REGULI METODOLOGICE din 4 iulie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 618 din 6 iulie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 79 04/07/2023
ART. 8REFERIRE LAORD DE URGENTA 153 11/11/2022
ART. 8REFERIRE LAORD DE URGENTA 119 01/09/2022
ART. 8REFERIRE LAORD DE URGENTA 27 18/03/2022
ART. 9REFERIRE LAMETODOLOGIE 18/09/2018 ART. 1
ART. 10REFERIRE LAORDIN 75 06/05/2020
ART. 10REFERIRE LAMETODOLOGIE 18/09/2018 ART. 1
ART. 10REFERIRE LAMETODOLOGIE 18/09/2018 ART. 58
ART. 12REFERIRE LAMETODOLOGIE 18/09/2018 ART. 107
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 79 04/07/2023





Notă
Conținute de ORDINUL nr. 79 din 4 iulie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 6 iulie 2023.
 + 
Articolul 1Venitul-țintă al serviciului de distribuție a energiei electrice pentru anul 2024 se determină în termeni reali ai anului 2023, cu formula:V_țintă,inițial,2024 = CC_2024 + C_PERS,2024 + C_SSM,2024 + CNC_2024 + CPT_2024 + AM_r2024 + RBAR_2024 – V_2024 (ER), unde:a)CC_2024 = CC_2023 x (1–X_inițial) – costurile de operare și mentenanță controlabile, altele decât cele legate de personal și cele aferente securității muncii, stabilite conform prevederilor art. 3;b)C_PERS,2024 – costurile cu personalul, stabilite conform prevederilor art. 4;c)C_SSM,2024 – costurile aferente securității muncii, stabilite conform prevederilor art. 5;d)CNC_2024 – costurile de operare și mentenanță necontrolabile, stabilite conform prevederilor art. 6;e)CPT_2024 – costul cu energia electrică pentru acoperirea consumului propriu tehnologic, stabilit conform prevederilor art. 8;f)AM_r2024 – costurile cu amortizarea reglementată aferentă activelor existente și noilor investiții prudente, stabilite conform prevederilor art. 9; g)RBAR_2024 – rentabilitatea activelor existente și a noilor investiții prudente, stabilită conform prevederilor art. 10;h)V_2024 (ER) – veniturile din aplicarea tarifului reglementat de energie reactivă, stabilite conform prevederilor art. 11. + 
Articolul 2(1)În cazul OD care au fuzionat în perioada a patra de reglementare se calculează venitul-țintă aferent anului 2024 conform art. 1, pentru fiecare zonă de rețea existentă în timpul perioadei a patra de reglementare.(2)În situația prevăzută la alin. (1), venitul-țintă aferent anului 2024 pentru OD rezultat în urma fuziunii, pe baza căruia se stabilesc tarifele de distribuție pentru anul 2024, se calculează prin însumarea veniturilor-țintă calculate conform alin. (1).
 + 
Articolul 3(1)OD fundamentează costurile de operare și mentenanță controlabile, altele decât cele legate de personal și cele aferente securității muncii pentru anul 2024, pe baza valorilor realizate în anul 2022 pentru această categorie de cheltuieli.(2)Valoarea costurilor de operare și mentenanță controlabile, altele decât cele legate de personal și cele aferente securității muncii, prognozată pentru anul 2024, se stabilește pe baza propunerii OD conform alin. (1) și nu poate depăși valoarea prognozată aprobată pentru această categorie de costuri pentru anul 2023, diminuată cu factorul de eficiență X_inițial aplicat în perioada a patra de reglementare.
 + 
Articolul 4(1)Valoarea costurilor cu personalul prognozată pentru anul 2024 se fundamentează de către OD în funcție de numărul de personal și cheltuielile de personal stabilite prin bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pentru anul 2023, precum și prin înțelegerile cu sindicatele. (2)Valoarea prognozată aprobată a costurilor cu personalul pentru anul 2024 se stabilește pe baza propunerii OD conform alin. (1) și nu poate depăși valoarea prognozată pentru anul 2023, la care se adaugă creșterea procentuală a costurilor cu personalul prognozate pentru anul 2023 față de anul 2022.
 + 
Articolul 5(1)OD fundamentează costurile cu securitatea muncii pentru anul 2024 pe baza valorilor realizate în anul 2022 pentru această categorie de cheltuieli în perioada a patra de reglementare. (2)Valoarea prognozată aprobată a costurilor cu securitatea muncii pentru anul 2024 se stabilește pe baza propunerii OD conform alin. (1) și nu poate depăși valoarea prognozată pentru anul 2023.
 + 
Articolul 6(1)OD fundamentează costurile de operare și mentenanță necontrolabile pentru anul 2024 pe baza valorilor realizate în anul 2022 pentru această categorie de cheltuieli în perioada a patra de reglementare.(2)Valoarea prognozată aprobată a costurilor de operare și mentenanță necontrolabile pentru anul 2024 se stabilește pe baza propunerii OD conform alin. (1) și nu poate depăși valoarea prognozată pentru anul 2023, ajustată prin diminuarea contribuției către ANRE.
 + 
Articolul 7Valorile costurilor prognozate pentru anul 2023 prevăzute la art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) și art. 6 alin. (2) se calculează prin actualizarea valorilor prognozate pentru anul 2023 la începutul celei de a patra perioade de reglementare cu ratele inflațiilor realizate pentru anii 2019-2022 și cu rata de inflație prognozată pentru anul 2023 de către Comisia Națională de Prognoză. + 
Articolul 8(1)Valoarea costurilor de achiziție a energiei electrice aferente CPT, prognozată pentru anul 2024, se determină ca produs între cantitatea de energie electrică aferentă CPT reglementat și prețul mediu prognozat de achiziție a energiei electrice pentru asigurarea CPT.(2)Țintele de CPT reglementat pentru anul 2024 se stabilesc utilizând procentul de reducere anuală a țintelor de CPT reglementat considerat pentru anul 2023 față de anul 2022, aplicat la țintele reglementate aferente anului 2023. (3)Prin derogare de la alin. (2), în situația în care ținta de CPT reglementat pentru un nivel de tensiune, pentru anul 2023, a fost atinsă în anul 2022, ținta de CPT reglementat pentru anul 2024 se stabilește prin aplicarea procentului de reducere anuală a țintei de CPT reglementat considerat pentru anul 2023 față de anul 2022 la procentul de CPT realizat în anul 2022.(4)În cazul OD rezultat în urma fuziunii în perioada a patra de reglementare se stabilește pentru anul 2024 o țintă unică de CPT reglementat pentru fiecare nivel de tensiune, cu luarea în considerare a prevederilor alin. (2) și (3).(5)În situația prevăzută la alin. (4), pentru stabilirea procentului de reducere anuală a țintelor de CPT reglementat prevăzut la alin. (2) se determină ținte unice de CPT pentru anii 2022 și 2023 ca raport între:a)suma cantităților de energie electrică aferentă CPT reglementat pentru fiecare zonă de rețea existentă în a patra perioadă de reglementare;b)suma cantităților de energie electrică intrată aferente zonelor de rețea existente în perioada a patra de reglementare.(6)Prețul mediu prognozat de achiziție a energiei electrice pentru asigurarea CPT reglementat pentru anul 2024 este egal cu prețul de referință, la care se adaugă o componentă specifică fiecărui OD aferentă costului cu serviciul de transport, serviciile de sistem și administrare piață (OPCOM), în vigoare la data transmiterii solicitării de tarife pentru anul 2024.(7)Prețul de referință prevăzut la alin. (5) este același pentru toți OD și se calculează ca medie ponderată, considerând 75% prețul aprobat prin Mecanismul de achiziție centralizată de energie electrică, aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 153/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei și modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, și 25% prețul mediu ponderat înregistrat pe PZU pentru luna mai 2023.(8)Pentru fiecare OD care a fuzionat în perioada a patra de reglementare, valoarea prognozată pentru anul 2024 a costurilor de achiziție a energiei electrice aferente CPT se calculează cu luarea în considerare a țintei unice de CPT stabilite conform alin. (4), a cantității de energie electrică intrată corespunzătoare tuturor zonelor operatorilor care au fuzionat, precum și a prețului mediu prognozat de achiziție stabilit conform alin. (5).
 + 
Articolul 9Costurile cu amortizarea activelor prognozate pentru anul 2024 se stabilesc conform prevederilor pct. 5.6 din metodologie. + 
Articolul 10(1)Rentabilitatea bazei reglementate a activelor se stabilește în conformitate cu prevederile pct. 5.7 din metodologie, având în vedere:a)valoarea BAR prognozat la 31 decembrie 2023, calculat conform prevederilor art. 58 alin. (1) din metodologie;b)valoarea BAR prognozat la 31 decembrie 2024, calculat conform prevederilor art. 58 alin. (1) din metodologie, cu luarea în considerare a investițiilor prognozate a fi realizate de OD în anul 2024, precum și a amortizării aferente acestora, stabilite pe baza planului de investiții al OD aprobat de ANRE.(2)Pentru anul 2024, RRR se menține la valoarea aprobată prin Ordinul președintelui ANRE nr. 75/2020 privind stabilirea ratei reglementate a rentabilității capitalului investit aplicate la stabilirea tarifelor pentru serviciile de distribuție, de transport și de sistem a energiei electrice și gazelor naturale până la sfârșitul perioadei a patra de reglementare și de modificare a unor acte normative emise de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.
 + 
Articolul 11Valoarea veniturilor din aplicarea tarifului reglementat pentru energie reactivă prognozată pentru anul 2024 se stabilește pe baza valorii fundamentate de OD.  + 
Articolul 12Pentru anul 2024, în calculul venitului-țintă se consideră că profitul brut din alte activități îndeplinește condiția prevăzută la art. 107 din metodologie.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x