau să îşi extindă activitatea de producere a biocombustibililor, ceea ce va conduce la crearea de locuri de muncă.(5) Se estimează că din numărul maxim estimat al întreprinderilor care vor beneficia de sprijin financiar în cadrul prezentei scheme, respectiv 550, cca 40% va fi reprezentat de unităţi nou-înfiinţate, ceea ce va conduce la crearea de cca 1.000 de noi locuri de muncă.(6) Ajutorul acordat prin prezenta schemă are, în aceeaşi măsură, atât implicaţii directe şi determinate, respectiv dezvoltarea durabilă a celor 8 regiuni ale României prin stimularea investiţiilor iniţiale, cât şi influenţe conexe indirecte (atragerea forţei de muncă neocupate din mediul rural şi nu numai, dezvoltarea sectorului construcţii, al serviciilor etc.).(7) Prin promovarea investiţiilor în aceste domenii de activitate, principalele beneficii sunt creşterea competitivităţii produselor, îmbunătăţirea calităţii vieţii şi, în special, încurajarea diversificării activităţilor economice, creşterea numărului locurilor de muncă, reducerea diferenţelor existente între mediul de afaceri urban şi cel rural. Toate acestea vor contribui implicit la o dezvoltare armonioasă a economiei româneşti.(8) Informaţii suplimentare privind impactul ajutorului asupra dezvoltării regionale sunt prevăzute în anexa nr. 6 la prezenta schemă.
4. Baza legală + 
Articolul 6Prezenta schemă se aplică cu luarea în considerare a dispoziţiilor conţinute de următoarele acte:1. Liniile directoare privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2007-2013;2. Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale*2), republicată, cu modificările şi completările ulterioare;––––*2) Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004.3. Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii*3), cu modificările şi completările ulterioare;––––-*3) Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004.4. Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 22 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltarea Rurală*4);––––*4) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 277 din 21 octombrie 2005, p. 1.5. Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR)*5).––––*5) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 368 din 23 decembrie 2006, p. 15-73.
5. Domeniul de aplicare + 
Articolul 7Prezenta schemă se adresează tuturor întreprinderilor din cele 8 regiuni de dezvoltare ale României, indiferent de sectorul de activitate, care realizează investiţii iniţiale în imobilizări corporale şi/sau necorporale în industria alimentară, pentru prelucrarea primară a produselor forestiere şi pentru producerea de biocombustibili, conform domeniilor prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta schemă.
 + 
Articolul 8În cadrul prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru activităţile realizate de întreprinderile care activează în următoarele sectoare:a) producţia primară a produselor agricole prevăzute în anexa 1 la Tratatul CE, prelucrarea şi marketingul produselor care imită sau înlocuiesc laptele sau produsele lactate, care intră sub incidenţa Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005;b) pescuit şi acvacultură, care intră sub incidenţa Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultură*6).––––*6) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000, p. 22.
 + 
Articolul 9Sunt interzise ajutoarele legate de activităţile de export, mai precis ajutoarele legate de cantitatea exportată, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli legate de activităţile de export, precum şi ajutoarele de stat care favorizează utilizarea produselor naţionale în detrimentul produselor din import.
6. Definiţii + 
Articolul 10În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:1. ajutor de stat – orice măsură care îndeplineşte criteriile prevăzute în art. 87(1) din Tratatul CE;2. întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) – conform anexei I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare)*7), acele întreprinderi care au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au fie o cifră de afaceri anuală netă care nu depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro, fie un rezultat anual al bilanţului contabil care nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro. Astfel:––––-*7) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9 august 2008.– în cadrul categoriei de IMM, întreprindere mijlocie se defineşte ca fiind întreprinderea care are între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau un rezultat anual al bilanţului contabil care nu depăşeşte echivalentul în lei a 43 milioane euro;– în cadrul categoriei de IMM, întreprindere mică reprezintă întreprinderea care are între 10 şi 49 de salariaţi şi a cărei cifră de afaceri anuală netă sau al cărei rezultat anual al bilanţului contabil nu depăşeşte echivalentul în lei a 10 milioane euro;– în cadrul categoriei de IMM, microîntreprindere este întreprinderea care are mai puţin de 10 salariaţi şi a cărei cifră de afaceri sau al cărei rezultat anual al bilanţului contabil nu depăşeşte echivalentul în lei a 2 milioane euro.Calculul cifrei de afaceri şi al numărului de salariaţi se face ţinând cont de statutul întreprinderii, respectiv întreprindere autonomă, legată sau parteneră, astfel cum sunt acestea definite în Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care a preluat prevederile anexei la Recomandarea CE din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;3. întreprinderi mari – întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile pentru a fi considerate IMM;4. investiţie iniţială – o investiţie în imobilizări corporale şi/sau necorporale legate de crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, schimbarea fundamentală a procesului de producţie al unei unităţi existente. Investiţiile pentru înlocuire nu sunt considerate investiţii iniţiale;5. active corporale – clădiri, echipamente, utilaje şi instalaţii;6. active necorporale – transfer de tehnologie prin dobândirea drepturilor de brevet, a licenţelor, a know-how-ului;7. cheltuieli eligibile – cheltuielile legate de investiţiile iniţiale. Pentru IMM-uri, costurile pentru studiile pregătitoare şi serviciile de consultanţă legate de investiţie se consideră eligibile;8. intensitatea brută a ajutorului de stat – cuantumul actualizat al ajutorului, exprimat ca procentaj din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale proiectului. Toate cifrele utilizate reprezintă sume determinate înainte de aplicarea impozitelor directe. Ajutoarele plătibile în mai multe tranşe se actualizează la valoarea de la data acordării lor. Rata de actualizare este rata de referinţă în vigoare la data acordării acestora, calculată conform Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont*8);––––*8) Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C14 din 19 ianuarie 2008, p.6.9. Programul Naţional de Dezvoltare Rurală – documentul programatic în baza căruia, potrivit Regulamentului (CE) 1.698/2005, sunt accesate sumele alocate pentru România pentru perioada de programare 2007-2013, denumit în continuare PNDR;10. măsura – mijlocul prin care se implementează o prioritate, asigurând cadrul cofinanţării proiectelor atât din Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurală, cât şi din bugetul naţional;11. Autoritatea de management pentru PNDR – organismul responsabil cu managementul şi implementarea eficientă, efectivă şi corectă a PNDR;12. Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit – organismul responsabil cu asigurarea funcţiei de plată în cadrul PNDR, care are în structura sa 42 de oficii judeţene de plată pentru dezvoltare rurală şi pescuit (OJPDRP) şi 8 centre regionale de plată pentru dezvoltare rurală şi pescuit (CRPDRP);13. procedură de evaluare şi selectare a proiectelor – procedura de detaliere a etapelor şi a documentelor necesare din momentul depunerii proiectului până la semnarea contractului şi cuprinsă într-un manual elaborat de APDRP, aprobată prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, ce va fi publicat imediat după adoptare pe pagina web a MADR şi, respectiv, APDRP;14. ghidul solicitantului – materialul de informare tehnică a potenţialilor beneficiari, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, cu privire la evaluarea, selectarea, contractarea şi plata proiectelor, elaborat distinct pentru fiecare domeniu de intervenţie, fiind disponibil la nivel local şi central şi pe site-ul APDRP şi MADR. Ghidul solicitantului prezintă regulile pentru pregătirea, întocmirea şi depunerea proiectului de investiţii, modalităţile de selecţie, cu punctaje şi criterii specifice. De asemenea, conţine lista indicativă a tipurilor de investiţii, documentele, avizele şi acordurile necesare, modele ale cererii de finanţare, studiului de fezabilitate, memoriului justificativ, contractului de finanţare cu anexe, alte formulare şi informaţii utile în realizarea proiectului;15. reprezentant legal – persoana fizică desemnată ca responsabil de proiect de către beneficiar, angajat al acestuia, având responsabilităţi şi putere decizională din punct de vedere financiar în cadrul societăţii. Acesta depune cererea de finanţare şi semnează contractul de finanţare în cazul în care cererea de finanţare este selectată;16. cerere de finanţare – formularul pe care beneficiarul trebuie să îl completeze şi să îl depună, alături de documentele justificative, în vederea evaluării şi selecţiei pentru finanţare;17. cerere de plată – solicitarea scrisă pe care beneficiarul o depune la APDRP pentru obţinerea rambursării în limita intensităţii ajutorului, a cheltuielilor eligibile efectuate pe parcursul implementării proiectului. La cererea de plată se ataşează documentele justificative de plată;18. avize şi acorduri necesare investiţiei – documentele-parte a cadrului legislativ, administrativ şi operaţional, inclusiv din domeniul mediului, prin intermediul cărora, în baza protocoalelor de colaborare, APDRP şi celelalte instituţii responsabile vor asigura verificarea proiectelor finanţate prin măsurile PNDR 2007-2013, astfel încât investiţiile să respecte legislaţia în vigoare;19. produse agricole – produsele menţionate în anexa 1 la Tratatul CE, cu excepţia pescuitului şi acvaculturii; produsele de plută definite la clasele 4502, 4503 şi 4505 din Nomenclatorul combinat de la Bruxelles; produsele care imită sau substituie laptele şi produsele lactate;20. produse neagricole – produsele de origine agricolă, dar neprevăzute în anexa 1 la Tratatul CE, obţinute prin procesarea materiilor prime produse agricole conform anexei 1 la Tratatul CE, cu excepţia produselor piscicole şi de acvacultură;21. produse forestiere lemnoase – produsele de origine forestieră (buşteni din arbori recoltaţi, tăiaţi, din pădure), precum şi produsele obţinute prin prelucrarea primară (cherestea, lemn tăiat subţire) a acestora, în situ sau pe platforme special destinate acestei prelucrări, şi care nu au fost supuse unei prelucrări industriale;22. produse forestiere nelemnoase – ciupercile de pădure, fructele de pădure şi alte produse naturale provenite din flora spontană forestieră (lacuri, răşini, balsamuri, păr vegetal, iarbă, seminţe forestiere, muşchi, licheni, plante medicinale, flori şi frunze cu calităţi aromoterapeutice). Sub niciun titlu produsele de vânătoare nu fac obiectul categoriei de produse nelemnoase;23. prelucrare primară, fizică, a produselor forestiere lemnoase – prelucrarea arborilor recoltaţi cu mijloace mecanice până la stadiul de materie primă destinată prelucrării industriale;24. energie din surse regenerabile – sursele de energie regenerabile nonfosile (eoliană, solară, geotermală, a valurilor, maremotrică şi hidroelectrică, biomasă, gaz de fermentare a deşeurilor, gaz al instalaţiilor de epurare a apelor uzate şi biogaz)*9);––––-*9) Directiva 2001/77/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 septembrie 2001 privind promovarea electricităţii produse din surse de energie regenerabile pe piaţa internă a electricităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 283 din 27 octombrie 2001, p. 33.25. biomasă – fracţiunea biodegradabilă a produselor, deşeurilor şi reziduurilor din agricultură (inclusiv substanţe vegetale şi animale), silvicultură şi industriile conexe, precum şi fracţiunea biodegradabilă a deşeurilor industriale şi municipale;26. firme în dificultate – conform prevederilor cap. 2 secţiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei Europene privind Liniile directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate*10), o întreprindere este considerată în dificultate în următoarele situaţii:––––*10) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004, p. 2.(i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, atunci când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi a mai mult de un sfert din capital în ultimele 12 luni;(îi) în cazul unei societăţi în care cel puţin o parte din asociaţi răspunde nelimitat de datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din evidenţele contabile ale societăţii, şi când mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în decursul ultimelor 12 luni;(iii) în cazul oricărei întreprinderi, indiferent de forma juridică, atunci când întruneşte condiţiile pentru a fi supusă unei proceduri prevăzute de legislaţia naţională privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului.Chiar în cazul în care niciuna dintre condiţiile prevăzute la pct. (i), (îi) sau (iii) nu este îndeplinită, o firmă este considerată în dificultate când prezintă caracteristici precum: cifra de afaceri în scădere, înregistrează pierderi, acumulează datorii, scade fluxul de numerar, cresc stocurile, există supracapacitate de producţie etc.
7. Criterii de eligibilitate pentru beneficiari + 
Articolul 11(1) Prevederile prezentei scheme se aplică întreprinderilor care sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, realizează investiţii în domeniile menţionate la cap. 5 şi îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:1. nu sunt considerate firme în dificultate;2. nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare sau administrare specială, nu au activitatea suspendată sau alte situaţii similare reglementate de lege;3. la data depunerii cererii de finanţare nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv bugetele locale sau debite provenind din neplata contribuţiilor de asigurări sociale, a contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, a contribuţiei de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurările sociale de sănătate;4. nu sunt întreprinderi care fac subiectul unui ordin de recuperare încă neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei privind declararea unui ajutor ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună.(2) În plus faţă de condiţiile prevăzute la alin. (1), pentru a fi eligibili în cadrul prezentei scheme, operatorii economici care realizează investiţii ce vizează domeniul prelucrării primare a produselor lemnoase şi nelemnoase trebuie să aibă statut de microîntreprindere.
8. Criterii de eligibilitate a proiectelor + 
Articolul 12(1) În cadrul prezentei scheme pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale, aşa cum sunt acestea definite la art. 10.(2) Pentru acordarea sprijinului trebuie îndeplinite cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a) respectarea conformităţii cu obiectivul general al prezentei scheme şi cu cel puţin unul dintre obiectivele specifice;b) dovedirea de către beneficiarul sau responsabilul legal al proiectului a pregătirii profesionale în raport cu proiectul;c) asigurarea cofinanţării investiţiei din surse proprii ale beneficiarului sau atrase de acesta;d) prezentarea de către beneficiar de dovezi privind obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor necesare, conform legislaţiei în vigoare din domeniul sanitar-veterinar, sanitar, fitosanitar şi de mediu, pentru realizarea investiţiei în cadrul proiectului. Atunci când legea o impune, acordul de mediu va fi însoţit de studiul de impact de mediu;e) valoarea eligibilă a proiectului de minimum 5.000 euro, echivalent în lei.
9. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 13(1) În cadrul prezentei scheme, atât în cazul IMM, cât şi în cazul întreprinderilor mari, ajutorul de stat se acordă dacă beneficiarul a adresat, înainte de demararea lucrărilor*11) de executare a proiectului de investiţii, o cerere pentru ajutor (cerere de finanţare) şi dacă APDRP a confirmat ulterior în scris, prin notificarea beneficiarului, conform procedurii specifice, că proiectul îndeplineşte condiţiile de eligibilitate stabilite în prezenta schemă.––––*11) Demararea lucrărilor înseamnă fie începerea lucrărilor de construcţie, fie prima comandă fermă de echipamente, excluzând studiile de prefezabilitate.(2) În cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (1), proiectul nu este eligibil pentru acordarea de ajutor.(3) Un beneficiar poate depune o solicitare de finanţare pentru un al doilea proiect privind investiţii în cadrul aceluiaşi domeniu de intervenţie dintre cele prevăzute la art. 7, cu condiţia ca primul să fie finalizat.
 + 
Articolul 14Măsurile de sprijin acordate întreprinderilor în cadrul acestei scheme constau în alocări financiare nerambursabile din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi de la bugetul naţional.
 + 
Articolul 15(1) Sprijinul financiar în cadrul acestei scheme se acordă în urma selectării şi notificării beneficiarului privind acceptarea cererii de finanţare, urmată de încheierea contractului de finanţare încheiat între APDRP şi beneficiar.(2) Plata efectivă a ajutorului se efectuează eşalonat, în maximum 5 tranşe, în urma prezentării de către beneficiar a documentelor justificative de plată, prevăzute în procedurile specifice ale APDRP.
10. Condiţii de acordare a ajutorului de stat10.1. Cheltuieli eligibile + 
Articolul 16(1) În cadrul acestei scheme se acordă sprijin pentru finanţarea proiectelor de investiţii iniţiale.(2) Cheltuielile referitoare la investiţiile iniţiale în imobilizări corporale, care vor fi identificate ca necesare prin studiul de fezabilitate sau memoriul justificativ, se referă la următoarele:a) construcţii noi şi/sau modernizarea clădirilor folosite pentru procesul de producţie, inclusiv construcţii destinate protecţiei mediului, infrastructură internă şi utilităţi, precum şi branşamente şi racorduri necesare proiectelor;b) construcţii noi şi/sau modernizări pentru depozitarea produselor, inclusiv depozite frigorifice angro;c) construcţii noi şi/sau modernizarea tuturor categoriilor de spaţii şi încăperi pentru producerea şi stocarea energiei din surse regenerabile; de asemenea, sunt eligibile utilităţile şi branşamentele necesare proiectului de investiţie în limita a 10% din valoarea eligibilă a acestuia;d) achiziţionarea, inclusiv în leasing, de noi instalaţii, maşini şi echipamente necesare activităţii, inclusiv pentru producerea de energie din surse regenerabile, îmbunătăţirea controlului intern al calităţii materiei prime, semifabricatelor, produselor şi subproduselor obţinute în cadrul unităţilor de procesare şi marketing, precum şi pentru recoltarea (în cazul proceselor tehnologice complexe), transportul şi procesarea primară a produselor forestiere (lemnoase şi nelemnoase);e) achiziţii, inclusiv în leasing, de noi mijloace de transport specializate.(3) Energia din surse regenerabile obţinută în urma realizării investiţiilor menţionate la alin. (2) trebuie utilizată exclusiv în activitatea proprie.(4) Cheltuielile legate de achiziţia în leasing a imobilizărilor corporale eligibile, altele decât clădiri, pot fi considerate eligibile doar în cazul în care leasingul ia forma unui leasing financiar şi prevede expres obligaţia beneficiarului de a cumpăra bunurile respective în perioada de implementare a proiectului, până la ultima cerere de plată.(5) Simpla achiziţie a acţiunilor unei întreprinderi nu se consideră investiţie şi nu este eligibilă în cadrul schemei.(6) Bunurile second-hand nu sunt eligibile prin prezenta schemă. Sunt considerate eligibile doar imobilizările corporale noi.
 + 
Articolul 17(1) Cheltuielile referitoare la investiţiile iniţiale în imobilizări necorporale, care vor fi identificate ca necesare prin studiul de fezabilitate sau memoriul justificativ, vizează următoarele:a) organizarea şi implementarea sistemelor de management al calităţii şi de siguranţă alimentară, dacă sunt în legătură cu investiţiile corporale ale proiectului;b) cumpărarea de tehnologii (know-how), achiziţionarea de patente şi licenţe pentru pregătirea implementării proiectului;c) achiziţionarea de software, identificat ca necesar prin studiul de fezabilitate sau memoriul justificativ.(2) Imobilizările necorporale, pentru a fi considerate eligibile, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:– să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care beneficiază de ajutor de stat;– să fie considerate imobilizări amortizabile;– să fie achiziţionate de la terţi în condiţii de piaţă, fără ca achizitorul să fie în măsură să îşi exercite controlul, în sensul art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE) privind concentrările economice]*12), asupra vânzătorului sau viceversa.––––-*12) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 24 din 29 ianuarie 2004, p. 1.(3) În cazul IMM-urilor pot fi eligibile costurile pentru studiile pregătitoare şi serviciile de consultanţă legate de investiţie. Acestea sunt eligibile în limita a 3%, pentru proiectele de investiţii care nu prevăd lucrări de construcţii, şi, respectiv, a 8%, pentru proiectele de investiţii care prevăd lucrări de construcţii, din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului de investiţii.
 + 
Articolul 18Imobilizările corporale şi necorporale prevăzute la art. 16 şi 17 aferente investiţiei iniţiale, realizate cu sprijin nerambursabil acordat în cadrul prezentei scheme, trebuie să fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi să fie menţinute şi utilizate în exclusivitate în locaţia pentru care a beneficiat de finanţare nerambursabilă, pe o perioadă de cel puţin 5 ani, termen calculat din momentul în care investiţia a fost finalizată.
10.2. Valoarea maximă a finanţării (intensitatea măsurii de sprijin) + 
Articolul 19(1) Intensitatea*13) brută a ajutoarelor de stat acordate în cadrul prezentei scheme este:––––*13) Intensitatea maximă prevăzută de prezenta schemă este în conformitate cu prevederile Hărţii ajutoarelor regionale 2007-2013, aprobată de CE pentru România prin Decizia nr. N 2/2007.a) pentru IMM-uri:(i) 40% din totalul cheltuielilor eligibile aferente proiectelor ce se realizează în Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov;(îi) 50% din totalul cheltuielilor eligibile aferente proiectelor ce se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare;b) pentru întreprinderi mari:(i) 20% din totalul cheltuielilor eligibile aferente proiectelor ce se realizează în Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov;(îi) 25% din totalul cheltuielilor eligibile aferente proiectelor ce se realizează în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.(2) În cazul întreprinderilor mari, imobilizările necorporale nu pot depăşi 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului.(3) Valoarea maximă a ajutorului acordat în cadrul prezentei scheme nu poate depăşi 3.000.000 euro/proiect.(4) Proiectele de investiţii ale căror cheltuieli eligibile depăşesc suma de 50 milioane euro nu sunt eligibile în cadrul prezentei scheme.
 + 
Articolul 20Ajutorul total acordat unui beneficiar pentru aceleaşi cheltuieli eligibile nu poate depăşi plafonul maxim al intensităţii prevăzut la art. 19 alin. (1), indiferent dacă acesta provine din surse naţionale sau comunitare.
10.3. Contribuţia beneficiarului + 
Articolul 21Pentru a garanta că investiţia este viabilă, beneficiarul trebuie să aducă o contribuţie financiară din resurse proprii sau atrase, neafectată de elemente de ajutor public, după cum urmează:a) pentru IMM-uri: 60% pentru Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov, respectiv 50% în celelalte 7 regiuni de dezvoltare;b) pentru întreprinderi mari: 80% pentru Regiunea 8 Bucureşti-Ilfov, respectiv 75% în celelalte 7 regiuni de dezvoltare.
11. Procedura de selecţie a proiectelor + 
Articolul 22(1) După verificarea eligibilităţii proiectelor de către APDRP, fiecare proiect eligibil va fi punctat în funcţie de sistemul de punctaj stabilit înaintea lansării sesiunii depunerii de proiecte. AM PNDR, în consultare cu Comitetul de monitorizare, va stabili sistemul de punctaj, precum şi criteriile de departajare a proiectelor cu punctaj egal.(2) Selecţia va fi făcută de Comitetul de selecţie, care este un organism tehnic, prezidat de către AM PNDR, şi care are în componenţă reprezentanţi ai AM PNDR şi ai APDRP. Rolul Comitetului de selecţie este de a face propuneri către AM PNDR pentru finanţarea proiectelor pe baza regulilor de selecţie stabilite.(3) APDRP va întocmi o listă a proiectelor eligibile în ordinea punctajului obţinut şi o va transmite Comitetului de selecţie.(4) Dacă valoarea totală a proiectelor eligibile primite se situează sub valoarea totală a alocării financiare, Comitetul de selecţie va întocmi un raport pe care îl va transmite către directorul general al Autorităţii de management pentru aprobare.(5) Dacă valoarea totală a proiectelor eligibile primite se situează peste valoarea totală a alocării financiare, Comitetul de selecţie va aplica sistemul de punctare şi, atunci când este necesar, criteriile pentru departajarea proiectelor cu punctaj egal şi va întocmi un raport, pe care îl va transmite către directorul general al Autorităţii de management pentru aprobare.(6) Pe baza rapoartelor primite de la Comitetul de selecţie, AM PNDR va lua decizia finală asupra selecţiei proiectelor depuse.
12. Durata de aplicare a schemei + 
Articolul 23Prezenta schemă se aplică începând cu data aprobării acesteia prin ordin şi până la data de 31 decembrie 2013*).–––*) NOTĂ C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Potrivit art. 1 din ORDINUL nr. 1.415 din 12 decembrie 2013, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 17 decembrie 2013, termenul prevăzut la art. 23 din Schema de ajutor de stat „Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole”, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 12/2010, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 4 februarie 2010, se prorogă până la data de 30 iunie 2014 inclusiv.
13. Bugetul schemei + 
Articolul 24(1) Valoarea totală estimată a ajutorului de stat, care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, angajată pe durata de aplicare a acesteia, este echivalentul în lei a 200 milioane euro.(2) Sprijinul public nerambursabil se compune din 80% contribuţie comunitară – FEADR şi 20% contribuţie naţională de la bugetul de stat.(3) Repartizarea estimativă anuală a sumelor alocate se prezintă astfel:                                                      (euro)┌────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐│ Perioada de programare │ Repartizarea estimativă a sumelor ││ 2009-2013 │ │├────────────────────────┤ ││ Anul │ │├────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤│ 2009 │ 23.000.000 │├────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤│ 2010 │ 76.000.000 │├────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤│ 2011 │ 64.000.000 │├────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤│ 2012 │ 24.500.000 │├────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤│ 2013 │ 12.500.000 │├────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤│ TOTAL: │ 200.000.000 │└────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘
 + 
Articolul 25Numărul maxim estimat al întreprinderilor care vor beneficia de sprijin financiar în cadrul acestei scheme este de 550.
14. Reguli privind cumulul ajutoarelor + 
Articolul 26Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă nu se cumulează cu niciun alt ajutor de stat şi/sau ajutor de minimis care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis sau cu orice alte fonduri comunitare destinate acoperirii parţiale sau integrale a aceloraşi cheltuieli eligibile, în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a ajutorului prevăzute la art. 19 alin. (1) şi/sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor prevăzute la art. 19 alin. (3).
15. Procedura de implementare a schemei + 
Articolul 27Autoritatea responsabilă cu administrarea prezentei scheme este AM PNDR, iar autoritatea de implementare a acesteia este APDRP.
 + 
Articolul 28Implementarea prezentei scheme se realizează pe baza procedurii proprii de evaluare şi selectare a proiectelor, aprobată prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, şi cuprinde următoarele etape: anunţul de lansare a fiecărei sesiuni de depunere a cererilor de finanţare, evaluarea-selectarea, contractarea şi plata proiectelor, monitorizarea implementării proiectelor.
 + 
Articolul 29(1) Implementarea prezentei scheme se desfăşoară în următoarele etape:a) lansarea anunţului privind cererea de proiecte finanţate prin PNDR, de către APDRP, pe site-ul oficial – cu precizări privind perioada de depunere a proiectelor, fondurile disponibile alocate sesiunii de depunere a proiectelor, locul depunerii cererilor de finanţare privind suma alocată, alte informaţii generale;b) evaluarea – selectarea:(i) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare – la OJPDRP;(îi) verificarea administrativă (verificarea conformităţii cererilor, a declaraţiilor şi a documentelor însoţitoare) de către OJPDRP – numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;(iii) verificarea eligibilităţii solicitantului şi a proiectului – diferenţiat, după tipul de proiect, şi anume: de către OJPDRP pentru proiecte fără lucrări de construcţii şi de către CRPDRP pentru proiecte cu lucrări de construcţii; numai proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;(iv) selecţia proiectelor se efectuează la nivelul CRPDRP, conform prevederilor art. 22 şi prevederilor ghidului solicitantului pentru fiecare domeniu de intervenţie;c) contractarea: întocmirea şi semnarea contractului de finanţare între APDRP şi beneficiar, însoţit de anexele specifice – la CRPDRP;d) plata:(i) depunerea cererii de plată însoţite de documentele justificative – la OJPDRP;(îi) verificarea cheltuielilor, autorizarea şi efectuarea plăţii – la CRPDRP;e) monitorizarea: monitorizarea implementării proiectelor de către APDRP şi AM PNDR, raportarea stadiului implementării de către AM PNDR.(2) La depunerea cererii de finanţare solicitanţii trebuie să prezinte declaraţii pe propria răspundere şi alte documente, după cum urmează:(i) declaraţii specifice şi documente justificative necesare întocmirii cererii de finanţare – conform anexei nr. 2 la prezenta schemă;(îi) referitoare la încadrarea în categoria de IMM – conform anexei nr. 3 la prezenta schemă;(iii) referitoare la neîncadrarea în categoria "firme în dificultate" – conform anexei nr. 4 la prezenta schemă;(iv) referitoare la ajutoarele de minimis şi alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile – conform anexei nr. 5 la prezenta schemă.(3) Lista şi formularele-tip ale declaraţiilor pe propria răspundere şi ale altor documente menţionate la alin. (2) vor fi incluse în ghidul solicitantului pentru prezenta schemă, care va fi publicat înainte de anunţarea fiecărei sesiuni de depunere a proiectelor, pe site-urile oficiale ale AM PNDR – MADR şi APDRP.(4) APDRP, prin OJPDRP şi CRPDRP, va efectua toate verificările necesare pentru a stabili dacă potenţialii solicitanţi întrunesc condiţiile pentru a beneficia de ajutor de stat, pe baza declaraţiilor pe propria răspundere şi a documentelor depuse de aceştia.(5) AM PNDR şi APDRP elaborează reguli detaliate de implementare pentru prezenta schemă, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, acesta urmând să se publice şi pe site-urile www.apdrp.ro şi www.madr.ro
 + 
Articolul 30Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la OJPDRP, modificarea criteriilor de selecţie sau orice altă prevedere legată de procedura de implementare a prezentei scheme vor fi anunţate cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de lansarea sesiunii de depunere a proiectelor pentru finanţare, pe pagina oficială de web a AM PNDR – MADR şi a APDRP.
16. Reguli privind raportarea şi monitorizarea + 
Articolul 31(1) APDRP va monitoriza respectarea condiţiilor şi a criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată perioada de derulare a acesteia. În situaţia în care constată nerespectarea criteriilor prevăzute în prezenta schemă, va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.(2) Recuperarea ajutorului de stat se realizează conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
 + 
Articolul 32(1) APDRP, în calitate de autoritate de implementare a prezentei scheme, trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate proiectele de investiţii. Aceste înregistrări, care conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în Liniile directoare, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme.(2) Beneficiarii de ajutor de stat au obligaţia să ţină o evidenţă specifică a tuturor ajutoarelor primite atât în baza prezentei scheme, cât şi a altor scheme de ajutor de stat.
 + 
Articolul 33AM PNDR, pe baza datelor furnizate de APDRP, va transmite o raportare anuală Consiliului Concurenţei cu privire la implementarea prezentei scheme, în forma prevăzută de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007*14).––––*14) Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
 + 
Articolul 34Textul prezentei scheme este publicat integral pe pagina web a Direcţiei generale dezvoltare rurală (DGDR) – AM PNDR, MADR, la adresa http://www.madr.ro. Proiectele pentru care s-au efectuat cheltuieli înainte de data publicării prezentei scheme nu vor fi eligibile pentru ajutoarele regionale.
 + 
Anexa 1––-la schemă–––Domeniile de intervenţii pentru care se acordă sprijin pentru investiţii operatorilor economici┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ 1. INDUSTRIA ALIMENTARĂ │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ Panificaţie: │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1.1. Fabricarea pâinii (clasa CAEN 1071) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1.2. Fabricarea produselor proaspete de patiserie, biscuiţilor, ││ pişcoturilor şi altor produse similare (clasa CAEN 1072) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1.3. Fabricarea macaroanelor, tăiţeilor, cuşcuşului şi altor produse ││ făinoase similare (clasa CAEN 1073) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ Dulciuri şi produse zaharoase: │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1.4. Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei şi a produselor ││ zaharoase (clasa CAEN 1082) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ Lactate: │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1.5. Fabricarea îngheţatei (clasa CAEN 1052) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ Preparate alimentare omogenizate şi alimente dietetice: │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1.6. Fabricarea produselor alimentare pentru utilizări nutriţionale ││ speciale (directivele Consiliului, JO L 186, 30 iunie 1989): lapte praf ││ pentru sugari; lapte şi alte alimente pentru copii mici; alimente pentru││ sugari; alimente cu conţinut redus de calorii, pentru controlul ││ greutăţii; alimente dietetice pentru scopuri medicale speciale; alimente││ cu conţinut redus de sodiu, exclusiv sare şi sare fără sodiu; alimente ││ fără gluten; alimente recomandate în efortul muscular intens, în special││ pentru sportivi; alimente pentru persoane care suferă de dereglări ale ││ metabolismului carbohidraţilor (diabet) (clasa CAEN 1086) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ Alte produse alimentare n.c.a.: │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 1.7. Fabricarea de supe şi ciorbe; fabricarea prafului de ouă etc.; ││ fabricarea produselor alimentare îmbogăţite cu vitamine, proteine etc. ││ (clasa CAEN 1089) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 2. PRELUCRAREA PRIMARĂ A PRODUSELOR FORESTIERE*1) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ a) Valorificarea produselor lemnoase │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 2.1. Tăierea şi rindeluirea lemnului (clasa CAEN 1610) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 2.2. Exploatare forestieră (clasa CAEN 0220) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ b) Valorificarea produselor nelemnoase │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 2.3. Colectarea, sortarea, ambalarea şi depozitarea temporară, în ││ vederea comercializării, a ciupercilor de pădure, a fructelor de pădure ││ şi a altor produse naturale provenite din flora spontană forestieră ││ (lac, răşini, balsamuri, păr vegetal, iarbă, seminţe forestiere, muşchi,││ licheni, plante medicinale, flori şi frunze cu calităţi aromoterapeutice)││ (clasa CAEN 0230) │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 3. PRODUCEREA ŞI UTILIZAREA BIOCOMBUSTIBILILOR │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│ 3.1. Producerea de biocombustibil – biodiesel şi bioetanol – pentru ││ transport (clasa CAEN 2059) │└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘––––-*1) Sunt eligibile exclusiv microîntreprinderile, definite conform Legii nr. 346/2004 şi art. 10 lit. b) din prezenta schemă.
 + 
Anexa 2––-la schemă–––Lista formularelor şi documentelor necesareCF 4.2.1. Cererea de finanţare (document pe care potenţialul beneficiar îl înaintează pentru aprobarea contractului de finanţare a proiectului de investiţii în vederea obţinerii finanţării nerambursabile)CF 4.2.2. Studiul de fezabilitate (document cerut pentru proiectele care prevăd lucrări de construcţii-montaj)CF 4.2.3. Memoriul justificativ (document cerut pentru proiectele care nu prevăd lucrări de construcţii-montaj)CF 4.2.4. Contractul de finanţare (document-cadru care reglementează acordarea fondurilor nerambursabile între APDRP şi beneficiarul fondurilor nerambursabile)CF 4.2.5. Formulare:a) Modelul 1 – declaraţie pe propria răspundere cu privire la încadrarea în categoria IMM;b) Modelul 2 – declaraţie pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria "firme în dificultate";c) Modelul 3 – declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de minimis şi alte ajutoare de stat primite pentru aceleaşi costuri eligibile;d) Modelul 4 – declaraţie pe propria răspundere a solicitantului privind indicatorii financiari ai întreprinderii.CF 4.2.6. Actele de transfer şi adresă de înştiinţare înregistrată la organul emitent (document necesar în cazul în care Certificatul de urbanism/Fişa tehnică emisă de Agenţia de Protecţia Mediului/Avizul sanitar veterinar/Avizul sanitar este emis/emisă pe numele unei persoane fizice/juridice diferite de solicitant)Documentele şi formularele justificative care constituie dosarul cererii de plată necesar aprobării cheltuielilor efectuate în cadrul proiectului dumneavoastră sunt următoarele:CP 4.2.1. Cererea de plată (document care cuprinde o serie de documente justificative, printre care declaraţia de cheltuieli, raportul de execuţie etc.);CP 4.2.2. Declaraţia de eşalonare a plăţilor;CP 4.2.3. Declaraţia de eşalonare a depunerii dosarelor cererilor de plată (document care prevede modulele de tranşe de plată);CP 4.2.4. Declaraţia de cheltuieli (document care prevede tipurile de cheltuieli – achiziţii de bunuri/servicii/lucrări/ actualizări/diverse şi neprevăzute);CP 4.2.5. Raportul de execuţie (document care prevede realizările fizice şi financiare);CP 4.2.6. Declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului (document care prevede respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate privind procedurile de achiziţie, a condiţiilor de eligibilitate menţionate în cererea de finanţare şi rambursarea cheltuielilor solicitate prin FEADR care nu vor face obiectul altor programe de finanţare nerambursabilă);CP 4.2.7. Alte formulare:Formularul AP 1.1 – Avans (Cerere de plată pentru solicitarea avansului)CP 4.2.8. Alte documente al căror format nu este elaborat de APDRP şi nu pot fi furnizate de APDRP (Lista completă a documentelor este prezentată în Instrucţiunile de completare a cererii de plată, publicate pe pagina de internet a APDRP www.apdrp.ro – Investiţii prin FEADR – schema "Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole" aferentă măsurii M123 "Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere.")
 + 
Anexa 3––-la schemă–––DECLARAŢIEprivind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii– model –(Se completează toate rubricile din formularul-tip în limba română, prin tehnoredactare.) + 
Capitolul IDeclaraţie privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici şi mijlociiI. Date de identificare a întreprinderiiDenumirea întreprinderii ……………………………………Adresa sediului social ……………………………………..Cod unic de înregistrare ……………………………………Numele, prenumele şi funcţia preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general sau echivalentului ………………………II. Tipul întreprinderiiIndicaţi, după caz, tipul întreprinderii:│_│ Întreprindere autonomă – în acest caz, datele din tabelul de mai jos sunt preluate doar din situaţia economico-financiară a întreprinderii solicitante. Se va completa doar declaraţia, fără datele de la cap. II.│_│ Întreprindere parteneră – Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform cap. II, precum şi a fişelor adiţionale care se vor ataşa la declaraţie.│_│ Întreprindere legată – Se va completa tabelul de mai jos pe baza rezultatelor calculelor efectuate conform cap. II, precum şi a fişelor adiţionale care se vor ataşa la declaraţie.III. Date utilizate pentru a se stabili categoria întreprinderii*1)┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Exerciţiul financiar de referinţă*2) │├────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┤│ Numărul mediu │ Cifra de afaceri │ Active totale ││ anual de salariaţi │ anuală netă │ (mii lei/mii euro) ││ │ (mii lei/mii euro) │ │├────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤│ │ │ │├────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤│ │ │ │└────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘Important: Precizaţi dacă, faţă de exerciţiul financiar anterior, datele financiare au înregistrat modificări care determină încadrarea întreprinderii într-o altă categorie (respectiv microîntreprindere, întreprindere mică, mijlocie sau mare).│_│ – Nu│_│ – Da (În acest caz se va completa şi se va ataşa o declaraţie referitoare la exerciţiul financiar anterior.)Semnătura ………………………………………………………..(numele şi funcţia semnatarului autorizat să reprezinte întreprinderea)Declar pe propria răspundere că datele din această declaraţie şi din anexe sunt conforme cu realitatea.Data întocmirii ……………………..Semnătura …………………………..––––*1) Datele sunt calculate în conformitate cu art. 6 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare.*2) Datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar raportate în situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi. În cazul întreprinderilor nou-înfiinţate datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se determină şi se declară pe propria răspundere.
 + 
Capitolul IICalculul pentru întreprinderile partenere sau legateI. Secţiunile care trebuie incluse, după caz:– secţiunea A, dacă întreprinderea solicitantă are cel puţin o întreprindere parteneră (precum şi orice fişe adiţionale);– secţiunea B, dacă întreprinderea solicitantă este legată cu cel puţin o întreprindere (precum şi orice fişe adiţionale).Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Perioada de referinţă │├───────────────────────────────┬─────────────┬──────────────────┬─────────────┤│ │Numărul mediu│Cifra de afaceri │Active totale││ │ anual de │ anuală netă │ (mii lei/ ││ │ salariaţi │(mii lei/mii euro)│ mii euro) │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│1. Datele*3) întreprinderii │ │ │ ││solicitante sau din situaţiile │ │ │ ││financiare anuale consolidate │ │ │ ││(Se vor introduce datele din │ │ │ ││tabelul B1 din secţiunea B.)*4)│ │ │ │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│2. Datele cumulate*1) în mod │ │ │ ││proporţional ale tuturor │ │ │ ││întreprinderilor partenere, │ │ │ ││dacă este cazul (Se vor │ │ │ ││introduce datele din secţiunea │ │ │ ││ A.) │ │ │ │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│3. Datele cumulate ale tuturor │ │ │ ││întreprinderilor legate*5) │ │ │ ││(dacă există) – dacă nu au fost│ │ │ ││deja incluse prin consolidare │ │ │ ││la pct. 1 din acest tabel │ │ │ ││(Se vor introduce datele din │ │ │ ││tabelul B2 din secţiunea B.) │ │ │ │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│TOTAL: │ │ │ │└───────────────────────────────┴─────────────┴──────────────────┴─────────────┘––––*3) Datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale sunt cele realizate în ultimul exerciţiu financiar raportate în situaţiile financiare anuale aprobate de acţionari sau asociaţi. În cazul întreprinderilor nou-înfiinţate datele cu privire la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se determină şi se declară pe propria răspundere.*4) Datele întreprinderii, inclusiv numărul mediu anual de salariaţi, sunt determinate pe baza situaţiilor financiare anuale şi a datelor întreprinderii sau, atunci când este cazul, pe baza situaţiilor financiare anuale consolidate ale întreprinderii ori a situaţiilor financiare anuale consolidate în care întreprinderea este inclusă.*5) Idem nota de subsol 3.Datele incluse în secţiunea "Total" din tabel trebuie introduse în tabelul "Date utilizate pentru a se stabili categoria întreprinderii" din cap. I.II. Fişa de parteneriat1. Date de identificare a întreprinderiiDenumirea întreprinderii ………………………………….Adresa sediului social ……………………………………Codul unic de înregistrare ………………………………..Numele, prenumele şi funcţia preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general sau echivalentului …………….2. Date referitoare la întreprinderea legată┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Perioada de referinţă │├───────────────────────────────┬─────────────┬────────────────────────────────┤│ │Numărul mediu│Cifra de afaceri │Active totale││ │ anual de │ anuală netă │ (mii lei/ ││ │ salariaţi*6)│(mii lei/mii euro)│ mii euro) │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│ │ │ │ │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│ TOTAL: │ │ │ │└───────────────────────────────┴─────────────┴──────────────────┴─────────────┘–––––*6) În cazul în care în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul de personal, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate.NOTĂ:Aceste date rezultă din conturile sau alte date ale întreprinderii partenere, consolidate, dacă există. La acestea se adaugă în proporţie de 100% datele întreprinderilor care sunt legate de această întreprindere parteneră, dacă datele din conturile consolidate ale întreprinderilor legate au fost deja incluse prin consolidare în conturile întreprinderii partenere. Dacă este necesar, se va adăuga "fişa întreprinderii legate" pentru întreprinderile care nu au fost încă incluse prin consolidare.3. Calculul proporţionala) Indicaţi exact proporţia deţinută*7) de întreprinderea solicitantă (sau de întreprinderea legată prin intermediul căreia se stabileşte legătura de parteneriat) în întreprinderea parteneră la care se referă această fişă: ………….Indicaţi, de asemenea, proporţia deţinută de întreprinderea parteneră, la care se referă această fişă, din capitalul social al întreprinderii solicitante (sau în întreprinderea legată) ……………………….––––-*7) Procent din capitalul social sau din drepturile de vot deţinute, oricare dintre aceste procente este mai mare. La acesta trebuie cumulată proporţia deţinută de fiecare întreprindere legată în aceeaşi întreprindere parteneră.b) Introduceţi în tabelul de mai jos rezultatul calculului proporţional obţinut prin aplicarea celui mai mare dintre procentele la care se face referire la lit. a) la datele introduse în tabelul de la pct. I.Tabelul de parteneriat – A2┌────────────────────────────┬─────────────┬──────────────────┬────────────────┐│ │Numărul mediu│Cifra de afaceri │Active totale*8)││ Procent │ anual de │ anuală netă │ (mii lei/ ││ │ salariaţi │(mii lei/mii euro)│ mii euro) │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│Valoare rezultată în urma │ │ │ ││aplicării celui mai mare │ │ │ ││procent la datele introduse │ │ │ ││în tabelul de la pct. I │ │ │ │└────────────────────────────┴─────────────┴──────────────────┴────────────────┘––––*8) Active totale reprezintă active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.Aceste date se vor introduce în tabelul A1.III. Secţiunea A – Întreprinderi partenerePentru fiecare întreprindere pentru care a fost completată fişa de parteneriat (câte o fişă pentru fiecare întreprindere parteneră a întreprinderii solicitante şi pentru orice întreprindere parteneră a oricărei întreprinderi legate, ale cărei date nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale consolidate ale acelei întreprinderi legate), datele din această fişă de parteneriat trebuie să fie introduse în tabelul de mai jos.Date de identificare şi date financiare preliminareTabelul A1┌─────────────────────────────────────┬─────────────┬──────────────────┬────────────────┐│ Întreprinderea parteneră – │ │ │ ││ Date de identificare │ │ │ │├──────┬──────┬─────┬─────────────────┤Numărul mediu│Cifra de afaceri │ Active totale ││Numele│Adresa│Cod │Numele şi │ anual de │ anuală netă │ (mii lei/ ││ sau │sedi- │unic │prenumele │ salariaţi │(mii lei/mii euro)│ mii euro) ││denu- │ului │de │preşedintelui │ │ │ ││mirea │social│înre-│consiliului │ │ │ ││intre-│ │gis- │de administraţie,│ │ │ ││prin- │ │trare│directorului │ │ │ ││derii │ │ │general sau │ │ │ ││ │ │ │echivalentului │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 1. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 2. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 3. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 4. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 5. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 6. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 7. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│ 8. │ │ │ │ │ │ │├──────┼──────┼─────┼─────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│TOTAL:│ │ │ │ │ │ │└──────┴──────┴─────┴─────────────────┴─────────────┴──────────────────┴────────────────┘NOTĂ:Aceste date sunt rezultatul unui calcul proporţional efectuat pe baza fişei de parteneriat, pentru fiecare întreprindere cu care întreprinderea solicitantă este direct sau indirect parteneră.Datele introduse în secţiunea "Total" vor fi introduse la pct. 2 din tabelul "Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate" (referitor la întreprinderile partenere).Aceste date rezultă din situaţiile financiare anuale consolidate şi din alte date ale întreprinderii partenere, dacă există, la care se adaugă în proporţie de 100% datele întreprinderilor care sunt legate cu această întreprindere parteneră, în cazul în care acestea nu au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate ale întreprinderii partenere. Dacă este necesar, adăugaţi fişe privind legătura dintre întreprinderi pentru întreprinderile care nu au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate.IV. Secţiunea B – Întreprinderi legate1. Determinarea situaţiei aplicabile întreprinderii care solicită încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii:│_│ Cazul 1: Întreprinderea solicitantă ţine situaţii financiare anuale consolidate sau este inclusă în situaţiile financiare anuale consolidate ale unei alte întreprinderi (tabelul B1).│_│ Cazul 2: Întreprinderea solicitantă sau una ori mai multe întreprinderi legate nu întocmeşte/întocmesc ori nu este/nu sunt inclusă/incluse în situaţiile financiare anuale consolidate (tabelul B2).NOTĂ:Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea solicitantă derivă din situaţiile financiare anuale şi din alte date ale acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale întreprinderi partenere a acelei întreprinderi legate, situată imediat în aval sau în amonte, dacă nu a fost deja inclusă prin consolidare*9).––––*9) Definiţia întreprinderii legate din Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.2. Metode de calcul pentru fiecare cazCazul 1: Situaţiile financiare anuale consolidate reprezintă baza de calcul. Se va completa tabelul B1 de mai jos.Tabelul B1┌────────────────────────────┬─────────────┬──────────────────┬────────────────┐│ │Numărul mediu│Cifra de afaceri │Active totale ││ │ anual de │ anuală netă │ (mii lei/ ││ │salariaţi*10)│(mii lei/mii euro)│ mii euro) │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│TOTAL: │ │ │ │└────────────────────────────┴─────────────┴──────────────────┴────────────────┘––––*10) În cazul în care în situaţiile financiare anuale consolidate nu există date privind numărul mediu anual de salariaţi, calculul se face prin cumularea datelor de la întreprinderile legate.Datele introduse în secţiunea "Total" din tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 1 din tabelul "Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate"┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Identificarea întreprinderilor incluse prin consolidare │├─────────────────────┬───────────────┬─────────────┬─────────-────────────────┤│Întreprinderea legată│Adresa sediului│Codul unic de│Numele şi prenumele ││(denumirea/datele de │ social │înregistrare │preşedintelui consiliului ││ identificare) │ │ │de administraţie, ││ │ │ │directorului general sau ││ │ │ │ echivalentului │├─────────────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────-────────────────┤│ A. │ │ │ │├─────────────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────-────────────────┤│ B. │ │ │ │├─────────────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────-────────────────┤│ C. │ │ │ │├─────────────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────-────────────────┤│ D. │ │ │ │├─────────────────────┼───────────────┼─────────────┼─────────-────────────────┤│ E. │ │ │ │└─────────────────────┴───────────────┴─────────────┴─────────-────────────────┘NOTĂ:Întreprinderile partenere ale unei întreprinderi legate, care nu au fost încă incluse în situaţiile financiare anuale consolidate, sunt considerate partenere directe ale întreprinderii solicitante. Datele aferente acestora şi o fişă de parteneriat trebuie adăugate la secţiunea A.Cazul 2: Pentru fiecare întreprindere legată (inclusiv prin intermediul altor întreprinderi legate), se va completa o fişă privind legătura dintre întreprinderi şi se vor adăuga datele din situaţiile financiare anuale ale tuturor întreprinderilor legate, prin completarea tabelului B2 de mai jos.Tabelul B2┌────────────────────────────┬─────────────┬──────────────────┬────────────────┐│ │Numărul mediu│Cifra de afaceri │ Active totale ││ Întreprinderea numărul: │ anual de │ anuală netă │ (mii lei/ ││ │ salariaţi │(mii lei/mii euro)│ mii euro) │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│1.*) │ │ │ │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│2.*) │ │ │ │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│3.*) │ │ │ │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│4.*) │ │ │ │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│5.*) │ │ │ │├────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼────────────────┤│TOTAL: │ │ │ │└────────────────────────────┴─────────────┴──────────────────┴────────────────┘––––*) Ataşaţi câte o fişă privind legătura dintre întreprinderi pentru fiecare întreprindere.NOTĂ:Datele rezultate în secţiunea "Total" din tabelul de mai sus se vor introduce la pct. 3 din tabelul "Calculul pentru tipurile de întreprinderi partenere sau legate" (privind întreprinderile legate)V. Fişa privind legătura dintre întreprinderi nr. ………. din tabelul B2, secţiunea B (numai pentru întreprinderile legate care nu sunt incluse în situaţiile financiare anuale consolidate)1. Date de identificare a întreprinderiiDenumirea întreprinderii …………………………………..Adresa sediului social …………………………………….Codul unic de înregistrare …………………………………Numele, prenumele şi funcţia preşedintelui consiliului de administraţie, directorului general sau echivalentului………………………………………………………..2. Date referitoare la întreprindere┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ Perioada de referinţă │├───────────────────────────────┬─────────────┬────────────────────────────────┤│ │Numărul mediu│Cifra de afaceri │Active totale││ │ anual de │ anuală netă │ (mii lei/ ││ │salariaţi*11)│(mii lei/mii euro)│ mii euro) │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│ │ │ │ │├───────────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────┤│ TOTAL: │ │ │ │└───────────────────────────────┴─────────────┴──────────────────┴─────────────┘––––*11) Idem nota de subsol 10.Datele trebuie introduse în tabelul B2 din secţiunea B.NOTĂ:Datele întreprinderilor legate cu întreprinderea solicitantă sunt extrase din situaţiile financiare anuale şi din alte date aferente acestora, consolidate dacă este cazul. La acestea se adaugă în mod proporţional datele oricărei eventuale întreprinderi partenere ale întreprinderii legate, situată imediat în aval sau în amonte de aceasta, dacă nu au fost deja incluse în situaţiile financiare anuale consolidate.Acest tip de întreprinderi partenere sunt considerate ca fiind întreprinderi direct partenere cu întreprinderea solicitantă. Datele aferente acestora şi fişa de parteneriat trebuie introduse în secţiunea A.
 + 
Anexa 4––-la schemă–––DECLARAŢIEpe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria "firme în dificultate"– model –(Se completează toate rubricile din formularul-tip în limba română, prin tehnoredactare.)DECLARAŢIE1. Date de identificare a solicitantuluiNumele sau denumirea întreprinderii …………………………….Adresa (domiciliul sau sediul social) ……., codul poştal ………Telefon ………, fax ……….., e-mail ………………………Data înregistrării întreprinderii ………………………………Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerţului ……………Codul de identificare fiscală ………………………………….Codul IBAN în care se solicită transferarea alocaţiei specifice individuale (lei) ………., deschis la Trezoreria …………….Forma juridică ………………………Capitalul social ……………………. lei, deţinut de:– persoane fizice: ……………………………….. %;– IMM*1):…………………………………………. %.Obiectul principal de activitate ……………………..Cod CAEN …………………………………………..Obiectul secundar de activitate*2)…………………….Cod CAEN …………………………………………..Numărul mediu scriptic anual de personal (în anul fiscal anterior)………………………………………………………Cifra de afaceri (conform ultimului bilanţ contabil anual aprobat)……………………………………………………….. leiValoarea activelor totale (conform ultimei situaţii financiare aprobate)*3)……………………………………………………….. lei2.Cazuri de încadrare a unei întreprinderi ca firmă în dificultate*4)a) societatea cu răspundere limitată, când se constată pierderea a mai mult de jumătate din capitalul social şi a mai mult de un sfert din capital în ultimele 12 luni;b) societatea în care cel puţin o parte din asociaţi răspunde nelimitat de datoriile întreprinderii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din evidenţele contabile ale societăţii şi când mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut în decursul ultimelor 12 luni;c) orice întreprindere, indiferent de forma juridică, care întruneşte condiţiile pentru a fi supusă unei proceduri prevăzute de legislaţia privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului.Chiar în cazul în care niciuna dintre condiţiile prevăzute la lit. a), b) sau c) nu este îndeplinită, o firmă este considerată în dificultate când prezintă simultan următoarele simptome: cifra de afaceri este în scădere, înregistrează pierderi, acumulează datorii, scade fluxul de numerar.––––*1) IMM sunt definite ca societăţi comerciale cu numărul mediu scriptic de personal până la 249 (inclusiv), raportat în anul anterior, şi care realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situaţii financiare aprobate. Prin active totale se înţelege active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.*2) Se completează dacă finanţarea se solicită pentru unul dintre obiectivele secundare de activitate.*3) Prin active totale se înţelege active imobilizate plus active circulante plus cheltuieli în avans.*4) Liniile directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 244/2004.Interpretarea cazurilor de încadrare a întreprinderii ca "firmă în dificultate"1. Pentru societăţile cu răspundere limitată: Capitalul social scade în anul faţă de anul cu mai mult de 50% (CS – CS>50%*CS) şi în anul N faţă de anul N-1 cu mai mult de 25% (CS – CS>25%*CS) – pct. 3.1 din tabel*[1].2. Pentru societăţile pe acţiuni: Capitalul propriu scade în anul faţă de anul cu mai mult de 50% (CS – CS>50%*CS) şi în anul faţă de anul cu mai mult de 25% (CS – CS>25%*CS) – pct. 3.1 din tabel*[1].3. Pentru toate tipurile de întreprinderi, în cazul în care aceasta se află în proces de reorganizare judiciară şi faliment.Chiar dacă niciuna din condiţiile de mai sus nu se îndeplineşte, o firmă este considerată în dificultate dacă cel puţin două din condiţiile de mai jos sunt îndeplinite simultan:4. Cifra de afaceri scade în anul faţă de anul cu mai mult de 50% (CA -CA >50%*CA ) – pct. 5 din tabel*[1].5. Datoriile cresc în anul N faţă de anul N-2 cu mai mult de 50% (D- D>50%*D) – pct. 4 din tabel*[1].6. Rezultatul net al exerciţiului financiar, respectiv pierderea netă, creşte în anul N faţă de anul N-2 cu mai mult de 50% (P – P >50%*P ) – pct. 9 din tabel*[1].7. Stocurile cresc în anul N faţă de anul N-2 cu mai mult de 50% (S- S>50%*S ) – pct. 2.1 din tabel*[1].3. Date economico-financiare ale solicitantului*5)┌──────────────────────────────────────┬─────────────┬────────────┬────────────┐│ │31 decembrie │31 decembrie│31 decembrie││ Indicator │ (N-2) │ (N-1) │ ││ │ (lei) │ (lei) │ (lei) │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│ │ │ A │ B │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│1. Total active imobilizate │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│2. Total active circulante, din care: │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│2.1. Stocuri │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│2.2. Disponibilităţi băneşti │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│2.3. Creanţe │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│3. Total capitaluri, din care: │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│3.1. Capital social subscris şi vărsat│ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│4. Total datorii, din care: │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│4.1. Datorii curente, sub un an │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│5. Cifra de afaceri │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│6. Total venituri │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│7. Total cheltuieli │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│8. Rezultatul brut al exerciţiului │ │ │ ││financiar │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│9. Rezultatul net al exerciţiului │ │ │ ││financiar │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│10. Solvabilitate patrimonială (%) │ │ │ ││Capital propriu/Total pasiv*100 │ │ │ │├──────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────┼────────────┤│11. Lichiditate generală (%) │ │ │ ││Active circulante/Datorii │ │ │ ││curente x 100 │ │ │ │└──────────────────────────────────────┴─────────────┴────────────┴────────────┘NB:reprezintă exerciţiul financiar în curs.reprezintă formularul de bilanţ prescurtat – formularul 10 din situaţiile financiare anuale*6).reprezintă contul de profit şi pierdere – formularul 20 din situaţiile financiare anuale*6).De asemenea, se declară pe propria răspundere următoarele:––––-*[1] Vezi tabelul de la pct. 3 "Date economico-financiare ale solicitantului"*5) Tabelul se va actualiza, după caz, pentru fiecare exerciţiu financiar.*6) Formularele sunt întocmite în conformitate cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene.3.1. Nu se află în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, faliment, închidere operaţională, dizolvare, lichidare sau administrare specială, nu are activităţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege.3.2. La data depunerii cererii de finanţare nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale, sau provenind din neplata contribuţiilor de asigurări sociale, a contribuţiilor de asigurări pentru şomaj, a contribuţiei de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, precum şi a contribuţiilor pentru asigurările sociale de sănătate.3.3. Nu a fost emis un ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii anterioare, iar acest ordin nu a fost deja executat.Subsemnatul (a), ………., identificat (ă) cu B.I./C.I. seria …… nr. ……., eliberat (ă) de …… la data de ……., cu domiciliul în localitatea …….., str. …….. nr. ….., bl. …., sc. …., ap. …., sectorul/judeţul …….., funcţia …….., în calitate de reprezentant legal al întreprinderii ……….., declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta cerere sunt corecte şi complete.Înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.Numele ………………………………………………Funcţia ……………………………………………..Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului*7)………..Data semnării ………………………………………..–––-*7) Toate declaraţiile depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
 + 
Anexa 5––-la schemă–––DECLARAŢIEpe propria răspundere cu privire la respectarea regulii cumulului ajutoarelor de stat– model –(Se completează de solicitant, în limba română, prin tehnoredactare.)1. Date de identificare a solicitantuluiNumele sau denumirea întreprinderii …………………………….Adresa (domiciliul sau sediul social) ………., codul poştal ……..Telefon ……….., fax …………….., e-mail ………………..Data înregistrării întreprinderii ……………………………..Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerţului …………….Codul de identificare fiscală …………………………………..Codul IBAN în care se solicită transferarea alocaţiei specifice individuale (lei) ………., deschis la Trezoreria ………………….Forma juridică ………………………………Capitalul social …………………….. lei, deţinut de:– persoane fizice: …………………… %;– microîntreprindere: ………………… %.Obiectul principal de activitate ……………………………..Cod CAEN …………………………………………………..Obiectul secundar de activitate*1) …………………………..Cod CAEN ………………………………………………….Numărul mediu scriptic anual de personal (în anul fiscal anterior)…………………………………………………………Cifra de afaceri (conform ultimei situaţii financiare anuale)……………………………………………………….. leiValoarea activelor totale (conform ultimei situaţii financiare anuale)*2)……………………………………………………….. lei––––*1) Se completează dacă finanţarea se solicită pentru unul dintre obiectivele secundare de activitate.*2) Activele totale sunt elemente patrimoniale (bunurile întreprinderii) formate din: active imobilizate (fixe), active circulante şi financiare.2. Date privind ajutoarele de stat|_| 1. Nu a mai beneficiat de ajutoare de stat din surse locale, naţionale, comunitare sau din alte surse şi nici de ajutor de minimis.|_| 2. A beneficiat de alte tipuri de ajutor de stat, indiferent dacă ajutoarele provin din fonduri naţionale sau comunitare, după cum urmează:a) ajutoare de minimis primite în ultimii 3 ani pentru aceleaşi costuri eligibile cu cele menţionate în schema de ajutor de stat "Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole":*Font 9*                                                                    – lei –┌────┬──────────────┬───────────────────┬──────────┬──────────┬──────────────┬────────┐│Nr. │Data acordării│Costurile eligibile│ Forma │Furnizorul│Sursa şi actul│Suma ││crt.│ajutorului de │care au făcut │ajutorului│ajutorului│normativ în │acordată││ │ minimis │obiectul ajutorului│de minimis│de minimis│baza căruia a │ ││ │(an/lună/zi) │ de minimis │ │ │beneficiat de │ ││ │ │ │ │ │ finanţare │ │├────┼──────────────┼───────────────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼────────┤├────┼──────────────┼───────────────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼────────┤└────┴──────────────┴───────────────────┴──────────┴──────────┴──────────────┴────────┘b) ajutoare de stat primite în cadrul unor scheme de ajutor pentru aceleaşi costuri eligibile cu cele menţionate în schema de ajutor de stat "Stimularea dezvoltării regionale prin realizarea de investiţii pentru procesarea produselor agricole şi forestiere în vederea obţinerii de produse neagricole":*Font 9*                                                                    – lei –┌────┬──────────────┬───────────────────┬──────────┬──────────┬──────────────┬────────┐│Nr. │Data acordării│Costurile eligibile│ Forma │Furnizorul│Sursa şi actul│Suma ││crt.│ajutorului de │care au făcut │ajutorului│ajutorului│normativ în │acordată││ │ stat │obiectul ajutorului│de stat │de stat │baza căruia a │ ││ │(an/lună/zi) │ de stat │ │ │beneficiat de │ ││ │ │ │ │ │ finanţare │ │├────┼──────────────┼───────────────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼────────┤├────┼──────────────┼───────────────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼────────┤└────┴──────────────┴───────────────────┴──────────┴──────────┴──────────────┴────────┘Societatea declară că prin cumulul ajutoarelor de stat prevăzute la lit. a) şi b) cu cele acordate în cadrul schemei pentru aceleaşi costuri eligibile nu se depăşeşte plafonul de ………. %, prevăzută de schema de ajutor de stat pentru regiunea în care se realizează investiţia.3. Date de identificare a reprezentantului legalSubsemnatul (a), ………, identificat (ă) cu B.I./C.I. seria ….. nr. ……., eliberat(ă) de …….. la data de …….., cu domiciliul în localitatea ………, str. ………. nr. ….., bl. ….., sc. …., ap. …., sectorul/judeţul ………, funcţia ………., în calitate de reprezentant legal al întreprinderii ………, declar pe propria răspundere că toate informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta declaraţie sunt corecte şi complete.Înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.Numele ……………………..Funcţia ………………………………..Semnătura autorizată şi ştampila solicitantului*3)…………….Data semnării …………………….––––*3) Toate declaraţiile depuse pentru această schemă vor fi semnate de aceeaşi persoană autorizată să reprezinte legal întreprinderea.
 + 
Anexa 6––-la schemă–––-Informaţii suplimentare privind impactul ajutoruluiasupra dezvoltării regionalePentru politica regională a UE, agricultura şi silvicultura reprezintă domenii de o importanţă crucială pentru utilizarea eficientă a terenurilor şi managementul resurselor naturale, domenii care în acelaşi timp constituie baza diversificării economiei din zonele rurale.Potrivit definiţiei standard, peste 91% din teritoriul UE este rural, această zonă reprezentând peste 56% din totalul populaţiei UE.În prezent în România există disparităţi majore la nivel regional, mai ales între zonele urbane şi rurale, în ceea ce priveşte mediul de afaceri, fapt datorat în principal unei infrastructuri slab dezvoltate în spaţiul rural, lipsei resurselor financiare ale potenţialilor beneficiari, dificultăţilor de accesare a creditelor, dar şi slabei pregătiri antreprenoriale.Întreprinderile existente în spaţiul rural sunt în număr redus şi acoperă doar o gamă restrânsă de activităţi productive şi servicii, nevalorificând suficient resursele locale. Din aceste considerente apare ca oportună necesitatea încurajării realizării de investiţii şi creării de noi întreprinderi în mediul rural. Una dintre principalele resurse insuficient valorificate ale mediului rural este reprezentată de fondul forestier. Având în vedere că numeroase comunităţi rurale sunt situate în zone împădurite, unul dintre obiectivele schemei este de a stimula realizarea de investiţii pentru procesarea produselor forestiere lemnoase şi nelemnoase, acordându-se prioritate, în cazul proiectelor cu punctaj egal, potenţialilor beneficiari din mediul rural sau dintr-o zonă mai puţin dezvoltată.Schema este conformă cu obiectivele Planului naţional strategic şi este cuprinsă în măsura 123 "Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 (PNDR). Aceste documente strategice răspund preocupării majore pentru elaborarea acelor politici regionale, naţionale şi locale coerente, care să asigure producătorilor şi procesatorilor agricoli şi forestieri condiţii cât mai prielnice pentru realizarea unor produse de bună calitate şi în cantităţi care să acopere în cât mai mare măsură nevoile de consum ale populaţiei.Schema răspunde priorităţilor actuale ale UE cu privire la necesitatea diversificării şi creşterii calităţii vieţii, întrucât investiţiile care vizează obţinerea produselor agroalimentare sunt de importanţă majoră pentru siguranţa şi securitatea alimentară, problematica agroalimentară fiind în prezent una dintre cele mai stringente pentru majoritatea statelor membre.Având în vedere prevederile Directivei 2003/30/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 mai 2003 de promovare a utilizării biocombustibililor şi a altor combustibili regenerabili pentru transport şi ţintele politicii energetice a UE (20% din energia utilizată să fie reprezentată de energie regenerabilă în orizontul 2020), schema urmăreşte să stimuleze operatorii economici să iniţieze şi/sau să îşi extindă activitatea de producere a biocombustibililor, ceea ce va conduce la crearea de noi locuri de muncă.Combustibilii fosili devin din ce în ce mai rari, astfel că bioenergia este adesea văzută ca o soluţie salvatoare, mai ales având în vedere că îşi poate aduce contribuţia la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, oferă noi oportunităţi de afaceri, stimulând astfel creşterea economică. Utilizarea biocombustibililor permite reducerea emisiei de dioxid de carbon în atmosferă cu 80%, a emisiei de dioxid de sulf cu 100% faţă de motorina clasică. Biodieselul este biodegradabil, astfel încât se degradează de 4 ori mai repede decât dieselul obişnuit.Schema urmăreşte, printre altele, să stimuleze operatorii economici din România să iniţieze şi/sau să îşi extindă activitatea de producere a biocombustibililor, ceea ce va conduce la crearea de locuri de muncă şi la identificare de noi debuşee pentru producţia agricolă.Schema este importantă din punct de vedere socioeconomic. Se estimează că din numărul maxim estimat al întreprinderilor care vor beneficia de sprijin financiar în cadrul acestei scheme, respectiv 550, cca 40% va fi reprezentat de unităţi nou-înfiinţate, ceea ce va conduce la crearea de cca 1.000 de noi locuri de muncă.În ceea ce priveşte dimensiunea întreprinderilor din sectoarele vizate a beneficia de ajutoare pentru investiţii în cadrul schemei, se estimează că două treimi dintre acestea sunt IMM, în timp ce doar 30% sunt de dimensiuni mari, având peste 250 de angajaţi.Prin intermediul schemei nu se acordă bonusuri pentru IMM-uri peste pragul de 50%.Ajutorul acordat prin schemă are în aceeaşi măsură atât implicaţii directe şi determinate – dezvoltarea durabilă a celor 8 regiuni ale României, prin stimularea investiţiilor iniţiale în sectoarele agroalimentar, forestier şi energie regenerabilă, inclusiv biocombustibil la nivel regional, cât şi influenţe conexe, indirecte – atragerea forţei de muncă neocupate din mediul rural şi nu numai, dezvoltarea sectorului construcţii, al serviciilor etc.Prin urmare, implementarea schemei va conduce la dezvoltarea economică a celor 8 regiuni de dezvoltare din România, prin promovarea extinderii şi diversificării activităţii întreprinderilor beneficiare şi încurajarea înfiinţării de noi facilităţi de producţie. În plus, performanţele întreprinderilor care procesează produse agricole şi forestiere în scopul obţinerii de produse neagricole vor înregistra un trend ascendent şi, de asemenea, va creşte valoarea adăugată a produselor realizate.Schema va avea un semnificativ impact pozitiv asupra mediului şi va contribui la utilizarea mai eficientă a resurselor regenerabile de energie şi astfel la reducerea emisiilor poluante din atmosferă.Autorităţile române consideră că ajutoarele acordate în cadrul schemei nu distorsionează excesiv concurenţa, având în vedere valoarea relativ redusă a finanţării ce poate fi acordată pentru un proiect (maximum 3 milioane euro), natura şi mărimea proiectelor, intensitatea maximă admisă sub limitele permise de Liniile directoare, respectiv 25% pentru întreprinderi mari şi 50% pentru IMM-uri, şi faptul că beneficiarii sunt obligaţi să suporte diferenţa de acoperit pentru finanţarea investiţiilor din contribuţie proprie, neafectată de ajutor public.–––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x