SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 15 ianuarie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL INVESTITIILOR SI PROIECTELOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 59 din 23 ianuarie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 127 15/01/2024
ART. 2REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 2REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 6REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 6REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 21 10/04/1996
ART. 7REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004 ART. 4
ART. 26REFERIRE LAORDIN 441 15/04/2022
ART. 26REFERIRE LAREGULAMENT 15/04/2022
ART. 26REFERIRE LAORDIN 437 21/06/2016
ART. 26REFERIRE LAREGULAMENT 21/06/2016
ART. 26REFERIRE LALEGE 20 06/03/2015
ART. 33REFERIRE LAOUG 77 03/12/2014
ART. 33REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 93
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 127 15/01/2024
ActulCONTINUT DEORDIN 127 15/01/2024
ActulREFERIT DEORDIN 127 15/01/2024





Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 127 din 15 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 23 ianuarie 2024.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Digitalizarea sectorului culturii scrise prin creșterea volumului de carte realizat în format electronic și mobilizarea de noi audiențe prin utilizarea instrumentelor digitale“ (schemă), care se aplică pentru creșterea rolului culturii în societate prin valorificarea avantajelor digitalizării și este finanțată prin Programul creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare, denumit în continuare PoCIDIF, prioritatea 3 „Transformarea digitală și furnizarea de servicii îmbunătățite în sectorul cultural“, obiectivul specific OS 4.6 „Creșterea rolului culturii și al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială și inovarea socială“. + 
Articolul 2(1)Ajutoarele de minimis se acordă numai în condițiile și conform criteriilor prevăzute în prezenta schemă, în limita bugetului disponibil.(2)Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor stipulate în Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis [Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023] și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3)Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023. + 
Articolul 3(1)Furnizor de ajutor de minimis este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), prin Autoritatea de management a Programului creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare (AM PoCIDIF).(2)Autoritatea care administrează schema este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin AM PoCIDIF.
 + 
Capitolul IIObiectivul schemei + 
Articolul 4Obiectivul prezentei scheme este de a promova cultura prin acordarea de finanțare pentru:a)dezvoltarea capacității operatorilor din sectorul de realizare a cărților în format electronic (e-book, audiobook etc.); b)acțiuni de atragere de noi audiențe folosind instrumente și tehnologii de tipul vlogurilor, challenge-urilor online și maratoanelor de lectură.  + 
Articolul 5Activitățile finanțate trebuie să fie direct legate de elaborarea și implementarea proiectelor finanțate în cadrul prezentei scheme.
 + 
Capitolul III Legislația relevantă aplicabilă + 
Articolul 6Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele reglementări legale, europene și naționale:a)Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;b)Programul creștere inteligentă, digitalizare și instrumente financiare, aprobat prin Decizia Comisiei Europene C(2022) 9445 final din 9.12.2022;c)Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare (OUG nr. 77/2014);d)Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, cu modificările și completările ulterioare;e)Regulamentul (UE) 2021/1.058 Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională și Fondul de coeziune.
 + 
Capitolul IV Definiții + 
Articolul 7În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:1.ajutor de minimis – ajutor acordat în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023; 2.beneficiari – operatorii din sectorul culturii scrise (edituri) cu statut de microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii (denumite în continuare IMM-uri) care primesc ajutorul de minimis prin intermediul grantului, prin încheierea unui contract de finanțare cu administratorul schemei, respectiv cu MIPE, prin AM PoCIDIF;3.IMM – microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii, în sensul art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în sensul art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;4.întreprindere unică – în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:a)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;b)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;c)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;d)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile la care se face referire mai sus sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;5.întreprindere aflată în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:a)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă la tipul de societate menționată în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;b)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;c)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;d)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;6.data acordării – data la care dreptul de a primi i-a fost conferit beneficiarului, în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data plății;7.data plății – data la care beneficiarul a fost pus efectiv în posesia ajutorului.
 + 
Capitolul VDomeniul de aplicare + 
Articolul 8Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României.  + 
Articolul 9(1)Sprijinul se acordă pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în domeniul de editare a cărților.(2)Prezenta schemă nu se aplică:a)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;b)ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață;c)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;d)ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i)atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor în cauză achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile în cauză;(ii)atunci când ajutorul este condiționat de transferarea lui parțială sau integrală către producătorii primari;e)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;f)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a bunurilor și serviciilor naționale față de bunurile și serviciile importate.(3)În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în unul dintre sectoarele menționate la alin. (2) lit. a), b), c) sau d), cât și în unul sau mai multe dintre celelalte sectoare incluse în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023 sau desfășoară alte activități incluse în domeniul de aplicare al acestuia, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca statul membru în cauză să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau distincția între conturi, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023 nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.
 + 
Capitolul VI Beneficiari + 
Articolul 10(1)Beneficiarii schemei sunt operatorii din sectorul culturii scrise, cu statut de IMM-uri, care își desfășoară activitatea în România, în domeniul de editare a cărților.(2)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM și la nivel de întreprindere unică se realizează de către AM PoCIDIF după depunerea cererii de finanțare și până la încheierea contractelor de finanțare.
 + 
Capitolul VIIModalitatea de acordare a ajutorului + 
Articolul 11(1)Ajutorul se acordă sub formă de grant din fonduri externe nerambursabile și fonduri de la bugetul de stat în una sau mai multe tranșe. Ajutoarele care pot fi plătite în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.(2)Ajutoarele de minimis se acordă în baza cererii de finanțare, la care vor fi atașate următoarele documente:a)declarație privind încadrarea solicitantului în categoria IMM-urilor și, dacă este cazul, calculul numărului mediu anual de angajați, al cifrei de afaceri anuale nete și al activelor totale pentru întreprinderile partenere sau legate, conform anexei I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;b)declarație privind componența întreprinderii unice;c)declarație privind ajutoarele de minimis primite în ultimii 3 ani de către întreprinderea unică;d)declarația pe propria răspundere a solicitantului privind faptul că nu se află în dificultate.
 + 
Capitolul VIIICondiții de eligibilitate pentru beneficiari și criterii de selecție la finanțare a proiectelor + 
Articolul 12Pot beneficia de ajutor de minimis în baza schemei întreprinderile prevăzute la art. 10, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:1.au autorizat codul CAEN 5811 – Activități de editare a cărților;2.sunt înregistrați în „Catalogul Editurilor din România“ al Bibliotecii Naționale a României;3.nu se află în una dintre situațiile incompatibile cu acordarea finanțării din fonduri publice;4.nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;5.asigură din surse proprii valoarea cheltuielilor neeligibile și a celor conexe;6.nu fac obiectul unui ordin de recuperare, în urma unei decizii privind declararea unui ajutor de stat/de minimis ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună, sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unui astfel de ordin, acesta trebuie să fi fost deja executat și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;7.reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;8.reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greșeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica;9.reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese;10.reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare a AM PoCIDIF prin furnizarea de informații incorecte în cursul participării la cererea de propuneri de proiecte. + 
Articolul 13(1)Pentru a beneficia de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme, solicitantul va da o declarație privind ajutoarele de minimis primite de întreprindere în ultimii 3 ani (fie din surse ale statului sau autorităților locale, fie din surse europene), precum și privind ajutoarele de stat primite pentru aceleași costuri eligibile.(2)Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice nu poate depăși suma de 300.000 de euro în nicio perioadă de 3 ani. Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.(3)Furnizorul prezentei scheme va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica în baza declarației pe propria răspundere a solicitantului faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe parcursul unei perioade de 3 ani, cumulate cu alocarea financiară acordată în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, nu depășește pragul de 300.000 de euro, echivalent în lei, calculat la cursul InforEuro de la momentul semnării contractelor de finanțare, în conformitate cu regula de cumul prevăzută la art. 20 din prezenta schemă.(4)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafonul de minimis menționat la alin. (2), operatorul economic solicitant poate beneficia de prevederile schemei doar dacă întreprinderea alege între reducerea valorii ajutorului solicitat astfel încât să se încadreze în plafon și rambursarea totală sau parțială a ajutorului anterior obținut, pentru a fi respectat plafonul de minimis.(5)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unui operator economic care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor operatorilor economici care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(6)Ajutoarele de minimis se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile, cu condiția ca un astfel de cumul să nu conducă la depășirea intensității sau a valorii maxime relevante a ajutorului, stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. Dacă prin cumul s-ar ajunge la depășirea respectivei intensități sau valorii maxime, ajutorul de minimis nu poate fi acordat. Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.(7)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului propriu al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(8)Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă financiară ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligații fiscale.
 + 
Articolul 14(1)Criteriile de selecție la finanțare a proiectelor sunt:a)contribuția proiectului la realizarea obiectivelor specifice;b)calitatea proiectului;c)capacitatea operațională și financiară a beneficiarului;d)contribuția la temele orizontale;e)capacitatea solicitantului de a menține rezultatele proiectului.(2)Proiectele sunt selectate la finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat potrivit prevederilor prezentei scheme.(3)În urma evaluării cererilor de finanțare depuse, AM PoCIDIF va încheia contracte de finanțare cu beneficiarii selectați.(4)Acordarea finanțării se face pe baza criteriilor de selecție prevăzute la alin. (1) pentru proiectele care întrunesc un punctaj de minimum 70 de puncte.
 + 
Capitolul IXActivități, cheltuieli eligibile și valoarea maximă a ajutorului de minimis + 
Articolul 15(1)În cadrul schemei pot fi finanțate următoarele activități:a)activități aferente achiziționării de echipamente TIC;b)activități cu servicii de digitalizare;c)activități de informare și publicitate;d)activități de management de proiect;e)activități de furnizare a serviciilor de auditare intermediară/finală, financiară și tehnică;f)activități de accesibilizare pentru persoanele cu dizabilități.(2)Beneficiarii pot utiliza ajutorul de minimis pentru finanțarea următoarelor categorii de cheltuieli:a)achiziționarea de echipamente TIC și a altor dispozitive aferente (inclusiv cheltuieli cu servicii de instalare, configurare, integrare, punere în funcțiune), justificate din punctul de vedere al implementării proiectului. Sunt excluse elemente de mobilier care nu au legătură cu funcționarea produselor/aplicațiilor informatice implementate prin proiect;b)cheltuieli cu servicii de digitalizare (cărți scrise);c)cheltuieli de informare și publicitate, inclusiv maratoane de lectură pentru promovarea lecturii în rândul tinerei generații;d)cheltuieli cu servicii de consultanță:– cheltuieli cu servicii de consultanță pentru elaborarea tuturor documentațiilor necesare depunerii proiectului (inclusiv scrierea cererii de finanțare);– cheltuieli cu servicii de consultanță în domeniul managementului proiectului;e)cheltuieli pentru auditare intermediară/finală a proiectului:– auditare financiară (conform reglementărilor naționale);– auditare tehnică (din perspectiva corespondenței rezultatului proiectului cu cererea de finanțare și obiectivele PoCIDIF).(3)Toate cheltuielile prezentate spre decontare trebuie să fie în legătură cu obiectul cererii de finanțare.
 + 
Articolul 16(1)Valoarea maximă eligibilă a ajutorului de minimis care poate fi acordată unui beneficiar în temeiul prezentei scheme este de 50.000 de euro/proiect/beneficiar.(2)Suma totală a ajutoarelor de minimis acordate pe parcursul unei perioade de 3 ani, cumulată cu ajutorul de minimis care se va acorda în baza prezentei scheme, nu trebuie să depășească valoarea de 300.000 de euro/întreprindere unică.(3)Ajutoarele de minimis se consideră acordate la data semnării contractului de finanțare, indiferent de data la care ajutoarele de minimis se plătesc întreprinderii respective.
 + 
Capitolul XDurata, bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari + 
Articolul 17Prezenta schemă se aprobă prin ordin al ministrului investițiilor și proiectelor europene și se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, și până la 31 decembrie 2028, plățile putând fi efectuate de către furnizorul de ajutor de minimis până la data de 31 decembrie 2029. + 
Articolul 18(1)Bugetul total estimat al schemei este de 1.500.000 de euro (Fondul european de dezvoltare regională -FEDR și bugetul de stat), din care fonduri de la bugetul de stat 375.760,54 de euro și 1.124.239,46 de euro din FEDR.(2)Cursul de schimb valutar utilizat pentru aplicarea prevederilor prezentei Scheme este cursul InforEuro.
 + 
Articolul 19Numărul estimat de beneficiari în cadrul schemei este de 30.
 + 
Capitolul XIRegula de cumul + 
Articolul 20(1)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general, cu regulamentele (UE) nr. 1.408/2013 și (UE) nr. 717/2014 ale Comisiei, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 13 alin. (2) din prezenta schemă.(2)Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile.
 + 
Capitolul XIIProcedura de implementare a schemei + 
Articolul 21(1)Procedura de implementare și derulare a schemei se desfășoară după cum urmează:a)derularea schemei va avea următoarea succesiune: lansarea apelului, depunerea cererilor de finanțare, evaluarea, selecția beneficiarilor, semnarea contractelor de finanțare, implementarea proiectelor, raportarea, monitorizarea și rambursarea cheltuielilor;b)criteriile de evaluare principale pe baza cărora vor fi punctate proiectele sunt:1.relevanța;2.calitatea, capacitatea solicitantului;3.sustenabilitatea.(2)Detaliile privind toate etapele de la alin. (1) lit. a), precum și criteriile și subcriteriile de evaluare a cererilor de finanțare sunt prezentate în Ghidul solicitantului; acestea nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat care rezultă din dispozițiile legale aplicabile. + 
Articolul 22În vederea verificării eligibilității solicitanților pentru acordarea ajutorului de minimis se vor verifica toate criteriile de eligibilitate și condițiile prevăzute în prezenta schemă. + 
Articolul 23(1)Administratorul prezentei scheme are obligația de a verifica îndeplinirea tuturor criteriilor de eligibilitate, atât cele referitoare la solicitant, cât și cele referitoare la activități/cheltuieli finanțate prin prezenta schemă.(2)Înainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului toate documentele solicitate prin prezenta schemă în vederea evaluării proiectului.(3)Cererea de finanțare aferentă prezentei scheme va fi însoțită de o declarație pe propria răspundere prin care beneficiarul asumă faptul că nu va utiliza ajutorul primit pentru a desfășura activități, pe perioada implementării/ postimplementării proiectului, în unul dintre domeniile/sectoarele excluse în cadrul prezentei Scheme. În situația în care beneficiarul desfășoară și activități în unul din domeniile/ sectoarele excluse, acesta va asigura respectarea obligațiilor care decurg din schemă prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea activităților sau o distincție între costuri.(4)Verificarea condițiilor de eligibilitate a activităților, proiectelor și cheltuielilor se realizează de administratorul prezentei scheme înainte de acordarea facilității. Administratorul asigură, sub orice formă, publicitatea listei proiectelor ce vor beneficia de finanțare ca urmare a îndeplinirii condițiilor de eligibilitate.(5)În cazul în care proiectul este eligibil pentru a primi o finanțare în cadrul prezentei scheme și este selectat pentru finanțare în urma procesului de evaluare, administratorul informează în scris întreprinderea beneficiară cu privire la valoarea potențială a ajutorului, precum și la caracterul de minimis al acestuia, făcând în mod explicit trimitere la Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023 și menționând titlul acestuia și referința de publicare din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.(6)În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o finanțare în cadrul prezentei scheme, administratorul comunică în scris aplicantului acest lucru.
 + 
Articolul 24Contractele de finanțare se vor semna până la data de 31 decembrie 2028. + 
Articolul 25Furnizorul schemei își rezervă dreptul de a nu plăti ajutorul de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat în cazul în care documentele și/sau informațiile furnizate de către beneficiar se dovedesc a fi incorecte sau false.
 + 
Capitolul XIIIReguli privind transparența, monitorizarea și raportarea + 
Articolul 26Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Se vor avea în vedere și obligațiile stipulate în cadrul Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, precum și al Ordinului președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind Registrul ajutoarelor de stat. + 
Articolul 27Furnizorii/Administratorii au obligația de a respecta anumite termene privind încărcarea datelor și informațiilor în registrul ajutoarelor de stat și de minimis, după cum urmează:a)măsurile de ajutor se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acestora în vigoare, respectiv de la data modificării lor;b)informațiile referitoare la actele de acordare a finanțării se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului sau a publicării acestuia în Monitorul Oficial al României, dacă este cazul;c)actele de acordare a ajutoarelor se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare;d)plățile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plății;e)obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv și rambursările efective ale respectivelor obligații se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligației de recuperare, respectiv de la data rambursării.
 + 
Articolul 28În mod excepțional și pe o perioadă limitată de timp, termenele prevăzute la art. 27 lit. b) și c) pot fi extinse până la 15 zile lucrătoare. Extinderea se acordă de Consiliul Concurenței, în baza unei solicitări formale, motivate, adresate acestuia de către furnizorul/administratorul ajutorului, și este considerată justificată doar în cazul în care numărul actelor de finanțare, al actelor de acordare a ajutoarelor sau al plăților efectuate în contul acestora din urmă este foarte mare, într-o perioadă restrânsă de timp, iar încărcarea acestora devine imposibilă, din punct de vedere tehnic, în termenul prevăzut la art. 27 lit. b) și c). + 
Articolul 29Furnizorul sau, după caz, administratorul unei măsuri de ajutor de stat sau de minimis are obligația transmiterii către Consiliul Concurenței, spre informare, a actelor normative, administrative sau asimilate acestora care implementează sau modifică ajutoare de stat sau de minimis, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestora.  + 
Articolul 30(1)Furnizorul/Administratorul, după caz, al unei măsuri de ajutor de stat sau de minimis are obligația păstrării unei evidențe a informațiilor despre ajutoarele acordate pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt, dar fără a se limita la datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.(2)La data acordării ajutorului, furnizorul sau, după caz, administratorul ajutorului de stat sau de minimis informează beneficiarul cu privire la caracterul de minimis sau de stat al ajutorului, la cuantumul acestuia, precum și la o trimitere expresă la reglementarea europeană aplicabilă, verificând respectarea plafonului și a intensității impuse de legislația Uniunii Europene.
 + 
Articolul 31(1)Beneficiarul unei măsuri de ajutor de stat sau de minimis are obligația păstrării unei evidențe a informațiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.(2)Beneficiarul are obligația de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenței, la orice solicitare de informații privind ajutoarele de stat sau de minimis primite. Termenul stabilit de Consiliul Concurenței nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare.
 + 
Articolul 32Schema va fi publicată integral pe website-ul furnizorului, www.mfe.gov.ro.
 + 
Capitolul XIVRecuperarea ajutorului de minimis + 
Articolul 33(1)Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizor, conform prevederilor OUG nr. 77/2014.(2)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 794/2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE.(3)Procedura de calcul al dobânzii se stabilește prin instrucțiuni emise de Consiliul Concurenței, regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_ merged-2.pdf.(4)Furnizorul își rezervă dreptul de a stopa acordarea/plata ajutorului de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja plătit în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar, în documentele depuse, se dovedesc a fi incorecte sau false.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x