SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 16 noiembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1142 din 28 noiembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 6456 22/12/2022
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 16/11/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 6.253 din 16 noiembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1142 din 28 noiembrie 2022.
 + 
Articolul 1Dispoziții generale(1)Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis pentru întreprinderile care sunt partenere în cadrul parteneriatelor pentru constituirea consorțiilor regionale pentru învățământ dual, constituite pentru implementarea proiectelor selectate în cadrul apelului „Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual“, lansat prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), componenta C15: Educație, reforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior, investiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate, denumită în continuare schemă.(2)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24.12.2013, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013.(3)Schema se aplică pe întregul teritoriu al României, respectiv la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare stabilite în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare.(4)Prezenta schemă nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.(5)Furnizorul și administratorul prezentei scheme de ajutor de minimis este Ministerul Educației, prin Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“ (DGIPRE).
 + 
Articolul 2Obiectivul și scopul schemei(1)Această schemă are ca obiectiv încurajarea participării întreprinderilor în cadrul consorțiilor pentru organizarea activităților și a spațiului de lucru, pentru susținerea elevilor/studenților pentru învățământul dual, în vederea pilotării rutei complete de învățământ dual.(2)Schema sprijină, de asemenea, valorificarea potențialului infrastructurilor, experienței contributive în activitățile de formare, precum și a resurselor operatorilor economici/angajatorilor, astfel cum au fost obținute și cum pot fi folosite și dezvoltate pentru a răspunde nevoilor elevilor/studenților, în scopul pilotării rutei complete de învățământ dual în cadrul consorțiilor.(3)Conform Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5.732/2022, angajatorii trebuie să angajeze cheltuieli pentru examinările de medicina muncii și analize medicale obligatorii, pentru asigurare de risc, precum și pentru echipamente de lucru și de protecție conform cerințelor și riscurilor la locul de muncă. Costurile operatorilor economici pentru susținerea pregătirii practice a elevilor la locul de muncă, cum ar fi, de exemplu, prin alocarea de tutori pentru pregătirea practică, asigurarea materiilor prime, materialelor și echipamentelor necesare derulării stagiilor de pregătire practică, echipamentelor de protecție, susțin implicarea acestora în formarea elevilor.
 + 
Articolul 3Domeniul de aplicare(1)Prezenta schemă se adresează întreprinderilor care implementează un rezultat relevant pentru scopul și obiectivele proiectului-pilot de dezvoltare a consorțiului pentru învățământul dual, care derivă din calitatea de partener în cadrul unui consorțiu beneficiar al finanțării prin apelul lansat prin Ghidul pentru Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual, conform contractului de parteneriat încheiat pentru constituirea consorțiului și conform acordului de parteneriat încheiat pentru implementarea proiectului.(2)Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României întreprinderilor partenere în cadrul consorțiilor.(3)În cadrul acestei scheme se acordă sprijin financiar întreprinderilor ce activează în toate sectoarele, cu excepția:a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole [anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului];c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;d)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;e)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate.(4)În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea principală sau secundară în mai multe sectoare, sprijinul financiar se acordă numai pentru sectoarele sau activitățile care nu sunt excluse, cu condiția separării contabile clare a activităților sau a asigurării unei distincții între costuri, care să asigure că activitățile desfășurate în sectoarele excluse nu beneficiază de finanțare în cadrul contractului.
 + 
Articolul 4Data acordării ajutorului de minimis(1)Prezenta schemă se aplică pentru o perioadă de minimum 3 ani universitari/școlari, între 1 septembrie 2023 și 30 iunie 2026, până la epuizarea bugetului alocat. Valoarea ajutorului de minimis se stabilește la data semnării de către Ministerul Educației a contractului de finanțare aferent ajutorului de minimis încheiat cu întreprinderea, în calitate de beneficiar al ajutorului de minimis, cu respectarea dispozițiilor prevăzute la art. 14, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta schemă – Contract de finanțare aferent schemei de minimis.(2)Plățile se efectuează până cel mai târziu la data de 31 iulie 2026, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis. + 
Articolul 5Componența consorțiului(1)Consorțiul este constituit obligatoriu din următoarele tipuri de entități, care fac parte din parteneriat:a)cel puțin o instituție de învățământ superior de stat/privată acreditată;b)cel puțin o unitate de învățământ profesional/tehnic de stat/privată acreditată;c)cel puțin o unitate administrativ-teritorială (UAT);d)cel puțin un operator economic, la care se pot adăuga, după caz, și alți parteneri relevanți pentru formarea și inserția absolvenților, de la nivel național sau european, pentru a sprijini angajatorii să joace un rol activ în domeniul formării profesionale a elevilor și a studenților, și care vor fi beneficiari ai prezentei scheme de ajutor de minimis.(2)Procedura de selecție a operatorului economic, organizată de liceul/liceele și universitatea/universitățile partenere de stat, trebuie să fie transparentă, nediscriminatorie, suficient promovată, necondiționată, competitivă, iar prețul de furnizare a serviciului de formare să fie un criteriu determinant. În cazul în care un consorțiu are, ca parteneri, mai mulți operatori economici, atunci ajutorul de minimis în valoare de 200.000 de euro, valoare care include TVA, este alocat întreprinderilor partenere ale consorțiului, împărțindu-se între acestea conform acordului de parteneriat/cererii de finanțare/bugetului aprobat de furnizorul măsurii de ajutor de minimis. + 
Articolul 6BeneficiariBeneficiarii în cadrul prezentei scheme sunt întreprinderile partenere în cadrul consorțiilor, astfel cum au fost selectate cu respectarea prevederilor menționate la art. 14. Întreprinderile beneficiare ale prezentei scheme trebuie să respecte următoarele criterii de eligibilitate:1.desfășoară activități în domeniul vizat de consorțiu pentru proiect și au rolul de angajator, respectiv pot angaja elevi/ studenți formați/calificați în domeniul/domeniile lor de activitate;2.sunt înregistrate în registrul comerțului, prezentându-se în acest sens certificatul constatator emis de oficiul registrului comerțului pentru activitățile pentru care primesc finanțare și care sunt realizate pe teritoriul României;3.sunt partenere ale contractelor de parteneriat pentru constituirea consorțiilor;4.sunt partenere ale acordurilor de parteneriat încheiate pentru implementarea proiectelor;5.încheie contract de finanțare aferent ajutorului de minimis cu Ministerul Educației;6.nu se află în niciuna dintre următoarele situații:a)în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale, să aibă afacerile administrate de un judecător-sindic sau activitățile lor comerciale să fie suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau să fie într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;b)nu și-au îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, cum ar fi, de exemplu, bugetul de stat, bugete speciale, bugete locale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;c)au fost subiectul unei decizii de recuperare a Comisiei Europene, a unui furnizor de ajutor de stat/de minimis sau a Consiliului Concurenței sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu dobânzile și penalitățile aferente;d)reprezentantul legal al liderului a fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională;e)sunt considerate întreprinderi „în dificultate“, așa cum sunt acestea definite la lit. p) de la paragraful Definiții din Ghidul pentru Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual;f)prezintă informații false sau nu prezintă informațiile cerute mai sus în cadrul procedurilor de selecție, verificare, contractare, implementare a proiectului din cadrul apelului Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual;7.nu sunt rezidente în scopuri fiscale sau sunt încorporate în temeiul legilor din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante;8.nu sunt controlate, direct sau indirect, de către acționarii din jurisdicțiile care aparțin de lista UE a jurisdicțiilor necooperante, în funcție de proprietarul beneficiar, astfel cum sunt definite în art. 3 pct. 6 din Directiva 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei;9.nu controlează, direct sau indirect, filialele sau unitățile permanente proprii din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante;10.nu împart dreptul de proprietate cu întreprinderile din jurisdicțiile care figurează pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante;11.nu vor utiliza ajutorul de minimis pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost. + 
Articolul 7Activitățile eligibileActivitățile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis trebuie să fie stabilite în contractul de parteneriat pentru constituirea consorțiului conform anexei nr. 3 la Metodologia privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.216/2022, și cuprind:a)organizarea și desfășurarea stagiilor de pregătire practică prevăzute în planul-cadru de învățământ pentru nivelul respectiv de calificare, precum și a componentei de pregătire practică din modulele de specialitate convenite a se desfășura la operatori economici;b)asigurarea condițiilor materiale-utilaje, echipamente, materii prime, mobilier, materiale consumabile, energie și celelalte utilități necesare pentru practica elevilor/studenților organizată în răspunderea lor, în conformitate cu standardele de pregătire profesională, planurile de învățământ și curriculumul în vigoare, inclusiv curriculumul în dezvoltare locală pentru stagiile de pregătire practică proiectate în cadrul consorțiilor;c)asigurarea resurselor umane necesare pentru pregătirea practică a elevilor/studenților organizată la operatorul economic;d)asigurarea echipamentelor de lucru și de protecție pentru elevi/studenți, pe perioadele de formare derulate la operatorul economic;e)asigurarea securității și sănătății în muncă a elevilor/studenților pe parcursul perioadelor de formare derulate la operatorul economic, inclusiv examinările de medicină a muncii și analize medicale obligatorii pentru elevi/studenți;f)asigurări de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente, daune sau vătămări corporale generate în timpul pregătirii practice la operatorul economic, pentru elevi/studenți, în funcție de domeniul de activitate;g)asigurarea condițiilor necesare cu privire la dotări, materii prime, materiale consumabile, utilități și altele, pentru derularea probelor de admitere și a examenelor de certificare a calificării profesionale a elevilor/studenților, în funcție de locația convenită pentru organizarea acestora;h)asigurarea condițiilor necesare pentru evaluarea continuă a elevilor/studenților în cadrul pregătirii practice la operatorul economic;i)contribuția, astfel cum este convenită de părți prin contractul de parteneriat pentru constituirea consorțiului, pentru îmbunătățirea dotării și a condițiilor de desfășurare a procesului de educație și formare profesională din unitatea de învățământ/instituția de învățământ superior de stat;j)organizarea de stagii suplimentare de pregătire practică pentru elevii cu situația școlară neîncheiată din cauza absențelor sau care nu au obținut medii de trecere la stagiile de pregătire practică sau la pregătirea practică din cadrul modulelor din planul de învățământ pentru calificarea respectivă; precum șik)derularea activităților de formare corespunzătoare și instruirii practice din cadrul unor module de pregătire, total sau parțial, la operatorii economici. În aceste situații, activitățile eligibile prevăzute la lit. a)-j) din prezentul articol se aplică și laboratoarelor tehnologice și instruirii practice din cadrul modulelor derulate la operatorii economici, astfel:(i)activități privind accesul întreprinderilor la facilități, instalații, echipamente ale altor organizații pentru realizarea de analize, testări, experimente, caracterizări, etichetarea calității și certificare pentru dezvoltarea unor produse/tehnologii/metode noi sau îmbunătățite, relevante pentru proiect, prin:– acces la infrastructură/laboratoare/echipamente, inclusiv instruire, dacă este cazul;– accesare bănci de date și biblioteci tehnico-științifice;– închiriere de spații de lucru pentru activitățile întreprinderii în proiect;(ii)activități de transfer de abilități/competențe:– activități de cercetare industrială și/sau dezvoltare experimentală contractuale, executate pentru și în numele întreprinderii pentru activitățile din proiect;– cercetări de piață realizate de întreprinderi pentru atingerea obiectivelor propuse prin proiect. + 
Articolul 8Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimisNumărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de maximum 100 de întreprinderi.
 + 
Articolul 9Condiții de acordare a ajutorului de minimis(1)Sprijinul financiar în cadrul acestei scheme se acordă beneficiarilor care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 6, sub formă de granturi directe, în limita sumei reprezentate de plafonul de minimis. Astfel, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice, după caz, inclusiv valoarea sprijinului acordat în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu poate depăși echivalentul în lei a 200.000 de euro, pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi (ultimii 2 ani fiscali înainte de data acordării ajutorului de minimis și anul acordării ajutorului de minimis), respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau comunitare, cu precizarea că, în cazul în care un consorțiu are mai mulți parteneri care sunt întreprinderi, plafonul maxim al ajutorului de minimis, respectiv suma de 200.000 euro, trebuie împărțit între întreprinderile partenere ale aceluiași consorțiu.(2)În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis s-ar depăși plafonul maxim menționat la alin. (1), întreprinderea poate beneficia, dacă solicită acest lucru, de prevederile prezentei schemei de ajutor de minimis doar pentru acea fracțiune din ajutor care, cumulată cu restul ajutoarelor de minimis primite anterior, nu depășește acest plafon, existând și opțiunea de rambursare totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.(3)Atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost, pentru care se aplică plafonul de 100.000 euro, desfășoară și alte activități, în cazul întreprinderii respective se poate aplica plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro.(4)Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis prezintă declarația de eligibilitate, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezenta schemă, pe propria răspundere, în care menționează informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit de acesta și, eventual, de întreprinderile cu care formează, împreună, o întreprindere unică, în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei depunerii cererii de finanțare, precum și în anul fiscal curent, până la depunerea cererii de finanțare. În cazul în care anul depunerii cererii de finanțare nu coincide cu anul acordării ajutorului, respectiva declarație va fi actualizată de către solicitantul ajutorului de minimis înainte de încheierea actului de acordare a ajutorului de minimis.(5)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Ajutoarele de minimis acordate în condițiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului relevant prevăzut la alin. (1) din prezentul articol.(6)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie.(7)Sprijinul financiar se acordă de către autoritatea care administrează Schema sub formă de granturi nerambursabile, respectiv de către Ministerul Educației, prin Direcția generală pentru implementarea proiectului România Educată.(8)Ajutorul de minimis va reprezenta maximum 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile prevăzute la art. 10 din prezenta schemă, conform obligațiilor beneficiarului de ajutor de minimis prevăzute în contractul de finanțare aferent ajutorului de minimis încheiat cu Ministerul Educației, respectiv obligațiilor acestui partener în contractul de parteneriat și în acordul de parteneriat.(9)Ajutorul se plătește întreprinderii în 3 (trei) tranșe, cu atingerea indicatorilor prevăzuți la pct. 1.8 Indicatorii apelului de proiecte din Ghidul pentru Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual, după cum urmează:

Tranșa/An proiect I/an 1 II/an 2 III/an 3
% (max.) 40% 30% 30%

(10)În cazul fuziunilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune rămân legal acordate.(11)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte. + 
Articolul 10Cheltuieli eligibile(1)Cheltuielile eligibile în cadrul Schemei sunt:a)cheltuieli cu deplasarea personalului pentru activitățile prestate în cadrul proiectului, aferente activităților eligibile, respectiv cheltuielile cu personalul implicat în programele de învățământ dual și indemnizația de deplasare pentru acest personal, cu respectarea prevederilor legale;b)cheltuieli pentru achiziția de echipamente, utilaje, instalații, instrumente, mobilier, active corporale sau obiecte de inventar, în măsura în care acestea sunt utilizate în cadrul proiectului și pe durata acestei utilizări, cu precizarea respectării prevederilor din Ghidul pentru Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual referitoare la faptul că, după finalizarea proiectului, pentru activele corporale/necorporale achiziționate și/sau pentru care au fost realizate investiții din fondurile alocate proiectului și cu scopul implementării proiectului vor fi respectate drepturile de proprietate conform legii, cu condiția folosirii acestora gratuit, în comun, de entitățile partenere ale consorțiului, conform scopului și obiectivelor proiectului. În cazul în care aceste instrumente și echipamente nu sunt folosite pe întreaga lor durată de viață în proiect, sunt considerate eligibile doar costurile de amortizare corespunzătoare duratei contractului, calculate pe baza principiilor contabile general acceptate;c)cheltuielile aferente serviciilor de cercetare/dezvoltare/ inovare, precum și serviciilor de consultanță și serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru activitățile întreprinderii în proiect;d)cheltuieli pentru achiziția de active fixe necorporale: cunoștințe tehnice, brevete cumpărate sau obținute cu licență din surse externe, în condiții de concurență deplină, folosite exclusiv pentru activitățile proiectului și care, la finalul proiectului, rămân în proprietatea întreprinderii;e)alte cheltuieli de exploatare suportate direct, inclusiv pentru achiziția materialelor, consumabilelor și a altor produse similare utilizate în cadrul proiectului;f)cheltuieli pentru organizarea evaluării, precum și cele pentru evaluarea pregătirii practice a elevilor/studenților, în vederea asigurării condițiilor necesare pentru evaluarea continuă a elevilor/studenților în cadrul pregătirii practice la operatorul economic și asigurării condițiilor necesare cu privire la dotări, materii prime, materiale consumabile, utilități, pentru derularea probelor de admitere și a examenelor de certificare a calificării profesionale, în funcție de locația convenită pentru organizarea acestora;g)cheltuieli cu asigurarea echipamentelor de lucru și protecție pe durata activităților de formare a elevilor/studenților;h)cheltuieli cu asigurarea securității și sănătății în muncă a tutorilor, precum și a elevilor/studenților pe parcursul perioadelor de formare derulate la operatorul economic, inclusiv pentru perioada de evaluare;i)cheltuieli cu asigurări de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente, daune sau vătămări corporale generate în timpul pregătirii practice la operatorul economic, pentru elevi/studenți, în funcție de domeniul de activitate, inclusiv în perioada de evaluare;j)cheltuieli cu închirierea unor spații de lucru în alte locații decât cele ale partenerilor consorțiului, pe baza unor convenții/contracte încheiate în acest scop cu alți operatori economici sau cu alți furnizori de formare, stabilite de membrii consorțiului, pentru anumite perioade din stagiile de pregătire practică, în interesul asigurării celor mai bune condiții de pregătire a elevilor/studenților.(2)Cheltuielile sunt eligibile numai dacă sunt efectuate în cadrul unor contracte aferente ajutorului de minimis încheiate cu beneficiari eligibili, respectiv care sunt parteneri în cadrul consorțiilor cu care se încheie contracte de finanțare conform Ghidului pentru Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual. Beneficiarii de ajutor de minimis trebuie să prezinte, pentru rambursarea cheltuielilor precizate la alin. (1), documentele financiare aferente acestora, inclusiv documente justificative.(3)Orice alte tipuri de cheltuieli sunt considerate neeligibile pentru finanțare în baza Schemei.(4)Activitățile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanțate numai dacă au fost inițiate după semnarea contractului de finanțare aferent ajutorului de minimis încheiat între furnizorul Schemei de ajutor de minimis și beneficiarul acestuia.(5)TVA-ul reprezintă o cheltuială eligibilă în măsura în care este nedeductibilă. TVA-ul va fi finanțat prin ajutor de minimis, în funcție de cheltuiala eligibilă în cazul căreia se aplică.
 + 
Articolul 11Durata schemeiPlățile se efectuează până la data de 31 iulie 2026, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de minimis.
 + 
Articolul 12Drepturile și obligațiile beneficiarului de ajutor de minimisDrepturile și obligațiile beneficiarului de ajutor de minimis sunt cele menționate în contractul de finanțare aferent schemei de minimis, astfel cum vor fi corelate cu drepturile și obligațiile stabilite prin contractul pentru constituirea consorțiului, prin acordul de parteneriat pentru implementarea proiectului, precum și prin contractul de finanțare a proiectului.
 + 
Articolul 13Bugetul schemei(1)Sursa de finanțare pentru prezenta schemă o reprezintă fondurile alocate prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), componenta C15: Educație, pilonul VI: Politici pentru noua generație, componenta C15: Educație, reforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior, investiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate.(2)Alocarea totală estimată, valoare eligibilă din PNRR, inclusiv TVA-ul, acordată în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 3.200.000 euro și va fi alocată astfel:a)1.280.000,00 euro/anul 2023;b)960.000,00 euro/anul 2024;c)960.000,00 euro/anul 2025.(3)În cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, valoarea totală estimată a fiecărui ajutor de minimis care va fi acordat în cadrul unui consorțiu, pentru a fi distribuit între beneficiari, este de maximum 200.000 euro, echivalent în lei, calculat la cursul InforEuro valabil în luna semnării contractului de finanțare aferent ajutorului de minimis, din care 50.000 euro reprezintă obligatoriu investiții în echipamente digitale, conform pct. 1.7 lit. b din Ghidul pentru Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual. + 
Articolul 14Modalitatea de implementare a schemei(1)Prezenta schemă se aplică întreprinderilor care sunt parte în contractele de parteneriat pentru constituirea consorțiilor care pot fi finanțate prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), pilonul VI: Politici pentru noua generație, componenta C15: Educație, reforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior, investiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate.(2)Beneficiarii ajutorului de minimis sunt întreprinderile cu statut de parteneri în cadrul consorțiului, astfel cum sunt selectați de liderii de parteneriat, cu respectarea prevederilor metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual.(3)Beneficiarul ajutorului de minimis trebuie să fie partener în cadrul unui consorțiu constituit cu respectarea următoarelor etape:a)Contractul de parteneriat pentru constituirea consorțiului se transmite spre avizare către Ministerul Educației, însoțit de metodologia/studiul care a stat la baza selecției/identificării partenerilor în proiect, din care să reiasă și beneficiile parteneriatului, precum și de documentele privind selecția, conform Hotărârii Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență. Pentru aceste întreprinderi va fi făcută invitația de a fi un potențial participant în proiect, iar întreprinderea își va exprima interesul pentru realizarea unui potențial parteneriat printr-o scrisoare de intenție în care va preciza domeniul/subdomeniul de colaborare și tematica de interes a întreprinderii. De asemenea, liderul de parteneriat va lansa un anunț pe site-ul propriu prin care se va adresa și altor întreprinderi, invitându-le să își exprime interesul pentru activitățile din proiect, în cadrul unei proceduri de selecție, prin care să se asigure respectarea criteriului determinant privind prețul de furnizare a serviciului de formare. Tot în faza transmiterii spre avizare a contractului de parteneriat pentru constituirea consorțiului se vor prezenta și documentele acelor întreprinderi care și-au exprimat interesul de a colabora în consorțiu în viitor, precum și o estimare a tematicilor de interes ale acestor întreprinderi.b)Pe parcursul perioadei de implementare a proiectului se poate modifica structura parteneriatului, prin completarea, retragerea sau excluderea unui/oricărui partener, în condițiile stabilite prin contractul de parteneriat, doar cu respectarea Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.216/2022, respectiv cu privire la faptul că autoritățile/instituțiile finanțate din fonduri publice au obligația de a respecta prevederile legale cu privire la procedura de selecție a partenerilor privați, în cazul în care se intenționează aplicarea/implementarea unui proiect finanțat din fonduri europene.c)Odată cu transmiterea spre avizare a contractului de parteneriat pentru constituirea consorțiului va fi transmisă și declarația pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis de care întreprinderea a beneficiat pe parcursul a 2 ani fiscali precedenți, precum și în anul fiscal în curs, conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la prezenta schemă. De asemenea, întreprinderea care dorește sa încheie un contract de finanțare aferent ajutorului de minimis în cadrul schemei trebuie să întocmească/transmită această declarație pe propria răspundere din care reiese și că nu a beneficiat de ajutoare din alte surse publice pentru aceleași costuri eligibile.d)De asemenea, la depunerea cererii de finanțare potențialul beneficiar al schemei de minimis trebuie să transmită și declarația de eligibilitate la depunerea cererii de finanțare, pentru ajutor de minimis, și cu privire la respectarea condițiilor de eligibilitate pe durata implementării proiectului, conform modelului prezentat în anexa nr. 2 la prezenta schemă.e)Administratorul schemei de minimis verifică validitatea datelor transmise de aplicanți și concordanța cu declarațiile acestora, precum și îndeplinirea tuturor condițiilor impuse prin prezenta schemă, precum domeniul de aplicare, cumulul, eligibilitatea activităților, cheltuielilor, beneficiarilor și a contractelor.f)Administratorul schemei de minimis va aproba semnarea contractului de parteneriat încheiat pentru constituirea consorțiului în vederea aplicării cererii de finanțare, după ce va verifica, inclusiv pe baza declarației pe propria răspundere a întreprinderii solicitante, că prin acordarea finanțării nerambursabile în cadrul prezentei scheme nu se depășește plafonul de minimis la nivel de întreprindere unică, după caz.g)Pentru un proiect se poate încheia acordul de parteneriat pentru constituirea consorțiului cu una sau cu mai multe întreprinderi până la epuizarea bugetului prevăzut în cadrul schemei.h)Ministerul Educației, după caz, transmite puncte de vedere, solicită clarificări și aprobă contractul de parteneriat pentru constituirea consorțiului, pe baza informațiilor și documentelor primite.i)După aplicarea cererii de finanțare pentru apelul lansat pentru selectarea a minimum 10 consorții regionale pentru învățământ dual, în vederea finanțării prin Planul național de redresare și reziliență, aprobat prin Decizia 2021/0309 de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, pentru construirea a minimum 10 campusuri profesionale integrate, liceale și universitare, pentru educație și formare profesională, prin platforma electronică dedicată PNRR https://proiecte.pnrr.gov.ro/#/home, pentru proiectele selectate pentru finanțare, Ministerul Educației va încheia contracte de finanțare aferente ajutorului de minimis doar cu fiecare întreprindere care este partener într-un proiect declarat câștigător.j)Contractul de finanțare aferent ajutorului de minimis se încheie între Ministerul Educației, în calitate de administrator, și fiecare întreprindere, în calitate de beneficiar.
 + 
Articolul 15Efecte și beneficiiPrin aplicarea prezentei scheme se vor obține următoarele efecte și beneficii:a)formarea competențelor necesare pentru dezvoltarea personală și profesională a tinerilor și sprijinirea acestora în tranziția de la școală la un loc de muncă;b)formarea profesională de calitate a elevilor, în vederea angajării lor după absolvire în conformitate cu nivelul de pregătire și competențele certificate;c)organizarea și funcționarea învățământului profesional dual, preuniversitar și terțiar;d)dobândirea de cunoștințe, deprinderi și competențe, preponderent pentru ocuparea unui loc de muncă;e)dezvoltarea economică la nivel regional, prin dezvoltarea de parteneriate cu operatorii economici;f)implicarea angajatorilor în formarea unei forțe de muncă relevante și cu expertiză specifică;g)creșterea calității formării la locul de muncă;h)o bună pregătire practică a absolvenților, prin implicarea directă și continuă a angajatorilor.
 + 
Articolul 16Reguli privind raportarea și monitorizarea ajutorului de minimis(1)Beneficiarii de ajutor de minimis vor permite publicarea pe pagina de internet a Ministerului Educației, la adresa electronică www.edu.ro, a informațiilor privind activitățile finanțate din ajutorul de minimis acordat.(2)Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislația națională, europeană și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.(3)Administratorul prezentei scheme de minimis va informa, în scris, beneficiarii schemei cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme, cu referire expresă la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, și la caracterul de minimis al acestuia.(4)Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul Ministerului Educației, pe site-ul Consiliului Concurenței și pe site-ul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.(5)Ministerul Educației, în calitate de furnizor de ajutor de minimis și de administrator al schemei de ajutor de minimis, și beneficiarii schemei păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de stat.(6)Ministerul Educației are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv.(7)Furnizorul emite decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de minimis acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.(8)Stoparea și recuperarea ajutoarelor acordate se realizează de către Ministerul Educației, prin direcțiile de specialitate, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat și normelor metodologice emise de furnizorul ajutorului de minimis. Pentru aceasta, furnizorul schemei de minimis va elabora metodologia de recuperare a ajutorului de minimis.(9)Furnizorul își rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja plătit, în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.(10)Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a art. 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24 septembrie 2015, respectiv rata publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și, cu titlu de informare, pe pagina de internet a Direcției generale concurență a Comisiei Europene, în vigoare la data la care ajutorul care trebuie rambursat sau recuperat a fost pus la dispoziția beneficiarului pentru prima dată, la care se adaugă 100 de puncte de bază.(11)Rata dobânzii prevăzută la alin. (10) se aplică pe o bază compusă până la data recuperării sau rambursării ajutorului. Dobânzile acumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.(12)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.(13)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.(14)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări se raportează până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(15)Ministerul Educației va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia.(16)Pe baza unei cereri scrise, Ministerul Educației va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis.(17)Ministerul Educației are obligația de a pune la dispoziția organelor abilitate toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform alin. (4)-(16).(18)Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligația de a pune la dispoziția furnizorului schemei de minimis, în formatul și în termenul solicitat de aceștia, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.(19)În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepția situațiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(20)Ministerul Educației are obligația, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în Registrul ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta procedură de minimis într-un termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(21)Contractul de finanțare, actul de acordare a ajutorului, plățile, obligațiile de recuperare a ajutorului și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei proceduri, se vor încărca în e-SMC în termen de maximum 7 (șapte) zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(22)Furnizorul schemei de minimis are de asemenea obligația de a înregistra în RegAS contractele de finanțare, plățile realizate în cadrul acestora, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz. + 
Articolul 17Anexe(1)Anexele prezentei scheme de minimis și care fac parte integrantă din aceasta sunt:– anexa nr. 1 – Declarație de eligibilitate pe propria răspundere privind ajutorul de minimis – model;– anexa nr. 2 – Declarație de eligibilitate la depunerea cererii de finanțare – model;– anexa nr. 3 – Contract de finanțare aferent ajutorului de minimis – model.(2)Aceste anexe reprezintă modele și vor fi adaptate la cerințele informațiilor necesar a fi prelucrate. + 
Anexa nr. 1
DECLARAȚIE
de eligibilitate pe propria răspundere privind ajutorul de minimis
Subsemnatul(a), ……. identificat(ă) cu B.I./C.I. seria …… nr. …., eliberat(ă) de ….., la data de ….., CNP …………., cu domiciliul în localitatea …….., str. …….. nr. ….., bl. ….., sc. ….., ap. …., sectorul/județul …….., în calitate de reprezentant legal al întreprinderii ………………, declar pe propria răspundere că activitățile pentru care solicit finanțarea fac/nu fac obiectul oricărui tip de finanțare publică în cadrul altor programe/subprograme.DA [ ]NU [ ]Dacă da, completați tabelul următor:

Nr. crt. Anul acordării finanțării Instituția finanțatoare Programul în baza căruia s-a beneficiat de finanțare Cuantumul finanțării acordate (euro)

De asemenea, declar pe propria răspundere că în ultimii 2 (doi) ani fiscali și în anul fiscal în curs am/nu am beneficiat de ajutoare de stat/de minimis pentru aceleași costuri eligibile pentru care solicit finanțarea:DA [ ]NU [ ]Dacă da, completați tabelul următor:

Nr. crt. Anul acordării ajutorului de stat/de minimis Instituția finanțatoare Programul prin care s-a beneficiat de finanțare Cuantumul finanțării acordate (euro)

De asemenea, declar pe propria răspundere că între întreprinderea solicitantă și alte întreprinderi există/nu există una dintre relațiile specificate la lit. a)-d):a)întreprinderea deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi/unor alte întreprinderi sau altă întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii solicitante:DA [ ]NU [ ]Dacă da, specificați ……………………..b)întreprinderea are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi/unor alte întreprinderi sau altă întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale întreprinderii solicitante:DA [ ]NU [ ]Dacă da, specificați ………………………………c)întreprinderea are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi/altor întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea/întreprinderile în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia/acestora sau altă întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra întreprinderii solicitante în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia:DA [ ]NU [ ]Dacă da, specificați …………………………………d)întreprinderea solicitantă este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi/unor alte întreprinderi și controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi/acelor întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii/întreprinderilor respective sau o altă întreprindere care este acționar sau asociat al întreprinderii solicitante controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai întreprinderii solicitante, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților acesteia:DA [ ]NU [ ]Dacă da, specificați …………………………………..Întreprinderile între care există una dintre relațiile la care se face referire la lit. a)-d) sunt considerate întreprinderi unice și vor fi luate în calcul împreună în procesul de verificare a respectării regulii de minimis.În consecință, declar pe propria răspundere că în ultimii 2 (doi) ani fiscali și în anul fiscal în curs întreprinderea unică, așa cum a fost definită anterior, a beneficiat/nu a beneficiat de ajutoare de minimis:DA [ ]NU [ ]Dacă da, completați tabelul următor, luând în considerare toate întreprinderile care constituie „întreprinderea unică“:

Nr. crt. Data acordării ajutorului de minimis Instituția finanțatoare Întreprinderea beneficiară Programul în baza căruia a beneficiat de finanțare Cuantumul ajutorului acordat (euro)^1)
TOTAL ajutor de minimis primit

^1) a)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.b)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.

Prezenta declarație este elaborată în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013.Înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii. Cunoscând că falsul în declarații este pedepsit în conformitate cu Codul penal, declar pe propria răspundere că datele din această declarație sunt conforme cu realitatea.
Numele și prenumele
Funcția
Semnătura și ștampila solicitantului
Data semnării + 
Anexa nr. 2
DECLARAȚIE
de eligibilitate la depunerea cererii de finanțare
Subsemnatul/Subsemnata, ………., CNP ………………, posesor/posesoare al/a …….. seria …….. nr. ……, eliberat(ă) de ……………, în calitate de reprezentant legal al [denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu], cunoscând că falsul în declarații este pedepsit de Codul penal, declar pe propria răspundere că:A.Liderul [denumirea liderului consorțiului/parteneriatului, partenerul 1] depune, în numele consorțiului [denumirea consorțiului], cererea de finanțare pentru proiectul cu titlul [titlul proiectului], din care această declarație face parte integrantă, în vederea finanțării prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), componenta C15: Educație, pilonul VI: Politici pentru noua generație, componenta C15: Educație, reforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superior, investiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrate, prin apelul Programului-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual, în calitate de solicitant.B.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu], în calitate de partener [nr.] conform Contractului de parteneriat pentru constituirea consorțiului nr. [nr.] din data [data] și Acordului de parteneriat pentru implementarea proiectului încheiat nr. [nr.] din data [data], în cazul încheierii unui contract de finanțare pentru proiectul mai sus menționat, va fi beneficiar al ajutorului de minimis „Ajutor de minimis pentru întreprinderile implicate în Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual“, sprijin financiar acordat beneficiarului de ajutor de minimis/întreprinderii în baza unui contract de finanțare subsidiar încheiat cu Ministerul Educației, în calitate de furnizor și administrator al schemei de minimis.C.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] formează o întreprindere unică, în sensul Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu următoarele întreprinderi: [Dacă este cazul, enumerați întreprinderile cu care solicitantul formează o întreprindere unică, precizând cel puțin denumirea și codul de identificare fiscală ale fiecăreia, sau menționați că nu este cazul.]D.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] și întreprinderile cu care acesta formează o întreprindere unică, în sensul Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis[ ] nu au mai beneficiat de ajutoare de stat (inclusiv ajutoare de minimis) în ultimii 2 ani fiscali înainte de data depunerii cererii de finanțare și în anul curent al depunerii cererii de finanțare;[ ] au beneficiat de ajutoare de stat (inclusiv ajutoare de minimis) în ultimii 2 ani fiscali înainte de data depunerii cererii de finanțare și în anul curent al depunerii cererii de finanțare, după cum urmează:

Nr. crt. Data acordării ajutorului Valoarea ajutorului [EUR] Furnizorul ajutorului Forma ajutorului, costuri finanțate

E.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] are capacitatea financiară de a implementa proiectul, respectiv de a asigura:a)contribuția proprie de [procentul contribuției la cheltuielile finanțabile prin ajutor de stat regional] % din valoarea eligibilă a cheltuielilor finanțabile prin ajutor de minimis;b)finanțarea cheltuielilor neeligibile ale proiectului, dacă și cum este cazul; șic)resursele financiare necesare implementării optime a proiectului în condițiile rambursării ulterioare a cheltuielilor eligibile din instrumente structurale. F.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] a înregistrat un număr mediu de salariați de [nr. de salariați] în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare și este încadrat în categoria de [tipul întreprinderii]. G.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] a desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral, nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent al depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior și a înregistrat profit din exploatare (> 0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare.H.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] este societate înființată în baza [baza legală]. I.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei], inclusiv toate entitățile cu care formează un grup de firme (dacă este cazul), nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul, în cei doi ani anteriori depunerii cererii de finanțare, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare.J.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] va utiliza ajutorul de minimis prin investiții strict direcționate doar în interesul procesului educațional al elevilor și studenților și nu îl va utiliza pentru crearea/creșterea capacității economice, de producție a întreprinderii.K.Activitățile implementate prin proiect de [denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei], conform contractului/acordului de parteneriat, nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare.L.[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei] nu se află în următoarele situații începând cu data depunerii cererii de finanțare, pe perioada de evaluare, selecție și contractare:a)se află în stare de faliment/insolvență sau face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, a încheiat acorduri cu creditori (în procedurile anterior menționate), și-a suspendat activitatea economică sau face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;b)face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în una dintre situațiile de la lit. a);c)este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat ce nu a fost deja executată și creanța nu a fost integral recuperată;d)este în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, și anume:(i)în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris;(ii)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;(iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditorilor săi;(iv)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v)a fost găsit vinovat, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracțiuni referitoare obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare.M.Reprezentantul legal care își exercită atribuțiile de drept pe perioada procesului de evaluare, selecție și contractare nu se află în una dintre situațiile de mai jos:a)este subiectul unui conflict de interese, definit în conformitate cu prevederile naționale/comunitare în vigoare, sau se află într-o situație care are sau poate avea ca efect compromiterea obiectivității și imparțialității procesului de evaluare, selecție, contractare și implementare a proiectului; b)se află în situația de a induce grav în eroare Ministerul Educației (furnizor și administrator al schemei de minimis) și oricare autorități implicate sau comisiile de evaluare și selecție, prin furnizarea de informații incorecte în cadrul prezentului apel de proiecte;c)se află în situația de a încerca/de a fi încercat să obțină informații confidențiale sau să influențeze furnizorul/administratorul schemei și/sau comisiile de evaluare și selecție și/sau autoritățile implicate; d)a suferit condamnări definitive în cauze referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora.N.Declar, prin prezenta, că sunt de acord ca Ministerul Educației să fie autorizat, prin compartimentele de specialitate responsabile cu evaluarea, selecția și contractarea cererii de finanțare pentru proiectul mai sus menționat, să proceseze datele mele personale/ale instituției pe care o reprezint, în cadrul activității de evaluare, selecție și contractare, în baza Regulamentului (UE) nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și prelucrarea, stocarea/arhivarea datelor conform normelor legale incidente.O.De asemenea, declar prin prezenta că sunt de acord cu prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul mai sus menționat, cu furnizarea datelor personale, precum și cu accesarea și prelucrarea acestora în bazele de date publice, cu scopul realizării verificărilor presupuse de ghidul specific aplicabil, acordând inclusiv dreptul Ministerului Educației de a utiliza datele disponibile în baze de date externe în scopul identificării și calculării indicatorilor de risc în procesul de evaluare, selecție și contractare a cererii de finanțare pentru proiectul mai sus menționat.P.Declar că am luat cunoștință de drepturile mele conferite de Regulamentul (UE) nr. 679/2016, inclusiv despre drepturile pe care subiecții datelor cu caracter personal le dețin, dreptul la acces la date, dreptul la ștergerea datelor („dreptul de a fi uitat“), dreptul la restricționare, dreptul la portabilitatea datelor, dreptul la opoziție, dreptul la rectificare în conformitate cu prevederile legale în vigoare.Q.Declar pe propria răspundere că:(i)întreprinderea nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;(ii)întreprinderea este înființată de către persoane fizice/juridice de drept public și este înregistrată la oficiul registrului comerțului, are sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României.(la 05-01-2023,
Punctul (ii) din Litera Q. , Anexa nr. 2 a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 6.456 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 05 ianuarie 2023
)
(iii)întreprinderea nu a beneficiat de ajutoare ilegale^1;^1 Ajutor ilegal înseamnă un ajutor de stat nou, pus în aplicare cu încălcarea condițiilor prevăzute la art. 93 alin. (3) din tratat; în conformitate cu art. 93 alin. (3) din tratat, orice planuri de acordare a unui nou ajutor trebuie notificate Comisiei și puse în aplicare numai după autorizarea lor de către Comisie, întrucât pentru a asigura respectarea art. 93 din tratat, în special a obligației de notificare și a clauzei suspensive prevăzute la art. 93 alin. (3), Comisia trebuie să examineze toate cazurile de ajutor ilegal.(iv)împotriva întreprinderii nu au fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate;(v)întreprinderea nu a beneficiat de alocații financiare nerambursabile sau acționarii sau asociații nu au avut calitatea de asociat sau acționar în altă întreprindere beneficiară de ajutor financiar nerambursabil;(vi)nu am datorii la bugetul general consolidat, nici pentru sediul social, nici pentru punctele de lucru;(vii)nu există legături de rudenie, inclusiv soț/soție, până la gradul II inclusiv și afini până la gradul II inclusiv, între structurile acționariatului beneficiarului și furnizorii acestuia sau atunci când ofertantul câștigător deține pachetul majoritar de acțiuni în două firme participante pentru același tip de achiziție în cadrul achizițiilor realizate de solicitanții privați ai fondurilor nerambursabile. Se va depune împreună cu cererea de rambursare o declarație în acest sens, atașată dosarului de decont, conform legislației în vigoare privind conflictul de interese;(viii)întreprinderea nu are acționari/asociați care au deținut societăți pentru care au semnat acord de finanțare nerambursabilă și au înstrăinat mai mult de 49% din părțile sociale sau acțiuni, indiferent dacă societatea a primit sau nu AFN;(ix)întreprinderea și/sau acționarii/asociații/administratorii societăților nu au/nu a comis nereguli de ordin financiar sau acte de corupție stabilite prin hotărâri judecătorești definitive.
R.Înțeleg că, în cazul nerespectării condițiilor de eligibilitate, oricând pe perioada procesului de evaluare, selecție și contractare cererea de finanțare poate fi respinsă. S.Înțeleg că orice situație, eveniment ori modificare care afectează sau ar putea afecta respectarea condițiilor de eligibilitate menționate în ghidul solicitantului (general și specific), inclusiv cu privire la schema de ajutor de minimis, vor fi aduse la cunoștința Ministerului Educației în termen de cel mult 5 (cinci) zile lucrătoare de la luarea la cunoștință a situației respective.T.Înțeleg că, ulterior contractării proiectului, modificarea proiectului, a cererii de finanțare sau a oricăror elemente care au stat la baza verificării respectării condițiilor de acordare a finanțării este permisă numai în condițiile stricte ale prevederilor contractuale, cu respectarea legislației în vigoare.
Numele și prenumele
Funcția
Semnătura și ștampila reprezentantului legal
[denumirea partenerului care are rol de întreprindere în consorțiu, solicitant de ajutor de minimis, și potențial beneficiar al schemei]
Data semnării
 + 
Anexa nr. 3Planul național de redresare și reziliență (PNRR)Pilonul VI: Politici pentru noua generațieComponenta C15: EducațieReforma 4: Crearea unei rute profesionale complete pentru învățământul tehnic superiorInvestiția 6: Dezvoltarea a minimum 10 consorții regionale și dezvoltarea și dotarea a minimum 10 campusuri profesionale integrateGhid/Apel sprijinit: Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dualSchemă de ajutor de minimis pentru sprijinirea Programului-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual
CONTRACT DE FINANȚARE
aferent ajutorului de minimis
Nr. ………………/………………
 + 
Articolul 1Termeni, definiții, prescurtăriTermenii, definițiile și prescurtările utilizate în prezentul contract au următorul înțeles:a)furnizor de ajutor de minimis – Ministerul Educației;b)administrator al schemei de ajutor de minimis – Ministerul Educației;c)beneficiarul finanțării nerambursabile – beneficiar al apelului de proiecte cu titlul „Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual“ este consorțiul integrat pentru învățământ dual;d)beneficiarul de ajutor de minimis – întreprinderea căreia i se acordă ajutor de minimis de către administratorul schemei de minimis din cadrul apelului, conform schemei de minimis;e)întreprinderea – partener [nr.] în cadrul Acordului de parteneriat nr. ………. din data ……………., încheiat pentru implementarea proiectului ……………………., și în cadrul Contractului de parteneriat nr. ………. din data ……………., încheiat pentru constituirea Consorțiului ……………………, precum și conform Contractului de finanțare a Proiectului ………………….. ;f)întreprinderea unică include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, cu una sau mai multe întreprinderi, relațiile prevăzute la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice;g)rata de actualizare – rata de referință stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe internet;h)contract de finanțare – actul juridic supus regulilor de drept public semnat de Ministerul Educației, în calitate de coordonator de reforme și/sau investiții responsabil pentru componenta C15 – Educație a Planului național de redresare și reziliență (PNRR), pe de o parte, precum și de solicitantul de finanțare a cărui cerere de finanțare a fost aprobată, pe de altă parte (anexa 17 la Ghidul solicitantului pentru lansarea apelului de proiecte finanțat prin Planul național de redresare și reziliență al României (PNRR), Program-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 6.254/2022);i)contractul de finanțare aferent ajutorului de minimis – actul juridic semnat între furnizorul/administratorul schemei de minimis și beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării măsurilor finanțate prin schema de ajutor de minimis din cadrul apelului;j)proiect – proiectul finanțat prin PNRR, depus de solicitantul/ beneficiarul finanțării nerambursabile în cadrul apelului de proiecte și implementat în baza contractului de finanțare. + 
Articolul 2Părțile contractuluiI.Ministerul Educației, cu sediul ……….., cod fiscal ………., telefon ……….., fax ……, adresa de e-mail ……, cont bancar …….., deschis la ……, prin reprezentant legal …….., funcția ……., în calitate de furnizor/administrator al schemei de minimis, pe de o parte,și II.[întreprinderea parteneră], cu sediul în ……….., cod fiscal ……., telefon ……., fax ……, e-mail …….., cont bancar ……., deschis la …….., reprezentată prin ……., funcția ……., în calitate de beneficiar de ajutor de minimis, pe de altă parte, prin liberul lor acord de voință, precum și în conformitate cu legislația în vigoare aplicabilă, încheie prezentul contract de finanțare aferent ajutorului de minimis.
 + 
Articolul 3Legislație aplicabilăLa încheierea și pentru aplicarea prezentului contract se au în vedere, dar fără a se limita la acestea, prevederile:a)Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352 din 24 decembrie 2013;b)Hotărârii nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență;c)Legii nr. 178/2022 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență;d)Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea și constatarea neregulilor/dublei finanțări, a neregulilor grave apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora și recuperarea creanțelor rezultate;e)Regulamentului (UE) nr. 241/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență;f)Regulamentului delegat (UE) 2021/2.106 al Comisiei din 28 septembrie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență prin stabilirea indicatorilor comuni și a elementelor detaliate ale tabloului de bord privind redresarea și reziliența;g)Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliența;h)Deciziei de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României din 29 octombrie 2021;i)Ordinului ministrului educației nr. 5.732/2022 privind aprobarea Metodologiei de organizare și funcționare a învățământului dual;j)Ordinului ministrului educației nr. 6.216/2022 privind aprobarea Metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual;k)instrucțiunilor MIPE pentru contractele de finanțare semnate după data (publicării) acestora, aplicabile conform legii;l)legislației aplicabile în vigoare la data semnării contractului de finanțare;m)Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea Programului-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual;n)Contractului de finanțare ………. încheiat între Ministerul Educației și partenerii consorțiului, ce constituie anexă și parte integrantă a prezentului contract;o)ghidului solicitantului din cadrul apelului;p)Documentului „Orientări privind oportunitățile de finanțare în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020“;q)Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat. + 
Articolul 4Durata contractului de finanțare aferent ajutorului de minimis(1)Prezentul contract de finanțare este valabil de la data semnării acestuia, respectiv de la data ………………… până la terminarea perioadei de sustenabilitate a proiectului în conformitate cu scopul și obiectivele acestuia.(2)Prezentul contract de finanțare se poate prelungi prin act adițional semnat de ambele părți. + 
Articolul 5Obiectul contractului și scopul acordării ajutorului de minimis5.1.Obiectul contractului Obiectul contractului îl constituie acordarea ajutorului de minimis către întreprinderea ………… (în calitate de beneficiar de ajutor de minimis), partener în cadrul proiectului/consorțiului pentru un buget de maximum ……. lei.5.2.Scopul acordării ajutorului de minimisÎn cadrul prezentului contract, ajutorul de minimis se acordă pentru:[activități conform Acordului de parteneriat pentru implementarea proiectului și contractului de parteneriat pentru constituirea consorțiului cu respectarea ghidului și schemei].5.3.Cuantumul total al ajutorului de minimisAjutorul de minimis total acordat în baza prezentului contract de finanțare este de ……….. lei.
 + 
Articolul 6Drepturile și obligațiile beneficiarului ajutorului de minimisA.Drepturile beneficiarului ajutorului de minimis:a)acordarea ajutorului de minimis în cuantumul prevăzut la pct. 5.3, cu respectarea specificațiilor menționate la pct. 5.2 din prezentul contract de finanțare, prin primirea eșalonată de fonduri pe bază de documente justificative transmise administratorului schemei de minimis, până la acoperirea integrală a cuantumului prevăzut la pct. 5.3 din prezentul contract de finanțare, în vederea acoperirii cheltuielilor angajate/efectuate pentru implementarea măsurilor de ocupare;b)accesarea mecanismului prefinanțării și al cererilor de plată pentru primirea fondurilor menționate la pct. 5.3;c)ajutorul poate fi plătit întreprinderii în 3 (trei) tranșe, respectiv:

Tranșa/An I/an 1 II/an 2 III/an 3
% 40% 30% 30%

B.Obligațiile cu caracter general aplicabile beneficiarului schemei de ajutor de minimis sunt următoarele:a)utilizarea finanțării din ajutorul de minimis exclusiv pentru atingerea scopului și obiectivelor pentru care a fost acordată, conform proiectului pentru care a fost semnat contractul de finanțare ………. și prezentului contract de finanțare aferent ajutorului de minimis;b)deschiderea de conturi la bănci sau trezorerie, conform solicitărilor administratorului schemei, și prezentarea dovezii pentru deschiderea de cont, înainte de virarea primei tranșe din ajutorul de minimis;c)informarea în scris a administratorului schemei cu privire la orice modificări referitoare la bugetul ajutorului de minimis aprobat și la activitatea desfășurată care poate afecta implementarea proiectului aferent contractului de finanțare cu …….. în termen de maximum 3 (trei) zile lucrătoare de la constatarea modificării;d)asigurarea accesului la sediul beneficiarului schemei de ajutor de minimis al reprezentanților administratorului schemei și al persoanelor împuternicite de furnizorul/administratorul ajutorului de minimis (Ministerul Educației) sau Consiliul Concurenței să efectueze controlul privind modul de utilizare a ajutorului de minimis, precum și punerea la dispoziția acestora a documentelor solicitate;e)depunerea la administratorul schemei a raportului privind desfășurarea obiectului de activitate pentru care a fost alocat ajutorul de minimis și a documentelor-suport, până la data încetării proiectului aferent contractului de finanțare …….;f)transmiterea tuturor datelor, informațiilor și documentelor solicitate de administratorul schemei/furnizorul ajutorului de minimis (Ministerul Educației) sau Consiliul Concurenței, în termenele stabilite de aceștia;g)păstrarea unei evidențe detaliate a ajutorului de minimis primit în baza prezentului contract de finanțare, pe o durată de cel puțin 10 (zece) ani de la data primirii ultimei tranșe. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis;h)depunerea la administratorul schemei, conform solicitării acestuia, în termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data încetării implementării proiectului aferent contractului de finanțare cu ID ……., a raportului privind activitatea desfășurată și a documentelor-suport;i)raportarea către administratorul schemei a tuturor datelor și informațiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;j)depunerea la organele competente a rapoartelor anuale/documentelor privind evidențierea ajutorului de minimis, potrivit legislației în vigoare privind ajutorul de minimis;k)menținerea destinației bunurilor achiziționate prin ajutor de minimis pe o durată de minimum 3 (trei) ani de la finalizarea proiectului aferent contractului de finanțare ……., cu obligația arhivării și păstrării documentelor conform legislației în vigoare;l)restituirea întregii valori a ajutorului de minimis primit în situația nerespectării condițiilor de acordare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă.C.Obligațiile cu caracter specific^1 aplicabile beneficiarului schemei de ajutor de minimis, în funcție de tipurile de măsuri implementate de acesta:[dacă și după cum este cazul, activități cu caracter specific, conform Acordului de parteneriat pentru implementarea proiectului și contractului de parteneriat pentru constituirea consorțiului cu respectarea ghidului și schemei menționate pe activități (A1, A2, An)]^1 Se vor menține doar obligațiile specifice aplicabile tipurilor de măsuri implementate de beneficiarul ajutorului de minimis. + 
Articolul 7Obligațiile și drepturile administratorului schemei de minimisA.Obligațiile administratorului schemei de minimis sunt: a)de a asigura respectarea condițiilor de eligibilitate, în conformitate cu regulile stabilite în Ghidul solicitantului ………….., și în schema de ajutor de minimis asociată;b)de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor impuse prin schema de ajutor de minimis sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv;c)de a monitoriza respectarea regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului de minimis;d)de a transfera, conform mecanismului cererilor de prefinanțare/rambursare/plată, fonduri către beneficiarul ajutorului de minimis pentru acoperirea directă a costurilor în funcție de activitățile desfășurate pentru atingerea scopului pentru care a fost acordată, până la acoperirea cuantumului ajutorului de minimis, conform bugetului proiectului ……….. aprobat;e)de a verifica periodic, conform prevederilor din proiect, modul de utilizare a ajutorului de minimis acordat și de desfășurare a activității;f)de a informa beneficiarul ajutorului de minimis cu privire la orice modificare aferentă implementării proiectului …………., care are consecințe directe asupra activității beneficiarului ajutorului de minimis – contract de finanțare, cerere de finanțare, buget etc.;g)de a respecta prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și prevederile Directivei 2002/58/CE privind prelucrarea datelor personale și protejarea confidențialității în sectorul comunicațiilor publice (Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice), transpusă în legislația națională prin Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare.B.Drepturile administratorului schemei sunt următoarele: 1.de a solicita rapoarte, documente, informații cu privire la modul de utilizare a ajutorului de minimis și activitatea desfășurată;2.de a avea acces la sediul beneficiarului ajutorului de minimis, de a efectua controlul privind modul de utilizare a ajutorului de minimis și modul de desfășurare a achizițiilor și dreptul de a i se pune la dispoziție de către beneficiarul ajutorului de minimis toate documentele solicitate;3.de a solicita beneficiarului ajutorului de minimis restituirea sumelor primite și rămase necheltuite sau pentru care nu există justificare, până la data de …………;4.de a solicita beneficiarului ajutorului de minimis restituirea întregii finanțări acordate în cazul în care beneficiarul ajutorului de minimis nu își îndeplinește obligațiile prevăzute la art. 6 lit. B din prezentul contract.
 + 
Articolul 8Calcularea plafonului de minimis și întreprinderea unică(1)Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel dacă între întreprinderile care beneficiază de finanțare există cel puțin una dintre relațiile menționate în schema de ajutor de minimis, respectivele structuri vor fi tratate ca o singură „întreprindere unică“.(2)Valoarea maximă totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat întreprinderea unică pe o perioadă de 3 (trei) ani consecutivi (2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăși echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale sau comunitare.(3)În cazul fuziunilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune rămân legal acordate.(4)În cazul în care o întreprindere se divide în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care divizarea produce efecte.(5)Plafonul stabilit va fi exprimat sub formă financiară, ca valoare brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligații fiscale.
 + 
Articolul 9Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis/Plăți și reguli privind transferul de sume aferente ajutorului de minimis(1)Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere pe parcursul a 3 ani fiscali, ajutoarele de minimis se acordă în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.(2)Pentru a beneficia de finanțare nerambursabilă în cadrul acestei scheme, beneficiarul de ajutor de minimis va da o declarație privind ajutoarele de minimis primite de întreprinderea unică în acel an fiscal și în ultimii doi ani fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare).(3)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de trei ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește pragul de 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei, întreprinderea nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracțiune din ajutor care nu depășește acest plafon.(4)Administratorul schemei va acorda ajutorul de minimis după ce va verifica, pe baza declarației pe propria răspundere a întreprinderii, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul unei perioade de trei ani consecutivi (ultimii 2 ani fiscali și anul fiscal în curs), fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu depășește pragul de 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost), echivalent în lei.(5)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, acordate pentru aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depășește intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană.
 + 
Articolul 10Măsuri de informare și publicitate(1)Administratorul schemei va informa în scris beneficiarul ajutorului de minimis cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme și caracterul de minimis al acestuia.(2)Schema de ajutor de minimis se publică integral pe pagina de internet a ……., la adresa ……. . + 
Articolul 11Modificarea, completarea și încetarea contractului(1)Prezentul contract poate fi modificat doar cu consimțământul ambelor părți, prin încheierea unui act adițional.(2)Actele adiționale intră în vigoare la data semnării lor de către ultima parte.(3)Prin excepție de la prevederile alin. (1), administratorul schemei poate solicita încheierea unui act adițional pentru a reflecta modificări intervenite în legislația națională și/sau comunitară relevantă, cu impact asupra executării prezentului acord, situații în care modificarea respectivă intră în vigoare de la data menționată în actul normativ corespunzător.(4)Orice modificări în structura beneficiarului schemei de ajutor de minimis, precum și în privința statutului juridic sau alte modificări de natură a afecta executarea obligațiilor din prezentul contract trebuie aduse imediat la cunoștința administratorului schemei, dar nu mai târziu de 24 de ore de la producerea acestora. + 
Articolul 12Forța majoră(1)Partea care invocă forța majoră are obligația de a notifica celeilalte părți, imediat și în mod complet, producerea forței majore și de a lua orice măsură care îi stă la dispoziție în vederea încetării acesteia. (2)Forța majoră exonerează părțile de îndeplinirea obligațiilor prevăzute în prezentul contract. (3)În perioada în care, datorită unor cauze de forță majoră sau de caz fortuit, părțile nu își pot îndeplini obligațiile asumate prin prezentul contract, ajutorul de minimis nu se acordă. (4)În situația în care administratorul schemei se află în imposibilitate de plată datorită unor cauze de forță majoră sau a unui caz fortuit (de exemplu, întârzieri la plată cauzate de …) și în această perioadă beneficiarul ajutorului de minimis și-a îndeplinit obligațiile, ajutorul de minimis se poate acorda și retroactiv.(5)În cazul încetării forței majore sau a cazului fortuit care a condus la imposibilitatea de plată, beneficiarul proiectului va notifica imediat beneficiarul ajutorului de minimis despre această situație.
 + 
Articolul 13Încetarea contractului de finanțare aferent ajutorului de minimisPrezentul contract încetează: a)prin acordul de voință al părților;b)la data expirării duratei pentru care a fost încheiat, în cazul în care contractul nu a fost prelungit prin act adițional.
 + 
Articolul 14Conflictul de interese, incompatibilități, nereguli(1)Beneficiarul ajutorului de minimis se obligă să ia toate măsurile necesare pentru evitarea neregulilor, a conflictelor de interese și/sau a incompatibilităților, conform prevederilor legale (în special Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare).(2)Părțile vor urmări să execute prezentul contract cu bună-credință, în mod obiectiv și imparțial, și vor evita interferarea cu orice interese economice, afinități politice sau naționale, legăturilor de familie sau emoționale ori a altor legături sau interese neoneste.(3)Părțile se obligă să întreprindă toate diligențele necesare pentru a evita orice conflict de interese și să se informeze reciproc, în termen de maximum 48 de ore de la luarea la cunoștință a oricărei situații de natură a da naștere unui astfel de conflict.(4)Neregula reprezintă orice abatere în privința legalității, regularității și conformității în raport cu dispozițiile legale naționale și/sau comunitare, precum și față de prevederile contractelor ori ale altor angajamente legale încheiate în baza acestor dispoziții, care prejudiciază, printr-o cheltuială necuvenită, bugetul general al Comunității Europene și/sau bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, precum și bugetele din care provine cofinanțarea aferentă. + 
Articolul 15Rezolvarea și soluționarea litigiilor(1)Prezentul contract se interpretează, se execută și se supune legii române.(2)În caz de conflict, părțile vor încerca rezolvarea acestora, cu prioritate, pe cale amiabilă.(3)În caz de emitere a corecțiilor financiare de către organismul guvernamental competent, precum și în alte circumstanțe justificate, întreprinderea beneficiară poate executa restituirea din proprie inițiativă a sumelor către furnizorul schemei.(4)Litigiile ce nu au putut fi rezolvate pe cale amiabilă vor fi supuse soluționării instanței judecătorești competente material de la sediul furnizorului/administratorului schemei ajutorului de minimis. + 
Articolul 16Confidențialitatea(1)Informații confidențiale vor fi considerate datele și informațiile cărora părțile le-au acordat acest caracter prin precizarea făcută sau înscrisă pe documentele transmise, cu excepția celor care, conform prezentului acord, fac obiectul publicității, consemnării, înregistrării în registre sau evidențe publice.(2)Părțile se obligă să nu transmită terților date, informații în legătură cu executarea prezentului contract, cu excepția organismelor guvernamentale cu atribuții în administrarea, gestionarea, controlul fondurilor și/sau ajutoarelor nerambursabile.(3)Încălcarea obligației de confidențialitate obligă partea responsabilă la repararea prejudiciului cauzat.(4)Nu sunt confidențiale documentele, materialele, informațiile folosite în scopuri publicitare în vederea promovării și informării, așa cum acestea au fost definite anterior.(5)Părțile nu vor putea fi făcute răspunzătoare pentru dezvăluirea de informații confidențiale dacă s-a obținut acordul scris al celeilalte părți sau dacă partea în cauză a dat curs unor dispoziții legale de dezvăluire a informațiilor.
 + 
Articolul 17Clauze finale(1)Orice comunicare între părți, referitoare la îndeplinirea prezentului contract, trebuie să fie transmisă în scris. (2)Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât și în momentul primirii. (3)Prezentul contract se completează cu prevederile normelor legale în vigoare. (4)Prezentul contract s-a încheiat astăzi, …………, în două exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte semnatară.

Furnizor/Administrator al schemei de minimis
Ministerul Educației
Numele și prenumele reprezentantului legal
……………
Beneficiarul ajutorului de minimis
Numele și prenumele reprezentantului legal
………………..
Avizat,
Numele și prenumele – Manager de proiect
…………….

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x