SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 28 mai 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL CULTURII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 626 din 25 iunie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 3095 28/05/2021
ART. 3REFERIRE LAORDIN 2238 08/04/2019
ART. 3REFERIRE LAORDIN 2840 31/10/2017
ART. 3REFERIRE LALEGE 206 31/10/2017
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 34 05/05/2017
ART. 3REFERIRE LANORMA 31/10/2017
ART. 3REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 3REFERIRE LAHG 519 26/06/2014
ART. 3REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 3REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 3REFERIRE LAHG 875 31/08/2011
ART. 3REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011
ART. 3REFERIRE LANORMA 31/08/2011
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 7REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 7REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 2
ART. 7REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 2
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 50 29/07/1991 ART. 11
ART. 9REFERIRE LALEGE 246 18/07/2005
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 1 21/02/2005
ART. 9REFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 9REFERIRE LALEGE 21 06/02/1924
ART. 10REFERIRE LAORDIN 2840 31/10/2017
ART. 10REFERIRE LALEGE 206 31/10/2017
ART. 10REFERIRE LAORD DE URGENTA 34 05/05/2017
ART. 10REFERIRE LALEGE 246 18/07/2005
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 1 21/02/2005
ART. 10REFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ART. 10REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 10REFERIRE LALEGE 21 06/02/1924
ART. 12REFERIRE LAHOTARARE 4 13/01/2021
ART. 33REFERIRE LAORDIN 175 20/06/2007
ART. 33REFERIRE LAREGULAMENT 20/06/2007
ART. 38REFERIRE LAORDIN 2738 05/03/2020
ART. 38REFERIRE LAORDIN 386 16/04/2020
ART. 38REFERIRE LANORMA 05/03/2020
ART. 38REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 16/04/2020
ART. 38REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 3095 28/05/2021
ActulCONTINUT DEORDIN 3095 28/05/2021
ActulREFERIT DEORDIN 3095 28/05/2021





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 3.095 din 28 mai 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 626 din 25 iunie 2021.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură instituie o Schemă de ajutor de minimis pentru sprijinirea inițiativelor culturale despre minoritatea romă în cadrul Programului RO-CULTURA (denumită în continuare schema de ajutor de minimis).(2)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul schemei menționate la alin. (1) se va face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul UE nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare.(3)Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare.(4)Ministerul Culturii, prin Unitatea de management a proiectului, este furnizorul și administratorul prezentei scheme de ajutor de minimis.
 + 
Capitolul IIObiectivul și scopul schemei de ajutor de minimis + 
Articolul 2Obiectivul prezentei scheme de ajutor de minimis este sprijinirea inițiativelor culturale despre minoritatea romă.
 + 
Capitolul IIIBaza legală + 
Articolul 3Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică cu luarea în considerare și respectarea dispozițiilor următoarelor reglementări, cu modificările și completările ulterioare:a)Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare;b)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 77/2014;c)Protocolul 38c la Acordul SEE privind Mecanismul financiar al Spațiului Economic European 2014-2021, denumit în continuare MFSEE 2014-2021;d)Acordul privind participarea Republicii Bulgaria și a României la Spațiul Economic European din 25.07.2007;e)Regulamentul privind implementarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021, denumit în continuare Regulament, adoptat de Comitetul pentru MFSEE conform articolului 10.5 al Protocolului 38c al Acordului SEE la 8 septembrie 2016 și confirmat de Comitetul permanent al statelor AELS la 22.09.2016;f)Memorandumul de înțelegere dintre Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei și Guvernul României privind implementarea Mecanismului financiar Spațiul Economic European 2014-2021, publicat prin Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 2.102/2016;g)ghidurile adoptate de CMF în conformitate cu prevederile art. 1.5 alin. (1) lit. d) din Regulament;h)Acordul de program din data de 5.06.2018, încheiat între Comitetul Mecanismului financiar al SEE, denumit în continuare CMF, și Punctul național de contact, denumit în continuare PNC, pentru implementarea Programului RO-CULTURA, cu modificările și completările ulterioare;i)Acordul de implementare a Programului din data de 5.06.2018, încheiat între Ministerul Fondurilor Europene și Ministerul Culturii și Identității Naționale pentru implementarea Programului „Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural și schimb cultural“;j)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2017 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar Spațiul Economic European 2014-2021 și Mecanismului financiar norvegian 2014-2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 206/2017, și Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2017 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar Spațiul Economic European 2014-2021 și Mecanismului financiar norvegian 2014-2021, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului delegat pentru fonduri europene nr. 2.840/6.560/2017;k)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, și Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011, cu modificările și completările ulterioare;l)Hotărârea Guvernului nr. 519/2014 privind stabilirea ratelor aferente reducerilor procentuale/corecțiilor financiare aplicabile pentru abaterile prevăzute în anexa la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare;m)Ordinul ministrului culturii și identității naționale nr. 2.324/2017*) privind desemnarea UMP pentru a prelua integral atribuțiile de Operator de Program pentru Programul PA14 -– „Antreprenoriat cultural, patrimoniu cultural și schimb cultural“ din cadrul Mecanismului financiar SEE 2014-2021, denumit în continuare Programul RO-CULTURA;*) Ordinul ministrului culturii și identității naționale nr. 2.324/2017 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.n)Ordinul ministrului culturii și identității naționale nr. 2.238/2019 privind modalitatea de acordare a finanțării pe bază de sume forfetare și pe bază de bareme standard de costuri unitare pentru deplasări în cadrul proiectelor finanțate prin Programul RO-CULTURA derulat în cadrul Mecanismului financiar SEE 2014-2021.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 4Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică pe întreg teritoriul României. + 
Articolul 5Prezenta schemă de ajutor de minimis nu se aplică pentru:a)ajutoarele acordate întreprinderilor care au activitate în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură;b)ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;c)ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)atunci când ajutorul este condiționat de transferarea lui parțială sau integrală către producătorii primari.d)ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, ajutoarele destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e)ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;f)ajutoarele pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează și transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost. + 
Articolul 6În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele enumerate mai sus, cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme de ajutor de minimis, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele sau activitățile eligibile, cu condiția ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al prezentei scheme de ajutor de minimis nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu aceasta.
 + 
Capitolul VDefiniții + 
Articolul 7În sensul prezentei scheme de ajutor de minimis, următorii termeni se definesc astfel:a)acord de parteneriat – document încheiat între promotorul de proiect care este beneficiarul ajutorului de minimis și partenerul/partenerii de proiect, cuprinzând prevederi clare referitoare la rolul și responsabilitățile fiecăreia dintre părți, inclusiv în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor stipulate în OUG nr. 77/2014, drepturile și obligațiile părților pentru implementarea proiectului, un buget detaliat și prevederi cu privire la plăți și modalitatea de gestionare a avantajelor economice obținute în cadrul proiectului;b)activitate – activitatea pentru care se acordă ajutor de minimis;c)activitate economică – furnizarea de bunuri și servicii pe o piață;d)ajutor de minimis – ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurența și/sau comerțul cu statele membre, respectiv 200.000 euro per întreprindere/întreprindere unică, per trei ani fiscali consecutivi, cu excepția întreprinderilor care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost pentru care se aplică un plafon de 100.000 euro. În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis este acordat sub formă de sprijin financiar nerambursabil;e)ajutor utilizat abuziv – ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea legislației specifice ajutorului de minimis;f)amenajare/reamenajare – organizarea/aranjarea unui spațiu în vederea unei anumite utilizări. Acțiunea cea mai simplă de amenajare este igienizarea (lucrări de curățare, zugrăveli, vopsitorii etc.), iar lucrările de igienizare pot fi realizate de beneficiar în regie proprie sau prin contractarea unui operator economic. Acțiuni mai complexe de amenajare pot consta în restructurări/remodelarea spațiului, reparații sau renovări, incluzând lucrări de construcții, instalații și/sau echipare cu aparate, utilaje, mobilier etc., iar acestea pot fi realizate de beneficiari numai în baza unei documentații realizate de către un arhitect sau designer. Departajarea între cele două tipuri se va face de la caz la caz, în funcție de specificul lucrărilor;g)antreprenoriat cultural – modalitate de consolidare a valențelor economice și sociale ale activităților culturale și a impactului acestora. Includerea antreprenoriatului cultural în proiect poate fi asigurată prin creșterea abilităților manageriale, de marketing și de dezvoltare a afacerii – de exemplu, prin programe de formare sau de mentorat, job shadowing etc.-, dezvoltarea sau diversificarea publicului, internaționalizarea, digitizarea ș.a. Este încurajată dezvoltarea de metode, modele și strategii inovatoare pentru dezvoltarea organizației, precum și valoarea potențială de transfer al acestor modele diferite în alte domenii din sectorul cultural;h)apel de proiecte – modalitate competitivă de depunere, evaluare și selecție a unor proiecte ce se înscriu în obiectivele Programului RO-CULTURA și care respectă prevederile Ghidului solicitantului și ale schemei de ajutor de minimis;i)artă contemporană – toate formele de expresie artistică originale create de autori contemporani;j)avans – prima tranșă de plată acordată beneficiarului de către furnizor, în limita stabilită în contractul de finanțare, în vederea acoperirii părții de cheltuieli justificate estimate ale proiectului până la plata primei prefinanțări;k)avantaj – orice beneficiu economic pe care întreprinderea nu l-ar fi putut obține în condiții normale de piață, și anume în absența intervenției statului.Ori de câte ori situația financiară a unei întreprinderi este îmbunătățită ca rezultat al intervenției statului în condiții care diferă de condițiile normale de piață, există un avantaj;l)beneficiar de ajutor de minimis – promotorul de proiect, întreprindere care beneficiază de sprijin financiar nerambursabil în cadrul schemei de ajutor de minimis;m)cheltuieli eligibile – cheltuielile efectuate de către beneficiarii de ajutor de minimis/promotorii de proiecte și partenerii acestora, după caz, aferente proiectelor aprobate în cadrul prezentei scheme, care pot fi finanțate din sprijinul financiar nerambursabil potrivit regulilor de eligibilitate a cheltuielilor stabilite în Regulamentul SEE, schema de minimis, Ghidul solicitantului și contractul de finanțare;n)cofinanțare/contribuție proprie – totalul sumelor asigurate din surse proprii de către beneficiarii de ajutor de minimis/promotorii de proiecte și/sau de către partenerii acestora, după caz, pentru implementarea proiectelor, reprezentând sume aferente cheltuielilor eligibile, conform contractului de finanțare;o)Comitetul Mecanismului financiar SEE – CMF – comitetul înființat de Comitetul permanent al statelor AELS să gestioneze Mecanismul financiar SEE 2014-2021;p)componentă de infrastructură – „hard measure“ – realizarea de lucrări de intervenție la construcții existente pentru care este obligatorie obținerea unei autorizații de construire în condițiile legii;q)conflict de interese – situația în care o persoană implicată în procesul de selecție deține interese directe sau indirecte care sunt sau par a fi incompatibile cu exercitarea imparțială și/sau obiectivă a funcțiilor legate de procesul de selecție. Aceste interese pot fi legate de interese economice, afinități politice sau naționale, legături de familie sau personale, alte interese comune cu cele ale aplicantului sau ale partenerului său sau orice alte interese care pot influența activitatea imparțială și obiectivă a persoanei implicate în selecția proiectelor. De asemenea, vor fi avute în vedere și prevederile privind conflictul de interese din legislația națională incidentă:r)contract de finanțare – contractul încheiat între furnizor și beneficiarul de ajutor de minimis, care reglementează drepturile și obligațiile aferente implementării unui proiect și prin intermediul căruia este acordat ajutorul de minimis sub formă de sprijin financiar nerambursabil;s)data acordării ajutorului de minimis – data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în speță, data semnării contractului de finanțare între beneficiar și furnizor, în calitatea sa de administrator/furnizor al schemei de ajutor de minimis;t)dosar de finanțare – totalitatea documentelor aferente unui proiect depus în cadrul unui apel de proiecte, conținând cererea de finanțare, documentele obligatorii și alte documente-suport;u)dublă finanțare – finanțarea unor costuri care au fost deja acoperite/decontate din Mecanismul financiar SEE sau alte surse de finanțare sau finanțarea aceleiași activități din mai multe surse, respectiv solicitantul/beneficiarul de ajutor de minimis sau partenerul de proiect a beneficiat sau beneficiază de sprijin financiar din fonduri publice/fonduri externe nerambursabile pentru implementarea proiectului (identitate de obiective, rezultate, activități etc.) sau a unor activități aferente proiectului sau pentru acoperirea unor cheltuieli decontate în cadrul proiectului. Nu este permisă finanțarea complementară a activităților proiectului din fonduri publice/fonduri externe nerambursabile, altele decât finanțarea nerambursabilă acordată în condițiile prezentei scheme;v)evaluare – o apreciere sistematică, obiectivă și independentă a modului de concepere, implementare și/sau a rezultatelor obținute în programe și proiecte, cu scopul de a determina relevanța, coerența și consistența, eficacitatea, eficiența, impactul și sustenabilitatea contribuției financiare;w)furnizor de ajutor de minimis – Ministerul Culturii, prin Unitatea de management a proiectului pentru Programul RO-CULTURA;x)Ghidul solicitantului – documentul ce cuprinde informațiile necesare solicitantului pentru pregătirea, derularea și implementarea proiectului;y)inițiativa antreprenorială – modalitatea prin care pot fi promovate/valorificate cunoștințele și aptitudinile persoanelor de etnie romă în vederea îmbunătățirii situației acestora (de exemplu, platforma online de promovare, atelier meșteșugăresc, târg de produse etc.). Inițiativa antreprenorială poate aparține doar promotorului de proiect, respectiv beneficiarul ajutorului de minimis. În cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu este finanțată înființarea de entități juridice;z)inovare – implementarea unui produs nou sau îmbunătățit semnificativ – bunuri sau servicii – sau a unui proces, a unei noi metode de punere pe piață sau a unei noi metode organizaționale în practicile de afaceri, în organizarea locului de muncă sau într-o relație externă. Inovarea poate fi la nivel de întreprindere, la nivel de sector, la nivel național sau la nivel internațional. Inovarea presupune inclusiv utilizarea de soluții/tehnologii/produse deja dezvoltate/disponibile pe piață și ajustarea acestora la propriile nevoi;aa)instituție publică – denumire generică ce include Parlamentul, Administrația Prezidențială, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice, alte autorități publice, instituțiile publice autonome, precum și instituțiile din subordinea acestora, indiferent de modul de finanțare a acestora, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;bb)instruire la locul de muncă – tip de instruire nonformală care implică dobândirea de cunoștințe, aptitudini și competențe sau îmbunătățirea cunoștințelor, aptitudinilor și competențelor existente, într-un context profesional, la sediul promotorului de proiect sau al unei organizații gazdă (inclusiv partenerul de proiect), prin activități de tip mentorat, vizite de studiu, observare directă la locul de muncă (job shadowing) etc. Pot beneficia de instruire la locul de muncă persoane de etnie romă care sunt fie membri ai echipei de proiect din partea promotorului de proiect, fie persoane fizice interesate să beneficieze de acest tip de instruire în folos propriu;cc)întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată;dd)întreprindere unică – în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, cu modificările și completările ulterioare, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari ori asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice. Conceptul de „întreprindere“, respectiv „întreprindere unică“ se poate aplica și în cazul persoanelor fizice sau al entităților deținute de aceleași persoane fizice. Cu toate acestea, simpla deținere a unor acțiuni nu înseamnă desfășurarea unei activități economice. Analiza se va face de la caz la caz.În cazul în care beneficiarul ajutorului de minimis este o întreprindere unică, plafonul maxim al ajutorului de minimis acordat și cumulul se calculează prin totalizarea valorilor aferente întreprinderilor aflate în cel puțin una dintre relațiile menționate la pct. (i)-(iv);ee)lucrare de construcție care nu necesită autorizație de construire – lucrare de amenajare sau reamenajare a spațiilor necesare desfășurării activităților proiectului, pentru a cărei executare nu este necesară obținerea unei autorizații de construire, care se încadrează în categoriile de lucrări prevăzute la art. 11 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;ff)lucrare cu caracter provizoriu – tip de lucrare care se realizează, de regulă, din materiale și alcătuiri care permit demontarea rapidă în vederea aducerii terenului la starea inițială, precum confecții metalice, piese de lemn, materiale plastice ori altele asemenea, și sunt de dimensiuni reduse. Astfel de construcții pot fi realizate, de exemplu, cu ocazia organizării unui eveniment (festival, expoziție temporară etc.), fiind dezafectate după finalizarea acestuia;gg)monitorizare – urmărirea implementării proiectelor și programelor pentru a se asigura că procedurile stabilite sunt respectate, pentru a verifica progresul înregistrat în vederea obținerii rezultatelor și realizărilor stabilite și a identifica la timp eventualele probleme, în vederea adoptării de măsuri corective;hh)Oficiul Mecanismului financiar – oficiul care asistă CMF în gestionarea Mecanismului financiar SEE 2014-2021, respectiv a Programului RO-CULTURA, care este responsabil pentru derularea operațiunilor curente ale MFSEE 2014-2021 în numele CMF și îndeplinește funcția de punct de contact;ii)operator de program – Ministerul Culturii, prin Unitatea de management a proiectului pentru Programul RO-CULTURA, în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis fiind furnizor de ajutor de minimis și administrator al schemei;jj)organizație neguvernamentală – organizație voluntară, nonprofit, înființată ca persoană juridică conform legislației aplicabile în țara de origine, independentă de administrațiile locale, regionale sau de administrația centrală, de entitățile publice, de partidele politice și de organizațiile comerciale. Instituțiile religioase și partidele politice nu sunt considerate organizații neguvernamentale eligibile pentru scopurile Programului RO-CULTURA. Condiția de independență nu este îndeplinită de organizațiile care: au mai mult de jumătate dintre membri instituții și/sau autorități publice locale, regionale și/sau naționale; au mai mult de jumătate dintre membrii cu drept de vot ai consiliului director/adunării generale autorități publice locale, regionale și/sau naționale sau reprezentanți persoane fizice ai acestora; au structurile de organizare și funcționare constituite astfel încât deciziile sunt influențate majoritar de către instituții și/sau autorități publice locale, regionale și/sau naționale; au mai mult de jumătate dintre membri entități cu scop lucrativ; au mai mult de jumătate dintre membrii cu drept de vot ai consiliului director/adunării generale entități cu scop lucrativ sau reprezentanți persoane fizice ai acestora; au structurile de organizare și funcționare constituite astfel încât deciziile sunt influențate majoritar de către entități cu scop lucrativ. Aprecierea îndeplinirii condiției de independență se va realiza pe baza unei analize în concret a situației organizației în cauză;kk)partener de program – entitate din statele donatoare, desemnată de CMF, care oferă consiliere cu privire la pregătirea și/sau implementarea Programului. Pentru Programul RO-CULTURA, partenerii de program sunt Directoratul Norvegian pentru Patrimoniu Cultural și Consiliul Artelor din Norvegia;ll)partener de proiect – persoană juridică, activ implicată și contribuind în mod eficient la implementarea unui proiect, fără a obține avantaj economic pentru sine. Împarte cu promotorul de proiect un scop cultural, social sau economic comun, care urmează să fie realizat prin implementarea acelui proiect;mm)prefinanțare – tranșă de plată acordată beneficiarului ajutorului de minimis – promotorului de proiect de către furnizor – operatorul de program, pe baza estimărilor financiare ale cheltuielilor eligibile aferente perioadelor de raportare intermediare, în limitele stabilite prin schemă;nn)proiect – o serie de lucrări indivizibile din punct de vedere economic care îndeplinesc o funcție tehnică precisă și cu obiective clar stabilite referitoare la programul în care se încadrează;oo)proiect în parteneriat cu statele donatoare – proiect implementat în strânsă cooperare cu un partener de proiect a cărui locație principală este în unul dintre statele donatoare;pp)promotor de proiect – persoană juridică cu responsabilitate în inițierea, pregătirea și implementarea unui proiect, care a semnat contractul de finanțare pentru acordarea ajutorului de minimis sub formă de sprijin financiar nerambursabil;qq)Punct național de contact – entitate publică națională desemnată de statul beneficiar, ce deține responsabilitatea generală pentru atingerea obiectivelor Mecanismului financiar SEE 2014-2021, precum și pentru implementarea prevederilor memorandumului de înțelegere, respectiv Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene;rr)sectoare culturale și creative – toate sectoarele ale căror activități sunt bazate pe valori culturale și/sau expresii artistice și alte expresii creative, indiferent dacă aceste activități sunt orientate sau nu către piață și indiferent de tipul de structură care le realizează și de modul de finanțare a structurii respective. Activitățile respective includ dezvoltarea, crearea, producerea, difuzarea și conservarea bunurilor și serviciilor care constituie/încorporează expresii culturale, artistice sau alte expresii creative, precum și funcțiile conexe, cum ar fi educația sau managementul/gestionarea. Sectoarele culturale și creative includ, printre altele, arhitectura, arhivele, bibliotecile și muzeele, artizanatul artistic, audiovizualul, inclusiv cinematografia, televiziunea, jocurile video și multimedia, patrimoniul cultural material și imaterial, designul, festivalurile, muzica, literatura, artele spectacolului, editarea, radioul și artele vizuale;ss)solicitant – persoană juridică publică sau privată, înregistrată în România, care îndeplinește condițiile de eligibilitate ale Programului RO-CULTURA și care depune o cerere de finanțare în cadrul unui apel de proiecte;tt)sprijin financiar nerambursabil – suma acordată în baza contractului de finanțare în vederea implementării proiectului, constituită din suma finanțată din MFSEE și cofinanțarea națională publică aferentă;uu)state donatoare – Islanda, Principatul Liechtenstein și Regatul Norvegiei.
 + 
Capitolul VICondiții de eligibilitate pentru activități și beneficiari + 
Articolul 8(1)Pentru a fi finanțate în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, proiectele/activitățile trebuie să contribuie la atingerea obiectivelor MFSEE și ale Programului RO-CULTURA, precum și la realizarea indicatorilor de program dedicați, menționați în acordul de program.(2)Activitățile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis vizează sprijinirea inițiativelor culturale despre minoritatea romă, precum:a)inițiative de artă contemporană, incluzând elemente din cultura romă (artă vizuală, artă dramatică, muzică, literatură etc.), desfășurate la nivel local, regional, național sau/și internațional;b)producții artistice bazate pe cercetarea istoriei culturale a romilor;c)organizarea de evenimente culturale cu participarea romilor și a populației majoritare, cu scopul de a promova înțelegerea reciprocă, contribuind astfel la combaterea prejudecăților de ambele părți;d)schimb de experiență, know-how și bune practici în sectoarele culturale și creative cu entități din statele donatoare;e)inițiative dedicate creșterii incluziunii (exemplu: ateliere artistice sau cluburi de artă dedicate copiilor de etnie romă);f)inițiative de sensibilizare a publicului și promovare a receptării culturii rome;g)implementarea de modele inovatoare de afaceri în sectoarele culturale și creative care să contribuie la îmbunătățirea situației persoanelor de etnie romă;h)activități de formare/dezvoltare profesională a persoanelor de etnie romă, în sectoarele culturale și creative, prin activități de instruire nonformală, observare directă la locul de muncă (job shadowing, mentorship etc.), vizite de studiu etc.(3)Enumerarea tipurilor de activități de la alin. (2) este exemplificativă. Alte activități decât cele de mai sus pot fi considerate eligibile dacă solicitantul justifică necesitatea derulării lor în scopul implementării proiectului în condiții optime, urmărind atingerea obiectivelor și rezultatelor Programului RO-CULTURA.(4)Pentru a fi eligibil, proiectul trebuie să conducă la atingerea valorilor-țintă minime aferente indicatorilor de program, astfel cum sunt menționate în Ghidul solicitantului, disponibil pe pagina de internet a programului, www.ro-cultura.ro.(5)Toate activitățile unui proiect trebuie să se desfășoare în România sau în statele donatoare. Cu toate acestea, dacă există o justificare adecvată și convergentă cu obiectivele programului, sunt permise excepții pentru activități care implică schimb de know-how, instruiri, vizite de studiu, participare la seminare/conferințe/expoziții sau alte evenimente similare, care pot avea loc în alte state beneficiare prevăzute la art. 6 din Protocolul 38c: Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Estonia, Grecia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia.(6)În contextul prezentei scheme de ajutor de minimis, doar promotorul de proiect poate fi beneficiar al avantajului din perspectiva reglementărilor incidente ajutorului de minimis, astfel încât, în cazul proiectelor implementate în parteneriat, orice avantaj obținut de partenerii de proiect ca urmare a implementării proiectului, de exemplu taxe obținute din vânzarea biletelor la diferite evenimente, taxe percepute pentru participarea la diferite activități organizate de partener etc., trebuie să fie transferat beneficiarului de ajutor de minimis.(7)În cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu sunt eligibile proiectele/activitățile care:a)vizează obținerea unui avantaj în sensul prezentei scheme de către partenerii de proiect;b)vizează doar sau în mod esențial cercetare academică, conferințe și alte evenimente singulare, infrastructură, sponsorizări individuale pentru participarea la ateliere, seminare, conferințe, congrese, alte evenimente similare;c)vizează obținerea de burse individuale de studiu;d)vizează/conțin activități de refinanțare, de exemplu: utilizarea sprijinului financiar nerambursabil pentru acordarea de finanțări nerambursabile (granturi) sau împrumuturi altor organizații sau persoanelor fizice/juridice;e)se concentrează pe achiziția de echipamente;f)vizează implementarea unui program anual de activități curente – cererea de finanțare trebuie să fie elaborată pentru un proiect specific, ca un set de activități bine definite și corelate, care să conducă la rezultate concrete într-un interval de timp bine definit;g)fac obiectul unei duble finanțări;h)au o componentă de infrastructură, respectiv includ lucrări de construcție pentru care este necesară obținerea autorizației de construire;i)nu respectă valorile țintă minime aferente indicatorilor de program, detaliate în Ghidul solicitantului;j)au drept scop asigurarea cofinanțării pentru un alt proiect. + 
Articolul 9(1)Sunt considerați beneficiari ai prezentei scheme de ajutor de minimis doar solicitanții eligibili care se încadrează în definiția întreprinderii. Nu este necesar ca solicitantul să desfășoare în mod curent activitate economică, aceasta reprezentând criteriu de eligibilitate doar în ceea ce privește activitățile aferente proiectului depus în cadrul prezentei scheme.(2)Categoriile de solicitanți/beneficiari eligibili în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt:1.organizație neguvernamentală, în sensul definiției de la art. 7 lit. jj), constituită în baza Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociații și Fundații) sau a Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, care a fost înființată în urmă cu cel puțin 2 ani față de data de lansare a apelului de proiecte, a cărei activitate, conform documentelor statutare, este, printre altele, în sectoarele culturale și creative, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 1.295/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind instituirea programului „Europa creativă“ (2014-2020) și de abrogare a deciziilor nr. 1.718/2006/CE, nr. 1.855/2006/CE și nr. 1.041/2009/CE, și care poate desfășura activitățile propuse prin proiect potrivit documentelor statutare;2.societate constituită în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau societate cooperativă constituită în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, care a fost înființată în urmă cu cel puțin 2 ani față de data de lansare a apelului de proiecte și a cărei activitate, conform documentelor statutare, este, printre altele, în sectoarele culturale și creative, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 1.295/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind instituirea programului „Europa creativă“ (2014-2020) și de abrogare a deciziilor nr. 1.718/2006/CE, nr. 1.855/2006/CE și nr. 1.041/2009/CE;3.instituție publică a cărei activitate principală constă în promovarea culturii rome și/sau a incluziunii persoanelor de etnie romă;4.instituție publică de cultură: muzeu, teatru, operă, operetă, filarmonică, bibliotecă, arhivă, centru cultural etc.;5.instituție de educație și/sau de cercetare de drept public sau de drept privat.(3)Solicitanții/Beneficiarii eligibili sunt entitățile care îndeplinesc cumulativ toate criteriile enumerate mai jos:a)au calitatea de persoană juridică înregistrată în România, respectiv au personalitate juridică;b)se aplică atunci când solicitantul este de tip societate sau societate cooperativă:(i)la depunerea cererii de finanțare, au deja domeniul de activitate vizat de proiect înscris în obiectul de activitate – clase CAEN, conform certificatului constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a societății; și(ii)în etapa de implementare a proiectului, domeniul de activitate – clase CAEN – trebuie să fie autorizat la sediul/sediile principal(e) sau secundar(e) identificat(e) ca loc/locuri de implementare a proiectului sau la terți, conform certificatului constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, atunci când activitățile din cadrul proiectului sunt implementate în alte locuri decât sediul social sau sediile secundare;c)nu se află în una dintre următoarele situații:1.solicitantul este în faliment, în insolvență sau în lichidare, activitățile sale sunt sub administrare judiciară, face obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau alt acord încheiat cu creditorii, și-a suspendat activitatea comercială, face obiectul unor proceduri legate de aceste aspecte și se află în orice altă situație similară care ar decurge dintr-o procedură asemănătoare prevăzută de legislația sau reglementările europene și naționale;2.solicitantul nu și-a îndeplinit obligațiile cu privire la plata impozitelor și taxelor la bugetele locale și la bugetul de stat în conformitate cu legile în vigoare și nu beneficiază, în condițiile legii, de eșalonarea acestora ori de alte facilități în vederea plății acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalități de întârziere acumulate sau a amenzilor. Această condiție nu se aplică atunci când valoarea obligațiilor de plată nete este mai mică de 1/12 din totalul obligațiilor datorate la bugetul de stat în ultimele 12 luni, respectiv valoarea obligațiilor de plată este mai mică de 1/6 din totalul obligațiilor datorate la bugetul local în ultimul semestru;3.solicitantul sau reprezentantul legal a făcut obiectul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă – res judicata – pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală, spălare de bani sau finanțarea terorismului, infracțiuni aferente terorismului sau infracțiuni legate de activități teroriste, exploatarea prin muncă a copiilor sau alte forme de trafic de persoane sau orice altă activitate ilegală care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene sau ale donatorilor publici internaționali, inclusiv condamnări definitive în cauze referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor nerambursabile europene și/sau provenind de la donatori publici internaționali și a fondurilor publice naționale aferente acestora;4.solicitantul sau reprezentantul legal a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă – res judicata – pentru o infracțiune legată de conduita lui profesională;5.solicitantul sau reprezentantul legal a făcut obiectul unei hotărâri judecătorești sau decizii administrative rămase definitivă – res judicata – cu privire la o abatere profesională gravă, deoarece a încălcat legile, regulamentele sau standardele etice ale profesiei din care face parte solicitantul sau deoarece se face vinovat de orice conduită abuzivă care îi afectează credibilitatea profesională, atunci când această conduită trădează o intenție frauduloasă sau o neglijență gravă;6.solicitantul sau reprezentantul legal a încercat, direct sau prin interpuși, să obțină informații confidențiale sau să influențeze evaluatorii operatorului de program în timpul procesului de evaluare a cererilor de finanțare în cadrul prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate în cadrul Programului RO-CULTURA;7.solicitantul sau reprezentantul legal a furnizat informații false operatorului de program, nu furnizează sau nu este în măsură să prezinte informațiile/documentele justificative solicitate în vederea selecției proiectului pentru finanțare;8.solicitantul sau reprezentantul legal se află în orice situație de conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/europene în vigoare, care ar putea apărea în legătură cu prezentul apel de proiecte – un conflict de interese ar putea apărea mai ales ca urmare a unor interese economice, afinități politice sau naționale, legături familiale sau emoționale sau orice altă legătură relevantă sau orice alt interes comun;9.solicitantul sau reprezentantul legal a informat cu întârziere operatorul de program despre orice situație care ar constitui un conflict de interese ori ar putea da naștere unui conflict de interese;10.solicitantul este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de minimis/de stat ce nu a fost deja executată și creanța nu a fost integral recuperată;d)nu sunt partide politice, instituții religioase sau culturi religioase recunoscute de stat, după caz, indiferent de forma de organizare;e)se încadrează în categoria „întreprinderii“, astfel cum este definită la art. 7 lit. cc) din prezenta schemă de ajutor de minimis;f)respectă legislația națională și europeană în vigoare cu privire la acordarea ajutorului de stat/de minimis, inclusiv în ceea ce privește cumulul, așa cum acesta este definit la cap VIII din prezenta schemă;g)sunt direct responsabili pentru inițierea, pregătirea, implementarea și sustenabilitatea proiectului, împreună cu partenerii de proiect (dacă este cazul);h)dispun de resurse financiare suficiente și stabile, precum și de competențele profesionale și calificările necesare pentru implementarea proiectului și asigurarea sustenabilității acestuia;i)dispun de resursele necesare pentru asigurarea cofinanțării ce le revine din costurile eligibile ale proiectului, dacă este cazul;j)dispun de resursele necesare pentru finanțarea tuturor costurilor neeligibile (inclusiv a costurilor conexe) aferente proiectului, precum și pentru acoperirea eventualelor corecții financiare rezultate din implementarea proiectului, dacă este cazul;k)nu au beneficiat și nu beneficiază de sprijin financiar din fonduri publice/fonduri externe nerambursabile pentru implementarea proiectului (identitate de obiective, rezultate, activități etc.) sau a unor activități aferente proiectului;l)își asumă obligația de a informa imediat operatorul de program în situația în care proiectul/activități din proiect este/sunt aprobat(e) la finanțare din alte fonduri publice/fonduri externe nerambursabile ulterior depunerii acestuia;m)nu sunt rezidenți în scopuri fiscale sau înmatriculați în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale;n)nu sunt controlați, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante, în funcție de beneficiarul real, astfel cum este definită în art. 3 pct. 6 din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei;o)nu controlează, direct sau indirect, filialele sau nu dețin unități permanente proprii în jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale;p)nu împart dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale.(4)Solicitantul nu va primi sprijin financiar nerambursabil dacă în dosarul de finanțare prezintă informații care nu corespund cu documentele-suport depuse în etapele de precontractare și contractare, inclusiv din perspectiva îndeplinirii criteriilor de eligibilitate. + 
Articolul 10(1)Proiectele pot fi implementate în parteneriat cu entități din România și/sau din statele donatoare. Dacă proiectul se implementează în parteneriat, se va încheia un acord de parteneriat între beneficiarul ajutorului de minimis și entitatea parteneră/entitățile partenere, care va cuprinde și prevederi referitoare la transferul oricăror eventuale avantaje economice de care ar putea beneficia partenerii de proiect către beneficiarii de ajutor de minimis.(2)Un solicitant din România poate stabili un parteneriat cu unul sau mai multe organizații din România și/sau statele donatoare: Norvegia, Islanda și Liechtenstein.(3)În procesul de selectare a partenerului de tip entitate privată din România și/sau statele donatoare, solicitantul de tip instituție publică va respecta prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2017, aprobată cu modificări prin Legea nr. 206/2017, și ale Ordinului ministrului finanțelor publice și al ministrului delegat pentru fonduri europene nr. 2.840/6.560/2017.(4)Categoriile de parteneri de proiect eligibili în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt:A.parteneri de proiect din România:1.organizație neguvernamentală, în sensul definiției de la art. 7 lit. jj), constituită în baza Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociații și Fundații) sau a Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, care a fost înființată în urmă cu cel puțin 2 ani față de data de lansare a apelului de proiecte, a cărei activitate, conform documentelor statutare, este, printre altele, în sectoarele culturale și creative, astfel cum sunt definite în Regulamentul UE nr. 1.295/2013 și care poate desfășura activitățile propuse prin proiect potrivit documentelor statutare;2.societate constituită în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau societate cooperativă constituită în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, care a fost înființată în urmă cu cel puțin 2 ani față de data de lansare a apelului de proiecte și a cărei activitate, conform documentelor statutare, este, printre altele, în sectoarele culturale și creative, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 1.295/2013;3.instituție publică a cărei activitate principală constă în promovarea culturii rome și/sau a incluziunii persoanelor de etnie romă;4.instituție publică de cultură: muzeu, teatru, operă, operetă, filarmonică, bibliotecă, arhivă, centru cultural etc.;5.instituție de educație și/sau de cercetare de drept public sau de drept privat;6.organizație neguvernamentală, în sensul definiției de la art. 7 lit. jj), constituită în baza Legii nr. 21/1924 pentru persoanele juridice (Asociații și Fundații) sau a Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, care este activă în sectorul social, educațional și/sau advocacy*) și care poate desfășura activitățile propuse prin proiect potrivit documentelor statutare;*) Activitatea de advocacy poate fi înțeleasă drept susținerea și promovarea unei idei sau a unei cauze, ansamblul activităților desfășurate de o organizație nonguvernamentală pentru a influența deciziile ce privesc politicile publice din domeniile de interes etc.B.parteneri de proiect din statele donatoare: orice entitate publică sau privată, comercială sau necomercială, inclusiv organizații neguvernamentale, astfel cum sunt definite la art. 7 lit. jj) din prezenta schemă de ajutor de minimis, cu personalitate juridică, înființată în unul dintre statele donatoare.(5)Partenerii de proiect eligibili sunt entitățile care îndeplinesc cumulativ toate criteriile enumerate mai jos:a)au calitatea de persoană juridică înregistrată în România sau statele donatoare, respectiv au personalitate juridică;b)se aplică atunci când partenerul din România este de tip societate sau societate cooperativă:(i)la depunerea cererii de finanțare, au deja domeniul de activitate vizat de proiect înscris în obiectul de activitate – clase CAEN, conform certificatului constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, indiferent dacă acesta reprezintă activitatea principală sau secundară a societății; și(ii)în etapa de implementare a proiectului, domeniul de activitate – clase CAEN – trebuie să fie autorizat la sediul/sediile principal(e) sau secundar(e) identificat(e) ca loc/locuri de implementare a proiectului sau la terți, conform certificatului constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, atunci când activitățile din cadrul proiectului sunt implementate în alte locuri decât sediul social sau sediile secundare;c)nu se află în una dintre următoarele situații:1.partenerul este în faliment, în insolvență sau în lichidare, activitățile sale sunt sub administrare judiciară, face obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau alt acord încheiat cu creditorii, și-a suspendat activitatea comercială, face obiectul unor proceduri legate de aceste aspecte și se află în orice altă situație similară care ar decurge dintr-o procedură asemănătoare prevăzută de legislația sau reglementările europene și naționale;2.partenerul nu și-a îndeplinit obligațiile cu privire la plata impozitelor și taxelor la bugetele locale și la bugetul de stat în conformitate cu legile în vigoare și nu beneficiază, în condițiile legii, de eșalonarea acestora ori de alte facilități în vederea plății acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi ori penalități de întârziere acumulate sau a amenzilor. Această condiție nu se aplică atunci când valoarea obligațiilor de plată nete este mai mică de 1/12 din totalul obligațiilor datorate la bugetul de stat în ultimele 12 luni, respectiv valoarea obligațiilor de plată este mai mică de 1/6 din totalul obligațiilor datorate la bugetul local în ultimul semestru;3.partenerul sau reprezentantul legal a făcut obiectul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă – res judicata – pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală, spălare de bani sau finanțarea terorismului, infracțiuni aferente terorismului sau infracțiuni legate de activități teroriste, exploatarea prin muncă a copiilor sau alte forme de trafic de persoane sau orice altă activitate ilegală care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene sau ale donatorilor publici internaționali, inclusiv condamnări definitive în cauze referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor nerambursabile europene și/sau provenind de la donatori publici internaționali și a fondurilor publice naționale aferente acestora;4.partenerul sau reprezentantul legal a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă – res judicata – pentru o infracțiune legată de conduita lui profesională;5.partenerul sau reprezentantul legal a făcut obiectul unei hotărâri judecătorești sau decizii administrative rămase definitivă – res judicata – cu privire la o abatere profesională gravă, deoarece a încălcat legile, regulamentele sau standardele etice ale profesiei din care face parte solicitantul sau deoarece se face vinovat de orice conduită abuzivă care îi afectează credibilitatea profesională, atunci când această conduită trădează o intenție frauduloasă sau o neglijență gravă;6.partenerul sau reprezentantul legal a încercat, direct sau prin interpuși, să obțină informații confidențiale sau să influențeze evaluatorii operatorului de program în timpul procesului de evaluare a cererilor de finanțare în cadrul prezentului apel de proiecte sau al altor apeluri de proiecte derulate în cadrul Programului RO-CULTURA;7.partenerul sau reprezentantul legal a furnizat informații false operatorului de program, nu furnizează sau nu este în măsură să prezinte informațiile/documentele justificative solicitate în vederea selecției proiectului pentru finanțare;8.partenerul sau reprezentantul legal se află în orice situație de conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/europene în vigoare, care ar putea apărea în legătură cu prezentul apel de proiecte – un conflict de interese ar putea apărea mai ales ca urmare a unor interese economice, afinități politice sau naționale, legături familiale sau emoționale sau orice altă legătură relevantă sau orice alt interes comun;9.partenerul sau reprezentantul legal a informat cu întârziere operatorul de program despre orice situație care ar constitui un conflict de interese ori ar putea da naștere unui conflict de interese;10.partenerul este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de minimis/de stat ce nu a fost deja executată și creanța nu a fost integral recuperată;d)nu sunt partide politice, instituții religioase sau culte religioase recunoscute de stat, după caz, indiferent de forma de organizare;e)sunt activ implicați în și contribuie la implementarea proiectului;f)dispun de resurse financiare suficiente și stabile, precum și de competențele profesionale și calificările necesare pentru îndeplinirea responsabilităților lor în cadrul proiectului (inclusiv în perioada de sustenabilitate, dacă este cazul);g)dispun de resursele necesare pentru asigurarea cofinanțării ce le revine din costurile eligibile ale proiectului, dacă este cazul;h)dispun de resursele necesare pentru finanțarea costurilor neeligibile (inclusiv a costurilor conexe) aferente activităților derulate, precum și pentru acoperirea eventualelor corecții financiare rezultate din implementarea acestora, dacă este cazul;i)nu au beneficiat și nu beneficiază de sprijin financiar din fonduri publice/fonduri externe nerambursabile pentru implementarea proiectului depus (identitate de obiective, rezultate, activități etc.) sau a unor activități aferente proiectului;j)își asumă obligația de a informa imediat operatorul de program în situația în care proiectul/activități din proiect este/sunt aprobat(e) la finanțare din alte fonduri publice/fonduri externe nerambursabile ulterior depunerii acestuia în cadrul apelului de proiecte vizat de schema de ajutor de minimis.(6)Partenerul de proiect trebuie să aibă capacitatea să desfășoare activități relevante în cadrul proiectului.(7)Partenerul de proiect nu poate obține pentru sine un avantaj, astfel cum este definit la art. 7 lit. k) din prezenta schemă de ajutor de minimis.(8)Beneficiarul încheie un acord de parteneriat cu partenerul de proiect, care va include, inter alia, obligația partenerului de a nu obține pentru sine un avantaj, în sensul prezentei scheme de ajutor de minimis, și de a transfera către beneficiar orice avantaj obținut ca urmare a implementării proiectului.
 + 
Capitolul VIICondiții generale de acordare a ajutorului de minimis + 
Articolul 11(1)Pentru proiecte cu durata de până la 12 luni inclusiv, ajutorul se poate acorda sub formă de sprijin financiar nerambursabil astfel:a)avans de maximum 70% la semnarea contractului de finanțare;b)prefinanțare la solicitarea promotorului de proiect și depunerea raportului intermediar de progres însoțit de documente justificative;c)plata soldului final în cuantum de 10% pentru entități de drept privat, după aprobarea raportului final însoțit de documente justificative.(2)Pentru proiecte cu durata cuprinsă între 12 și 18 luni, ajutorul se poate acorda sub formă de sprijin financiar nerambursabil astfel:a)avans de maximum 50% la semnarea contractului de finanțare;b)prefinanțare la solicitarea promotorului de proiect și depunerea raportului intermediar de progres însoțit de documente justificative;c)plata soldului final în cuantum de 10% pentru entități de drept privat, după aprobarea raportului final însoțit de documente justificative.(3)Pentru proiecte cu durata de 18 luni sau mai mult, ajutorul se poate acorda sub formă de sprijin financiar nerambursabil astfel:a)avans de maximum 30% la semnarea contractului de finanțare;b)prefinanțare la solicitarea promotorului de proiect și depunerea raportului intermediar de progres însoțit de documente justificative;c)plata soldului final în cuantum de 10% pentru entități de drept privat, după aprobarea raportului final însoțit de documente justificative.(4)Prefinanțarea se poate acorda în una sau mai multe tranșe. Avansul și prefinanțarea nu pot totaliza mai mult de 90% din totalul sprijinului financiar nerambursabil, în cazul solicitanților de tip entități de drept privat, respectiv 100% din totalul sprijinului financiar nerambursabil, în cazul solicitanților de tip instituție publică.(5)Ajutorul se acordă întreprinderilor sau întreprinderilor unice, după caz, în limita sumei reprezentate de pragul de minimis, astfel:a)valoarea brută totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăși echivalentul în lei a 200.000 euro, la data semnării contractului, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi – 2 ani fiscali încheiați anteriori și anul fiscal în curs, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau europene;b)pentru întreprinderile ce activează și în sectorul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost, valoarea brută totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi – 2 ani fiscali încheiați anteriori și anul fiscal în curs – indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau europene;c)în cazul în care o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, acesteia i se aplică plafonul de 200.000 euro, cu condiția că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.(6)Plafonul stabilit va fi exprimat, ca valoare brută, înainte de deducerea unor eventuale taxe sau a altor obligații fiscale.(7)Rata finanțării este de până la 100% din totalul costurilor eligibile ale proiectului.(8)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi/întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi – 2 ani fiscali încheiați anteriori și anul fiscal în curs – cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis depășește plafoanele de minimis menționate la art. 13 alin. (2), întreprinderea solicitantă nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracție din ajutor care nu depășește aceste plafoane.(9)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(10)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(11)Verificarea tuturor criteriilor de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis se efectuează de furnizor înainte de semnarea contractului de finanțare.(12)Contractul de finanțare, precum și toate drepturile și obligațiile decurgând din executarea acestuia nu pot face obiectul cesiunii totale sau parțiale, novației, subrogației sau oricărui alt mecanism de transmisiune și/sau transformare a obligațiilor și drepturilor din contract de către beneficiarul ajutorului de minimis.
 + 
Articolul 12(1)Cofinanțarea, dacă există, va fi asigurată sub formă de numerar provenind din venituri obținute din surse interne sau externe (de exemplu, venituri obținute de promotor și sau/parteneri ca urmare a desfășurării de activități economice curente, venituri realizate din acțiuni ocazionale, venituri provenite din donații și/sau sponsorizări, venituri provenite din cotizațiile și taxele de înscriere ale membrilor, sume atrase din fonduri rambursabile etc.), altele decât fonduri publice sau fonduri externe nerambursabile.(2)Prin excepție de la alin. (1), în cazul proiectelor în care beneficiarul de ajutor de minimis este organizație neguvernamentală, cofinanțarea poate fi asigurată atât de beneficiar, cât și de ONG partener și sub formă de muncă voluntară, respectiv contribuție în natură. În acest caz, contribuția în natură sub formă de muncă voluntară poate constitui până la 100% din totalul contribuției proprii eligibile asigurate de solicitant împreună cu partenerii.(3)Baza de calcul al prețurilor unitare pentru munca voluntară va lua în considerare datele oficiale cu privire la salariul minim și mediu pe economie la nivel național, în vigoare la data lansării apelului de proiecte. În funcție de tipul de muncă, două niveluri diferite ale prețurilor vor fi utilizate:a)în cazul muncii administrative/necalificate, va fi luat în considerare salariul minim brut pe economie. De exemplu, conform Hotărârii Guvernului nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, începând cu data de 13 ianuarie 2021, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește la 2.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 169,333 ore pe lună, reprezentând 13,583 lei/oră;b)în cazul muncii complexe/calificate, va fi luat în considerare salariul mediu brut pe economie. De exemplu, conform Legii bugetului asigurărilor de stat pe anul 2021 nr. 16/2021, câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021 este de 5.380 lei lunar pentru un program complet de lucru de 169,333 de ore, în medie pe lună reprezentând 31,772 lei/oră.
 + 
Capitolul VIIIReguli privind cumulul ajutoarelor de minimis + 
Articolul 13(1)Pentru a beneficia de sprijin financiar nerambursabil în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitantul va da, înainte de semnarea contractului de finanțare, o declarație pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis primite în anul în curs și în ultimii 2 ani fiscali anteriori încheiați – anexa la prezenta schemă.(2)În etapa de contractare, furnizorul va acorda ajutorul de minimis sub forma sprijinului financiar nerambursabil după ce va verifica, inclusiv prin introducerea informațiilor din declarația pe propria răspundere a promotorului de proiect în sistemul RegAS, dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite de aceasta pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali – 2 ani fiscali încheiați anteriori și anul fiscal în curs – nu depășește pragul de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care activează și în domeniul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost, echivalent în lei.(3)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi/întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani consecutivi – valoarea cumulată pe 2 ani anteriori încheiați și anul în curs, inclusiv valoarea acordată în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis în anul în curs – depășește pragul de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care activează și în domeniul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost, echivalent în lei, promotorul de proiect nu poate beneficia de prevederile schemei de ajutor de minimis, nici chiar pentru acea fracțiune din ajutor care nu depășește acest plafon, chiar dacă a fost semnat contractul de finanțare. + 
Articolul 14Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoare de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare pentru capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului de stat stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau nu sunt legate de aceste costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie. + 
Articolul 15Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, cu modificările și completările ulterioare, pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general în limita plafonului de 500.000 euro. + 
Articolul 16Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de minimis pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 euro pe durata a 3 ani fiscali (2 ani fiscali încheiați anteriori și anul fiscal în curs), respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care activează și în domeniul transporturilor de mărfuri în contul terților sau contra cost. + 
Articolul 17(1)Ajutoarele de minimis se consideră acordate la data semnării contractului de finanțare.(2)În cazul în care operatorul de program constată, ca urmare a introducerii contractelor de finanțare semnate în sistemul RegAS, că nu este respectată condiția de cumul al ajutoarelor de stat/de minimis, contractul este desființat de plin drept, promotorul de proiect fiind notificat în acest sens.
 + 
Articolul 18Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere/întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme de ajutor de minimis există cel puțin una dintre relațiile menționate la definiția întreprinderii unice de la art. 7 lit. dd), respectivele structuri vor fi tratate ca o singură „întreprindere unică“, iar valoarea ajutorului de minimis acordat tuturor structurilor constituente, cumulat pe o perioadă de 3 ani fiscali, respectiv anul curent și 2 ani anteriori încheiați, împreună cu suma solicitată, nu va depăși suma de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost. + 
Articolul 19Sprijinul financiar nerambursabil acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu este transmisibil și nici nu poate fi transferat de la un proiect la altul.
 + 
Capitolul IXDurata schemei + 
Articolul 20(1)Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de minimis, în care vor fi acordate ajutoare de minimis, este de la data intrării în vigoare a ordinului ministrului culturii de aprobare a prezentei scheme până la data de 31 decembrie 2023.(2)Plățile ajutorului de minimis se vor efectua începând cu data solicitării avansului de către beneficiari în baza contractelor de finanțare, fără a depăși data de 31 decembrie 2024.
 + 
Capitolul XBugetul schemei + 
Articolul 21Finanțarea în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se efectuează din fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii, reprezentând 15% din valoarea totală a sprijinului financiar nerambursabil, și fonduri ale Mecanismului financiar SEE 2014-2021, reprezentând 85% din valoarea totală a sprijinului financiar nerambursabil. + 
Articolul 22Valoarea totală estimată a bugetului schemei de ajutor de minimis este de 2.000.000 euro, respectiv valoarea estimată de 9.670.000 lei, la cursul mediu anual InforEuro din anul 2020 de 4,835 lei/euro. + 
Articolul 23Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de maximum 40.
 + 
Capitolul XIValoare sprijin financiar nerambursabil + 
Articolul 24(1)Valoarea sprijinului financiar nerambursabil acordat se va încadra în următoarele limite:a)suma minimă este de 50.000 euro pentru fiecare proiect;b)suma maximă este de 200.000 euro pentru fiecare proiect.(2)Bugetul proiectului se întocmește în lei. Fără a aduce atingere prevederilor alin. (3), pentru a estima încadrarea în valoarea sprijinului financiar nerambursabil, solicitantul va lua în considerare cursul InforEuro din luna lansării apelului de proiecte.(3)Ajutorul de minimis acordat în baza prezentei scheme nu va fi mai mic de 50.000 euro și nu va depăși pragul de 200.000 euro, raportat la cursul InforEuro din luna semnării contractului de finanțare.(4)Stabilirea cuantumului sprijinului financiar nerambursabil ce va fi acordat se realizează în etapa de contractare, indiferent de suma solicitată la momentul depunerii proiectului.(5)Fără a aduce atingere prevederilor art. 11 alin. (8) și art. 13 alin. (3) din prezenta schemă de ajutor de minimis, în situația în care suma solicitată cu titlu de sprijin financiar nerambursabil depășește pragul de 200.000 euro, raportat la cursul InforEuro din luna semnării contractului de finanțare, diferența va constitui cheltuială neeligibilă și va fi suportată din resurse proprii, altele decât cele aferente cofinanțării/contribuției proprii, astfel cum aceasta este definită la art. 7 lit. n) din prezenta schemă de ajutor de minimis.(6)În cadrul unui proiect implementat în parteneriat nu se acceptă ca mai mult de 40% din bugetul total eligibil al proiectului să fie alocat partenerului/partenerilor.
 + 
Capitolul XIIDurata proiectelor + 
Articolul 25Proiectele vor avea o durată cuprinsă între 6 luni și 24 de luni, cu începere de la data menționată în contractul de finanțare. Perioada de implementare a activităților nu poate depăși data de 30 aprilie 2024.
 + 
Capitolul XIIIEfecte + 
Articolul 26(1)Pornind de la obiectivele Mecanismului financiar SEE 2014-2021, respectiv contribuția la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și consolidarea relațiilor bilaterale dintre statele donatoare și România, Programul RO-CULTURA încurajează inițiativele culturale implementate în parteneriat cu entități din statele donatoare. România și statele donatoare sunt angajate să promoveze statul de drept, libertatea de exprimare, înțelegerea reciprocă și respectarea drepturilor fundamentale. Promovarea diversității prin intermediul relațiilor culturale internaționale reprezintă o parte importantă a Mecanismului financiar SEE 2014-2021.(2)Proiectele finanțate vizează creșterea accesului la cultură prin sprijinirea inițiativelor culturale despre minoritatea romă. Pentru ca inițiativele culturale despre minoritatea romă să aibă un impact mai mare sunt încurajate cooperarea culturală și schimbul cultural dintre organizațiile din România și cele din statele donatoare(3)Prin intermediul apelului de proiecte vizat de schema de ajutor de minimis se urmărește:a)sprijinirea a 5 inițiative antreprenoriale vizând cultura romă;b)instruirea a 15 persoane de etnie romă la locul de muncă, astfel cum este definită la art. 7 lit. bb) din prezenta schemă de ajutor de minimis;c)sprijinirea a 40 de activități de artă contemporană vizând cultura romă.
 + 
Capitolul XIVModalitatea de implementare a schemei + 
Articolul 27(1)Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitanții trebuie să înainteze un dosar de finanțare către furnizorul de ajutor de minimis, conținând cererea de finanțare și alte documente detaliate în Ghidul solicitantului.(2)Dosarele de finanțare se depun în cadrul apelului de proiecte organizat, ce va fi anunțat pe pagina de internet a programului și a Unității de management a proiectului din cadrul Ministerului Culturii.(3)Implementarea activităților aferente proiectului va începe la data menționată în contractul de finanțare.
 + 
Capitolul XVEvaluarea, selecția, precontractarea și contractarea proiectelor + 
Articolul 28(1)Furnizorul este responsabil pentru evaluarea proiectelor inclusiv în baza criteriilor de ajutor de stat și acordarea sprijinului financiar nerambursabil. În procesul de evaluare, selecție, precontractare și contractare se aplică principiile bunei guvernări, transparenței, egalității, eficienței și toleranței zero față de corupție.(2)Proiectele vor fi selectate urmând procedura de evaluare și selecție prevăzută în acordul de program și detaliată în Ghidul solicitantului.(3)Sprijinul financiar nerambursabil va fi acordat în baza clasamentului, inclusiv a listei de rezervă, în limita bugetului alocat apelului de proiecte. Includerea unui proiect pe lista de rezervă nu constituie o garanție pentru semnarea contractului de finanțare la o dată ulterioară.(4)Proiectele selectate pentru acordarea sprijinului financiar nerambursabil intră în etapa de precontractare, respectiv în etapa de contractare, dacă este cazul.(5)În cazul în care în oricare etapă a procesului de evaluare și selecție sau în etapele de precontractare și contractare se identifică o situație de dublă finanțare, proiectul va fi exclus de la finanțare.
 + 
Capitolul XVICheltuieli eligibile + 
Articolul 29(1)Cheltuielile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt acele cheltuieli care respectă principiile generale privind eligibilitatea cheltuielilor precizate în Regulamentul MFSEE și acordul de program și detaliate în Ghidul solicitantului, care se încadrează în una dintre următoarele categorii:a)Costurile de management ale proiectului, reprezentând cheltuieli aferente managementului de proiect, care nu vor depăși 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile directe, includ:(i)cheltuieli cu personalul angajat aferent managementului de proiect, reprezentând salariile și contribuțiile sociale aferente și alte costuri legale, cu condiția ca acestea să corespundă politicii uzuale a promotorului proiectului și partenerului de proiect cu privire la remunerații;(ii)cheltuieli cu deplasarea personalului angajat aferent managementului de proiect;(iii)cheltuieli pentru consultanță și expertiză aferente managementului de proiect; (iv)cheltuieli privind onorariile experților aferente managementului de proiect; (v)cheltuieli cu amortizarea activelor corporale aferente managementului de proiect;(vi)cheltuieli pentru servicii de traducere și interpretariat; (vii)cheltuieli cu servicii de audit;(viii)cheltuieli pentru materiale consumabile și obiecte de inventar aferente managementului de proiect;b)Costurile proiectelor și activităților culturale, reprezentând cheltuieli specifice, includ, dar fără a se limita la:(i)cheltuieli cu personalul necesar implementării proiectului, reprezentând salariile și contribuțiile sociale aferente și alte costuri legale, cu condiția ca acestea să corespundă politicii uzuale a promotorului proiectului și partenerului de proiect cu privire la remunerații;(ii)cheltuieli cu deplasarea personalului necesar implementării proiectului; (iii)cheltuieli cu onorariile experților necesari implementării proiectului (inclusiv contractele de drepturi de autor);(iv)cheltuieli cu deplasarea participanților la evenimente, alte tipuri de activități asociate cheltuielilor specifice (de exemplu, grupul-țintă);(v)cheltuieli necesare implementării proiectului;(vi)cheltuieli legate de achiziția de materiale consumabile și obiecte de inventar necesare implementării proiectului;(vii)cheltuieli cu lucrări care nu necesită autorizație de construire;(viii)cheltuieli cu achiziția de active corporale și necorporale necesare atingerii rezultatelor proiectului;(ix)cheltuieli cu amortizarea de active corporale necesare atingerii rezultatelor proiectului;(x)cheltuieli cu servicii de asigurare a echipamentelor;(xi)alte cheltuieli necesare implementării proiectului;c)Costurile cu publicitatea, reprezentând cheltuieli de informare și publicitate, care rezultă din respectarea obligațiilor de identitate vizuală, includ, dar fără a se limita la:(i)cheltuieli pentru elaborarea, prelucrarea și tipărirea materialelor de vizibilitate;(ii)cheltuieli pentru creare și mentenanță website, conform planului de comunicare;(iii)cheltuieli pentru organizarea evenimentelor de promovare;(iv)cheltuieli pentru achiziția de panouri publicitare/placă permanentă;(v)alte cheltuieli de informare și publicitate care rezultă din respectarea obligațiilor de identitate vizuală.d)Costurile cu personalul, reprezentând cheltuieli aferente contractelor de voluntariat (contribuție în natură), includ:(i)cheltuieli aferente contractelor de voluntariat (contribuție în natură) pentru management de proiect;(ii)cheltuieli aferente contractelor de voluntariat (contribuție în natură) necesare implementării proiectului.e)Costurile cursurilor de formare, reprezentând cheltuieli aferente activităților de instruire nonformală, includ, dar fără a se limita la:(i)cheltuieli aferente activităților de instruire nonformală;(ii)cheltuieli cu deplasarea în cadrul activităților de instruire nonformală; (iii)cheltuieli cu onorariile experților privind activitățile de instruire nonformală.f)Costurile cooperării organizaționale, reprezentând cheltuieli ale partenerilor din statele donatoare, cuprind cheltuielile aferente activităților derulate de către entitățile din statele donatoare, conform acordului de parteneriat, cu respectarea tipurilor de cheltuieli aplicabile partenerilor de proiect.g)Costurile administrative, reprezentând cheltuieli indirecte, se referă la plata utilităților: energie termică, energie electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze naturale; telefon, fax, servicii poștale, curierat rapid și rețele de comunicații; plata salariilor pentru personalul administrativ, de exemplu: femeie de serviciu, paznic, sau servicii administrative, dacă există un contract încheiat pentru pază, curățenie; chirie sediu. Cheltuielile indirecte sunt acele costuri eligibile care nu pot fi identificate de către promotor ca fiind direct atribuite proiectului, dar care pot fi identificate și justificate prin sistemul contabil ca fiind angajate în legătură directă cu costurile directe eligibile atribuite proiectului. Acestea nu pot include costuri eligibile directe. Costurile indirecte reprezintă o rată fixă de maximum 15% din costurile directe eligibile cu personalul promotorului de proiect implicat în proiect.h)Cheltuielile neprevăzute se referă la costuri care nu au putut fi identificate în momentul scrierii proiectului, de exemplu schimbare de legislație, calamități naturale etc. Costurile eligibile vor face parte din cheltuielile eligibile directe, cu excepția lit. g) „Costurile administrative, reprezentând cheltuieli indirecte“.Cheltuielile neprevăzute reprezintă o rată fixă de maximum 5% din valoarea totală a cheltuielilor directe eligibile.(2)Cheltuielile de deplasare pot fi bugetate și decontate pe bază de sume forfetare, bareme standard de costuri unitare, costuri reale, așa cum acestea vor fi stabilite prin Ghidul solicitantului pentru apelul de proiecte vizat de prezenta schemă de ajutor de minimis.(3)În cazul în care se achiziționează active corporale, numai partea de amortizare corespunzătoare duratei proiectului și ratei reale de utilizare în scopurile proiectului poate fi considerată cheltuială eligibilă.(4)Prin excepție de la prevederile alin. (3), în cazul în care activul este o componentă integrală și necesară pentru atingerea rezultatelor proiectului, întregul preț de achiziție al acestuia poate fi eligibil. În această situație, beneficiarul are următoarele obligații:a)păstrează activul în proprietatea sa pentru o perioadă de cel puțin 5 ani după finalizarea proiectului și continuă să îl folosească în beneficiul obiectivelor generale ale proiectului pentru aceeași perioadă;b)păstrează activul asigurat în mod corespunzător împotriva pierderilor, cum ar fi incendiu, furt sau alte incidente ce pot fi asigurate în mod normal, atât în timpul implementării proiectului, cât și timp de cel puțin 5 ani după finalizarea proiectului;c)rezervă resurse corespunzătoare pentru întreținerea activului timp de cel puțin 5 ani după finalizarea proiectului.Sunt eligibile doar cheltuielile de achiziționare și amortizare a activelor noi.(5)În cazul în care sunt prevăzute lucrări de construcție care nu necesită autorizație de construire, astfel cum sunt definite la art. 7 lit. ee) din prezenta schemă de ajutor de minimis, beneficiarul are următoarele obligații:a)dacă prin acțiunile de amenajare s-au realizat lucrări cu caracter provizoriu, în sensul definiției de la art. 7 lit. ff) din prezenta schemă de ajutor de minimis, la finalul activității/evenimentului, beneficiarul va proceda la demontarea rapidă în vederea aducerii terenului la starea inițială;b)dacă prin acțiunile de amenajare s-au realizat lucrări de tipul igienizărilor și/sau restructurărilor/renovărilor/reparațiilor, spațiul amenajat va fi operațional și va fi utilizat numai în conformitate cu obiectivele proiectului pe întreaga perioadă de sustenabilitate a proiectului, astfel cum este prezentată în Ghidul solicitantului.(6)Pentru partenerii de proiect vor fi eligibile doar următoarele tipuri de cheltuieli, indiferent de categorie:a)cheltuieli cu personalul necesar implementării proiectului, reprezentând salariile și contribuțiile sociale aferente și alte costuri legale, cu condiția ca acestea să corespundă politicii uzuale a promotorului proiectului și partenerului de proiect cu privire la remunerații;b)cheltuieli aferente contractelor de voluntariat – doar pentru partenerii din România;c)cheltuieli cu deplasarea personalului;d)cheltuieli cu onorariile experților;e)cheltuieli cu materiale consumabile și obiecte de inventar pentru management de proiect;f)cheltuieli cu servicii de închiriere – spațiu sau echipamente – aferente organizării unor evenimente/expoziții etc. – doar pentru partenerii din statele donatoare;g)cheltuieli cu servicii de audit ale partenerilor din statele donatoare/cheltuieli aferente raportului întocmit de un ofițer public independent recunoscut în statul donator – doar pentru partenerii din statele donatoare.
 + 
Articolul 30(1)În cadrul bugetului, taxa pe valoarea adăugată va fi reflectată distinct. Taxa pe valoarea adăugată este eligibilă numai dacă beneficiarul/beneficiarii nu poate/pot recupera TVA.(2)În cadrul proiectului, taxa pe valoarea adăugată poate fi eligibilă în următoarele situații:a)dacă solicitantul/partenerul nu este plătitor de TVA, respectiv nu recuperează TVA, cheltuiala cu TVA nerecuperabilă este eligibilă în cadrul proiectului;b)dacă solicitantul/partenerul poate recupera TVA, aceasta este considerată cheltuială neeligibilă în cadrul proiectului;c)dacă TVA poate fi dedusă doar parțial, numai partea care nu poate fi recuperată este eligibilă.(3)În caz de schimbare a metodei de calcul al TVA, în cursul implementării proiectului, se vor atașa, în mod obligatoriu, declarațiile privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul proiectului la rapoartele financiare și se va respecta noua metodă de calcul.
 + 
Articolul 31Respectarea cadrului legal aplicabil MFSEE, a legislației europene și naționale relevante pentru toate fazele de implementare și activitățile proiectului, inclusiv, dar fără a se limita la legislația națională și europeană privind achizițiile publice și/sau procedurile sau instrucțiunile specifice de achiziții aplicabile beneficiarilor privați, alții decât autoritățile contractante, a Ghidului solicitantului și a tuturor instrucțiunilor, documentelor și procedurilor elaborate de operatorul de program în vederea implementării Programului RO-CULTURA și a proiectelor derulate în cadrul acestuia este obligatorie pe tot parcursul derulării proiectului atât pentru beneficiari, cât și pentru partenerii de proiect. + 
Articolul 32(1)Următoarele cheltuieli nu sunt eligibile:a)orice cheltuieli efectuate înainte de intrarea în vigoare a contractului de finanțare pentru activitățile prevăzute în proiect;b)costul de achiziție a bunurilor imobiliare și a terenului neconstruit;c)costul de achiziție a bunurilor culturale mobile;d)dobânzi aferente datoriilor, cheltuieli aferente serviciului datoriei și penalități de întârziere;e)cheltuieli legate de tranzacțiile financiare și de alte costuri pur financiare, cu excepția serviciilor financiare prevăzute în contractul de finanțare;f)provizioanele pentru pierderi sau datorii viitoare;g)pierderi din cursul de schimb valutar;h)TVA-ul recuperabil;i)costuri care sunt acoperite din alte surse;j)amenzi, penalități și cheltuieli de judecată;k)cheltuieli excesive și imprudente;l)cheltuieli privind realizarea de lucrări pentru care este necesară obținerea autorizației de construire.(2)Cheltuielile neeligibile vor fi suportate integral de către promotorul de proiect sau de către partenerii de proiect, după caz.
 + 
Capitolul XVIIReguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de minimis + 
Articolul 33Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislația Uniunii Europene și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007. + 
Articolul 34Furnizorul de ajutor de minimis și beneficiarul de ajutor de minimis păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de stat. + 
Articolul 35(1)Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă de ajutor de minimis.(2)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(3)În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la fața locului.(4)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.(5)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările etc. se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare. + 
Articolul 36Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis. + 
Articolul 37Modul de utilizare a sprijinului financiar nerambursabil potrivit prezentei scheme de ajutor de minimis este supus controlului furnizorului, precum și al autorităților publice cu atribuții de audit și control în domeniul fondurilor nerambursabile.
 + 
Capitolul XVIIIRecuperarea ajutorului de minimis + 
Articolul 38(1)Stoparea și recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul schemei de ajutor de minimis, conform prevederilor OUG nr. 77/2014, Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat și ale Normelor metodologice privind stoparea/recuperarea ajutorului de stat/de minimis acordat în cadrul schemelor de ajutor de stat/de minimis gestionate de Unitatea de Management a Proiectului din cadrul Ministerului Culturii, aprobate prin Ordinul ministrului culturii nr. 2.738/2020.(2)Ajutorul de minimis se va recupera integral:a)în cazul în care sunt încălcate condițiile specifice legislației de minimis prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, cu modificările și completările ulterioare;b)în cazul în care, ulterior încheierii contractului de finanțare, se constată neconcordanțe între starea de fapt și cele declarate de către beneficiar în dosarul de finanțare, inclusiv, dar fără a se limita la neîndeplinirea condițiilor de eligibilitate a beneficiarului, partenerilor și proiectului/activităților;c)în cazul în care este încălcată interdicția privind cesiunea contractului de finanțare;d)în orice altă situație în care se impune această măsură.(3)Furnizorul poate decide recuperarea parțială a ajutorului de minimis, în limita sumei utilizate abuziv, dacă, în urma analizei efectuate, constată că au fost încălcate alte condiții decât cele prevăzute la alin. (2).(4)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia.(5)Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, respectiv rata dobânzii publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și, cu titlu de informare, pe pagina de internet a Direcției generale concurență a Comisiei Europene, în vigoare la data la care ajutorul care trebuie rambursat sau recuperat a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată, la care se adaugă 100 de puncte de bază.(6)Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de stat utilizat abuziv a fost pus la dispoziția beneficiarului – data efectuării plății avansului și/sau prefinanțărilor. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale. În cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul în cauză a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată și până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării.(7)Rata dobânzii prevăzută la alin. (6) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.(8)Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plății avansului sau prefinanțărilor, după caz, până la data recuperării integrale a fracției de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.(9)Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.
 + 
Capitolul XIXReguli privind transparența + 
Articolul 39Prezenta schemă de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a furnizorului, www.umpcultura.ro, și a programului, www.ro-cultura.ro. + 
Articolul 40În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a primi finanțare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis și este selectat pentru finanțare în urma procesului de evaluare, furnizorul comunică în scris beneficiarului de ajutor de minimis cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat și caracterul acestuia, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 41Anexa „Declarația întreprinderii/întreprinderii unice privind cumulul ajutoarelor de stat/de minimis face parte integrantă din prezenta schemă de ajutor de minimis.
 + 
ANEXĂla schemă
DECLARAȚIA
întreprinderii/întreprinderii unice privind cumulul ajutoarelor de stat/de minimis
Subsemnatul , posesor al BI/CI seria nr. , eliberat(ă) de , CNP , având în cadrul , în calitate de solicitant al proiectului , cunoscând că falsul în declarații este pedepsit de legea penală, declar pe propria răspundere următoarele:este întreprindere unică:DA [ ]NU [ ]Dacă DA, bifați relația/relațiile în care se încadrează:[ ] o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților celeilalte întreprinderi;[ ] o întreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administrație, de conducere ori de supraveghere al celeilalte întreprinderi;[ ] o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra celeilalte întreprinderi, în temeiul unui contract încheiat cu această întreprindere sau al unei clauze din statutul acesteia;[ ] o întreprindere este acționară sau asociată a celeilalte întreprinderi și deține singură, în baza unui acord cu alți acționari ori asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile menționate mai sus sunt considerate întreprinderi unice.Dacă se bifează cel puțin una dintre relațiile de mai sus, menționați denumirile entităților care constituie întreprinderea unică:………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….Activitățile pentru care solicit finanțarea fac obiectul altui ajutor de minimis/de stat în cadrul altor programe/subprograme cu finanțare publică nerambursabilă.DA [ ]NU [ ]Dacă se bifează DA, detaliați:………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….În ultimii 3 (trei) ani fiscali, inclusiv anul în curs, am beneficiat de ajutoare de minimis sau de stat, individual sau cumulativ cu celelalte întreprinderi împreună cu care constituim o întreprindere unică în conformitate cu definiția din schemă.DA [ ]NU [ ]Dacă se bifează DA, completați tabelul de mai jos^1:^1 Se va completa în mod obligatoriu, chiar dacă organizația nu este întreprindere unică și nu se încadrează la niciuna dintre cele patru relații care definesc întreprinderea unică, dacă organizația solicitantă a beneficiat de ajutor de stat/de minimis în ultimii 3 ani fiscali, inclusiv anul în curs.

Nr. crt. Beneficiarul ajutorului de minimis sau de stat (pentru toate întreprinderile care constituie întreprindere unică) Tip ajutor (de minimis/ de stat) Anul acordării ajutorului Furnizorul de ajutor Programul prin care s-a beneficiat de finanțare Cuantumul ajutorului acordat (euro)
Denumire CUI/CIF
1
2
3

Declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta declarație sunt corecte și complete și înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.Semnătură electronică

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x