SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 23 decembrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENEMINISTERUL CERCETARII, INOVARII SI DIGITALIZARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1232 din 28 decembrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 292 15/03/2022
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 23/12/2021
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.487/836/2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1232 din 28 decembrie 2021.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Ajutor de minimis pentru sprijinirea startup-urilor și spinoff-urilor inovatoare“, aferentă Programului operațional Competitivitate, axa prioritară nr. 1 „Cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare (CDI) în sprijinul competitivității economice și dezvoltării afacerilor“, acțiunea 1.2.1 „Stimularea cererii întreprinderilor pentru inovare prin proiecte de CDI derulate de întreprinderi individual sau în parteneriat cu institutele de CD și universități, în scopul inovării de procese și de produse în sectoarele economice care prezintă potențial de creștere“, tipul de proiect „Proiecte pentru întreprinderi inovatoare de tip start-up-uri și spin-off-uri“.(2)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013, cu modificările și completările ulterioare (denumit, în continuare, Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013).(3)Schema se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.(4)Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.(5)Autoritatea care administrează schema este Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, prin Direcția generală organism intermediar pentru cercetare.(6)Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin Autoritatea de management al Programului operațional Competitivitate.
 + 
Capitolul IIObiectivul și scopul schemei + 
Articolul 2Această schemă are ca obiectiv sprijinirea creării spin-off-urilor inovatoare și dezvoltării start-up-urilor inovatoare pe baza transferului rezultatelor cercetării-dezvoltării obținute în universități sau institute, în vederea realizării de produse și servicii noi sau semnificativ îmbunătățite. Întreprinderile asistate vor fi atent selecționate, pe baza unei analize riguroase a planurilor lor de afaceri. Solicitanții trebuie să demonstreze că au dreptul să utilizeze un rezultat obținut din activitatea de cercetare.
 + 
Capitolul IIIBaza legală + 
Articolul 3Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:– Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, cu modificările și completările ulterioare;– Decizia de punere în aplicare a Comisiei nr. 10.233 din 19.12.2014 de aprobare a unor elemente din Programul operațional Competitivitate pentru sprijinul din partea Fondului european de dezvoltare regională în temeiul obiectivului referitor la investițiile pentru creștere și locuri de muncă în România, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 4Prezenta schemă se adresează:a)spin-off-urilor, așa cum sunt definite la art. 6 lit. d) din prezenta schemă;b)întreprinderilor start-up, așa cum sunt definite la art. 6 lit. e) din prezenta schemă. + 
Articolul 5(1)În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar întreprinderilor care activează în toate sectoarele, iar prevederile prezentei scheme de ajutor nu se aplică:a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură;b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari.d)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.(2)În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate la alin. (1) lit. a)-e), cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, prezenta schemă se aplică acestor alte sectoare sau domenii de activitate, cu condiția asigurării prin mijloace adecvate, respectiv prin separarea activităților sau prin asigurarea unei distincții între costuri, că activitățile din sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoare de minimis.
 + 
Capitolul VDefiniții + 
Articolul 6În sensul prezentei scheme următorii termeni se definesc astfel:a)produse agricole – produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;b)prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;c)comercializarea produselor agricole – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;d)spin-off – întreprinderi care urmează să se înființeze pe baza unui rezultat obținut dintr-un proiect de cercetare al unei organizații publice de cercetare;e)întreprinderi start-up – în contextul prezentei scheme, desemnează întreprinderile înființate de maximum 3 ani, care implementează un rezultat de cercetare;f)întreprindere unică – toate întreprinderile care întrețin, cu una sau mai multe întreprinderi, cel puțin una dintre relațiile următoarele:(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.g)rata de actualizare – este rata de referință stabilită de către Comisia Europeană pentru România, în concordanță cu Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referință și de scont (2008/C 14/02), și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe site-ul Comisiei Europene (https://ec.europa.eu/competition-policy/state-aid/ legislation/reference-discount-rates-and-recovery-interest-rates/ reference-and-discount_ro);h)data acordării ajutorului de minimis – data la care este semnat contractul de finanțare, respectiv data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului;i)organizație de cercetare și diseminare a cunoștințelor – o entitate (cum ar fi universitățile sau institutele de cercetare, agențiile de transfer de tehnologie, intermediarii pentru inovare, entitățile de colaborare fizice sau virtuale orientate spre cercetare), indiferent de statutul său juridic (organizație de drept public sau privat) sau de modalitatea de finanțare, al cărei obiectiv principal este de a efectua în mod independent cercetare fundamentală, cercetare industrială sau dezvoltare experimentală sau de a disemina la scară largă rezultatele unor astfel de activități prin predare, publicare sau transfer de cunoștințe;j)cererea de proiecte – invitație publică adresată de către furnizor/administrator către întreprinderile înființate sau care urmează să se înființeze, în vederea elaborării cererilor de finanțare/propunerilor de proiecte.
 + 
Capitolul VICondiții de eligibilitate pentru activități și beneficiari + 
Articolul 7Activitățile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis sunt:a)dezvoltarea unui spin-off (înființarea și înregistrarea spinoff-urilor);b)activități de cercetare-dezvoltare;c)achiziția de servicii de cercetare-dezvoltare, servicii de consultanță pentru inovare și servicii-suport pentru inovare;d)achiziția de active necorporale, utilaje, instalații și echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv;e)activități necesare pentru dezvoltarea produsului (bun sau serviciu), a procesului de producție a acestuia.
 + 
Articolul 8Beneficiarii trebuie să respecte următoarele criterii de eligibilitate:a)sunt spin-off-uri sau start-up-uri, așa cum sunt definite la art. 6 lit. d) și e) din prezenta schemă;b)sunt înregistrați și desfășoară activități în România;c)nu se află în niciuna din următoarele situații: (i)în stare de faliment ori lichidare, să aibă afacerile administrate de un judecător-sindic sau activitățile sale comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;(ii)nu și-au îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;(iii)să fi fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau ajutor de minimis și decizia să nu fi fost deja executată și creanța să nu fi fost integral recuperată;(iv)reprezentantul legal a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională;(v)prezintă informații false sau nu prezintă informațiile cerute mai susd)nu sunt rezidenți în scopuri fiscale sau sunt încorporați în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante;e)nu sunt controlați, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care aparțin de lista UE a jurisdicțiilor necooperante, până la nivelul beneficiarului real, astfel cum este definit în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei;f)nu controlează, direct sau indirect, filialele sau unitățile permanente proprii din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante; g)nu împart dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante. + 
Articolul 9Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de maximum 64.(la 25-03-2022,
Articolul 9 din Capitolul VI a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 292 din 15 martie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 292 din 25 martie 2022
)
 + 
Capitolul VIICondiții de acordare a ajutorului de minimis + 
Articolul 10Sprijinul financiar în cadrul acestei scheme se acordă beneficiarilor sub formă de granturi directe, în limita sumei reprezentate de plafonul de minimis, astfel:a)valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice [așa cum este definită la art. 6 lit. f) din prezenta schemă] nu poate depăși echivalentul în lei a 200.000 euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare;b)pentru întreprinderile care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice [așa cum este definită la art. 6 lit. f) din prezenta schemă] nu poate depăși echivalentul în lei a 100.000 euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare. Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier. + 
Articolul 11Ajutorul de minimis va reprezenta maximum 90% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului. Restul de minimum 10% din cheltuielile eligibile ale proiectului vor fi susținute din fondurile proprii ale beneficiarului. + 
Articolul 12(1)Ajutorul se acordă sub formă de granturi nerambursabile, în numerar. Ajutoarele de minimis se consideră acordate în momentul în care dreptul legal de a beneficia de aceste ajutoare este conferit întreprinderii în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective. Plafoanele ajutorului de minimis sunt exprimate în valori brute, respectiv înainte de orice deducere de impozite și taxe. (2)Ajutoarele pot fi plătite în una sau mai multe tranșe. Tranșele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.
 + 
Articolul 13(1)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafoanele de minimis menționate la art. 10, întreprinderea solicitantă nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracție din ajutor care nu depășește aceste plafoane.(2)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(3)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
 + 
Capitolul VIIICheltuieli eligibile + 
Articolul 14Cheltuielile eligibile în cadrul schemei sunt:1.cheltuieli de personal (salariale și de deplasare) pentru cercetători, tehnicieni și alți membri ai personalului în măsura în care aceștia sunt angajați în proiect;2.cheltuieli pentru achiziția de servicii de cercetare-dezvoltare-inovare:– servicii de cercetare-dezvoltare;– servicii de consultanță în domeniul inovării (asistență tehnologică, servicii de transfer de tehnologie, consultanță în materie de achiziție, protejare și comercializare a drepturilor de proprietate intelectuală, consultanță referitoare la utilizarea standardelor);– servicii-suport pentru inovare (cercetare de piață, servicii în materie de încercări și testări în laboratoarele de specialitate, servicii referitoare la certificarea, testarea și marcarea calității produselor obținute în proiect);3.cheltuieli pentru achiziția de utilaje, instalații și echipamente necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv;4.cheltuieli pentru achiziția, validarea și protejarea activelor necorporale necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în ciclul productiv;5.cheltuieli pentru achiziția de materii prime, materiale, consumabile și alte produse similare, necesare proiectului;6.cheltuieli pentru informare și publicitate pentru proiect;7.cheltuieli pentru crearea și înregistrarea unei societăți comerciale (numai pentru spin-off);8.cheltuieli generale de administrație (de regie) implicate direct de activitățile proiectului (de exemplu, cheltuieli pentru servicii de comunicații și plata utilităților, cheltuieli salariale pentru personalul administrativ, cheltuieli pentru închiriere de spații necesare desfășurării activităților proiectului).
 + 
Capitolul IXDurata schemei + 
Articolul 15Prezenta schemă se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2023, în limita bugetului alocat. Plățile se efectuează până la data de 31 decembrie 2023.
 + 
Capitolul XBugetul schemei + 
Articolul 16(1)Sursa de finanțare pentru prezenta schemă o reprezintă fondurile alocate Programului operațional Competitivitate, axa prioritară 1 „Cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare (CDI) în sprijinul competitivității economice și dezvoltării afacerilor“, acțiunea 1.2.1 „Stimularea cererii întreprinderilor pentru inovare prin proiecte de CDI derulate de întreprinderi individual sau în parteneriat cu institutele de CD și universități, în scopul inovării de procese și de produse în sectoarele economice care prezintă potențial de creștere“, pentru tipul de proiect „proiecte pentru întreprinderi inovatoare de tip start-up-uri și spin-off-uri“.(2)Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 12.800.000 de euro (raportat la cheltuielile eligibile totale din sursele Fondului european de dezvoltare regională și bugetului de stat), echivalent în lei, calculat la cursul InforEuro valabil în luna acordării ajutorului/semnării contractului de finanțare, defalcată după cum urmează:

Valori estimate – ajutoare de minimis
An 2021 2022 2023
Mil. euro 2,43 9,88 0,49

(la 25-03-2022,
Alineatul (2) din Articolul 16 , Capitolul X a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 292 din 15 martie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 292 din 25 martie 2022
)
 + 
Capitolul XIModalitatea de implementare a schemei + 
Articolul 17(1)Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică întreprinderilor cu care Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, prin Direcția generală organism intermediar pentru cercetare, a încheiat un contract de finanțare în cadrul Programului operațional Competitivitate, axa prioritară 1 „Cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare (CDI) în sprijinul competitivității economice și dezvoltării afacerilor“, acțiunea 1.2.1 „Stimularea cererii întreprinderilor pentru inovare prin proiecte de CDI derulate de întreprinderi individual sau în parteneriat cu institutele de CD și universități, în scopul inovării de procese și de produse în sectoarele economice care prezintă potențial de creștere“, pentru tipul de proiect „proiecte pentru întreprinderi inovatoare de tip start-up-uri și spin-off-uri“.(2)Întreprinderea solicitantă va da o declarație pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis de care a beneficiat pe parcursul precedenților doi ani fiscali, precum și în anul fiscal în curs. Ajutoarele se calculează la nivel de întreprindere unică.(3)Întreprinderea solicitantă va da o declarație pe propria răspundere că nu a beneficiat de ajutoare din alte surse publice pentru aceleași costuri eligibile.(4)Reprezentantul unui potențial spin-off poate depune aplicația înainte de înființarea firmei, însă, dacă aplicația este selectată, trebuie să prezinte la contractare actele privind înființarea și înregistrarea spin-off-ului pentru a putea încheia contractul cu administratorul schemei de ajutor de minimis. Spinoff-urile înființate după selectarea aplicației în vederea finanțării vor prezenta la contractare declarația prevăzută la alin. (3). (5)Administratorul schemei de minimis verifică validitatea datelor transmise de către aplicanți și concordanța acestora cu declarațiile depuse, precum și îndeplinirea tuturor condițiilor impuse prin efectul prezentei scheme (domeniul de aplicare, eligibilitatea activităților, cheltuielilor, beneficiarilor și a proiectelor).(6)Administratorul schemei de minimis va acorda ajutorul de minimis după ce va verifica, inclusiv pe baza declarației pe propria răspundere a întreprinderii solicitante, că prin acordarea finanțării nerambursabile în cadrul prezentei scheme nu se depășește plafonul de minimis. În cazul în care semnarea contractului are loc la distanță în timp față de momentul verificării dosarelor aplicanților, înainte de încheierea contractului, administratorul va verifica încă o dată respectarea criteriilor din schemă.
 + 
Articolul 18Criteriile de eligibilitate ale propunerilor de proiecte sunt următoarele:– scopul și obiectivele propunerii să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale axei prioritare, precum și cu unul sau mai multe dintre obiectivele acțiunii, așa cum sunt descrise în cererea de proiecte;– proiectul să fie derulat în România;– dimensiunea grantului solicitat să se încadreze în limitele menționate în cererea de proiecte;– să conțină una sau mai multe activități eligibile definite pentru proiect în cererea de proiecte;– durata să se încadreze în limitele menționate în cererea de proiecte;– întreprinderea să facă dovada deținerii unui rezultat obținut din activitatea de cercetare sau unei idei brevetate/în curs de brevetare pe care să o lanseze pe piață;– activitățile nu sunt și nu au mai fost finanțate din alte surse publice.
 + 
Capitolul XIIEfecte și beneficii + 
Articolul 19Prin aplicarea prezentei scheme se vor obține următoarele efecte și beneficii:– va crește numărul întreprinderilor care pot prelua rezultate ale cercetării și transforma aceste rezultate în produse oferite pe piață;– va crește numărul întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domenii de înaltă tehnologie;– va crește numărul locurilor de muncă pentru cercetători;– va crește calitatea produselor și a indicelui de productivitate.
 + 
Capitolul XIIIReguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de minimis + 
Articolul 20(1)Administratorul prezentei scheme de minimis va informa în scris beneficiarii schemei cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme și caracterul de minimis al acestuia^1.^1 Așa cum este prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.(2)Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (www.poc.research.ro) și pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (www.mfe.gov.ro). + 
Articolul 21Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislația europeană și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007. + 
Articolul 22Furnizorul de ajutor de minimis și beneficiarii păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană și națională în domeniul ajutorului de stat. + 
Articolul 23(1)Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.(2)Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu. (3)Stoparea și recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către furnizorul schemei de ajutor de minimis, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat și normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului de minimis. (4)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. (5)Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015, respectiv rata publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și, cu titlu de informare, pe pagina de internet a Direcției generale concurență a Comisiei Europene, în vigoare la data la care ajutorul care trebuie rambursat sau recuperat a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată, la care se adaugă 100 de puncte de bază.(6)Rata dobânzii aplicabile este rata în vigoare la data la care ajutorul de stat utilizat abuziv a fost pus la dispoziția beneficiarului – data efectuării plății avansului și/sau prefinanțărilor. Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării sau rambursării integrale. În cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul în cauză a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată și până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării.(7)Rata dobânzii prevăzute la alin. (6) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.(8)Această dobândă va fi calculată începând cu data efectuării plății avansului sau prefinanțărilor, după caz, până la data recuperării integrale a fracției de sumă/sumei totale utilizate abuziv. În cazul în care dobânda nu a putut fi recuperată în anul anterior, aceasta va fi purtătoare de dobândă, fiind aplicabil principiul capitalizării.(9)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(10)În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la fața locului.(11)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.(12)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare.(13)Furnizorul va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia. + 
Articolul 24Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis. + 
Articolul 25Administratorul prezentei scheme are obligația de a pune la dispoziția furnizorului de ajutor de minimis toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare care cad în sarcina furnizorului conform art. 21-24. + 
Articolul 26(1)Furnizorul ajutorului de minimis are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta procedură de minimis într-un termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Contractul de finanțare, plățile, obligațiile de recuperare a ajutorului și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei proceduri, se vor încărca în RegAS în termen de maximum 7 (șapte) zile lucrătoare de la data semnării contractului respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x