Notă …
Aprobată prin ORDINUL nr. 1.882 din 11 iunie 2020, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 547 din 25 iunie 2020. +
Capitolul ITitlul schemei de ajutor de minimis +
Articolul 1Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis, denumită „Realizarea de studii de piață și pe produse“ (schema). +
Articolul 2Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate de Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. +
Capitolul IIScopul schemei +
Articolul 3Scopul prezentei scheme este de a susține operatorii economici în procesul de promovare a exporturilor prin acordarea de ajutoare de minimis pentru acoperirea costurilor aferente realizării studiilor de piață și pe produse. +
Capitolul IIIObiectivele schemei +
Articolul 4Obiectivul schemei este de a promova la export produsele/serviciile românești. +
Capitolul IVNecesitatea implementării schemei +
Articolul 5Implementarea schemei este necesară în vederea susținerii acțiunilor operatorilor economici români pentru promovarea pe piețele externe a produselor/serviciilor realizate în România. +
Capitolul VDefiniții +
Articolul 6În scopul prezentei scheme se aplică următoarele definiții:a)furnizor – Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri (MEEMA); … b)întreprindere – orice entitate care desfășoară activități economice (respectiv oferă bunuri, servicii sau lucrări pe o piață), indiferent de forma juridică, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ al acesteia; … c)ajutor de stat – orice măsură de sprijin care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene; … d)data acordării ajutorului – data la care se semnează actul administrativ inițial între furnizor și beneficiarii finali ai studiului de piață și pe produse; … e)produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I la Tratat, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013; … f)prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare; … g)comercializarea produselor agricole înseamnă deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei altei activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități; … h)întreprindere unică include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i)o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi; … (ii)o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi; … (iii)o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia; … (iv)o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective. … Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice; … i)întreprindere în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:(i)în cazul unei societăți cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; … (ii)în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE; … (iii)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; … (iv)în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani: (i) raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii a fost mai mare de 7,5; și (ii) capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA a fost sub 1,0. … … +
Capitolul VIDomeniul de aplicare +
Articolul 7(1)Prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate operatorilor economici din toate sectoarele, cu excepția:a)ajutoarelor acordate operatorilor economici care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013; … b)ajutoarelor acordate operatorilor economici care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole; … c)ajutoarelor acordate operatorilor economici care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri: (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari ori introduse pe piață de întreprinderile respective; (ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari; … d)ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; … e)ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate. … (2)În cazul în care un operator economic își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate la alin. (1) lit. a), b) sau c), cât și în unul sau mai multe sectoare de activitate sau domenii de activitate incluse în domeniile de aplicare ale Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013, cu modificările ulterioare, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca statul membru în cauză să se asigure prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu acesta. Prezenta schemă se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.(la 05-01-2021,
Alineatul (2) din Articolul 7 , Capitolul VI a fost modificat de Litera a), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
+
Capitolul VIIBeneficiari ai ajutorului de minimis +
Articolul 8Beneficiari ai prezentei scheme sunt operatorii economici români care finanțează în cotă de 50% cheltuielile aferente studiilor de piață și pe produse. +
Articolul 9Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă operatorii economici care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții de eligibilitate:a)sunt înregistrați conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, și își desfășoară activitatea în România; … b)nu beneficiază, pentru studiile de piață și pe produse solicitate, de finanțare de la alți furnizori de minimis pentru acoperirea acelorași categorii de cheltuieli eligibile; … c)nu sunt firme împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată;(la 05-01-2021,
Litera c) din Articolul 9 , Capitolul VII a fost modificată de Litera b), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
… d)nu înregistrează debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale, la data depunerii cererii de înscriere – declarației pe propria răspundere pentru realizarea de studii de piață și pe produse; … e)nu se află în procedură de executare silită, închidere operațională, dizolvare, lichidare, insolvență colectivă și nu îndeplinesc criteriile prevăzute de lege pentru a fi supuși unei proceduri de insolvență colectivă la cererea creditorilor lor; … f)nu sunt considerați în dificultate; … g)nu folosesc ajutorul pentru achiziționarea de vehicule de transport rutier de marfă. … +
Articolul 10Numărul maxim al operatorilor economici care beneficiază de sprijin prin această schemă este de 1.000.(la 05-01-2021,
Articolul 10 din Capitolul VII a fost modificat de Litera c), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
+
Capitolul VIIISelectarea propunerilor pentru realizarea studiilor de piață și pe produse +
Articolul 11(1)Comisia de selecție numită prin ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri va selecta beneficiarii studiilor de piață și pe produse dintre operatorii economici propuși de patronatele de ramură sau asociațiile profesionale, luând în considerare respectarea criteriilor de eligibilitate din Hotărârea Guvernului nr. 296/2007 privind aprobarea Mecanismelor de derulare a acțiunilor din Programul de promovare a exportului administrat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, cu modificările ulterioare, și, respectiv, din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, capacitatea beneficiarilor de a susține cota de 50% din valoarea studiilor, precum și strategia de promovare a exportului pe piețele propuse.(2)MEEMA va încheia și va derula contracte cu prestatori de servicii pentru realizarea de studii de piață și pe produse, conform legislației în vigoare. Prestatorii de servicii vor fi selectați ca urmare a unei proceduri de licitație publică, pe baza unei proceduri transparente și nediscriminatorii.(la 05-01-2021,
Alineatul (2) din Articolul 11 , Capitolul VIII a fost modificat de Litera d), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
+
Capitolul IXProcedura de acordare a ajutoarelor de minimis +
Articolul 12(1)Federațiile, patronatele de ramură sau asociațiile profesionale vor trimite la MEEMA o listă cu operatorii economici aplicanți pentru finanțare în baza prezentei scheme și a cererilor de înscriere, împreună cu toate documentele necesare conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.(2)MEEMA, prin comisia de selecție, va verifica îndeplinirea cumulativă a condițiilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă, precum și a cumulului ajutoarelor de minimis primite de beneficiari.(3)Comisia de selecție a operatorilor economici va respecta principiile nediscriminării, tratamentului egal, transparenței, proporționalității și eficienței utilizării fondurilor.(4)Operatorii economici beneficiari vor declara pe propria răspundere (conform anexei nr. 5 la ordin) valoarea totală a ajutoarelor de minimis primite de aceștia și de întreprinderea unică pe parcursul precedenților 2 ani fiscali și în anul fiscal în curs.(5)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare ce urmează a fi acordată în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafoanele de minimis menționate la art. 14 alin. (1), operatorul economic nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici pentru acea fracție din ajutor care nu depășește aceste plafoane.(6)Soluționarea contestațiilor privind selectarea operatorilor economici se realizează de către comisia constituită prin ordin al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri, comisie diferită de cea de selecție.(7)Comisia de soluționare a contestațiilor privind selectarea operatorilor economici va comunica, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea contestației, rezultatul soluționării acesteia.(8)Comisia de soluționare a contestațiilor privind selectarea operatorilor economici va respecta principiile nediscriminării, tratamentului egal, transparenței, proporționalității și eficienței utilizării fondurilor.(9)MEEMA va înștiința fiecare operator economic selectat asupra valorii estimative a ajutorului de minimis. Dacă la decontul final se ajunge la concluzia că valoarea ajutorului de minimis este diferită de cea prevăzută în actul inițial încheiat între minister și beneficiarii studiilor de piață și pe produse, atunci MEEMA va încheia un act administrativ final prin care va modifica valoarea ajutorului estimat inițial.(10)MEEMA, ca furnizor de ajutor de minimis, va încheia, înainte ca operatorul economic să beneficieze de studiile de piață sau pe produse, un act administrativ/o înștiințare prin care se va statua dreptul legal de a se acorda ajutor de minimis, precizând valoarea maximă estimată a acestuia, precum și caracterul de minimis al acestuia și făcând explicit referire la Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, menționând titlul acestuia și referința de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, precum și condițiile în care se acordă ajutorul de minimis. +
Articolul 13Decontarea cheltuielilor pentru realizarea de studii de piață și pe produse se face conform prevederilor art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 296/2007, cu modificările ulterioare, în baza următoarelor documente:a)contractul pentru realizarea studiului, încheiat între prestatorul de servicii și MEEMA; … b)procesul-verbal încheiat între beneficiari și prestatorul de servicii pentru recepția și acceptarea studiilor de piață și pe produse; … c)copia ordinelor de plată emise de operatorii economici selectați, beneficiari ai studiului, către prestatorul de servicii pentru plata cotei lor de 50% din valoarea studiului; … d)factura emisă de prestatorul de servicii pentru cota de 50% aferentă MEEMA. … +
Capitolul XRegula cumulului ajutoarelor de minimis +
Articolul 14(1)MEEMA, prin Comisia de selecție, va acorda un ajutor de minimis numai după ce va verifica criteriile de eligibilitate a beneficiarilor, inclusiv conform regulilor de ajutor de stat/de minimis, respectarea regulii cumulului, respectiv dacă suma totală a ajutoarelor de minimis primite de o întreprindere unică pe parcursul unei perioade de 2 ani fiscali, în anul fiscal în curs și suma care urmează a se acorda în baza schemei fie din surse ale statului sau ale autorităților locale, fie din surse comunitare nu depășește pragul de 200.000 euro, respectiv de 100.000 euro, dacă operatorul economic efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost.(la 05-01-2021,
Alineatul (1) din Articolul 14 , Capitolul X a fost modificat de Litera e), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
(2)În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice pe o perioadă de 3 ani fiscali consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare ce urmează a fi acordată în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește plafoanele de minimis menționate, operatorul economic nu poate beneficia de prevederile prezentei scheme nici pentru aceea fracție din ajutor care nu depășește aceste plafoane.(3)Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 360/2012 al Comisiei, în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv.(4)Ajutoarele de minimis se cumulează cu ajutoare de minimis acordate în conformitate cu alte regulamente de minimis, în limita plafonului relevant prevăzut la alin. (1).(5)Ajutoarele de minimis se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, cu condiția ca un astfel de cumul să nu conducă la depășirea intensității sau a valorii maxime relevante a ajutorului, stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană. În situația în care prin cumul s-ar ajunge la depășirea respectivei intensități sau valori maxime, ajutorul de minimis nu poate fi acordat.(6)Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.(7)În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.(8)În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau în mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte. +
Capitolul XIPerioada de aplicare +
Articolul 15Prezenta schemă se aplică de la data intrării în vigoare până la 31 decembrie 2023.(la 05-01-2021,
Articolul 15 din Capitolul XI a fost modificat de Litera f), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
+
Capitolul XIIBugetul schemei +
Articolul 16Valoarea totală estimată a ajutoarelor care pot fi acordate în cadrul schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de maximum 10 milioane lei, în limita creditelor bugetare și de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat.(la 05-01-2021,
Articolul 16 din Capitolul XII a fost modificat de Litera g), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
+
Capitolul XIIIObligațiile furnizorului și ale beneficiarilor de ajutor de minimis +
Articolul 17MEEMA, prin Direcția instrumente și programe promovare export, va realiza și va menține o evidență a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, care trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin prezenta schemă, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata (anul de raportare), valoarea cumulată a ajutoarelor de minimis acordate de MEEMA în anii fiscali anteriori, valoarea estimativă (ex-ante), valoarea exactă a ajutorului de minimis (la momentul efectuării decontului final al cheltuielilor aferente acțiunii, valoare ce va fi raportată Consiliului Concurenței) și sursa de finanțare. Această evidență se păstrează timp de 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei. +
Articolul 18(1)Operatorii economici beneficiari de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme au obligația păstrării unei evidențe a informațiilor despre ajutoarele primite pentru o perioadă de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică, la fel ca și prestatorii de servicii care realizează studiile. Această evidență se păstrează timp de 10 ani fiscali de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei.(2)Operatorii economici care beneficiază de ajutoare de minimis în cadrul prezentei scheme au obligația de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenței, la orice solicitare de informații privind ajutoarele de minimis primite. +
Capitolul XIVMonitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în cadrul schemei +
Articolul 19(1)Monitorizarea prezentei scheme se realizează de MEEMA, prin Direcția instrumente și programe promovare export, care va respecta prevederile legale în vigoare privitoare la controalele la fața locului pentru a verifica condițiile de acordare a ajutoarelor și pentru a dispune măsurile ce se impun în situația în care aceste condiții nu au fost respectate.(2)Furnizorul păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină informații necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de stat/de minimis, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, valoarea sprijinului, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate etc.(la 05-01-2021,
Alineatul (2) din Articolul 19 , Capitolul XIV a fost modificat de Litera h), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
(3)Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.(4)În aplicarea măsurilor prevăzute la alin. (3), ministrul economiei, energiei și mediului de afaceri va emite ordine prin care va dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat/ de minimis acordate, care, potrivit legii, vor avea caracter de titlu executoriu. MEEMA va informa în scris Consiliul Concurenței cu privire la ordinele proprii adoptate privind recuperarea ajutoarelor de minimis, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la adoptare.(la 05-01-2021,
Alineatul (4) din Articolul 19 , Capitolul XIV a fost modificat de Litera h), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
(5)În vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la alin. (4), ministrul economiei, energiei și mediului de afaceri va aproba prin ordin norme metodologice proprii, care vor fi transmise Consiliului Concurenței, spre informare, în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul adoptării.(6)MEEMA, prin Direcția instrumente și programe promovare export, va pune la dispoziția Consiliului Concurenței, la termenul și în formatul solicitat de acesta, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de minimis la nivel național, inclusiv pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(7)MEEMA va transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(8)Beneficiarul are obligația de a pune la dispoziția furnizorului, în formatul și în termenul solicitate de către acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce revin ca responsabilitate furnizorului.(9)Beneficiarul trebuie să păstreze timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.(10)MEEMA va furniza date și informații suplimentare Consiliului Concurenței, atunci când din informațiile deținute de acesta rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis.(11)Ordinele luate în aplicarea prevederilor prevăzute la alin. (4) se transmit, împreună cu confirmarea de primire a acestora de către beneficiari, în cel mult 20 de zile lucrătoare de la data adoptării, în vederea recuperării ajutoarelor de minimis, organelor fiscale din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea aplicării prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, iar sumele astfel realizate se virează la bugetul de stat.(12)Pentru a crea posibilitatea verificării ex-ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, MEEMA, în calitate de furnizor al măsurii de minimis, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(13)Contractele, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului/actului de finanțare, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații. +
Capitolul XVRaportarea ajutoarelor de minimis acordate în cadrul schemei +
Articolul 20Pentru implementarea schemei, MEEMA, prin Direcția instrumente și programe promovare export, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței, până la data de 31 martie a fiecărui an următor anului de implementare a schemei, formularele completate în conformitate cu anexele la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 175/2007. +
Articolul 21Raportările se transmit atât pe suport hârtie, cât și pe suport magnetic, cu semnătură de primire și număr de înregistrare, sau prin poștă, cu confirmare de primire. +
Articolul 22După raportarea la Consiliul Concurenței, MEEMA, prin Direcția instrumente și programe promovare export, va publica, pe website-ul ministerului, valorile finale ale ajutoarelor de minimis acordate operatorilor economici participanți la studiile de piață și pe produse. +
Articolul 23Consiliul Concurenței poate solicita informații suplimentare în cazul în care constată că datele sunt incomplete sau că există neconcordanțe față de cele primite pentru perioadele de raportare anterioare. Informațiile suplimentare vor fi transmise în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea Consiliului Concurenței. Răspunderea pentru corectitudinea și completitudinea datelor și informațiilor raportate, precum și pentru respectarea termenelor de raportare revine MEEMA. +
Capitolul XVIRecuperarea ajutorului de minimis +
Articolul 24Recuperarea ajutorului de minimis se realizează de către MEEMA, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(la 05-01-2021,
Articolul 24 din Capitolul XVI a fost modificat de Litera i), Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 3.641 din 23 decembrie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 05 ianuarie 2021
)
+
Articolul 25Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 83 din 27 martie 1999, cu modificările ulterioare. +
Capitolul XVIIDispoziții finale +
Articolul 26Textul prezentei scheme se publică și pe pagina oficială web a MEEMA.