REPERE METODOLOGICE din 24 decembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 215 din 1 aprilie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 520 17/07/2002
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 345 01/06/2002 ART. 40
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 713 03/12/2001 ART. 1
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 184 20/12/2001
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 123 08/10/2001 ART. 8
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 32 26/02/2001 ART. 12
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 206 15/11/2000 ART. 1
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 130 30/06/2000
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 30 14/04/2000 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 5204 24/12/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 5204 24/12/2002

privind proiectarea standardelor de pregătire profesională şi a curriculumului la şcoala postliceala



Şcoala postliceala, conform Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, dezvolta, prin aprofundare şi specializare, domeniile pregătite prin profilurile liceului filiera tehnologică: tehnic, servicii, resurse naturale şi protecţia mediului sau domenii particulare de specializare.La baza acestui document se afla metodologiile de elaborare a standardului de pregătire profesională şi a curriculumului, dezvoltate în cadrul Programului PHARE-VET RO 9405, precum şi legislaţia în vigoare din domeniul învăţământului preuniversitar.I. Standardul de pregătire profesionalăStandardul de pregătire profesională este documentul prin care conţinutul unui program de formare corespunde cerinţelor unuia sau mai multor standarde ocupationale.Standardul de pregătire profesională se afla la baza elaborării curriculumului scris (plan de învăţământ, programe şcolare). Standardele de pregătire profesională se elaborează în baza standardelor ocupationale, realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale şi Atestare (COSA). În cazul în care nu exista standard ocupational elaborat pentru o anumită calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori şi reprezentanţi ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unităţi de competenţa, care se vor include în standardul de pregătire profesională.Structura standardului de pregătire profesională1. Introducere2. Definirea specializării3. Lista unităţilor de competenţa specifice specializării4. Descrierea competentelor necesare specializării, grupate pentru fiecare unitate de competenţa pe:4.1. competente de cunoaştere;4.2. competente de execuţie;4.3. competente sociale.5. Recomandări pentru dezvoltarea de curriculum şi materiale auxiliare:5.1. unităţi de conţinut (organizate pe discipline şi module), corelate pe orizontala şi pe verticala;5.2. tipuri de continuturi.6. Recomandări privind formele de evaluare şi examinare specifice specializăriiSe prezintă în continuare, cu titlu de exemplu, schema unei unităţi de competenţa şi a competentelor de cunoaştere, de execuţie şi sociale din cadrul standardelor de pregătire profesională.Unitatea de competenţa I (din standardul ocupational)(de exemplu): Aplicarea normelor de calitate┌────┬─────────────────────────────────────────────┬──────────────────────────┐│Nr. │ │Pregătire de specialitate ││crt.│ A. Competente de cunoaştere ├───────────┬──────────────┤│ │ │Anul I │ Anul II │├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤│1. │Identifica standardele şi normele de calitate│ x │ ││ │specifice materiilor prime şi produselor │ │ ││ │finite │ │ │├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤│2. │ │ │ x │├────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┤│ │├────┬─────────────────────────────────────────────┬───────────┬──────────────┤│n. │ │ │ x │└────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┘┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐│Nr. │ │ Pregătire de specialitate ││crt.│ B. Competente de execuţie ├────────────┬──────────────┤│ │ │ Anul I │ Anul II │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│1. │Interpretează rezultatele determinarilor, │ │ ││ │identificand deficientele │ x │ │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│2. │ │ │ x │├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤│ │├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤│n. │ │ │ x │└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐│Nr. │ │ Pregătire de specialitate ││crt.│ C. Competente sociale ├────────────┬──────────────┤│ │ │ Anul I │ Anul II │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│1. │Apreciază corect timpul de lucru necesar │ x │ ││ │realizării sarcinilor de lucru │ │ │├────┼────────────────────────────────────────────┼────────────┼──────────────┤│2. │ │ │ x │├────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┤│ │├────┬────────────────────────────────────────────┬────────────┬──────────────┤│n. │ │ │ x │└────┴────────────────────────────────────────────┴────────────┴──────────────┘    Lista disciplinelor şi modulelor recomandate pentru calificarea ……

Nr. Tipul
crt. Denumirea
Modulul Disciplina
1.
2.
n.

II. Curriculum pentru şcoala postlicealaCurriculumul se dezvolta pe module, determinate de structura unităţilor de competenţa, la care se adauga discipline aplicate. În baza unităţilor de competenţa şi a competentelor specifice se vor elabora pentru fiecare modul criterii de performanţă. În anul I se pot păstra şi discipline, în cazul unor calificări care au nevoie de o pregătire de baza în domeniu. Se pot structura pe discipline continuturi precum: matematica aplicată, fizica aplicată, informatica aplicată, limba străină aplicată, desen tehnic, contabilitate.Conţinuturile de "Educaţie fizica" şi de "Informare şi consiliere vocationala" vor fi menţinute pe discipline, atât în anul I, cat şi în anul II.La şcoala postliceala numărul total de ore pe săptămâna variaza între 30-34 de ore, în funcţie de unităţile de conţinut formulate în standardele de pregătire profesională şi de cerinţele partenerilor sociali.Format pentru elaborarea curriculumuluiorganizat pe module, pentru anii I şi II,şcoala postliceala1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de calificare pregătit prin curriculum)2. Planul de învăţământ3. Modulul 1 ….. n3.1. Structura competentelor (de cunoaştere, de execuţie, sociale)3.2. Structura şi organizarea conţinutului modulului …..┌────┬─────────────────────────────────┬────────────────────────┬──────────────┐│Nr. │ │ Metodologie │ Criterii ││crt.│ Conţinut tematic │ Forme de activitate*)/│ de ││ │ │ Metode │performanta**)│├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤│ 1. │ │ │ │├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤├────┼─────────────────────────────────┼────────────────────────┼──────────────┤│ n. │ │ │ │└────┴─────────────────────────────────┴────────────────────────┴──────────────┘––––Notă *) Exemple de forme de activitate: de instruire teoretică, practica, laborator, proiect etc.Notă **) Definirea criteriilor de performanţă: criteriile de performanţă se referă la condiţiile (calitate, cantitate, durata, loc etc.) şi nivelul de realizare (minimala) a competentelor realizate prin structura de conţinut.4. Recomandări pentru activităţile de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare etc.5. Bibliografie.Format pentru elaborarea curriculumuluiorganizat pe discipline de studiu pentru anii I şi II,şcoala postliceala1. Introducere (argumente, explicaţii privind finalităţile şi nivelul de calificare pregătit prin curriculum)2. Planul de învăţământ3. Structura şi organizarea continuturilor la disciplina …………..

Metodologie Criterii
Conţinut Resurse de evaluare*)
Nr. tematic Forme
crt. Obiective de Metode
activitate
1.
n-1
n.

–––––Notă *) Criteriile de evaluare se definesc în relaţie cu obiectivele.4. Recomandări pentru activităţi de invatare: organizarea spaţiului, organizarea resurselor, forme de evaluare5. Bibliografie.Format pentru planul de învăţământ, anul II, şcoala postlicealaCalificarea…I. Dezvoltare personală şi socială 2 ore/săptămâna x 31 săptămâniInformare şi consiliere vocationala 1 ora/săptămâna x 31 săptămâniEducaţie fizica 1 ora/săptămâna x 31 săptămâniII. Pregătire de specialitate 22/24-26/28 ore/săptămâna x 31 săptămâniDisciplineModuleIII. Pregătire opţională 4-6 ore/săptămâna x 31 săptămâniTotal 30-34 ore/săptămâna x 31 săptămâniPractica de proiect 35 ore/săptămâna x 3 săptămâni––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x