REPERE METODOLOGICE din 24 decembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 215 din 1 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 520 17/07/2002
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 345 01/06/2002 ART. 40
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 713 03/12/2001 ART. 1
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 184 20/12/2001
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 123 08/10/2001 ART. 8
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 32 26/02/2001 ART. 12
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 206 15/11/2000 ART. 1
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 130 30/06/2000
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 30 14/04/2000 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5204 24/12/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 5204 24/12/2002

privind proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului la şcoala de maiştri



Şcoala de maiştri, conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, este o şcoala postliceala care dezvolta, prin aprofundare şi specializare, domeniile pregătite prin profilurile liceului filiera tehnologică: tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului sau domenii particulare de specializare.La baza acestui document se afla metodologiile de elaborare a standardului de pregătire profesională şi a curriculumului, dezvoltate în cadrul programului PHARE – VET RO 9405, precum şi legislaţia în vigoare din domeniul învăţământului preuniversitar.I. Standardul de pregătire profesionalăStandardul de pregătire profesională este documentul prin care conţinutul unui program de formare corespunde cerinţelor unuia sau mai multor standarde ocupationale.Standardul de pregătire profesională se afla la baza elaborării curriculumului scris (plan de învăţământ, programe şcolare). Standardele de pregătire profesională se elaborează în baza standardelor ocupationale, realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale şi Atestare (COSA). În cazul în care nu exista standard ocupational elaborat pentru o anumită calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori şi reprezentanţi ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unităţi de competenţa, care se vor include în standardul de pregătire profesională.Structura standardului de pregătire profesională1. Introducere2. Definirea specializării3. Lista unităţilor de competenţa ale specializării4. Prezentarea competentelor necesare pentru practicarea specializării, grupate pentru fiecare unitate de competenţa pe:A. competente de cunoaştere;B. competente de execuţie;C. competente sociale.5. Recomandări pentru dezvoltarea de curriculum şi materiale auxiliare:a) unităţi de conţinut (disciplinare şi modulare), corelate pe orizontala şi pe verticala;b) tipuri de continuturi.6. Recomandări privind formele de evaluare şi examinare specifice specializării.Se prezintă, cu titlu de exemplu, schema unei unităţi de competenţa şi a competentelor de cunoaştere, de execuţie şi sociale din cadrul standardelor de pregătire profesională.Unitatea de competenţa I (din standardul ocupational)(de exemplu): Aplicarea normelor de calitate┌────┬─────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐│Nr. │ │Pregătire de specialitate ││crt.│ A. Competente de cunoaştere ├───────────┬──────────────┤│ │ │Anul I │ Anul II │├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤│1. │Identifica standardele şi normele de calitate│ x │ ││ │specifice materiilor prime şi produselor │ │ ││ │finite │ │ │├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤│2. │ │ │ x │├────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┤│ │├────┬─────────────────────────────────────────────┬───────────┬──────────────┤│n. │ │ │ x │└────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┘┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐│Nr. │ │ Pregătire de specialitate ││crt.│ B. Competente de execuţie ├────────────┬──────────────┤│ │ │ Anul I │ Anul II │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│1. │Interpretează rezultatele determinarilor, │ │ ││ │identificand deficientele │ x │ │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│2. │ │ │ x │├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤│ │├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤│n. │ │ │ x │└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐│Nr. │ │ Pregătire de specialitate ││crt.│ C. Competente sociale ├────────────┬──────────────┤│ │ │ Anul I │ Anul II │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│1. │Apreciază corect timpul de lucru necesar │ x │ ││ │realizării sarcinilor de lucru │ │ │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│2. │ │ │ x │├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤│ │├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤│n. │ │ │ x │└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘    Lista disciplinelor şi modulelor recomandate pentru calificarea ……

Nr. Tipul
crt. Denumirea
Modulul Disciplina
1.
2.
n.

II. Curriculum pentru şcoala de maiştriŞcoala de maiştri prezintă un curriculum de specializare tehnologică, teoretică şi practica, prin care se asigura competente tehnice specializate, aplicate unor tehnologii prioritare, precum şi competente de organizare şi conducere a unei echipe de lucru. Curriculumul se poate dezvolta pe module, determinate de specializarea de baza, la care se adauga discipline aplicate, precum: "Informatica aplicată", "Limbi moderne aplicate". Conţinuturile organizate pe module se alcătuiesc pe baza unor structuri de competente din standardele de pregătire profesională, în conformitate cu modelul de mai sus. În baza unităţilor de competenţa şi a competentelor specifice se vor elabora, pentru fiecare modul, criterii de performanţă. În anul I se pot păstra şi discipline, în cazul unor specializări care au nevoie de o pregătire de baza în domeniu. Se pot structura pe discipline, în anul I, obiecte de studiu precum: informatica aplicată, limba străină aplicată, desen tehnic, contabilitate, psihologia muncii etc.Format pentru elaborarea curriculumuluiorganizat pe module, pentru anii I şi II,şcoala de maiştri1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de specializare pregătit prin curriculum)2. Planul de învăţământ3. Modul 1 … n3.1. Structura competentelor (de cunoaştere, de execuţie, sociale)3.2. Structura şi organizarea conţinutului modulului……┌────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────┬──────────────┐│Nr. │ │ Metodologie │ Criterii ││crt.│ Conţinut tematic │ Forme de activitate*)/│ de ││ │ │ Metode │performanta**)│├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤│ 1. │ │ │ │├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤│ n. │ │ │ │└────┴─────────────────────────────────┴────────────────────────┴──────────────┘––––Notă *) Exemple de forme de activitate de instruire: teoretică, practica, laborator, proiect etc.;Notă **) Definirea criteriilor de performanţă: criteriile de performanţă se referă la condiţiile (calitate, cantitate, durata, loc etc.) şi nivelul de realizare (minimala) a competentelor realizate prin structura de conţinut.4. Recomandări pentru activităţile de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare etc.5. Bibliografie.Format pentru elaborarea curriculumuluiorganizat pe discipline de studiu pentru anul I şi II,şcoala de maiştri1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de specializare pregătit prin curriculum)2. Planul de învăţământ3. Structura şi organizarea continuturilor la disciplina …….

Metodologie Criterii
Conţinut Resurse de evaluare*)
Nr. tematic Forme
crt. Obiective de Metode
activitate

––––Notă *) Criteriile de evaluare se definesc în relaţie cu obiectivele.4. Recomandări pentru activităţi de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare5. Bibliografie.Lista disciplinelor sau modulelor necesare pentru pregătirea maiştrilorLa şcoala de maiştri numărul total de ore pe săptămâna variaza între 17-20 de ore, în funcţie de complexitatea standardelor ocupationale şi de cerinţele beneficiarilor. Planul de învăţământ va avea o structura flexibila, adaptată cerinţelor agenţilor economici, dar va respecta următorul cadru (lista modulelor/disciplinelor prezentate este ilustrativa):┌─────────────┬─────────────────────────────────┬─────────┬─────────┬─────────┐│ │ │Nr. minim│Nr. maxim│ Obliga- ││ Tipul de │ │ de ore │ de ore │ toriu ││pregătire │ Modulul/Disciplina ├────┬────┼────┬────┼────┬────┤│ │ │Anul│Anul│Anul│Anul│Anul│Anul││ │ │ I │ II │ I │ II │ I │ II │├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│I. Pregătire │Tehnologii asistate de calculator│ 1 │ 1 │ 3 │ 3 │ x │ x ││ generală ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Legislaţia muncii, contracte │ 1 │ – │ 1 │ 1 │ x │ – ││ │colective de muncă, relaţia cu │ │ │ │ │ │ ││ │sindicatele etc │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Economia şi organizarea │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ x │ x ││ │întreprinderii într-o unitate, │ │ │ │ │ │ ││ │secţie specifică specializării │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Evidenta contabila primara │ 1 │ – │ 1 │ – │ x │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Discipline tehnice aplicate (una,│ 2 │ – │ 4 │ 1 │ │ ││ │doua ştiinţe aplicate esenţiale │ │ │ │ │ │ ││ │pentru pregătirea de specialitate│ │ │ │ │ │ ││ │de exemplu: mecanică, electronică│ │ │ │ │ │ ││ │chimie etc.) │ │ │ │ │ │ │├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┴────┤│ │ Total I: │ 6 │ 2 │ 10 │ 6 │ │├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┬────┤│II. Pregătire│Instalaţii, echipamente, utilaje │ 3 │ 4 │ 5 │ 5 │ x │ x ││ în │etc. şi tehnologii în domeniu │ │ │ │ │ │ ││ specialitate│ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Echipamente, tehnologii etc. │ 3 │ 5 │ 4 │ 5 │ x │ x ││ │ specifice agentului economic │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Protecţia muncii, PSI – │ 1 │ 1 │ 2 │ 1 │ x │ ││ │legislaţie în domeniu, │ │ │ │ │ │ ││ │exemplificări locale │ │ │ │ │ │ │├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┴────┤│ │ Total II: │ 7 │ 10 │ 11 │ 11 │ │├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┬────┤│III. Prega- │Limba străină aplicată │ 1 │ 1 │ 3 │ 1 │ │ ││ tire ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ opţională │Psihologia muncii │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Educaţie antreprenoriala │ 1 │ 1 │ 1 │ 1 │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │1-2 discipline de specialitate │ 1 │ 2 │ 2 │ 3 │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Managementul calităţii │ 1 │ 1 │ 1 │ 2 │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Control nedistructiv │ 1 │ – │ 1 │ 2 │ │ ││ ├─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤│ │Limbaje de programare │ │ │ │ │ │ ││ │specializate │ 2 │ 2 │ 2 │ 3 │ │ │├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼────┴────┤│ │ Total III: │ 8 │ 8 │ 11 │ 13 │ │├─────────────┼─────────────────────────────────┼────┼────┼────┼────┼─────────┤│ │ Total propus: │ 17 │ 17 │ 20 │ 20 │ │└─────────────┴─────────────────────────────────┴────┴────┴────┴────┴─────────┘NOTĂ:1. Pentru pregătirea opţională se pot propune şi alte discipline/module, în funcţie de cerinţele specializării.2. Anual se va proiecta un stagiu de pregătire practica în săptămâni comasate, cu durata de 3 săptămâni (120 de ore), care se recomanda să fie structurat astfel:

Numar de ore
Anul
60 de ore 60 de ore
Anul I Stagiu de specialitate Tehnologii asistate de calculator
Anul II

Stagiu de specialitate

Stagiu pentru pregătirea proiectului
de absolvire

––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x