Notă …
Aprobată prin ORDINUL nr. 127 din 9 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 27 mai 2024. +
Capitolul ITitlul schemei de ajutor de minimis +
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Organizarea de misiuni economice în străinătate“ (schema). +
Articolul 2Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. +
Capitolul IIScopul schemei +
Articolul 3Scopul prezentei scheme este de a susține promovarea exporturilor de produse și servicii de concepție/ marcă proprie a operatorilor economici cu activitate în sectoarele industriei naționale, echilibrarea balanței comerciale, prin acordarea de ajutoare de minimis pentru acoperirea costurilor de participare a exportatorilor români la târguri și expoziții internaționale, promovarea produselor și serviciilor operatorilor economici pe noi piețe externe, stimularea comunicării și a parteneriatului în afaceri, pregătirea întreprinzătorilor în domeniul tehnicilor de promovare a produselor și serviciilor pe noi piețe, creșterea numărului de firme expozante (sub pavilion național sau în mod individual) la manifestări internaționale, inclusiv la cele organizate în format virtual, precum și dezvoltarea și diversificarea instrumentelor de promovare a exporturilor românești. +
Capitolul IIIObiectivul schemei +
Articolul 4(1)Obiectivul schemei este de a promova la export produsele și serviciile de concepție/marcă proprie a operatorilor economici cu activitate în sectoarele industriei naționale.(2)Misiunile economice sunt acțiuni organizate în scopul explorării, consolidării, valorificării și dezvoltării oportunităților de afaceri pe piețe externe și se referă la prezentări de produse, miniexpoziții, reuniuni de afaceri, seminare economice și zile economice.(3)Programul misiunilor economice în străinătate se elaborează anual de Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior (ARICE) în scopul asigurării promovării și diversificării geografice a exportului. +
Capitolul IVNecesitatea implementării schemei +
Articolul 5Implementarea schemei este necesară în vederea promovării pe piețele externe a produselor și serviciilor de concepție/marcă proprie a operatorilor economici cu activitate în sectoarele industriei naționale. +
Capitolul VDefiniții +
Articolul 6În scopul prezentei scheme se aplică următoarele definiții:a)furnizorul schemei de minimis și administratorul măsurii – ARICE; … b)întreprindere – orice entitate care desfășoară activități economice (respectiv oferă bunuri, servicii sau lucrări pe o piață), indiferent de forma juridică, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia; … c)ajutor de stat – orice măsură de sprijin care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene; … d)data acordării ajutorului – data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, respectiv data la care se semnează acordul de finanțare inițial între furnizor și beneficiarii finali participanți la misiunile economice organizate în străinătate; … e)produse agricole – produsele enumerate în anexa I la Tratat, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013; … f)prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare; … g)comercializarea produselor agricole – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări, de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități; … h)produse pescărești și de acvacultură – produsele definite la art. 5 lit. a) și b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013; … i)producția primară de produse pescărești și de acvacultură – toate operațiunile legate de pescuitul, creșterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum și activitățile desfășurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranșarea, filetarea sau congelarea, și prima vânzare către revânzători sau prelucrători; … j)prelucrarea și comercializarea produselor pescărești și de acvacultură – toate operațiunile, inclusiv manipularea, tratarea și transformarea, efectuate după momentul debarcării – sau al recoltării, în cazul acvaculturii -, care au ca rezultat un produs prelucrat, precum și distribuția acestuia; … k)întreprindere unică – în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi; … (ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; … (iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia; … (iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective. … Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice; … l)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:(i)în cazul unei societăți cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; … (ii)în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; … (iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; … (iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare; … … m)data plății ajutorului – data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului; … n)ajutor de minimis – ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurența și/sau comerțul cu statele membre. … +
Capitolul VIDomeniul de aplicare +
Articolul 7(1)Prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate operatorilor economici din toate sectoarele, cu excepția:a)ajutoarelor acordate operatorilor economici care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse pescărești și de acvacultură; … b)ajutoarelor acordate operatorilor economici care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață; … c)ajutoarelor acordate operatorilor economici care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole; … d)ajutoarelor acordate operatorilor economici care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității de produse de acest tip achiziționate de la producători primari ori introduse pe piață de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari; … e)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; … f)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a bunurilor și serviciilor naționale față de bunurile și serviciile importate. … (2)În cazul în care un operator economic își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate la alin. (1) lit. a), b), c) sau d), cât și în unul sau mai multe sectoare de activitate sau domenii de activitate incluse în domeniile de aplicare ale Regulamentului (UE) 2023/2.831, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca statul membru în cauză să se asigure prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între conturi, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/2.831 nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă. +
Capitolul VIIBeneficiari ai ajutorului de minimis +
Articolul 8În conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 296/2007 privind aprobarea Mecanismelor de derulare a acțiunilor din Programul de promovare a exportului, administrat de Ministerul Economiei și Comerțului, cu modificările ulterioare, pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă operatorii economici care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții de eligibilitate:a)sunt înregistrați în scopuri fiscale conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, și își desfășoară activitatea în România; … b)nu se află în procedură de executare silită, închidere operațională, dizolvare, lichidare, insolvență colectivă și nu îndeplinesc criteriile prevăzute de lege pentru a fi supuși unei proceduri de insolvență colectivă la cererea creditorilor lor; … c)nu beneficiază pentru misiunea economică organizată în străinătate la care aplică de finanțare de la alți furnizori de ajutor de minimis pentru acoperirea acelorași categorii de cheltuieli eligibile; … d)nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale, la data depunerii cererii de înscriere – declarației pe propria răspundere pentru participare la misiunile economice organizate în străinătate; … e)nu sunt considerați în dificultate; … f)nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată și ajutorul recuperat integral; … g)au în obiectul de activitate operațiuni de export; … h)nomenclatorul de export corespunde cu domeniile prevăzute în tematica misiunii economice; … i)produsele sunt de concepție și/sau marcă proprie, de calitate și cu valoare adăugată ridicată; … j)au înregistrat rezultate concrete ca urmare a participării la astfel de acțiuni anterioare; … k)nu folosesc ajutorul pentru achiziționarea de vehicule de transport rutier de mărfuri; … l)nu au beneficiat în ultimii 3 ani, din surse ale bugetului de stat sau ale autorităților locale, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitată în cadrul prezentei scheme, să depășească echivalentul în lei a 300.000 euro (declarație pe propria răspundere). … +
Articolul 9Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin prezenta schemă este de 500, după cum urmează: 2024-100 de beneficiari, 2025-120 de beneficiari, 2026-130 de beneficiari, 2027-150 de beneficiari. +
Capitolul VIIIProcedura de acordare a ajutoarelor de minimis +
Articolul 10Ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme constau în acordarea de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru acoperirea următoarelor categorii de cheltuieli eligibile:a)50% din cheltuielile privind transportul extern, cazarea și asigurarea medicală pentru câte un participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor stabilite pentru instituțiile publice; … b)100% din cheltuielile privind transportul în interiorul țării de destinație, pentru persoanele care participă la acțiunile respective, cheltuielile de deplasare pentru persoanele care organizează și coordonează acțiunile, inclusiv a unui reprezentant din partea federației, patronatului de ramură sau asociației profesionale care contribuie la realizarea acțiunii respective, cheltuielile pentru închirierea spațiilor aferente întâlnirilor de afaceri și a dotărilor necesare desfășurării acestora, cum sunt TV, video, retroproiector, computer și altele asemenea, cheltuielile de reprezentare și protocol, cheltuielile pentru elaborarea, transportul și asigurarea materialelor de promovare și de prezentare, cum sunt cataloage, pliante, ecusoane și altele asemenea, cheltuielile pentru transportul și asigurarea mostrelor, cheltuielile pentru formalitățile vamale aferente materialelor de promovare și de prezentare, precum și mostrelor, cheltuielile pentru mediatizarea acțiunii pe plan local, cheltuielile aferente comisionului prevăzut în contractul încheiat cu societatea organizatoare a misiunii economice, precum și alte cheltuieli care se justifică a fi alocate pentru realizarea acțiunilor respective, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. … +
Articolul 11(1)Selectarea operatorilor economici participanți la misiuni economice organizate în străinătate se realizează de către o comisie de selecție constituită prin ordin al președintelui ARICE, a cărei componență este: 1 președinte de comisie ARICE, 1 membru ARICE și 1 membru din partea patronatului.(2)Comisia de selecție va verifica eligibilitatea operatorilor economici, inclusiv din punctul de vedere al reglementărilor de ajutor de stat, va verifica respectarea regulii de cumul (conform declarației pe propria răspundere din anexa nr. 4 la ordin), va încheia procesul-verbal de selecție a operatorilor economici (proces-verbal care constituie act administrativ ce poate fi contestat în condițiile legii) și va comunica rezultatele selecției patronatului/asociației responsabile. ARICE va înștiința operatorii economici selectați asupra valorii estimative a ajutorului de minimis ce poate fi acordat, cu trimitere explicită la Regulamentul (UE) 2023/2.831.(3)Comisia de selecție a operatorilor economici va respecta principiile nediscriminării, tratamentului egal, transparenței, proporționalității și eficienței utilizării fondurilor.(4)În acordul de finanțare încheiat cu beneficiarul selectat se va preciza că:a)valoarea ajutorului de minimis este estimativă, iar în cazul neorganizării acțiunii valoarea acestuia este nulă; … b)valoarea exactă a ajutorului de minimis acordat operatorului economic (societății/întreprinderii unice) participant la acțiune se va calcula după decontul final de cheltuieli aferente acțiunii, iar ARICE va încheia un act adițional la acordul de finanțare inițial cu beneficiarul, pentru modificarea valorii ajutorului de minimis estimat; … c)în cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator economic (societății/întreprinderii unice) pe ultimii 3 ani, cumulată cu valoarea alocării financiare ce urmează a fi acordată în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafoanele de ajutor de minimis menționate la art. 13 alin. (1), operatorul economic poate alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon sau rambursarea totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de ajutor de minimis. … (5)Soluționarea contestațiilor privind selectarea operatorilor economici participanți la misiuni economice organizate în străinătate se realizează de către o comisie constituită prin ordin al președintelui Agenției Române pentru Investiții și Comerț Exterior, comisie diferită de cea de selecție.(6)Comisia de soluționare a contestațiilor privind selectarea operatorilor economici va comunica, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea contestației, rezultatul soluționării acesteia.(7)Comisia de soluționare a contestațiilor privind selectarea operatorilor economici va respecta principiile nediscriminării, tratamentului egal, transparenței, proporționalității și eficienței utilizării fondurilor.(8)ARICE va încheia și va derula contracte de prestări servicii cu operatori economici specializați, denumiți în continuare societăți organizatoare de misiuni economice, conform legislației în vigoare. Acești operatori vor fi selectați ca urmare a unei proceduri deschise și transparente de licitație publică.(9)Cheltuielile prevăzute la art. 10 lit. a) se vor deconta operatorilor economici participanți de către societatea organizatoare, pe bază de documente justificative, în termen de 5 zile lucrătoare de la virarea de către ARICE a sumelor aferente decontului final al acțiunii.(10)ARICE, ca furnizor de ajutor de minimis, va încheia, înainte de participarea operatorului economic la misiunea economică organizată în străinătate, un acord de finanțare cu fiecare beneficiar al prezentei scheme, prin care se va statua dreptul legal de a se acorda ajutor de minimis, precizând valoarea maximă estimată a ajutorului de minimis pe care fiecare beneficiar o poate primi, precum și caracterul de minimis al acestuia, făcând explicit referire la Regulamentul (UE) 2023/2.831 și menționând titlul acestuia și referința de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum și condițiile în care se acordă ajutorul de minimis. +
Articolul 12(1)Selectarea întreprinderilor participante la acțiunile de promovare se face în funcție de următoarele criterii: bugetul alocat pentru acțiunea respectivă, ordinea înscrierii și valoarea mai scăzută a ajutorului de minimis acordat anterior.(2)Pentru stabilirea ordinii în care întreprinderile pot participa la acțiunea de promovare se aplică succesiv criteriile de selecție de la alin. (1). Gradul de importanță al criteriilor este dat de ordinea enumerării, primul criteriu fiind cel mai important.(3)În cazul în care numărul de aplicanți este mai mare decât bugetul alocat, criteriile de departajare pentru selectarea firmelor eligibile sunt:a)ordinea înscrierii aplicanților pentru participarea la acțiunea de promovare. Aplicanții își pot depune cererile de înscriere începând cu data publicării pe site-ul ARICE a programului de promovare a exportului cu lista misiunilor economice în străinătate, dar nu mai târziu de 70 de zile înainte de începerea acțiunii, fără posibilitatea de a fi completat ulterior; … b)alte criterii: valoarea mai scăzută a ajutorului de minimis acordat anterior. … +
Capitolul IXRegula cumulului ajutoarelor de minimis +
Articolul 13(1)ARICE, prin comisia de selecție, va acorda un ajutor de minimis numai după ce va verifica criteriile de eligibilitate a beneficiarilor, inclusiv conform regulilor de ajutor de stat, respectarea regulii cumulului, respectiv dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite de o întreprindere unică pe parcursul ultimilor 3 ani și suma care urmează a se acorda în baza schemei, fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, nu depășesc pragul de 300.000 euro.(2)Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani. Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri naționale sau din fonduri europene.(3)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832^1 al Comisiei, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv.^1 Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general [art. 3 alin. (2) – „Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate per stat membru unei întreprinderi unice care prestează servicii de interes economic general nu depășește 750.000 EUR în nicio perioadă de 3 ani.“].(4)Ajutoarele de minimis se cumulează cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013^2 și (UE) nr. 717/2014^3, în limita plafonului relevant prevăzut la alin. (1).^2 Regulamentul (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol (JO L 352, 24.12.2013, p. 9).^3 Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului și acvaculturii (JO L 190, 28.6.2014, p. 45).(5)Ajutoarele de minimis se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, cu condiția ca prin cumul să nu se depășească intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului, stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. În situația în care prin cumul s-ar ajunge la depășirea respectivei intensități sau valori maxime, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.(6)Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.(7)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(8)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului propriu al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte. +
Capitolul XPerioada de aplicare +
Articolul 14Prezenta schemă se aplică de la data intrării în vigoare până la 31 decembrie 2027. +
Capitolul XIBugetul schemei +
Articolul 15(1)Valoarea totală a ajutoarelor care pot fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 70.000 mii lei (2024 – 10.000 mii lei, 2025 -10.000 mii lei, 2026 – 20.000 mii lei, 2027 – 30.000 mii lei).(2)Pentru conversia în euro a valorii ajutorului se va utiliza cursul de schimb al Băncii Naționale a României valabil la data acordării ajutorului. +
Capitolul XIIObligațiile furnizorului și ale beneficiarilor de ajutor de minimis +
Articolul 16ARICE va realiza și va menține o evidență a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, care trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin prezenta schemă, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata (anul de raportare), valoarea cumulată a ajutoarelor de minimis acordate de ARICE în anii anteriori, valoarea estimativă (ex ante), valoarea exactă a ajutorului de minimis (la momentul efectuării decontului final al cheltuielilor aferente acțiunii, valoare ce va fi raportată Consiliului Concurenței) și sursa de finanțare. Această evidență se păstrează timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei. +
Articolul 17(1)Operatorii economici beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme au obligația păstrării unei evidențe a informațiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică, la fel ca și operatorii economici societăți organizatoare de misiuni economice în străinătate.(2)Operatorii economici care beneficiază de ajutoare de minimis în cadrul prezentei scheme au obligația de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenței, la orice solicitare de informații privind ajutoarele de minimis primite. +
Capitolul XIIIMonitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în cadrul schemei +
Articolul 18(1)Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Se vor avea în vedere și obligațiile stipulate în Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, precum și în Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare aRegulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat.(2)Monitorizarea prezentei scheme se realizează de ARICE, care va respecta prevederile legale în vigoare privitoare la controalele la fața locului pentru a verifica condițiile de acordare a ajutoarelor și pentru a dispune măsurile ce se impun în situația în care aceste condiții nu au fost respectate.(3)Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.(4)În aplicarea măsurilor prevăzute la alin. (2), președintele ARICE va emite ordine prin care va dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate, care, potrivit legii, vor avea caracter de titlu executoriu. ARICE va informa, în scris, Consiliul Concurenței cu privire la ordinele proprii adoptate privind recuperarea ajutoarelor de minimis, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare.(5)În vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la alin. (3), președintele ARICE va aproba prin ordin norme metodologice proprii privind procedura de recuperare a ajutoarelor de minimis acordate.(6)ARICE va pune la dispoziția Consiliului Concurenței, la termenul și în formatul solicitate de acesta, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național, inclusiv pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(7)ARICE va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(8)Beneficiarul are obligația de a pune la dispoziția furnizorului, în formatul și în termenul solicitate de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce revin ca responsabilitate furnizorului.(9)ARICE va furniza date și informații suplimentare Consiliului Concurenței, atunci când din informațiile deținute de acesta rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis.(10)Deciziile se transmit, împreună cu confirmarea de primire a acestora de către beneficiari, în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data adoptării, în vederea recuperării ajutoarelor de minimis, organelor fiscale din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, iar sumele astfel realizate se virează la bugetul de stat.(11)Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, ARICE, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de minimis, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(12)Obligațiile de recuperare a ajutoarelor de minimis și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor de minimis sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(13)Plățile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plății.(14)Informațiile referitoare la contractele/actele de acordare a finanțării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul.(15)În mod excepțional și pe o perioadă limitată de timp, termenele prevăzute la alin. (11)-(14) pot fi extinse până la 15 zile lucrătoare. Extinderea se acordă de Consiliul Concurenței, în baza unei solicitări formale, motivate, adresate acestuia de către furnizorul/administratorul ajutorului, și este considerată justificată doar în cazul în care numărul actelor de finanțare, al actelor de acordare a ajutoarelor sau al plăților efectuate în contul acestuia este foarte mare, într-o perioadă restrânsă de timp, iar încărcarea acestora devine imposibilă, din punct de vedere tehnic, în termenul inițial.(16)În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. +
Capitolul XIVRaportarea ajutoarelor de minimis acordate în cadrul schemei +
Articolul 19Pentru implementarea schemei, ARICE are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexa la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022. +
Articolul 20Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât și pe suport magnetic, cu semnătură de primire și număr de înregistrare, sau prin poștă, cu confirmare de primire. +
Articolul 21După raportarea la Consiliul Concurenței, ARICE va publica pe website-ul propriu valorile finale ale ajutoarelor de minimis acordate operatorilor economici participanți la misiunile economice în străinătate. +
Articolul 22Consiliul Concurenței poate solicita informații suplimentare, în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau că există neconcordanțe față de cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informațiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenței. Răspunderea pentru corectitudinea și completitudinea datelor și informațiilor raportate, precum și pentru respectarea termenelor de raportare revine ARICE. +
Capitolul XVRecuperarea ajutorului de minimis +
Articolul 23(1)Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către ARICE, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2)ARICE va elabora metodologia proprie de recuperare a ajutorului de minimis. +
Articolul 24(1)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 794/2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 83 din 27 martie 1999, cu modificările ulterioare.(2)Procedura de calcul al dobânzii se stabilește în conformitate cu instrucțiunile emise de către Consiliul Concurenței^4.^4 http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf.(3)Furnizorul își rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja plătit, în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar, în documentele depuse, se dovedesc a fi incorecte sau false. +
Capitolul XVIDispoziții finale +
Articolul 25Textul prezentei scheme se publică și pe pagina oficială de web a ARICE.