SCHEMĂ DE AJUTOR DE MINIMIS din 14 decembrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE, ADMINISTRATIEI PUBLICE SI FONDURILOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 27 decembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PESCHEMA 14/12/2017
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobată prin Ordinul nr. 7.211 din 14 decembrie 2017, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1029 din 27 decembrie 2017.
 + 
Capitolul I.Dispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta anexă instituie o schemă de ajutor de minimis denumită „Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori“, aferentă Programului operațional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 5 „Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității“, obiectivul specific 5.2 „Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC“.(2)Acordarea ajutorului de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea prevederilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 din 18 decembrie 2013 pentru aplicarea art. 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 352/1 din 24 decembrie 2013.(3)Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.(4)Prezenta schemă de ajutor de minimis nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013.
 + 
Capitolul II.Baza legală + 
Articolul 2Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:a)Programul operațional Capital uman 2014-2020;b)legislația comunitară și națională aplicabilă.
 + 
Capitolul III.Definiții + 
Articolul 3În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a)administrator al schemei de antreprenoriat – entități publice sau private care, singure sau în parteneriat, implementează, în calitate de beneficiari ai contractului de finanțare, un proiect integrat, finanțat prin Axa prioritară 5 «Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității», obiectivul specific 5.2 «Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC» și detaliate în Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori»;b)administrator al schemei de minimis – persoană juridică care, în implementarea contractului de finanțare, derulează proceduri în domeniul ajutorului de minimis cu respectarea prezentei scheme și a dispozițiilor legale incidente ajutorului de stat. În cadrul schemei de ajutor de minimis «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori», administratorii schemei de minimis sunt administratorii de schemă de antreprenoriat, în calitate de unici beneficiari ai contractelor de finanțare, sau entități juridice din componența administratorilor de schemă de antreprenoriat, în calitate de beneficiari de finanțare în parteneriat, responsabile cu derularea de proceduri în domeniul ajutorului de minimis;c)beneficiar de ajutor de minimis – întreprinderile cărora li se acordă ajutor de minimis, în cadrul proiectelor finanțate prin POCU 2014-2020, axa prioritară 5 «Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității», obiectivul specific 5.2 «Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC», prin intermediul administratorilor schemei de minimis;d)beneficiarul finanțării nerambursabile – are înțelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului și în Regulamentul (UE) nr. 223/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, respectiv semnatarul contractului de finanțare cu Autoritatea de management pentru POCU (AM POCU)/organismele intermediare regionale pentru POCU (OIR POCU);e)comercializarea produselor agricole^1 – deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;^1 Conform art. 2 alin. 1 lit. c din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.f)contract de finanțare – actul juridic supus regulilor de drept public, cu titlu oneros pentru beneficiar, de adeziune, comutativ și sinalagmatic, semnat între AM/OIR POCU, pe de o parte, și beneficiarul finanțării nerambursabile, respectiv administratorul schemei de antreprenoriat, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării operațiunilor în cadrul POCU 2014-2020;g)contract de subvenție – actul juridic semnat între administratorul schemei de ajutor de minimis și beneficiarul ajutorului de minimis, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării măsurilor finanțate prin prezenta schemă de ajutor de minimis;h)furnizor de ajutor de minimis – Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de AM POCU/în exercițiul prerogativelor Autorității de management pentru Programul operațional Capital uman AM POCU/prin OIR POCU delegat;i)întreprindere^2 – orice formă de organizare a unei activități economice, autorizată potrivit legilor în vigoare să facă activități de producție, comerț sau prestări de servicii, în scopul obținerii de venituri, în condiții de concurență, respectiv:(i)societăți reglementate de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;(ii)societăți cooperative, reglementate de Legea nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare;(iii)asociații și fundații, cooperative agricole și societăți agricole care desfășoară activități economice;^2 Conform art. 2 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare.j)întreprinderea unică^3 – include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;(iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.^3 Conform art. 2 alin. 2 din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.Întreprinderile care întrețin, cu una sau mai multe întreprinderi, relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice;k)My SMIS^4 – sistemul IT prin care potențialii beneficiari din România pot solicita bani europeni pentru perioada de programare 2014-2020; ^4 Conform site-ului Ministerului Fondurilor Europene, http://www.fonduri-ue.ro/mysmis.l)prelucrarea produselor agricole^5 – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;^5 Conform art. 2 alin. 1 lit. b din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.m)produse agricole^6 – produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013^7;^6 Conform art. 2 alin. 1 lit. a din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.^7 Regulamentul (CE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului.n)rata de actualizare – rata de referință stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe pagina web a Comisiei Europene.(la 20-05-2020,
Articolul 3 din Capitolul III. a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul IV.Obiectivul schemei + 
Articolul 4Obiectivul prezentei scheme îl constituie sprijinul pentru susținerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală și/sau din orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu, în vederea creării de noi locuri de muncă, prin acordarea de microgranturi.(la 20-05-2020,
Articolul 4 din Capitolul IV. a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul V.Domeniul de aplicare + 
Articolul 5(1)Prezenta schemă de minimis se aplică întreprinderilor care beneficiază de măsurile de ocupare finanțate în cadrul obiectivului specific 5.2. «Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC» al POCU. Măsurile de ocupare menționate presupun susținerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală și/sau din orașe cu o populație de până la 20.000 de locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu, în vederea creării de noi locuri de muncă, prin acordarea de microgranturi (înființarea de start-up-uri).(la 20-05-2020,
Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul V. a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
(2)Prezenta schemă de minimis nu se aplică pentru:a)ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;b)ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, astfel cum sunt enumerate în anexa 1 la Tratatul CE;c)ajutoarele pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri.(3)În cazul în care o întreprindere, în calitatea sa de beneficiar de ajutor de minimis, își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate la alin. (2) lit. a) și b), cât și în unul sau mai multe sectoare ale economiei sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al schemei și Regulamentului nr. 1.407/2013, schema se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare ale economiei sau activități, în condițiile în care aceste ultime activități și costurile aferente acestora sunt realizate distinct de activitățile desfășurate în sectoarele excluse menționate la alin. (1), iar activitățile desfășurate în sectoarele excluse menționate la alin. (2) nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.(4)Întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole pot beneficia de ajutor de minimis, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiții:(i)valoarea ajutoarelor să nu fie stabilită pe baza prețului sau a cantității produselor achiziționate de la producătorii primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii)ajutoarele să nu fie condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari.
 + 
Capitolul VI.Condiții de eligibilitate pentru activități + 
Articolul 6Potrivit prezentei scheme, ale cărei prevederi urmează a fi preluate prin dispozițiile Ghidului solicitantului – Condiții specifice «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori», aferent Programului operațional Capital uman 2014-2020 (POCU 2014-2020), axa prioritară 5 «Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității», obiectivul specific 5.2, sunt eligibile activitățile pentru susținerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală și/sau din orașe cu o populație de până la 20.000 de locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu, în vederea creării de noi locuri de muncă, prin acordarea de microgranturi (înființarea de start-up-uri).(la 20-05-2020,
Articolul 6 din Capitolul VI. a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul VII.
Condiții de eligibilitate pentru beneficiarii de ajutor de minimis
(la 20-05-2020,
Titlul Capitolului VII a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 7(1)Pot beneficia de ajutorul de minimis prevăzut în prezenta schemă întreprinderile constituite conform Legii nr. 31/1990^8, republicată, cu modificările și completările ulterioare, conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, sau conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, care îndeplinesc următoarele condiții:a)sunt legal constituite în România și își desfășoară activitatea în România;b)nu sunt în stare de insolvență, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic, nu au nicio restricție asupra activității comerciale, nu sunt subiectul unor aranjamente între creditori sau nu se află într-o altă situație similară cu cele menționate anterior, reglementate prin lege;c)nu înregistrează datorii publice și și-au plătit la timp taxele, obligațiile și alte contribuții la bugetul de stat, bugetele speciale și bugetele locale prevăzute de legislația în vigoare;d)reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări de tip res judicata în ultimii 3 ani de către nicio instanță de judecată, din motive profesionale sau etic-profesionale;e)reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicare în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;f)reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informații false;g)sunt direct responsabile de pregătirea și implementarea proiectului și nu acționează ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanțat;h)nu au fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată. ^8 Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Întreprinderile menționate la alin. (1) sunt cele care beneficiază de măsurile prevăzute la art. 6.(la 20-05-2020,
Articolul 7 din Capitolul VII. a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul VIII.Calcularea plafonului de minimis și întreprinderea unică + 
Articolul 8(1)Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme de finanțare există cel puțin una dintre relațiile menționate la art. 3 lit. (j) din prezenta schemă, respectivele structuri vor fi tratate ca o singură întreprindere unică.(2)Valoarea maximă a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia întreprinderea unică pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenți și anul fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare ce se intenționează a se acorda în conformitate cu prevederile prezentei scheme, nu va depăși echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost). Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale sau comunitare.(3)În cazul în care, prin acordarea de ajutoare de minimis în temeiul prezentei scheme, s-ar depăși plafonul relevant menționat anterior, solicitantul nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici chiar pentru acea parte din finanțarea nerambursabilă solicitată care se încadrează în plafonul de minimis.(4)Atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele unor terți sau contra cost desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.(5)Solicitanții (beneficiarii ajutorului de minimis) care își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt definite conform prezentei scheme, pot beneficia de finanțare pentru sectoarele eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități.(6)În cazul fuziunilor (prin absorbție sau prin contopire), atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi, în cazul fuziunii prin contopire, sau întreprinderii care fuzionează prin absorbția unei alte întreprinderi depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate. (7)În cazul în care o întreprindere se împarte/divide în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.(8)Valoarea ajutorului va fi exprimată sub formă financiară ca sumă brută înainte de deducerea taxelor sau a altor obligații fiscale.(la 20-05-2020,
Articolul 8 din Capitolul VIII. a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul IX.Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis + 
Articolul 9(1)Ajutorul de minimis prevăzut de prezenta schemă se acordă din fonduri comunitare și naționale.(2)Acordarea de subvenții (microgranturi) pentru înființarea de noi afaceri va fi condiționată de înființarea firmei. Valoarea maximă a subvenției acordate unui firme nou-înființate în baza planului de afaceri aprobat este de 25.000 euro.(la 20-05-2020,
Articolul 9 din Capitolul IX. a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 9^1Atribuțiile furnizorului de ajutor de minimis sunt următoarele: 1.atribuțiile Ministerului Fondurilor Europene, prin Autoritatea de management pentru POCU (AM POCU), sunt:a)elaborarea Ghidului solicitantului – Condiții specifice «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori» și lansarea apelului de propuneri de proiecte aferent, după intrarea în vigoare a prezentei scheme; b)selectarea administratorilor schemelor de antreprenoriat, pe baza unei proceduri competitive, transparente și nediscriminatorii, care constă în evaluarea și contractarea cererilor de finanțare aferente apelului de propuneri de proiecte, în conformitate cu prevederile următoarelor documente: (i)Metodologia de verificare, evaluare și selecție a proiectelor POCU, aprobată de Comitetul de monitorizare al Programului operațional Capital uman;(ii)Orientări privind accesarea finanțărilor în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020;(iii)Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori»;c)delegarea atribuțiilor privind evaluarea și contractarea cererilor de finanțare aferente apelului de propuneri de proiecte, precum și implementarea schemei de ajutor de minimis către organismele intermediare regionale pentru POCU; d)validarea respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013. Această atribuție poate fi delegată către organismele intermediare regionale pentru POCU;e)monitorizarea permanentă a ajutoarelor de minimis acordate, aflate în derulare, și dispunerea de măsuri care se impun în cazul încălcării condițiilor stabilite prin schema de ajutor de minimis sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. Această atribuție poate fi delegată către organismele intermediare regionale pentru POCU.f)recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau a ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condițiilor de acordare. Această atribuție poate fi delegată către organismele intermediare regionale pentru POCU;g)păstrarea de evidențe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis;2.atribuțiile delegate ale organismelor intermediare regionale pentru POCU (OIR POCU) sunt:a)semnarea contractelor de finanțare cu beneficiarii de finanțare nerambursabilă, care devin administratori ai schemei de ajutor de minimis;b)validarea respectării criteriilor de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013;c)monitorizarea permanentă a ajutoarelor de minimis acordate, aflate în derulare, și dispunerea de măsuri care se impun în cazul încălcării condițiilor stabilite prin schema de ajutor de minimis sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv;d)păstrarea de evidențe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis;e)recuperarea valorii ajutorului de minimis utilizat abuziv de către beneficiarul ajutorului de minimis sau a ajutorului de minimis primit cu nerespectarea condițiilor de acordare în baza procedurii de recuperare puse la dispoziție de către MFE- AMPOCU.(la 20-05-2020,
Capitolul IX. a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 9^2Atribuțiile administratorului schemei de antreprenoriat/administratorului schemei de minimis sunt următoarele:a)identificarea potențialilor beneficiari de ajutor de minimis prin organizarea procedurii de selectare a planurilor de afaceri ce urmează să fie finanțate în conformitate cu Ghidul solicitantului – Condiții specifice «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori», cu respectarea prevederilor legale naționale și comunitare aplicabile. Procedura de selectare a planurilor de afaceri va detalia aspectele privind termenul în care se realizează evaluarea, documentele necesare a fi depuse în cadrul procesului de selecție, condițiile în care este admisă sau nu completarea documentației, termenul de depunere și soluționare a contestațiilor, alte aspecte relevante;b)verificarea respectării criteriilor de eligibilitate și de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 și transmiterea documentelor justificative către furnizorul schemei de ajutor de minimis pentru validare;c)semnarea cu beneficiarii de ajutor de minimis a contractelor de subvenție, în baza cărora se acordă ajutorul de minimis, după primirea validării de la furnizor;d)realizarea plății sumelor aferente ajutorului de minimis către beneficiarii ajutorului de minimis în conformitate cu planurile de afaceri selectate și cu normele legale aplicabile;e)raportarea către furnizorul de ajutor de minimis a tuturor datelor și informațiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;f)monitorizarea ajutorului de minimis acordat pe toată durata contractului de subvenție;g)monitorizarea respectării regulilor de sustenabilitate de către beneficiarul ajutorului de minimis, respectiv: continuarea funcționării afacerii, inclusiv menținerea locului de muncă creat, pe o perioadă de minimum 6 luni de la finalizarea perioadei obligatorii de funcționare a afacerii de 12 luni;h)păstrarea de evidențe detaliate privind ajutorul de minimis acordat pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de minimis. Aceste evidențe trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis.(la 20-05-2020,
Capitolul IX. a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 9^3(1)Drepturile și obligațiile beneficiarilor de ajutor de minimis sunt următoarele:a)beneficiarul ajutorului de minimis are dreptul de a primi ajutorul de minimis pentru implementarea planului de afaceri selectat, în condițiile respectării prevederilor prezentei scheme de ajutor de minimis; b)pentru a beneficia de ajutor de minimis, beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a implementa planul de afaceri selectat și de a asigura sustenabilitatea activităților în condițiile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de minimis, respectiv: continuarea funcționării afacerii, inclusiv menținerea locului de muncă creat, pe o perioadă de minimum 6 luni de la finalizarea perioadei obligatorii de funcționare a afacerii de 12 luni;c)beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a raporta furnizorului schemei de ajutor de minimis/administratorului schemei de ajutor de minimis toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei;d)beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a restitui, după caz, parțial sau total, valoarea ajutorului de minimis primit în situația nerespectării condițiilor de acordare și utilizare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă;e)beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a raporta administratorului schemei de minimis/schemei de antreprenoriat toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către furnizorul schemei. (2)Constituie motive de restituire integrală a ajutorului de minimis primit: a)nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;b)nerespectarea țintelor indicatorilor privind numărul de locuri de muncă asumate prin planul de afaceri, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții specifice «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori». Beneficiarii ajutorului de minimis au obligația menținerii locurilor de muncă nou-create în numărul și pe durata menționate în Ghidului solicitantului – Condiții specifice «Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori».(3)Constituie motive de restituire parțială a ajutorului de minimis primit efectuarea unor cheltuieli care nu respectă prevederile art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare.(4)Din perspectiva monitorizării cumulului ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o întreprindere pe parcursul a 3 ani fiscali, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, momentul acordării ajutorului de minimis se consideră data semnării contractului de subvenție.(5)Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declarație de eligibilitate, pe propria răspundere, în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în ultimii 2 ani fiscali anteriori datei de depunere a cererii de finanțare, precum și în anul fiscal curent, până la depunerea cererii de finanțare, respectiv încheierea contractului de subvenție, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.(6)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei^9, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv. Ajutoarele de minimis acordate în condițiile prezentei scheme pot fi cumulate cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 8 alin. (2) din prezenta schemă.^9 Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei din 25 aprilie 2012 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.(7)Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, acordate pentru aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depășește intensitatea maximă stabilită în fiecare caz în parte printr-un regulament privind exceptările în bloc sau printr-o decizie adoptată de Comisia Europeană. (8)Ajutoarele de minimis aferente prezentei scheme care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.(la 20-05-2020,
Capitolul IX. a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 10(1)Acordarea de subvenții (microgranturi) pentru înființarea de noi afaceri va fi condiționată de înființarea firmei.(2)Activitățile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanțate numai dacă au fost inițiate după semnarea contractului de subvenție încheiat între administratorul schemei de minimis și beneficiarul ajutorului de minimis.(la 20-05-2020,
Articolul 10 din Capitolul IX. a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul X.Cheltuieli eligibile + 
Articolul 11Cheltuieli eligibile directe care intră sub incidența ajutorului de minimis sunt următoarele:

Categorie MySMIS – Subcategorie MySMIS – Descrierea cheltuielii
Cheltuieli cu subvenții/ burse/ premii/ajutoare – Subvenții pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat) – Subvenții (microgranturi) pentru înființarea unei afaceri (antreprenoriat)

(la 20-05-2020,
Articolul 11 din Capitolul X. a fost modificat de Punctul 11, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul XI.Durata schemei + 
Articolul 12Prezenta schema se aplică de la data intrării în vigoare a ordinului prin care aceasta se aprobă, dar nu mai târziu de data-limită de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, cu modificările și completările ulterioare, în limita fondurilor alocate pentru această schemă, urmând ca plățile să fie efectuate până la 31.12.2023.(la 20-05-2020,
Articolul 12 din Capitolul XI. a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul XII.Bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari + 
Articolul 13(1)Sursa de finanțare pentru prezenta schemă de minimis este Programul operațional Capital uman, axa prioritară 5 «Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității», obiectivul specific 5.2 «Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din comunitățile marginalizate din zona rurală și orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori prin implementarea de măsuri/operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC».(2)Valoarea totală estimată a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 13.750.000 euro, echivalent în lei, din care 13.062.500,00 euro contribuția Uniunii Europene din Fondul social european și 687.500,00 euro contribuția națională.(la 09-06-2023,
Alineatul (2) din Articolul 13 , Capitolul XII. a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 2.353 din 7 iunie 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 507 din 09 iunie 2023
)
(la 20-05-2020,
Articolul 13 din Capitolul XII. a fost modificat de Punctul 13, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 14Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme este de 550 de întreprinderi.
 + 
Capitolul XIII.Efecte și beneficii + 
Articolul 15Prin aplicarea prezentei scheme se vizează susținerea antreprenoriatului pentru persoanele aflate în risc de sărăcie sau excluziune socială din zona rurală și/sau din orașe cu o populație de până la 20.000 de locuitori, inclusiv a ocupării pe cont propriu, în vederea creării de noi locuri de muncă, prin acordarea de microgranturi (înființarea de start-up-uri).(la 20-05-2020,
Articolul 15 din Capitolul XIII. a fost modificat de Punctul 14, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul XIV.Reguli privind transparența + 
Articolul 16(1)Furnizorul/Administratorul schemei de minimis/schemei de antreprenoriat va informa în scris beneficiarii ajutorului de minimis cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme și caracterul de minimis al acestuia, cu menționarea reglementărilor aplicabile.(2)Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene – AM POCU, la adresa http://mfe.gov.ro.(la 20-05-2020,
Articolul 16 din Capitolul XIV. a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Capitolul XV.Reguli privind raportarea, recuperarea și monitorizarea ajutorului de minimis, precum și sustenabilitatea măsurilor + 
Articolul 17Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu legislația comunitară și cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, precum și cu legislația națională și comunitară aplicabilă.(la 20-05-2020,
Articolul 17 din Capitolul XV. a fost modificat de Punctul 16, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 18Furnizorul și administratorii schemei de minimis păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de cel puțin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis. + 
Articolul 19(1)Furnizorul schemei de minimis are obligația de a înregistra schema de minimis în Registrul Electronic al Ajutoarelor de Stat (RegAS), în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(2)Furnizorul schemei de minimis (Ministerul Fondurilor Europene, prin AM POCU, direct sau prin OIR POCU) are obligația de a înregistra în RegAS contractele de subvenție, ajutoarele de minimis plătite, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora etc., în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz.(3)Furnizorul are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat^10, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național.^10 Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.(4)În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite Consiliului Concurenței valori estimative.(5)Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(la 20-05-2020,
Articolul 19 din Capitolul XV. a fost modificat de Punctul 17, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 20Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de minimis. + 
Articolul 21Beneficiarii de ajutoare de minimis au obligația de a pune la dispoziția furnizorului și a administratorului schemei de minimis, în formatul și în termenul solicitat de aceștia, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, respectiv a administratorului.(la 20-05-2020,
Articolul 21 din Capitolul XV. a fost modificat de Punctul 18, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 22(1)În conformitate cu art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, furnizorul va informa Consiliul Concurenței în termen de 15 zile lucrătoare de la data adoptării schemei de ajutor de minimis.(2)În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, cu modificările și completările ulterioare, va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.(la 20-05-2020,
Articolul 22 din Capitolul XV. a fost modificat de Punctul 19, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 23(1)Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către furnizorul schemei (AM POCU sau OIR POCU), conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.629/2019 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea de către Ministerul Fondurilor Europene a prevederilor art. 25 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, pentru proiectele finanțate în cadrul schemelor de ajutor de minimis din fonduri structurale europene în cadrul Programului operațional Capital uman, aferentă POCU 2014-2020.(2)Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(la 20-05-2020,
Articolul 23 din Capitolul XV. a fost modificat de Punctul 20, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
 + 
Articolul 24Abrogat.(la 20-05-2020,
Articolul 24 din Capitolul XV. a fost abrogat de Punctul 21, Articolul I din ORDINUL nr. 577 din 4 mai 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 421 din 20 mai 2020
)
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x