Notă …
Aprobată prin ORDINUL nr. 148 din 6 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 564 din 9 iunie 2022. +
Capitolul IPrevederi generale +
Articolul 1(1)Prezentul ordin instituie o schemă transparentă de ajutor de minimis aferentă finanțărilor acordate prin Programul operațional pentru pescuit și afaceri maritime 2014-2020 „Sprijin pentru punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunității“, denumită în continuare schemă, finanțate în cadrul Măsurii III.3 „Punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunității – Implementarea strategiilor de dezvoltare locală“.(2)Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a)Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis; … b)Regulamentului (UE) nr. 972/2020 al Comisiei din 2 iulie 2020 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 în ceea ce privește prelungirea aplicării sale și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce privește prelungirea aplicării sale și ajustările relevante; … c)Regulamentului (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general; … d)Regulamentului (UE) nr. 1.474/2020 al Comisiei din 13 octombrie 2020 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 360/2012 în ceea ce privește prelungirea perioadei de aplicare a acestuia și o derogare limitată în timp pentru întreprinderile aflate în dificultate cu scopul de a se ține seama de impactul pandemiei de COVID-19; … e)Regulamentului (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 mai 2014 privind Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2.328/2003, (CE) nr. 861/2006, (CE) nr. 1.198/2006 și (CE) nr. 791/2007 ale Consiliului și a Regulamentului (UE) nr. 1.255/2011 al Parlamentului European și al Consiliului; … f)Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare; … g)Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit și politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările și completările ulterioare; … h)Hotărârii Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operațiunilor cofinanțate din Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime prin Programul operațional pentru pescuit și afaceri maritime 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare; … i)Ordinului ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 816/2016 privind aprobarea Listei detaliate a cheltuielilor eligibile pentru operațiunile finanțate, inclusiv cheltuielile de personal ale Autorității de management, în cadrul Programului operațional pentru pescuit și afaceri maritime 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare. … (3)Schema instituită prin prezentul ordin este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 și ale art. 2 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 360/2012.(4)Schema se aplică pe teritoriul fiecărui grup de acțiune locală în domeniul pescuitului, denumit în continuare FLAG, a cărui strategie de dezvoltare locală, denumită în continuare SDL, este finanțată în cadrul Măsurii III.3 din POPAM 2014-2020.(5)Schema se implementează de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, prin Direcția Generală Pescuit – Autoritatea de management pentru POPAM 2014-2020, denumită în continuare DGP – AM POPAM.(6)DGP – AM POPAM îndeplinește calitatea de furnizor și administrator de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme. +
Capitolul IIObiectivul schemei +
Articolul 2Obiectivul schemei constă în facilitarea accesului la finanțare întreprinderilor care își desfășoară activitatea pe teritoriul unui FLAG și care, prin specificul lor, contribuie la dezvoltarea locală a comunităților pescărești, prin acordarea de ajutoare de minimis sau ajutoare de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general. +
Capitolul IIIDefiniții +
Articolul 3În sensul schemei instituite prin prezentul ordin, următorii termeni se definesc astfel:1.ajutor de minimis reprezintă orice măsură care îndeplinește prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013; … 2.ajutor de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general reprezintă orice măsură care îndeplinește prevederile Regulamentului (UE) nr. 360/2012; … 3.serviciu de interes economic general – acel serviciu care nu este deja furnizat sau care nu poate fi furnizat în mod satisfăcător și în condiții – precum prețul, trăsăturile obiective privind calitatea, continuitatea și accesul la serviciu – compatibile cu interesul public, astfel cum este definit de către stat, de către întreprinderi care își desfășoară activitatea în condiții normale de piață; … 4.întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată; … 5.întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:a)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi; … b)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; … c)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia; … d)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la lit. a)-d) sunt considerate întreprinderi unice.Această definiție nu se aplică în cazul întreprinderilor care desfășoară un serviciu de interes economic general; … … 6.întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, înseamnă o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:a)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de cel puțin trei ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, societate cu răspundere limitată se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE (1), iar capital social include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; … b)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de cel puțin trei ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, un IMM aflat la 7 ani de la prima sa vânzare comercială care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; … c)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; … d)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare; … e)în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:(i)raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și … (ii)capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0; … … … 7.data acordării ajutorului de minimis – data semnării contractului de finanțare între AM POPAM și beneficiarul de ajutor de minimis; … 8.grup de acțiune locală în domeniul pescuitului (FLAG) reprezintă un parteneriat public-privat la nivel local, alcătuit din reprezentanți ai instituțiilor și autorităților publice locale, ai sectorului privat și ai societății civile, având aceleași interese și obiective pentru a elabora și implementa o strategie de dezvoltare locală în domeniul pescuitului și acvaculturii, selectat de către DGP – AM POPAM, constituit potrivit prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2015, cu modificările și completările ulterioare; … 9.strategie de dezvoltare locală (SDL) – document elaborat de FLAG și aprobat de către DGP – AM POPAM, prin care se stabilește un set coerent de operațiuni cu scopul de a răspunde obiectivelor și nevoilor locale și care contribuie la îndeplinirea strategiei Uniunii pentru o creștere inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii și care este conceput și realizat de un grup de acțiune local; … 10.ghidul solicitantului aferent măsurilor prevăzute într-o strategie de dezvoltare locală – un document elaborat de FLAG și aprobat de către DGP – AM POPAM, prin care se informează potențialii beneficiari cu privire la condițiile și modalitatea de acordare a unui sprijin public din Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime pentru fiecare măsură prevăzută în SDL, inclusiv a celor care intră sub incidența prezentei scheme; … 11.teritoriul eligibil al FLAG – zona de pescuit și de acvacultură descrisă în strategia de dezvoltare locală, cap. I pct. 1.2.1 lit. B Definirea zonei pescărești, anexă a contractului de finanțare încheiat între MADR și FLAG. … +
Capitolul IVDomeniul de aplicare a schemei +
Articolul 4(1)Prezenta schemă se aplică întreprinderilor/întreprinderilor unice din cadrul teritoriilor aferente FLAG, care implementează acțiuni cuprinse în SDL care nu sunt legate de producția, prelucrarea și comercializarea produselor pescărești și de acvacultură, și întreprinderilor sau asimilate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.(2)Schema acordă ajutoare pentru sectoarele și activitățile eligibile prevăzute la art. 7 alin. (1) și pentru activitățile prevăzute la art. 7 alin. (2), cu excepția:a)ajutoarelor destinate activităților din sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului; … b)ajutoarelor destinate activităților din domeniul producției primare de produse agricole; … c)ajutoarelor destinate activităților din sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective; … (ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari; … … d)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; … e)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate; … f)ajutoarelor destinate activităților din sectorul cărbunelui, astfel cum sunt definite în Decizia 2010/787/UE a Consiliului; … g)ajutoarelor acordate întreprinderilor aflate în dificultate. Prin derogare de la art. 1 alin. (2) lit. (h) din Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, prezenta schemă se aplică întreprinderilor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-30 iunie 2021; … h)ajutoarelor destinate activităților de transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, doar pentru întreprinderile care prestează servicii de interes economic general. … (3)În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanțare prin prezenta schemă, prevăzute la alin. (2) lit. a), b) sau c), cât și în sectoare sau domenii de activitate eligibile, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca întreprinderea în cauză să prezinte la depunerea documentației acte din care să rezulte separarea activităților sau o distincție între costuri, astfel încât activitățile desfășurate în sectoarele excluse de la aplicarea schemei să nu beneficieze de ajutoarele de minimis acordate în baza schemei.(4)Ajutoarele de minimis acordate unei întreprinderi/ întreprinderi unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri. +
Capitolul VBeneficiarii ajutorului și condiții de eligibilitate +
Articolul 5(1)Beneficiarii schemei de ajutor de minimis sunt întreprinderile așa cum sunt definite la art. 3 pct. 3, 4 și 5, dacă îndeplinesc următoarele condiții:a)nu solicită ajutor în domeniile exceptate de la finanțare prevăzute la art. 4 alin. (2); … b)implementează proiecte pe teritoriul unui FLAG sau, în cazul anumitor proiecte de servicii care nu sunt implementate pe teritoriul acestuia, beneficiul sprijinului se adresează teritoriului FLAG; … c)proiectele solicitate conțin activitățile eligibile prevăzute la art. 7; … d)proiectele au o durată maximă de implementare de 24 de luni de la data semnării contractului de finanțare, cu posibilitatea prelungirii acestei perioade în condițiile prevăzute la art. 18 alin. (2) și (3) din Hotărârea Guvernului nr. 347/2016 privind stabilirea cadrului general de implementare a operațiunilor cofinanțate din Fondul European pentru Pescuit și Afaceri Maritime prin Programul operațional pentru pescuit și afaceri maritime 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare. Totodată sunt incidente Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. C(2015) 8.416 din 25.11.2015 de aprobare a programului operațional „Programul Operațional pentru Pescuit și Afaceri Maritime pentru România“ pentru sprijin din partea Fondului european pentru pescuit și afaceri maritime în România – art. 2 „Cheltuielile plătite efectiv în temeiul programului operațional sunt eligibile începând cu 1 ianuarie 2014 și până la 31 decembrie 2023“ și prevederile art. 40 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit și politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările și completările ulterioare – „Beneficiarii proiectelor finanțate din FEPAM care au încheiat contracte de finanțare cu MADR, în calitate de autoritate de management pentru POPAM, potrivit prevederilor prezentului articol, și care nu finalizează proiectul în perioada de eligibilitate a cheltuielilor vor suporta din bugetul propriu sumele necesare finalizării proiectelor după această perioadă.“; … e)se obligă să mențină investiția pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la momentul finalizării proiectului; … f)valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice, pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs), nu depășește echivalentul în lei a 200.000 de euro, respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost; … g)valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii care prestează servicii de interes economic general, pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs), nu depășește echivalentul în lei a 500.000 de euro în cazul întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general; … h)nu sunt întreprinderi în dificultate în sensul celor menționate la art. 3 pct. 6; … i)nu fac obiectul unui/unei ordin/decizii de recuperare neexecutat/e, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă; … j)Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 se aplică numai în cazul ajutoarelor acordate pentru prestarea unui serviciu de interes economic general. Prin urmare, întreprinderii beneficiare ar trebui să îi fie încredințată în scris prestarea serviciului de interes economic general, din partea autorităților publice naționale sau locale, după caz, pe baza unui act oficial de atribuire, respectiv un contract încheiat între solicitant/beneficiar și o autoritate publică, prin care sunt stabilite reguli și obligații cu privire la prestarea serviciului conform legislației naționale în vigoare. În consecință, întreprinderea beneficiară trebuie să aibă în mod real atribuția obligației/obligațiilor de serviciu public, iar aceste obligații trebuie definite în mod clar; … k)în cuprinsul contractelor de finanțare se menționează în mod clar activitățile ce fac obiectul SIEG, costurile eligibile și cuantumul maximum acordat sub formă de grant. Dacă întreprinderile respective desfășoară și alte activități, este necesară o evidență contabilă separată, defalcată în funcție de tipurile de activități; … l)întreprinderile care desfășoară un serviciu de interes economic general, precum și cele care sunt beneficiare de drepturi speciale sau exclusive, care primesc sub orice formă o compensare pentru aceste prestații și, totodată, desfășoară și alte activități, sunt obligate să țină evidențe specifice pe activități, în scopul asigurării transparenței financiare, și să transmită, la cererea Consiliului Concurenței, informațiile solicitate în legătură cu aceste relații. … (2)În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul maxim menționat la alin. (1) lit. f) sau g), după caz, beneficiarul nu poate beneficia de prevederile schemei nici chiar pentru acea parte din finanțarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis.(3)În cazul fuziunilor societăților sau al achizițiilor de părți sociale, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează.(4)Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate. +
Articolul 6Numărul estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis acordat prin prezenta schemă este de aproximativ 150, din care maximum 145 pe subschema 1 și maximum 5 pe subschema 2. +
Capitolul VIActivități eligibile și cheltuieli neeligibile +
Articolul 7(1)În cadrul subschemei 1 sunt eligibile pentru finanțare investițiile pentru care se acordă ajutorul de minimis în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 și care conduc la realizarea următoarelor activități:a)facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată; … b)parcuri pentru rulote, campinguri și tabere; … c)alte facilități de cazare; … d)restaurante și alte activități de servicii de alimentație; … e)fabricarea produselor textile; … f)fabricarea articolelor de îmbrăcăminte; … g)tăbăcirea și finisarea pieilor, prepararea și vopsirea blănurilor; … h)prelucrarea lemnului, fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite; … i)fabricarea mobilei; … j)fabricarea săpunurilor, detergenților și a produselor de întreținere, cosmetice și de parfumerie; … k)fabricarea articolelor din hârtie și carton; … l)tipărire și activități de servicii conexe tipăririi; … m)fabricarea articolelor din cauciuc; … n)fabricarea de construcții metalice, tratarea și acoperirea metalelor, operațiuni de mecanică generală pe bază de plată sau contract; … o)producția de piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule; … p)fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice; … q)fabricarea altor produse din minerale nemetalice, precum fabricarea sticlei și a articolelor din sticlă, fabricarea materialelor de construcții din argilă, fabricarea altor articole din ceramică și porțelan, tăierea, fasonarea și finisarea pietrei; … r)construcția de ambarcațiuni sportive și de agrement; … s)alte activități industriale, precum fabricarea bijuteriilor, a imitațiilor de bijuterii și a articolelor similare, fabricarea instrumentelor muzicale, fabricarea articolelor pentru sport, fabricarea jocurilor și jucăriilor, fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale și stomatologice, alte activități industriale (fabricarea măturilor și periilor, precum și a altor produse manufacturiere); … t)lucrări de construcții, precum lucrări de construcții ale clădirilor rezidențiale și nerezidențiale, lucrări de instalații electrice și tehnico-sanitare și alte lucrări de instalații pentru construcții, lucrări speciale de construcții; … u)întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor; … v)repararea articolelor fabricate din metal, repararea mașinilor și echipamentelor; … w)activități referitoare la sănătatea umană, precum activități de asistență medicală ambulatorie și stomatologică, activități de asistență medicală generală, activități de asistență medicală specializată, activități de asistență stomatologică, activități ale centrelor de îngrijire medicală; … x)activități de asistență socială, fără cazare; … y)activități privind distribuția apei, salubritate, gestionarea deșeurilor, activități de decontaminare, precum colectarea și epurarea apelor uzate (numai pentru golirea și curățarea haznalelor și a foselor septice și colectarea și transportul apelor uzate menajere prin vidanje montate pe autoșasiu), colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor, activități de recuperare a materialelor reciclabile și activități și servicii de decontaminare; … z)activități profesionale, științifice și tehnice, precum activități juridice și de contabilitate, activități de arhitectură și inginerie, activități de testări și analiză tehnică, activități de design specializat, activități fotografice și activități veterinare, publicitate și activități de studiere a pieței, alte activități profesionale, științifice și tehnice; … aa)informații și comunicații, precum activități de editare, activități ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe, activități de realizare a softului la comandă (software orientat către client), activități de consultanță în tehnologia informației; … bb)activități de spectacole, culturale și recreative, precum activități ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor și alte activități culturale, activități sportive, alte activități recreative și distractive (organizare de evenimente ș.a.); … cc)activități de management și de consultanță în management; … dd)activități de servicii administrative și activități de servicii-suport, precum activități de închiriere și leasing, activități de peisagistică și servicii pentru clădiri, activități de secretariat, servicii-suport și alte activități de servicii prestate în principal întreprinderilor, activități ale agențiilor turistice și ale tur-operatorilor, alte servicii de rezervare și asistență turistică; … ee)învățământ, precum învățământ în domeniul sportiv și recreațional, învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice, alte domenii), școli de conducere (pilotaj), alte forme de învățământ; … ff)transport și depozitare, precum transporturi private rutiere și pe apă de persoane și de mărfuri și activități de servicii anexe transporturilor private rutiere și pe apă de persoane și de mărfuri, depozitări, alte servicii poștale și de curierat; … gg)alte activități de servicii, precum reparații de calculatoare, de articole personale și de uz gospodăresc, spălarea și curățarea uscată a articolelor textile și a produselor din blană, coafură, activități de înfrumusețare etc. … (2)În cadrul subschemei 2 sunt eligibile pentru finanțare investițiile pentru care se acordă ajutorul de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general în temeiul Regulamentului (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 și care conduc la realizarea activităților reprezentate de servicii de asistență medicală de urgență prespitalicească și transport sanitar.(3)Codurile CAEN aferente activităților eligibile prevăzute la alin. (1) și (2) pentru persoanele fizice autorizate/persoanele juridice înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă de ajutor de minimis. Pentru alte forme de organizare ale persoanelor juridice, respectiv ale celor care nu sunt înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, nu se folosesc codurile CAEN. +
Articolul 8Pentru a fi eligibile, toate cheltuielile aferente implementării proiectelor din cadrul SDL trebuie să fie efectuate pe teritoriul eligibil al FLAG. Pentru anumite proiecte de servicii, cheltuielile pot fi eligibile și pentru acțiuni realizate în afara teritoriului eligibil al FLAG, cu condiția de a se demonstra că beneficiul sprijinului se adresează teritoriului eligibil al FLAG. +
Articolul 9(1)Pentru proiectele de investiții, respectiv proiecte cu construcții-montaj finanțate în baza subschemelor 1 și 2, cadrul legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari este reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 347/2016, cu modificările și completările ulterioare, iar detalierea costurilor eligibile se realizează în conformitate cu capitolele I și II din anexa la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 816/2016 privind aprobarea Listei detaliate a cheltuielilor eligibile pentru operațiunile finanțate, inclusiv cheltuielile de personal ale Autorității de management, în cadrul Programului operațional pentru pescuit și afaceri maritime 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare.(2)Pentru proiectele de investiții, respectiv proiecte care nu implică construcții-montaj, precum și pentru proiectele, altele decât cele de investiții, finanțate în baza subschemei 1 și subschemei 2, cheltuielile eligibile sunt prevăzute la capitolul I, capitolul II^1 și capitolul III litera R^1 din anexa la Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 816/2016, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 10(1)Sunt neeligibile pentru finanțarea acordată în baza prezentei scheme următoarele cheltuieli prevăzute la art. 16 dinHotărârea Guvernului nr. 347/2016, cu modificările și completările ulterioare, art. 69 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 și art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014, respectiv:a)dobânzi debitoare, cu excepția celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenții pentru dobândă sau a unei subvenții pentru comisioanele de garantare; … b)achiziționarea de terenuri neconstruite și de terenuri construite cu o sumă mai mare de 10% din cheltuielile totale eligibile ale operațiunii în cauză. În cazul siturilor abandonate și al siturilor utilizate anterior pentru activități industriale care conțin clădiri, această limită se majorează la 15%. În cazuri excepționale și justificate corespunzător, această limită poate fi majorată peste procentajele respective indicate mai sus pentru operațiunile privind protecția mediului; … c)taxa pe valoarea adăugată, cu excepția cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislației naționale privind TVA; … d)cheltuielile aferente activităților prevăzute la art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European și al Consiliului; … e)amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj; … f)cheltuielile efectuate de beneficiar în regie proprie; … g)costul achiziționării de bunuri/echipamente de ocazie; … h)achiziționarea de vehicule de transport rutier de mărfuri de către întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost. … (2)Operațiunile asociate următoarelor măsuri nu sunt eligibile pentru sprijin prin SDL:a)sprijin pentru elaborarea și punerea în aplicare a planurilor de producție și de comercializare conform art. 66 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014; … b)sprijin pentru compensațiile pentru organizațiile de producători și asociațiile de organizații de producători recunoscute care depozitează produsele pescărești conform art. 67 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014. … +
Articolul 11Cheltuielile neeligibile ale proiectului sunt suportate integral de către beneficiarul ajutorului de minimis și de către beneficiarul ajutorului de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general, fie din resurse proprii, fie din finanțare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public. +
Capitolul VIIForma ajutorului de minimis și intensitatea ajutorului de minimis +
Articolul 12(1)În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis și ajutorul de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă (grant) și se plătesc eșalonat, conform etapelor de implementare a proiectului, în urma prezentării de către beneficiar a documentelor justificative de plată, după caz, prevăzute în procedurile specifice ale DGP – AM POPAM, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale. Tranșele se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata de actualizare este rata de referință aplicabilă la data acordării ajutoarelor.(2)Ajutoarele de minimis și ajutoarele de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general acordate în baza prezentei scheme pot lua următoarele forme:a)rambursarea costurilor eligibile suportate și plătite efectiv; … b)plăți în avans, cu condiția constituirii în prealabil în favoarea MADR – DGP – AM POPAM a unei garanții bancare sau a unei garanții echivalente corespunzătoare procentului de 100% din valoarea avansului.Decontarea cererilor de plată și acordarea avansurilor se vor face în conformitate cu dispozițiile art. 28 și 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările și completările ulterioare. … +
Articolul 13(1)Cuantumul sprijinului public nerambursabil din totalul cheltuielilor eligibile ale unui proiect de investiții este de maximum 200.000 de euro/întreprindere unică pentru activitățile eligibile prevăzute la art. 7 alin. (1) și de maximum 500.000 de euro/întreprindere pentru serviciile de interes economic general prevăzute la art. 7 alin. (2).(2)Intensitatea sprijinului pentru măsurile prevăzute în SDL se stabilește în conformitate cu dispozițiile art. 95 din Regulamentul (UE) nr. 508/2014. +
Capitolul VIIIProcedura de acordare a ajutorului de minimis +
Articolul 14(1)Procedura de selecție competitivă, nediscriminatorie și transparentă a proiectelor este stabilită în strategia de dezvoltare locală, anexă la contractul de finanțare încheiat între DGP – AM POPAM și FLAG.(2)FLAG-urile evaluează documentele depuse de solicitanți și selectează proiectele, pe bază de criterii de eligibilitate și selecție coerente și relevante, precizate în ghidurile solicitantului aprobate de DGP – AM POPAM.(3)În cazul proiectelor care vizează investiții care au legătură cu prestarea unui serviciu de interes general, FLAG-urile trebuie să se asigure că solicitanților le-au fost încredințate obligații de serviciu de interes economic general din partea autorităților publice naționale sau locale, după caz, pe baza unui act oficial de atribuire, respectiv contract încheiat între solicitant/beneficiar și o autoritate publică, prin care sunt stabilite reguli și obligații cu privire la prestarea serviciului conform legislației naționale în vigoare.(4)FLAG-urile organizează depunerea de proiecte în cadrul sesiunilor închise, astfel încât selecția va fi realizată în baza competiției între aplicațiile depuse.(5)Selecția proiectelor în cadrul FLAG-ului este efectuată de către o comisie de selecție, formată din membrii parteneriatului conform procedurilor de evaluare și selecție elaborate de către FLAG și aprobate de către DGP – AM POPAM.(6)Selecția proiectelor în vederea finanțării nerambursabile se realizează în ordinea descrescătoare a punctajului obținut în baza criteriilor de selecție, în limita fondurilor disponibile aferente apelului.(7)Criteriile de selecție sunt stabilite de către fiecare FLAG în parte prin ghidurile solicitantului și aprobate de forul de conducere al FLAG și de către AM POPAM. Cu ocazia selectării operațiunilor, FLAG-ul se asigură că acestea sunt coerente cu SDL aprobată, prin acordarea de prioritate operațiunilor în funcție de contribuția adusă la atingerea obiectivelor și țintelor strategiei.(8)Înainte de a fi demarată procedura de selecție a proiectelor, Ghidul solicitantului aferent măsurilor prevăzute în SDL va fi corelat cu prezenta schemă de ajutor de minimis și vor fi publicate pe pagina web a FLAG-ului. Criteriile de selecție sunt incluse în Ghidul solicitantului.(9)Verificarea condițiilor de eligibilitate și selecție pentru beneficiar/proiect/investiție se realizează la nivel de FLAG în baza procedurilor specifice aprobate de DGP – AM POPAM.(10)DGP – AM POPAM verifică aplicarea criteriilor de eligibilitate și selecție pentru proiectele selectate de FLAG-uri. +
Articolul 15(1)Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemă, FLAG-ul depune la DGP – AM POPAM proiectul selectat, însoțit de documentele prevăzute în Ghidul solicitantului aferent măsurilor din SDL.(2)Detalierea modalității de derulare a procedurilor specifice de evaluare-selectare și contractare aferente fiecărei măsuri stabilite în SDL se regăsește în Ghidul solicitantului pentru fiecare dintre măsuri, care completează prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, acesta fiind publicat pe site-urile FLAG-urilor.(3)Dacă, pe parcursul implementării strategiei, în cadrul procesului de evaluare și selecție la nivelul FLAG a unor proiecte, apar situații generatoare de conflict de interese, persoana care se regăsește în această situație este obligată să se abțină de la luarea deciziei și/sau de la participarea la luarea unei decizii, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(4)Pentru a beneficia de sprijin în cadrul prezentei scheme, solicitantul completează o declarație pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis primite de acesta și, dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relație de tipul celor prevăzute la art. 3 pct. 5 în acel an fiscal și alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali, fie din surse ale bugetului de stat, fie din surse bugetare ale Uniunii Europene.(5)DGP – AM POPAM acordă un ajutor de minimis după ce verifică, pe baza declarației pe propria răspundere a solicitantului, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de acesta și, dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relație de tipul celor prevăzute la art. 3 pct. 5, pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, respectiv anul fiscal în curs și cei 2 ani fiscali anteriori, din surse ale bugetului de stat sau din surse bugetare ale Uniunii Europene, nu depășește pragul de 200.000 de euro sau de 100.000 de euro pentru beneficiarii care activează în domeniul transportului rutier de mărfuri, echivalent în lei, sau pragul de 500.000 de euro pentru întreprinderile care prestează servicii de interes economic general, echivalent în lei.(6)Furnizorul are obligația de a informa, în scris, întreprinderea beneficiară în legătură cu valoarea potențială a ajutorului în legătură cu serviciul de interes economic general pentru care se acordă ajutorul, precum și în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, făcând trimitere explicită la regulamentul aplicabil și menționând titlul acestuia și trimitere la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.(7)Acordarea ajutorului de minimis prevăzut în cadrul acestei scheme se face în baza unui contract de finanțare încheiat între MADR, prin DGP – AM POPAM, și beneficiar.(8)Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care este semnat contractul de la alin. (7), indiferent de data la care ajutorul de minimis se plătește. +
Articolul 16(1)În situația în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar în susținerea cererii de finanțare se dovedesc a fi incorecte și/sau false, DGP – AM POPAM nu achită ajutorul de minimis sau, după caz, solicită recuperarea ajutorului de minimis deja acordat.(2)Nerespectarea contractului de finanțare încheiat în baza prevederilor prezentei scheme de către beneficiarul ajutorului de minimis atrage revocarea acordului pentru finanțare și recuperarea ajutorului de minimis proporțional cu gradul de nerealizare sau integral, în funcție de caz. +
Capitolul IXDurata și bugetul schemei +
Articolul 17(1)Schema se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la data de 30 martie 2023 pentru ajutoarele acordate în baza Regulamentului (UE) nr. 360/2012, respectiv până la data de 30 martie 2023 pentru ajutoarele de minimis acordate în baza Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.(2)Cheltuielile plătite efectiv de beneficiarii finali în temeiul prezentei scheme sunt eligibile până la data de 31 decembrie 2023.(3)Rambursarea cheltuielilor, respectiv plata ajutoarelor de minimis pentru cele două subscheme se realizează până la data de 30 aprilie 2024. +
Articolul 18(1)Sursa de finanțare o reprezintă fondurile nerambursabile alocate prin POPAM 2014-2020 în cadrul Măsurii III.3 „Punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunității – Implementarea strategiilor de dezvoltare locală“.(2)Valoarea totală a ajutoarelor acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 20.000.000 de euro, din care 19.000.000 de euro pentru ajutoarele de minimis subschema 1 și 1.000.000 de euro pentru ajutoarele de minimis pentru prestarea unui serviciu de interes economic general subschema 2, echivalent în lei, reprezentând finanțare europeană din Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime (FEPAM) și cofinanțare națională de la bugetul de stat. Se utilizează cursul de schimb INFOREURO de 4.9463 LEI/EUR, valabil în luna februarie 2022. +
Capitolul XReguli privind cumulul ajutoarelor +
Articolul 19(1)Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 de euro pentru o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor care activează în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost.(2)Ajutoarele de minimis acordate în baza prezentei scheme, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012, pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului de 500.000 de euro pentru o perioadă de trei ani fiscali consecutivi.(3)Acestea nu se cumulează cu nicio compensație acordată pentru același serviciu de interes economic general, indiferent dacă acesta constituie ajutor de stat sau nu.(4)Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.(5)Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană. +
Capitolul XIMonitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme +
Articolul 20Monitorizarea, raportarea și păstrarea evidențelor ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislația europeană și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, aprobat prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022. +
Articolul 21DGP – AM POPAM păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină informații necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, valoarea sprijinului, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate etc. +
Articolul 22(1)DGP – AM POPAM are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăși plafoanele și intensitățile maxime admise, și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.(2)DGP – AM POPAM, în calitate de furnizor, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, aprobat prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.(3)Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, DGP – AM POPAM, în calitate de furnizor al măsurii de ajutor de minimis, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme.(4)Contractele, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor de minimis și rambursarea efectivă a respectivelor ajutoare, aferente acestei submăsuri, se încarcă în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanțare, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor ajutoare de către DGP – AM POPAM, în calitate de furnizor al prezentei scheme. +
Articolul 23(1)Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la furnizorul de ajutor atunci când din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis. În situația în care datele transmise de către furnizor nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenței poate dispune o acțiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acțiune, echipa de control a Consiliului Concurenței este însoțită de reprezentanți ai furnizorului.(2)În cazul în care MADR, prin DGP – AM POPAM, nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta transmite valori estimative.(3)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(4)MADR, prin DGP – AM POPAM, transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(5)MADR, prin DGP – AM POPAM, informează Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc. +
Articolul 24În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, DGP – AM POPAM comunică acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor prezentei scheme. +
Articolul 25(1)Beneficiarul sprijinului are obligația de a pune la dispoziția FLAG și/sau DGP – AM POPAM, în formatul și în termenul solicitate de către acesta/aceasta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce revin ca responsabilitate FLAG și/sau DGP – AM POPAM.(2)Beneficiarul sprijinului trebuie să păstreze timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate. +
Capitolul XIIRecuperarea ajutorului de minimis +
Articolul 26(1)Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MADR, prin DGP – AM POPAM, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015.(3)Furnizorul are obligația ca, în termen de 5 zile de la data adoptării unor norme de recuperare a ajutoarelor de stat/de minimis sau a unor decizii de recuperare, să le transmită, spre informare, Consiliului Concurenței. +
Capitolul XIIIDispoziții finale +
Articolul 27Textul prezentei scheme se publică integral pe pagina web a DGP – AM POPAM, la adresa www.ampeste.ro. +
ANEXĂ*)la schema de ajutor de minimis*) Anexa este reprodusă în facsimil.















